Tafsir Surah al-A’raf Ayat 180 (Sesat dengan Asmaul Husna)

A’raf Ayat 180: Ini adalah penerangan kepada Dakwa Ketiga: hanya seru kepada Allah ﷻ sahaja. Jangan seru selain Allah ﷻ.

Kita kena ingat bahawa doa itu adalah ibadah yang paling besar. Ia adalah ‘otak’ kepada ibadah kerana dalam setiap ibadah, ada doa. Namun, ramai yang tidak faham akan perkara ini dan kita boleh lihat bagaimana ramai yang sesat kerana merasakan boleh selesai masalah mereka dengan seru selain Allah ﷻ.

IMG_20230526_113220_854

Ramai dalam kalangan manusia yang seru Nabi, wali dan malaikat dalam doa mereka. Allah ﷻ beritahu dalam ayat ini yang hanya Dia sahaja mempunyai segala kesempurnaan, maka kita hanya boleh seru Dia sahaja.

Ayat-ayat sebelum ini adalah mengenai mereka yang dimasukkan ke dalam neraka kerana kesalahan mereka. Sekarang diberikan penawar dan jalan keluar iaitu dengan menyeru Allah ﷻ sebaik-baiknya dengan menyeru nama-Nya yang terbaik.

وَلِلَّهِ الأَسماءُ الحُسنىٰ فَادعوهُ بِها ۖ وَذَرُوا الَّذينَ يُلحِدونَ في أَسمٰئِهِ ۚ سَيُجزَونَ ما كانوا يَعمَلونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And to Allāh belong the best names, so invoke Him by them. And leave [the company of] those who practice deviation concerning His names.¹ They will be recompensed for what they have been doing.

  • i.e., use them improperly or deny them.

MALAY

Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.

 

وَلِلَّهِ الأَسماءُ الحُسنىٰ

Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik

Asmaul Husna maksudnya ‘nama-nama yang terbaik yang ada sifat’. Ia nama yang sesuai bagi Allah ﷻ, tidak ada cacat cela, kekurangan atau keaiban.

Semua benda ada nama, tetapi tidak semua nama sama. Ada dua jenis nama yang disebut dalam Al-Qur’an. Ada nama yang direka oleh manusia tetapi tidak ada sifatnya yang berkaitan langsung. Itulah nama-nama yang diberi kepada ilah-ilah dan sembahan selain daripada Allah ﷻ. Nama-nama itu direka oleh manusia dan kemudian mereka seru mengikut hawa nafsu mereka sahaja. Kebodohan paling nyata sekali kerana mereka yang reka dan kemudian mereka sendiri yang seru pula.

Atau, ada nama manusia yang namanya hebat, tetapi orangnya tidaklah sama dengan nama pun. Contohnya orang bernama Alimuddin (faham agama) namun tidak tahu pasal agama satu habuk pun. Contoh sahaja, maaf ya kalau sesiapa nama Alimuddin. Ia hanyalah nama yang diberi.

Manakala ada pula nama-nama bagi Allah ﷻ yang ada sifat kesempurnaan. Hanya Allah ﷻ sahaja yang sempurna, bukan? Memang nama itu bertepatan dengan sifat-sifat Allah ﷻ yang mulia. Ini banyak disebut di dalam Al-Qur’an dan juga hadith-hadith Nabi. Hadith utama tentang perkara ini adalah riwayat daripada Abu Hurairah رضي الله عنه, disebutkan bahawa Rasulullah ﷺ pernah bersabda:

“إِنَّ لِلَّهِ تِسْعًا وَتِسْعِينَ اسْمًا مِائَةٌ إِلَّا وَاحِدًا، مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ، وَهُوَ وِتْرٌ يُحِبُّ الْوِتْرَ”.

Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama, iaitu, seratus kurang satu. Barangsiapa yang dapat menghafalnya, masuk syurga. Dia Maha Esa dan mencintai yang esa.

(Imam Bukhari dan Imam Muslim mengetengahkannya di dalam kitab Sahih-nya)

Namun begitu, perlulah diingatkan bahawa senarai 99 asma’ Allah yang masyhur di negara kita ini, tidaklah sahih. Ia masih memerlukan kajian lagi, manakah nama Allah ﷻ yang 99 itu. Kena ikuti perbincangan khusus tentang Asmaul Husna. Memang kena belajar khusus satu bab ini kerana ia terlalu panjang untuk disentuh kesemuanya di sini.

