Tafsir Surah Yunus Ayat 45 – 47 (Berkenalan di Akhirat)

Yunus Ayat 45: Kisah di akhirat kelak

وَيَومَ يَحشُرُهُم كَأَن لَّم يَلبَثوا إِلّا ساعَةً مِّنَ النَّهارِ يَتَعارَفونَ بَينَهُم ۚ قَد خَسِرَ الَّذينَ كَذَّبوا بِلِقاءِ اللَّهِ وَما كانوا مُهتَدينَ

Sahih International

And on the Day when He will gather them, [it will be] as if they had not remained [in the world] but an hour of the day, [and] they will know each other. Those will have lost who denied the meeting with Allah and were not guided

Malay

Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak), dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan, dan yang tidak mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia).

 

وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ

Dan masa Tuhan himpunkan mereka 

Apabila Allah ‎ﷻ menyebut يَوْمَ (tentang hari itu), ia bermaksud Allah ‎ﷻ suruh kita beringat-ingat. Allah ‎ﷻ juga suruh kita mengingatkan orang lain tentangnya. Hari yang dimaksudkan dalam ini adalah hari di Mahsyar.

 

كَأَن لَّمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِّنَ النَّهَارِ

mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal (di dunia) melainkan sekadar satu jam dari siang hari.

Berkumpul di Mahsyar itu terlalu lama sampaikan jikalau dibandingkan penungguan mereka di Mahsyar itu dengan seluruh kehidupan mereka di dunia, hidup pada dunia itu rasa seperti satu jam sahaja. Satu pendapat menyatakan yang penungguan di Mahsyar itu adalah selama 50,000 tahun.

Waktu itu mereka akan terpinga-pinga dan bertanyaan sesama sendiri berapa lama mereka tinggal di dunia (bumi) kerana lama sangat mereka di Mahsyar itu. Kalau ditanya pun mereka tidak akan dapat agak. Ini disebut dalam Mukminoon:112-114

قٰلَ كَم لَبِثتُم فِي الأَرضِ عَدَدَ سِنينَ

Allah bertanya: “Berapa tahunkah lamanya kamu tinggal di bumi?”

قالوا لَبِثنا يَومًا أَو بَعضَ يَومٍ فَاسئَلِ العادّينَ

Mereka menjawab: “Kita tinggal (di bumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang menghitung”.

قٰلَ إِن لَّبِثتُم إِلّا قَليلًا ۖ لَّو أَنَّكُم كُنتُم تَعلَمونَ

Allah berfirman: “Kamu tidak tinggal (di bumi) melainkan sebentar saja, kalau kamu sesungguhnya mengetahui”

Di dalam Naaziat:46 juga Allah ‎ﷻ sebut,

كَأَنَّہُم يَومَ يَرَونَہَا لَم يَلبَثُوٓاْ إِلَّا عَشِيَّةً أَو ضُحَٮٰهَا

Pada hari mereka melihat hari berbangkit itu, mereka merasa seakan-akan tidak tinggal (di dunia) melainkan (sebentar saja) di waktu petang atau pagi hari.

Pengajaran bagi kita adalah dunia ini sekejap sahaja. Kita sekarang mungkin rasa lama hidup di dunia, tetapi sedarlah yang ia tidaklah lama. Maka jangan dilebihkan sangat dunia ini. Ia hanya tempat ujian, tempat kita kumpul pahala untuk dibawa ke akhirat yang kekal abadi. Amat rugi kalau dunia yang tidak bernilai ini kita bersungguh-sungguh menjaganya, namun kita tidak menjaga persediaan kita untuk ke akhirat.

