Tafsir Surah Anfal: Ayat 1 – 4 (Muqaddimah)

Ayat 1: Ini tentang pembahagian harta rampasan perang: oleh kerana segala harta rampasan adalah hak Allah, maka kena dengar apakah yang Allah syaratkan tentang pembahagiannya. ‘

يَسأَلونَكَ عَنِ الأَنفالِ ۖ قُلِ الأَنفالُ لِلَّهِ وَالرَّسولِ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصلِحوا ذاتَ بَينِكُم ۖ وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

They ask you, [O Muḥammad], about the bounties [of war]. Say, “The [decision concerning] bounties is for Allāh and the Messenger.” So fear Allāh and amend that which is between you and obey Allāh and His Messenger, if you should be believers.

(MALAY)

Mereka menanyakan kepadamu tentang (pembahagian) harta rampasan perang. Katakanlah: “Harta rampasan perang kepunyaan Allah dan Rasul, oleh sebab itu bertakwalah kepada Allah dan perbaikilah perhubungan di antara sesamamu; dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu adalah orang-orang yang beriman”.

يَسأَلونَكَ عَنِ الأَنفالِ

Mereka menanyakan kepadamu tentang (pembahagian) harta rampasan perang. 

Selepas kemenangan dalam Peperangan Badr, dan umat Islam telah berjaya mengumpulkan harta rampasan, mereka telah datang kepada Nabi Muhammad menanyakan bagaimanakah harta itu akan dibahagikan. Kerana ini adalah kali pertama umat Islam berperang dan mereka tidak dapat mencapai kata sepakat tentangnya.

 قُلِ الأَنفالُ لِلَّهِ وَالرَّسولِ

Katakanlah: “Harta rampasan perang kepunyaan Allah dan Rasul,

Ibnu Abbas telah mengatakan, “Yang dimaksudkan dengan anfal ialah ghanimah (harta rampasan perang). Pada awal mulanya harta rampasan perang hanyalah untuk Rasulullah Saw., tiada seorang pun yang berhak mengambilnya barang sedikit pun.”

Umat Islam diberitahu yang harta rampasan itu kena diserahkan kepada Allah dan Rasul untuk dibahagikan. Berapa banyak bahagian itu ditentukan oleh Allah dan RasulNya sahaja. Maknanya, bukan tentera yang tentukan. Bahagian itu akan diajarkan dalam ayat lain.

Ayat ini juga membawa maksud yang harta rampasan itu adalah kepunyaan Allah dan RasulNya, habis cerita. Maka umat Islam waktu itu diingatkan supaya jangan nak sibuk berkelahi lagi tentang bahagian siapa, siapa dapat banyak mana dan sebagainya. Ini adalah kerana para sahabat sudah ada yang berbeza pendapat. Jadi Allah nak tutup kes itu.

Kalau sudah harta itu Allah dan Rasul yang punya, jangan mereka nak sibuk-sibuk lagi. Bahagian itu akan diberitahu dalam ayat yang lain – lambat lagi akan diberitahu. Sekarang ayat-ayat awal ini adalah memberi teguran dan nasihat kepada mereka. Memang Allah nak beritahu pembahagian itu, tapi sebelum itu umat Islam kena ditegur tentang apakah yang lebih penting dari harta itu sahaja. Pertamanya, mereka diingatkan supaya jangan pentingkan harta.

Imam Ahmad mengatakan, telah menceritakan kepada kami Muhammad ibnu Salamah, dari Ibnu Ishaq, dari Abdur Rahman, dari Sulaiman ibnu Musa, dari Mak-hul, dari Abu Umamah yang menceritakan bahawa dia pernah bertanya kepada Ubadah tentang makna Al-Anfal. Maka Ubadah menjawab bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan orang-orang yang ikut dalam Perang Badr, iaitu ketika kami berselisih pendapat tentang harta rampasan sehingga pekerti kami menjadi buruk kerananya. Maka Allah Swt. mencabutnya dari tangan kami dan menjadikannya di bawah kekuasaan tangan Rasulullah Saw. Kemudian Rasulullah Saw. membahagikannya di antara sesama kami dengan pembahagian yang rata.

