Tafsir Surah Anfal Ayat 9 – 12 (Allah beri rasa mengantuk)

Anfal Ayat 9: Ini adalah sebab yang ketiga, kenapa Allah lah yang sepatutnya menentukan pembahagian harta rampasan perang itu. Senario di sini adalah apabila sudah berhadapan dengan musuh.

إِذ تَستَغيثونَ رَبَّكُم فَاستَجابَ لَكُم أَنّي مُمِدُّكُم بِأَلفٍ مِّنَ المَلىٰئِكَةِ مُردِفينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[Remember] when you asked help of your Lord, and He answered you, “Indeed, I will reinforce you with a thousand from the angels, following one another.”

(MALAY)

(Ingatlah), ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu: “Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut”.

إِذ تَستَغيثونَ رَبَّكُم

Ingatlah ketika kamu memohon pertolongan bersungguh-sungguh kepada Tuhanmu, 

Allah mengingatkan umat Islam, semasa mereka hampir berperang dengan tentera Musyrikin Mekah itu, mereka telah berdoa kepada Allah untuk beri kemenangan kepada pihak Islam. Memang kalau lihat kepada hadis tentang kejadian ini, Rasulullah sahaja yang berdoa. Akan tetapi para sahabat juga mengaminkan doa itu, maka kalimah yang digunakan adalah dalam bentuk jamak.

Maknanya, mereka nak menang itu pun sebenarnya mereka minta tolong kepada Allah, kalau dengan qudrat mereka sahaja, tentu mereka tidak mampu untuk buat apa-apa sahaja.

Lafaz تَستَغيثونَ datang dari lafaz yang bermaksud meminta air hujan yang sesuai. Iaitu air hujan yang turun tepat pada masanya, dengan kadar hujan yang secukupnya. Kerana kalau hujan banyak sangat turun, sudah menyebabkan rosak pula tanaman dan musim tengkujuh pula, bukan? Dari katadasar yang sama, kita dapat kalimah seperti istighasah.

Oleh itu, istighasah itu bermaksud meminta doa kepada Allah untuk memberi bantuan dengan kadar dan pada masa yang sesuai. Istighasah adalah pengharapan yang tinggi kepada kuasa yang lebih tinggi dari kita. Dan kena ingat, di dalam Islam, pengharapan itu hanyalah kepada Allah sahaja.

Oleh itu, tidak boleh istighasah kepada Nabi, wali dan malaikat. Tidak boleh istighasah kepada ahli kubur seperti yang diajar oleh puak Habib yang telah datang ke Malaysia dan bawa ajaran syirik kepada masyarakat kita.

فَاستَجابَ لَكُم

lalu diperkenankan-Nya bagimu: 

Allah telah menyahut doa mereka itu. Harf ف yang digunakan menunjukkan terus sahaja Allah makbulkan permintaan mereka.

Lafaz استَجابَ bukan sahaja bermaksud menjawab tapi menjawab dengan memberi apa yang diminta. Kerana kalau setakat jawab sahaja, ada kemungkinan, jawapan itu adalah ‘tidak’.

قَالَ الْبُخَارِيُّ: “بَابُ شُهُودِ الْمَلَائِكَةِ بَدْرًا “: حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ مُعَاذِ بْنِ رِفاعة بْنِ رَافِعٍ الزُّرَقي، عَنْ أَبِيهِ -وَكَانَ أَبُوهُ مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ -قَالَ: جَاءَ جبريلإِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: مَا تَعُدُّونَ أَهْلَ بَدْرٍ فِيكُمْ؟ قَالَ: ” مِنْ أَفْضَلِ الْمُسْلِمِينَ” -أَوْ كَلِمَةً نَحْوَهَا -قَالَ: “وَكَذَلِكَ مَنْ شَهِدَ بَدْرًا مِنَ الْمَلَائِكَةِ.