Walaupun ada hadith menyebut Allah ﷻ ada 99 nama, akan tetapi kita kena tahu yang nama Allah ﷻ bukan terhad kepada 99 sahaja. Ramai yang sangka Allah ﷻ hanya ada 99 nama itu sahaja. Ini adalah kesilapan dalam fahaman.

99 itu adalah antara nama-nama Allah ﷻ. Allah ﷻ ada banyak lagi nama, malah Rasulullah ﷺ sendiri tidak mengetahui kesemuanya. Cuma Allah ﷻ sebut kita hanya mengamalkan 99 nama itu sahaja pun sudah boleh melayakkan kita dimasukkan ke dalam syurga. Perumpamaannya begini, kita ada duit seribu ringgit tetapi kita hendak infakkan seratus sahaja. Adakah itu bermaksud kita hanya ada seratus ringgit sahaja? Tidak, bukan?

Dalil yang Allah ﷻ ada lebih banyak nama adalah seperti disebut dalam sebuah hadith di mana Rasulullah ﷺ mengajar kita sebuah doa:

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ

“Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hamba-Mu, anak hamba-Mu (anak keturunan Nabi Adam) dan anak hamba perempuan-Mu (Hawa, isteri nabi Adam). Ubun-ubunku di tangan-Mu, keputusan-Mu berlaku padaku, Qadha-Mu (takdir dan ketetapan-Mu) kepadaku adalah adil. Aku mohon kepada-Mu dengan setiap nama (baik) yang telah Engkau gunakan untuk diri-Mu, yang Engkau turunkan dalam kitab-Mu, Engkau ajarkan kepada seseorang daripada makhluk-Mu atau yang Engkau khususkan untuk diri-Mu dalam ilmu ghaib di sisi-Mu, hendaknya Engkau jadikan Al-Qur’an sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.”

(HR. Ahmad (3583) dan selainnya. Darjatnya disahihkan oleh Syeikh Al-Albani رحمه الله. Riwayat Ahmad dan ibnu Hibban dan Tabrani)

Daripada hadith di atas, kita tahu yang ada nama-nama yang Allah ﷻ simpan dan tidak diberitahu kepada sesiapa pun.

Terjemahan hadith di ayat menyebut أَحْصَا sebagai ‘hafal’. Akan tetapi ia bukan setakat hafal sahaja. Sekiranya setakat menghafal sahaja, orang kafir dan munafik pun boleh hafal, tidak mungkin mereka boleh masuk syurga pula? Maka maksudnya lebih lagi iaitu memahami dan mengamalkan nama-nama itu. Salah faham tentang terjemahan inilah yang menyebabkan ramai dalam kalangan orang kita setakat hafal (dan melagukan) sahaja tanpa cuba untuk memahami nama-nama itu dan mengamalkan pemahaman itu di dalam kehidupan kita.

Apakah pula maksud mengamalkan asmaul husna itu? Adakah dengan zikir ya rahman, ya rahman, ya rahman sekian banyak seperti yang banyak diamalkan masyarakat kita? Contohnya ada yang diajar sekiranya berada dalam masalah dan memerlukan pertolongan, maka sebutlah banyak-banyak kali ya bari’, ya bari’ nanti akan ada yang datang tolong. Atau ada pula ajar, untuk rumah dijaga dan dapat perlindungan, baca pula ya hafiz, ya hafiz banyak kali. Ini semua adalah ajaran mengarut yang tidak pernah diajar oleh Allah ﷻ dan juga Rasul-Nya. Para sahabat pun tidak amal begitu. Maka perbuatan ini adalah amalan rekaan dan bid’ah.

Sebenarnya pengamalan adalah berdasarkan pemahaman. Contohnya apabila kita sudah tahu yang Allah ﷻ bersifat Maha Mendengar, maka kita tidaklah berkata perkataan-perkataan yang kotor dan menipu kerana kita sedar yang Allah ﷻ sedang mendengar apa sahaja perkataan kita. Begitulah cara betul untuk mengamalkan asmaul husna.

Hanya Allah ﷻ sahaja yang ada asmaul husna ini kerana itu ditaqdimkan (didahulukan) kalimah وَلِلَّهِ untuk menunjukkan eksklusif. Makhluk tidak ada asmaul husna walaupun Nabi Muhammad ﷺ sendiri.

Ayat-ayat lain yang menyebut tentang Asmaul Husna adalah Taha: 8

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ

Allah! Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, bagi-Nyalah segala nama yang baik.