Apakah nilai dunia ini sebenarnya? Daripada Sahl bin Sa’id as-Sa’idi رضي الله عنه, Rasulullah ﷺ bersabda,

لَوْ كَانَت الدُّنْيَا تَعْدِلُ عِنْدَ الله جَنَاحَ بَعُوضَةٍ ، مَا سَقَى كَافِراً مِنْهَا شَرْبَةَ مَاءٍ

Seandainya dunia ini di sisi Allah senilai harganya dengan sayap nyamuk nescaya Allah tidak akan memberi minum barang seteguk sekalipun kepada orang kafir

(HR. Tirmidzi, dan dia berkata: ‘hadith hasan sahih’)

 

Maka jangan simpan hati dan jiwa kita di dunia ini tetapi anggaplah ia sebagai tempat persinggahan sementara sahaja. Rasulullah ajar kita dalam sebuah hadith riwayat daripada Abdullah bin Mas’ud رضي الله عنه, Rasulullah ﷺ bersabda,

مَا لِي وَلِلدُّنْيَا ؟ مَا أَنَا في الدُّنْيَا إِلاَّ كَرَاكِبٍ اسْتَظَلَّ تَحْتَ شَجَرَةٍ ثُمَّ رَاحَ وَتَرَكَهَا

Ada apa antara aku dengan dunia ini? Tidaklah aku berada di dunia ini kecuali bagaikan seorang pengendara/penempuh perjalanan yang berteduh di bawah sebuah pohon. Kemudian dia beristirahat sejenak di sana lalu meninggalkannya

(HR. Tirmidzi No. 3277)

Kutipan SIP Ke-148 Hanya Beristirahat - Solidaritas Insan Peduli

 

 

Oleh itu janganlah kita sia-siakan usaha kita pada dunia sahaja. Ia tidak ada apa-apa nilai, malah terlaknat seperti yang diberitahu kepada kita oleh Rasulullah ﷺ. Sekiranya kita tidak mengambil peluang untuk mengumpul ilmu dan pahala, rugilah kita!

Rasulullah ﷺ bersabda:

{ إِنَّ الدُّنْيَا مَلْعُونَةٌ مَلْعُونٌ مَا فِيهَا إِلَّا ذِكْرُ اللَّهِ وَمَا وَالَاهُ وَعَالِمٌ أَوْ مُتَعَلِّمٌ }

“Dunia itu terlaknat dan segala yang terkandung di dalamnya pun terlaknat, kecuali orang yang berzikir kepada Allah, yang melakukan ketaatan kepada-Nya, seorang ‘alim atau penuntut ilmu syar’i.”

(Tirmidzi, Ibnu Majah. Dalam Shohihul Jami’, Syeikh Al Albani رحمه الله mengatakan hadith ini hasan)

 

Perlulah kita merenungkan hadith ini dengan saksama, di golongan manakah diri kita berada, apakah kita termasuk golongan yang mendapat rahmat dan dijauhkan daripada laknat, ataukah sebaliknya kita termasuk orang-orang yang mendapat laknat, menjadi hamba dunia kerana sebahagian besar aktiviti kita atau ataupun seluruhnya hanya bertujuan untuk meraih kenikmatan dunia yang fana ini.

يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ

Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri.

Tafsiran pertama: Mereka akan rasa kehidupan di dunia itu sekejap sangat, sekadar masa cukup untuk kenal mengenal sahaja dek kerana lamanya masa di Akhirat kelak. Jika dibandingkan dengan kehidupan dunia itu setakat sempat kenal mengenal sahaja.

Tafsiran kedua: Selama masa yang menunggu di mahsyar itu mereka akan berkenal-kenalan sesama mereka. Sebagai contoh, ada orang yang kita kenal semasa di dunia yang kita mungkin bertemu dengan mereka di akhirat kelak. Atau kita mungkin berjumpa dengan orang-orang yang kita selalu dengar kisah mereka.

Sebagai contoh, kita tidak pernah bertemu dengan sahabat Nabi, namun kita kenal mereka daripada kisah-kisah mereka. Apabila sampai di sana, kita mungkin berada di dalam lingkungan sahabat-sahabat itu dan dapat berkenalan dengan mereka.

Kita boleh kenal orang-orang Islam kerana orang-orang Islam yang mengambil wudhu’ akan bercahaya anggota-anggota wudhu’ mereka di Mahsyar nanti.

