Tafsir Surah Ibrahim Ayat 35 – 36 (Doa-doa Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ)

Ibrahim Ayat 35: Dalil naqli tafsili tentang Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Ayat ini sehingga ke ayat 41 adalah Perenggan Makro ke 7 berkenaan Syukur dan Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Ini juga adalah nikmat khusus bagi penduduk Mekah.

Sekarang kita akan mula belajar tentang seorang contoh yang baik yang kita patut ikut. Allah ﷻ sebutkan tentang kisah para Nabi lain dalam Al-Qur’an kerana hendak memberitahu kepada manusia, bukan Nabi Muhammad ﷺ yang mula bawa agama Islam ini. Sebelum Rasulullah ﷺ beritahu tentang agama, Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ pun sudah sampaikan.

Hanya kisah Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ yang penting sahaja yang dimasukkan dalam Al-Qur’an kerana Allah ﷻ mahu sampaikan perkara tertentu sahaja. Kita kena ingat yang Al-Qur’an bukan buku sejarah, dan bukan buku hiburan; maka bukan semua kisah disampaikan. Yang Allah ﷻ pentingkan adalah untuk beri kefahaman dan mengajar tentang ketaatan kepada manusia. Maka tidaklah disebut kesemua kisah Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Allah ﷻ pilih-pilih mana perkara yang perlu disampaikan sahaja.

وَإِذ قالَ إِبرٰهيمُ رَبِّ اجعَل هٰذَا البَلَدَ ءآمِنًا وَاجنُبني وَبَنِيَّ أَن نَّعبُدَ الأَصنامَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And [mention, O Muḥammad], when Abraham said, “My Lord, make this city [i.e., Makkah] secure and keep me and my sons away from worshipping idols.

(MELAYU)

Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berkata: “Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini (Mekah), negeri yang aman, dan jauhkanlah aku berserta anak cucuku daripada menyembah berhala-berhala.

 

وَإِذ قالَ إِبرٰهيمُ رَبِّ اجعَل هٰذَا البَلَدَ ءآمِنًا

Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berkata: “Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini (Mekah), negeri yang aman,

Kalimah إِذ ada ulama’ yang mengatakan ia اذكر (ingatlah). Maksudnya kena tahu untuk mengambil pengajaran. Maka ini adalah suruhan kepada kita untuk tahu. Perintah daripada Allah ﷻ bukan sahaja dari segi perbuatan, akan tetapi ada perintah untuk kita tahu. Maka Allah ﷻ menceritakan kembali doa Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ yang telah disebutnya beribu tahun dahulu.

Baginda berdoa supaya Allah ﷻ jadikan Mekah itu satu tempat yang selamat. Baginda doa begini selepas Mekah menjadi bandar. Itu sebab dalam ayat ini, digunakan kalimah البَلَدَ (ada alif lam). Walaupun tidak disebut nama Mekah di sini, akan tetapi apabila ditambah alif lam makrifah, maka ia merujuk kepada sesuatu yang diketahui. Tambahan pula selepas ini akan disebut Baitullah, maka memang yang dimaksudkan adalah Mekah.

Doa-doa para Nabi di dalam Al-Qur’an menjadi pengajaran kepada kita. Oleh itu kita patut belajar cara mereka berdoa dengan melihat kepentingan doa mereka itu. Di sini kita lihat Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ berdoa supaya dijadikan tempat itu aman sentosa kerana aman itu penting. Untuk beribadah kepada Allah ﷻ juga memerlukan keamanan. Kalau tempat kacau bilau, maka susah kita hendak amalkan agama. Bayangkan penduduk Palestin yang tidak ketentuan hidup mereka, bagaimana hendak beribadah dengan tenang? Kerana itu mereka tetap berusaha untuk membebaskan diri mereka daripada cengkaman Israel.

Ayat ini menyuruh Nabi Muhammad ﷺ memperingatkan kembali kepada kaum Quraisy itu bahawasanya yang memulai memancang negeri Makkah tempat mereka berdiam itu ialah nenek-moyang mereka Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Daripada sebuah lembah yang belum ada penghuninya, sehingga menjadi sebuah negeri besar. Daripada keturunan Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ itu, timbullah kaum Adnan, yang disebut Arab Musta’ribah, yang terjadi sebab perkahwinan Nabi Ismail عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ anak Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dengan perempuan kaum Jurhum Kedua. Adnan itulah yang menurunkan dua cabang suku, iaitu Rabi’ah dan Mudhar. Mudhar inilah yang menurunkan Quraisy dan salah seorang daripada keturunannya ialah Qushai. Qushai inilah yang datang memperbaiki kembali Ka’bah dan memuliakannya. Daripada keturunan Qushai inilah segala cabang persukuan Quraisy itu.

