Tafsir Surah ad-Dukhan Ayat 1 – 8 (Orang mati tidak dapat mendengar)

Pengenalan

Surah ini adalah Surah Makkiah – diturunkan di Mekah. Salah satu dari surah-surah hawaamim – surah-surah yang dimulai dengan huruf muqattaah haa mim. Ada pertalian antara semua surah-surah hawaamim ini. Ini adalah salah satu surah yang dianjurkan untuk dihafal. Ada empat surah yang amat molek dihafal sebenarnya: Surah Mulk, Dukhan, Yaasin dan Sajdah.

Surah ini menceritakan tentang kekeliruan dalam berdoa. Ada salah faham dalam masyarakat kita yang selalunya menggunakan ‘tawasul’ yang dilarang dalam urusan doa mereka. Surah ini adalah salah satu dari surah ‘tujuh ha mim’ yang menjadi tafsir untuk ayat  وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ daripada surah Fatihah.

Surah-surah hawamin itu adalah tentang ‘doa’ dimana kita diajar untuk hanya meminta kepada Allah, tanpa menggunakan perantaraan yang dilarang. Perantaraan itu dalam bahasa Arab dipanggil tawasul.

Seperti yang kita telah belajar sebelum ini, surah-surah Hamim Tujuh ini adalah berkenaan Tauhid dalam doa. Ini telah diberitahu dalam Surah Ghafir. Dan Dakwa surah ini sama seperti surah-surah Ha Mim yang lain – Tauhid dalam doa dan istianah.

Cuma surah ini juga mempunya ‘Maksud’ surah yang tersendiri. Apabila diberitahu tentang tauhid dalam berdoa, maka ada kesamaran-kesamaran yang timbul dalam fikiran manusia. Untuk menjawap kesamaran-kesamaran itu, Allah turunkan 6 surah yang juga dimulai dengan lafaz haamin sebagai menjawap kesamaran dan kekeliruan itu. Dan Surah Dukhan ini mempunyai satu kesamaran yang hendak diperjelaskan kekeliruannya.

Surah Fussilat menjawap kekeliruan manusia yang pertama. Mereka kata apabila mereka seru selain dari Allah, mereka dapat apa yang mereka kehendaki. Allah beritahu dalam surah Fussilat, segala apa yang mereka dapat itu bukanlah tanda bahawa apa yang mereka lakukan itu benar.

Selepas itu, Surah Syura pula menjawap kekeliruan kedua: ada dalil-dalil yang mengatakan bahawa seruan selain kepada Allah itu boleh. Surah Syurga ini memberitahu, dalil yang boleh diterima adalah dalil dari wahyu dan dalil selain dari wahyu yang membenarkan melakukan perkara yang dilarang dalam wahyu adalah tertolak.

Selepas itu, Surah Zukhruf telah menjawap kekeliruan yang ketiga: Ada yang hujah kata mereka tidak minta kepada selain Allah itu tetapi, mereka cuma seru sahaja untuk mendapatkan sokongan dan syafaat dari wali, Nabi atau malaikat itu supaya doa mereka makbul. Dan juga supaya mereka mendapat syafaat dari mereka di akhirat kelak.

Mereka kata mereka tidak minta terus kepada seruan-seruan mereka itu kerana mereka tahu bahawa yang boleh memakbulkan doa hanya Allah sahaja. Allah memberitahu bahawa inilah juga fahaman Musyrikin Mekah. Kalau masyarakat Islam kita pun ada fahaman sebegini, maka mereka pun sama sahaja dengan Musyrikin Mekah. Ini dinamakan Syirik fi Syafa’at.

Surah Dukhan ini hendak menjawap kekeliruan yang keempat:

Banyak ayat-ayat dalam Qur’an yang menyebut sifat Allah yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Kesamaran tentang doa timbul kerana ada manusia yang kata, selain Allah, ada makhluk lain yang boleh dengar juga doa manusia dan tahu isi hati manusia yang berdoa. Mereka kata begitu kerana akidah syirik mereka.

Mereka kata ada makhluk-makhluk yang boleh mendengar seruan manusia yang berdoa kepada mereka kerana kerana Allah telah beri berkat kepada mereka kerana kelebihan dan kemulian mereka, sampai mereka boleh dengar seruan manusia, walaupun mereka telah mati. Dan sekurang-kurangnya, mereka kata yang diseru itu boleh membawakan doa mereka kepada Allah dan memberi keberkatan kepada mereka.

Dan bukan hanya mendengar tapi boleh mengurus pula sebahagian dari alam. Maknanya mereka yang syirik itu berkata, makhluk seperti Nabi, wali dan malaikat itu ada dua-dua kuasa itu.

Bila mereka beriktikad yang sembahan mereka itu boleh mendengar dan mengurus, sebab itulah mereka doa kepada ilah selain Allah itu. Itu adalah akidah syirik dan mereka yang ada akidah seperti itu akan kekal dalam neraka. Allah hendak menekankan dalam surah ini bahawa hanya Dia sahaja yang Maha Mendengar dan tahu doa kita, dan kerana itu kita harus doa dan seru hanya kepada Allah.

Allah turunkan Surah Dukhan ini untuk menolak faham salah ini. Dan maksud surah ini ada dalam ayat 6. Ayat itu memberitahu bahawa hanya Dia sahaja yang Maha Mendengar. Iaitu dapat mendengar jenis pendengaran yang luarbiasa. Kerana makhluk pun dapat mendengar juga tapi tidaklah mereka mempunyai pendengaran luarbiasa seperti Allah. Ini adalah Konsep Tauhid dalam Mendengar. Hanya Allah sahaja yang mempunyai sifat itu.