Imam Ahmad mengatakan pula bahawa telah menceritakan kepada kami Abu Mu’awiyah ibnu Umar, telah menceritakan kepada kami Abi Ishaq, dari Abdur Rahman ibnul Haris ibnu Abdullah ibnu Ayyasy ibnu Abu Rabi’ah, dari Sulaiman ibnu Musa, dari Abu Salamah, dari Abu Umamah, dari Ubadah ibnus Samit yang menceritakan, “Kami berangkat bersama Rasulullah Saw., dan saya ikut berperang bersamanya di medan Perang Badr. Kedua belah pasukan bertempur dan Allah mengalahkan musuh kami. Kemudian segolongan dari kami mengejar pasukan musuh yang melarikan diri dan memerangi mereka, sedangkan segolongan lagi tetap berada di medan perang, mengumpulkan ghanimah. Segolongan yang lainnya ada tetap di markas pasukan kaum muslim menjaga keselamatan Rasulullah Saw. agar jangan diserang oleh musuh saat sedang dalam keadaan lalai. Dan pada malam harinya sebahagian di antara pasukan kaum muslim berebutan ghanimah dengan sebahagian yang lainnya. Orang-orang yang mengumpulkan ghanimah mengatakan, ‘Kamilah yang mengumpul­kannya, maka tiada seorang pun yang beroleh bahagian selain kami.’ Sedangkan orang-orang yang pergi mengejar musuh mengatakan, “Kalian bukanlah orang-orang yang lebih berhak padanya daripada kami. Kamilah yang menjadi benteng Nabi Saw. dari pasukan musuh, dan kami berhasil mengalahkan mereka. Dan orang-orang yang tetap mengawal Rasulullah Saw. berkata, ‘Kami merasa khawatir bila musuh menyerang Rasulullah. Saw. dengan serangan dari belakang saat tidak terkawal, sehingga kami sibuk dengan pekerjaan kami.’ Maka saat itulah turun firman Allah Swt.: Mereka menanyakan kepadamu tentang (pembahagian) harta rampasan perang. Katakanlah, “Harta rampasan perang itu kepunyaan Allah dan Rasul, sebab itu bertakwalah kepada Allah dan perbaikilah hubungan di antara sesama kalian.” (Al-Anfal: 1) Maka Rasulullah Saw. membagi-bagikannya di antara semua kaum Muslim.

فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصلِحوا ذاتَ بَينِكُم

bertakwalah kepada Allah dan perbaikilah perhubungan di antara sesamamu;

Yang paling penting, umat Islam diingatkan yang mereka kena bertaqwa. Kena sedar tentang Allah, takut tentang Allah, jaga hukum-hukum Allah dalam segenap peringkat kehidupan.

Dan mereka hendaklah memperbaiki hubungan antara mereka. Mereka hendaklah ‘islah’ (melakukan pembaikan), jangan berdengki dan iri hati, benci sesama sendiri. Mereka kena perbaiki hubungan di kalangan mereka. Jangan bertelagah tentang pembahagian harta rampasan lagi.

وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ

dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu adalah orang-orang yang beriman”.

Kenalah mereka taat kepada perintah Allah dan Rasul. Yakni terimalah apa yang dibahagikan Nabi Saw. kepada mereka, kerana sesungguhnya pembahagian yang dilakukan oleh baginda semata-mata hanyalah berdasarkan apa yang diperintahkan oleh Allah kepadanya, iaitu berdasarkan keadilan dan kebijaksanaan.

Itu pun kalau mereka itu mengaku beriman. Kalau tidak beriman, tidak mengapalah, buatlah apa yang mereka hendak buat. Tapi kalau mereka kata mereka itu orang mukmin, Allah nak tanya balik: inikah sifat orang mukmin? Adakah orang mukmin akan bertelagah tentang harta pula?


Ayat 2: Allah beritahu kalau orang mukmin, bagaimana sepatutnya sifat mereka.

إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلىٰ رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

The believers are only those who, when Allāh is mentioned, their hearts become fearful, and when His verses are recited to them, it increases them in faith; and upon their Lord they rely –

(MALAY)

Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka, dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.

إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم

Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka,

Allah mula menyebut tentang sifat-sifat orang mukmin. Tidak habis di sini sahaja sifat orang mukmin itu. Ada lagi yang akan disebut dalam ayat lain di hujung surah ini nanti di ayat 74. Dalam ayat ini dimulakan dengan lafaz إِنَّمَا (hanya).

Ini menunjukkan hanya mereka yang ada sifat-sifat ini sahaja yang boleh dikira mukmin. Kalau tidak ada, tak boleh mengaku sebagai mukmin. Ayat-ayat begini hanya disebut empat kali dalam Qur’an dan ada dua ayat dalam surah ini sahaja. Maka dalam kita membaca ayat-ayat kini, kita kena tanya diri kita sendiri: “aku ada sifat-sifat ini atau tidak?”.