Oleh itu Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ diingatkan kembali kepada Musyrikin Mekah kerana baginda adalah datuk mereka. Masyarakat Arab telah melakukan syirik yang amat besar hanya kerana mengikut ajaran dan amalan tok nenek mereka. Maka sekarang mereka diingatkan yang datuk mereka yang asal mengamalkan tauhid. Orang selepas baginda yang telah merosakkan agama maka jangan ikut mereka, tetapi ikutlah datukmu yang asal iaitu Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ.

Baginda berdoa begini setelah meninggalkan anak dan isterinya dan kemudian baginda datang kembali dari masa ke semasa. Doa ini baginda sebut apabila Mekah sudah menjadi satu bandar. Allah‎ ﷻ mengabulkan permintaannya, seperti yang disebutkan dalam ayat lain melalui firman-Nya:

أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا حَرَمًا آمِنًا وَيُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ
Dan apakah mereka tidak memperhatikan, bahawa sesungguhnya Kami telah menjadikan (negeri mereka) tanah suci yang aman, sedang manusia sekitarnya diculik.
(Ankabut: 67)

Ini adalah kerana penduduk Mekah dihormati di Tanah Arab kerana mereka itu adalah penjaga Ka’bah dan bangsa Arab menghormati Ka’bah. Tambahan pula penduduk semenanjung Tanah Arab meletakkan berhala mereka di Ka’bah dan mereka tidak berani mengganggu penduduk Mekah kerana takut berhala-berhala mereka akan diapa-apakan pula. Maka penduduk Mekah mendapat kelebihan tidak diganggu di dalam perjalanan mereka, sedangkan zaman itu lebih teruk lagi dari zaman koboi kerana tidak selamat perjalanan ke mana-mana pun. Namun berbeza nasib penduduk Mekah seperti disebut di dalam Quraisy: 1-2

لِإيلافِ قُرَيشٍ
Kerana kebiasaan orang-orang Quraisy,

إيلافِهِم رِحلَةَ الشِّتاءِ وَالصَّيفِ
(iaitu) kebiasaan mereka berpergian pada musim dingin dan musim panas.

Begitulah kelebihan yang Allah ﷻ letakkan pada Ka’bah, sampaikan mereka yang menjaganya dimuliakan. Ini tidaklah pelik kerana Ka’bah adalah ‘Rumah Allah ﷻ’ dan Allah ﷻ akan sentiasa menjaganya. Kita pun tahu kisah kegagalan Abrahah untuk menghancurkannya seperti disebut dalam Fiil: 1-2

أَلَم تَرَ كَيفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصحابِ الفيلِ
Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap tentera bergajah?

أَلَم يَجعَل كَيدَهُم في تَضليلٍ
Bukankah Dia telah menjadikan tipu daya mereka (untuk menghancurkan Ka’bah) itu sia-sia?

Pernah dahulu baginda berdoa semasa bina Ka’bah, waktu itu tidak ada apa lagi di situ. Maka baginda minta diberikan buah-buahan (makanan) di situ. Ayat ini sekarang, terjadi apabila baginda datang kembali dan keperluan sudah ada di Mekah. Makanan sudah ada, maka baginda doa meminta keselamatan pula. Doa baginda semasa Mekah tidak ada apa-apa adalah di dalam Baqarah: 126

وَإِذ قالَ إِبراهيمُ رَبِّ اجعَل هٰذا بَلَدًا آمِنًا وَارزُق أَهلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَن آمَنَ مِنهُم بِاللَّهِ وَاليَومِ الآخِرِ
Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka”.

Dalam Surah Baqarah itu, digunakan kalimah بَلَدًا dalam bentuk nakirah (umum) sahaja kerana waktu itu Mekah itu tidak ada apa lagi, belum jadi negeri. Dalam Surah Ibrahim ini, Mekah sudah menjadi negeri dan rezeki sudah banyak, makanan pun sudah ada. Akan tetapi walaupun makanan sudah ada, tempat itu tidak semestinya selamat. Baginda seorang yang bijak, maka baginda tahu yang untuk satu-satu tempat itu menjadi maju, memerlukan ekonomi stabil dan keamanan. Kalau salah satunya tidak ada, maka tidak ramai yang akan duduk tinggal di situ. Allah ﷻ makbulkan doa Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ ini seperti disebut di ayat yang lain,

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا
Sesungguhnya rumah yang mula-mula di bangun untuk (tempat beribadat) manusia ialah Baitullah yang di Bakkah (Mekah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia. Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (di antaranya) maqam Ibrahim; barang siapa memasukinya (Baitullah itu), menjadi amanlah dia.
(Ali Imran: 96-97)

Makkah disebut Tanah Haram kerana daerah ini diharamkan atas perbuatan zalim, seperti memburu binatang, menebang pohon, mencuri, lebih-lebih lagi membunuh. Maka ia bukanlah tempat yang biasa akan tetapi ada larangan-larangan yang termaktub padanya. Jangan katakan manusia, binatang dan tumbuh-tumbuhan pun aman di Mekah.

