Tafsir Surah al-Isra’ Ayat 61 – 63 (Kisah iblis yang derhaka)

Isra’ Ayat 61: Secara tiba-tiba sekarang berubah kepada kisah Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan iblis pula. Ini adalah kerana Allah ﷻ hendak memberitahu yang bukan mereka yang pertama menolak kebenaran. Sekarang Allah ﷻ samakan penolakan mereka itu jenis derhaka macam iblis. Allah ﷻ menyebut tentang permusuhan iblis la’natullah terhadap Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan keturunannya, bahawa permusuhan itu merupakan permusuhan masa silam sejak Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ diciptakan.

Bermula ayat ini sehingga ke ayat 70 adalah Perenggan Makro ke 5. Ia berkenaan tipu daya iblis dan pengiktirafan kepada Bani Adam apabila Allah ﷻ telah memuliakan anak cucu Adam. Allah ﷻ hendak memberitahu penolakan manusia kepada kebenaran yang disampaikan adalah kerana bisikan iblis dan syaitan. Maka kerana itu kita kena kenal iblis dan sejarah kenapa dia benci sangat kepada anak cucu Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ.

وَإِذ قُلنَا لِلمَلَـٰٓٮِٕڪَةِ ٱسجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُوٓاْ إِلَّآ إِبلِيسَ قَالَ ءَأَسجُدُ لِمَن خَلَقتَ طِينًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And [mention] when We said to the angels, “Prostrate to Adam,” and they prostrated, except for Iblees.¹ He said, “Should I prostrate to one You created from clay?”

  • See footnote to 2:34.

(MELAYU)

Dan (ingatlah), tatkala Kami berfirman kepada para malaikat: “Sujudlah kamu semua kepada Adam”, lalu mereka sujud kecuali iblis. Dia berkata: “Apakah aku akan sujud kepada orang yang Engkau ciptakan dari tanah?”

 

وَإِذ قُلنَا لِلمَلَـٰٓٮِٕڪَةِ ٱسجُدُواْ لِأَدَمَ

Dan (ingatlah), tatkala Kami berfirman kepada para malaikat: “Sujudlah kamu semua kepada Adam”,

Kisah ini kita telah pernah baca dalam Surah Baqarah ayat 34 dahulu. Iaitu selepas Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dijadikan, maka sebagai tanda hormat kepada baginda, maka para malaikat termasuk iblis, disuruh sujud kepada Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ.

وَإِذ قُلنا لِلمَلٰئِكَةِ اسجُدوا لِآدَمَ فَسَجَدوا إِلّا إِبليسَ أَبىٰ وَاستَكبَرَ وَكانَ مِنَ الكٰفِرينَ
Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada malaikat: “Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam”. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia daripada golongan yang kafir.

Sebenarnya kisah iblis enggan sujud ini terdapat di dalam tujuh surah iaitu: (1) Baqarah, (2) A’raf, (3) Hijr, (4) Isra’ (ayat 61 sampai 65 ini), (5) Sad. Apabila kita gabungkan semua kisah itu, kita akan dapat gambaran yang lebih jelas.

 

فَسَجَدُوٓاْ إِلَّآ إِبلِيسَ

lalu mereka sujud kecuali iblis.

Seperti yang kita telah tahu, malaikat taat kepada arahan Allah ﷻ, maka semua mereka sujud, kecuali iblis yang berada bersama mereka. Walaupun iblis bukanlah dalam kalangan malaikat, tetapi waktu itu iblis bersama dengan mereka dan arahan telah dikeluarkan kepada iblis sekali dan iblis tidak mahu taat.

Ada kekeliruan dalam sesetengah manusia yang menyangkakan yang iblis adalah sebahagian daripada malaikat. Mereka kata iblis asalnya dalam kalangan malaikat, namun kerana dia enggan sujud, maka dia telah diturunkan pangkat. Kerana itu ada yang kata iblis adalah ‘fallen angel’. Ini tidak benar kerana iblis tidak pernah menjadi malaikat. Ini pun mungkin kerana melihat terjemahan إِلَّآ إِبلِيسَ sebagai ‘kecuali iblis’. Sampaikan ia boleh menjadi hujah yang iblis pun malaikat juga kerana ada konotasi seolah-olah dia pun malaikat. Akan tetapi kalau kita terjemahkan إِلَّآ إِبلِيسَ kepada ‘tetapi iblis enggan’, maka di sini tidak ada konotasi yang iblis pernah menjadi malaikat langsung.