Imam Bukhari dalam Bab “Kesaksian para Malaikat dalam Perang Badar” mengatakan bahawa telah menceritakan kepada kami Ishaq ibnu Ibrahim, telah menceritakan kepada kami Jarir, dari Yahya ibnu Sa’id, dari Mu’az ibnu Rifa’ah ibnu Rafi* Az-Zuraqi Ar-Rizqi, dari ayahnya, sedangkan ayahnya adalah salah seorang yang ikut dalam Perang Badar. Ayahnya menceritakan bahawa Malaikat Jibril datang kepada Nabi Saw., lalu bertanya, “Apakah yang telah engkau persiapkan guna menghadapi Perang Badar?” Nabi Saw. menjawab, “Pasukan yang terdiri atas kaum Muslim yang paling pilihan,” atau kalimat yang serupa. Jibril berkata, “Demikian pula malaikat yang ikut dalam Perang Badar.”

أَنّي مُمِدُّكُم بِأَلفٍ مِّنَ المَلىٰئِكَةِ مُردِفينَ

“Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut”.

Allah beritahu yang Dia membantu dengan memberi seribu malaikat yang turun berturut-turut mengikut bilangan orang kafir. Sebenarnya tidak perlu hantar ramai tentera malaikat pun. Semasa Jibril angkat penempatan kaum Luth dulu, dengan satu sayapnya sahaja. Tapi Allah beritahu bilangan kerana manusia suka kepada bilangan yang banyak.

Lafaz مُردِفينَ bermaksud sesuatu yang berturut-turut seperti jatuhan domino kalau kita tolak satu sahaja domino itu. Ia memberi isyarat kepada pasukan tentera yang berlapis-lapis. Malaikat itu datang berturutan satu selepas yang lain.  Bahawa di belakang setiap malaikat ada malaikat lagi, ertinya sebahagian dari mereka datang sesudah sebahagian yang lainnya.

قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَدُ: حَدَّثَنَا أَبُو نُوحٍ قُرَاد، حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّار، حَدَّثَنَا سِمَاكٌ الحَنَفي أَبُو زُميل، حَدَّثَنِي ابْنُ عَبَّاسٍ حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: لَمَّا كَانَ يَوْمُ بَدْرٍ نَظَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى أَصْحَابِهِ، وَهُمْ ثَلَاثُمِائَةٍ ونَيّف، وَنَظَرَ إِلَى الْمُشْرِكِينَ فَإِذَا هُمْ أَلْفٌ وَزِيَادَةٌ، فَاسْتَقْبَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْقِبْلَةَ، ثُمَّ مَدَّ يَدَيْهِ، وَعَلَيْهِ رِدَاؤُهُ وَإِزَارُهُ، ثُمَّ قَالَ: ” اللَّهُمَّ أَيْنَ مَا وَعَدْتَنِي، اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي، اللَّهُمَّ إِنْ تُهْلِكْ هَذِهِ الْعِصَابَةَ مِنْ أَهْلِ الْإِسْلَامِ فَلَا تُعْبَدْ فِي الْأَرْضِ أَبَدًا”، قَالَ: فَمَا زَالَ يَسْتَغِيثُ رَبَّهُ [عَزَّ وَجَلَّ] وَيَدْعُوهُ حَتَّى سَقَطَ رِدَاؤُهُ، فَأَتَاهُ أَبُو بَكْرٍ فَأَخَذَ رِدَاءَهُ فَرَدَّاهُ، ثُمَّ الْتَزَمَهُ مِنْ وَرَائِهِ، ثُمَّ قَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، كَفَاكَ مُنَاشَدَتُكَ رَبَّكَ، فَإِنَّهُ سَيُنْجِزُ لَكَ مَا وَعَدَكَ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ، عَزَّ وَجَلَّ: {إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ} فَلَمَّا كَانَ يَوْمَئِذٍ وَالْتَقَوْا، فَهَزَمَ اللَّهُ الْمُشْرِكِينَ، فقُتِل مِنْهُمْ سَبْعُونَ رَجُلًا وَأُسِرَ مِنْهُمْ سَبْعُونَ رَجُلًا

