Tafsir Surah Ibrahim Ayat 29 – 31 (Ibadah sebelum terlambat)

Ibrahim Ayat 29: Ini adalah badal kepada ayat sebelum ini – apakah yang dimaksudkan dengan ‘lembah kebinasaan’ itu?

جَهَنَّمَ يَصلَونَها ۖ وَبِئسَ القَرارُ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[It is] Hell, which they will [enter to] burn, and wretched is the settlement.

(MELAYU)

iaitu neraka jahannam; mereka masuk ke dalamnya; dan itulah seburuk-buruk tempat kediaman.

 

جَهَنَّمَ يَصلَونَها

iaitu neraka jahannam; mereka masuk ke dalamnya; 

Yang dimaksudkan adalah mereka akan dimasukkan ke dalam neraka. Mereka akan dimasukkan secara paksa iaitu dengan diheret kepala mereka.

Kalimah يَصلَونَ daripada katadasar ص ل ي yang bermaksud membakar; dimasukkan/dibuang ke dalam api untuk dibakar; merasai panasnya api; menahan panas api; meletakkan sesuatu di dekat atau di atas api; panggang. Maka kalimah يَصلَونَ bukan sahaja masuk, akan tetapi ia juga bermaksud merasai. Mereka bukan sahaja masuk dalam neraka sekadar melawat melancong, tetapi mereka juga akan dirasakan dengan segala azab di dalamnya.

 

وَبِئسَ القَرارُ

dan itulah seburuk-buruk tempat kediaman.

Itulah tempat yang yang paling buruk sekali dan tidak ada tempat lain yang lebih buruk. Lebih teruk lagi mereka tetap dan tegap di situ.


 

Ibrahim Ayat 30: Mereka yang ingkar itu akan dimasukkan ke dalam neraka. Sekarang Allah ‎ﷻ beritahu kenapa mereka jadi begitu.

وَجَعَلوا للهِ أَندادًا لِّيُضِلّوا عَن سَبيلِهِ ۗ قُل تَمَتَّعوا فَإِنَّ مَصيرَكُم إِلَى النّارِ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And they have attributed to Allāh equals to mislead [people] from His way. Say, “Enjoy yourselves, for indeed, your destination is the Fire.”

(MELAYU)

Orang-orang kafir itu telah menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah supaya mereka menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: “Bersenang-senanglah kamu, kerana sesungguhnya tempat kembalimu ialah neraka”.

 

وَجَعَلوا للهِ أَندادًا

Orang-orang kafir itu telah menjadikan sebandingan-sebandingan bagi Allah

Mereka dimasukkan ke dalam neraka dan akan kekal di dalamnya kerana mereka jadikan ‘tandingan-tandingan’ bagi Allah ﷻ ﷻ. Iaitu sama seperti Allah ﷻ pula boleh minta doa kepada mereka, beri berkat, beri rahmat, dan sebagainya (sedangkan semua itu adalah hak mutlak Allah ﷻ). Ini kerana kalimah أَندادًا daripada katadasar ن د د yang bermaksud pertandingan; lawan; sama setara; gambar; berhala; saingan. Sepatutnya Allah ‎ ﷻ sahaja yang disembah dan diseru dalam doa, tetapi mereka jadikan tandingan untuk Allah‎ ﷻ.

Kalau orang hendak bertanding/berlawan dengan kita, sepatutnya dia sama tahap dengan kita, bukan? Ini karut kerana tidak ada sesiapa yang setara dengan Allah ﷻ! Takkan pula Allah ‎ ﷻ kena bertanding dengan roh-roh Nabi, wali dan malaikat untuk mendapatkan sembahan dan doa daripada makhluk?

Maknanya mereka telah melakukan syirik dengan mengadakan sekutu bagi Allah ﷻ. Mereka sembah selain Allah ‎ ﷻ dan mereka seru benda selain daripada Allah ‎ﷻ . Seolah-olah makhluk itu sama kedudukan pula dengan Allah ﷻ dan ini adalah satu fahaman yang amat jauh tersimpang daripada kebenaran.

 

لِّيُضِلّوا عَن سَبيلِهِ

supaya mereka menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya.

Bukan sahaja mereka sendiri sesat dengan buat syirik, tetapi mereka menyesatkan orang lain juga dalam perkara ini kerana mereka ajak orang lain untuk berbuat syirik juga. Mereka beri berbagai hujah dan alasan dan ramai yang jahil menerima ajakan mereka itu.