Dalam kaedah bahasa Arab, kata إِلَّآ dapat menjadi istitsna ’muttashil, dalam erti: yang dikecualikan adalah sebahagian daripada kelompok atau jenis yang sama dengan sebelumnya. Misalnya jika kita berkata, “Semua mahasiswa hadir kecuali Ahmad,” maka si Ahmad yang dikecualikan itu termasuk mahasiswa. Ini berbeza dengan إِلَّآ yang merupakan istitsna ’munqathi’. Dalam hal ini yang dikecualikan tidak termasuk sebahagian atau jenis/kelompok yang disebut sebelumnya. Dalam keadaan demikian, kata إِلَّآ tidak diterjemahkan ‘kecuali’, sebaliknya diterjemahkan “tetapi”. Misalnya jika kita berkata, “Semua mahasiswa hadir tetapi pensyarah,“ maka di sini pensyarah bukan termasuk kelompok mahasiswa. Pengecualian seperti ini biasanya difahami dalam fikiran pengucap atau pendengar dan pada akhir kalimatnya kata tidak, sehingga kalimat itu lengkapnya dalam fikiran berbunyi, “Semua mahasiswa hadir tetapi pensyarah tidak (hadir).” Demikian juga dengan ayat di atas. Jika anda menganut fahaman yang menyatakan bahawa iblis termasuk jenis malaikat, maka tidak keliru bila kata إِلَّآ pada ayat di atas diterjemahkan ‘kecuali’. Akan tetapi pendapat yang lebih kuat, iblis tidak termasuk jenis malaikat, kerana itu kata ‘tetapi’ lebih sesuai terjemahannya.

Iblis walaupun tahu yang arahan itu daripada Allah ﷻ, ia tetap ingkar. Begitulah juga dengan Musyrikin Mekah yang kenal Nabi Muhammad ﷺ, kenal Allah ﷻ dan tahu yang Nabi Muhammad ﷺ adalah seorang Rasul, namun tetap juga mereka berdegil.

Huruf ف di dalam فَسَجَدُوٓاْ bermaksud para malaikat itu terus sujud. Ini kerana mereka amat taat. Mereka terus ikut arahan tanpa soal. Maka begitulah kita sepatutnya dengan hukum yang Allah ﷻ telah tetapkan. Kalau kita sudah tahu (mungkin baru tahu kerana baru belajar), maka teruslah taat dan amalkan setelah mengetahuinya. Jangan hendak persoalkan pula.

 

قَالَ ءَأَسجُدُ لِمَن خَلَقتَ طِينًا

Dia berkata: “Apakah aku akan sujud kepada orang yang Engkau ciptakan dari tanah?”

Apakah alasan yang digunakan oleh iblis? Iblis kata dia takkan sujud kepada makhluk yang Allah ﷻ jadikan daripada tanah liat. Di dalam ayat lain disebutkan oleh firman-Nya:

أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ
Aku lebih baik daripadanya, Engkau ciptakan aku daripada api, sedangkan, dia Engkau ciptakan daripada tanah liat.
(A’raf: 12)

Disebut juga di dalam Sad: 76

قالَ أَنا خَيرٌ مِّنهُ ۖ خَلَقتَني مِن نّارٍ وَخَلَقتَهُ مِن طينٍ
Iblis berkata: “Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan aku daripada api, sedangkan dia Engkau ciptakan daripada tanah”.

