Tafsir Surah an-Nisa Ayat 135 – 136 (Adil walau kena hukum keluarga)

Ayat 135: Ini adalah penjelasan tambahan kepada hukum dalam ayat ke 105 (Hukum ke 11) iaitu cara mengadili. Dalam memberi pengadilan, pemimpin atau hakim tidak boleh menganiayai sesiapa. Tapi bagaimana kalau ada orang yang bersangkut paut dengan kita, atau dia miskin atau pun kaya? Kadang-kadang perkara sebegitu menyebabkan kita tidak menjalankan hukum dengan tepat dan adil.

Oleh itu, jangan hanya kerana dia kaya, kita menghukuminya secara berlebihan atau mengurangkan hukuman dari yang sepatutnya; atau kerana dia miskin, kita melepaskannya pula. Semua itu tidak boleh dilakukan. Hukum tetap harus dijalankan seperti yang sepatutnya.

۞ يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا كونوا قَوّٰمينَ بِالقِسطِ شُهَداءَ ِللهِ وَلَو عَلىٰ أَنفُسِكُم أَوِ الوٰلِدَينِ وَالأَقرَبينَ ۚ إِن يَكُن غَنِيًّا أَو فَقيرًا فَاللَهُ أَولىٰ بِهِما ۖ فَلا تَتَّبِعُوا الهَوىٰ أَن تَعدِلوا ۚ وَإِن تَلووا أَو تُعرِضوا فَإِنَّ اللَهَ كانَ بِما تَعمَلونَ خَبيرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

O you who have believed, be persistently standing firm in justice, witnesses for Allāh, even if it be against yourselves or parents and relatives. Whether one is rich or poor, Allāh is more worthy of both.1 So follow not [personal] inclination, lest you not be just. And if you distort [your testimony] or refuse [to give it], then indeed Allāh is ever, with what you do, Acquainted.

  • i.e., more knowledgeable of their best interests. Therefore, adhere to what He has enjoined upon you and testify honestly.

MALAY

Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih penting dari keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

 

يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا كونوا قَوّٰمينَ بِالقِسطِ

Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan,

Kita semua mestilah menjadi pendukung keadilan. Lafaz قَوّامينَ ini di dalam bentuk isim mubalaghah. Maknanya, kita hendaklah betul-betul menjaga perkara ini. Jangan sesekali kita tidak berlaku adil.

Maka, ini bermaksud bukan sahaja kita kena berlaku adil, tapi kita hendaklah berusaha untuk memastikan keadilan ditegakkan. Sebagai contoh, kita hendaklah memilih pemimpin yang boleh menegakkan keadilan. Kita mungkin bukanlah pihak yang dapat membuat keputusan di dalam perundangan negara tetapi kita hendaklah memainkan peranan di mana yang boleh bagi memastikan keadilan tertegak.

Oleh itu, tugas untuk menegakkan keadilan itu bukanlah tugas pihak kerajaan yang berkuasa sahaja, tetapi kita sebagai rakyat pun harus memainkan peranan kita di dalam bahagian yang boleh dilakukan. Tentulah kerajaan ada kelebihan mereka kerana kekuasaan berada di tangan mereka.

Tugas menegakkan keadilan ini amatlah penting sehinggakan para Nabi dan Rasul pun diutuskan untuk menegakkan keadilan. Mereka bukan hanya tekankan tentang amal ibadat sahaja tapi keadilan di dalam masyarakat juga diajar agar ditegakkan oleh manusia. Dalilnya dalam Hadid:25

 لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ

Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat melaksanakan keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal…

 

Besi disebut kerana kadangkala ada yang menentang keadilan maka kekerasan perlu digunakan terhadap mereka. Ada jenis manusia yang tidak mahu mendengar nasihat dan bahasa yang mereka fahami hanyalah kekerasan dan peperangan.

Kalau kita dapat menegakkan keadilan di atas muka bumi ini, maka kita bukan sahaja senang di akhirat, tapi akan senang juga di dunia. Inilah salah satu tafsir kepada ayat dari Rahman:46

وَلِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ

Dan bagi orang yang takut akan saat menghadap Tuhannya ada dua syurga.

‘Dua syurga’ yang dimaksudkan adalah syurga dunia dan juga syurga akhirat. Maksudnya di dunia lagi kita sudah dapat merasai ‘syurga’. Ini tidak mustahil kerana Nabi Muhammad ﷺ telah pernah menjadikan Madinah sebagai satu contoh negara yang adil dan aman. Dan begitu juga diteruskan oleh para sahabat baginda yang menjadi khalifah.