Kita juga akan kenal orang-orang yang berdosa daripada tanda-tanda pada diri mereka, seperti yang disebut di dalam Rahman:41

يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ

Orang-orang yang berdosa dapat dikenal daripada tanda-tandanya, lalu dipegang dari atas kepala dan kakinya (serta diseret ke neraka);

Walaupun kita dapat berkenal-kenalan dengan orang-orang lain, tidaklah ada sesiapa pun yang dapat membantu sesiapa. Kalau kenal pun tidak dapat berbuat apa-apa. Ini adalah kerana suasana di Mahsyar itu setiap makhluk akan sibuk dengan dirinya sendiri. Seperti yang tersebut di dalam Maarij:10

وَلَا يَسْأَلُ حَمِيمٌ حَمِيمًا

Dan sahabat karib tidak bertanyakan hal sahabat karibnya, (kerana tiap-tiap seorang sibuk memikirkan hal keadaannya sendiri),

Kalau kita pergi mana-mana, tentunya kita akan cari kawan kita, bukan? Dalam majlis yang ramai orang, kita akan cari juga sesiapa yang kita kenal. Kita pun akan duduk bersama dengannya. Akan tetapi di akhirat nanti, tidak ada suasana seperti itu. Imam Baghawi رحمه الله mengatakan manusia akan kenal kenalan mereka seolah-olah mereka sekejap sahaja tidur di alam kubur. Sangatlah sekejap sahaja kerana selepas itu huru hara Mahsyar akan menyebabkan kekecohan dan tidak ada yang duduk dengan kenalan mereka lagi.

Malah mereka akan lari daripada satu sama lain. Sebab semua manusia akan risau sangat tentang hal diri sendiri dan takut mereka akan dituntut hak mereka oleh kenalan mereka. Ini telah disebut dalam Abasa:34-37

يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ

Pada hari seseorang itu lari daripada saudaranya,

وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ

Dan ibunya serta bapanya,

وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ

Dan isterinya serta anak-anaknya; –

لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ

Kerana tiap-tiap seorang daripada mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja.

Tafsiran ketiga: di akhirat nanti akan kenal hati budi masing-masing kerana di sana nanti semuanya akan dibukakan.

Tafsiran keempat: kita akan kenal orang yang kita sudah kenal semasa di dunia. Pada waktu inilah kita akan berkelahi, tuduh menuduh sesama sendiri. Mulalah saling menyalahkan di antara satu sama lain kerana orang itu telah menyesatkan kita dan sebagainya.

 

قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ

Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan,

Manusia yang tidak memikirkan tentang hari perjumpaan dengan Allah ‎ﷻ adalah mereka yang paling rugi kerana tidak membuat persediaan. Ini kerana sekarang mereka merasakan dunia inilah yang penting namun bila mereka di Mahsyar nanti, mereka akan sedar bahawa dunia ini tidak ada apa-apa nilai pun. Sekarang mereka rasa kehidupan di dunia ini lama. Namun sebenarnya tidak.

Oleh kerana merasakan dunia ini penting, maka mereka banyak memikirkan tentang dunia dan berusaha untuk mendapat kelebihan di dunia dan mereka meninggalkan persediaan mereka untuk akhirat. Akan tetapi apabila di Mahsyar nanti, mereka akan tahu bahawa segala usaha yang mereka lakukan untuk dunia itu adalah sia-sia sahaja kerana ia akan ditinggalkan begitu sahaja.

Oleh itu janganlah kita mementingkan dunia ini sangat. Hati kita memang seronok kalau mendapat kemewahan material seperti telefon yang berjenama baru, kereta yang mewah, pakaian yang indah, rumah yang besar dan sebagainya. Waktu mula-mula dapat, kita akan jaga baik-baik. Akan tetapi lama kelamaan perasaan seronok itu hilang juga. Sementara barangan itu tidak akan kekal dan dalam beberapa tahun, ia akan rosak dan terjejas sana sini dan kita terpaksa membaikinya atau terus dibuang sahaja jika tidak dapat digunakan lagi. Itulah tanda dunia ini tidak kekal mana pun. Barangan tidak kekal malah perasaan seronok juga tidak kekal.

Sementara itu, yang rugi juga adalah orang yang beramal dengan amalan yang salah. Mereka mungkin banyak beramal, tetapi kerana salah belajar, mereka beramal dengan amalan yang salah. Yang lebih menakutkan, mereka sangka mereka di atas jalan yang benar! Allah ‎ﷻ sebut dalam Kahf:103-105 tentang hal ini,

قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمٰلًا

Katakanlah (wahai Muhammad): “Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya?

الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَيَوٰةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا

(Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan”.

أُولٰئِكَ الَّذينَ كَفَروا بِئآيٰتِ رَبِّهِم وَلِقائِهِ فَحَبِطَت أَعمٰلُهُم فَلا نُقيمُ لَهُم يَومَ القِيٰمَةِ وَزنًا

Merekalah orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan dengan-Nya; oleh itu gugurlah amal-amal mereka; maka akibatnya Kami tidak akan memberi sebarang timbangan untuk menilai amal mereka, pada hari kiamat kelak.

Bagaimanakah nanti agaknya mereka apabila ditanya oleh Allah ‎ﷻ: “Kenapa kamu amal benda ini, ada dalilkah?”

 

وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ

dan mereka bukan orang yang mendapat petunjuk

Mereka tidak mendapat hidayah petunjuk itu kerana mereka sendiri yang memilih untuk tidak mengendahkan hidayah itu apabila ia sampai kepada mereka. Sebagai contoh, apabila mereka diajak untuk pergi ke kelas Tafsir Al-Qur’an, berbagai-bagai alasan yang mereka akan berikan:

    • Kau pergilah dahulu
    • Aku baru dapat projek, jadi aku sibuk sikit
    • Siapa guru kamu itu, kitab apa dia pakai? betulkah apa yang dia ajar?
    • Aku tak pernah dengar pun nama guru kamu.
    • Aku nak belajar agama, bukan nak belajar Tafsir Qur’an.
    • Aku nak belajar bahasa Arab dulu
    • Aku nak belajar baca Qur’an dulu bagi lancar (belajar tajwid)
    • Aku nak betulkan diri aku dulu
    • Waktu kelas itu, aku kena hantar anak aku pergi kelas tambahan, jadi aku tak dapat nak datang.

Malah bermacam-macam lagi alasan yang diberikan. Amat rugi sekali kalau kita tidak mengendahkan Al-Qur’an iaitu tidak mempelajari tafsirnya. Allah ‎ﷻ telah berfirman di Baqarah: 121 tentang manusia yang tidak mengendahkan kitab wahyu.

الَّذينَ ءَاتَينَـٰهُمُ ٱلكِتَـٰبَ يَتلونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولٰئِكَ يُؤمِنونَ بِهِ ۗ وَمَن يَكفُر بِهِ فَأُولٰئِكَ هُمُ ٱلخَـٰسِرُونَ

Orang-orang yang Kami berikan Kitab kepada mereka, sedang mereka membacanya dengan sebenar-benar bacaan (tidak mengubah dan memutarkan maksudnya), mereka itulah orang-orang yang beriman kepadanya; dan sesiapa yang mengingkarinya maka mereka itulah orang-orang yang rugi.

Ayat ini menyebut tentang manusia yang menolak Al-Qur’an. Akan tetapi kalau tidak mengendahkannya, tidak mempelajarinya, adakah ia tidak sama seperti menolaknya?

Bagaimana pula dengan mereka yang sudah mempelajarinya tetapi tidak berdakwah dengannya, tidak menyampaikan ajaran daripadanya? Ini pun rugi juga seperti disebut di dalam Asr: 2-3

إِنَّ الإِنسانَ لَفي خُسرٍ

Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,

إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ

kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati kepada kebenaran dan nasihat menasihati kepada kesabaran.

Ulama mengatakan تَواصَوا بِالحَقِّ adalah dengan menyampaikan ajaran Al-Qur’an kepada manusia. Jikalau tidak melakukannya, maka ancaman di dalam ayat ke 2 Surah Al-Asr ini adalah manusia di dalam kerugian (إِنَّ الإِنسانَ لَفي خُسرٍ). Agaknya siapa yang akan jadi saksi kita sama ada kita telah sampaikan dakwah Tauhid kepada manusia? Atau nanti ada yang berhujah di hadapan Allah ‎ﷻ, “Ya Allah aku kenal dia ni berpuluh tahun tapi sikit pun dia tak pernah sampaikan kepadaku!”


