Tafsir Surah Baqarah Ayat 98 – 101 (Buang wahyu)

Ayat 98: 

مَن كانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبريلَ وَميكالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلكافِرينَ

Sahih International

Whoever is an enemy to Allah and His angels and His messengers and Gabriel and Michael – then indeed, Allah is an enemy to the disbelievers.

Malay

Sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari segala petunjuk dan perintahNya) dan memusuhi Malaikat-malaikatNya dan Rasul-rasulNya, khasnya malaikat Jibril dan Mikail, (maka dia akan diseksa oleh Allah) kerana sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir.

 

مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ

Sesiapa yang bermusuh dengan Allah;

Dalam ayat sebelum ini, kita telah diberitahu bahawa golongan Yahudi bermusuh dengan Jibrail. Dalam ayat ini, Allah hendak memberitahu bahawa sesiapa yang bermusuh dengan malaikatNya, sebenarnya dia menjadikan Allah sebagai musuh. Dan tentunya tidak akan berjaya sesiapa yang memusuhi Allah, bukan?

 

وَمَلَائِكَتِهِ

dan segala malaikat-malaikatNya;

Mereka tidak suka kepada Jibrail sahaja, tapi dikatakan mereka memusuhi semua malaikat. Ini adalah kerana kalau marah kepada satu malaikat, bermakna marah kepada semua malaikat sekali. Macam kalau kita sakiti seorang, bermakna menyakiti semua sekali.

 

وَرُسُلِهِ

dan segala rasul-rasulNya

Dan kalau bermusuh dengan rasul dari kalangan malaikat, maka bermakna dia bermusuh dengan semua rasul sama ada dari kalangan manusia atau malaikat. Dan kalau bermusuh dengan mana-mana utusan Allah, sama ada mereka itu utusan dari jenis manusia, atau dari jenis malaikat, sebenarnya mereka bermusuh dengan Allah, kerana Allahlah yang mengutus mereka.

Para Rasul itu hanya menyampaikan arahan Allah sahaja. Kalau posmen hantar surat, dan kita marah kepada posmen itu, ini tidak patut. Kalau kita marah, maksudnya kita marah kepada orang yang menghantar surat itu, bukan?

 

وَجِبْرِيلَ

lebih-lebih lagi Jibrail;

Dalam ayat ini disebut Jibrail sekali lagi walaupun Jibrail salah seorang dari malaikat. Ini adalah sebagai pengulangan dan penekanan.

 

وَمِيكَالَ

dan Mikhail;

Sebelum ini telah disebut yang mereka kata mereka suka Mikhail. Ini ada tersebut dalam kitab-kitab mereka. Tapi dalam ayat ini, Allah nak beritahu kalau tak suka kepada Jibrail, bermaksud Mikhail pun mereka bermusuh juga.

 

فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ

Maka Allah itu musuh bagi orang kafir;

Allah sebut perkataan ‘kafir’ di sini. Bermakna, sesiapa yang marahkan walaupun satu sahaja malaikat Allah, maka orang itu sudah jadi kafir. Dan Allah memang bermusuh dengan orang kafir.

Dalam ayat-ayat sebelum ini, mereka mengatakan mereka orang beriman, tapi Allah nak cakap dalam ayat ini, bukan sahaja mereka tidak beriman, tapi Allah sudah menjadikan mereka sebagai musuhNya. Alangkah beratnya kesalahan dan kesilapan yang mereka telah lakukan.


 

Ayat 99: Mereka sebenarnya bukan berbalah dengan utusan Allah yang membawa wahyu itu, tapi mereka sebenarnya berbalah dengan wahyu Allah. Sedangkan wahyu itu untuk kebaikan dunia dan akhirat.

وَلَقَد أَنزَلنا إِلَيكَ آياتٍ بَيِّناتٍ ۖ وَما يَكفُرُ بِها إِلَّا الفاسِقونَ

Sahih International

And We have certainly revealed to you verses [which are] clear proofs, and no one would deny them except the defiantly disobedient.