Juga di dalam Isra’: 110

قُلِ ادعُوا اللهَ أَوِ ادعُوا الرَّحمٰنَ ۖ أَيًّا ما تَدعوا فَلَهُ الأَسماءُ الحُسنىٰ

Katakanlah: “Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaul husna

Juga di dalam Hashr: 24

هُوَ اللهُ الخٰلِقُ البارِئُ المُصَوِّرُ ۖ لَهُ الأَسماءُ الحُسنىٰ

Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Asmaaul Husna

Maka inilah ilmu mengenal Allah ﷻ yang disebut-sebut sebagai makrifatullah atau makrifah. Untuk kenal Allah ﷻ hendaklah dengan mengenal nama-nama yang Dia sendiri beri kepada kita. Bukannya melalui ilmu makrifah golongan sufi dan tarekat itu. Oleh itu, untuk bezakan, kita panggil gerakan mereka itu sebagai ‘makripat’ supaya kita tidak rosakkan nama ilmu yang sebenarnya.

 

فَادعوهُ بِها

maka serulah (dan berdoalah) kepada-Nya dengan menyebut nama-nama itu,

Allah ﷻ sahaja yang memiliki nama yang ‘al-husna’ iaitu bukan sahaja ‘baik’, malah terbaik kerana ada ال di situ.

Oleh kerana nama-nama Allah ﷻ ini yang terbaik, maka kita disuruh menyeru-Nya dengan menggunakan nama-nama itu (فَادعوهُ بِها). Kalimah فَادعوهُ berasal daripada kalimah دعاء yang membawa dua maksud:

1. Seru dalam bentuk mengingati-Nya (zikir), mensucikan-Nya dan memuji-Nya. Hanya nama-nama Allah ﷻ sahaja yang layak dizikir.

2. Menyeru Allah ﷻ dalam meminta pertolongan (doa) jikalau ada hajat keperluan dan untuk menyelesaikan masalah. Hanya kepada Allah ﷻ sahaja kita boleh meminta doa.

Maka inilah tawasul (menggunakan perantaraan) yang diajar oleh Allah ﷻ sendiri dan diamalkan oleh Rasulullah ﷺ di dalam banyak doanya. Ramai yang menggunakan wasilah (perantara) yang salah di dalam berdoa dengan meminta kepada Nabi, wali, malaikat dan juga jin. Sedangkan Allah ﷻ mengajar kita untuk menggunakan wasilah nama-Nya sendiri di mana ketika kita berdoa, maka kita seru Allah ﷻ dengan menggunakan asma’-Nya yang sesuai. Kita bukannya kata semua tawasul itu syirik, tetapi kenalah pilih yang sesuai.

Allah ﷻ suruh berdoa kepada-Nya sahaja kerana Dia sahaja yang mempunyai sifat boleh menyempurnakan hajat. Tidak ada selain Allah ﷻ yang boleh menyempurnakan hajat dan permintaan kita. Minta kepada malaikat, jin, Nabi atau wali seperti yang dilakukan oleh sebahagian masyarakat kita adalah sesat dan syirik. Tidak bermanfaat apa pun kerana mereka itu tidak dapat menunaikan hajat. Allah ﷻ sahaja yang boleh menunaikan hajat makhluk. Wahyu semua menyuruh berdoa terus kepada Allah ﷻ, tetapi ramai pula yang mencari-cari hujah kononnya boleh meminta tolong kepada selain-Nya. Pelik sungguh fahaman ini.

Allah ﷻ suruh ‘seru’ Dia dan di dalam hadith di atas disebut أَحْصَا (hafal, faham dan amalkan). Bukannya dijadikan sebagai zikir banyak-banyak atau dijadikan sebagai lagu nasyid pula. Tidak perlu untuk seru Allah ﷻ berkali-kali kerana kalau kita panggil orang pun, kita panggil sekali dua sahaja, bukan? Contohnya kita panggil, “Kassim, mari sini sat!”. Tidaklah kita panggil dia, “Kassim, Kassim, Kassim” dan kemudian dia sudah toleh, kita panggil lagi “Kassim, Kassim, Kassim” tanpa henti. Tentu Kassim kata kita gila! Maka Allah ﷻ pun tidak perlu dipanggil berkali-kali. Kita seru untuk menarik perhatian sahaja, kemudian sebutlah apa yang kita hendak.

