Tafsir Surah Yaasin Ayat 1 – 8 (Tiada Syafaat Qahriyah)

Pengenalan:

Yaasin adalah surah yang selalu dibaca oleh masyarakat kita. Tapi ramai antara kita sebenarnya tidak mengetahui isi kandungnya. Padahal, ada yang tidak tinggal membacanya beramai-ramai setiap minggu pada malam Jumaat.

Tapi, mereka hanya tahu membacanya sahaja, tapi kerana tidak tahu apakah yang dimaksudkan oleh surah itu, maka mereka ada yang melanggar suruhan dalam surah itu sendiri.

Tauhid syirik qahriyah
Surah Yasiin termasuk dalam kumpulan surah yang membawa tema syafaat adalah hak Allah. Syafaat bukan boleh diminta daripada Nabi atau wali-wali. Allah lah yang memberi izin kepada sesiapa yang dikehendaki untuk diberikan syafaat.

Surah Yaasin terbahagi kepada dua bahagian:

Ayat 1 – 44 adalah bahagian yang pertama dan,

Bahagian kedua adalah ayat 45 sampai akhir.

Kesimpulan dari Surah Yaasin adalah hendak nafi ‘syirik syafaat‘. Tidak boleh syirik kerana syafaat. Yang dimaksudkan syafaat di sini adalah Syafaat Qahriyah atau ‘Syafaat Kasih Sayang’. Apakah yang dimaksudkan dengan Syafaat Qahriyah itu?

Katakanlah kita baik dengan ketua polis. Apabila anak kita kena tangkap, ketua balai tak berani ambil kes itu kerana bimbang ketua polis akan marah dia. Atau kalau tangkap pun, Ketua Polis akan suruh untuk lepaskan. Ini dipanggil ‘pertolongan’ atau dalam bahasa Arabnya, syafaat.

Cara begini tidak ada dalam kerajaan Allah taala. Tidak ada sesiapa pun yang kita boleh bodek supaya kita selamat di akhirat nanti. Jangan sekali-kali kita beranggapan bahawa kerana Allah sayang kepada Nabi Muhammad, kita boleh bodek Nabi Muhammad SAW supaya kita selamat dari Allah.

Inilah yang penganut Kristian buat kepada Nabi Isa. Kerana mereka tahu Allah sayangkan Nabi Isa, mereka telah bodek Nabi Isa sampaikan mereka naikkan baginda jadi Tuhan. Sampaikan mereka sangka kalau mereka sudah buat begitu, mereka buat dosa pun tidak mengapa. Sampai ada yang bodek ibu Nabi Isa, iaitu Maryam pun ada. Itu semua adalah pemahaman yang salah. Janganlah kita pun ada pemahaman seperti penganut Kristian juga.

Adakah masyarakat kita buat seperti itu juga? Memang ada. Iaitu ada antara kita yang pergi ke kubur Nabi di Masjid Nabawi di Madinah dan mohon kepada baginda supaya ingat kepada kita untuk beri syafaat di akhirat nanti. Padahal Nabi Muhammad sudah wafat dan tidak dapat mendengar dan  menjawab permintaan itu. Kalau kita kata begitu, sudah jadi kufur.

Ingatlah bahawa Allah sahaja yang boleh beri syafaat. Nabi hanya ‘menyampaikan’ sahaja syafaat kepada sesiapa yang telah ditetapkan oleh Allah. Bukan Nabi yang menentukan siapa yang boleh dapat syafaat. Perumpamaannya adalah sepertimana Tuan Pegawai Daerah menyampaikan surat tanah kepada mereka yang telah ditetapkan akan dapat tanah oleh Pejabat Tanah.

Dia hanya *menyampaikan* sahaja sijil itu. Sebenarnya yang menetapkan siapa yang akan dapat tanah itu bukan dia. Kena mohon dulu dengan pejabat tanah dan hanya mereka yang layak sahaja akan dapat.

Mereka yang ikut seratus peratus ajaran Allah dan Nabi Muhammad semasa hidup di dunia akan mendapat syafaat dari Allah. Iaitu mereka yang tidak melakukan syirik kepada Allah. Atau jikalau dia ada melakukan syirik, dia sempat mohon ampun sebelum mati. Mereka yang ada fahaman dan amalan syirik, tidak akan ada peluang untuk dapat syafaat.

Surah Yaasin ini adalah salah satu dari Surah-surah Makkiyah – diturunkan di Mekah. Surah-surah Makkiyah mempunyai persamaan di dalamnya, iaitu kesemuanya menceritakan tentang tiga perkara penting: Tauhid, Risalah dan Akhirat. Ketiga-tiga elemen ini ada dalam surah Yaasin ini.

Kita akan melihat bahawa satu persatu perkara ini akan disentuh dalam surah Yaasin ini, dan dimulai dengan Risalah – tentang tugas Nabi Muhammad sebagai Rasul. Kemudian surah ini akan menerangkan tentang Tauhid dan akhir sekali tentang kejadian-kejadian di Hari Kiamat dan akhirat nanti.

Tiada malam-malam khas untuk membaca Surah Yaasin ini. Boleh baca bila-bila masa sahaja sebenarnya. Tapi tak boleh jika buat bacaan Yaasin pada malam Jumaat sahaja. Kalau nak baca boleh, tapi jangan qasad dalam hati, nak baca sebab itu malam Jumaat.

Tapi eloklah ditinggalkan kerana ini memang amalan bidaah. Malangnya, inilah amalan yang selalu sangat dibuat di masjid-masjid tempat kita padahal ianya bukanlah berdasarkan hadis Nabi yang sahih. Jikalau bukan dari hadis yang sahih, maka amalan itu tidak boleh dibuat, kerana ianya adalah termasuk amalan bidaah.

Termasuk juga penggunaan Yaasin ini banyak yang digunakan dalam majlis-majlis lain. Contohnya akan dibacakan kepada orang yang hampir mati, juga apabila ada yang mati, di kubur sebagai sedekah pahala dan juga di dalam majlis tahlil. Itu semua adalah perbuatan bidaah yang tidak ada dalil atau bersandarkan dalil yang lemah.

Yang sahihnya, pada hari Jumaat, dianjurkan untuk baca Surah Kahfi. Tapi, kalau nak baca Surah Kahfi, tak boleh buat malam Jumaat sahaja. Kena berselang seli dengan membaca pada siang hari juga. Kerana dalam hadith Nabi, baginda sebut pada ‘hari’ Jumaat, bukan ‘malam’ Jumaat.

Maksud utama surah Yaasin adalah untuk menafikan syafaat qahriah. Iaitu tidak ada syafaat yang boleh diberi kepada sesiapapun termasuk syafaat kerana kasih sayang. Sebagai contoh, ada antara kita yang selalu bodek malaikat, Nabi, wali dan sebagainya. Yang buat begitu sangka bahawa dengan buat begitu, Tuhan tak akan azab kita. Ketahuilah bahawa Tuhan tidak boleh dipengaruhi oleh sesiapapun. Fahaman ini tidak boleh ada di kalangan kita. Kalau ada perasaan itu, maka itu adalah syirik kepada Allah.

Yang ada hanyalah syafaat bil izin. Iaitu syafaat yang dizinkan oleh Allah. Inilah yang telah tertulis dalam Ayat Kursi.

مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ

Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya.

Nabi memang diberi kelebihan untuk memberi syafaat, tapi bukanlah baginda boleh beri kepada sesiapa sahaja yang baginda kehendaki. Kepada bapa saudaranya yang baginda sangat sayang pun tidak boleh. Hanya kepada yang bertauhid kepada Allah sahaja yang akan dapat syafaat. Iaitu yang tidak ada syirik kepada Allah.