Kisah Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ banyak disebut di dalam Al-Qur’an (walaupun tidak sebanyak Nabi Musa عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ). Nama baginda disebut di dalam 25 surah dan diulang sebanyak 69 kali. Ada banyak kisah-kisah baginda kerana baginda melalui berbagai fasa hidup. Semua itu menjadi pengajaran kepada kita dan kerana itulah kita kena baca dan faham kesemuanya supaya dapat menjadi sebuah kisah yang lengkap.

 

وَاجنُبني وَبَنِيَّ أَن نَّعبُدَ الأَصنامَ

dan jauhkanlah aku berserta anak cucuku daripada menyembah berhala-berhala.

Doa yang kedua Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ adalah berkenaan syirik kerana kalau amalkan syirik, apa pun tidak berguna. Baginda berdoa kepada Allah ‎ﷻ supaya diri baginda dan anak keturunannya diselamatkan daripada menyembah berhala. Selepas baginda berdoa supaya Mekah diberikan keamanan, baginda sebut tentang berhala pula. Ini kerana kalau negeri aman, tetapi penduduknya sembah berhala dan buat syirik pun tidak berguna langsung. Buat apa berjaya di dunia tetapi akhirnya rugi di akhirat?

Kita pun tahu yang Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ yang membangunkan Ka’bah. Adapun maksud baginda mendirikan negeri Makkah itu ialah kerana hendak mendirikan sebuah rumah persembahan kepada Allah Yang Maha Esa, dan sunyi daripada berhala.

Lihatlah susunan doa Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ ini. Baginda sebut keselamatan dirinya dahulu (وَاجنُبني dan jauhkanlah aku). Setiap orang yang berdoa dianjurkan agar mendoakan dirinya sendiri, lalu buat kedua orang tuanya dan kemudian anak cucunya. Kalau kita naik kapal terbang, pramugari akan sebut sekiranya dijatuhkan alat bantuan pernafasan, hendaklah dipakaikan untuk diri sendiri terlebih dahulu sebelum diberikan kepada orang lain, bukan? Kerana kalau diri tidak selamat, bagaimana hendak menyelamatkan orang lain?

Makna yang kita boleh ambil daripada ayat ini, hendak selamat daripada syirik pun kena doa kepada Allah‎ ﷻ. Kerana untuk selamat daripada buat syirik memerlukan hidayah dan taufik daripada Allah‎ ﷻ, bukan daripada kekuatan kita sahaja.

Kenapa baginda minta baginda diselamatkan? Bukankah baginda itu seorang Nabi lagi Rasul dan telah dijanjikan oleh Allah ﷻ akan tempatnya di syurga? Ini mengajar kita agar jangan perasan. Orang seperti Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ pun berhati-hati dan tidak perasan akan selamat. Kerana itulah baginda berdoa supaya baginda diselamatkan. Namun bagaimana dengan kita? Kita yang tidak ada jaminan selamat ini pun jarang berdoa, bukan? Maka jangan perasan sangat selepas ini. Kena berdoa kepada Allah ﷻ untuk selamatkan iman kita.

Kalimah yang merujuk kepada ‘berhala’ ada banyak jenis dalam Al-Qur’an kerana berhala pun ada banyak jenis juga. Kalimah الأَصنامَ yang digunakan di dalam ayat ini merujuk kepada jenis berhala yang dibuat daripada emas, perak atau kayu yang dibuat cantik untuk dijual. Kita boleh katakan, ini adalah jenis berhala yang datang daripada industri pembuatan berhala.

Baginda menggunakan kalimah ini kerana baginda tahu sangat perkara ini kerana bapa baginda dahulu seorang pengukir berhala jenis ini dan menjualnya. Maka baginda ada pengalaman dan baginda takut kalau-kalau perkara ini terjadi lagi terutama kepada anak cucu baginda. Maka baginda minta baginda dan anak cucunya dijauhkan daripada menyembah dan menyeru kepada selain Allah‎ ﷻ kerana amat bahaya sekali kalau ia terjadi kepada umat manusia.