 

Yunus Ayat 46: Takhwif duniawi.

وَإِمّا نُرِيَنَّكَ بَعضَ الَّذي نَعِدُهُم أَو نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَينا مَرجِعُهُم ثُمَّ اللَّهُ شَهيدٌ عَلىٰ ما يَفعَلونَ

Sahih International

And whether We show you some of what We promise them, [O Muhammad], or We take you in death, to Us is their return; then, [either way], Allah is a witness concerning what they are doing

Malay

Dan jika Kami perlihatkan kepadamu (wahai Muhammad) akan sebahagian dari balasan azab yang Kami janjikan kepada mereka, atau jika Kami wafatkan engkau sebelum itu, maka kepada Kamilah tempat kembali mereka; kemudian Allah yang memberi keterangan mengenai apa yang mereka lakukan.

 

وَإِمّا نُرِيَنَّكَ بَعضَ الَّذي نَعِدُهُم

Dan jika Kami perlihatkan kepadamu (wahai Muhammad) akan sebahagian daripada (azab) yang Kami janjikan kepada mereka,

Bila kita ditentang dengan begitu teruk dan dikeji oleh puak-puak bid’ah, maka ada terdetik dalam hati kecil kita untuk melihat bagaimanakah keadaan mereka apabila mereka hampir mati nanti. Allah ‎ﷻ jawab perasaan kita di dalam ayat ini kerana Nabi Muhammad ﷺ turut mempunyai juga perasaan geram itu kerana baginda pun manusia juga.

Apakah yang telah dijanjikan kepada Musyrikin Mekah dan orang-orang yang mengamalkan syirik? Janji Allah ‎ﷻ adalah, sesiapa yang melakukan syirik dan dosa, mereka akan diazab. Maka antara hiburan yang Allah ‎ﷻ beri kepada Nabi ﷺ adalah dapat lihat azab dikenakan kepada musuhnya. Seperti kekalahan Musyrikin Mekah di Badr.

Allah ﷻ boleh sahaja memberikan azab itu kepada puak musyrik itu ketika Nabi ﷺ masih hidup lagi, supaya baginda dapat lihat bagaimana mereka yang menentang dan melawan baginda dimusnahkan di hadapan mata baginda. Pernah Rasulullah ﷺ berdoa kepada Allah ﷻ untuk menurunkan azab kepada Musyrikin Mekah seperti disebut di dalam sebuah hadith:

عَنْ مَسْرُوقٍ، قَالَ كُنَّا عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ إِنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم لَمَّا رَأَى مِنَ النَّاسِ إِدْبَارًا قَالَ ‏”‏ اللَّهُمَّ سَبْعٌ كَسَبْعِ يُوسُفَ ‏”‏‏.‏ فَأَخَذَتْهُمْ سَنَةٌ حَصَّتْ كُلَّ شَىْءٍ حَتَّى أَكَلُوا الْجُلُودَ وَالْمَيْتَةَ وَالْجِيَفَ، وَيَنْظُرَ أَحَدُهُمْ إِلَى السَّمَاءِ فَيَرَى الدُّخَانَ مِنَ الْجُوعِ، فَأَتَاهُ أَبُو سُفْيَانَ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّكَ تَأْمُرُ بِطَاعَةِ اللَّهِ وَبِصِلَةِ الرَّحِمِ وَإِنَّ قَوْمَكَ قَدْ هَلَكُوا، فَادْعُ اللَّهَ لَهُمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ‏{‏فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ‏}‏ إِلَى قَوْلِهِ ‏{‏عَائِدُونَ * يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرَى‏}‏ فَالْبَطْشَةُ يَوْمَ بَدْرٍ، وَقَدْ مَضَتِ الدُّخَانُ وَالْبَطْشَةُ وَاللِّزَامُ وَآيَةُ الرُّومِ‏.‏