Kita tidak perlu bodek Nabi, wali dan malaikat. Yang mengamalkan perbuatan itu adalah mereka yang apabila hendak melakukan perbuatan ‘membodek’ itu akan memulakan dengan perkataan: ila hadrati Nabi….. Ataupun mereka akan kirim salam kepada Nabi, kepada wali dan juga kepada malaikat.

Perkataan ‘hadrat’ yang mereka gunakan itu adalah perkataan Urdu, jadi ianya adalah amalan yang berasal dari India. Bukan dari amalan orang Arab dan tentulah bukan amalan yang pernah diajar oleh Nabi atau diamalkan oleh para sahabat.

Mereka yang buat sebegitu adalah dengan tujuan untuk mendapat keberkatan dari Nabi. Tetapi Nabi tidak pernah pun mengajar umatnya untuk berbuat seperti itu. Sebenarnya tidak perlu mereka melakukan sedemikian kerana dengan membaca Surah Yaasin kita sudah mendapat berkat. Jadi kena buang kekeliruan ini.

Banyak yang keliru dengan mencari keberkatan ini. Keberkatan ada yang berbentuk tempat seperti Mekah. Adakah tempat itu yang memberi berkat? Tidak kerana Allah yang memberi berkat kepada kita kerana kita ada di situ. Keberkatan yang dimaksudkan adalah, jikalau kita berdoa, doa itu in sha Allah akan makbul.

Selain dari tempat, perbuatan yang baik juga mempunyai keberkatan. Sebagai contoh, dengan membaca Al-Qur’an juga boleh mendapat berkat. Jikalau kita berada dalam majlis ilmu juga kita akan mendapat berkat. Kerana waktu itu kita sedang belajar agama. Tapi bukanlah keberkatan itu datang dari ustaz yang mengajar. Manusia tidak mempunyai berkat. Berkat adalah perkara luar-biasa yang manusia tak boleh buat sendiri, kena Allah yang bagi. Tentang keberkatan ini, ada disebut di dalam Mulk:1.

تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ

Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan yang menguasai pemerintahan

Ayat ini bermakna, Allah sahaja yang boleh memberi berkat. Bukan makhluk lain. Keberkatan ini tidak boleh diturunkan melalui makhluk lain. Manusia tidak boleh beri berkat kepada orang orang lain. Nak kena buang semua fahaman yang salah ni. Kerana tidak faham tentang berkat inilah ada antara kita yang nak peluk dan cium ustaz-ustaz dan ulama’ sebab mereka kata ada keberkatan pada mereka. Itu adalah pemahaman yang salah.

Jadi Surah Yaasin ini hendak menolak pemahaman syirik manusia yang berharap kepada syafaat dari Nabi, wali dan malaikat. Dakwa Surah ini ada dalam Ayat 23 yang kita akan baca nanti.

Antara tugas Nabi adalah untuk tazkiyah umatnya. Tazkiyah itu bermaksud menyucikan hati manusia daripada sifat-sifat syirik kepada Tuhan yang telah ada dalam hati manusia. Memang kita mungkin tak buat, tapi kadang-kadang pemahaman syirik telah ada dalam hati.

Contoh: apabila kita percaya bahawa apabila burung hantu berbunyi, kita katakan bahawa akan ada orang nak mati. Itu adalah pemahaman yang syirik. Kerana kematian ditentukan oleh Allah. Tapi kalau kita kata burung hantu itu boleh tahu bahawa akan ada orang yang nak mati, bermakna kita telah mengatakan burung hantu itu mempunyai kuasa Tuhan. Kita mungkin tidak cakap begitu sebab tiada burung hantu di bandar tempat kita tinggal.

Tapi jikalau kita balik ke kampung atau masuk hutan dan kita terdengar suara burung hantu, dengan secara automatik kita akan kata, “Ini tentu ada orang yang nak mati ni”. Bermakna, kepercayaan itu telah ada dalam hati kita dah, cuma kita tidak zahirkan sahaja, sebab belum berlaku kepada kita. Fahaman itu adalah syirik kepada Tuhan.

Satu lagi contoh untuk memberikan kita lebih kefahaman: Apabila rama-rama masuk rumah, kita selalunya akan kata: “ada orang hendak datang”. Bukannya rama-rama itu mendapat rahsia dari Tuhan. Kalau percaya seperti itu pun syirik.

Banyak lagi pemahaman syirik yang selalu kita dengar: gerak mata, gatal tangan, panas telinga dan sebagainya yang selalu terjadi. Kita selalu meletakkan kejadian-kejadian seperti itu mempunyai makna-makna yang tertentu yang tidak ada dalil atau fakta yang boleh dijadikan hujah; melainkan hanya sangkaan semata atau kata-kata orang dulu-dulu yang kita percaya bulat-bulat.

Kena buang fahaman sebegini dari hati kita. Ketahuilah bahawa kalau kita ada pemahaman syirik, kita tidak akan ada peluang untuk masuk syurga. Nauzubillah!

Marilah kita belajar satu persatu makna yang hendak disampaikan Allah dalam surahNya yang mulia ini:

 


Ayat 1: Surah ini boleh dibahagikan kepada 6 perenggan makro. Ayat 1 – 12 adalah Perenggan Makro Pertama di mana Allah memberitahu kebenaran Kerasulan Nabi Muhammad.

يس

(yā sīn)

Huruf-huruf sebegini dinamakan huruf muqattaah. Dari segi bahasa ia bermaksud: huruf yang dipotong-potong. Kita tidak tahu dengan pasti apakah maksudnya. Tidak difahami kerana tidak diajar oleh Nabi. Ini mengingatkan kita bahawa kita mula belajar tafsir surah ini dengan tak tahu apa-apa melainkan apa yang Allah dan NabiNya sampaikan kepada kita sahaja.

Memang banyak yang cuba mentafsir maksud huruf-huruf muqattaah ini, tapi ianya bukanlah berdasarkan dalil yang sahih. Jadi jangan kita terlibat dengan perbuatan ini. Jangan kita mengatakan sesuatu yang tidak pasti.

Ayat kedua dari surah ini sahaja yang kita boleh nak mula tafsir. Pengajaran yang kita boleh ambil adalah: Kalau Tuhan tak mahu ajar kepada kita, kita tak dapat tahu walau satu benda pun. Maka kita sangat bergantung kepada Allah untuk mendapatkan ilmu. Allah akan buka kefahaman sesuatu perkara itu kepada mereka yang Dia nak berikan pengetahuan.

Ayat ini juga menunjukkan kepada kita bahawa ada banyak lagi perkara yang Tuhan tak beritahu kepada kita. Ianya merendahkan diri kita dengan menyedarkan diri kita bahawa kita tidak berilmu sebenarnya.

Bangsa Arab di zaman Nabi amat mementingkan bahasa. Mereka selalu mengadakan pertandingan sajak dan syair. Sampaikan kalau sajak atau syair yang memenangi pertandingan akan digantungkan di Kaabah. Maka, apabila ada ayat-ayat yang dimulai dengan huruf-huruf muqattaah ini, ianya menarik perhatian orang Arab.

Mereka tidak biasa dengan penggunaan bahasa Arab sebegini. Kerana kebiasaannya, kalau dieja huruf ya dan seen, tentulah dibaca oleh mereka sebagai ‘yas’. Tapi tidak dalam kes surah Yaasin ini. Maka mereka tertanya-tanya kenapa penggunaan sebegitu?