 

شُهَداءَ لِلَّهِ

lagi menjadi saksi kerana Allah, 

Kita harus menjadi saksi dalam keputusan kerana Allah . Kita haruslah menjadi saksi yang benar. Jangan kita menipu dalam penyaksian kita kerana apa-apa sebab pun. Amat besar sekali dosa orang yang menjadi saksi palsu.

Keadilan hanya dapat ditegakkan jikalau manusia takut kepada Allah ‎. Kalau setakat takutkan kerajaan, pasti ada sahaja cara untuk mengelakkan diri daripada  ditangkap dan dipenjara.

Tetapi jika takutkan Allah ‎ yang disematkan di dalam hati, maka tentu kita sedar yang kita tidak boleh lari dari Allah . Jadi takut kepada Allah  yang perlu diajar kepada manusia.

 

وَلَو عَلىٰ أَنفُسِكُم أَوِ الوٰلِدَينِ وَالأَقرَبينَ

sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu. 

Sekarang Allah ﷻ sebutkan perkara-perkara yang boleh menghalang keadilan dari ditegakkan. Ada yang kerana sayang dan ada pula kerana benci. Sekarang kita sebut penghalang kerana sayang dahulu. Dan penghalang dalam bentuk benci pula disebut dalam Maidah:2.

Kita kena berlaku adil, walaupun keputusan itu boleh membahayakan diri kita sendiri. Jangan takut kalau kehidupan kita boleh terganggu atau kerja kita terhalang dan sebagainya. Kadang-kadang kita tidak membuat keputusan yang adil kerana diri kita terperangkap juga. Maka janganlah kerana perkara itu menyebabkan kita menjadi saksi palsu pula.

Atau jangan kita menjadi saksi palsu kepada kaum kerabat yang dekat. Walaupun kepada ibubapa kita sekali pun. Kena adil dalam keadaan apa sahaja. Kadang-kadang apabila orang yang diadili itu ada kena mengena dengan kita, kita berlembut hati pula dan tidak menjalankan pengadilan dengan yang sepatutnya.

Tapi Allah berkata: Kita kena berlaku adil, dan terus menjadi saksi yang benar, walaupun penyaksian kita itu akan membahayakan diri kita — mungkin dikenakan hukuman yang berat ataupun dipenjarakan. Kita tegakkan keadilan bukan kerana mereka, tapi kerana Allah .

 

إِن يَكُن غَنِيًّا أَو فَقيرًا

walaupun orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin

Walaupun yang terlibat itu orang kaya, janganlah ada perbezaan dalam penghakiman. Ini kerana ada yang menyuruh orang kaya membayar lebih lagi sebab kita merasakan yang dia mampu.

Atau ada yang memutuskan yang orang kaya itu tidak perlu membayar langsung kerana kita mahukan sesuatu daripadanya. Kita tidak jalankan penghukuman kerana  merasakan yang dia boleh membalas dengan memberikan kita duit sebagai habuan. Kemungkinan juga akan menjadi rasuah. Janganlah berbuat begitu.

Atau, ada yang berlembut hati dengan orang miskin kerana tahu dia hidup susah. Islam tidak membenarkan kita kasihan kepada orang miskin sampai tidak dapat berlaku adil. Memang kita patut mengasihani  mereka, tetapi tidak di dalam menjalankan hukum.

 

فَاللَّهُ أَولىٰ بِهِما

kerana Allah lebih penting dari keduanya.

Kena berlaku adil di dalam penghakiman dan persaksian, kerana hukum Allah ﷻ perlu dijaga lebih dari menjaga orang kaya atau orang miskin. Hukum Allah ﷻ lebih utama daripada dua golongan itu.

Atau, perkataan ‘awla’ itu boleh bermaksud Allah lah yang akan menjaga mereka. Kita mungkin berlembut dengan mereka kerana kita kasihankan mereka dan hendak menjaga mereka. Tetapi Allah  memberitahu yang Dia yang akan menjaga mereka, maka tidak perlulah kita bersusah payah atau mengambil tanggungjawab itu. Kita jalankan sahaja keadilan dan kedudukan mereka akan dijaga oleh Allah . Hendaklah kita serahkan sahaja kepada Allah . Allah  lebih mengetahui.