Imam Ahmad mengatakan, telah menceritakan kepada kami Abu Nuh Qirad, telah menceritakan kepada kami Ikrimah ibnu Ammar, telah menceritakan kepada kami Sammak Al-Hanafi Abu Zamit, telah menceritakan kepadaku Ibnu Abbas, telah menceritakan kepadaku Umar ibnul Khattab r.a. yang mengatakan bahawa ketika Perang Badar Nabi Saw. memandang kepada semua sahabatnya yang saat itu berjumlah tiga ratus orang lebih. Nabi Saw. juga memandang kepada pasukan kaum musyrik, ternyata jumlah mereka seribu orang lebih. Kemudian Nabi Saw. menghadapkan dirinya ke arah kiblat —saat itu baginda memakai kain selendang dan kain sarungnya— lalu berdoa: Ya Allah tunaikanlah kepadaku apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah, jika golongan kaum Muslim ini binasa, maka Engkau tidak akan disembah di muka bumi ini selama-lamanya. Nabi Saw. terus-menerus memohon pertolongan kepada Tuhannya dan berdoa kepada-Nya sehingga kain selendangnya terlepas dari pundaknya. Lalu Abu Bakar datang menghampirinya dan memungut kain selendangnya, kemudian disandangkan di tempatnya, dan Abu Bakar tetap berdiri di belakangnya. Kemudian Abu Bakar berkata, “Wahai Nabi Allah, cukuplah permohonanmu kepada Tuhanmu, kerana sesungguhnya Dia pasti akan menunaikan apa yang telah dijanjikan­Nya kepadamu.” Maka Allah Swt. menurunkan firman-Nya: (Ingatlah) ketika kalian memohon pertolongan kepada Tuhan kalian, lalu diperkenankan-Nya bagi kalian, “Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kalian dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut.” (Al-Anfal: 9) Maka setelah terjadi pertempuran di antara kedua pasukan, dan Allah mengalahkan pasukan kaum musyrik—sehingga tujuh puluh orang dari mereka gugur, sedangkan tujuh puluh orang lainnya tertawan.

Imam Muslim, Imam Abu Daud, Imam Turmuzi, Ibnu Jarir, dan Ibnu Murdawaih meriwayatkannya melalui hadis Ikrimah ibnu Ammar Al-Yamani dengan lafaz yang sama.

Di dalam ayat ini disebut seribu malaikat. Akan tetapi di dalam ayat 124 dan 125 Surah Ali Imran disebut tiga ribu dan lima ribu pula. Kenapa ada tiga bilangan yang berlainan?

Janji asal semasa permulaan perang adalah seribu malaikat. Akan tetapi apabila tentera Muslim mendapat berita yang ada bantuan tambahan akan datang menyertai tentera Musyrikin Mekah yang diketuai oleh Kurz ibn Jabir al-Fihri, para sahabat telah goyang. Maka Allah berikan janji baru dengan ditambah dua ribu lagi tentera malaikat.

Janji ketiga dengan lima ribu malaikat itu adalah jikalau tentera musuh menyerang dengan tiba-tiba dari arah yang tidak diketahui, maka Allah beri janji dengan lima ribu malaikat pula.


Anfal Ayat 10:

وَما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلّا بُشرىٰ وَلِتَطمَئِنَّ بِهِ قُلوبُكُم ۚ وَمَا النَّصرُ إِلّا مِن عِندِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And Allāh made it not but good tidings and so that your hearts would be assured thereby. And victory is not but from Allāh. Indeed, Allāh is Exalted in Might and Wise.