Oleh itu, ada mufassir yang mengatakan bahawa salah satu tujuan huruf-huruf muqattaah ini adalah untuk menarik perhatian manusia untuk mendengarnya. Dan ayat-ayat selepas huruf muqattaah adalah tentang Al-Qur’an, maka mereka mengambil maksud bahawa Allah hendak menarik perhatian manusia kepada Al-Qur’an.


Ayat 2: Targhib kepada Al-Qur’an.

وَالقُرآنِ الحَكيمِ

Demi Al-Qur’an yang penuh bijaksana;

Allah bersumpah dengan Al-Qur’an yang penuh dengan hikmah. Dengan Al-Qur’an ini manusia boleh dapat ilmu untuk kenal Allah. Dapat membezakan manakah yang haq dan manakah yang bathil.

Huruf ‘و’ dalam ayat ini adalah Huruf Qosam dan ia bermaksud Allah bersumpah dengan Al-Qur’an. Bukan bermaksud ‘dan’ seperti yang kita selalu fahami. Allah boleh bersumpah dengan macam-macam makhlukNya. Banyak dalam ayat-ayat lain Allah bersumpah dengan bintang, dengan masa dan sebagainya. Tapi manusia hanya boleh bersumpah dengan nama Allah sahaja.

Perkataan Al-Qur’an diambil dari kata قُرْآ yang bermaksud ‘membaca sesuatu’. Apabila ditambah dengan huruf ن di hujungnya, itu membaca maksud ‘banyak’ – abundance. Oleh itu ia bermakna Al-Qur’an adalah sesuatu yang banyak dibaca. Tidak ada buku atau kitab yang dibaca sebanyak manusia membaca Al-Qur’an ini. Bukan hanya setakat baca sahaja, amat banyak sekali manusia yang menghafal dan mengkajinya. Itulah salah satu mukjizat Al-Qur’an. Tidak dapat ditandingi oleh mana-mana kitab agama mana pun, termasuklah Kitab-kitab Hadis.

Yang menariknya, kita tidak pernah jemu untuk membaca Al-Qur’an walaupun kita membacanya setiap hari. Bayangkan, Fatihah yang kita baca berkali-kali dalam sehari itu pun kita tidak bosan membacanya. Walaupun kita sudah membaca surah itu semenjak kita kecil lagi sampai sekarang. Bandingkan dengan lagu, kalau kita sudah dengar 12 kali sahaja, sudah jadi bosan.

Al-Qur’an itu penuh dengan hikmah. Hikmah bermaksud kebijaksanaan. Ia mengandungi berbagai jenis pengajaran di dalamnya dan yang paling penting sekali adalah tentang tauhid atau akidah. Ini bermaksud sesiapa yang belajar Al-Qur’an akan dapat banyak hikmah.

Sesiapa yang beramal dengan hikmah akan mendapat berkat. Sesiapa yang mendapat berkat akan mendapat rahmat. Sesiapa yang mendapat rahmat, mereka akan selamat. Oleh itu, kenalah kita belajar tafsir untuk kita faham ajaran dalam Al-Qur’an ini. Jangan hanya baca sahaja tanpa memahami apa yang dibaca.

Selain dari itu, Al-Qur’an ini memang mengandungi hikmah – kebijaksanaan (wisdom) yang tinggi di dalamnya. Ia mengandungi ajaran tentang agama, tentang kehidupan, bahasa yang tinggi nilai seninya, mengajar kita tentang bagaimana menjalani kehidupan di dunia ini supaya kita akan selamat di dunia dan di akhirat.

Kalau kita hendak mendapat kebijaksanaan ini, hendaklah kita belajar Al-Qur’an ini. Tapi bukan hanya belajar baca sahaja seperti yang ditekankan oleh orang kita, tapi kena faham tafsirnya sekali. Bukan hanya setakat membaca sahaja tanpa mengetahui apakah pengajaran di dalamnya.

Kata الْحَكِيمِ juga boleh bermaksud ‘hukum’. Al-Qur’an mengandungi hukum-hukum agama yang perlu kita ketahui dan taati. Ianya adalah hukum yang tepat dan tetap ke atas umat Islam. Cuma mereka yang tidak belajar sahaja yang tidak mengetahui apakah hukum-hukum itu. Berapa banyak umat Islam yang hari-hari membaca Al-Qur’an tapi dalam masa yang sama mereka melanggar hukum-hukum dalam Al-Qur’an sendiri? Semuanya kerana tidak belajar isi kandungan Al-Qur’an.

Jadi, manakah maksud yang tepat? Dua-dua makna الْحَكِيمِ boleh dipakai – hikmah atau hukum. Kerana salah satu kehebatan Al-Qur’an adalah ianya mempunyai banyak makna dan makna-makna itu boleh dipakai.


 

Ayat 3: Bahagian pertama Surah Yaasin ini adalah tentang Risalah. Iaitu tentang kerasulan Nabi.

إِنَّكَ لَمِنَ المُرسَلينَ

Sesungguhnya engkau (Muhammad) adalah dari rasul-rasul yang diutus.

Allah bersumpah dalam ayat kedua tadi adalah untuk menegaskan tentang kerasulan Nabi dalam ayat ini. Perkataan ‘engkau’ adalah merujuk kepada Nabi Muhammad. Satu lafaz dari Allah yang mengatakan bahawa Nabi Muhammad itu adalah seorang rasul. Walaupun orang Mekah tolak baginda, tapi Allah tetap tegaskan yang baginda adalah seorang Rasul.

Kita boleh lihat Allah gunakan perkataan  إِنَّ (sesungguhnya, tidak syak lagi) dan ditambah lagi dengan huruf لَ dalam perkataan لَمِنَ itu. Bermakna, ada tiga kali penegasan. Pertamanya, Allah bersumpah dengan Al-Qur’an, kemudian Allah gunakan perkataan إِنَّ dan huruf لَ. Bermakna, ini adalah perkara yang penting yang Allah hendak tegaskan. Inilah dalil mengatakan Nabi Muhammad sebagai Rasul. Selama ni kita percaya sahaja. Sekarang kita dah tahu mana dalilnya dalam Al-Qur’an.

Perkataan مُرْسَلِ adalah bermaksud seseorang yang telah diutus dari kuasa yang tinggi – Allah. Bermakna, seorang Rasul itu bukan datang dengan membawa mesejnya, tapi dia membawa mesej daripada Allah. Jangan kita melihat bahawa Nabi itu sendiri sahaja, tapi ingatlah bahawa ada pertalian antara apa yang baginda cakap itu dengan Allah. Kerana Allahlah yang telah melantik Nabi itu untuk menyampaikan suruhanNya. Jadi apa yang baginda sampaikan adalah dari Allah.

Maksud ayat ini adalah jangan kamu ragu-ragu bahawa Nabi Muhammad itu adalah seorang Rasul suruhan Allah. Baginda datang membawa mesej Allah. Ini penting kerana ada yang ragu-ragu untuk menerima Nabi Muhammad. Kalau yang hidup dengan baginda, ada yang tolak baginda kerana tidak percaya. Kemudian ada agama lain yang tentunya tidak terima kenabian Nabi Muhammad.

Tapi ada juga orang Islam sendiri yang mengaku Islam, tapi tidak percaya sepenuhnya dengan baginda. Atau dengan kata lain, tidak menerima hadis Nabi. Mereka kononnya boleh terima Al-Qur’an tapi mereka susah hendak terima hadis Nabi. Golongan ini adalah Golongan Anti-Hadis dan sudah lama juga ada di kalangan orang Islam di dunia ini termasuk di negara kita pun.