Dan selain itu, Allah hendak memberitahu bahawa Dia sahaja yang tahu isi hati hamba walaupun tidak berbunyi. Ini tauhid dari segi ilmu pula. Hanya Allah sahaja yang mempunyai sifat itu.

 

Ayat 1: Ayat 1 – 6 ini adalah tentang Qur’an dan galakan terhadap mempelajarinya.

حم

Haa, Miim.

Ini dinamakan Huruf Muqattaah. Kita tidak faham apakah maknanya yang sebenar. Allah sahaja yang tahu maknanya yang sebenar dan Allah sengaja tidak beritahu. Ada perkara-perkara yang Allah sengaja tidak beritahu kepada makhlukNya, termasuklah Nabi Muhammad sendiri.

Kita adalah makhluk yang lemah yang banyak perkara yang kita tidak tahu. Memang banyak pendapat-pendapat yang diberikan tentang maksud huruf-huruf muqattaah ini, tapi kita katakan, ianya hanya setakat pendapat sahaja. Kerana tidak ada dalil yang sahih yang memberitahu kita apakah maksud sebenarnya.

Selalunya, selepas Allah menyebut huruf muqattaah, ayat seterusnya adalah tentang Qur’an:


 

Ayat 2: Allah menerangkan tentang Qur’an dalam ayat ini

وَالكِتٰبِ المُبينِ

Sahih International

By the clear Book,

Malay

Demi Al-Qur’an, Kitab yang menerangkan kebenaran.

 

Allah bersumpah dengan kitabNya dalam ayat ini. Setiap sumpah ada perkara yang hendak ditekankan. Tapi sumpah dalam ayat ini adalah mahzuf – tidak disebutkan dalam ayat. Jadi, jawap kepada sumpah ini adalah: tidak ada satu tempat pun dalam Qur’an yang boleh diragui.

Apabila Allah bersumpah dengan sesuatu, ianya hendak menunjukkan kehebatan perkara itu. Banyak lagi perkara lain yang Allah gunakan dalam sumpahNya – masa, buah tin, buah zaitun dan macam-macam lagi. Oleh itu, sumpah Allah ini menunjukkan kehebatan dan kepentingan Qur’an.

Perkara yang dijadikan sumpah oleh Allah adalah sesuatu yang amat penting yang kita kena berikan perhatian. Ianya bukanlah sesuatu yang biasa-biasa sahaja. Jangan kita ambil mudah dengan Qur’an ini. Jangan kita ingat dengan kita membaca sahaja ayat-ayatnya, sudah mencukupi.

Itu adalah satu salah faham yang banyak dalam masyarakat. Mereka ingat mereka baca Qur’an hari-hari dah cukup dah, padahal tidak. Kita kena belajar tafsir Qur’an supaya kita faham apakah yang hendak disampaikan dalam Qur’an itu.

Allah memberitahu kepada kita bahawa kitab Qur’an ini adalah jelas nyata. Amat nyata kerana ayat-ayat Qur’an menerangkan perkara tauhid berkali-kali. Yang tak nyata hanyalah kepada mereka yang tak belajar.

Kalau mereka baca terjemahan Qur’an pun, masih lagi tidak faham, kerana ada perkara tersirat yang hendak disampaikan. Oleh itu, sesiapa yang belajar tafsir Qur’an, akan tahu tentang apakah yang hendak disampaikan oleh Allah dan dia akan jelas tentang agama. Kerana panduan agama yang utama adalah Qur’an. Semua orang terima ianya adalah panduan yang utama.

Tapi kenapa manusia masih tidak belajar tafsir Qur’an? Kenapa guru-guru yang ramai mengajar kepada masyarakat kita, mereka sendiri tak pernah belajar tafsir Qur’an? Apabila mereka tidak tahu tafsir Qur’an, bermakna mereka tidak faham tentang agama, dan apabila mereka sendiri tidak faham, mereka telah menyalurkan kekeliruan mereka kepada anak murid mereka.

Hasilnya, apabila kita memberikan penerangan tentang kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh mereka, mereka tolak kita, mereka pula kata kita yang salah. Padahal, kita belajar tafsir Qur’an dan mereka tidak pernah pun. Kenapa yang jahil pula yang hendak mengajar mereka yang berilmu?

Apakah yang dijelaskan oleh Qur’an? Itulah kebenaran yang hendak diberitahu kepada manusia. Kebenaran yang ada dalam Qur’an itu akan membezakan antara haq dan batil. Untuk kita tahu samada sesuatu perkara itu benar atau tidak, rujukan utamanya adalah Qur’an, kedua – hadis yang sahih. Bukannya pendapat akal, kitab itu ini, ustaz itu ini dan ‘saya rasa’….


 

Ayat 3: Allah menerangkan maklumat baru tentang Qur’an kepada kita dalam ayat ini. Allah memberitahu kita ‘bilakah’ Qur’an diturunkan.

إِنّا أَنزَلنٰهُ في لَيلَةٍ مُّبارَكَةٍ ۚ إِنّا كُنّا مُنذِرينَ

Sahih International

Indeed, We sent it down during a blessed night. Indeed, We were to warn [mankind].

Malay

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Qur’an itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).