 

قُل تَمَتَّعوا

Katakanlah: “Bersenang-senanglah kamu semua,

Allah ‎ ﷻ suruh beritahu kepada mereka: bersuka-sukalah kamu sementara boleh. Sementara kamu duduk di dunia ini. Nanti bila sudah mati, siaplah kamu! Begitulah yang Allah ﷻ telah janjikan kepada penduduk Mekah apabila Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ berdoa supaya diberikan Mekah itu menjadi tempat yang aman damai dan sentosa. Ini disebut dalam Baqarah: 126

وَاِذْ قَالَ اِبْرٰهٖمُ رَبِّ اجْعَلْ هٰذَا بَلَدًا اٰمِنًا وَّارْزُقْ اَهْلَهٗ مِنَ الثَّمَرٰتِ مَنْ اٰمَنَ مِنْهُمْ بِاللّٰهِ وَالْيَوْمِ الْاٰخِرِۗ قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَاُمَتِّعُهٗ قَلِيْلًا ثُمَّ اَضْطَرُّهٗٓ اِلٰى عَذَابِ النَّارِ ۗ وَبِئْسَ الْمَصِيْرُ
Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki daripada berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka”. Allah berfirman:” (Permohonanmu itu diterima) tetapi sesiapa yang kufur dan ingkar maka Aku akan beri juga dia bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan menyeretnya) ke azab neraka, dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali”.

Maknanya selagi mereka hidup dan duduk di tanah Mekah itu, mereka boleh mendapat segala nikmat yang ada di tanah itu. Akan tetapi itu semua adalah nikmat yang sementara sahaja iaitu semasa mereka hidup di dunia.

 

فَإِنَّ مَصيرَكُم إِلَى النّارِ

kerana sesungguhnya tempat kembalimu ialah neraka”.

Bila mati nanti mereka akan dimasukkan ke dalam neraka. Itu sahaja destinasi terakhir mereka kerana mereka tidak akan ke mana-mana lagi. Tidak ada peluang untuk mereka masuk syurga walaupun setelah duduk lama di neraka.

Ini adalah kerana kalau seseorang itu berbuat syirik, dia akan kekal di neraka. Sebenarnya, mereka sudah mula bergerak ke neraka pun dari sekarang tetapi mereka sahaja yang tidak sedar.

 


 

Ibrahim Ayat 31: Sekarang diberikan suruhan yang perlu dilakukan oleh orang Mukmin. Amalan-amalan itu juga adalah amalan yang sepatutnya diamalkan untuk menolak azab. Maknanya di sini Allah ‎ﷻ ajar kaedah untuk menolak azab. Bukannya dicari ‘ustaz’ untuk buat amalan tolak bala, mandi bunga, mandi buang sial dan amalan-amalan mengarut yang lain. Kalau ada ustaz yang ajar perkara sebegitu, maka itu bukanlah ustaz yang Sunnah, tetapi ustaz yang punah.

قُل لِّعِبادِيَ الَّذينَ ءآمَنوا يُقيمُوا الصَّلَوٰةَ وَيُنفِقوا مِمّا رَزَقنٰهُم سِرًّا وَعَلانِيَةً مِّن قَبلِ أَن يَأتِيَ يَومٌ لّا بَيعٌ فيهِ وَلا خِلٰلٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[O Muḥammad], tell My servants who have believed to establish prayer and spend from what We have provided them, secretly and publicly, before a Day comes in which there will be no exchange [i.e., ransom], nor any friendships.

(MELAYU)

Katakanlah kepada hamba-hamba-Ku yang telah beriman: “Hendaklah mereka mendirikan salat, menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi ataupun terang-terangan sebelum datang hari (kiamat) yang pada hari itu tidak ada jual beli dan persahabatan.

 

قُل لِّعِبادِيَ الَّذينَ ءآمَنوا

Katakanlah kepada hamba-hamba-Ku yang telah beriman:

Tolong beritahu kepada orang beriman, yang telah mengaku beriman. Di sini ada penghormatan daripada Allah ﷻ kepada orang Islam kerana kalimah عِبادِيَ (hamba-Ku) digunakan. Maknanya Allah ﷻ memanggil kita sebagai hamba-Nya dan ini adalah kerana kasihnya Allah ﷻ terhadap kita. Bukan itu sahaja, kemudiannya Allah ﷻ mengatakan kita ءآمَنوا (telah beriman). Selepas memuji kita, kemudiannya Allah ﷻ mengajar kita apa yang kita perlu lakukan untuk menyelamatkan diri kita di akhirat kelak.