Mereka kononnya hanya terima Al-Qur’an sahaja, tapi jelas yang pemahaman Al-Qur’an mereka pun ada masalah. Kerana kalau mereka terima Al-Qur’an, tentu secara automatik mereka akan terima hadis Nabi.

Ayat ini hendak menegaskan tentang kerasulan Nabi Muhammad. Ini adalah Surah Makiyyah di mana Nabi masih lagi ditolak sebagai Nabi. Jadi Allah nak tekankan kepada Nabi dan kepada umatnya bahawa Nabi Muhammad adalah Rasul utusan Allah.

Dalam ayat ini juga, Allah tidak kata Nabi Muhammad itu adalah ‘seorang Rasul’. Allah kata baginda adalah ‘salah seorang dari Rasul-rasul’. Ada kepentingan kenapa Allah sebut cara begini. Kerana ada ramai Rasul-rasul yang telah diutus kepada manusia. Dan Nabi Muhammad adalah salah seorang dari mereka.

Bukanlah baginda Rasul yang pertama, tapi baginda adalah dari rentetan dari Rasul-rasul yang lain yang telah diangkat zaman berzaman. Maka ajaran yang baginda bawa itu bukanlah ajaran yang baru tapi sama sahaja dengan ajaran yang dibawa oleh para Rasul yang dahulu.

Maknanya juga, ini adalah sebagai ayat pujukan kepada Nabi kita. Sebagaimana Nabi Muhammad ditolak oleh umatnya, dikutuk, dikeji, ditohmah dan sebagainya, begitu juga Rasul-rasul yang dahulu. Allah suruh kenangkan tentang dugaan yang juga telah dihadapi oleh Rasul-rasul dahulu supaya tidak rasa susah hati sangat.

Dari segi psikologi, kalau kita tahu yang orang lain ada masalah sama dengan kita, tentulah ada kurang rasa sakit kita itu. Jadi kalau Rasulullah dapat menerima segala dugaan yang dikenakan kepada baginda itu adalah sunnatullah, maka kuranglah sedikit kesesakan di hati baginda.

Memang dari dulu sampai sekarang, akan ada sahaja yang tidak terima mesej yang disampaikan oleh para Rasul itu. Ini juga adalah untuk memujuk pendakwah zaman dulu dan sekarang yang ditolak dakwah mereka, mereka dikutuk, dikata buruk macam-macam kepada mereka. Ingatlah bahawa para Nabi dulu pun telah menerima nasib yang sama – malah lagi teruk lagi dari apa yang pendakwah sekarang kena. Maka bersabarlah.


Ayat 4: Apakah tugas Nabi Muhammad?

عَلىٰ صِرٰطٍ مُّستَقيمٍ

Di atas jalan yang lurus.

Allah menekankan kepada Nabi Muhammad supaya jangan risau, kerana baginda di atas jalan yang lurus. Apakah yang dimaksudkan dengan ‘jalan yang lurus’? Dalam Surah Fatihah yang kita baca dalam solat setiap hari, kita minta supaya Allah menunjukkan kepada kita jalan yang lurus. Nanti dalam ayat yang lain dalam surah Yaasin ini dalam ayat ke-61, Allah akan menerangkan kepada kita apakah ‘jalan yang lurus’ itu.

Al-Quran adalah wahyu utama dan hadith adalah wahyu kedua. Nabi tidak mereka-reka agama ini. Semuanya atas arahan dan panduan Allah sahaja. Jadi ayat ini memberitahu bahawa Nabi Muhammad hanya mengikut perintah Allah. Apa yang Nabi buat itu semuanya adalah di atas suruhan Allah. Maka kenalah ikut apa yang disampaikan oleh baginda.

Maka, kalau Nabi Muhammad sudah berada di atas jalan yang lurus, sekarang siapakah yang berada atas jalan yang lurus? Itulah mereka yang beriman 100% dengan Allah dan tidak melakukan syirik. Dan lagi satu, mereka itu beriman dengan Nabi Muhammad dan tidak buat bidaah walau satu pun. Kalau buat satu ibadat sahaja yang tiada dalil dari Al-Qur’an atau Hadis Nabi, itu bermakna kita sudah terkeluar dari golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Contohnya, membaca doa selepas iqamah, bukanlah amalan yang diajar oleh Nabi. Yang ada hanyalah doa selepas azan, tidak ada bacaan doa selepas iqamah. Yang sepatutnya kita buat adalah, selepas sahaja iqamah dibacakan, terus bersedia dalam keadaan senyap untuk solat. Hanya imam sahaja yang akan bercakap untuk menyuruh jemaah meluruskan saf.

Dalam ayat ini, Allah menggunakan perkataan صِرَاطٍ yang membawa maksud jalan. Dalam bahasa Arab, ada satu lagi perkataan untuk jalan iaitu سبيل sabil. Ada kalimah jamak untuk سبيل iaitu سبول subul – banyak jalan. Tapi tidak ada kata jamak untuk صِرَاطٍ. Bermakna, hanya ada satu sahaja jalan yang lurus dalam Islam. Tapi ada banyak jalan untuk bersedekah contohnya, sebab itu diletakkan perkataan sedekah fi sabilillah.

Ayat ini mengatakan bahawa tugas Nabi Muhammad diutus kepada manusia adalah untuk membawa mereka ke jalan yang lurus. Oleh kerana baginda sudah berada di atas jalan yang lurus, maka tugas bagindalah untuk ajak manusia yang lain ke jalan yang lurus juga.

‘Jalan yang lurus’ adalah jalan yang paling pantas dan paling pendek untuk ke sesuatu destinasi. Tapi bukan Nabi sahaja yang membawa ke jalan yang lurus. Sebab itu tidak ada ال pada perkataan صِرَاطٍ. Apabila perkataan صِرَاطٍ dalam bentuk umum, bermakna bukan Nabi Muhammad sahaja yang mengajak ke jalan yang lurus. Allah juga mengajak ke jalan lurus. Begitu juga Al-Qur’an dan juga para pendakwah yang ramai.

Mufassir mengatakan apabila kita berada di atas (عَلَىٰ) jalan yang lurus, ianya adalah jalan yang mudah. Macam berada di atas keretapi yang membawa kita ke destinasi kita. Ada usaha sedikit di awalnya kerana kena beli tiket dan naik keretapi itu tapi apabila kita dalam keretapi, kita hanya duduk sahaja. Kerana kenderaan itu sudah selamat dan kita ikut sahaja.

Begitulah perumpamaan berada atas jalan yang lurus. Itulah yang dapat difahami dari perkataan عَلَىٰ itu. Semoga kita semua Allah tempatkan di ‘atas’ jalan yang lurus. Aameen.


Ayat 5: Siapakah yang menurunkan Al-Qur’an ini?

تَنزيلَ العَزيزِ الرَّحيمِ

Diturunkan oleh Allah yang Maha Gagah Perkasa lagi Maha Mengasihani

Al-Qur’an diturunkan beransur-ansur, bukan macam kitab-kitab Samawi yang lain. Penurunan Al-Qur’an mengambil masa lebih kurang 23 tahun. Jika mahu dibandingkan dengan kitab-kitab Samawi yang lain, Taurat diturunkan siap bertulis; manakala Injil turun terus masuk dalam hati Nabi Isa semasa baginda kanak-kanak lagi; begitu juga dengan Kitab Zabur yang diturunkan dengan lengkap sekaligus.