Iblis sombong kerana dia sangka yang dia itu lebih mulia daripada Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Dia dijadikan daripada api sementara Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dijadikan daripada tanah. Pada fikirannya, api lebih mulia daripada tanah kerana api duduknya di atas dan tanah duduknya rendah. Itu ikut kepala dia sahaja. Anggapannya bahawa api lebih mulia daripada tanah adalah anggapan yang tidak benar, kerana api dan tanah sama-sama makhluk Allah ﷻ. Allah ﷻ yang menciptakannya daripada tiada, kemudian melebihkan kegunaannya daripada yang satu atas yang lain, sesuai dengan kebijaksanaan-Nya. Api boleh membakar, sementara tanah pula boleh menumbuhkan. Keduanya menjadi tunjang kehidupan manusia.

Malah kita boleh saja katakan yang tanah lebih baik daripada api pun. Antara yang kita boleh fikirkan dengan akal kita,

1. Api sifatnya membakar dan memusnahkan, berbeza dengan tanah yang sifatnya mengembangkan dan menjadi sumber rezeki.

2. Api sifatnya berkobar, tidak mantap, sangat mudah diombang-ambingkan oleh angin, berbeza dengan tanah yang sifatnya mantap, tidak berubah lagi tenang.

3. Tanah diperlukan oleh manusia dan binatang, sedangkan api tidak diperlukan sangat oleh binatang, bahkan manusia pun dapat hidup lama tanpa api.

4. Api walaupun ada manfaatnya, tetapi bahayanya pun tidak kecil. Bahayanya hanya dapat diatasi dengan mengurangi atau memadamkannya. Berbeza dengan tanah, kegunaannya terdapat pada dirinya dan tanpa bahaya, bahkan semakin digali semakin nampak manfaat dan gunanya.

5. Api boleh padam oleh tanah, sedang tanah tidak dapat dibinasakan oleh api (malah kalau api bakar tanah, tanah akan menjadi lebih keras dan kuat). Api berfungsi sebagai pembantu. Bila diperlukan, ia dinyalakan dan bila tidak, ia dipadamkan.

6. Di dalam dan pada tanah terdapat sekian banyak hal yang bermanfaat, seperti sungai, mata air, pemandangan indah dan sebagainya. Api tidak demikian.

7. Allah ﷻ banyak menyebut tanah dalam kitab suci-Nya dalam konteks positif, sedang api tidak banyak disebut, dan kalaupun disebut, umumnya dalam konteks negatif.

Seandainya pun unsur api lebih mulia daripada unsur tanah, keunggulan dan kemuliaan iblis tidak serta merta terbukti. Kerana keunggulan dan kemuliaan di sisi Allah ﷻ bukan ditentukan oleh unsur sesuatu, tetapi oleh kedekatan dan pengabdiannya kepada Allah ﷻ.

Allah ﷻ beri isyarat yang iblis itu sama sahaja seperti Quraish yang sombong. Oleh kerana Quraisy itu rasa mereka lebih mulia daripada Nabi Muhammad ﷺ, kerana itu mereka ejek dan tidak mahu dengar kata-kata dakwah baginda. Sama sahaja perangai mereka dengan iblis.

Begitulah kurang ajarnya iblis kepada Allah ﷻ. Sepatutnya dia tidak persoalkan arahan daripada Allah ﷻ. Dia tidak perlu tahu kenapa dia kena sujud kepada Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ kerana arahan sudah dikeluarkan. Ini sama juga seperti kita yang sudah diberi hukum halal dan haram oleh Allah ﷻ, tidak sepatutnya kita menangguh untuk taat kepada arahan itu konon untuk kita faham kenapa Allah ﷻ beri hukum sebegitu. Apabila Allah ﷻ telah beri hukum dan beri arahan, kita tidak ada ruang untuk mempersoalkan, untuk menangguh-nangguh lagi. Bayangkan kalau seorang tuan beri arahan kepada hamba sahayanya dan hamba sahayanya itu itu boleh pula tanya: “Bos, kenapa saya kena buat benda ini?” Apa agaknya nasib hamba itu?

