Tafsir Surah ad-Dukhan Ayat 40 – 49 (Penerangan Akhirat)

hari keputusan
Hari Keputusan. Hari amalan dihisab.

Ayat 40: Sekarang Allah menceritakan tentang Hari Kiamat pula. Ini adalah salah satu perkara yang selalu diulang-ulang dalam Qur’an untuk mengingatkan manusia tentang ancaman Allah. Ini adalah ayat Takhwif Ukhrawi.

إِنَّ يَومَ الفَصلِ ميقٰتُهُم أَجمَعينَ

Sahih International

Indeed, the Day of Judgement is the appointed time for them all –

Malay

Sesungguhnya hari pemutusan hukum untuk memberi balasan, ialah masa untuk mereka semua berhimpun, –

 

إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ

Sesungguhnya hari pemutusan hisab amal,

Perkataan الْفَصْلِ literalnya bermaksud ‘yang memisahkan’. Ianya dipanggil ‘hari pemutusan’ kerana pada hari itu, walaupun semua makhluk akan dikumpulkan, tapi mereka akan dipisahkan antara satu sama lain.

Apa sahaja pertalian antara mereka akan diputuskan walaupun antara kawan, keluarga, anak murid dan sebagainya. Mereka akan diadili seorang demi seorang.

Kebenaran dan kebatilan juga akan dipisahkan pada hari itu. Pada hari itu, akan nampak jelas kepada semua orang mana yang salah dan mana yang benar. Yang baik akan dibalas dengan baik dan yang salah juga akan dibalas.

Keputusan akan diberikan kepada semua makhluk pada hari itu.

 

مِيقٰتُهُمْ أَجْمَعِينَ

ialah masa untuk mereka semua berhimpun, –

Perkataan مِيقَاتُ diambil dari perkataan وقت yang bermaksud ‘sesuatu yang telah ditetapkan dari segi waktu’. Semua makhluk akan dihimpunkan pada masa yang telah ditetapkan. Masanya telah ditetapkan tapi hanya Allah sahaja yang tahu bilakah masanya.

Mereka yang tidak beriman tidak percaya kepada hari ini. Mereka tak sangka hari ini akan tiba – tapi ianya pasti akan berlaku. Samada mereka percaya atau tidak, mereka tetap akan dikumpulkan. Semua sekali akan dihimpunkan, tidak ada seorang pun yang akan tertinggal.


 

Ayat 41: Apakah yang terjadi pada hari itu?

يَومَ لا يُغني مَولًى عَن مَولًى شَيئًا وَلا هُم يُنصَرونَ

Sahih International

The Day when no relation will avail a relation at all, nor will they be helped –

Malay

Iaitu hari seseorang kerabat atau sahabat karib tidak dapat memberikan sebarang perlindungan kepada seseorang kerabat atau sahabat karibnya, dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan,

 

يَوْمَ لَا يُغْنِي

Iaitu hari tidak dapat membantu,

Ramai yang sangka dan berharap yang mereka akan dibantu oleh seseorang. Ada yang mengharapkan tuhan sembahan mereka selain Allah, dewa mereka, ahli keluarga mereka, wali yang mereka puja dan beri salam, malaikat, guru mereka yang mengajar mereka ajaran salah dan macam-macam lagi.

Apabila mereka sangka mereka akan ditolong, maka mereka rasa selamat. Tapi ini adalah satu pemahaman yang salah. Tidak ada sesiapa yang dapat membantu kita nanti di akhirat melainkan amal kita sendiri.

 

مَوْلًى عَن مَّوْلًى شَيْئًا

seseorang kerabat atau sahabat karib kepada seseorang kerabat atau sahabat karibnya, walau sedikit pun.

Apakah maksud مَوْلًى? Ianya dari perkataan و ل يً – wali. Orang kita banyak sebut perkataan ini, terutama yang belajar agama, lebih-lebih lagi yang berkecimpung dalam ajaran tarekat. Sikit-sikit mereka akan sebut wali itu dan wali ini. Mereka paling suka kalau bercerita tentang kehebatan wali mereka. Seronok dan khayal mereka dengan kisah dongeng para wali.