Hanya Al-Qur’an yang diturunkan beransur-ansur. Sebab itu apabila diceritakan tentang penurunan Al-Qur’an, perkataan yang digunakan adalah نزل dan apabila menceritakan penurunan kitab yang lain, perkataan yang digunakan adalah أنزل. Kerana kalimah أنزل bermaksud diturunkan sekaligus dan نزل bermakna diturunkan juga, tapi beransur-ansur atau banyak kali.

Ada juga perkataan أنزل (turun sekaligus) disebut tentang Al-Qur’an, tapi ianya digunakan apabila hendak menceritakan penurunan Al-Qur’an sekaligus dari Lauh Mahfuz ke Baitul Izzah pada Lailatul Qadr. Waktu itu, penurunan Al-Qur’an memang sekaligus dengan lengkap. Dari Baitul Izzah, penurunan Al-Qur’an diberikan kepada Nabi Muhammad beransur-ansur. Yang beransur-ansur itulah yang digunakan kalimah نزل.

Ada hikmah kenapa Al-Qur’an itu diturunkan secara beransur-ansur. Antaranya, supaya umat boleh mempelajarinya sedikit demi sedikit dan dapat memberi perhatian kepadanya. Kerana kalau diberikan sekaligus, tentu umat akan lemas dan rasa berat kerana banyak sangat ayat yang diberikan kepada mereka. Maka kerana itu Nabi dan para sahabat telah menerima Al-Qur’an sedikit demi sedikit. Mereka boleh mempraktikkan ajaran itu dengan kemas.

Walaupun ianya sampai kepada kita dalam bentuk yang lengkap, kita pun kena mempelajari Al-Qur’an sedikit demi sedikit. Kita kena memahaminya dengan mendalam. Untuk memahami sesuatu yang hebat seperti Al-Qur’an, tidak boleh mengambil masa yang sekejap. Ianya memerlukan penelitian dan memerlukan masa yang lama. Jangan nak cepat sangat mempelajari tafsir Al-Qur’an sampai tidak dapat beri perhatian. Tidak ada berhentinya pembelajaran Al-Qur’an ini. Selagi kita hidup, selagi itulah kita mengkaji Al-Qur’an yang hebat ini.

Al-Qur’an ini bukan datang dari rekaan Nabi Muhammad. Kerana itu Allah tegaskan dalam ayat ini bahawa Al-Qur’an ini turunnya daripada Allah. Oleh kerana ia datang daripada Allah, maka tidak boleh buat main-main. Kenalah kita ambil perhatian dan mempelajarinya dengan saksama.

Al-Qur’an itu diturunkan oleh Allah yang mempunyai sifat ‘al-Aziz’ (Maha Gagah Perkasa). Ini adalah terjemahan ringkas dalam bahasa Melayu. Ia bermaksud Allah itu tidak ada tandingan. Tiada siapa boleh lawan dan mengalahkan Allah kerana Allah itu berkuasa sungguh. Dia boleh berbuat apa sahaja, bila-bila masa sahaja mengikut seleraNya.

Semuanya kena ikut kehendakNya, tanpa ada ada sesiapa atau sesuatu pun yang boleh melawan. Hendak menegur tak boleh, hendak melarang pun tidak boleh. Dalam Surah Yaasin ini nanti kita akan belajar tentang mereka yang tidak menerima Nabi Muhammad sebagai Rasul dan tidak mahu menerima Al-Qur’an. Kepada mereka, Allah bersifat al-Aziz. Allah akan kalahkan mereka.

Tapi Dia sertakan sifat Gagah Perkasa itu dengan sifat ‘Rahim’. Sifat Maha belas kasihan kepada makhlukNya. Allah tidak bertindak sewenang-wenangnya walaupun Dia berkuasa penuh. Kerana sayangNya kepada makhluk Dialah, yang menyebabkan Allah memberi pengajaran kepada makhlukNya dalam Al-Qur’an ini. Sifat Raheem ini Allah tujukan kepada mereka yang menerima dakwah Nabi Muhammad dan menerima Al-Qur’an sebagai pedoman hidup.


Ayat 6: Apakah tujuan Al-Qur’an diturunkan? Ayat ini merujuk khas kepada Nabi dan secara umum kepada penyebar ugama.

لِتُنذِرَ قَومًا مّا أُنذِرَ آباؤُهُم فَهُم غٰفِلونَ

Agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang bapa-bapa mereka belum pernah diberi peringatan, kerana itu mereka lalai.

 

لِتُنذِرَ قَوْمًا

Supaya kamu dapat memberi peringatan kepada kaum,

Al-Qur’an ini diturunkan sebagai peringatan kepada manusia. Apabila digunakan kalimah ‘ingat’, maksudnya memperingati perkara yang sudah diketahui. Kerana manusia sudah tahu tentang agama ini. Kerana manusia dilahirkan dengan fitrah yang sudah kenal Allah. Cuma nak kena ingatkan sahaja. Antara peringatan yang diberikan adalah ancaman tentang masuk neraka.

Maka kena gunakan Al-Qur’an ini sebagai bahan dakwah kepada masyarakat kita. Nabi sampaikan dakwah kepada bangsa Arab dan kemudian kita kena teruskan usaha baginda untuk sampaikan dakwah kepada kaum kita pula. Kerana penerima pertama Al-Qur’an adalah bangsa Arab maka mereka ada kelebihan sebagai penerima pertama Al-Qur’an.

 

مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ

yang datuk nenek mereka tak pernah dapat peringatan.

Kaum Nabi Muhammad tidak pernah mendapat peringatan dari wahyu kerana mereka tidak pernah diturunkan kitab kepada mereka. Nabi terakhir yang diturunkan kepada bangsa Arab adalah Nabi Ismail a.s. Selepas itu tidak ada Nabi lagi untuk mereka. Mungkin sudah berlalu beribu tahun, kita tidak pasti. Maka tidak ada siapa yang beri ancaman dan peringatan kepada mereka dalam hal agama.

Sementara keturunan Nabi Ishak a.s., mengikut satu riwayat, ada 70 ribu nabi dan rasul diturunkan kepada Bani Israil. Maka, Bani Israil banyak dapat peringatan, banyak dapat Nabi dan Rasul, tapi tidak kepada bangsa Arab. Kedua-dua Nabi Ismail dan Nabi Ishak adalah anak Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ismail diturunkan kepada bangsa Arab dan Nabi Ishak dan nabi-nabi dari keturunan baginda diturunkan kepada Bani Israil.

Ulama’ sahaja yang ada dalam masyarakat Arab selepas Nabi Ismail. Macam Latt, Uzza dan sebagainya. Mereka itu sebenarnya adalah ulama-ulama zaman silam yang mengajar kepada bangsa Arab. Mereka telah mengajar kebenaran. Tapi setelah sekian lama mereka mati, mereka telah disembah jadi berhala.

Keturunan Nabi Ismail dipanggil bangsa Quraish. Al-Qur’an itu diturunkan dalam bahasa Arab Quraish, bukan bahasa Arab biasa. Ianya adalah satu bahasa yang amat indah sekali.

 

فَهُمْ غَٰفِلُونَ

sebab itulah mereka itu lalai;

Kerana sudah lama tidak dapat peringatan, maka mereka telah lalai dalam beragama sampai mereka melakukan perkara syirik.

Kerana mereka tidak mendapat peringatan, mereka telah menjadi lalai. Mereka tenggelam di dalam kelalaian. Itulah sebabnya perkataan yang digunakan adalah غَافِلُونَ. Perkataan ini dalam bentuk noun. Dari segi balaghah, apabila digunakan kalimah dalam bentuk noun, maknanya mereka telah tetap dalam kedudukan itu. Mereka sudah tak kisah tentang kesalahan yang mereka buat kerana mereka sedang bergelumang di dalamnya.