Balaghah: Konsep Hazfu wa zikru – dalam ayat ini, ada ya mutakallim pada kalimah عِبادِي. Bandingkan dengan kalimah عِبادِ dalam ayat Zukhruf: 68 (يٰعِبادِ لا خَوفٌ عَلَيكُمُ اليَومَ وَلا أَنتُم تَحزَنونَ) yang tidak tidak ada ya mutakallim. Kedua-dua kalimah itu selalunya diterjemahkan bermaksud ‘hamba-Ku’ tetapi satu ada ي dan satu lagi tidak ada. Maka tentu ada beza.

Apabila ada zikru ya seperti dalam ayat ini, ia membawa makna tahawul (berhenti-henti). Ini bermaksud hamba yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah hamba yang belum tetap iman dan belum istiqamah dalam agama lagi. Maka mereka kena diingatkan untuk solat dan infak sebelum terlambat.

Maknanya sekarang mereka masih cuai dan culas dalam hal agama mereka. Kerana itu Allah‎ ﷻ ingatkan mereka. Ibadah mereka masih putus-putus dan belum mantap. Oleh sebab itu Allah‎ ﷻ ingatkan mereka sebelum terlambat.

 

يُقيمُوا الصَّلَوٰةَ

“Hendaklah mereka mendirikan salat,

Mereka hendaklah membuktikan iman mereka itu dengan amalan ibadat yang diwajibkan oleh Allah‎ ﷻ. Dalam ayat ini, Allah ‎ ﷻ sebut dirikanlah solat. Bukanlah ini sahaja ibadat yang perlu dilakukan, tetapi solat mewakili ibadat antara Allah ‎ ﷻ dan hamba. Ada lagi ibadat-ibadat lain, tetapi yang paling penting adalah solat.

Yang dimaksudkan dengan mendirikan solat ialah menunaikannya pada waktu masing-masing, memelihara batasan-batasannya, rukuk, khusyuk, dan sujudnya. Maka kenalah belajar cara-cara solat yang sunnah.

Selalu Allah ﷻ menyebut tentang solat di dalam Al-Qur’an kerana ia amat penting. Manakala perincian tentang solat ini ada dalam hadith dan sunnah Nabi Muhammad ﷺ dan para sahabat. Kita kena belajar bab solat ini supaya kita dapat mengerjakan solat sepertimana yang diajar oleh baginda.

Kalau dilihat apabila Allah ﷻ menyebut arahan tentang solat, mesti ditambah dengan kalimah أَقِمِ dan sepertinya. Maksudnya adalah ‘mendirikan’ solat. Allah ﷻ tidak kata: lakukan solat. Ini adalah kerana solat itu merangkumi banyak perbuatan, bukan solat itu sahaja. Contohnya sebelum solat kena membersihkan diri (taharah) dan menjaga tempat solat, jaga aurat dan banyak lagi. Maka untuk kita ‘mendirikan’ solat itu, banyak perkara yang kita kena lakukan dan jaga, yang memerlukan ilmu tentang solat. Maka mestilah dipelajari ilmu fiqh solat supaya kita menyerupai cara yang diajar oleh Rasulullah ﷺ.

Solat ini amat penting untuk menghalang kita daripada melakukan dosa seperti disebut dalam Ankabut: 45

إِنَّ الصَّلَوٰةَ تَنهىٰ عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنكَرِ
Sesungguhnya solat itu mencegah daripada (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar.

Maka dari sini kita tahu bahawa solat yang baik dan khusyuk itu akan mendidik pelakunya untuk meninggalkan amalan-amalan yang salah terutama sekali syirik. Solat adalah pembeza antara iman dan kufur seperti disebut dalam hadith,

عَنْ أَبِي سُفْيَانَ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرًا يَقُولُا سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكَ الصَّلَاة
Daripada Abu Sufyan dia berkata, saya mendengar Jabir رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا berkata, “Aku mendengar Nabi ﷺ bersabda: “Sungguh, yang memisahkan antara seorang laki-laki dengan kesyirikan dan kekufuran adalah meninggalkan solat’.”
(Riwayat Muslim No. 116)

Sebab itulah benar pendapat yang mengatakan kalau tidak solat, tidak berguna puasa yang dilakukan di bulan Ramadan. Ramai orang kita yang walaupun tidak solat, namun apabila datang bulan puasa, mereka berpuasa. Akan tetapi mereka tidak sedar yang amalan ibadah puasa mereka itu sebenarnya tidak diterima kerana syarat diterima ibadah adalah seseorang itu mesti muslim. Jikalau tidak melakukan solat, maka keislaman seseorang tidak sah (salah satu pendapat). Akan tetapi perkara ini jangan diberitahu kepada orang-orang yang bodoh kerana jikalau mereka tahu hal ini, mereka bukannya hendak solat tetapi sebaliknya dengan ibadah puasa sekali mereka tinggalkan!