Wali dan مَوْلًى adalah ‘kawan rapat’ dan juga ‘penjaga’. Apakah bezanya?
Wali – seseorang yang menawarkan pertolongan mereka.
Dan مَوْلًى – yang pasti membantu. Dia memenuhi janjinya untuk membantu.

Perkataan مَوْلًى digunakan dalam ayat ini kerana memang mereka semasa di dunia membantu kita. Tapi di akhirat, mereka tidak dapat membantu. Seperti ibubapa kita, kita memang boleh mengharapkan mereka membantu kita dalam setiap keadaan kerana mereka memang sayang kepada kita.

Begitu juga, ada jenis-jenis kawan yang kita memang boleh harap. Kalau ada masalah, kalau kita minta tolong, mereka akan tolong selagi boleh. Sebab ada jenis kawan yang hanya berkawan dengan kita semasa senang sahaja. Tapi مَوْلًى adalah kawan yang memang boleh diharap.

Tapi mereka hanya boleh jadi مَوْلًى semasa di dunia sahaja. Mereka tak boleh nak tolong langsung sesiapa pun apabila di akhirat nanti.

Tidak ada sesiapa yang boleh membantu sedikit pun. Seorang ayah pun tidak dapat membantu anak dia. Tidaklah juga seorang guru boleh tolong anak muridnya. Tidaklah seorang wali boleh menolong sesiapa pun. Tapi berapa banyak masyarakat kita yang memuja wali, sebab mengharap wali-wali itu boleh menolong mereka.

Mereka seru wali-wali mereka itu siang dan malam, dengan harapan dapat mendekatkan diri mereka dengan wali yang diseru itu. Tapi seperti Dakwa surah ini beritahu kita, hanya Allah sahaja yang Maha Mendengar seruan kita, dan para wali itu tidak ada sifat mendengar sebegitu.

Jadi, serulah banyak mana pun, mereka tidak dapat mendengar. Jadi mereka yang menyeru-nyeru itu sebenarnya bertepuk sebelah tangan sahaja.

 

وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ

dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan

Tidak ada sesiapa yang boleh ditolong. Nak tolong tak boleh, nak ditolong pun tidak boleh. Mereka nampak kenalan mereka, bukan tak nampak, tapi tak boleh nak tolong.

Ini adalah bantuan lain selain keluarga atau kawan. Mungkin ada yang berharap entah belas kasihan dari Allah. Ini pun tiada. Apa sahaja yang tergambar dalam harapan mereka sesuatu atau sesiapa yang boleh membantu, tidak akan dapat membantu. Allah tutup semua harapan.

Jadi kita tidak boleh nak mengharap kepada sesiapa pun di akhirat nanti. Maka janganlah kita bangga dan rasa selamat kalau ada keluarga kita yang alim, atau kita ada kawan dengan orang yang baik-baik. Kita kena harap pada diri kita sahaja. Dan janganlah buang masa lagi menyeru-nyeru para Nabi dan wali dengan harapan mereka tolong kita nanti.


 

Ayat 42: Kalau tidak ada sesiapa pun yang boleh tolong, maka nak harap kepada siapa waktu itu?

إِلّا مَن رَّحِمَ اللهُ ۚ إِنَّهُ هُوَ العَزيزُ الرَّحيمُ

Sahih International

Except those [believers] on whom Allah has mercy. Indeed, He is the Exalted in Might, the Merciful.

Malay

Kecuali orang yang telah diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah jualah yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.

 

إِلَّا مَن رَّحِمَ اللهُ

Kecuali orang yang telah diberi rahmat oleh Allah;

Hanya dengan Allah sahaja kita boleh harap. Kita hendaklah mengharapkan rahmat dari Allah. Kita mengharapkan kasihan belas dari Allah. Tidak boleh kita mengharapkan kepada yang lain. Kalau kita menaruhkan harapan kepada yang lain, kita akan kecewa.

Tapi tidaklah dengan harapan kosong sahaja. Kenalah kita ada usaha untuk buat baik, baru ada harapan. Maka, kita kena buat baik semasa di dunia, barulah Allah akan beri rahmat kepada kita. Kita hendaklah mengikut arahanNya, menjadi hambaNya. Dan serulah Allah banyak-banyak semasa di dunia. Terus doa kepada Allah, terus berharap dengan Allah. Bukannya dengan wali, Nabi dan malaikat.