Malangnya masyarakat kita sekarang pun lebih kurang sama macam bangsa Arab zaman Nabi juga. Sebab agama kita ada persamaan dengan agama mereka kerana agama mereka juga berasal dari ajaran Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Cara solat, puasa dan sebagainya adalah lebih kurang antara kita dan mereka. Tapi sebagaimana mereka lalai dari wahyu, begitu jugalah ramai dari masyarakat Islam kita sekarang.

Dalam ayat ini, dikatakan mereka tidak mendapat peringatan sudah sekian lama. Tapi banyak antara kita pun belum lagi dapat ancaman yang terdapat dalam Al-Qur’an ini. Ini adalah kerana walaupun kita ada Al-Qur’an di tangan kita, kita tidak faham pun apa yang Allah hendak sampaikan.

Walaupun kita baca Al-Qur’an hari-hari, tapi kita tak perasan kita telah buat syirik kepada Allah kerana kita tidak tahu maksud ayat-ayat Al-Qur’an itu. Kita sangka kita sudah golongan syurga kerana kita beragama Islam. Rupanya tidak, belum tentu lagi. Ini semua adalah kerana kita tidak belajar tafsir Al-Qur’an dan kerana itu pengetahuan agama kita tidak lengkap lagi. Maknanya, kalau kita pun tidak pernah belajar, kita pun belum dapat peringatan lagi. Sama sahaja seperti bangsa Arab yang disebut dalam ayat ini.

Kerana itu kita amat takut kalau kita sama sahaja macam Musyrikin Mekah. Mereka juga ada sembahyang, puasa, buat haji, berwuduk, iktikaf dan sebagainya. Ini semua kita dapat tahu dari cerita sahabat-sahabat yang masuk Islam. Mereka kata mereka juga berpuasa, solat, mengerjakan Haji dan sebagainya sebelum masuk Islam.

Tapi mereka tetap dinamakan ‘Musyrikeen’ kerana walaupun percaya bahawa Allah itu Tuhan dan percaya bahawa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail a.s. itu adalah Nabi mereka, tapi mereka juga buat syirik. Kita sendiri tahu bahawa mereka itu masuk neraka dan kekal di dalam neraka. Tapi, adakah kita sendiri akan selamat dari seksa api Neraka?

Sekarang kita kena periksa diri kita sendiri, takut kita pun sama juga dengan mereka. Jadi, untuk tahu jikalau ada amalan kita yang termasuk dalam amalan syirik, kita kena belajar. Pasanglah azam dalam diri kita untuk belajar tafsir Al-Qur’an ini sampai habis 30 juzuk. Jangan belajar sikit-sikit.

Kalau tak belajar tafsir, seseorang itu berkemungkinan akan buat syirik kerana tidak tahu bahawa perbuatannya itu adalah syirik. Walaupun dia hafal Al-Qur’an sampai 30 juzuk pun. Dan walaupun dia baca Al-Qur’an hari-hari. Kerana membaca atau menghafal Al-Qur’an, tidak semestinya dia faham apa yang Al-Qur’an hendak sampaikan. Untuk faham, kena juga belajar tafsir. Sebab ilmu kita tidak cukup untuk faham sendiri maksud yang hendak disampaikan oleh Al-Qur’an ini. Amat bahaya kalau kita cuba nak faham-faham Al-Qur’an sendiri melalui terjemahan sahaja.

Jadi tujuan ayat ini adalah nak bagi ancaman neraka kepada kita semua. ‘Mereka’ dalam ayat ini adalah umat Nabi Muhammad. Bukan hanya ditujukan kepada Musyrikin Mekah sahaja. Jangan kita baca ayat ini kita sangka hanya ditujukan kepada Musyrikin sahaja. Kita pun mungkin termasuk dalam ayat ini.

Banyak ayat yang perlu guru perjelaskan. Sebab kalau tak diberitahu, kita tak faham. Al-Qur’an ini tidak boleh kita nak tafsir sendiri. Malangnya, kebanyakan dari manusia tidak mahu belajar. Oleh kerana itu, mereka melakukan perkara-perkara bidaah dengan banyak.

Sebagai contoh: doa lepas iqamat, sapu muka selepas solat, baca wirid ramai-ramai dengan suara yang kuat, kemudian salam keliling ramai-ramai, itu semua adalah amalan-amalan yang manusia reka sendiri. Bukan dari ajaran Nabi dan bukan dari amalan para sahabat. Itu bermakna kita buat syariat sendiri. Itu adalah Bidaah. Maknanya kita nak ganti kerja Nabi kerana buat syariat dalam agama.

Sepatutnya ibadah disampaikan oleh Nabi, tapi ada yang pandai reka sendiri amalan baru. Kemudian mereka kata itu adalah ‘bidaah hasanah’. Mereka sendiri tidak faham apakah maksud bidaah hasanah itu. Mereka pandai sebut sahaja sebab guru mereka kata ianya adalah bidaah hasanah dan mereka pun pernah baca sedikit tentang bidaah hasanah. Padahal, dalam hadis, Nabi kata semua yang bidaah adalah sesat dan yang sesat akan masuk neraka.

Amat berdosa kalau melakukan amalan bidaah. Sanggupkah kita nak jumpa Tuhan nanti dengan membawa amalan yang tidak pernah diajar oleh Nabi? Bayangkan apa yang hendak kita jawab jikalau ditanya kepada kita nanti, kenapa kamu buat sesuatu amalan itu, padahal tidak pernah diajar? Berbagai-bagai alasan diberikan jikalau mereka ditanya semasa di dunia.

Tetapi bolehkah kita berhujah begitu nanti di Mahsyar? Keadaan di situ nanti tidak sama dengan keadaan di dunia. Bayangkan Jibril dengan 600 sayapnya, dengan malaikat-malaikat lain yang entah berapa banyak akan berkeliling, dan kita semua nanti duduk berlutut menanti perbicaraan dalam keadaan ketakutan. Semua kita tak berani nak berkata-kata, sehingga malaikat pun tak berani bercakap waktu itu.

Pada hari itu malaikat akan menarik keluar neraka dengan rantai untuk dihadapkan kepada kita semua. 70 ribu malaikat akan tarik satu rantai. 70 ribu rantai baru boleh tarik satu neraka. Ada sebanyak 7 neraka akan dibawa keluar untuk dihadapkan ke hadapan kita. Bolehkah lagi kita hendak berhujah di hadapan Allah waktu itu nanti?

Ayat ini juga menerangkan tujuan Al-Qur’an itu: untuk memberi peringatan. Membangunkan mereka yang lalai dari tidur kerana tidak ada peringatan untuk mereka selama ini. Menyedarkan manusia tentang kebenaran yang datangnya dari Allah sendiri. Bukanlah Al-Qur’an itu sebagai perhiasan yang digantung di dinding-dinding rumah dan kedai-kedai makan. Bukanlah digunakan sebagai azimat, pendinding dan pelaris kedai.

Bukan juga sebagai alat untuk mendapatkan sesuatu – banyak orang guna potongan ayat Al-Quran kerana hendak mendapatkan rezeki, supaya suami isteri sayang, supaya orang tunduk dan macam-macam lagi khurafat yang manusia gunakan. Bukan juga Al-Qur’an itu sebagai Kitab Perubatan yang digunakan oleh manusia untuk menyembuhkan penyakit mereka. Ini adalah cara yang salah.

Memang mereka baca Al-Qur’an, tapi niat mereka lain. Mereka hendak sesuatu perkara dunia dengan Al-Qur’an itu. Oleh kerana itu, cara mereka silap. Al-Qur’an bukan digunakan untuk itu semua.