 

إِنَّا أَنزَلْنٰهُ

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Qur’an itu

Perkataan yang digunakan dalam ayat ini adalah أَنزَلْ. Perkataan ini bermaksud ‘diturunkan’. Tapi lebih detail lagi, ia bermaksud ‘diturunkan sekaligus’. Oleh itu, ayat ini menceritakan yang Qur’an pada malam ini diturunkan sekaligus.

Ada kalanya, Allah menyebut Qur’an diturunkan sekaligus dan kadangkala disebut Qur’an diturunkan berperingkat-peringkat. Ianya bergantung kepada konteks ayat itu. Dalam konteks ayat ini, Allah hendak menyentuh keadaan dimana Qur’an diturunkan sekaligus.

Allah menekankan dalam ayat ini yang Dia yang menurunkan Qur’an ini. Maka kena ambil tahu lah tentang apa yang hendak disampaikan dalam Qur’an ini.

 

فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ

pada satu malam yang berkat;

Salah satu pendapat mengatakan malam itu adalah pada 17 Ramadhan. Inilah malam yang dinamakan Lailatul Qadr. Dalam ayat lain, ada disebut bahawa Qur’an memang diturunkan dalam Lailatul Qadr. Cuma kita tidak pasti bilakah tarikh yang tepat.

Seperti yang kita sudah tahu, Qur’an itu diturunkan sedikit demi sedikit kepada Nabi Muhammad – mengambil masa selama hampir 23 tahun. Jadi mengapa disebutkan dalam ayat ini yang ianya diturunkan pada satu malam? Kita kena faham bahawa Qur’an itu diturunkan dalam dua fasa: pertama diturunkan sekaligus dan kemudian diturunkan berperingkat.

Maksud ‘penurunan’ dalam ayat ini adalah penurunan Qur’an dari Lauh Mahfuz ke Baitul Izzah – Langit Dunia. Dari Baitul Izzah inilah ayat Qur’an diturunkan sedikit demi sedikit kepada Nabi. Jadi, ayat ini hendak menceritakan tentang penurunan Qur’an peringkat pertama.

Ianya diturunkan pada malam yang ‘penuh berkat’. Menunjukkan kepentingan Qur’an kerana diturunkan pada malam yang khas. Sesuatu yang diturunkan pada malam yang khas tentunya sesuatu yang hebat dan penting. Seperti kita kalau pakai baju yang khas, kita pakai pada hari yang penting.

Mungkin pada hari perbarisan, hari pernikahan kita, dan sebagainya. Lihatlah bagaimana Qur’an itu diturunkan pada malam yang amat mulia, iaitu malam Lailatul Qadr. Kalau malam penurunannya pun sudah berkat, apatah lagi Qur’an itu sendiri?

Malam ini penuh dengan berkat dan kebaikan. Dalam ayat lain, ada disebut yang malam ini lebih baik dari seribu bulan. Ianya adalah malam yang penuh berkat adalah kerana malam inilah diturunkan Qur’an. Ianya juga adalah malam amar (perintah) Allah untuk tahun itu diberikan (apa yang akan terjadi tahun itu, nasib setiap orang dan sebagainya). Dari sini menguatkan pegangan kita berapa pentingnya Qur’an.

Perkataan ‘berkat‘ membawa maksud sesuatu yang mengeluarkan kebaikan lebih dari apa yang diharapkan. Sebagai contoh, wang yang sedikit, tapi rasa macam banyak; Dan juga ia bermaksud sesuatu yang mengeluarkan kebaikan dari sesuatu. Sebab itulah Nabi suruh kita mencari-cari malam ini. Ianya akan memberi kebaikan kepada kita sepanjang tahun nanti.

Kita hendak juga menyentuh pendapat lain yang mengatakan bahawa malam yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah malam ‘Nisfu Syaaban’. Banyak orang kita yang menyambut malam ini dan membuat amalan khas pada malam ini. Pendapat ini adalah pendapat yang lemah kerana ianya berdasarkan kepada hadis yang dhaif.

Tambahan pula ianya bertentangan dengan ayat-ayat lain yang mengatakan Qur’an itu diturunkan dalam bulan Ramadhan. Ibn Abbas pun mengatakan yang Qur’an diturunkan dalam bulan Ramadhan. Hadis-hadis yang berkenaan dengan Nisfu Syaaban adalah lemah dan tidak boleh dijadikan sebagai hujah dan pegangan. Tetapi oleh kerana masyarakat kita jahil, mereka ikut sahaja apa yang telah diamalkan oleh orang sebelum kita.

Dari kajian ulama, didapati pendapat yang menyatakan kelebihan malam Nisfu Syaaban itu sebenarnya datangnya dari Syiah yang hendak mengelirukan umat Islam. Mereka hendak mengatakan bahawa Imam Mahdi yang ditunggu-tunggu oleh mereka akan dibangkitkan pada malam ini juga.

Oleh kerana mereka sudah lama bertapak di negara ini, mereka telah menyelitkan amalan sesat mereka dalam masyarakat kita. Amat menyedihkan sekali, dalam kita benar-benar menentang Syiah di negara ini, tapi dalam masa yang sama, kita mengamalkan amalan mereka. Itu semua kerana jahil dan kerana beramal dengan hanya mengikut orang sahaja.