Adakah anda sedar apa yang peliknya Nasyid Asmaul Husna yang budak-budak sekolah kita selalu nyanyikan itu? Ia bermula dengan kalimat ini: نَسْأَلُكَ يَامَنْ هُوَ اللهُ الَّذِيْ لآَ إِلَهَ إِلّاَ هُوَ اْلرَّحْمَنُ الرَّحِيْمُ yang bermaksud (Kami memohon-Mu wahai Dia yang bernama Allah yang tidak ada Tuhan yang layak disembah melainkan-Nya, Dia Maha Pemurah Maha Pengasihani….) Namun kemudiannya setelah habis nyanyian tidak pula ada doa, sedangkan di awal itu sebut semua nama itu sepatutnya untuk berdoa. Ini kerana orang kita tidak faham sebenarnya apa yang mereka sebut.

Antara nama yang banyak kali diulang-ulang dalam Al-Qur’an adalah nama-Nya berkenaan ilmu dan qudrat. Hanya Allah ﷻ sahaja yang mempunyai ilmu yang sempurna dan qudrat yang sempurna. Maknanya, Allah ﷻ sahaja tahu apa yang kita perlukan dan Allah ﷻ sahaja mempunyai kuasa untuk memberikan apa yang kita perlukan itu. Selain Allah ﷻ, mereka tidak tahu apa masalah kita, dan tidak ada kuasa untuk memakbulkan permintaan kita. Perbuatan meminta kepada selain Allah ﷻ adalah sia-sia sahaja.

Perbuatan meminta kepada Allah ﷻ sahaja adalah sebahagian daripada ilmu Tauhid iaitu Tauhid dalam Berdoa. Bukankah Allah ﷻ telah berfirman dalam Ghafir: 60:

وَقالَ رَبُّكُمُ ادعوني أَستَجِب لَكُم

Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu.

Surah Al-A’raf ini banyak menyebut tentang lalai (ghaflah). Maka, dalam ayat ini diberi jalan penyelesaian kepada masalah ghaflah itu. Fahamilah Asmaul Husna itu dan gunakan nama-nama Allah ﷻ itu dalam doa kita. Allah ﷻ telah menyebut nama-nama-Nya yang mulia dalam Al-Qur’an dan dalam hadith Nabi yang sahih.

Di sini kita diajar cara berdoa kepada Allah ﷻ. Belajarlah bagaimana cara doa Nabi ﷺ yang menggunakan nama-nama itu. Kalau kita belajar hadith, kita boleh lihat sebelum Nabi ﷺ meminta doa, baginda akan mulakan dengan menyebut sifat-sifat Allah ﷻ (nama Allah ﷻ itu semuanya adalah juga sifat). Contohnya,

اللَّهمَّ إِني أسألُكَ بأني أَشْهَدُ أنَّكَ أنْتَ اللهُ ، لا إلهَ إلا أنتَ، الأحَدُ الصَّمَدُ ، الذي لم يَلِدْ ولم يُولَدْ ، ولم يكن له كُفُوا أحَدٌ

Ya Allah, aku memohon kepada-Mu dengan bersaksi bahwa sesungguhnya Engkau adalah Allah, tidak ada sembahan yang berhak disembah kecuali Engkau, yang Maha Esa, tempat bergantung segala sesuatu, yang tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorang pun setara dengan-Mu.

HR. Abu Dawud, An-Nasa-iy dan At-Tirmidzi. Syeikh Al-Albani رحمه الله berkata, “sahih”. Rasulullah ﷺ pernah mendengar seseorang berdoa: (doa di atas), lalu Rasulullah ﷺ  bersabda, “Sungguh dia telah memohon kepada Allah dengan menggunakan Nama-Nya yang jika Dia dimintai dengan nama tersebut, Dia pasti memberi, dan jika Dia diseru dengan nama tersebut, Dia pasti mengabulkan.”

Maka setelah kita tahu banyak nama-nama-Nya itu, maka kita boleh sesuaikan permintaan doa kita dengan nama-Nya. Contohnya kalau perlukan pengampunan, sebutlah dahulu nama-Nya yang Maha Pengampun (Al-Ghafur). Kalau perlukan rezeki, sebutlah nama-Nya yang Maha Memberi Rezeki (Ar-Razzaq). Sebab itu penting untuk tahu nama-nama itu supaya kita boleh lebih bijak dalam berdoa.