Solat adalah amalan pertama yang disoal di akhirat kelak. Mereka yang meninggalkan solat akan dimasukkan ke dalam neraka seperti disebut dalam Muddaththir: 42-43

ما سَلَكَكُم في سَقَرَ
“Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar?”

قالوا لَم نَكُ مِنَ المُصَلّينَ
Orang-orang yang bersalah itu menjawab: “Kami tidak termasuk dalam kumpulan orang-orang yang mengerjakan sembahyang;

Kalau orang kata kenapa kita kena solat? Maka jawapannya ada di dalam Al-Qur’an iaitu untuk mengingati Allah ﷻ seperti disebut dalam Taha: 114

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي
dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.

Untuk mengerjakan solat ini juga memerlukan sabar, kerana bukan semua orang boleh buat. Kalau kita lihat zaman sekarang, ramai sangat orang Islam yang tidak solat. Mereka tidak sabar untuk melakukannya, untuk luangkan barang 5 minit, dan kemudian melakukannya lagi selepas itu. Maka dengan selambanya mereka tidak solat. Memang ia berat bagi orang yang tidak takut dengan Allah ﷻ seperti disebut dalam Baqarah: 45

وَاستَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلَوٰةِ ۚ وَإِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلّا عَلَى الخٰشِعينَ
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;

Maka kita boleh lihat Allah ﷻ selalu memberi peringatan tentang solat termasuk di dalam ayat ini kerana ia adalah amalan yang amat penting dan hendaklah kita mengambil pengajaran di sini dengan menjaganya.

 

وَيُنفِقوا مِمّا رَزَقنٰهُم سِرًّا وَعَلانِيَةً

dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi ataupun terang-terangan

Selain daripada ibadat terus kepada Allah‎ ﷻ seperti solat, ada ibadat yang menjurus kepada perhubungan dengan manusia. Allah ﷻ sebut amalan tentang hubungan dengan Allah ﷻ iaitu solat dahulu kerana itulah pertama sekali yang kita kena jaga. Orang yang boleh jaga hubungan dengan Allah ﷻ barulah layak untuk menjaga hubungan dengan manusia yang lain.

Tambahan pula bagi orang yang solat berjemaah, mereka akan senang bergaul dan bercampur dengan masyarakat. Mereka akan lebih tahu tentang masalah yang dihadapi oleh komuniti tempatnya. Kalau hidup sendirian sahaja, mungkin tidak tahu pun apa-apa masalah yang dihadapi oleh orang kampung dia sendiri.

Maka infaklah daripada apa yang Allah ‎ ﷻ berikan. Ini adalah ibadat juga, tetapi bukan beri kepada Allah‎ ﷻ, tetapi beri kepada mereka yang memerlukan. Bukan sahaja mereka taat dengan Allah‎ ﷻ, tetapi mereka juga dapat menjalinkan hubungan baik dengan orang lain yang menerima infaq itu. Di dalam ayat ini tidak diberitahu beri kepada siapa kerana ia disebut di dalam ayat-ayat yang lain.

Sebelum ini disebut solat dan sekarang disebut tentang mengeluarkan harta. Selalunya memang begini (apabila sebut solat, disebut infak). Ini adalah kerana untuk mengeluarkan harta kita, tentu susah bagi kebanyakan orang. Mereka rasa mereka telah berusaha untuk mendapatkannya dan rasa sayang pula untuk mengeluarkannya. Namun Allah ﷻ mulakan sebut tentang solat dahulu kerana orang yang solat akan lebih mudah untuk infak kerana di dalam solat kita sembah Tuhan yang Pemurah, maka kita hendaklah jadi pemurah juga.

Infak adalah wakil kepada ‘hubungan antara makhluk’ (habluminannas). Apabila kita infak kepada orang lain, bukan sahaja kita taat kepada Allah ﷻ, tetapi kita juga menjalinkan hubungan yang baik dengan orang lain. Apabila kita beri sedekah kepada mereka, tentunya mereka akan gembira dan baik dengan kita. Kalau Solat tadi berkenaan hubungan dengan Allah ﷻ, maka infak ini adalah berkenaan hubungan dengan manusia pula.

Allah ‎ ﷻ mengingatkan, harta yang dikeluarkan itu pun bukan hasil daripada kita pun, tetapi Allah ‎ ﷻ yang beri. Maka yang kita beri itu pun bukanlah kepunyaan kita pun. Maka ini sepatutnya meringankan perasaan kita untuk mengeluarkannya kerana kalau kita sedar ia bukan milik kita, maka senanglah untuk kita memberinya.