Lihatlah bagaimana cerita dalam surah ini dari ayat pertama tentang harta rampasan, dan tiba-tiba bertukar berkenaan iman. Ini mengajar umat Islam tentang prioriti: tengok dan baiki mana yang penting dahulu.

Allah ajar kita, sekiranya kita beriman, bagaimanakah sifat orang mukmin itu? Yang pertama: apabila disebut Allah di depan mereka, akan gementar hati mereka. Ini adalah kerana mereka kenal Allah dari sifat-sifatNya yang telah disebut dalam Qur’an. Dan mereka beriman dengan ayat-ayat itu. Oleh kerana itu, apabila disebut nama Allah sahaja, mereka sudah takut. Inilah alamat orang mukmin sebenar. Mereka jadi begitu kerana mereka kenal benar Allah itu.

Lafaz وَجِلَت diambil dari katadasar و ج ل iaitu jenis takut yang menyebabkan bulu roma naik. Ianya adalah takut yang amat sangat. Tidak kisah dari mana datangnya ketakutan itu. Asalkan nama Allah disebut sahaja, dari Qur’an, dari hadis, dari kata orang, hati mereka sudah gementar, bulu roma sudah menegak.

وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا

dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka,

Nama Allah itu boleh datang dari mana-mana sahaja, tapi salah satunya datang dari Qur’an. Dan apabila dibacakan ayat Qur’an kepada mereka, atau mereka baca sendiri, iman mereka bertambah.

Apabila dikatakan ‘bertambah’ maknanya iman mereka sudah ada pada waktu itu, cuma bertambah lagi. Oleh itu, iman yang sudah ada, bertambah lagi. Iman itu bertambah kerana semakin banyak ayat Allah yang dipelajari dan difahami. Dan kerana dibaca berkali-kali, mereka semakin faham maksudnya.

Dan mereka semakin meningkat iman mereka dari masa ke semasa, bukan duduk takuk lama sahaja. Sebab itulah kita mementingkan pembelajaran tafsir Qur’an ini kerana kalau baca Qur’an tapi tidak faham, tidak dapat peringkat iman yang sebegini. Berapa ramai dari kalangan kita yang baca Qur’an, tapi tak faham langsung apa yang mereka baca?

Sekarang bandingkan sifat ini dengan sifat orang munafik seperti firman-Nya:

{وَإِذَا مَا أُنزلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ}

Dan apabila diturunkan suatu surat, maka di antara mereka (orang-orang munafik) ada yang berkata, “Siapakah di antara kalian yang bertambah imannya dengan (turunnya) surat ini?” Adapun orang-orang yang beriman, maka surat ini menambah imannya sedang mereka merasa gembira (At-Taubah: 124)

Maknanya, orang munafik rasa biasa sahaja apabila mereka dengar ayat-ayat Allah. Maka, kalau kita pun macam itu juga, baca Qur’an macam baca novel, maknanya ada masalah dalam hati kita.

Imam Bukhari dan lain-lainnya dari kalangan para imam mengambil kesimpulan dalil dari ayat ini dan ayat-ayat lainnya yang semakna, bahawa iman itu dapat bertambah (dan dapat berkurang), serta iman itu dalam hati mempunyai naik turunnya. Ianya tidak statik tapi berubah dari masa ke semasa. Jadi kena lakukan sesuatu untuk menaikkan iman kita dan meninggalkan perkara buruk yang dapat menurunkan iman kita.

وَعَلىٰ رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ

dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.

Sifat kedua orang mukmin, mereka tawakal kepada Allah. Maksudnya mereka serahkan urusan mereka kepada Allah. Termasuklah urusan pembahagian harta rampasan itu mereka kena serahkan kepada Allah. Bila ada sifat begini, barulah mudah. Barulah senang ikut peraturan Allah sahaja. Dalam apa-apa perkara sahaja, kena tanya balik: Allah nak macam mana? Bila sudah tahu apa yang Allah hendak kita lakukan, maka lakukan tanpa rasa terkilan.

Oleh itu, ini adalah ayat teguran kepada para sahabat. Dan kita pun tahu bagaimana iman para sahabat itu – sudah tentunya iman mereka lebih tinggi dari kita. Mereka pun lebih faham agama dari kita. Jadi, kalau para sahabat pun kena tegur macam itu, kita macam mana lah pula?