Allah ﷻ tidak perlu menjelaskan kepada iblis kenapa iblis kena sujud kepada Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Sebab itu kita tidak jumpa jawapan daripada Allah ﷻ atas penolakan iblis itu. Siapa dia yang Allah ﷻ kena beri jawapan? Akan tetapi jawapannya telah banyak disebut sebenarnya; iaitu Allah ﷻ itu Tuhan dan kita ini hamba. Ditekankan berkali-kali di dalam banyak ayat yang memberitahu kepada kita yang kita kena taat kepada Allah ﷻ tanpa soal.


 

Isra’ Ayat 62: Allah ﷻ menyambung cerita tentang kisah iblis. Ini mengajar kita salah satu cara dakwah dan mengajar adalah dengan menggunakan kaedah penceritaan.

قَالَ أَرَءَيتَكَ هَـٰذَا ٱلَّذِى ڪَرَّمتَ عَلَىَّ لَٮِٕن أَخَّرتَنِ إِلَىٰ يَومِ ٱلقِيَـٰمَةِ لَأَحتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ ۥۤ إِلَّا قَلِيلاً

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[Iblees] said, “Do You see this one whom You have honored above me? If You delay me [i.e., my death] until the Day of Resurrection, I will surely destroy¹ his descendants, except for a few.”

  • By tempting them and leading them astray.

(MELAYU)

Dia (Iblis) berkata: “Adakah Engkau lihat orangnya yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat, nescaya benar-benar akan aku sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil”.

 

قَالَ أَرَءَيتَكَ هَـٰذَا ٱلَّذِى ڪَرَّمتَ عَلَىَّ

Dia (iblis) berkata: “Adakah Engkau lihat orangnya yang Engkau muliakan atas diriku?

Lihat bagaimana iblis kurang ajar dengan Allah ﷻ. Dia menghina ciptaan Allah ﷻ. Dia suruh Allah ﷻ tengok Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ itu. Dia hendak kata, “Tengoklah makhluk yang Kamu lebihkan atas aku ini.. adalah dia lebih layak dari aku?”

Padahal Allah ﷻ yang ciptakan Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ itu dan Allah ﷻ telah muliakan baginda. Namun lihatlah bagaimana iblis berani mengatakan yang ciptaan Allah ﷻ itu tidak layak untuk dimuliakan. Seolah-olah dia berkata: “Apa benarlah kelebihan insan itu daripadaku? Bahkan menurut pengetahuanku, orang ini, dan keturunan-keturunannya yang akan datang di belakang adalah makhluk yang lemah, mudah tergoda, sebab asalnya dari tanah. Bukan semacam ini orang yang patut dimuliakan. Bagaimana asal api akan disuruh merendah kepada asal tanah?”

 

لَٮِٕن أَخَّرتَنِ إِلَىٰ يَومِ ٱلقِيَـٰمَةِ

Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat,

Maka iblis meminta supaya dipanjangkan umurnya supaya dia boleh hidup sampai ke Hari Kiamat. Dia hendak buktikan yang memang benar anak-anak Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ itu lemah. Akan tetapi dia perlukan masa. Di dalam A’raf: 14, iblis minta ditangguhnya kematiannya sehingga ke hari kebangkitan.

قالَ أَنظِرني إِلىٰ يَومِ يُبعَثونَ
Iblis berkata: “Beri tangguhlah aku sampai waktu mereka dibangkitkan”.

Ini mengajar kita umur yang panjang, bukanlah ada kelebihan dari segi agama. Sebab itu Allah ‎ ﷻboleh sahaja beri kepada iblis umur yang panjang. Kalau umur kita panjang tetapi banyak dosa, lagi bahaya kerana mengumpul dosa menjadi semakin banyak dan menyebabkan kita diazab lebih teruk di dalam neraka. Maka jangan berdoa minta umur panjang, tetapi doalah supaya dimatikan dalam keadaan beriman.

Tahukah anda bahawa doa iblis ini banyak diulang-ulang oleh orang kita? Itulah doa minta panjang umur. Biasa bukan dengar doa minta dipanjangkan umur ini? Maka kalau kita berdoa begitu, maknanya kita ikut sunnah iblis sebenarnya. Oleh itu ini bukanlah doa yang baik. Sebaliknya kita sepatutnya minta dimatikan dalam keadaan baik iaitu di dalam iman. Antaranya doa sebegini:

اللَهُمَّ اخْتِمْ لنا بِحُسْنِ الْخَاتِمَة وَلاَ تَخْتِمْ عَلَيْنَا بِسُوءِ الخَاتِمَة
“Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan pengakhiran yang baik) dan jangan Kau akhiri hidup kami dengan pengakhiran yang buruk.”