(MALAY)

Dan Allah tidak menjadikannya (mengirim bala bantuan itu), melainkan sebagai khabar gembira dan agar hatimu menjadi tenteram kerananya. Dan kemenangan itu hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

وَما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلّا بُشرىٰ

Dan Allah tidak menjadikannya (mengirim bala bantuan itu), melainkan sebagai khabar gembira

Allah turunkan bala tentera malaikat itu sebagai berita gembira sahaja kepada umat Islam. Maknanya, mereka menang bukannya kerana turunnya para malaikat itu. Allah berikan para malaikat itu kerana hendak bagi hati mereka gembira dan bersemangat sahaja. Ini kerana apabila mereka tahu ada malaikat yang menolong mereka, turun sekali bersama dengan mereka, tentu hati para pejuang itu gembira dan bersemangat untuk berperang.

وَلِتَطمَئِنَّ بِهِ قُلوبُكُم

dan agar hatimu menjadi tenteram kerananya.

Tujuan keduanya adalah supaya hati mereka tenteram kerana ada asbab. Iaitu asbab untuk kemenangan mereka. Ini adalah kerana manusia memerlukan asbab (penyebab) untuk kemenangan. Mereka rasa yang apabila ada malaikat yang membantu, tentulah harapan untuk mereka menang lebih tebal. Sedangkan Allah tidak perlukan pun berikan malaikat untuk memenangkan mereka.

Allah berikan ketenangan kepada mereka kerana ketenangan penting dalam berperang. Kalau dalam keadaan tenang, manusia jadi hebat. Kalau kelam kabut dan dalam keadaan rasa rendah diri, tidak yakin, maka ia tentu memberi kesan kepada gerak laku mereka.

Walaupun malaikat telah diturunkan, itu tidaklah menidakkan tanggungjawab manusia untuk berperang. Mereka tetap kena berperang juga. Tidaklah mereka duduk tengok sahaja malaikat bunuh musuh. Ini macam orang yang minta tolong orang lain tukar tayar kereta dia. Takkan dia tengok sahaja, tentulah kena tolong, bukan?

وَمَا النَّصرُ إِلّا مِن عِندِ اللَّهِ

Dan tidaklah kemenangan itu melainkan dari sisi Allah. 

Kita kena faham, kemenangan sebenarnya dari Allah, bukan kerana malaikat yang membantu. Kalau Allah nak menangkan umat Islam, tidak turunkan malaikat pun boleh menang. Dan ini telah terjadi pun dalam sejarah Islam, seperti Perang Ahzab apabila Allah menangkan umat Islam tanpa bantuan malaikat pun. Waktu itu Allah berikan angin sahaja untuk memusnahkan musuh.

Dan kita kena yakin, kemenangan itu semua ditentukan oleh Allah. Bukannya oleh manusia, bukannya atas kelengkapan peperangan, bilangan tentera, strategi yang bagus dan apa sahaja.

إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ

Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Allah maha perkasa, tidak ada sesiapa pun yang boleh mengalahkanNya kalau Allah telah buat keputusan.

Allah maha bijaksana untuk menentukan siapakah yang akan diberi kemenangan. Rancangan Allah adalah rancangan yang paling baik. Walaupun kalah, tentu ada kelebihan dan pengajaran di dalamnya.

Habis Ruku’ 1 dari 10 ruku’ surah ini


Anfal Ayat 11: Ini adalah sebab keempat kenapa Allah lah yang layak untuk menentukan pembahagian harta rampasan perang itu. Sebelum ini telah disebut yang pejuang Muslim di Badr meminta bantuan dari Allah. Sekarang kita akan baca apakah jenis-jenis bantuan yang Allah berikan kepada mereka.

إِذ يُغَشّيكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِّنهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيكُم مِّنَ السَّماءِ ماءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذهِبَ عَنكُم رِجزَ الشَّيطٰنِ وَلِيَربِطَ عَلىٰ قُلوبِكُم وَيُثَبِّتَ بِهِ الأَقدامَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[Remember] when He overwhelmed you with drowsiness [giving] security from Him and sent down upon you from the sky, rain by which to purify you and remove from you the evil [suggestions] of Satan and to make steadfast your hearts and plant firmly thereby your feet.