Satu lagi kekarutan masyarakat kita tentang Malam Lailatul Qadr adalah: mereka ada yang berpegang dengan pendapat yang mengatakan Nabi Khidr menjelma pada Malam Lailatul Qadr. Dan guru yang sesat telah mengajar masyaraat kita, kalau jumpa Nabi Khidr, pegang janggut beliau dan minta dipanjangkan umur dan diberikan harta yang banyak. Itulah ajaran yang mengarut.

Sebenarnya itulah ajaran yang khurafat dan memperbodohkan manusia. Tambalan lagi, tiada dalil yang sah sebagai dalil yang boleh dipegang untuk menyatakan yang Nabi Khidr masih hidup lagi. Sememangnya amat ramai dalam masyarakat kita yang sangka Nabi Khidr masih hidup lagi.

Maka, sudahlah diajar ajaran salah yang Nabi Khidr hidup lagi, diajar pula yang dia akan turun pada Malam Lailatul Qadr pula. Kemudian disuruh minta kepadanya benda-benda yang pelik. Maka semakin teruk masyarakat kita dibuai oleh ilmu-ilmu yang salah dan tidak bermanfaat langsung.

 

إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ

sesungguhnya Kami memberi ancaman

Inilah tujuan diturunkan Qur’an: untuk memberi amaran dan ancaman. Dalam Qur’an itu ada ancaman yang kita kena beri perhatian. Kalau kita tidak ikut apa yang disampaikan dalam Qur’an, maka kita akan mengalami masalah nanti di akhirat.

Allah sentiasa memberi peringatan dan ancaman kepada kita. Allah lakukan ini dari awal masa lagi. Bukanlah ianya perkara yang baru. Ini adalah satu rahmah dari Allah juga untuk mengingatkan kita. Kalau Allah tidak beritahu kita, tentu kita tidak tahu dan kalau tahu pun, tidak ingat.


 

Ayat 4: Allah menerangkan lebih lanjut lagi kepada kita apakah malam yang penuh berkat itu. Apakah yang terjadi pada malam itu?

فيها يُفرَقُ كُلُّ أَمرٍ حَكيمٍ

Sahih International

On that night is made distinct every precise matter –

Malay

(Kami menurunkan Al-Qur’an pada malam yang tersebut, kerana) pada malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar).

 

فِيهَا يُفْرَقُ

pada malam itu, ditetapkan.

Perkataan يُفْرَقُ dari perkataan فرق yang bermaksud ‘memisahkan’. Apakah yang dipisahkan? فرق bermaksud ‘memisahkan antara dua perkara’. Iaitu ‘membezakan’ antara dua perkara. Iaitu dua perkara yang hampir sama supaya kita dapat membezakan antara keduanya. Supaya jelas apakah satu-satu perkara itu. Apakah yang ditetapkan pada malam itu?

 

كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ

setiap perintah yang penuh hikmah

Kalimah حَكِيمٍ bermaksud ‘penuh hikmah’, juga ‘yang tetap yang tidak boleh diubah’. Jadi أَمْرٍ حَكِيمٍ bermaksud ‘perintah yang tetap yang tidak boleh diubah’. Ianya tetap dan tidak boleh diubah lagi kerana ianya adalah perintah dari Allah. Kalau dari makhluk, boleh lagi diubah-ubah; Ianya adalah juga dari Allah yang Maha Bijaksana. Oleh itu, apa sahaja keputusan yang Allah telah tetapkan pada malam ini, ianya adalah satu ketetapan yang penuh hikmah.

Kalimah أَمْرٍ itu adalah perintah Allah untuk dijalankan untuk tahun itu. Ianya telah ditetapkan pada tahun itu. Tahun depan akan diberikan penetapan yang baru. Seperti siapa yang akan dilahirkan, akan mati, jatuh sakit, apa yang dia akan dapat dan segala-galanya. Macam kalau dalam parlimen kita ada pembentangan belanjawan untuk tahun itu. Dalam belanjawan itu, akan diberitahu bagaimanakah kewangan negara akan dibelanjakan.

Maka, malam ini adalah malam yang amat hebat. Maka, amatlah rugi sekali kalau kita tidak mengambil peluang untuk beribadat di dalamnya. Ianya adalah malam yang lebih baik dari seribu bulan. Kalau kita berdoa yang baik pada malam itu, ianya akan memberi kebaikan untuk kita dalam tahun itu. Kita minta supaya kita mendapat kebaikan sepanjang tahun itu.

Bayangkan kalau tahun itu kita telah ditakdirkan mati. Alangkah ruginya kalau kita tidak memohon keampunan kepada Allah pada malam itu. Oleh kerana kita tidak tahu manakah malam yang Lailatul Qadr, maka kita perlulah berdoa pada tiap-tiap malam dalam bulan Ramadhan itu terutama sekali dalam sepuluh malam terakhir.


 

Ayat 5: Allah sambung lagi penceritaan tentang Malam Lailatul Qadr itu.

أَمرًا مِّن عِندِنا ۚ إِنّا كُنّا مُرسِلينَ

Sahih International

[Every] matter [proceeding] from Us. Indeed, We were to send [a messenger]

Malay

Iaitu perkara-perkara yang terbitnya dari hikmat kebijaksanaan Kami; sesungguhnya telah menjadi adat Kami mengutus Rasul.

 

أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا

Perintah dari sisi Kami;

Setiap perintah itu ditetapkan oleh tidak lain melainkan dari Allah. Oleh itu, perintah itu tidak boleh berubah, ianya akan tetap dijalankan; kita juga yakin bahawa, kerana ianya diberikan oleh yang Maha Hikmah, maka ianya adalah sesuatu yang baik.