Apabila kita seru seseorang untuk panggil atau minta sesuatu daripadanya, tentulah kita akan sebut namanya, bukan? Maka begitu jugalah dengan Allah ﷻ, hendaklah kita panggil nama-Nya sebelum kita meminta sesuatu. Dan nama itu semestinyalah nama yang Dia sendiri pilih untuk Diri-Nya. Kalau dengan orang pun kita akan panggil nama yang dia suka, maka dengan Allah ﷻ, lagilah kita kena beradab sopan santun, bukan? Takkan kita hendak mengarut menggunakan zikir semut Danda danda, dindi dindi, dundu dundu, yunaddidu, indidaadan dandanah.

Inilah salah satu perbuatan ‘ilhad’ yang akan diterangkan selepas ini.

 

وَذَرُوا الَّذينَ يُلحِدونَ في أَسمائِهِ

dan tinggalkanlah orang-orang yang berpaling daripada kebenaran dalam menggunakan nama-nama-Nya.

Ini adalah ayat nafi: tinggalkan dan abaikan orang yang menyimpang dengan nama-nama Allah ﷻ. Kalimah ‘الإلحاد’ dari segi bahasa ertinya menyimpang, bengkok, tidak lurus. Sebab itulah kubur kita dipanggil liang lahad kerana dikorek lubang untuk simpan mayat di bahagian tepi, bukan di tengah-tengah.

Ini adalah tentang mereka yang menyimpang dalam penggunaan nama Allah ﷻ. Istiqamah (pandangan yang lurus) dalam bab nama-nama Allah ﷻ dan sifat-sifat-Nya adalah menetapkan nama dan sifat Allah ﷻ berdasarkan hakikatnya yang sesuai bagi Allah ﷻ, tanpa merubah, menggugurkan, merinci bagaimananya dan menyerupakan dengan makhluk, berdasarkan kaedah yang telah ditetapkan oleh Ahlussunnah wal Jamaah dalam bab ini.

Jika telah kita ketahui jalan yang istiqamah dalam bab ini, maka yang bertentangan dengan jalan yang istiqamah itu adalah ‘الإلحاد’ (menyimpang). Sebahagian ulama’ berpendapat bahawa penyimpangan terhadap nama-nama Allah ﷻ terdiri daripada beberapa macam yang kesimpulannya dapat kita katakan bahawa penyimpangan tersebut boleh terjadi kerana tidak menyakini apa yang harus diyakini dalam bab ini. Maknanya ada fahaman salah dan sesat tentang nama Allah ﷻ. Ada berbagai cara ilhad itu terjadi dan antaranya adalah:

Pertama: Mengingkari salah satu nama Allah ﷻ atau sifat yang terkandung di dalamnya. Misalnya ada yang mengingkari bahawa Ar-Rahman termasuk nama Allah ﷻ, sebagaimana diyakini oleh orang-orang jahiliyah. Ini seperti kita dapat tahu daripada sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Al-Imam Muslim dalam sahihnya mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi ﷺ dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

أَنَّ قُرَيْشًا صَالَحُوا النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيهِمْ سُهَيْلُ بْنُ عَمْرٍو فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَلِيٍّ اكْتُبْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَقَالَ سُهَيْلٌ أَمَّا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَلَا نَدْرِي مَا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَلَكِنْ اكْتُبْ مَا نَعْرِفُ بِاسْمِكَ اللَّهُمَّ

“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi ﷺ. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi ﷺ: barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan nama-Mu Ya Allah!)”.

Atau dia menetapkan nama, akan tetapi dia mengingkari sifat yang terkandung di dalamnya. Sebagaimana dinyatakan oleh sebahagian ahli bid’ah bahawa Allah ﷻ ‘رحيم بلارحمة’ (Namanya Ar-Rahim, tetapi tidak mempunyai sifat rahmah (kasih sayang). Atau ‘سميع بلاسمع’ (nama-Nya As-Sami’, tetapi tidak mempunyai sifat mendengar.

Ini adalah fahaman yang salah kerana nama Allah ﷻ itu bukan setakat nama sahaja, tapi ada sifatnya sekali.

Kedua: Memberi nama kepada Allah ﷻ dengan nama yang tidak Dia berikan untuk diri-Nya.