Malay

Dan sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) ayat-ayat keterangan yang jelas nyata (Al-Qur’an), dan tidak ada yang akan mengingkarinya melainkan orang-orang yang fasik.

 

وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ

Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu;

Iaitu kepada Nabi Muhammad.

Ayat ini hendak memberikan kekuatan kepada Nabi Muhammad. Macam-macam orang Yahudi telah tohmah dan beri hujah batil menentang Nabi Muhammad. Maka, Allah hendak menekankan kepada baginda bahawa memang telah diturunkan Al-Qur’an itu kepada baginda. Siapakah yang menurunkannya?: Allah Taala. Memang melalui Malaikat Jibrail tapi sebenarnya, Allah lah yang menurunkan. Jibrail hanya sebagai pengutus sahaja.

Kepada siapakah wahyu itu diturunkan? Kepada Nabi Muhammad. Seorang insan yang mulia yang tidak ada apa-apa perkara buruk yang boleh dikatakan tentangnya oleh musuh-musuhnya. Oleh itu mereka mencemuh Al-Qur’an dan cuba menjatuhkan nilainya kerana mereka tidak ada ruang dan fakta untuk mencemuh baginda kerana akhlak baginda yang mulia.

Oleh itu, kita sebagai pendakwah, kenalah mempunyai nilai-nilai akhlak yang murni. Jangan disebabkan oleh akhlak kita yang buruk di mata manusia menyebabkan mereka tidak mahu menerima mesej Al-Qur’an dan Islam yang perlu disampaikan.

Amat menyedihkan jikalau ada kalangan orang-orang yang mengaku ahli agama tapi mempunyai akhlak yang buruk. Walaupun kita menyampaikan perkara yang baik, tapi kalau kita sampaikan dengan cara yang buruk, boleh menjauhkan manusia dari ayat-ayat Allah. Mereka sudah datang belajar, maka ajarlah mereka dengan baik. Jangan kita marah mereka, maki mereka, perli mereka, tuduh mereka macam-macam, lebih-lebih lagi tuduh mereka sebagai ‘munafik’. Ini amat tidak patut sekali.

Jangan kita ceritakan keburukan mereka kepada pelajar yang lain. Jangan kita cari kesalahan anak-anak murid kita. Jangan kita bercakap dengan nada yang tidak elok sampai boleh menyakitkan hati pelajar-pelajar. Mereka sudah datang belajar dengan kita, maka kenalah layan mereka dengan baik.

 

آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ

ayat-ayat yang jelas nyata;

Ayat-ayat Al-Qur’an memang jelas. Yang tak jelas kepada kamu adalah kamu yang tak belajar.

Jadi, ayat Al-Qur’an itu telah diturunkan oleh Allah sendiri. Dan kepada Nabi Muhammad yang jelas mempunyai akhlak yang mulia. Tidak ada apa yang boleh dicemuh tentang Allah dan Nabi. Ianya adalah Perfect Combination. Dan Al-Qur’an itu adalah jelas nyata.

Jadi,

Pemberi wahyu itu adalah haq.

Penerimanya adalah haq.

Dan maklumat yang diterima itu juga adalah haq.

 

وَمَا يَكْفُرُ بِهَا

Dan tidaklah akan kufur dengan Al-Qur’an itu

Memang akan ada sahaja yang akan kufur dengan ayat-ayat Al-Qur’an itu. Tapi siapakah mereka yang sanggup kufur dengan ayat-ayat Al-Qur’an itu?

 

إِلَّا الْفَاسِقُونَ

melainkan orang-orang fasik sahaja;

Iaitu orang yang buat banyak dosa. Yang tak mahu terima memang orang-orang yang fasik. Tapi jangan cepat nak panggil orang lain fasik. Mereka menjadi fasik selepas tidak mahu menerima Al-Qur’an, apabila telah didakwahkan kepada mereka.