Sebenarnya manusia yang ada akal tahu yang mereka buat sendiri patung berhala itu. Mereka pun tahu yang patung batu itu tidak boleh berbuat apa-apa. Maka kenapa mereka sembah? Kerana berhala itu sebagai simbolik sahaja kepada sembahan atau tujuan yang lain seperti Nabi, wali, malaikat atau jin. Kerana semua itu tidak ada atau tidak nampak, maka mereka sembah patung untuk menghalakan (memusatkan) fokus mereka dalam ibadat sesat mereka itu. Kerana itu namanya ber’hala’. Bukanlah semua patung dijadikan berhala, bukan? Hanya kalau kita ada anggapan yang patung itu mewakili sesuatu yang lain barulah ia menjadi berhala.

Apabila tidak faham hal ini, maka ada manusia jahil yang sembah atau berdoa kepada selain Allah ﷻ tetapi mereka kata mereka tidak membuat syirik hanya kerana mereka tidak minta kepada patung. Mereka tidak faham bahawa yang sembah patung itu pun sebenarnya meminta kepada Nabi, wali, malaikat dan jin juga. Cuma mereka mengadakan wakil dalam bentuk patung sahaja. Ini memang salah tetapi minta kepada Nabi, wali, malaikat atau jin pun salah dan syirik juga. Janganlah pula rasa selamat hanya kerana Al-Qur’an sebut berhala sahaja. Kena lihat semula apakah latarbelakang berhala itu.

Jangan sangka berhala itu dalam bentuk patung dan gambar sahaja. Zaman sekarang manusia sudah semakin pandai dan sudah berasa bodoh menyembah patung yang mereka sendiri buat. Maka berhala dalam bentuk patung dan gambar semakin berkurangan, akan tetapi ada juga berhala yang moden. Perkataan ‘berhala’ yang disebut di dalam Al-Qur’an merujuk kepada patung yang disembah. Namun di dalam kamus-kamus Bahasa Arab tidak mengkhususkan kepada patung semata-mata. Boleh jadi ia hanya sekadar gambar dan boleh menjadi apa-apa sahaja. Patung pula tidak dikhususkan kepada material batu semata-mata. Boleh jadi kayu, emas dan sebagainya.

Di dalam Kamus Pelajar Edisi Kedua menyatakan maksud berhala ialah patung-patung dewa yang dipuja oleh beberapa golongan bukan Islam. Ia juga boleh bermaksud kuil, iaitu rumah khas tempat memuja patung-patung dewa. Walau bagaimanapun kita harus faham kata kunci dalam istilah berhala ini ialah sesuatu yang dipuja dan disembah.

Dari sudut Bahasa Inggeris, berhala adalah patung atau sebarang objek yang mewakili dewa-dewi di mana dalam penyembahan atau pemujaan keugamaan ditujukan atau sebarang orang atau benda yang dihormati, disayangi, atau ditaati secara membuta tuli (“blind admiration, adoration, or devotion“). Secara mudahnya dalam Bahasa Inggeris ia diterjemahkan sebagai idola.

Idola itu boleh jadi bermacam-macam zaman sekarang. Contohnya penyembahan kepada orang soleh. Asalnya adalah untuk menghormati mereka tetapi golongan kemudian menghormati dan memuja berlebihan sampai menjadi menyembah. Allah ﷻ menceritakan kewujudan 4 ketul berhala yang dibina di zaman Nabi Nuh عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ:

وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا
“Dan (ketua-ketua) mereka (menghasut dengan) berkata: “Jangan kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu, terutama (penyembahan) Wadd, dan Suwaa’, dan Yaghuth, dan Ya’uuq, serta Nasr.””
(Nuh: 23)

Imam Ibnu Kathir رَحِمَهُ اللَّهُ ketika menafsirkan ayat ini, beliau menukilkan riwayat daripada Imam Ibn Jarir At Tabari رَحِمَهُ اللَّهُ:

وقال ابن جرير : حدثنا ابن حميد ، حدثنا مهران ، عن سفيان ، عن موسى عن محمد بن قيس ) [ يغوث ] ويعوق ونسرا ) قال : كانوا قوما صالحين بين آدم ونوح وكان لهم أتباع يقتدون بهم ، فلما ماتوا قال أصحابهم الذين كانوا يقتدون بهم : لو صورناهم كان أشوق لنا إلى العبادة إذا ذكرناهم ، فصوروهم ، فلما ماتوا وجاء آخرون دب إليهم إبليس فقال : إنما كانوا يعبدونهم وبهم يسقون المطر ، فعبدوهم .