(MALAY)

(Ingatlah), ketika Allah menjadikan kamu mengantuk sebagai suatu penenteraman daripada-Nya, dan Allah menurunkan kepadamu hujan dari langit untuk menyucikan kamu dengan hujan itu dan menghilangkan dari kamu gangguan-gangguan syaitan dan untuk menguatkan hatimu dan memperteguh dengannya kaki(mu).

إِذ يُغَشّيكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِّنهُ

(Ingatlah), ketika Allah menjadikan kamu mengantuk sebagai suatu penenteraman daripada-Nya,

Apabila ada kalimah إذ di awal ayat, ia sebenarnya ringkasan kepada kalimah أذكروي (ingatlah). Iaitu Allah suruh pada sahabat kenang kejadian itu. Mereka yang berada di sana dahulu. Bagi kita, sekarang kita sedang membacanya sebagaimana yang Allah hendak sampaikan kepada kita.

Kenanglah bagaimana Allah telah memberikan mereka satu pemberian nikmat dalam bentuk rasa mengantuk. Bayangkan, dalam perang boleh jadi mengantuk sedangkan mereka sedang menghadapi mati. Mereka sedar yang mereka boleh mati bila-bila masa sahaja, bukan? Sepatutnya, tentu ada perasaan gelisah yang amat sangat. Tambahan pula, macam-macam kemungkinan yang mereka sedang hadapi – kekalahan, kecederaan, kekalahan.

Walaupun tentunya perasaan mereka gundah gulana, dalam kerisauan, tapi Allah lelapkan mata mereka. Semua tertidur sama ada mahu atau tidak, kecuali Rasulullah. Allah aturkan ketenangan dalam hati manusia dengan cara itu. Selepas itu mereka rasa amat tenang, macam bukan hadapi peperangan pun. Ianya seumpama ubat bius. Sampaikan boleh tertidur. Apabila tidur, maka mereka dapat rehat dan badan lebih segar.

Ia menjadi satu nikmat dari Allah kerana para sahabat waktu itu sedang takut. Allah sahaja yang boleh ketenangan ini. Sampaikan ia menjadi satu tanda para pejuang Islam dibantu oleh Allah. Iaitu kalau mereka ada rasa mengantuk, maka itu baik. Tidaklah semua mengantuk itu baik pula. Kalau mengantuk semasa sedang solat atau di dalam kelas, ini tidaklah baik pula. Itu syaitan.

Ini semua adalah dari Qudrat Allah. Allah beritahu yang Dia buat begitu, maka biarlah Dia yang bahagikan ghanimah. Allah tekankan lafaz مِنهُ (dariNya) sebagai mengingatkan bahawa pemberian itu dari Allah. Kalau kita nak buat sendiri, buat-buat mengantuk, takkan boleh.

Lafaz يُغَشّيكُمُ bermaksud mereka diselubungi dengan secara penuh. Waktu itu mereka semuanya terus rasa mengantuk. Dan lafaz النُّعاسَ itu bermaksud bahagian pertama dari rasa mengantuk. Iaitu peringkat sebelum tidur lagi. Atau, kita boleh katakan, tidur ringan. Waktu ini, selalunya manusia akan rasa tenang sangat. Sebab waktu itu kepala tak fikir benda lain, fikir nak tidur sahaja. Kalimah النُّعاسَ ini lebih kurang sama dengan kalimah سِنَةٌ di dalam Ayat Kursi.

Para pejuang Islam itu diberi ketenangan hati dan mereka diselubungi dengan rasa mengantuk sebagai ketenangan semasa orang lain gelisah. Maka kerana Allah sahaja yang boleh beri ketenangan, maka hendaklah berharap ketenangan dari Allah.

Abu Talhah mengatakan bahawa dia termasuk salah seorang yang terkena rasa kantuk itu dalam Perang Uhud, dan sesungguhnya pedangnya sampai terjatuh berkali-kali dari tangannya. Bila pedangnya jatuh, maka dia memungutnya; dan bila jatuh lagi, dia memungutnya kembali. Dan sesungguhnya dia melihat pasukan kaum muslim menelentangkan tubuh mereka, sedangkan mereka berada di bawah lindungan perisai masing-masing.