Ia juga adalah isyarat kepada zakat. Zakat itu ada kiraan bahagiannya, iaitu 2.5% daripada harta kita. Maka Allah ﷻ ingatkan di sini yang sedikit sahaja yang kita kena beri, bukannya keseluruhan. Isyaratnya adalah, kalau sedikit sahaja, takkan tidak boleh bagi? Kenapa mahu kedekut sangat?

Infak itu boleh diberi dalam semua keadaan: secara rahsia atau berdepan dengan orang lain. Kua-dua jenis itu boleh dilakukan. Akan tetapi dari segi balaghah, Allah ‎ ﷻ sebut infak dalam bentuk rahsia dahulu, kerana itulah infak yang paling baik. Seandainya infaq itu tidak diketahui oleh orang, ia adalah lebih selamat daripada perasaan riak. Kita takut kita tidak dapat menjaga hati kita sekiranya kita perasan yang ada orang sedang melihat pemberian kita itu. Maka jikalau kita orang yang tidak boleh menjaga hati kita lagi daripada berasa riak, maka eloklah kita mengeluarkan infak dengan cara tersembunyi.

Satu lagi pentingnya sedekah secara rahsia adalah untuk menjaga nama penerima kerana ada orang yang susah tetapi maruah mereka amat tinggi. Sampaikan mereka tidak meminta-minta kerana malu dan tidak mahu menyusahkan orang. Orang sebegini juga kita kena bantu walaupun mereka tidak meminta-minta. Namun kita pun kena sedar yang mereka itu tidak mahu dicanang yang mereka itu susah dan mengharap bantuan. Maka dengan orang sebegini, hendaklah diberi secara rahsia. Maka perbuatan pemberian yang diambil gambar kemudian disebarkan di medsos perlu diperhatikan kembali.

Sebenarnya dengan kita mengambil gambar mereka dan kita sebarkan, ia menyebabkan maruah mereka tercalar. Mereka lebih sanggup berada di dalam kesusahan daripada dicanang yang mereka dalam kesusahan. Malangnya masalah dengan dunia sekarang yang semuanya hendak dicanang di medsos, kerana semua perkara hendak dijadikan content. Mereka ini tidak prihatin dengan hati perasaan penerima.

Namun begitu ada kalanya, boleh untuk infak supaya orang lain nampak kerana ia boleh memberi motivasi kepada orang lain lagi untuk infak sama. Maka kenalah pandai menjaga hati dalam memberi infak kepada orang lain. Jangan kita berasa bangga pula kerana kena ingat yang apa yang kita beri itu adalah pemberian daripada Allah ﷻ sebenarnya.

Maka tidaklah terus menjadi salah kalau infak secara terbuka. Jangan pula kita tuduh orang yang buat begitu hendak riak pula. Siapa kita yang kononnya tahu apa yang di dalam hati manusia? Tambahan pula infak seperti zakat tidak ada masalah kalau orang lain nampak sebab semua orang pun kena keluarkan zakat. Ulama’ ada mengatakan kalau zakat dan zakat fitrah hendaklah dilakukan secara terang-terangan kerana ia memang sudah wajib, tetapi kalau sedekah itu seeloknya dilakukan secara tersembunyi kerana ia adalah sunat.

Allah ﷻ beri keluasan kepada kita sama ada untuk infak secara sembunyi atau secara terang-terangan supaya kita tidak sukar untuk membantu orang lain. Ini kerana mungkin pada waktu kita hendak memberi itu, ada orang lain di sekeliling . Jikalau kita hanya boleh infak semasa tiada orang, maka tentu ini akan menyusahkan kita. Akan tetapi sama ada kita beri pada waktu siang atau pada waktu malam, secara tersembunyi atau secara terang-terangan, semuanya ini akan menjadi pahala bagi kita seperti di sebut di dalam Baqarah: 274

الَّذينَ يُنفِقونَ أَموٰلَهُم بِاللَّيلِ وَالنَّهارِ سِرًّا وَعَلانِيَةً فَلَهُم أَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم وَلا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ
Orang-orang yang membelanjakan (mendermakan) hartanya pada waktu malam dan siang, dengan cara sulit atau terbuka, maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (daripada berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, serta mereka pula tidak akan berdukacita.