Atau, boleh amalkan doa Nabi Yusuf عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ seperti disebut dalam Yusuf: 101

تَوَفَّني مُسلِمًا وَأَلحِقني بِالصّالِحينَ
wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang soleh.

Buat apa umur yang panjang kalau umur yang panjang itu menambah dosa sahaja? Apa gunanya jikalau umur yang panjang tetapi tidak membantu kita? Begitulah juga kehendak orang Yahudi seperti disebut dalam Baqarah: 96

وَلَتَجِدَنَّهُم أَحرَصَ النّاسِ عَلىٰ حَيَوٰةٍ وَمِنَ الَّذينَ أَشرَكوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُم لَو يُعَمَّرُ أَلفَ سَنَةٍ وَما هُوَ بِمُزَحزِحِهِ مِنَ العَذابِ أَن يُعَمَّرَ
Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati mereka itu setamak-tamak manusia kepada hidup (yang lanjut masanya), dan (lobanya mereka kepada hidup itu) melebihi loba orang-orang kafir musyrik. Tiap-tiap seorang daripada mereka suka kiranya dia boleh hidup seribu tahun, padahal umur panjang yang demikian, tidak akan dapat melepaskannya daripada azab (yang disediakan oleh Allah).

 

لَأَحتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ ۥۤ إِلَّا قَلِيلاً

nescaya benar-benar akan aku sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil”.

Dia minta dipanjangkan umurnya sampai ke Hari Kiamat supaya dia boleh usaha untuk sesatkan anak cucu Nabi Adam. Anak cucu Nabi Adam dan Hawwa sahaja, sedangkan keduanya selamat tidak dapat disesatkan. Dalam ayat ini diberitahu apakah modus operandi iblis itu:

Dia akan إحتنك ihtanaka (sesatkan). Kalimah لَأَحتَنِكَنَّ pula apabila ditambah dengan kalimah penekanan untuk menguatkannya (hyperbole). Ia daripada katadasar ح ن ك yang bermaksud lelangit dalam mulut (kerana itu tahnik adalah mengenakan manisan seperti kurma pada lelangit mulut bayi). Digunakan dalam ayat ini untuk bermaksud menghasut seperti menarik mulut atau hidung (seperti menarik tali yang diikat pada hidung lembu). Ia juga digunakan apabila diletakkan tali pada mulut kuda untuk mengawalnya. Maka tamsilnya adalah mengawal sepenuhnya. Maksudnya, dia mahu menghasut dan menguasai anak-anak Adam dan sesatkan mereka keseluruhannya seakan-akan penunggang kuda mengawal kuda dengan tali kekangan.

Kenapa sebut anak cucu Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan tidak disebut Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ sendiri? Agaknya boleh jadi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dengan sengaja tidak disebutnya kerana tentu saja Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ akan lebih digodanya (maka tidak perlu disebut lagi), apatah lagi anak cucunya. Ini kerana Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ lah yang merupakan sumber kedengkian dan iri hati iblis. Kalau anak cucunya saja akan digoda dan dijerumuskannya, maka tentu lebih-lebih lagi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ.

Boleh jadi juga kerana ketika itu iblis telah puas dengan keberhasilannya menjadi “sebab” keluarnya Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dari syurga. Demikian pendapat Ibn ‘Asyur رَحِمَهُ اللَّهُ.

Kemungkinan ketiga adalah kerana Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ yang telah mendapat pelajaran dan pengalaman pahit itu, telah membentengi diri, sehingga iblis merasa bahawa ia tidak akan berhasil lagi menjerumuskan Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Bukankah seorang mukmin tidak akan terjerumus dua kali di lubang yang sama?