 

إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ

sesungguhnya Kami lah yang mengutus.

Ada dua makna dari maksud ‘mengutus’ ini:

1. Maksud ayat ini adalah Allah mengutus para malaikat untuk menjalankan segala perintahNya yang ditetapkan itu.

2. Begitu juga, ianya bermaksud Allah mengutus para Rasul untuk menyampaikan risalah dari Allah. Seperti yang kita telah tahu, Allah telah menurunkan KalamNya sebagai panduan. Dan Allah bukan sahaja turunkan wahyu, tapi Allah utuskan juga para Rasul. Apakah kepentingan para Rasul itu?

Seperti yang kita selalu sebut: Panduan kepada hidup kita adalah Qur’an ini. Kita sepatutnya menjadikannya seperti ‘manual’ bagi hidup kita. Seperti juga kalau kita beli iPhone yang baru. Kita tak tahu pakai kerana bukan kita yang cipta iPhone itu. Oleh itu, kita akan gunakan manual yang diberikan bersama iPhone itu.

Tapi, kadang-kadang bila kita baca manual itu pun, kita masih tak tahu, kerana mungkin kita tidak faham dengan lenggok bahasa yang digunakan, mungkin ada bahasa teknikal yang kita tidak faham. Oleh itu, kita akan minta tolong rakan kita yang faham dengan iPhone, yang dah biasa guna iPhone untuk ajar kita satu persatu bagaimana nak memakainya. Itu lagi mudah kerana kalau kita baca sendiri, kita pun tak berapa nak faham kerana bahasa teknikal yang digunakan.

Itulah perumpamaan Nabi Muhammad. Kita tidak tahu apakah yang dimaksudkan dalam Qur’an ini kalau bukan Nabi yang menjelaskan kepada kita. Nabi mempraktikkan apa yang ada dalam Qur’an itu supaya kita tahu bagaimana nak menjalankan kehidupan kita selari dengannya.

Kita boleh ikut Nabi kerana baginda juga seorang manusia dan baginda lebih memahami Qur’an itu dari kita. Maknanya, Allah tunjukkan contoh bagaimana mengamalkan Qur’an dengan diberikan contoh seorang manusia yang mengamalkannya.

Ini juga menunjukkan kepentingan kita belajar sunnah. Kalau tidak belajar sunnah, bagaimana kita hendak tahu bagaimana mengamalkan Qur’an? Itulah peliknya bagaimana ada manusia yang boleh percaya kepada Qur’an, tapi tidak percaya kepada hadis?

Yang paling jelas adalah Golongan Anti-Hadis yang diketuai oleh Kasim Ahmad. Kalau dia seorang sahaja yang gila, kita boleh faham kerana memang ramai orang gila dalam dunia. Tapi yang menghairankan, kenapa ada yang ikut dia?


 

Ayat 6: Inilah Dakwa/Maksud surah ini. ‘Dakwa Surah’ adalah hujah utama dalam sesuatu surah – Key Point. Bukan keseluruhan ayat ke 6 ini, tapi dalam bahagian kedua ayat ini.

رَحمَةً مِّن رَّبِّكَ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ العَليمُ

Sahih International

As mercy from your Lord. Indeed, He is the Hearing, the Knowing.

Malay

(Untuk menyampaikan) rahmat dari Tuhanmu (kepada umat manusia); sesungguhnya Allah Jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui (akan segala keadaan hamba-hambaNya).

 

رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ

Rahmat dari Tuhanmu;

Dari rahmat Allahlah yang menurunkan para rasul untuk menyampaikan peringatan dan amaran kepada manusia. Kalau Allah tak turunkan, tak tahu macam mana kita akan jadi. Jadi, Nabi Muhammad itu adalah rahmat kepada kita sebenarnya.

Dan dengan rahmatNya itu, manusia dapat mengenal Allah, dapat tahu agama, dapat menjalankan perintah Allah. Bayangkan kalau Allah tidak menurunkan para Rasul, bagaimana kita hendak kenal Allah? Tentunya kita tidak akan dapat mengenal Allah dengan usaha sendiri kerana akal kita tentu tidak mampu mencapai pengetahuan itu.

Oleh itu, ingatlah rahmat Allah yang maha besar ini. Kerana Dia sayangkan makhlukNya, Dia telah memperkenalkan DiriNya dan memperkenalkan agama Islam kepada manusia.

Keputusan Allah tidak boleh diubah. Itu juga adalah rahmat Allah. Bayangkan kalau ada yang boleh ubah keputusan Allah setelah Allah tetapkan? Tentulah itu tidak adil.

 

إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

sesungguhnya Allah Jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui

Inilah potongan ayat yang menjadi ‘Dakwa’ surah ini. Ayat ini mengajar kita bahawa Allah sahaja yang tahu segala perkara. Dan Allah sahaja yang tahu apakah penyelesaian kepada masalah kita.

Allah sahaja yang mendengar doa manusia kepadaNya. Kerana seperti dalam ayat ini, Allah memberitahu kepada kita bahawa hanya Dia sahaja yang Maha Mendengar. Pendengaran manusia memang ada, tapi terhad – kalau orang yang kita bercakap itu tidak ada di hadapan kita, dia tidak dapat dengar; kalau bunyi tengah bising, kita pun tak dapat dengar; kalau orang yang bercakap itu berbisik perlahan sangat, kita tak dapat dengar; kalau dia sudah mati, dia tidak dapat dengar lagi.