Di dalam kitab Sahih disebutkan bahawa Rasulullah Saw. ketika dalam Perang Badar berada di dalam khemah kecilnya dengan Abu Bakar As-Siddiq r.a. —sedang berdoa— terkena rasa kantuk, kemudian baginda terbangun seraya tersenyum dan bersabda:

أَبْشِرْ يَا أَبَا بَكْرٍ، هَذَا جِبْرِيلُ عَلَى ثَنَايَاهُ النَّقْعُ” ثُمَّ خَرَجَ مِنْ بَابِ الْعَرِيشِ، وَهُوَ يَتْلُو قَوْلَهُ تَعَالَى: {سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَيُوَلُّونَ الدُّبُرَ}

Bergembiralah, hai Abu Bakar, ini Malaikat Jibril datang (dengan mengendarai kuda) yang pada kedua sisinya beterbangan debu-debu. Kemudian Nabi Saw. keluar (berangkat) melalui pintu Al-Arisy seraya membacakan firman-Nya: Golongan (kaum musyrik) itu pasti akan dikalahkan, dan mereka akan mundur ke belakang. (Al-Qamar: 45)

وَيُنَزِّلُ عَلَيكُم مِّنَ السَّماءِ ماءً

dan Allah menurunkan kepadamu hujan dari langit 

Dan ini satu lagi pemberian dari Allah, Dia juga telah menurunkan air dari langit dalam bentuk hujan. Puak kafir Mekah telah sampai dulu di Badr dan mereka telah mengambil tempat yang amat strategik – tempat yang tinggi dan berdekatan dengan sumber air. Dan puak Muslim pula dapat tempat di kawasan rendah dan berpasir. Ini disebut dalam ayat 42 surah ini juga. Jadi puak mukmin dalam kepayahan. Untuk jalan pun susah seperti susahnya kita berjalan dan berlari di pantai, bukan?

Maka Allah turunkan hujan untuk memudahkan umat Islam, tanah yang berpasir jadi keras dan mendap memudahkan pergerakan mereka. Dalam masa yang sama, air pun mereka dapat kerana mereka sebelum itu duduk di kawasan yang jauh dari sumber air. Dalam masa yang sama juga, air hujan itu juga jatuh kepada puak musyrikin dan menyebabkan tanah yang mereka pijaki itu menjadi lecak dan susah untuk mereka bergerak.

لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ

untuk menyucikan kamu dengan hujan itu

Air hujan itu juga menyucikan mereka. Badan mereka dapat segar kerana sekarang mereka sudah dapat sumber air. Waktu itu puak musuh yang duduk dekat dengan sumber air. Dengan air itu umat Islam dapat mengangkat hadas mereka dan melakukan ibadat.

Ini penting bagi mereka kerana mereka akan menghadapi musuh dalam peperangan dan mereka mahu kalau mereka dapat melakukan ibadat dahulu. Dan dengan itu dapatlah tenang hati mereka. Juga ada yang sampai tidur dan mimpi basah. Jadi mereka rasa tidak sedap hati kalau tidak mandi.

Ini juga ada pengajaran kepada kita. Umat Islam hendaklah membersihkan diri luar dan dalam. Badan kena bersih, hati pun kena bersih juga dari sifat-sifat terkeji.

وَيُذهِبَ عَنكُم رِجزَ الشَّيطٰنِ

dan menghilangkan dari kamu gangguan-gangguan syaitan

Maksudnya, Allah hilangkan bisikan syaitan yang kata Allah tak tolong mereka. Syaitan membisikkan hasutan yang macam-macam untuk beri mereka rasa tak yakin dengan apa yang mereka lakukan itu. Dengan pemberian air hujan itu, Allah memberi isyarat yang Allah ada bersama mereka dan Allah redha dan memberi pertolongan kepada mereka. Begitulah was-was dari syaitan telah dihilangkan oleh Allah.