Perkara ini dikatakan ilhad (menyimpang) kerana nama-nama Allah ﷻ bersifat tauqifi (kandungannya diterima oleh Rasulullah ﷺ daripada wahyu). Tidak boleh bagi seorang pun memberi nama bagi Allah ﷻ dengan nama yang Dia sendiri tidak berikan nama untuk-Nya. Ini bererti berbicara tentang Allah ﷻ apa yang tidak dia ketahui adalah termasuk perbuatan aniaya terhadap Allah ﷻ. Hal ini sebagaimana dilakukan oleh kalangan filsafat di mana mereka menamakan Allah ﷻ sebagai ‘Al-Illah Al-Fa’ilah’ (Faktor Pelaku) atau sebagaimana orang-orang Nasrani memberi nama bagi Allah ﷻ dengan nama ‘Bapak’, dan semacamnya.

Nota: antara kesesatan dalam kalangan umat Islam adalah mereka mereka nama baru bagi Allah ﷻ, antaranya yang kita biasa dengar sekarang yang ramai diamalkan oleh tarekat sesat adalah zikir Hu, Hu, Hu. Ini adalah sesat kerana kononnya ia merujuk kepada Allah yang sebelum ada nama. Mungkin mereka yang mengamalkannya tidak tahu asal usul penggunaan dhomir itu (atau memang mereka tahu dan menerima akidah sesat itu). Akan tetapi kalau kita fikirkan secara bahasa pun, kalau dhomir ه atau هو ia boleh merujuk kepada sesiapa sahaja, tidak semestinya Allah ﷻ. Sedangkan kita sepatutnya merujuk kepada Allah ﷻ dalam zikir kita.

Ketiga: Menyakini bahawa nama-nama tersebut menunjukkan sifat-sifat makhluk, maksudnya adalah serupa dengan makhluk.

Perkara ini dikatakan ilhad (menyimpang) kerana siapa yang menyakini bahawa nama-nama Allah ﷻ menunjukkan keserupaan Allah ﷻ terhadap makhluk-Nya, maka bererti dia telah mengeluarkannya daripada kandungan yang sebenarnya dan keluar daripada garis istiqamah (lurus) dan menjadikan firman Allah ﷻ dan sabda Rasul-Nya sebagai jalan kepada kekufuran. Ini kerana menyamakan Allah ﷻ dengan makhluk-Nya adalah kufur di mana dia telah mendustakan firman Allah ﷻ,

لَيْسَكَمِثْلِهِشَيْءٌوَهُوَالسَّمِيعُالبَصِيرُ

Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah yang Maha mendengar dan melihat.”

(Asy-Syura: 11)

Juga terhadap firman Allah ﷻ,

هَلْتَعْلَمُلَهُسَمِيّاً

“Apakah kamu mengetahui ada seorang yang sama dengan Dia (yang patut disembah)?”

(Maryam: 65)

Nu’aim bin Hamad Al-Khuzai رحمه الله, guru kepada Imam Bukhari رحمه الله berkata, “Siapa yang menyerupakan Allah dengan makhluknya, maka dia telah kafir dan siapa yang mengingkari sifat yang telah Allah tetapkan untuk diri-Nya maka dia telah kafir. Sifat yang Allah tetapkan untuk diri-Nya bukan menyerupakan-Nya (dengan makhluk).”

Keempat: Mencari akar kata daripada nama-nama Allah ﷻ dan meletakkannya sebagai nama berhala, seperti Al-Laata ‘الللات’ daripada kata ‘الإله’ atau ‘العزى’ daripada kata ‘العزيز’, atau ‘مناة’ daripada kata ‘المنان’.

Begitulah empat pembahagian yang dinukilkan oleh Syeikh Muhamad bin Saleh Al-Utsaimin رحمه الله.

Selain daripada itu, ada lagi penambahan contoh-contoh ilhad daripada ulama’ yang lain:

Kelima: meninggalkan mana-mana nama Allah ﷻ kerana merasakan ia tidak sesuai dalam keadaan tertentu.

Keenam: menggunakan asmaul husna untuk merujuk kepada makhluk. Ini ada pengecualian kerana ada nama-nama Allah ﷻ yang digunakan juga untuk makhluk. Contohnya Rahim, Rasyid, Ali, Karim, Aziz. Namun begitu ada nama yang tidak boleh digunakan oleh makhluk contohnya Rahman, Razzaq, Subhan, Khaliq, Quddus, Ghafar dan lain-lain. Ini kerana nama-nama ini adalah khusus untuk Allah ﷻ sahaja.