Tapi kita kena tanya balik: adakah kita telah berdakwah kepada mereka? Berapa kali kita sudah jelaskan kepada mereka tentang ayat-ayat Al-Qur’an dan kepentingan belajar tafsir? Adakah kita pernah dakwah kepada mereka, atau kita terus panggil mereka fasik tanpa kita berdakwah untuk menyampaikan Al-Qur’an itu dulu kepada mereka? Oleh itu, jangan senang-senang nak tuduh orang lain sebagai fasik pula.

Ditakuti kalau kita cuba menyampaikan kepada mereka tapi cara dakwah kita pula yang tidak bagus. Kalau begitu, kita kena pertingkatkan lagi teknik dakwah kita. Mungkin cara kita tidak kena, jadi kita kena berbincang dengan orang lain yang ada pengalaman berdakwah.

Atau mungkin apabila mereka lihat akhlak kita, mereka tak mahu terima Al-Qur’an itu. Kalau begitu, itu adalah salah kita sendiri. Maka kita kena banyak menilai diri kita sendiri.


 

Ayat 100: Allah menempelak mereka yang memungkiri janji mereka dengan Allah. Puak Yahudi telah mengadakan perjanjian taat setia dan ikut ajaran dalam Taurat, tapi mereka telah memungkirinya.

أَوَكُلَّما عاهَدوا عَهدًا نَبَذَهُ فَريقٌ مِنهُم ۚ بَل أَكثَرُهُم لا يُؤمِنونَ

Sahih International

Is it not [true] that every time they took a covenant a party of them threw it away? But, [in fact], most of them do not believe.

Malay

Patutkah (mereka ingkarkan ayat-ayat keterangan itu) dan patutkah tiap-tiap kali mereka mengikat perjanjian setia, dibuang dan dicabuli oleh segolongan dari mereka? Bahkan kebanyakan mereka tidak beriman.

 

أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا

Apakah setiap kali mereka buat perjanjian setia;

Perjanjian yang dimaksudkan itu adalah perjanjian yang dibuat dengan Allah. Bukan dengan manusia, tapi dengan Allah.

 

نَبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ

maka setengah daripada mereka membuangnya?

Perkataan نَبَذَ itu bermaksud membuang sesuatu yang kita tak perasan bahawa ianya adalah penting. Kita tak tahu bahawa ianya adalah penting dan kerana itu senang-senang sahaja kita buang. Maknanya, orang jahil sahaja yang buat perkara itu.

Ada tak kita juga buat perjanjian dengan Allah? Tentu sekali. Inilah yang kita sebut setiap hari dalam syahadah kita. Dan kita sebut syahadah itu dalam setiap kali kita solat. Dalam syahadah itu, kita berjanji dengan Allah yang kita akan hanya menyembah dan memohon kepadaNya sahaja.

Tapi banyak antara kita tidak menepati perjanjian ini. Antaranya adalah kerana tak faham bahawa itu adalah satu perjanjian kita dengan Allah dan ianya adalah amat penting sekali. Ianya adalah satu perjanjian yang berat. Bukan perjanjian main-main. Ingatlah bahawa itu adalah perjanjian kita dengan Allah Taala.

 

بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ

Bahkan sebenarnya kebanyakan mereka itu tidak beriman;

Kalau mereka tak kisah langsung dengan perjanjian itu bermakna mereka tiada iman. Kebanyakan dari golongan Yahudi itu memang tidak beriman. Mereka tahu apakah kebenaran itu tapi mereka tolak kerana mereka degil sahaja.

Maka kalau kita pun berperangai begitu, kita ini ada sifat Yahudi.


 

Ayat 101:

وَلَمّا جاءَهُم رَسولٌ مِن عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُم نَبَذَ فَريقٌ مِنَ الَّذينَ أوتُوا الكِتابَ كِتابَ اللَّهِ وَراءَ ظُهورِهِم كَأَنَّهُم لا يَعلَمونَ

Sahih International

And when a messenger from Allah came to them confirming that which was with them, a party of those who had been given the Scripture threw the Scripture of Allah behind their backs as if they did not know [what it contained].