Ali ibnu Abu Talhah telah meriwayatkan dari Ibnu Abbas, bahawa Nabi Saw. ketika berangkat menuju medan Badar dan sampai padanya, lalu turun beristirahat. Saat itu pasukan kaum musyrik berada di dalam posisi yang antara mereka dan mata air terdapat banyak gundukan pasir, sedangkan keadaan pasukan kaum muslim sangat lemah, lalu setan menyusupkan rasa kebencian di dalam hati mereka dan membisikkan godaannya di antara mereka seraya mengatakan, “Kalian mengakui bahwa diri kalian adalah kekasih-kekasih Allah, dan di antara kalian terdapat Rasul-Nya, tetapi kaum musyrik ternyata dapat mengalahkan kalian dalam menguasai mata air; sedangkan kalian, salat pun kalian kerjakan dalam keadaan berjinabah.”

Maka Allah menurunkan hujan kepada pasukan kaum muslim, iaitu hujan yang cukup lebat, sehingga kaum muslim beroleh minum dan dapat bersuci. Allah pun menghilangkan godaan setan dari mereka, dan tanah yang berpasir itu setelah terkena hujan menjadi padat dan kuat, sehingga orang-orang dengan mudah dapat berjalan di atasnya, begitu pula haiwan-haiwan kenderaan mereka; lalu pasukan kaum muslim maju menuju ke arah pasukan kaum musyrik. Kemudian Allah menurunkan bala bantuan kepada Nabi-Nya dan kaum mukmin dengan seribu malaikat. Malaikat Jibril turun bersama lima ratus malaikat di suatu sisi, sedangkan di sisi lain turun Malaikat Mikail dengan membawa lima ratus malaikat lagi.

وَلِيَربِطَ عَلىٰ قُلوبِكُم

dan untuk menguatkan hatimu

Semua itu dapat teguhkan hati mereka untuk menghadapi musuh. Hati mereka jadi memusat untuk berperang dan menegakkan agama Allah. Tidaklah fikir macam-macam perkara yang tidak patut lagi. Kerana mereka telah yakin dengan sebenar-benar yakin yang Allah bersama mereka.

وَيُثَبِّتَ بِهِ الأَقدامَ

dan memperteguh dengannya kaki(mu).

Dan dengan segala pemberian itu, Allah teguhkan kaki mereka supaya tidak lari dari medan perang. Dari segi fizikal, dengan air itu tanah tempat mereka pijak jadi kejap dan sesuai untuk berjalan padanya. Dan dari segi emosi, hati mereka jadi tenang dan bersemangat untuk menghadapi musuh.


Anfal Ayat 12: Ini adalah sebab yang kelima kenapa Allah lah yang layak untuk membahagikan pemberian harta rampasan perang itu.

إِذ يوحي رَبُّكَ إِلَى المَلىٰئِكَةِ أَنّي مَعَكُم فَثَبِّتُوا الَّذينَ ءآمَنوا ۚ سَأُلقي في قُلوبِ الَّذينَ كَفَرُوا الرُّعبَ فَاضرِبوا فَوقَ الأَعناقِ وَاضرِبوا مِنهُم كُلَّ بَنانٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[Remember] when your Lord inspired to the angels, “I am with you, so strengthen those who have believed. I will cast terror into the hearts of those who disbelieved, so strike [them] upon the necks and strike from them every fingertip.”¹

  • By which they grasp and manipulate their weapons. Also interpreted as “all extremities,” i.e., their hands and feet.

(MALAY)

(Ingatlah), ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku bersama kamu, maka teguhkan (pendirian) orang-orang yang telah beriman”. Kelak akan Aku jatuhkan rasa ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir, maka penggallah kepala mereka dan pancunglah tiap-tiap hujung jari mereka.

