Tafsir Surah Taghabun Ayat 6 – 9 (Apakah Hari Taghabun?)

Ayat 6: Dalam ayat sebelum ini Allah telah sebut tentang kaum yang telah dimusnahkan dengan azab semasa di dunia lagi. Sekarang Allah beritahu kenapa mereka kena azab itu.

ذٰلِكَ بِأَنَّهُ كانَت تَأتيهِم رُسُلُهُم بِالبَيِّنٰتِ فَقالوا أَبَشَرٌ يَهدونَنا فَكَفَروا وَتَوَلَّوا ۚ وَاستَغنَى اللَّهُ ۚ وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَميدٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

That is because their messengers used to come to them with clear evidences, but they said, “Shall human beings guide us?” and disbelieved and turned away. And Allāh dispensed [with them]; and Allāh is Free of need and Praiseworthy.

(MELAYU)

Yang demikian itu adalah kerana sesungguhnya telah datang kepada mereka Rasul-Rasul mereka membawa keterangan-keterangan lalu mereka berkata: “Apakah manusia yang akan memberi petunjuk kepada kami?” lalu mereka ingkar dan berpaling; dan Allah tidak memerlukan (mereka). Dan Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

ذٰلِكَ بِأَنَّهُ كانَت تَأتيهِم رُسُلُهُم بِالبَيِّنٰتِ

Yang demikian itu adalah kerana sesungguhnya telah datang kepada mereka Rasul-Rasul mereka membawa keterangan-keterangan

Allah beritahu mereka yang dimusnahkan itu adalah kerana mereka telah menolak Rasul-rasul mereka. Rasul-rasul itu telah datang bawa keterangan yang jelas nyata. Wahyu telah disampaikan kepada mereka, tapi mereka tak mahu nak terima.

Apabila digunakan kalimah البيّنٰت ia bermaksud yang para rasul itu datang dengan bawa kebenaran yang jelas dah.

Pertama mereka telah bawa mukjizat sebagai bukti yang mereka memang Nabi. Kerana Nabi sahaja diberikan mukjizat oleh Allah. Kerana mereka bawa dakwah yang besar dan mereka melawan penentang yang hebat, maka Allah bekalkan mereka dengan mukjizat yang dapat mengalahkan apa sahaja.

Keduanya, maklumat yang disampaikan adalah dengan cara jelas nyata. Para Nabi itu telah diberikan dengan kebijaksanaan yang tinggi, maka tentulah cara dakwah mereka adalah yang terbaik.

Tidaklah macam kempen ahli politik yang selepas mereka habis bercakap, kita pun tak pasti sangat apa kata-kata mereka sebelum itu. Kerana kata-kata mereka selalunya berpusing-pusing.

Dan ketiga, hukum yang mereka sampaikan adalah jelas mana yang halal dan mana yang haram. Mana kena buat dan mana yang kena ditinggalkan telah diberitahu dengan jelas.

Ada berbagai alasan yang mereka gunakan untuk menolak wahyu kebenaran itu. Salah satunya kerana yang sampaikan dakwah itu adalah manusia.

فَقالوا أَبَشَرٌ يَهدونَنا

lalu mereka berkata: “Apakah manusia yang akan memberi petunjuk kepada kami?”

Kalimah بَشَرٌ dari segi bahasa bermaksud ‘kulit’ dan manusia dinamakan begini kerana kulit kita nampak jelas, tidak seperti binatang lain seperti gorila, ayam dan monyet. Binatang pun ada kulit juga tapi kulit mereka tidak kelihatan kerana ditutupi oleh bulu mereka yang banyak.

Mereka yang kufur tidak percaya bahawa Allah menurunkan manusia untuk memberi wahyu kepada mereka. Pada mereka kalau manusia bawa perkara itu, tidak hebat mana dan tidak patut untuk mereka terima.

Inilah masalah yang dihadapi oleh banyak manusia kerana agama ini tidak datang terus daripada Tuhan tetapi melalui orang tengah iaitu para nabi dan rasul. Dan manusia ada yang mempunyai masalah untuk menerima arahan daripada manusia yang lain. Kerana ada manusia yang tidak suka autoriti di atas mereka.

Manusia kebanyakannya mahu bebas dan tidak suka tertakluk kepada orang atasan. Kerana itulah apabila kita semakin besar kita tidak suka untuk ikut arahan ibu bapa kita lagi dan orang-orang tidak suka untuk dengar arahan daripada polis, pegawai keselamatan dan lain-lain. Kalau pelajar yang ada masalah ini pun akan menyebabkan mereka tidak suka guru. Dan ada pekerja tidak suka bos dan pengurus mereka yang memberi arahan.

Dan ada juga para isteri yang ada masalah untuk taat kepada suami kerana mereka rasa mereka ada kebebasan mereka sendiri. 

Manusia memerlukan petunjuk bagaiman nak menjalani kehidupan dalam dunia. Kalau Allah tak beri petunjuk, maka manusia akan sesat dan hidup dalam kebengongan. Maka Allah pilih beberapa manusia pilihan menjadi Rasul untuk sampaikan ajaran dari Allah.

Kenapa Allah jadikan para Nabi dan Rasul dari kalangan manusia? Kerana nak beri pengajaran kepada manusia, kenalah manusia juga dijadikan sebagai contoh. Kalau malaikat yang ditugaskan untuk menyampaikan nasihat, tentu manusia akan kata: “ah, dia malaikat bolehlah buat begitu, dia takde nafsu!”. Maka kena manusia juga yang berikan nasihat. Kerana ada manusia boleh buat, maka semua manusia boleh buat.