Di dalam Surah Baqarah ini ada tambahan lagi iaitu بِاللَّيلِ وَالنَّهارِ. Maknanya Allah ﷻ memberi pilihan kepada kita sama ada untuk mengeluarkan infak ketika waktu siang atau waktu malam. Allah ﷻ tidak menetapkan masa tertentu kerana jikalau kita hanya boleh sedekah di waktu malam, maka itu tentu menyusahkan kerana kena tunggu waktu malam pula. Begitu juga jikalau kita hanya boleh sedekah di waktu siang sahaja. Maka untuk memudahkan kita membantu orang lain maka Allah ﷻ tidak tetapkan bila masanya supaya kita sentiasa dapat membantu orang lain pada bila-bila masa sahaja.

Oleh itu tidaklah perlu sedekah pada waktu subuh sahaja. Ini kerana ada yang mengajar tentang sedekah subuh. Ramai yang mempromosikan amalan ‘Sedekah Subuh’. Ini timbul apabila merujuk kepada hadith berikut:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلاَّ مَلَكَانِ يَنْزِلاَنِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا ‏
Daripada Abu Hurairah رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ, Nabi ﷺ bersabda: Setiap kali hamba-hamba Allah memasuki waktu pagi, dua malaikat akan turun. Salah satu malaikat itu berkata:
اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا، وَيَقُولُ الآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا ‏”‏‏.
Ya Allah, berikanlah ganti (yang baik) kepada orang yang bersedekah’. Sedang malaikat yang satunya lagi mengatakan: ‘Ya Allah, timpakanlah kerugian kepada orang yang menahan hartanya.
(Muttafaq ‘Alaih; Sahih al-Bukhari, Kitab al-Zakat, no: 1442, Sahih Muslim, Kitab al-Zakat, Bab no: 1010)

Syarah: Hadith ini menunjukkan pada waktu awal pagi dua malaikat akan turun mendoakan kebaikan untuk orang yang bersedekah, dan mendoakan kerugian kepada yang kedekut daripada bersedekah. Hadith ini tidaklah menghadkan fadhilat doa malaikat ini kepada orang yang bersedekah pada waktu Subuh sahaja. Waktu Subuh atau pagi yang disebutkan dalam hadith ini merujuk waktu malaikat itu berdoa, bukan merujuk waktu orang bersedekah. Tambahan pula terdapat hadith lain menunjukkan doa yang sama oleh malaikat pada waktu Maghrib.

عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Daripada Abu al-Darda’ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ, Rasulullah ﷺ bersabda:
” مَا طَلَعَتْ شَمْسٌ قَطُّ إِلَّا بُعِثَ بِجَنْبَتَيْهَا مَلَكَانِ يُنَادِيَانِ، يُسْمِعَانِ أَهْلَ الْأَرْضِ إِلَّا الثَّقَلَيْنِ:
Tidaklah matahari terbit melainkan akan diutus dua malaikat di dua sisi matahari yang akan menyeru, lalu seruan itu didengari oleh penduduk bumi kecuali jin dan manusia.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ هَلُمُّوا إِلَى رَبِّكُمْ فَإِنَّ مَا قَلَّ وَكَفَى خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ وَأَلْهَى،
Wahai sekalian manusia, marilah kepada Tuhan kamu. Sesungguhnya apa yang sedikit dan mencukupi itu lebih baik daripada yang banyak tetapi melalaikan.
وَلَا آبَتْ شَمْسٌ قَطُّ إِلَّا بُعِثَ بِجَنْبَتَيْهَا مَلَكَانِ يُنَادِيَانِ يُسْمِعَانِ أَهْلَ الْأَرْضِ إِلَّا الثَّقَلَيْنِ:
Tidaklah tenggelam matahari kecuali diutus dua malaikat di dua sisi matahari, dua malaikat itu akan menyeru, lalu seruan itu didengari penduduk bumi kecuali jin dan manusia:
اللهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا، وَأَعْطِ مُمْسِكًا مَالًا تَلَفًا
Ya Allah, berikanlah ganti (yang baik) kepada orang yang bersedekah’. Sedang malaikat yang satunya lagi mengatakan: ‘Ya Allah, timpakanlah kerugian kepada orang yang menahan hartanya.
(Musnad Ahmad, no: 21721, Al-Arna’ut menyatakan Isnadnya Hasan; Sahih Ibn Hibban, no: 3329, Al-Arna’ut berkata Isnadnya Sahih atas syarat Imam Muslim)

Oleh itu waktu Subuh dan Maghrib dalam dua hadith ini merujuk kepada waktu malaikat itu berdoa, bukannya merujuk waktu khusus untuk bersedekah agar mendapat fadhilat itu. Setiap orang boleh bersedekah pada bila-bila masa yang sesuai dengan dirinya sama ada sebelum Subuh, waktu Subuh, selepas Subuh, pagi, petang, siang malam, insya-Allah, akan tetap mendapat doa daripada malaikat ini.