Petikan ini menyatakan bahawa Wadd, dan Suwaa’, Yaghuth dan Ya’uuq, serta Nasr merupakan orang soleh yang hidup di antara zaman Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ hingga Zaman Nabi Nuh عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Setelah mereka mati, para pengikut generasi pertama membina patung mereka sebagai tugu peringatan, untuk menambahkan kerinduan ketika beribadah.

Namun apabila generasi pertama ini sudah mati, generasi kedua diperdaya oleh syaitan menyatakan bahawa generasi pertama dulu menyembah patung-patung ini, sehinggalah generasi kedua itu pun menyembah patung-patung itu kononnya mengikuti cara generasi pertama. Ini kita lihat semakin ramai pula umat Islam yang semakin ke arah itu seperti yang dilakukan oleh golongan Habib dari Yaman itu. Mereka terlalu memuja golongan mereka yang telah mati sampai ada dihiasi gambar dan kuburan mereka. Golongan ini memang sesat dan mereka sudah mula membawa kesesatan kepada umat Islam di negara ini sekarang. Mereka ini ramai peminat, tetapi kita kena sedarkan masyarakat tentang kekarutan mereka ini supaya umat Islam kita jangan terpesong.

Maka kita boleh lihat bagaimana konsep penyembahan dan pemujaan hari ini sudah berevolusi kepada idol atau idola. Sepertimana yang disebutkan tadi, idol itu sendiri diterjemahkan sebagai berhala, kerana ia dipuja. Agama Hindu dan Budhha masih mengekalkan cara penyembahan patung. Manakala Generasi X, Y dan Z lebih cenderung kepada menyembah dan memuja “manusia”.

Penyembahan manusia ini dimaksudkan sebagai projek melahirkan artis-artis yang di”idola”kan. Di mana mereka berada, mereka ditatang bagai berhala di zaman dulu. Kalau dulu manusia memuja batu yang dirupakan dengan rupa dewa atau roh, hari ini manusia memuja manusia atas tiket hiburan.

Secara sejarahnya, alatan muzik sudah wujud pada zaman Nabi Idris عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ lagi. Yang digunakan untuk berhibur dan ber”hedonism”. Manakala artis bermaksud orang yang menghasilkan sesuatu karya seni seperti pelukis, penyajak, pemain muzik. Ia juga bermaksud penghibur, seperti penyanyi, pelakon, rakaman penyanyi atau pemuzik yang merakamkan persembahannya dalam sesebuah album.

Sejarah hedonism walaupun dikatakan bermula sejak zaman Nabi Idris عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ, namun ia mula diistilahkan sebagai satu ideologi pada 433 SM iaitu di era Socrates. Dia lebih menumpu kajian falsafahnya mencari matlamat akhir seseorang manusia. Lalu disambut oleh Aristippos menjawab bahawa matlamat seseorang manusia itu ialah “mengejar kesenangan”. Lalu diolah oleh Epikuros yang merupakan pendasar aliran pemikiran Epikurean (أبيقورية) menterjemahkan dalam bentuk “kenikmatan”.

Lalu generasi Epikurean mengolah kepada kebebasan daripada segala kerisauan atau dipanggil ketenteraman. Pengertian hedonisme berasal daripada Bahasa Yunani “hedone” yang bererti “kepuasan”. Bahkan di dalam Oxford Advanced Learner’s Dictionary, “Hedonism” diertikan sebagai “the belief that pleasure should be the main aim in life.“

Ada pula manusia yang menjadikan berhalanya duit dan harta. Hidup mereka berpaksikan dan berkiblatkan pencarian harta dan menambahnya sahaja. Itu sahaja yang difikirkannya. Rasulullah ﷺ telah memberi peringatan tentang hal ini di dalam sabda baginda,

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَعِسَ عَبْدُ الدِّينَارِ وَعَبْدُ الدِّرْهَمِ وَعَبْدُ الْقَطِيفَةِ وَعَبْدُ الْخَمِيصَةِ إِنْ أُعْطِيَ رَضِيَ وَإِنْ لَمْ يُعْطَ لَمْ يَفِ
Daripada [Abu Hurairah رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ] dia berkata, “Rasulullah ﷺ bersabda: “Binasalah hamba dinar, hamba dirham, hamba sutera dan hamba pakaian, jika diberi dia redha dan jika tidak diberi dia tidak taat.”
(Sahih Bukhari (4125))

Begitulah sebahagian daripada berhala zaman moden yang kita kena perhatikan dan berhati-hati. Ini hanya sebagai contoh dan ada banyak lagi perkara lain yang boleh menjadi berhala kita (bukannya patung sahaja). Jikalau bukan Allah ‎‎ﷻ dan Rasul-Nya di dalam hati kita, maka perkara-perkara itu boleh menjerumuskan kita ke lembah kebinasaan. Ini adalah kerana kalau bukan Allah ‎‎ﷻ dan Rasulullah yang dijadikan ikutan, maka kita akan menjadikan hawa nafsu kita sebagai ilah seperti disebut di dalam Jathiya: 23

أَفَرَءيتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلٰهَهُ هَوىٰهُ
Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipatuhinya

Maka apa-apa sahaja yang kita sembah, taat, puja selain Allah ‎ﷻ adalah nafsu dan kita jadikan sebagai berhala atau ilah kita.