Diriwayatkan oleh Masruq: Kami bersama `Abdullah dan dia berkata, “Ketika Nabi (ﷺ) melihat penolakan orang-orang untuk menerima Islam baginda berkata, “Ya Allah! Kirimkan (kelaparan) tahun kepada mereka selama (tujuh tahun) seperti tujuh tahun (kelaparan pada masa) (Nabi) Yusuf. “Maka kelaparan menimpa mereka selama satu tahun dan menghancurkan setiap jenis kehidupan sehingga orang-orang mula memakan kulit, bangkai dan binatang mati busuk. Setiap kali salah seorang daripada mereka memandang ke langit, dia akan (membayangkan dirinya) melihat asap kerana lapar. Oleh itu, Abu Sufyan pergi menemui Nabi (ﷺ) dan berkata, “Wahai Muhammad! Engkau memerintahkan orang-orang untuk mentaati Allah dan menjaga hubungan baik dengan saudara dan kerabat. Tidak diragukan lagi bahawa orang-orang daripada suku kamu sakarat (dalam kesakitan yang sangat), jadi tolong berdoalah kepada Allah untuk mereka. “Maka Allah menyatakan: ” Maka perhatikanlah kamu pada hari di mana langit akan mengeluarkan sejenis asap yang jelas kelihatan . . . Sesungguhnya! Engkau akan kembali (menjadi tidak percaya) pada hari ketika Kami akan menangkap engkau dengan genggaman yang kuat. (44. 10-16) Ibn Mas `ud menambahkan, “Al-Batsha (iaitu genggaman) terjadi dalam perang Badar dan tidak diragukan lagi asap, Al-Batsha, Al-Lizam dan ayat Surat Ar-Rum semuanya telah berlalu.

(Sahih Bukhari (1007))

Syarah: Hadith ini diceritakan yang doa Nabi Muhammad ﷺ itu boleh dimakbulkan oleh Allah ‎ﷻ. Kalaulah baginda berdoa kepada Allah ‎ﷻ untuk memusnahkan mereka, tentu ia akan terjadi. Akan tetapi Rasulullah ﷺ tidak buat begitu. Baginda hanya berdoa kepada Allah ‎ﷻ untuk berikan kemarau sahaja kepada mereka supaya mereka rasa lemah dan rendah diri. Apabila orang lemah dan rendah diri, maka senang mereka menerima nasihat. Kalau sedang senang lenang, memang susah orang hendak dengar nasihat.

 

أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ

atau jika Kami wafatkan engkau sebelum itu,

Allah ﷻ boleh beri Nabi Muhammad ﷺ melihat azab yang diberikan kepada puak musyrik itu atau Allah ﷻ boleh buat keputusan untuk memberikan azab kepada mereka selepas Nabi ﷺ telah wafat. Maknanya, Nabi Muhammad ﷺ tidak sempat untuk melihat azab itu diberikan kepada mereka yang menentang baginda.

Maknanya, Allah ﷻ boleh beri Nabi Muhammad ﷺ melihat azab itu ataupun memutuskan Nabi ﷺ tidak melihat azab itu dikenakan kepada musuh baginda.

 

فَإِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ

maka kepada Kamilah tempat kembali mereka;

Sama ada baginda dapat lihat ataupun tidak bagaimanakah mereka dimatikan, yang pasti mereka akan dibawa untuk mengadap Allah ﷻ. Mereka akan dibawa kepada Allah ﷻ. Nabi ﷺ lihat atau tidak, itu tidak penting. Yang penting mereka pasti akan dihukum.

 

ثُمَّ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا يَفْعَلُونَ

kemudian Allah yang akan menjadi saksi atas apa yang mereka lakukan.

Maknanya, Allah ﷻ tahu sangat dengan apa yang mereka lakukan. Allah ﷻ sendiri akan menjadi saksi atas perbuatan mereka itu. Itu sudah cukup.

Ayat ini juga bermaksud yang Allah ﷻ akan membalas mereka dengan azab di atas perbuatan mereka. Bukan setakat menjadi saksi sahaja, tetapi menjadi hakim untuk menjatuhkan hukum sekali. Ini kerana perkataan شَهِيدٌ bukan sahaja bermakna ‘saksi’ tetapi ia juga boleh bermaksud ‘Hakim’. Allah ﷻ sendiri akan menghukum mereka atas kesalahan yang mereka telah lakukan. Allah ﷻ sendiri yang akan buat keputusan tentang apakah azab yang akan diberikan kepada mereka.