إِذ يوحي رَبُّكَ إِلَى المَلىٰئِكَةِ أَنّي مَعَكُم

(Ingatlah), ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku bersama kamu, 

Sekali lagi Allah suruh ingat balik. Ini tentang Allah beri arahan kepada para malaikat untuk memberitahu kepada umat Islam (melalui Nabi): sesungguhnya Allah bersama mereka. Maka Nabi beritahu para sahabat yang malaikat bersama mereka. Dengan itu hati mereka menjadi lebih tetap dan tenang. Kerana mereka tahu yang malaikat ada bersama mereka memberi bantuan.

Maksud Allah bersama itu bukanlah bermaksud duduk di tepi pula, tidak. Ia bermaksud Allah memberi bantuan. Ini seperti orang kata: “Kami bersama Najib!” Tidaklah pula ia bermaksud mereka duduk sekali dalam penjara dengan Najib, bukan?

Dari sini kita tahu yang Allah sentiasa bersama orang-orang beriman. Sama ada dalam keadaan biasa, lebih-lebih lagi dalam peperangan.

فَثَبِّتُوا الَّذينَ ءآمَنوا

maka teguhkan (pendirian) orang-orang yang telah beriman”.

Allah suruh malaikat beri ilham yang baik-baik kepada puak Mukmin yang akan menghadapi musuh supaya mereka tidak berundur ke belakang. Allah suruh para malaikat teguhkan pendirian orang Mukmin supaya meneruskan usaha mereka untuk berperang itu. Atau beri keteguhan itu dengan berperang bersama dengan golongan Mukmin ketika itu.

سَأُلقي في قُلوبِ الَّذينَ كَفَرُوا الرُّعبَ

akan Aku jatuhkan rasa ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir, 

Allah sendiri kata yang Dia akan campakkan kepada orang kufur itu, perasaan takut dan gerun terhadap umat Islam. Mereka akan takut untuk menghadapi umat Islam dalam peperangan itu. Mereka jadi tidak yakin untuk berperang. Semasa mereka keluar dari Mekah mereka yakin sangat, tapi apabila berdepan dengan umat Islam, mereka jadi gementar.

Ini juga bantuan dari Allah. Apabila musuh takut, maka senanglah untuk mengalahkan mereka.

فَاضرِبوا فَوقَ الأَعناقِ

maka penggallah kepala mereka

Allah beri kata semangat kepada mereka: pancunglah leher puak musyrikin itu. Jangan takut dengan mereka. Jangan bagi belas kasihan. Kenapa sampai penggal terus? Ini supaya mereka itu dimatikan terus. Kerana mereka itu golongan penentang terkuat kepada Islam. Mereka itu tidak ada harapan lagi untuk beriman, maka layaknya bagi mereka adalah mati sahaja.

Ini mengajar kita bahawa orang-orang yang menentang dakwah agama Islam, maka halal darah mereka dalam peperangan. Tapi ingat yang ini kena ikut syarat-syarat peperangan. Untuk memulakan perang, kenalah ada arahan dari pemerintah (Khalifah). Jangan pula salah faham dan ambil tindakan sendiri pula.

وَاضرِبوا مِنهُم كُلَّ بَنانٍ

dan pancunglah tiap-tiap hujung jari mereka.

Dan Allah suruh keratlah jari jemari pihak musuh itu. Allah sebut leher dan jari kerana dua tempat itu kena dijadikan sebagai sasaran kerana itulah dua kekuatan musuh. Apabila tidak ada jari, itu adalah tanda kelemahan. Supaya mereka jadi lumpuh dan tidak dapat melawan lagi. Kerana kalau jari sudah tiada, maka sudah tidak dapat pegang senjata lagi.

Juga boleh bermaksud setiap sendi tulang mereka, bukan hanya pada jari mereka sahaja.

Mungkin Allah beri kata semangat ini kepada umat Islam atau arahan kepada malaikat. Tetapi yang pasti, ia adalah kata-kata semangat untuk disampaikan kepada umat Islam. Jangan takut dengan musuh dan terus mara dalam peperangan itu.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 9 September 2022

Ringkasan Surah Anfal


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Ustaz Solahuddin

Ustaz Abdul Muien

Maariful Qur’an

 

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s