 

فَلا تَتَّبِعُوا الهَوىٰ أَن تَعدِلوا

Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu sehingga kamu menyeleweng dari keadilan. 

Kalau tidak mengikuti syariat agama, sebenarnya hawa nafsu yang diikuti. Oleh kerana itu janganlah tidak berlaku adil. Jangan ikutkan hawa nafsu sampai berlaku zalim. Apabila tidak menegakkan keadilan, itu adalah satu kezaliman sebenarnya.

Jangan kerana kita tidak sukakan seseorang atau sesuatu kaum itu menyebabkan kita tidak dapat berlaku adil. Ini seperti yang Allah  sebut di dalam Maidah ayat 8. Ada satu hadis tentang seorang sahabat:

Abdullah ibnu Rawwahah رضي الله عنه telah diutus oleh Nabi ﷺ untuk melakukan penaksiran terhadap buah-buahan dan hasil tanaman milik orang-orang Yahudi Khaibar. Ketika itu mereka hendak memberi rasuah kepadanya dengan tujuan agar beliau bersikap lunak terhadap mereka, tetapi Abdullah ibnu Rawwahah رضي الله عنه berkata, “Demi Allah, sesungguhnya aku datang kepada kalian dari makhluk yang paling aku cintai, dan sesungguhnya kalian ini lebih aku benci daripada kera dan babi yang sama bilangan dengan kalian. Walaupun begitu, cintaku kepadanya, dan kebencianku terhadap kalian, tidak akan menyebabkan aku tidak berlaku adil terhadap kalian.” Mereka mengatakan, “Dengan keadilan inilah, langit dan bumi tetap tegak.”

 

وَإِن تَلووا أَو تُعرِضوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعمَلونَ خَبيرًا

Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan, maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

Lafaz تَلووا bermaksud putar belit dalam membuat penghakiman. Jadi ini adalah larangan memutar belitkan hukum dan undang-undang sampai tidak berlaku adil.

Atau enggan untuk membuat keputusan sedangkan kita kena buat keputusan itu; atau enggan untuk menjadi saksi dalam penghakiman sedangkan kita sudah dipanggil dan kesaksian kita penting untuk hendak menegakkan keadilan. Kalau kita tidak tampil untuk menjadi saksi, keadilan tidak dapat dijalankan pula.

Ingatlah, Allah mengetahui apa sahaja yang kita lakukan. Manusia lain mungkin tidak tahu kerana pengetahuan mereka tidak menyeluruh, tetapi Allah Maha Mengetahui. Maka, janganlah kita takutkan manusia, tapi takutlah kepada Allah ﷻ yang Maha Mengetahui apa sahaja yang kita lakukan.


 

Ayat 136: Sekarang hingga ke hujung surah ini akan membincangkan tentang perkara-perkara iman pula. Kita telah mempelajari tentang hukum dan undang-undang yang telah Allah  senaraikan. Sekarang berkenaan akidah pula.

Ayat ini mengenai orang kafir. Kita tahu yang kafir terdiri daripada beberapa jenis. Jadi ini bukanlah kafir biasa, tapi tentang kafir munafik  kerana itu Allah mulakan ayat ini ditujukan kepada ‘orang-orang beriman’ iaitu merujuk kepada orang munafik yang mengaku beriman. Ia adalah ayat Zajrun kepada mereka.

يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا آمِنوا بِاللهِ وَرَسولِهِ وَالكِتٰبِ الَّذي نَزَّلَ عَلىٰ رَسولِهِ وَالكِتٰبِ الَّذي أَنزَلَ مِن قَبلُ ۚ وَمَن يَكفُر بِاللهِ وَمَلٰئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَاليَومِ الآخِرِ فَقَد ضَلَّ ضَلٰلًا بَعيدًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

O you who have believed, believe¹ in Allāh and His Messenger and the Book that He sent down upon His Messenger and the Scripture which He sent down before. And whoever disbelieves in Allāh, His angels, His books, His messengers, and the Last Day has certainly gone far astray.

  • i.e., renew, confirm and adhere to your belief.

MALAY

Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.

 

يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا آمِنوا بِاللهِ وَرَسولِهِ وَالكِتٰبِ الَّذي نَزَّلَ عَلىٰ رَسولِهِ وَالكِتٰبِ الَّذي أَنزَلَ مِن قَبلُ

Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Qur’an yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. 