Akan tetapi iblis tetap akan menggoda anak cucu Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ itu. Ini kerana tentu saja orang tua akan lebih sakit melihat anak cucunya terjerumus oleh godaan syaitan. Maka iblis hendak sakitkan hati Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ.

Kalimah إحتنك juga digunakan bila belalang makan semua tanaman pada ladang. Kerana apabila ia serang, ia akan makan habis terus. Maksudnya, iblis akan gunakan apa sahaja cara dan helah yang dia ada untuk menyesatkan Bani Adam sampai habis keseluruhan masuk neraka. Semua hendak disesatkannya kecuali sedikit sahaja. Kerana iblis sendiri tahu yang bukan semua dia boleh sesatkan. Oleh kerana itu ada hadith yang mengatakan daripada seribu orang manusia, seorang sahaja yang tidak masuk neraka.

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى : ” يَا آدَمُ ، فَيَقُولُ : لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ وَالْخَيْرُ فِي يَدَيْكَ ، فَيَقُولُ : أَخْرِجْ بَعْثَ النَّارِ ، قَالَ : وَمَا بَعْثُ النَّارِ ، قَالَ : مِنْ كُلِّ أَلْفٍ تِسْعَ مِائَةٍ وَتِسْعَةً وَتِسْعِينَ فَعِنْدَهُ يَشِيبُ الصَّغِيرُ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُمْ بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ ، قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ وَأَيُّنَا ذَلِكَ الْوَاحِدُ ، قَالَ : ” أَبْشِرُوا فَإِنَّ مِنْكُمْ رَجُلًا وَمِنْ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ أَلْفًا
Abu Sa’id al-Khudri رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ meriwayatkan Nabi ﷺ bersabda: “Allah ﷻ berfirman: Wahai Adam!’ Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ menjawab: Aku menjawab panggilan-Mu, segala kebaikan ada di kedua tangan-Mu. Lalu Allah berfirman: Keluarkanlah rombongan penghuni Neraka. Baginda bertanya: Berapakah jumlah rombongan penghuni Neraka? Allah menjawab: Untuk setiap seribu orang ada sembilan ratus sembilan puluh sembilan. Saat itu rambut anak kecil mendadak beruban, setiap orang yang hamil keguguran kandungannya, dan engkau lihat manusia mabuk padahal mereka tidak mabuk, melainkan azab Allah sangat pedih. Para Sahabat bertanya: Ya Allah, Siapakah di antara kami yang termasuk satu orang itu? Nabi ﷺ menjawab: Bergembiralah, sesungguhnya satu orang daripada kalian dan seribu orang itu daripada Ya’juj dan Ma’juj.
(Sahih Bukhari, Kitab Ahadith al-Anbiya’, Hadith No. 3121)

Di dalam A’raf: 16-17 iblis menceritakan apa yang dia akan lakukan untuk menyesatkan bani Adam:

قالَ فَبِما أَغوَيتَني لَأَقعُدَنَّ لَهُم صِرٰطَكَ المُستَقيمَ
Iblis menjawab: “Kerana Engkau telah sesatkan aku, aku benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus,

ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِن بَينِ أَيديهِم وَمِن خَلفِهِم وَعَن أَيمٰنِهِم وَعَن شَمائِلِهِم ۖ وَلا تَجِدُ أَكثَرَهُم شٰكِرينَ
kemudian aku akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).


 

Isra’ Ayat 63: Jawapan daripada Allah ﷻ kepada permintaan iblis supaya nyawanya dipanjangkan.

قَالَ ٱذهَب فَمَن تَبِعَكَ مِنهُم فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَآؤُكُم جَزَآءً مَّوفُورًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[Allāh] said, “Go, for whoever of them follows you, indeed Hell will be the recompense of [all of] you – an ample recompense.

(MELAYU)

Tuhan berfirman: “Pergilah, barangsiapa di antara mereka yang mengikuti kamu, maka sesungguhnya neraka Jahannam adalah balasanmu semua, sebagai suatu pembalasan yang cukup.