Oleh itu, ayat ini sebenarnya untuk menenangkan dan memujuk hati Nabi ﷺ. Janganlah Nabi ﷺ risau tetapi ketahuilah bahawa jika mereka tidak beriman dan menentang baginda, mereka akan dikenakan dengan azab.

Ayat ini juga menjadi penenang hati kita. Berapa ramai yang kita sudah dakwah tetapi mereka menolak dakwah kita dan mereka mengutuk kita, mencaci kita, memarahi kita dengan bermacam-macam tuduhan. Mereka juga beri gelaran kepada kita seperti ‘wahabi’ dengan tujuan untuk menjatuhkan kita. Tenanglah wahai hati dan yakinlah bahawa mereka akan dibalas dengan kata-kata mereka itu.


 

Yunus Ayat 47: Sekarang kita masuk ke Perenggan Makro ke 4 surah ini. Ia bermula daripada ayat ini sehingga ke ayat 58. Allah ﷻ menceritakan tentang debat dengan golongan kafir Quraish yang menentang Rasul ﷺ dan tidak percaya dengan Hari Akhirat.

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَّسولٌ ۖ فَإِذا جاءَ رَسولُهُم قُضِيَ بَينَهُم بِالقِسطِ وَهُم لا يُظلَمونَ

Sahih International

And for every nation is a messenger. So when their messenger comes, it will be judged between them in justice, and they will not be wronged

Malay

Dan bagi tiap-tiap satu umat ada seorang Rasul (yang diutuskan kepadanya); setelah datang Rasul masing-masing (menerangkan apa yang mesti diterangkan) maka hukuman pun dijalankan di antara mereka dengan adil dan mereka tetap tidak dianiaya.

 

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ

Dan bagi tiap-tiap satu umat ada seorang Rasul (yang diutuskan kepadanya);

Allah ﷻ dengan rahmat-Nya memberikan Rasul sebagai pemberi peringatan. Setiap kaum ada Nabi dan Rasul mereka yang ditugaskan untuk berdakwah kepada kaum mereka. Tugas mereka adalah memberi peringatan kepada kaumnya yang melakukan syirik, bidaah dan dosa. Sekiranya mereka enggan berubah dan tidak mahu bertaubat maka bersedialah untuk menerima balasan azab yang dahsyat.

Tugas semua Rasul itu sama sahaja, untuk beri peringatan. Banyak sekali disebut antaranya kita boleh lihat dalam Surah Nuh:1-3

إِنّا أَرسَلنا نوحًا إِلىٰ قَومِهِ أَن أَنذِر قَومَكَ مِن قَبلِ أَن يَأتِيَهُم عَذابٌ أَليمٌ

Sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, (dengan berfirman kepadanya): “Berikanlah peringatan dan amaran kepada kaummu sebelum mereka didatangi azab yang tidak terperi sakitnya”.

قالَ يا قَومِ إِنّي لَكُم نَذيرٌ مُبينٌ

dia pun (menyeru mereka dengan) berkata: “Wahai kaumku! Sesungguhnya aku ini diutus kepada kamu, sebagai pemberi ingatan dan amaran yang nyata;

أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقوهُ وَأَطيعونِ

“Iaitu sembahlah kamu akan Allah dan bertaqwalah kepada-Nya, serta taatlah kamu kepadaku;

 

فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ

setelah datang Rasul masing-masing

Tugas Rasul adalah menerangkan apa yang mesti diterangkan. Namun tentulah tidak semua kaum menerima dakwah Rasul mereka.

Sebagaimana kita sekarang, sudah tidak ada rasul yang diturunkan kepada kita tetapi ada pendakwah yang menyampaikan ajaran tauhid. Maknanya, peringatan sudah diberikan kepada kita juga. Jangan pula beri alasan kita tidak ada Rasul kerana Al-Qur’an sudah ada, pendakwah tauhid pun sudah ada.