Ayat ini adalah ringkasan kepada agama. Ada tiga tafsir kepada ayat ini. Kita telah sebutkan pendapat pertama iaitu ia ditujukan kepada golongan munafik. Selain dari mereka, ada lagi pendapat lain:

1. Ia ditujukan kepada mereka yang telah beriman kepada kitab dahulu, iaitu Ahli Kitab. Sekarang mereka kena beriman dengan Qur’an juga. Tidak cukup kalau beriman dengan kitab dahulu sahaja.

2. Bagi mereka yang telah mengaku beriman dengan lisan, maka kenalah beriman dengan hati juga. Iman itu bukan setakat dengan lidah sahaja, tetapi harus ditunjukkan dengan perbuatan. Maka haruslah belajar bagaimana iman yang perlu dianuti oleh orang Islam.

3. Kepada orang Islam yang telah beriman, tapi tidak lengkap iman mereka, kenalah beriman dengan sempurna. Jangan buat ala kadar sahaja tentang agama Islam ini. Kena beriman sampai dapat menjalankan segala hukum dan meninggalkan segala larangan dari Allah . Harus tunjukkan iman seiring dengan amalan. Kalau sememangnya telah beriman, maka ayat ini adalah suruhan untuk meneruskan iman itu.

Ketahuilah bahawa iman itu bertambah dan berkurang. Kita haruslah berusaha untuk meningkatkan iman kita. Jangan hanya selesa dengan iman di takuk yang lama sahaja. Mestilah berusaha lagi dan lagi untuk meningkatkan tahap keimanan kita. Tapi bagaimana cara untuk meningkatkan iman? Iman itu hanya dapat ditingkatkan dengan ilmu.

Beriman dengan Allah  bermaksud beriman dengan semua Rukun Iman dan perkara-perkara yang lain, iaitu bukan Rukun Iman yang lima itu sahaja. Kenalah belajar untuk mengetahui manakah yang perlu diimani.

Dalam ayat ini disebut tiga perkara yang perlu dipercayai:

Beriman dengan Rasulullah ﷺ, maksudnya percaya bahawa apa yang baginda ﷺ bawakan adalah benar dan kita mengikuti apa yang diajar oleh baginda ﷺ.

Percaya kepada Qur’an bermaksud percaya kepada segala apa yang disampaikan dalam Qur’an itu.

Percaya kepada kitab-kitab yang lain bermaksud percaya yang Allah ﷻ ada menurunkan kitab-kitab yang lain sebelum Qur’an.

Mereka yang beriman sebegini sahaja yang dapat melakukan keadilan. Sebelum ini kita telah mempelajari ayat suruhan untuk berlaku adil. Kalau tidak beriman,  tentu tidak akan dapat berlaku adil kerana kalau tidak kisah tentang agama, maka pasti mereka tidak kisah pun tentang keadilan.

Nota: Lihatlah dalam ayat ini ditukar lafaz نَزَّلَ untuk Qur’an (وَالكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلىٰ رَسولِهِ) kepada lafaz أَنزَلَ untuk kitab-kitab sebelum itu (وَالكِتابِ الَّذي أَنزَلَ مِن قَبلُ) kerana jenis penurunannya tidak sama. Ini kerana Qur’an diturunkan secara beransur-ansur manakala kitab-kitab lain diturunkan secara sekaligus.

 

وَمَن يَكفُر بِاللهِ وَمَلٰئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَاليَومِ الآخِرِ فَقَد ضَلَّ ضَلٰلًا بَعيدًا

Dan sesiapa yang kufur engkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.

Kalau tidak dapat beriman sepenuhnya dengan semua yang telah disebut ini, maka orang itu telah dikira sebagai sesat. Walaupun dia menolak satu sahaja dari semua perkara itu.

Mungkin kita bertanya: Kenapa perlu diulang perkara ini sedangkan kita sudah beriman dengan Allah , malaikat, semua kitab, dengan semua Rasul dan Hari Akhirat? Allah mengulanginya lagi dan memberikan penekanan kerana ada orang yang menyebutnya dengan mulut sahaja tetapi tidak diyakini dengan sepenuhnya.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat seterusnya.

Kemaskini: 10 Ogos 2018


Rujukan:

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Mutiara al-Qur’an

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Tafsir Maariful Qur’an, Mufti Shafi Usmani

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s