Akan tetapi bukankah ramai orang kita menggunakan nama seperti Abdul Rahman, Abdul Razak dan sebagainya? Memang boleh sekiranya ditambah dengan kalimah ‘Abdul’ itu. Oleh itu, yang terbaik adalah ditambah kalimah ‘Abdul’ sebelum nama itu. Namun bagaimana pula apabila kita panggil atau seru dia? Tidakkah kita kata, ‘Rahman’ sahaja, atau ‘Razak’ sahaja? Maka sebenarnya ada masalah di sini yang kita tidak perasan, bukan? Kita takut kita termasuk di dalam ancaman ayat ini. Kerana kebiasaan kita menyebut nama ringkas sahaja (berlainan dengan bangsa Arab yang sebut nama penuh, kalau Abdurrahman nama orang itu, maka Abdurrahman lah dia sebut. Cuma saya tidak tahu kalau nama orang itu Puteri Nurasyikin Jambi, adakah disebut juga nama penuh.)

Ketujuh: menolak terus nama-nama Allah ﷻ yang mempunyai sifat seperti golongan Jahmiyah. Mereka kata nama Allah ﷻ itu adalah sekadar nama sahaja.

Atau jikalau menolak makna nama Allah ﷻ seperti yang dikatakan oleh golongan Mu’tazilah. Mereka kata nama-nama Allah ﷻyang banyak itu hanya satu makna sahaja.

Kelapan: mentakwil nama-nama Allah ﷻ mengikut logik akal seperti golongan Asya’irah. Ini kerana ada golongan yang takut manusia terkeliru dengan sifat-sifat Allah ﷻ yang seolah-olah ada persamaan dengan sifat-sifat manusia. Contohnya manusia melihat, adakah Allah ﷻ juga melihat? Mereka ini golongan yang keliru. Kerana tentunya Allah ﷻ juga melihat, namun penglihatan Allah ﷻ tentulah tidak sama dengan penglihatan makhluk. Allah ﷻ tidak sama dengan makhluk seperti firman Allah ﷻ di dalam Al-Qur’an antaranya Shura: 11

فاطِرُ السَّمٰوٰتِ وَالأَرضِ ۚ جَعَلَ لَكُم مِّن أَنفُسِكُم أَزوٰجًا وَمِنَ الأَنعٰمِ أَزوٰجًا ۖ يَذرَؤُكُم فيهِ ۚ لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ ۖ وَهُوَ السَّميعُ البَصيرُ 

Dia lah yang menciptakan langit dan bumi; Dia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan daripada jenis kamu sendiri, dan menjadikan daripada jenis binatang-binatang ternak pasangan-pasangan (bagi binatang-binatang itu); dengan jalan yang demikian dikembangkan-Nya (zuriat keturunan) kamu semua. Tiada sesuatu pun yang sebanding dengan (Zat-Nya, sifat-sifat-Nya, dan pentadbiran-Nya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.

Di dalam ayat di atas Allah ﷻ memberitahu kita yang kita sebagai makhluk memerlukan pasangan, tetapi Allah ﷻ tidak memerlukan pasangan; kita beranak dan diperanakkan tetapi Allah ﷻ tidak beranak dan diperanakkan. Formula yang penting adalah kalimat: لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ yang sepatutnya menjadi kayu ukur bagi kita. Apa-apa sahaja sifat Allah ﷻ itu pasti lebih hebat lagi daripada sifat-sifat manusia dan makhluk-makhluk yang lain. Pastinya tidak sama seperti yang Allah ﷻ juga telah firmankan di dalam Al-Ikhlas: 4

وَلَم يَكُن لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ

dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia

Kesembilan: mengubah nama-nama Allah ﷻ kepada feminin seperti yang dilakukan oleh Musyrikin Mekah. Contohnya Allah ditukarkan dengan nama al-Lat dan al-Aziz pula ditukarkan menjadi al-Uzza yang mereka namakan untuk berhala mereka. Lebih kurang sama dengan jenis keempat di atas.

Kesepuluh: menzikirkan nama-nama Allah ﷻ untuk mendapatkan sesuatu. Contohnya diajar, kalau hendak kaya, banyakkan zikir ‘ya Razzaq’ berkali-kali atau dengan bilangan tertentu. Atau, kalau ada masalah, zikir ‘ya Bari” berkali-kali. Ramai yang sebut nama Allah ﷻ untuk menyelesaikan masalah mereka dalam doa mereka. Ini adalah penyalahgunaan nama-nama Allah ﷻ dan termasuk dalam penyimpangan yang dilakukan oleh manusia.