 

إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ

sesungguhnya Allah jualah yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.

Kenapa kita hanya boleh mengharap kepada Allah? Kerana Allah Maha Kuasa – maka tidak ada sesiapa yang boleh desak Allah untuk tolong sesiapapun. Tidaklah boleh seluruh makhluk dalam dunia ini, kalau tak puas hati dengan Allah, kumpul ramai-ramai dan buat demonstrasi tunjuk perasaan untuk Allah buat sesuatu, atau untuk masukkan sesiapa dalam syurga dan sebagainya.

Tidak boleh langsung kita hendak desak Allah. Allah buat apa yang Allah hendak buat. Maka, janganlah kita mengharap kepada ibubapa kita, guru-guru kita, syeikh-syeikh kita, wali-wali dan sebagainya.

Dalam masa yang sama Allah akan bersifat Rahman kepada mereka yang beriman dan beramal soleh. Allah boleh tolong sesiapa yang Dia hendak tolong. Allah amat belas dan kasihan kepada hambaNya. Terutama sekali kepada hamba yang mukmin.

Habis Ruku’ 2 dari 3 ruku’ dalam surah ini.


 

Ayat 43: Ayat sebelum ini Allah sebut rahmahNya. Sekarang Allah menceritakan tentang akhirat pula – tentang neraka. Apakah kaitan penceritaan neraka dan sifat rahmahNya? Kerana dari sifat rahmah Allah lah Dia menerangkan tentang neraka dan balasan akhirat kepada kita.

Jangan kita lupa bahawa penerangan tentang neraka adalah salah satu dari sifat rahmah Allah. Untuk menakutkan kita supaya kita memperbetulkan diri kita. Allah jelaskan neraka dalam bentuk grafik supaya kita dapat bayangkan. Supaya kita mendapat pengajaran dan takut dengan akhirat. Apabila kita takut, kita akan berbuat baik di dunia.

Agama lain tidak ada elemen ini. Agama mereka tidak menceritakan neraka dan syurga dengan panjang lebar. Mereka tak tahu bagaimanakah keadaan neraka dan syurga. Sampaikan mereka mempermainkan keadaan neraka. Mereka agak-agak sahaja apa yang ada di neraka dan syurga. Banyak kartun-kartun yang mempermainkan keadaan di sana. Banyak lelucon yang difikirkan oleh mereka.

Jadi, marilah kita belajar dan tahu tentang apakah yang ada di neraka itu. Apakah balasan kepada orang yang berdosa? Bagaimanakah keadaan dalam neraka itu? Pertamanya, apa mereka akan makan?

إِنَّ شَجَرَتَ الزَّقّومِ

Sahih International

Indeed, the tree of zaqqum

Malay

(Ingatlah), sesungguhnya pokok Zaqqum, –

 

Inilah makanan yang paling buruk sekali. Tidak ada makanan yang baik-baik untuk penghuni Neraka. Apabila mereka minta makanan, mereka akan diberikan dengan buah dari Pokok Zaqqum. Inilah satu-satunya pokok yang dapat hidup dalam neraka.

Tidak ada pokok lain lagi dah. Kalau dalam syurga, sentiasa Allah menceritakan berbagai jenis pokok dan buah-buahan. Tapi dalam neraka, hanya ada pohon Zaqqum sahaja.

Orang kafir Mekah mengejek-ngejek tentang pokok Zaqqum ini. Mereka kata mereka suka Zaqqum itu. Mereka kata adalah makanan untuk mereka nanti kalau mereka masuk neraka.


buah pohon-zaqqum snap dragon
Buah zaqqum tentulah lebih mengerikan dan dahsyat daripada yang digambarkan di atas.

Ayat 44: Untuk siapakah buah Zaqqum itu?

طَعامُ الأَثيمِ

Sahih International

Is food for the sinful.

Malay

(Buahnya) menjadi makanan bagi orang yang berdosa (dalam neraka).