Jadi, ada banyak kekangan dalam pendengaran kita. Tapi tidak dengan Allah. Allah Maha Mendengar. Dan bukan sahaja boleh Dua mendengar tapi boleh memenuhi permintaan hamba.

Akan tetapi mungkin ada yang kata, kita sebagai manusia pun boleh mendengar juga, bukan? Jadi kita kena sedar yang Allah boleh mendengar cara biasa dan juga luar biasa.

Kalau salah faham tentang perkara ini, boleh menyebabkan rosaknya syirik. Dan memang ramai dari kalangan orang kita yang melakukan syirik ini – dinamakan Syirik fis sam’ie (syirik dalam hal mendengar). Kerana tidak faham tauhid, mereka pergi seru roh-roh yang telah mati.

Ini memang berlaku dalam banyak keadaan dalam masyararakat kita ia boleh berlaku kepada mereka yang tidak ada asas wahyu Allah. Kerana ramai yang tidak mempelajari tafsir Qur’an dan dalam hal ini, syaitan yang untung – sebab senang sahaja syaitan nak tipu orang yang jahil.

Mungkin ada pula yang berhujah, mungkin Allah boleh beri manusia-manusia (seperti Nabi dan wali) boleh mendengar. Mereka kata Allah boleh dan mampu sahaja untuk lakukan begitu kerana Dia Maha Berkuasa. Oleh itu, dalam surah Jathiya, Allah menekankan yang Allah tidak beri kelebihan mendengar luar biasa itu kepada manusia.

Masyarakat yang berdoa dan meminta pertolongan kepada roh-roh yang telah mati itu telah melakukan kesalahan syirik kepada Allah. Kerana mereka beriktikad bahawa ada makhluk lain yang ada sifat mendengar seperti Allah. Apabila kita menyamakan mana-mana dari sifat Allah kepada makhluk, itu juga merupakan satu kesyirikan.

Dalam ayat ini, Allah memberitahu kepada kita bahawa hanya Dia sahaja yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui segala keperluan kita. Oleh itu kita sepatutnya hanya minta kepada Allah, tapi ada juga yang minta kepada selain Allah.

Apabila ditegur, mereka akan kata mereka bukan minta kepada makhluk itu, mereka kata mereka minta kepada Allah juga, tapi ‘melalui’ perantaraan makhluk itu. Ini adalah ajaran yang salah tapi malangnya berleluasa dalam dunia sekarang, termasuklah masyarakat Islam kita. Itu dinamakan tawasul.

Tidak ada entiti lain yang dapat mendengar doa kita. Tidaklah Nabi Muhammad itu sendiri dapat mendengar permintaan kita kerana baginda telah wafat. Kerana tidak pernah Nabi kata baginda akan mendengar permintaan manusia selepas dia wafat.

Dan dalil dalam Qur’an telah menyatakan dengan jelas bahawa orang mati tidak dapat mendengar. Jadi kalau ada yang kata orang yang mati seperti Nabi dan wali boleh mendengar, kena bawa mari dalil yang qat’ie (menunjukkan sesuatu yang jelas). Tak boleh dalil yang tidak qat’ie.

Banyaklah dalil yang diberikan oleh manusia sebagai dalil yang orang mati boleh mendengar (bunyi tapak kaki di kubur, Nabi bercakap dengan musyrikin Mekah yang mati di Perang Badr dan lain-lain), tapi itu semua bukanlah dalil yang qat’ie.

Kerana kekeliruan yang banyak dalam masyarakat tentang orang mati yang dikatakan boleh mendengar, maka elok kiranya kita menyebut beberapa perkara tentangnya:

  1. Memang terdapat perselisihan tentang permasalahan sama orang yang sudah mati boleh mendengar. Cuma ulama yang mengatakan orang mati boleh mendengar, hanya mengatakan mereka boleh mendengar sahaja tanpa memberikan huraian, dan jauh sekali dari mengatakan yang orang yang mati itu boleh mendengar. Itu adalah fahaman yang sesat. Begitu pun ada perselisihan, pendapat yang mengatakan orang yang mati tidak boleh mendengar lebih rajih, lebih kuat dalilnya dan lebih menetapi dan menyelamatkan akidah.
  2. Saidatina Aisyah sendiri pernah mengatakan yang orang yang mati tidak boleh mendengar. Ini adalah pendapat yang Qat’ie dan lebih bertepatan dengan ayat-ayat Qur’an.
  3. Imam Bukhari meriwayatkan dari Qatadah tentang peristimwa orang mati yang mendengar adalah kejadian mukjizat dan tidak boleh dijadikan sebagai kaedah umum.
  4. Nabi Muhammad memang pernah bercakap dengan Musyrikin Mekah yang mati dalam Perang Badr. Nabi telah ditegur oleh Saidina Umar dan Nabi menjawab bahawa mereka memang boleh mendengar. Teguran Saidina Umar itu menunjukkan kepercayaan mereka bahawa orang mati memang tidak boleh mendengar dan sebab itulah Umar hairan kenapa Nabi bercakap dengan musyrikin yang mati itu.
  5. Perkara akidah perlu berdasarkan Qur’an, hadis mutawatir dan hadis hasan. Jikalau ada yang berlawanan dengan Qur’an, hendaklah ditakwil supaya sesuai dengan Qur’an. Hadis tidak patut berlawanan dengan Qur’an.
  6. Amalan di kubur Nabi tidak boleh melebihi amalan para sahabat iaitu sekadar memberi salam.