Ada juga yang menyebut-nyebut nama Allah ﷻ dengan bilangan tertentu, dengan cara tertentu yang tidak diajar oleh Nabi ﷺ. Mereka menggunakan nama Allah ﷻ dalam bentuk zikir yang pelik-pelik. Contohnya, zikir nama ‘ya Allah’ mereka kata mesti 61 kali, ar-Rahman sekian banyak, al-aziz sekian banyak. Sedangkan Nabi ﷺ tidak pernah ajar perkara ini. Ia diajar oleh golongan sesat kerana mereka kata kononnya setiap huruf itu ada bilangannya dan kalau dizikir mengikut bilangannya, maka ada manfaatnya (ada ‘power’ (kuasa tertentu)).

Nota: Begitulah asal timbulnya nombor 786 yang popular dikatakan merujuk kepada بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ kerana golongan ini telah merujuk kepada jumlah hasil tambah nombor huruf yang ada di dalam kalimah بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ itu.

Malah pernah viral baru-baru ini di laman media sosial di mana terdapat amalan bacaan zikir bismillah 787 kali dengan tujuan untuk menarik rezeki. Dikatakan bacaan bismillah ditambah satu lagi bilangannya daripada 786 kerana mereka percaya Allah ﷻ menyukai nombor ganjil. Maka terjadilah perbuatan yang telah sedia bid’ah malah ditambah pula dengan bid’ah yang baru lagi hanya kerana mengikut sangkaan akal logik golongan mereka yang sesat ini.

Golongan yang mengikutinya pula mudah terpengaruh dan percaya dengan amalan tersebut kerana yang menyampaikan amalan ini terdiri daripada golongan berpengaruh dan kaya raya di dalam masyarakat. Seolah-olah amalan mereka itu terbukti berkesan sekali, Lebih malang lagi ajaran itu pula dengan penuh keyakinan disampaikan secara langsung di hadapan Kaabah Allah ﷻ yang penuh mulia itu! Maka mereka yang mendengar dan menontonnya yakin dan nampak ‘keberkesanan’ amalan tersebut. Begitulah manusia apabila jauh daripada wahyu Allah ﷻ, maka akan mudah terpedaya dengan amalan ilhad sebegini.

Kesebelas: memberi maksud yang lemah kepada Allah ﷻ seperti yang dilakukan oleh golongan Nasrani. Mereka kata ada Tuhan Bapa. Ini melemahkan Allah ﷻ kerana untuk digelar bapa, seseorang itu mesti mempunyai anak. Sekiranya nama itu, diberikan kepada tuhan maka ia adalah sifat yang lemah kerana ia adalah sifat makhluk yang memerlukan anak untuk membantunya. Allah ﷻ tidak memerlukan anak kerana Dia Tuhan.

Kita mesti tinggalkan mereka setelah tahu yang mereka itu melakukan perkara yang salah. Maknanya, jangan ada hubungan rapat dengan mereka. Jangan ikut beramal seperti apa yang mereka lakukan. Juga ia bermaksud mesti tinggalkan mereka yang menghina nama Allah ﷻ.

 

سَيُجزَونَ ما كانوا يَعمَلونَ

Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.

Mereka akan dibalas dengan apa yang mereka lakukan. Jika salah, maka mereka akan menerima akibatnya di akhirat kelak. Maka, semasa hendak beramal itu, hendaklah diperiksa semula adakah amalan itu amalan yang bagus untuk diamalkan. Janganlah hanya sekadar mengikut sahaja segala amalan yang telah ada sekian lama di dalam keluarga dan masyarakat kita ini.

Mestilah kita pandai bertanya sama ada zikir atau amalan itu adakah daripada amalan Nabi ﷺ kerana sia-sia sahaja jika mengamalkan amalan yang salah malah lebih dahsyat lagi kita pula akan diazab di akhirat nanti. Sudahlah sibuk menghabiskan masa dan tenaga dengan amalan salah itu di dunia lebih malang lagi kemudian diazab pula. Disangka dapat pahala, namun rupanya mendapat dosa!

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 31 Mei 2023

Ringkasan Surah A’raf


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

islamqa

Maariful Qur’an

Ustaz Solahuddin

Ustaz Noor Derus

Ustaz Abdul Muien

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

2 thoughts on “Tafsir Surah al-A’raf Ayat 180 (Sesat dengan Asmaul Husna)”

Leave a comment