 

 

Iaitu mereka yang banyak buat dosa. Dosa pula jenis dosa yang besar. Tapi bukan itu sahaja makna الْأَثِيمِ ini. Ia juga bermaksud ‘mereka yang condong ke arah dosa dan tidak mahu berbuat baik’. Mungkin mereka tak buat lagi dosa tapi mereka dah condong dah. Hati mereka ke arah berbuat dosa.

Perkataan الْأَثِيمِ ini asalnya digunakan untuk unta yang boleh bergerak pantas, tapi nak jalan perlahan juga. Seperti juga manusia yang boleh sebenarnya nak buat kebaikan, tapi mereka tak mahu. Kerana hati mereka telah condong kepada berbuat dosa. Peluang nak buat baik ada, tapi mereka tak raih peluang itu.

Maka, untuk mereka itu, mereka akan diberi makanan buah Zaqqum!


 

Ayat 45: Apakah sifat buah Zaqqum ini? Dalam sirah, ada diceritakan bagaimana orang-orang musyrikin Mekah bermain-main dengan cerita Nabi tentang buah Zaqqum ini. Mereka telah diberitahu oleh Nabi bahawa penghuni Neraka akan makan buah Zaqqum.

Jadi, mereka memperolokkan baginda dengan berkata: “Wahai kawan-kawan, mari kita makan buah Zaqqum!”. Alangkah kurang ajar mereka. Mereka tidak tahu bagaimana keadaan buah Zaqqum itu.

كَالمُهلِ يَغلي فِي البُطونِ

Sahih International

Like murky oil, it boils within bellies

Malay

(Makanan ini pula panas) seperti tembaga cair, mendidih dalam perut, –

 

كَالْمُهْلِ

seperti kerak minyak,

Iaitu minyak masak yang telah banyak kali digunakan untuk memasak. Lama-lama ianya akan melikat dan pekat berwarna kegelapan. Seperti juga tembaga yang telah dipanaskan sampai jadi cair. Ianya sangat-sangat panas. Dan ianya melekat kepada tubuh kita kerana ianya pekat dan likat.

Maka, kehangatannya bertambah lagi. Bayangkan kalau kita sentuh lilin yang cair kepanasan. Ianya memang dah panas dah, tapi ianya lebih panas kerana apabila ianya cair, ianya melekat kepada tubuh kita, kan?

Itulah buah Zaqqum itu nanti dan dibayangkan seksanya dalam ayat ini. Ma sha Allah! Semoga kita terselamat dari memakan buah ini.

 

يَغْلِي فِي الْبُطُونِ

yang mendidih dalam perut, –

Bila makan sahaja buah Zaqqum itu, ianya akan bertukar menjadi minyak yang mendidih. Bayangkan apabila sesuatu itu mendidih, ianya akan berbunyi cissss. Mendidihnya seperti tembaga yang cair. Bayangkan bagaimana tembaga boleh mendidih dalam perut!


 

Ayat 46: Bagaimana ia mendidih itu?

كَغَليِ الحَميمِ

Sahih International

Like the boiling of scalding water.

Malay

Seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya.

 

Bayangkan kalau kita memasak kerak minyak. Kerak minyak adalah sesuatu yang pekat, bukan macam air. Kalau air, kita boleh masak dan senang sahaja nak jadi mendidih. Membuak-buak kalau air telah mendidih. Tapi kalau kita nak masak kerak minyak dalam dunia, ianya tidak akan mendidih. Kerana ianya pekat.

Tapi bayangkan bagaimana di neraka nanti, sesuatu yang pekat itu boleh sampai jadi mendidih. Kerana api yang digunakan bukan api jenis yang digunakan di dunia, tapi api neraka! Maknanya, ianya panas sangat, sampai ribu juta darjah. Ianya mendidih dalam perut ahli neraka pula!


 

Ayat 47: Bukan itu sahaja seksaan yang dikenakan kepada mereka. Ada lagi yang diterangkan dalam ayat ini. Ini adalah tentang azab rohani pula.

خُذوهُ فَاعتِلوهُ إِلىٰ سَواءِ الجَحيمِ

Sahih International

[It will be commanded], “Seize him and drag him into the midst of the Hellfire,

Malay

(Lalu diperintahkan kepada malaikat penjaga neraka): “Renggutlah orang yang berdosa itu dan seretlah dia ke tengah-tengah neraka.