 

مِّن قَبلِ أَن يَأتِيَ يَومٌ لّا بَيعٌ فيهِ

sebelum datang hari (kiamat) yang pada hari itu tidak ada jual beli

Buatlah amal ibadat ketika masih hidup di dunia ini sebelum datangnya Hari Kiamat. Kalimah يَومٌ boleh bermaksud Kiamat Besar atau pun Kiamat Kecil iaitu kematian kita. Sementara ada nyawa lagi dan kita masih mampu untuk melakukan ibadat. Jangan menyesal kalau sudah mati. Lakukanlah amal kebaikan sebelum sampai masa yang tidak ada jual beli lagi untuk menyelamatkan diri daripada Allah ﷻ kerana kita boleh dapat sumber harta daripada urusan jual beli semasa hidup di dunia. Akan tetapi bila sudah mati, tidak ada peluang lagi.

Ia juga bermaksud, tidak ada sesiapa pun yang boleh menebus diri mereka dengan harta. Seandainya ada emas sepenuh bumi pun, tidak akan diterima tebusan itu kerana harta dunia sudah tidak laku di akhirat lagi. Sedangkan di dunia pun kita harus menukar duit kepada matawang negara yang kita akan pergi kerana matawang negara kita tidak laku di negara lain. Maka begitulah juga ‘matawang’ untuk akhirat. Ia sudah menggunakan ‘matawang’ lain. Yang diterima adalah amal ibadat dan infak kita yang akan menunggu kita di sana nanti seperti disebut dalam Baqarah: 100

اَوَكُلَّمَا عٰهَدُوْا عَهْدًا نَّبَذَهٗ فَرِيْقٌ مِّنْهُمْ ۗ بَلْ اَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُوْنَ
Dan dirikanlah oleh kamu akan sembahyang dan tunaikanlah zakat dan apa jua yang kamu dahulukan daripada kebaikan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah.

Maknanya yang terpakai adalah ‘matawang’ dalam bentuk pahala yang menunggu kita itu. Maka amat mengarut apabila ada orang yang hendak menebus solat-solat yang telah ditinggalkan dengan amalan solat ganti kononnya. Kononnya dengan memberi bayaran upah kepada orang untuk ganti solat seseorang yang telah mati. Siap pak lebai itu tawar menawar harga lagi dengan keluarga si mati.

Atau pun amalan baca Al-Qur’an di kuburan setelah kematian, 3 hari, 7 hari, sebulan dan sebagainya. Ini pun hendak dimakan upah juga. Siap ada pakej tertentu. Ini semua sangat mengarut.

.

 

وَلا خِلٰلٌ

dan persahabatan.

Di akhirat nanti tidak ada kawan setia lagi yang dapat membantu. Tiada siapa pun yang kasih sangat kepada kita untuk membantu kita. Kalau semasa di dunia tentu ada teman setia yang boleh bantu kita kalau kita susah, tetapi tidak ada lagi di akhirat kelak. Maka jangan lepaskan peluang untuk infak semasa di dunia kerana di akhirat nanti tidak akan ada sahabat yang boleh menolong kita. Ayat ini lebih kurang sama seperti yang disebut di dalam Baqarah: 254

يَـٰٓأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا أَنفِقوا مِمّا رَزَقنٰكُم مِّن قَبلِ أَن يَأتِيَ يَومٌ لّا بَيعٌ فيهِ وَلا خُلَّةٌ وَلا شَفٰعَةٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian daripada apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual-beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat.

Ia juga bermakna, sia-sia sahaja kalau bersahabat dengan roh-roh yang telah mati. Ramai dalam kalangan manusia, termasuk juga orang Islam yang menyeru roh-roh Nabi, wali dan malaikat, kononnya kalau seru mereka itu, akan mendapat syafaat nanti di akhirat. Ini adalah fahaman sesat. Allah ‎ﷻ sebut dalam ayat lain:

Allah ﷻ juga telah berfirman:

وَاتَّقُوا يَوْماً لَا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ
Dan takutlah kamu kepada suatu hari di waktu seseorang tidak dapat menggantikan seseorang lain sedikit pun dan tidak akan diterima suatu tebusan daripadanya dan tidak akan memberi manfaat sesuatu syafaat kepadanya dan tidak (pula) mereka akan ditolong.
(Al-Baqarah: 123)

Akan tetapi bukanlah semua kawan tidak bermanfaat. Kalau berkawan itu kerana Allah ﷻ dan membawa kebaikan kepada agama, ia tetap memberi kelebihan seperti disebut di dalam Zukhruf: 67

الأَخِلّاءُ يَومَئِذٍ بَعضُهُم لِبَعضٍ عَدُوٌّ إِلَّا المُتَّقينَ
Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).