 

قُضِيَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ

maka hukuman pun dijalankan di antara mereka dengan adil

Apabila Rasul telah diberikan kepada semua umat itu dan mereka menentang Rasul itu, maka mereka akan dijatuhkan dengan keputusan akan diazab. Mereka tidak ada alasan lagi kerana Rasul telah sampai kepada mereka.  Allah ﷻ tidak akan mengazab sesuatu umat itu melainkan mereka telah diberitahu tentang tauhid dan apakah yang mereka patut lakukan. Mereka juga telah diberi amaran tentang neraka.

Satu lagi tafsiran mengatakan para Rasul itu dibawa ke hadapan umat mereka di akhirat kelak. Iaitu apabila pengadilan dilakukan kerana para Rasul itu menjadi saksi kepada umat mereka. Iaitu sama ada umat mereka itu ikut ajakan dakwah atau tidak. Rasulullah ﷺ juga akan  menjadi saksi kepada umatnya (termasuklah kita) di akhirat kelak seperti disebut dalam Baqarah:143

وَكَذٰلِكَ جَعَلنٰكُم اُمَّةً وَّسَطًا لِّتَکُونُوا شُهَدَآءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيكُم شَهِيدًا

Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu.

Saksi penting di akhirat kelak kerana ada umat yang enggan mengaku yang Rasul mereka telah menyampaikan ajaran wahyu kepada mereka. Contohnya disebut tentang umat Nabi Nuh عليه السلام:

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُجَاءُ بِنُوحٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيُقَالُ لَهُ هَلْ بَلَّغْتَ فَيَقُولُ نَعَمْ يَا رَبِّ فَتُسْأَلُ أُمَّتُهُ هَلْ بَلَّغَكُمْ فَيَقُولُونَ مَا جَاءَنَا مِنْ نَذِيرٍ فَيَقُولُ مَنْ شُهُودُكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدٌ وَأُمَّتُهُ فَيُجَاءُ بِكُمْ فَتَشْهَدُونَ ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ { وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا }

Daripada [Abu Sa’id alkhudzri] berkata, “Rasulullah ﷺ bersabda: “Nabi Nuh didatangkan pada hari kiamat lantas ditanya, ‘Sudahkah kamu menyampaikan? ‘ Baginda menjawab, ‘Benar ya Rabbi’. Umatnya kemudian ditanya, ‘Apakah dia memang benar telah menyampaikan kepada kalian? ‘ Mereka menjawab, ‘Belum ada seorang pemberi peringatan kepada kita.’ Lantas Allah bertanya lagi: ‘Siapa yang menjadi saksimu? ‘ Nuh menjawab, ‘Muhammad dan umatnya.’ Lantas kalian didatangkan dan kalian bersaksi.” Kemudian Rasulullah ﷺ membaca ayat: ‘(Dan demikianlah Kami jadikan kalian umat yang wasath) ‘ (Baqarah: 143).

(Sahih Bukhari (6803))

Maka para Nabi akan dipanggil sebagai saksi selain daripada akan dibentangkan kitab amalan di akhirat kelak untuk mengadili manusia.

 

وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

dan mereka tetap tidak dizalimi.

Pertamanya, mereka tidak dizalimi kerana Allah ‎ﷻ telah memberikan Rasul sebagai pemberi peringatan pun kepada mereka. Keduanya, mereka tidak akan diazab melainkan apa yang patut mereka terima. Allah ‎ﷻ tidak mengazab melainkan sudah diberi peringatan. Maka Allah ‎ﷻ tidak zalim apabila Dia mengazab mereka kerana memang mereka patut diazab.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 19 September 2023

Ringkasan Surah Yunus


Rujukan:

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Taimiyyah Zubair

Ustaz Solahuddin

Maariful Qur’an

Ustaz Abdul Muien Ghulam Dakwah

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

3 thoughts on “Tafsir Surah Yunus Ayat 45 – 47 (Berkenalan di Akhirat)”

  1. ketika dipadang Masyar nanti Allah akan menghakimi semua perbuatan makhluknya samada baik atau sebaliknya.. jadi adakah Allah menampakkan zatNYA dengan nyata sepertimana DIA menanpakkan ZatNYA ketika didalam Syurga utk para penghuninya?

    Like

Leave a comment