Ibnu Abbas mengatakan bahawa orang-orang munafik itu tiada sesuatu pun dari sebutan nama Allah yang dapat mempengaruhi hati mereka untuk mendorong mereka mengerjakan hal-hal yang difardukan-Nya. Mereka sama sekali tidak beriman kepada sesuatu pun dari ayat-ayat Allah, tidak bertawakal, tidak solat apabila sendirian, dan tidak menunaikan zakat harta bendanya. Maka Allah menyebutkan bahawa mereka bukan orang-orang yang beriman.


Ayat 3: Tambahan pengenalan kepada sifat orang mukmin:

الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

The ones who establish prayer, and from what We have provided them, they spend.

(MALAY)

(yaitu) orang-orang yang mendirikan solat dan yang menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ

orang-orang yang mendirikan solat 

Dalam ayat sebelum ini telah disebut apakah perasaan dan hati dalaman orang mukmin itu. Dan sifat orang mukmin itu bukan dalam hati sahaja, tapi kenalah ditunjukkan pada amalan. Dan amalan badani mereka, mereka dapat mendirikan solat. Mereka melakukan ibadat seperti yang Allah kehendaki. Solat adalah contoh kepada amalan badan yang perlu dilakukan kerana ianya adalah amalan yang paling baik.

Dan dalam ayat sebelum ini telah disebut tentang Qur’an, dan dalam solat adalah cara terbaik untuk mengingat kepada Qur’an. Sebab itulah penting untuk kita hafal ayat-ayat Qur’an dan kita baca dalam solat. Kerana waktu solat, kita tidak buat apa-apa lagi, melainkan fikiran kita pada Allah dan ibadat solat sahaja. Waktu itu kita fokus, jadi kalau kita baca Qur’an, kita memang menelitinya dan benar-benar membacanya.

Itulah yang dilakukan oleh para sahabat – mereka meneliti dan tadabbur Qur’an dalam solat mereka. Maka kenalah mula menghafal Qur’an. Hafallah setakat yang boleh. Qur’an itu sebenarnya mudah untuk dihafal kerana ada keberkatan dan keindahan di dalamnya. Ramai yang boleh melakukannya, kenapa tidak anda?

Sehubungan dengan ayat ini, Qatadah mengatakan bahawa mendirikan salat ialah memelihara waktu-waktu penunaiannya, wudunya, rukuk dan sujudnya.

Muqatil ibnu Hayyan mengatakan, mendirikan salat ertinya memelihara waktu-waktu untuk menunaikannya; menyempurnakan caranya, melakukan rukuk dan sujudnya dengan sempurna, membaca Al-Qur’an di dalamnya, serta membaca tasyahhud dan salawat untuk Nabi Saw.

Kesimpulannya: kena jaga amalan solat kita dan perbaiki sampai jadi sempurna. Jangan hanya rasa cukup dengan ilmu solat yang kita belajar semasa kita sekolah rendah dahulu. Kenalah kita belajar sifat solat Nabi supaya kita dapat memperbaiki solat kita.

وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ

dan yang menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

Sekarang disebut amalan harta pula. Harta adalah sesuatu yang amat berharga bagi kebanyakan manusia. Kerana mereka rasa mereka susah payah untuk mendapatkannya. Tapi orang mukmin itu, mereka akan infakkan harta yang mereka ada. Kerana mereka tahu, harta yang mereka ada itu pun dari Allah juga, bukan dari usaha mereka sangat pun.

Orang mukmin sedar yang Allah hanya menjadikan mereka sebagai medium pemberi sahaja. Oleh itu, jangan kita sangka harta yang kita ada itu untuk kita sahaja. Allah berikan lebihan harta kepada kita, untuk kita sampaikan kepada orang lain juga. Dengan cara itu, kita pun dapat tambah pahala kita kerana berikan kepada orang lain.

Sekarang bandingkan dengan awal surah ini, dimana para sahabat sibuk bertanya tentang bagaimana nak bahagikan harta rampasan. Sebaliknya sekarang, Allah hendak memberitahu, jangan sibukkan diri dengan apa yang mereka akan dapat, tapi hendaklah sibukkan dengan memikirkan apakah yang kita boleh berikan kepada orang lain.


Ayat 4: Ayat Tabshir. Disebutkan balasan yang akan diberikan kepada mereka yang benar-benar beriman.