Persahabatan yang didasari oleh taqwa akan berterusan sampai ke syurga. Mereka itulah yang bersama-sama pergi belajar, bersama-sama berdakwah dan menegakkan hukum Allah ﷻ. Mereka berkawan ‘kerana Allah ﷻ’. Mungkin kenal di kelas pengajian dan perkenalan itu berterusan sampai mereka menjadi kawan yang rapat.

Bukanlah mereka berkawan kerana harta atau kerana kerja di tempat yang sama tetapi kerana persamaan akidah. Ini adalah persahabatan yang amat manis sekali. Persahabatan itu akan berkekalan sampai ke syurga. Sedangkan persahabatan yang didasari oleh perkara-perkara lain, tidak akan berterusan sampai ke syurga. Mereka hanya setakat berkawan di dunia sahaja.

Kita adalah makhluk yang bersosial. Kita memerlukan teman untuk berbicara, untuk buat kerja sama-sama dan sebagainya. Oleh itu, untuk buat kebaikan, ia akan lebih mudah dengan adanya kawan yang boleh membantu dan memberi semangat kepada kita untuk meneruskan usaha kita.

Masalahnya, untuk membuat keburukan pun memerlukan kawan juga. Kita memang mudah terpengaruh dengan kawan. Kalau kawan itu baik, maka kita selalunya akan menjadi baik dan kalau kawan itu jahat, maka kita boleh menjadi jahat juga. Maka berjaga-jagalah dalam berkawan.

Ayat ini juga bermaksud, orang yang bertaqwa tidak terikut dengan kelakuan salah kawannya. Walaupun kawannya buat perkara yang tidak baik, dia tidak ikut kerana dia ada prinsip taqwa yang mantap dalam dirinya. Dia akan tegur kesalahan kawannya dan mengajak kawannya ke arah kebaikan.

Ini kerana dia tahu bahawa apa yang kawannya lakukan itu adalah salah dan akan membawa kepada keburukan di akhirat kelak. Orang yang bertaqwa seperti itu tidak masuk ke neraka disebabkan kawannya. Walaupun kawannya buat perkara syirik atau bid’ah, dia tidak terkesan, kerana dia tidak ikut sekali. Dia tetap berkawan kerana dia hendak dakwah kepada kawannya itu.

Kawan yang baik akan mengajak kepada kebaikan. Mereka jugalah yang memberitahu tentang ilmu yang baik kepada kawannya. Kalau belajar agama, dia akan beritahu dan ajak kawannya sekali untuk sama-sama menadah ilmu. Dia akan kongsi bersama ilmu yang dia tahu walau sedikit mana pun.

Oleh itu, kalau anda belajar agama seperti belajar Tafsir Al-Qur’an, belajar Hadith, maka ajak kawan-kawan sekali. Begitu juga anda yang sedang membaca tulisan ini, kongsikan juga kepada kawan. Tidak perlu minta kebenaran, terus sahaja kongsikan. Kita memang memerlukan kawan-kawan yang sebegini.

Semoga Allah ﷻ berikan kepada kita kawan-kawan yang mengingatkan kita kepada kebaikan, yang mengajak kita kepada kebaikan. Kadang-kadang kita rasa lemah dan lelah juga untuk beramal, malas hadiri kuliah agama dan sebagainya, harapnya Allah ﷻ berikan kita kawan yang memberi semangat untuk kita.

Kembali kepada ajakan untuk melakukan infak semasa kita ada kesempatan. Semoga kita tidak menyesal nanti kerana menahan infak kita. Di dalam ayat lain disebut penyesalan mereka yang tidak infak semasa hidup di dunia dan maut telah datang menjemput mereka. Rujuk Munafiqoon: 10

وَأَنفِقوا مِن مّا رَزَقنٰكُم مِّن قَبلِ أَن يَأتِيَ أَحَدَكُمُ المَوتُ فَيَقولَ رَبِّ لَولا أَخَّرتَني إِلىٰ أَجَلٍ قَريبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصّٰلِحينَ
Dan belanjakanlah sebahagian daripada apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu dia berkata: “Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh?”

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 13 Oktober 2023

Ringkasan Surah Ibrahim


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Ustaz Abdul Muien

Tafsir Al-Azhar Prof. HAMKA

Maariful Qur’an

Ustaz Solahuddin

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a comment