Nabi tidak mendengar dan tidak juga wali seperti Sheikh Abdul Qadir dengar doa kita kepadanya. Maka, mereka-mereka yang menyeru Nabi Muhammad dan lain-lain itu, dengan permintaan-permintaan mereka, adalah salah sama sekali.

Termasuk juga dalam hal ini, Nabi tidak dapat mendengar permintaan umat Islam yang meminta syafaat dari baginda. Kerana tidak pernah Nabi suruh kita minta syafaat kepadanya. Salah faham tentang syafaat ini telah banyak menyesatkan umat Islam sampaikan mereka melakukan perkara syirik.

Lalu bagaimana dengan acara ‘Maulid Perdana’ yang dilakukan oleh masyarakat kita yang jahil itu? Sampaikan beribu-ribu berkumpul di stadium, di padang besar dan sebagainya? Mereka menyeru-nyeru sambil memuji (dan memuja) baginda dengan harapan dan iktikad yang Nabi boleh mendengar permintaan mereka.

Antaranya mereka berkata ‘isyfa’lana‘ yang bermaksud ‘berilah syafaat kepada kami’. Adakah Nabi boleh mendengar? Kalau benar Nabi boleh mendengar, mereka perlu keluarkan bukti. Jangan hanya cakap-cakap sahaja. Jangan hanya agak-agak sahaja.

Jangan hanya kata ‘saya rasa’, ‘pendapat saya’, pendapat ulama itu dan ini dan berbagai hujah batil yang diberikan oleh manusia. Segala perkara ghaib memerlukan bukti. Ini penting kerana kita manusia tidak tahu perkara ghaib. Perkara ghaib memerlukan nas naqli (nas dari Qur’an dan Hadis) yang sahih.

Satu lagi, kalau minta kepada selain Allah, kenalah yang diminta itu juga ada kuasa untuk menolong, kalau tidak, buang masa sahaja minta kepada mereka. Maka kena bawa juga dalil qat’ie yang kata mereka ada kuasa untuk menolong.

Sudahlah kena bawa dalil qat’ie yang mengatakan mereka boleh mendengar, kena bawa juga dalil qat’ie yang mengatakan mereka boleh menolong. Begitulah tentang perkara akidah, kena ada dalil yang kuat, kalau dalil setakat wahm atau zanni sahaja, tidak dipakai.


 

Ayat 7: Kenapa kita kena ikut perintah Allah? Kerana Allah adalah Tuhan kita. Allah berikan dalil itu dalam ayat ini.

رَبِّ السَّمٰوٰتِ وَالأَرضِ وَما بَينَهُما ۖ إِن كُنتُم مّوقِنينَ

Sahih International

Lord of the heavens and the earth and that between them, if you would be certain.

Malay

Tuhan (yang mencipta dan mentadbirkan keadaan) langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya; kalau betul kamu orang-orang yang yakin (akan hakikat itu, maka terimalah sahaja apa yang diutuskan kepada kamu).

 

رَبِّ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضِ

Tuhan (yang mencipta dan mentadbirkan) langit dan bumi

Ilah yang ada sifat Maha Mendengar dan Maha Mengetahui itu hanyalah Tuhan kita Allah yang mencipta dan mentadbir memelihara alam ini. Kita kena puja dan sembah Allah sahaja kerana Dia lah yang telah mencipta alam ini. Bukan sahaja Dia telah cipta, tapi Dia juga mentadbir dan memelihara alam ini. Dalam setiap ketika, Allah menguruskan kita. Tidak pernah Dia berikan kuasa mengurus itu kepada selain dariNya.

Ini penting untuk kita ketahui kerana makna رَبِّ bukan hanya bermakna ‘Tuhan’ sahaja, tapi ia bermaksud ‘yang mencipta, memelihara dan menjaga’. Bukan hanya mencipta sahaja alam ini dan kemudian dilepaskan begitu sahaja alam ini.

 

وَمَا بَيْنَهُمَا

serta segala yang ada di antara keduanya;

Bukan sahaja langit dan bumi, tapi apa sahaja yang ada di antara keduanya. Yang kita pun tidak tahu apakah yang ada diantara langit dan bumi kerana akal kita yang terhad. Maksudnya, Allah adalah Tuhan kepada segenap alam.

 

إِن كُنتُم مُّوقِنِينَ

Jika kamu orang-orang yang yakin

Jika kamu hendak mencari keyakinan. Keyakinan apakah yang hendak dicari?
Yakin bahawa mengesakan Allah adalah tuntutan utama agama.
Yakin bahawa Allah lah Tuhan sekalian alam.
Yakin yang Allah lah yang menurunkan Qur’an dan memberi hidayah.

Sekiranya kamu ingin menyakini apa yang diberitakan oleh Allah, ini semua yang disampaikan dalam Qur’an sudah cukup sebagai dalil.


 

Ayat 8: Allah sambung lagi penerangan tentang DiriNya. Kalau Allah tak beritahu kepada kita, kita tidak tahu.

لا إِلٰهَ إِلّا هُوَ يُحيي وَيُميتُ ۖ رَبُّكُم وَرَبُّ ءآبائِكُمُ الأَوَّلينَ

Sahih International

There is no deity except Him; He gives life and causes death. [He is] your Lord and the Lord of your first forefathers.