 

Ibrahim Ayat 36: Sambungan tentang berhala-berhala itu. Ini penting kerana semasa ayat ini diturunkan, Musyrikin Mekah sedang menyembah berhala. Maka ayat ini tepat ditujukan kepada mereka. Sebelum ini Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ berdoa supaya mereka diselamatkan daripada menyembah berhala, tetapi kenapa?

رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضلَلنَ كَثيرًا مِّنَ النّاسِ ۖ فَمَن تَبِعَني فَإِنَّهُ مِنّي ۖ وَمَن عَصاني فَإِنَّكَ غَفورٌ رَّحيمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

My Lord, indeed they have led astray many among the people. So whoever follows me – then he is of me;¹ and whoever disobeys me – indeed, You are [yet] Forgiving and Merciful.

  • i.e., of my religion.

(MELAYU)

Ya Tuhanku, sesungguhnya berhala-berhala itu telah menyesatkan kebanyakan daripada manusia, maka barangsiapa yang mengikutiku, maka sesungguhnya orang itu termasuk golonganku, dan barangsiapa yang mendurhakai aku, maka sesungguhnya Engkau, Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

 

رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضلَلنَ كَثيرًا مِّنَ النّاسِ

Ya Tuhanku, sesungguhnya berhala-berhala itu telah menyesatkan banyak daripada manusia, 

Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ sudah pernah melihat bagaimana berhala yang dibuat di rumahnya sendiri. Baginda sudah nampak bahayanya penyembahan berhala itu dan kerana itu baginda guna kalimah إِنَّهُنَّ sebagai penekanan. Baginda tahu sangat yang berhala telah banyak menyesatkan ramai manusia.

Nabi lbrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ yang telah banyak mengembara, sejak dari tanah kelahirannya di Babil, (negeri Iraq sekarang), sampai ke Palestina, tanah yang dijanjikan Tuhan pula buat keturunannya, sampai ke Mesir, tempat baginda mengahwini Hajar ibu Ismail, dilihatnya di seluruh negeri itu betapa sesatnya manusia kerana menyembah berhala, bahkan sampai baginda bertentangan dengan ayahnya sendiri dan dengan rajanya. Sekarang dibukanya negeri baru, lembah yang tidak ada tanam-tanaman itu, ialah kerana hendak mendirikan sebuah daerah yang bersih daripada berhala, bersih daripada yang menyesatkan manusia.

Cuma berhala itu patung sahaja, bukan? Adakah ia berkuasa untuk menyesatkan manusia? Tentu tidak kerana ia tidak ada apa-apa kehendak. Maka maksud Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ adalah dengan sebab berhala itu, manusia boleh menjadi sesat.

Walaupun disebut berhala dalam ayat ini, tetapi ia juga sebagai nasihat untuk kita juga. Walaupun mungkin ada yang kata, kita tidak sembah berhala pun. Akan tetapi ia berkaitan juga sebenarnya kerana bukan patung itu yang disembah, namun merujuk kepada roh-roh yang diseru. Patung itu sebagai tempat tawajjuh (fokus) sahaja.

Maka, sekiranya orang Islam kita sembah kubur seperti yang dilakukan oleh puak-puak Habib itu, termasuk jugalah dalam perkara ini. Cuma sekarang belum jadi dalam bentuk berhala sahaja. Jikalau kita tidak tegur, lama-lama sudah jadi berhala. Sekarang pun kita boleh lihat diletakkan gambar besar-besar arwah Habib mereka. Itu memang sudah mengarah ke arah penyembahan.