 

قالَ اذهَب

Tuhan berfirman: “Pergilah,

Allah ﷻ suruh iblis pergi daripada hadapan-Nya. Walaupun iblis telah kurang ajar dengan Allah ﷻ tetapi Allah ﷻ tetap bersabar tidak terus hancurkan iblis. Juga ia bermaksud pergilah buat apa yang engkau hendak buat. Dalam ayat yang lain, kita dapat tahu yang permintaan iblis untuk dipanjangkan nyawa itu dimakbulkan oleh Allah ﷻ. Ini melalui firman-Nya:

قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ * إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ
(Kalau begitu) maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh, sampai hari (suatu) waktu yang telah ditentukan.
(Hijr: 37-38)

Iblis adalah makhluk yang paling jahat, paling teruk. Akan tetapi kenapa Allah ﷻ makbulkan pula doa dia? Tidak ada masalah, boleh sahaja Allah ﷻ hendak makbulkan doa sesiapa sahaja, sama beriman atau tidak, jahat atau tidak. Maka ini mengajar kita yang permakbulan doa tidaklah bermakna Allah ﷻ sayang kepada kita. Ia juga tidak bermakna apa yang Allah ﷻ makbulkan itu baik bagi kita. Lihat doa iblis yang dimakbulkan ini. Adakah ia baik baginya? Tentu tidak! Lagi lama dia hidup, lagi banyak dosa dia buat, bukan? Maka dia akan diazabkan dengan yang paling teruk sekali kerana dosanya yang paling banyak!

Selalu ditanya, syaitan pun panjang nyawakah macam iblis? Tidak. Yang panjang nyawa tidak mati-mati itu iblis seekor itu sahaja. Akan tetapi syaitan daripada jenis jin itu panjanglah nyawa mereka kalau dibandingkan dengan umat manusia yang rata-rata setakat 60 tahun sahaja. Mereka mungkin beratus tahun boleh hidup. Namun tetap akan mati juga, tidaklah ditangguhkan sampai ke hari Kiamat.

 

فَمَن تَبِعَكَ مِنهُم

barangsiapa di antara mereka yang mengikuti kamu,

Iblis dibenarkan oleh Allah ﷻ untuk menghasut umat manusia. Manusia diberikan dengan pilihan untuk memilih sama ada untuk menerima kebenaran atau kebathilan; sama ada menerima ajaran wahyu atau termakan dengan pujukan iblis dan tenteranya. Maka malang bagi mereka yang termakan dengan bisikan syaitan itu. Iaitu mereka yang ikut ajakan iblis dan tenteranya para syaitan. Allah ﷻ telah berfirman di dalam Hijr: 42

إِنَّ عِبادي لَيسَ لَكَ عَلَيهِم سُلطٰنٌ إِلّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الغاوينَ
Sesungguhnya hamba-hamba-Ku, tidak ada kekuasaan bagimu terhadap mereka, kecuali orang-orang yang mengikut kamu, iaitu orang-orang yang sesat.

 

فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَآؤُكُم جَزَآءً مَّوفُورًا

maka sesungguhnya neraka Jahannam adalah balasanmu semua, sebagai suatu pembalasan yang cukup.

Kerana sesiapa sahaja ikut yang ikut iblis, maka balasannya mereka akan dimasukkan ke dalam neraka dan itulah balasan yang setimpal. Allah ﷻ beritahu perkara ini kepada iblis dan semua manusia yang ikut iblis.

Pasti mereka akan diberikan balasan dengan cukup, dengan penuh. Kalimah مَوفورًا daripada katadasar و ف ر yang bermaksud banyak, cukup, bertambah. Ia menekankan yang azab yang akan dikenakan kepada mereka itu bukan kecil-kecil anak. Maka bersedialah untuk menerimanya.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 2 Mei 2024

Ringkasan Surah Isra’


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Mutiara al-Qur’an

Tafsir Jalalain

Maariful Qur’an

Tafsir Al-Azhar Prof. HAMKA

Dr Fathul Bari

Ustaz Solahudin

Ustaz Abdul Muien Ghulam Dakwah

Tafsir Al-Mishbah (Dr. M. Quraish Shihab)

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a comment