Malay

Dan apabila datang kepada mereka seorang Rasul dari sisi Allah, yang mengesahkan apa yang ada pada mereka, sebahagian dari orang-orang yang telah diberikan Kitab itu melemparkan Kitab Allah ke belakang mereka, seolah-olah mereka tidak mengetahui (kebenarannya).

 

وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ

Maka tatkala datang kepada mereka rasul dari sisi Allah;

Allah ingatkan kepada mereka yang Nabi Muhammad itu adalah Rasul utusan dari Allah. Allah yang utus baginda. Allah yang telah pilih baginda untuk menjadi Rasul, bukannya Jibrail.

 

مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ

yang membenarkan apa yang ada di kalangan mereka;

Nabi Muhammad bukan bawa ajaran akidah yang lain, tapi ianya ajaran akidah yang sama sahaja dalam kitab mereka, iaitu kitab Taurat.

 

نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ

Dibuang juga oleh sebahagian dari orang yang telah diberi Kitab Taurat.

Perhatikan cara penggunaan perkataan dalam ayat ini: Allah gunakan perkataan أُوتُوا الْكِتَابَ (telah diberikan kitab). Ianya dalam bentuk pasif. Selalu digunakan kalimat ini apabila merujuk kepada ahli Kitab. Ia adalah gelaran yang menunjukkan kebencian Allah kepada mereka. Ini adalah kerana mereka telah diberi dengan kitab Taurat, tapi mereka tidak mengendahkannya.

Tapi apabila apabila Allah bercakap tentang pemberian Al-Qur’an kepada Nabi, Allah gunakan perkataan أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ (yang Kami turunkan kepada kamu) – dalam bentuk aktif. Menunjukkan nada kemesraan Allah kepada Nabi Muhammad. Dari segi penggunaan bahasa pun ada makna dan isyarat yang kita boleh ambil.

 

كِتَابَ اللَّهِ

Kitab itu adalah kitab Allah.

Yang mereka buang itu adalah Kitab dari Allah – Kalam Allah! Amat teruk sekali apa yang mereka telah lakukan.

 

وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ

ke belakang mereka;

Cara mereka buang itu adalah dengan tidak ambil peduli. Seperti buang sampah sahaja lagaknya. Contohnya, katakanlah kita tulis surat, tapi surat itu kita tak suka, jadi kita akan keromok surat itu dan baling ke belakang kita.

Maksud dalam ayat ini adalah, mereka tidak mahu belajar isi kandung Kitab Taurat kerana mereka tidak memandangnya sebagai satu perkara yang penting. Mereka tolak ia ke belakang sahaja.

 

كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

seakan-akan mereka itu tidak pernah mengetahui;

Mereka buat macam mereka tak pernah kenal Kitab Taurat itu. Mereka sebenarnya tahu, tapi mereka buat-buat tak tahu. Apabila Nabi membacakan ayat-ayat Al-Qur’an dan mereka tahu ianya ada juga dalam Kitab Taurat mereka, mereka akan kata mereka tak tahu menahu apakah yang sedang disebutkan oleh Nabi. Begitulah perangai mereka terhadap Nabi Muhammad.

Setengah dari kita pun macam itu juga. Al-Qur’an itu ramai yang tidak ambil peduli. Kita boleh lihat bagaimana mushaf Al-Qur’an penuh tersusun di masjid tapi keadaan kebanyakan Al-Qur’an itu macam tidak pernah dibuka pun. Nampak elok sahaja Al-Qur’an itu.

Ini adalah kerana masyarakat Muslim Malaysia lebih suka baca wirid lagi dari baca Al-Qur’an. Padahal, baca Al-Qur’an lebih afdhal dari baca wirid. Maksudnya pahala lagi banyak dari wirid. Tapi telah diajar kepada masyarakat kita oleh guru-guru kita untuk banyak buat wirid.

Sampaikan kalau pergi ke Mekah pun, orang kita hanya banyak buat wirid. Mereka lebih percaya kepada guru mereka daripada percaya kepada hadis Nabi dan perbuatan sahabat-sahabat.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 15 Jun 2019


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Jalalain

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s