Kita pun tahu yang gambar dilarang di dalam Islam. Hal ini berdasarkan hadith daripada Abu Hurairah رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ katanya:

اسْتَأْذَنَ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَام عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ ادْخُلْ فَقَالَ كَيْفَ أَدْخُلُ وَفِي بَيْتِكَ سِتْرٌ فِيهِ تَصَاوِيرُ فَإِمَّا أَنْ تُقْطَعَ رُءُوسُهَا أَوْ تُجْعَلَ بِسَاطًا يُوطَأُ
Jibril عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ meminta izin kepada Nabi ﷺ untuk masuk ke rumah Baginda. Nabi ﷺ menyebut: masuklah. Kata Jibril عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ: bagaimana aku mahu masuk sedangkan di dalam rumah engkau ada langsir yang ada lukisan padanya. Sama ada engkau potong kepala (lukisan tersebut) atau dijadikan alas yang dipijak-pijak.
(Riwayat al-Nasai’y (5270))

Apa salahnya gambar, bukan kita sembah pun? Ia dilarang kerana ia boleh membawa kepada syirik. Kita yang mula-mula gantung mungkin sebagai peringatan sahaja. Namun bagaimana apabila kita tiada nanti dan rumah itu terbakar? Ditaqdirkan pula gambar itu tidak terbakar. Mungkin anak cucu kita akan ada sangkaan yang gambar tok nenek dia itu ada kelebihan, atok kita orang sekian-sekian ada kelebihan, wali dan patut dipuja. Sebab itulah kita pandang bahayanya apabila golongan Habib itu suka sangat menggantung gambar habib-habib mereka itu.

 

فَمَن تَبِعَني فَإِنَّهُ مِنّي

maka barangsiapa yang mengikutiku, maka sesungguhnya orang itu termasuk golonganku,

Baginda kata, sesiapa yang ikut baginda, sama ada anak keturunannya atau sesiapa sahaja, maka mereka dikira dalam kalangan baginda. Maknanya mereka dikira sebagai Muslim. Iaitu mereka yang ikut ajaran tauhid dan meninggalkan syirik, maka mereka itu dikira sebagai pengikut Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan akan selamat.

Ini mengajar kita kepentingan mengikut ajaran Rasul. Itulah jalan yang selamat, iaitu kena ikut betul-betul jejak langkah mereka. Bukannya setakat baca sejarah mereka sahaja, tetapi kena ikut. Kerana itulah kita pentingkan kepentingan belajar Sunnah, untuk lihat bagaimana Rasulullah ﷺ mengamalkan agama ini. Bukannya buat rekaan baru pula. Kerana tidak faham perkara inilah agama ini sudah menjadi kacau bilau kerana ramai yang suka amalan baru, bukannya ikut ajaran Rasul. Sedangkan kita sendiri pun sudah diperintahkan untuk ikut ajaran Nabi Muhammad ﷺ seperti disebut di dalam Ali Imran: 31

قُل إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku

Masyarakat Arab berbangga kononnya mereka itu keturunan Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan agama yang mereka amalkan itu adalah daripada ajaran Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Akan tetapi kalau kita lihat apa yang mereka amalkan, dibandingkan dengan apa yang disebut oleh Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ ini, Musyrikin Mekah itu amat jauh daripada ajaran Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Bayangkan Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ berdoa supaya mereka tidak menyembah berhala, tetapi Musyrikin Mekah itu pergi sembah berhala pula. Maka, mereka tidak boleh mengaku ikut ajaran Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ lagi. Mereka perasan sahaja yang mereka ikut. Bagaimana dengan kita? Adakah kita sekadar perasan juga yang kita ini telah mengikut ajaran Nabi Muhammad ﷺ?

 

وَمَن عَصاني فَإِنَّكَ غَفورٌ رَّحيمٌ

dan barangsiapa yang menderhakai aku, maka sesungguhnya Engkau, Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Derhaka kepada Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ itu maksudnya melakukan syirik. Sesiapa yang derhaka tidak taat kepada ajaran baginda, Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ memuji Allah ‎ﷻ sebagai yang Maha Pemaaf. Kenapa baginda puji Allah ‎ﷻ pula dan menyebut secara khusus sifat pengampun Allah ﷻ? Ini kerana baginda tidak minta mereka diazab jikalau tidak ikut baginda, sebaliknya baginda minta supaya Allah ‎ ﷻ maafkan mereka. Baginda terus puji yang Allah‎ ﷻ maha pengampun. Maksudnya, supaya Allah ‎ ﷻ menggunakan sifat keampunan-Nya untuk beri ampun kepada mereka yang tidak taat. Kerana Allah ﷻ boleh azab mereka dan Allah ﷻ boleh ampunkan mereka seperti disebut dalam Maidah: 118

إِن تُعَذِّبهُم فَإِنَّهُم عِبادُكَ ۖ وَإِن تَغفِر لَهُم فَإِنَّكَ أَنتَ العَزيزُ الحَكيمُ
Jika Engkau menyeksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba Engkau, dan jika Engkau mengampuni mereka, maka sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Maka ini adalah doa baginda yang amat halus dan baik sekali. Kerana kalau ikut kaedah ayat, sekiranya yang ikut akan menjadi sebahagian daripada baginda (dan masuk syurga), maka kalau tidak ikut, maka terkeluar daripada umat baginda (dan tentulah masuk neraka) bukan? Akan tetapi baginda tidak sebut begitu. Baginda tidak sampai hati menerakakan mereka, sebaliknya baginda berharap semoga Allah ﷻ mengampunkan mereka. Ini kerana baginda ada sifat hilm, maksudnya tenang, tidak mudah dipengaruhi/diganggu, karakter yang menghadapi setiap sesuatu dengan sabar, dengan ilmu dan hikmah. Ia ada pada orang yang ada kuasa untuk membalas, tetapi tidak membalas sebaliknya memaafkan.