Ayat 7: Cuma ramai manusia tetap tidak beriman.

لَقَد حَقَّ القَولُ عَلىٰ أَكثَرِهِم فَهُم لا يُؤمِنونَ

Demi sesungguhnya, telah tetap perkataan atas kebanyakan mereka, mereka tidak beriman.

 

لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ

Sesungguhnya telah tetap taqdir

Maka kerana mereka telah menolak ajaran wahyu dan telah melakukan syirik, maka Allah telah tetapkan azab ke atas mereka. Iaitu ketetapan dari janji Allah yang mengatakan: kalau tolak wahyu, maka akan dimasukkan ke dalam neraka.

Satu lagi maksud, telah tetap yang mereka itu tidak akan beriman. Maknanya, mereka itu tetap tidak akan beriman walaupun telah diberi dakwah.

 

عَلَىٰ أَكْثَرِهِمْ

ke atas kebanyakan manusia,

Memang selalunya majoriti dari kalangan manusia yang akan tolak. Yang akan menerima kebenaran itu sedikit sahaja. Jadi janganlah kita nak ikut golongan yang ramai. Kerana ada salah faham dalam masyarakat kita, kalau golongan itu ramai, tentulah mereka benar.

Tidak boleh begitu. Yang benar adalah golongan yang ikut wahyu, bukannya kerana ramai. Ingatlah yang agama kita ini bukannya demokrasi (yang lebih ramai akan menang). Agama kita ini ikut dalil dari wahyu.

Jadi, Allah hendak memberitahu, golongan Musyrikin Mekah itu kebanyakan mereka memang telah ditetapkan tidak akan beriman. Maka janganlah baginda bersedih.

 

لَا يُؤْمِنُونَ

mereka tidak beriman.

Nabi Muhammad diutus kepada sekalian alam. Tapi penerima pertama dakwah Nabi adalah bangsa Arab. Nabi telah berdakwah dan berdakwah kepada mereka tapi mereka kebanyakannya tidak mahu menerima. Apabila itu berlaku, Nabi amat sedih.

Sebagai seorang yang prihatin, baginda menyalahkan dirinya. Nabi bukan macam manusia biasa – kalau kita, tentulah kita akan cari kesalahan orang lain. Tapi tidak dengan Nabi – baginda menyalahkan diri baginda.

Allah tahu Nabi macam itu. Kerana itulah selepas baginda dihalau oleh penduduk Taif, baginda memohon ampun kepada Allah kerana tidak pandai berdakwah. Dan dalam Surah Kahf, ada disebutkan bagaimana Nabi hampir hendak memusnahkan diri baginda kerana sedih manusia tidak mengikut dakwahnya.

Maka oleh itu, Allah memujuk hati Nabi dengan mengatakan bahawa mereka itu memang telah ditakdirkan tidak akan beriman. Telah tetap keputusan atas mereka. Perkataan لَقَدْ itu adalah dua penekanan. Ada لَ dan juga sekali lagi dalam قَدْ. Ini umpama menegaskan sesuatu sampai menghentak meja.

Ramai kita tak tahu tentang qada Allah ini. Ramai yang fikir, sebab kita sudah mengucap dua kalimah Syahadah, maka kita sudah masuk Islam, dan kita akan masuk syurga. Tapi sebenarnya tidak. Ramai dari umat Islam akan masuk neraka. Ingatlah bahawa walaupun kita telah Islam, tapi belum tentu lagi kita akan dapat tiket masuk syurga.

Kenapakah Allah suruh Nabi Muhammad berdakwah kepada mereka, tapi kemudian Allah kata mereka tidak akan beriman? Adakah Allah tidak mahu mereka menerima hidayah? Bukan begitu. Mereka jadi begitu kerana mereka tidak juga mahu beriman setelah berkali-kali mereka didakwah tapi mereka masih tidak mahu beriman. Surah Yaasin adalah antara surah-surah terakhir sebelum Nabi berhijrah ke Madinah. Bermakna Nabi telah lama berdakwah kepada mereka.

Apabila terjadi begitu, maka Allah telah tutup kunci hati (istilahnya aalah khatmul qalbi) mereka dari menerima hidayah. Ini kerana mereka telah melepaskan peluang mereka. Mereka telah dibacakan ayat-ayat Al-Qur’an, mereka telah diberi pancaindera untuk melihat alam ini sebagai saksi kewujudan Allah, tapi mereka tetap memilih kesyirikan.

Allah telah memberi pilihan kepada manusia sama ada untuk memilih jalan kebenaran atau jalan kesesatan. Tapi oleh kerana mereka memilih jalan kesesatan, maka Allah mengunci mati hati mereka sampai mereka tidak langsung ada peluang untuk menerima hidayah.

Dalam tiga ayat seterusnya, akan dijelaskan lagi tentang mereka yang tidak mahu beriman ini.


 


Ayat 8: Kenapa mereka tidak beriman? Kerana Allah jadikan penghalang untuk menerima hidayah.

إِنّا جَعَلنا في أَعنٰقِهِم أَغلٰلًا فَهِيَ إِلَى الأَذقانِ فَهُم مُقمَحونَ

Sesungguhnya Kami jadikan (kesombongan dan keengganan mereka tunduk kepada kebenaran sebagai) belenggu yang memberkas kedua tangan mereka ke batang leher mereka; (lebarnya belenggu itu) sampai (menongkatkan) dagu mereka lalu menjadilah mereka terdongak.

 

إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَٰقِهِمْ أَغْلَٰلًا

Sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka

Kata أَعْنَاقِ adalah jamak kepada ‘leher’. Maka, maksud أَعْنَاقِهِمْ adalah ‘leher-leher mereka’. Tengkuk mereka telah dibelenggu dengan besi dan tangan mereka dibawa ke leher mereka dengan cara bersilang.

 

فَهِيَ إِلَى الْأَذْقَانِ

ke dagu mereka. 

Belenggu itu pula besar sampaikan menutup sampai ke dagu mereka. Apabila belenggu itu sampai ke dagu mereka, kepala mereka tidak dapat bergerak lagi. Kepala mereka tidak dapat tunduk ke bawah lagi.

 

فَهُم مُّقْمَحُونَ

sampai kepala mereka terdongak.

Kalimah مُّقْمَحُونَ: apabila rantai itu ditarik dari belakang, maka kepala kita akan terangkat macam unta yang mengangkat kepala menengadah ke langit kerana tidak mahu minum air sebab sudah kekenyangan. Kalimah ini digunakan kepada unta yang dibawa ke kawasan air untuk beri dia minum tapi dia tidak mahu minum.

Ini adalah perumpamaan kepada manusia yang ingkar semasa di dunia, maka begitulah keadaannya nanti di Padang Mahsyar. Lidahnya akan terjelir sambil menggeleng-gelengkan kepala. Mereka diseksa sebegitu rupa.

Kenapakah mereka dijadikan sebegini? Kerana mereka sombong untuk terima dakwah Nabi. Mereka telah diberikan dengan Nabi Muhammad yang mulia dan Al-Qur’an yang indah, tapi mereka tidak mahu terima kerana mereka sombong. Mereka tidak boleh nak kata buruk tentang Nabi kerana Nabi berakhlak mulia, sampai mereka tidak ada hujah atas baginda.

Dan mereka pun sebenarnya kagum dengan Al-Qur’an sampai mereka tidak dapat melawan keindahan bahasa Al-Qur’an. Ada antara mereka akan mencuri-curi dengar ayat-ayat Al-Qur’an dibacakan kerana mereka kagum dengannya.