أُولٰئِكَ هُمُ المُؤمِنونَ حَقًّا ۚ لَهُم دَرَجاتٌ عِندَ رَبِّهِم وَمَغفِرَةٌ وَرِزقٌ كَريمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Those are the believers, truly. For them are degrees [of high position] with their Lord and forgiveness and noble provision.

(MALAY)

Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan memperoleh beberapa derajat ketinggian di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki (nikmat) yang mulia.

أُولٰئِكَ هُمُ المُؤمِنونَ حَقًّا

Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. 

Mereka yang ada lima sifat-sifat yang telah disebut sebelum ini, barulah boleh dikira sebagai mukmin sebenar. Kalau setakat kata diri seorang mukmin, tapi sifat-sifat itu tidak ada, jangan mimpilah.

Allah tekankan kepentingan sifat-sifat itu dengan penggunaan lafaz حَقًّا (benar-benar) dalam ayat ini. Merekalah itu sebenar-benar orang beriman, Allah memberi cap itu kepada mereka – alangkah indahnya kalau kita pun termasuk dalam golongan ini juga.

لَهُم دَرَجاتٌ عِندَ رَبِّهِم

Mereka akan memperoleh beberapa derajat ketinggian di sisi Tuhannya

Dan di akhirat nanti, mereka akan dapat banyak darjat di sini Tuhan. Ahli syurga itu sebahagiannya mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada sebahagian yang lain, maka orang yang berada di atas kedudukan yang tinggi dapat melihat orang yang kedudukannya berada di bawahnya.

Akan tetapi, orang yang berada di tingkatan bawah tidak berpandangan pun ada yang lebih utama daripada dirinya. Kerana itulah di dalam kitab Sahihain disebutkan bahawa Rasulullah Saw. telah bersabda:

“إِنَّ أَهْلَ علِّيين لَيَرَاهُمْ مَنْ أَسْفَلُ مِنْهُمْ كَمَا تَرَوْنَ الْكَوْكَبَ الْغَابِرَ فِي أُفُقٍ مِنْ آفَاقِ السَّمَاءِ”، قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ، تِلْكَ مَنَازِلُ الْأَنْبِيَاءِ، لَا يَنَالُهَا غَيْرُهُمْ؟ فَقَالَ: “بَلَى، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ رِجَالٌ آمَنُوا بِاللَّهِ وَصَدَّقُوا الْمُرْسَلِينَ”

Sesungguhnya ahli ‘Illiyyin (syurga yang paling tinggi) benar-benar dapat dilihat oleh orang-orang yang ada di bawah mereka, sebagaimana kalian melihat bintang-bintang yang jauh berada di ufuk langit yang sangat luas. Mereka (para sahabat) bertanya, “Wahai Rasulullah, syurga ‘Illiyyin itu tentu kedudukan para nabi, dan tidak dapat diraih oleh selain mereka.” Rasulullah Saw. menjawab: Tidak, demi Tuhan yang jiwaku berada di dalam genggaman kekuasaan-Nya, bahkan (termasuk pula) orang-orang yang beriman kepada Allah dan membenarkan para rasul.

Kenapa disebut beberapa darjat? Macam juga orang kita di dunia ini, kadang-kadang ada yang dapat banyak pingat kepujian dari negara dan dari sultan. Begitulah juga di akhirat nanti, ada orang mukmin yang dapat darjat seorang penderma, seorang yang suka baca Qur’an, darjat suka puasa dan sebagainya.

وَمَغفِرَةٌ

dan ampunan

Dan mereka akan mendapat keampunan. Orang yang beriman, tidak semestinya dia tidak ada dosa. Setiap manusia akan berdosa. Cuma dosa mereka itu adalah dosa-dosa kecil sahaja dan Allah akan ampunkan segala dosa mereka itu sampai tidak perlu dimasukkan ke dalam neraka. Inilah harapan kita.

وَرِزقٌ كَريمٌ

serta rezeki (nikmat) yang mulia.

Dan mereka akan mendapat rezeki dari sisi Tuhan mereka. Di dunia pun kita memang ada dapat rezeki juga, tapi di akhirat nanti, mereka yang masuk syurga akan mendapat rezeki yang كَريمٌ (yang mulia). Ini adalah tahap rezeki yang tertinggi. Tentunya tidak sama dengan rezeki yang diberikan semasa di dunia.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 12 Februari 2019


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s