Ini kita boleh lihat bagaimana apabila bapanya menolak dan menghalaunya, baginda tidak melenting marah sebaliknya mengatakan yang baginda akan meminta ampun untuk bapanya. Ini disebut dalam Maryam: 47

قالَ سَلامٌ عَلَيكَ ۖ سَأَستَغفِرُ لَكَ رَبّي
Nabi Ibrahim berkata: “Selamat tinggallah ayah; aku akan memohon kepada Tuhanku mengampuni dosamu;

Begitulah kita lihat kata-kata Rasulullah ﷺ pun begitu juga tidak menerakakan orang. Baginda menggunakan bahasa yang lembut seperti disebut di dalam hadith,

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُلُّ أُمَّتِي يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ أَبَى قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ يَأْبَى قَالَ مَنْ أَطَاعَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ أَبَى
Daripada Abu Hurairah رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda: “Setiap umatku akan masuk syurga kecuali yang enggan, ”Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, siapa yang enggan?” Nabi ﷺ menjawab: “Siapa yang taat kepadaku masuk syurga dan siapa yang menderhakaiku dialah orang yang enggan.”
(Sahih Bukhari No. 6737)

Tidaklah baginda kata mereka masuk neraka terus! Begitulah kita sepatutnya di dalam hidup ini. Jangan senang sangat mahu menerakakan orang. Ini makan keropok lekor dengan darah tidak dibasuh pun dikatakan masuk neraka. Janganlah senang-senang sahaja hendak kata orang lain masuk neraka, lihatlah bagaimana Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ amat berhati-hati daripada menyebut perkataan itu. Maka sekiranya orang ikut dakwah kita, bagus; tetapi kalau orang tidak ikut, janganlah kata mereka masuk neraka pula. Doakanlah sahaja mereka dapat hidayah.

Allah ﷻ mendengar doa Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ ini dan tanda alamat Ampun dan Sayang Tuhan, maka diutus-Nyalah Nabi Muhammad ﷺ membawa kembali ajaran Tauhid Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ itu. Ini sesuai dengan doa Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ yang lain dan termaktub dalam Baqarah: 129

رَبَّنا وَابعَث فيهِم رَسولًا مِّنهُم يَتلو عَلَيهِم ءَايَـٰتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلكِتَـٰبَ وَالحِكمَةَ وَيُزَكّيهِم ۚ إِنَّكَ أَنتَ العَزيزُ الحَكيمُ
“Wahai Tuhan Kami! Utuslah kepada mereka seorang Rasul dalam kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat (firman-Mu) dan mengajarkan mereka isi kandungan Kitab (Al-Qur’an) serta Hikmat kebijaksanaan dan membersihkan (hati dan jiwa) mereka (daripada syirik dan maksiat). Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”.

Tidaklah Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ berdoa agar orang yang buat syirik diampunkan kerana tidak ada keampunan bagi pelaku syirik. Namun yang sebenarnya adalah supaya mereka diberi hidayah untuk tidak melakukan syirik dan meninggalkannya. Lalu ﷻ Allah bangkitkan Nabi Muhammad ﷺ untuk tujuan itu.

Ada juga pendapat yang mengatakan memang Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ berdoa supaya Allah ﷻ ampunkan dosa syirik jika dilakukan oleh anak cucunya. Namun kalau pegang pendapat ini, ia mestilah dikatakan doa ini sebelum Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ diberitahu yang haram meminta ampun bagi dosa pelaku syirik.

Maka adalah lebih baik kalau kita katakan doa Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ meminta ampun bagi mereka itu adalah supaya mereka itu diberikan taufik supaya dapat meninggalkan fahaman dan amalan syirik. Apabila mereka telah meninggalkan syirik, maka berilah ampun kepada mereka.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 18 Oktober 2023

Ringkasan Surah Ibrahim


Rujukan:

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Ustaz Abdul Muien

Tafsir Al-Azhar Prof. HAMKA

Maariful Qur’an

Ustaz Solahuddin

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a comment