Tapi oleh kerana sombong, ia telah menghalang mereka dari menerima hidayah. Sebagai contoh, Abu Jahal adalah dari Bani Makhzum dan Nabi Muhammad pula dari Bani Hashim. Abu Jahal rasa puak mereka lebih baik dari puak Nabi Muhammad. Tapi tidak ada hujah untuk melawan hujah Nabi. Maka mereka telah ambil keputusan untuk tidak menerima ajakan tauhid hanya kerana degil.

Macam umat Islam masyarakat kita yang melakukan bidaah sekarang. Apabila diberikan hujah kepada mereka tentang larangan mengamalkan ibadah mereka yang bidaah, mereka tidak dapat lawan kalau kita minta dalil dari mereka. Kerana mereka memang tidak ada hujah melainkan hujah yang lemah-lemah seperti: sudah lama diamalkan… benda baik apa salahnya… asalkan niat ikhlas Allah akan terima… dan sebagainya. Itu bukanlah dalil tapi itu sahajalah yang mereka ada.

Tapi walaupun mereka tidak ada hujah, mereka tidak terima juga ajaran sunnah. Kerana mereka telah biasa mengamalkan amalan bidaah itu. Mereka rasa mereka orang yang sudah tahu tentang agama. Mereka sudah lama belajar agama di pondok, di universiti dan sebagainya.

Jadi bila ada orang yang memberitahu bahawa apa yang mereka buat itu salah, mereka sombong untuk terima. Kerana mereka rasa mereka lagi pandai dan sudah banyak belajar kononnya. Balasan mereka nanti adalah apa yang Allah sebutkan dalam ayat ini.

Bahasa yang digunakan dalam ayat ini dalam dalam bentuk past tense. Seperti ianya sudah berlalu. Ini adalah bahasa Al-Qur’an yang perlu kita fahami. Apabila menceritakan sesuatu perkara dalam bentuk past tense, tapi ianya belum berlaku lagi, ianya bermakna bahawa ianya *pasti* akan terjadi. Ini adalah kerana perkara yang kita akan akan buat, belum tentu terjadi; tapi perkara yang kita telah buat, pasti telah terjadi. Mereka pasti akan dikenakan azab seperti yang disebut dalam ayat ini.

Sedikit cerita tentang keadaan di neraka dan syurga: Sebelum manusia dimasukkan ke dalam neraka, mereka akan dibelenggu dengan rantai sepanjang 40 hasta. Ianya adalah rantai yang sangat panas, sampaikan kalau hanya satu gelang sahaja diletakkan atas Bukit Thursina, akan meletup bukit itu jadi debu.

Belenggu itu terbuat daripada rantai besi, tangan ahli neraka akan ditarik dari belakang sampai tangan sampai bersilang tertarik ke tekak. Badan kita bukanlah macam badan kita semasa di dunia ini, tapi sudah di’naiktaraf’. Kalau masih digunakan badan di dunia ini, belum sempat diazab, ianya telah hancur. Maka, untuk mengazab makhluk, Allah jadikan badan yang baru untuk mereka.

Untuk membayangkan berapa besar badan kita nanti, bayangkan satu gigi kita sama besar dengan Gunung Uhud. Tempat bersila sahaja, sebesar tiga hari perjalanan dengan unta. Muka kita akan ditebalkan setebal 42 hasta. Walaupun sudah tebal kulit kita nanti, tapi apabila air yang diberi minum kepada penghuni neraka nanti diletakkan sahaja air itu pada muka, tersiat bibir kita ke atas dan ke bawah disebabkan oleh panasnya air itu. Inilah cerita pasal neraka yang jarang diketahui. Apabila tidak mengetahui keadaan tentang neraka, maka kita tidak rasa takut kepada neraka.

Alangkah berbezanya kalau dibandingkan dengan keadaan di Syurga. Kita akan mendapat tempat istirehat yang ibarat khemah untuk berkelah, yang diperbuat daripada mutiara yang dikorek dari sebongkah mutiara yang besar, sebesar 63 batu.

Itu baru tempat bercuti, bukan lagi istana tempat tinggal yang biasa. Seorang penghuni Syurga akan mendapat pelayan yang berumur belasan tahun, berjumlah beribu orang. Depan istana, ada satu pokok tempat berteduh. Untuk membayangkan besar pokok itu, jarak dari batang pokok ke hujung dahan adalah sejauh seratus tahun perjalanan dengan kuda yang laju.

Itu baru satu perumahan – penghuni syurga ada banyak perumahan. Waktu itu, kita sibuk berjalan melawat harta dan hartanah kita sahaja. Ini cerita yang diberitahu kepada kita. Belum masuk kisah yang tak diberitahu. Tanah Syurga diperbuat daripada saffron. Tentang kisah Syurga pun ramai masyarakat kita tidak tahu tentang perkara ini. Apabila tidak tahu, maka mereka tidak mempunyai perasaan yang tinggi untuk mendapatkan syurga.

Umur perempuan penghuni Syurga adalah 28 tahun dan lelaki semuanya berumur 33 tahun. Tidak akan meningkat umur itu sampai bila-bila. Yang paling hebatnya, Tuhan akan datang dan berbual-bual dengan makhlukNya di dalam Syurga. Datangnya Allah itu adalah untuk bertanya khabar dan ini adalah satu nikmat yang amat besar kerana dapat melihat Allah dengan mata kita sendiri.

Itu adalah nikmat yang paling besar. Jadi, kenalah kita pasang cita-cita untuk jumpa Tuhan yang menjadikan kita. Padahal kita semuanya akan kembali kepadaNya. Pasanglah niat itu setiap hari. Oleh itu, berdoalah sebelum tidur untuk berjumpa dengan Allah.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 6 Julai 2019


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

 

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

6 thoughts on “Tafsir Surah Yaasin Ayat 1 – 8 (Tiada Syafaat Qahriyah)”

    1. Sumber diambil dari pengajian kelas tafsir bertalaqqi. Kalau anda berminat, anda juga boleh join. Itulah yang sebaik-baiknya. Dalam penulisan ini ditambah lagi dengan rujukan kepada kitab, antaranya Kitab Tafsir Ibn Kathir.
      Rujukan guru tafsir adalah berdasarkan kitab-kitab tafsir utama. Dirangkumkan semuanya dalam pengajaran ini. Yang penting adalah pengajaran ini telah menerapkan pemahaman yang ada dengan keadaan semasa. Supaya kita boleh faham dengan melihat kepada keadaan zaman ini. Kalau kita baca kitab Tafsir sahaja, tiada contoh-contoh yang diberikan, jadi kita susah nak faham. Jadi, contoh-contoh yang diberikan dalam penulisan ini tidaklah ada kalau dirujuk dalam kitab.
      Harap penjelasan ini dapat membantu. Lebih baik kalau dapat datang ke kelas sendiri.

      Like

  1. “Assalamu ‘alaikum Wr. Wb”
    السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
    terima kasih ke atas perkongsian…..jika tak menjadi keberatan saya mohon kebenaran copy/paste,sebagai rujukan saya dan perkongsian di blog saya realeye4u2.blogspot.com

    Like

  2. Assalamu’alakum..
    Saya selalu mengikuti tafsir ini kerana ianya mudah difahami dan dijadikan sebagai rujukan. Terima kasih. Saya ingin bertanya atau mungkin saya tersilap. Dlm tafsir ni tak ada surah As-Soffat (surah 37) dan surah As-Sod (surah 38). Terima kasih.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s