Malay

Tiada ilah melainkan Dia; Dia lah Yang menghidupkan dan Yang mematikan; (Dia lah jua) Tuhan kamu dan Tuhan datuk nenek kamu yang telah lalu.

 

لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ

Tiada ilah melainkan Dia;

Tiada ilah lain yang kita buat ibadat kepadanya – hanya Allah sahaja. Kita melakukan ibadat kepada Allah sahaja. Tiada ilah lain yang kita boleh hinakan diri kita di depannya melainkan kepada Allah sahaja. Tiada ilah yang menjadi tempat sandaran hati kita dan pengharapan kita melainkan kepada Allah sahaja.

Oleh itu, jangan kita buat ibadat kepada ilah-ilah yang lain. Ilah adalah entiti yang kita buatkan ibadat kepada mereka. Sebagai contoh, kita hanya solat kepada Allah sahaja. Tapi ibadat bukan solat sahaja. Doa adalah ibadat, puja adalah ibadat, zikir adalah ibadat, dan lain-lain lagi. Jadi, jangan kita doa kepada selain Allah, zikir kepada selain Allah. Tapi, masyarakat kita dua-dua perkara ini mereka langgar. Mereka akan doa kepada selain Allah, mereka zikir kepada selain Allah.

Mereka buat ibadat-ibadat lain lagi kepada entiti selain Allah. Sebagai contoh, mereka akan beri salam kepada Nabi, wali, malaikat pada malam hari sebagai amalan sesat mereka. Mereka sedekah Fatihah kepada Nabi dan wali-wali itu padahal itu tidak ada dalil langsung.

Tapi kenapa mereka buat? Kerana salah faham, kerana diajar guru yang salah faham, kerana dah ramai buat dalam masyarakat dan sebagainya. Ingatlah bahawa agama ini kena ada dalil. Agama kita bukan macam agama lain. Kalau agama lain, mereka ada ketua agama mereka yang boleh cipta sesuatu amalan baru dalam agama mereka ikut suka mereka, ikut kesesuaian semasa, kata mereka.

Tapi dalam agama kita, semuanya sudah diberitahu oleh Allah dan Nabi kepada kita. Adakah kita rasa agama kita tidak lengkap sampaikan kena ada penambahan baru?

 

يُحْيِي وَيُمِيتُ

Dia lah Yang menghidupkan dan Yang mematikan;

Ini adalah kuasa yang tidak ada pada mana-mana makhluk lain. Oleh itu, kepadaNya sahaja kita sembah. Atau ada makhluk lain yang boleh menghidup dan mematikan kita? Tentu tidak ada. Dan kalau ada yang kata Malaikat Maut boleh mematikan kita, itu pun adalah syirik. Kerana Malaikat Maut mematikan kita dengan izin Allah, bukan dengan kuasanya sendiri.

 

رَبُّكُمْ

(Dia lah) Rabb kamu

Dia lah sahaja Tuhan yang telah mencipta dan sedang memelihara kamu dan mentadbir alam ini. Itulah maksud Rabb. Maksud Rabb bukan ‘Tuhan’ sahaja. Allah hendak memberitahu kita yang Dia lah yang mengurus dan menjaga kita. Tapi memang selalunya diterjemah sebagai ‘Tuhan’ sahaja.

 

وَرَبُّ ءآبَائِكُمُ الْأَوَّلِينَ

dan Rabb datuk nenek kamu yang telah lalu.

Bukan sahaja Dia Tuhan kamu, tapi Dia juga Tuhan kepada umat-umat terdahulu.

Dari ayat pertama sampai ayat ini, Allah memperkatakan tentang DiriNya. Banyak ayat-ayat dalam Qur’an di mana Allah memperkenalkan DiriNya berkali-kali. Supaya kita faham siapakah Dia. Maka, untuk kenal Allah kena baca Qur’an. Untuk faham Qur’an, kena belajar tafsir Qur’an. Kerana siapakah yang lebih layak lagi dari Allah untuk memperkenalkan DiriNya?

Oleh itu, tidak cukup kalau hanya belajar Sifat 20 yang itu. Cuba belajar tentang Allah dari Qur’an dahulu. Kerana ada kemungkinan, pelajaran Sifat 20 bukan memahamkan kita tentang Allah, tapi mengelirukan kita lagi. Kerana ianya ditulis dalam bentuk ilmu falsafah. Ilmu falsafah adalah ilmu pemikiran yang berbelit-belit. Pusing sana dan sini sampai dah tak faham apa dah. Padahal cara Allah memperkenalkan DiriNya dalam Qur’an adalah dengan cara yang mudah.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 27 Mac 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Taimiyyah Zubair

Tafsir Ibn Kathir

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

2 thoughts on “Tafsir Surah ad-Dukhan Ayat 1 – 8 (Orang mati tidak dapat mendengar)”

  1. Ustad , kalo bukan nabi Muhammad yg memberi syafaat di hari akhir lalu syapa ? ? Allah mengasih wewenang kepada nabi untuk memeberikan syaafaat kepada umat nabi Muhammad , tpi knapa tadi saya membaca kalo nabi Muhammad tidak memberi Syafaat ?

    Like

    1. Yang menentukan siapa yang dapat syafaat adalah Allah. Rasulullah tukang beri sahaja, macam posmen. Sila baca ayat-ayat yang lain, ada tempat yang saya jelaskan dengan panjang lebar.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s