 

خُذُوهُ

Tangkaplah orang yang berdosa itu

Allah suruh malaikat tangkap ahli neraka. Atau penjaga neraka bercakap sesama mereka. Sebenarnya ahli neraka bukan boleh lari mana pun. Ada di situ sahaja pun. Tapi dihina mereka dengan disuruh mereka itu ditangkap. Macam tangkap binatang.

Ini adalah azab emosi, diberi penghinaan dengan disuruh tangkap. Kalimah tangkap ini adalah menakutkan dan menghinakan, sampaikan kalau zaman sekarang, pendatang tanpa izin dengan kalimah ‘tangkappp’ pun dah takut dan ada yang terus terjun tingkap. Kerana perkataan ‘tangkap’ adalah menghina.

 

فَاعْتِلُوهُ

dan seretlah dia

Diseret dengan diikat dengan besi. Bayangkan seorang penjenayah yang tidak mahu bergerak, dan polis akan pegang beramai-ramai dan seret dia dengan ganas. Diseret dalam keadaan meronta-ronta.

 

إِلَىٰ سَوَاءِ الْجَحِيمِ

ke tengah-tengah neraka.

Diseret ke tengah neraka kerana mereka akan dikenakan seksaan di tengah-tengah neraka itu. Semua kena duduk di tengah neraka, tidak boleh lari ke tepian. Kenapa di tengah pula? Kerana di tengah neraka itu adalah tempat paling panas.


 

Ayat 48: Selepas diseret ke tengah Neraka, apakah yang akan dilakukan kepada mereka?

ثُمَّ صُبّوا فَوقَ رَأسِهِ مِن عَذابِ الحَميمِ

Sahih International

Then pour over his head from the torment of scalding water.”

Malay

“Kemudian curahkanlah di atas kepalanya – azab seksa – dari air panas yang menggelegak”.

 

ثُمَّ صُبُّوا

Kemudian curahkanlah

Kalimah صُبُّوا bermaksud dicurahkan dengan banyak macam air terjun. Bukan sikit-sikit.

 

فَوْقَ رَأْسِهِ

di atas kepalanya –

Sudahlah dalam perut mereka telah mendidih buah dari pokok Zaqqum, sekarang dicurahkan lagi satu jenis azab ke atas kepala mereka. Maknanya, ada azab dari dalaman dan luaran. Apakah yang dicurahkan ke atas kepada mereka itu?

 

مِنْ عَذَابِ الْحَمِيمِ

dari azab air panas yang menggelegak”.

Ini adalah jenis air panas pula. Memang berbagai jenis azab akan dikenakan kepada penghuni neraka.


 

Ayat 49: Kemudian dikatakan kepada mereka:

ذُق إِنَّكَ أَنتَ العَزيزُ الكَريمُ

Sahih International

[It will be said], “Taste! Indeed, you are the honored, the noble!

Malay

(Serta dikatakan kepadanya secara mengejek): “Rasalah azab seksa, sebenarnya engkau adalah orang yang berpengaruh dan terhormat (dalam kalangan masyarakatmu)”

 

ذُقْ

Rasalah,

Rasalah azab seksa itu. Sudahlah kena seksa, kena perli lagi. Ini adalah azab emosi.

 

إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ

Sesungguhnya engkau dulu adalah orang yang gagah perkasa dan terhormat

Allah ejek mereka dalam ayat ini. Mereka inilah orang-orang kaya dan orang-orang besar yang ada kedudukan dulu semasa mereka di dunia. Dan kerana kedudukan mereka dulu, mereka telah jadi sombong dan telah jadi sesat.

Termasuk dalam golongan ini adalah guru-guru agama yang mengajar ajaran salah, ajaran sesat. Inilah juga mereka yang ambil upah dalam amalan mereka dan apabila mereka mengajar.

Kita semasa di dunia hendakkan kedudukan yang tinggi. Jangan sampai ianya menjauhkan kita dari agama. Janganlah sampai ianya menjatuhkan kita nanti.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 27 Mac 2018


Rujukan:

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Taimiyyah Zubair

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

One thought on “Tafsir Surah ad-Dukhan Ayat 40 – 49 (Penerangan Akhirat)”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s