Maka alasan manusia degil tak mahu manusia adalah satu kebengongan juga sebenarnya. Kerana dalam hal lain, mereka boleh sahaja ikut manusia lain. Sebagai contoh, yang sembah batu pokok dan benda-benda lain tu pun ikut ajaran sesat dari manusia juga, kan?

Dan ramai manusia senang sahaja ikut pemimpin mereka dan ahli politik ke mana-mana sahaja. Itu boleh pula mereka ikut?

Tapi bila Rasul dan pendakwah datang bawa kebenaran, susah pula mereka nak ikut. Jadi yang ada masalah bukanlah penyampai kebenaran itu, tapi mereka sendiri yang ada masalah.

فَكَفَروا وَتَوَلَّوا

lalu mereka ingkar dan berpaling;

Kaum yang telah dikenakan dengan azab di dunia lagi itu adalah kerana mereka telah engkar untuk ikut arahan Rasul mereka. Mereka menolak ajakan tauhid dari para Rasul mereka dan kerana itulah mereka layak dikenakan dengan azab semasa di dunia lagi.

Maka kerana tidak suka autoriti lah yang menyebabkan ramai manusia tidak dapat menerima arahan daripada Rasul, tambahan pula arahan daripada Rasul ini meliputi keseluruhan kehidupan mereka. Mereka memang akan melawan kalau ada masalah dengan hati mereka.

Kerana peraturan urusan hidup tidak sama seperti arahan boss di pejabat yang hanya berkenaan kerja sahaja. Ada yang kalau sebahagian sahaja dari kehidupan mereka, mereka boleh terima lagi.

Tapi kalau sudah keseluruhan kehidupan mereka kena ikut arahan agama, mereka tak suka. Lagipun kalau kena ikut arahan boss, akhir bulan dapat gaji, kan? Kalau ikut arahan agama dapat pahala, tapi mana pahalanya? Tak nampak pun? Kerana tak nampak pahala lah menyebabkan ramai susah nak taat arahan agama. 

Kita sekarang melihat kepada Rasulullah sebagai seorang manusia yang tinggi kedudukannya dan mudah untuk kita taat kepada baginda; tetapi bayangkan para sahabat ketika itu yang telah lama kenal Rasulullah daripada kecil lagi dan tiba-tiba mereka kena taat kepada baginda dalam segenap kehidupan. Tentu ini memerlukan anjakan paradigma yang hebat.

Lalu apabila mereka dapat taat sepenuhnya kepada baginda, ini menunjukkan hebatnya para sahabat itu dan ikhlasnya hati mereka. Bukan semua boleh terima kedudukan Rasulullah seperti itu. Kerana itu ramai musyrikin Mekah yang menolak Nabi Muhammad. Mereka pandang baginda manusia biasa sahaja dan bukanlah perlu ditaati.  

Maka yang boleh taat itu adalah sahabat yang bersih hatinya, tetapi orang-orang munafik dan orang-orang yang kufur, mereka tidak dapat menerima Rasulullah sebagai autoriti yang di atas mereka yang perlu ditaati. 

Jadi banyak ayat-ayat di dalam Qur’an mengajar kita bukan sahaja perlu taat kepada Allah tetapi kita kena perlu taat kepada manusia yang telah diangkat menjadi rasul. Ketaatan kepada Allah dibuktikan dengan ketaatan kepada Rasulullah. 

Maka golongan munafik apabila mendengar arahan dari Nabi Muhammad, maka mereka akan tanya sama ada ianya daripada Qur’an ataupun kata-kata Rasulullah sahaja; ini seolah-olah menunjukkan yang kata-kata Nabi itu tidak bernilai dan kalau tidak ikut pun tidak mengapa.

Dan kalau zaman sekarang kita tahu ada lagi masalah ini dimana ada manusia yang bertanya sama ada sesuatu hukum itu ianya di dalam Qur’an atau tidak, seolah-olah hadis itu tidak penting mana. Bila kata arahan itu ada dalam hadis, mereka rasa ia benda ringan sahaja. Padahal tidak sama sekali kerana hadis pun wahyu dari Allah juga.

Pada zaman Nabi sudah ada golongan sebegini dan pada zaman sekarang pun ada juga, iaitu golongan Anti-Hadis.

وَاستَغنَى اللَّهُ

dan Allah tidak memerlukan (mereka).

Maka mereka menolak untuk taat kepada Rasul dan berpaling, dan sekarang Allah memberitahu yang Allah tidak memerlukan mereka dan tidak memerlukan iman mereka. 

Kerana mereka sendiri tidak hingin kepada kebenaran, maka Allah pun tidak hingin kepada mereka. Mereka bukan penting pun.

Jangan sekali-kali ada sangkaan dalam hati kita yang Allah memerlukan iman dan ketaatan kita. Allah tidak perlukan langsung itu semua dari kita, sebaliknya kitalah yang memerlukan Allah.

وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَميدٌ

Dan Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

Allah tidak memerlukan iman dan ketaatan makhluk kerana Allah Maha Kaya. Maka Kaya itu bermaksud ‘tidak memerlukan’. Kerana itu orang kaya dikatakan ‘kaya’ kerana mereka tidak memerlukan bantuan dari orang lain.

Dan Allah juga tidak memerlukan puji-pujian dari kita kerana Allah itu Maha Terpuji. Maksudnya samada ada yang puji Allah atau tidak, Allah tetap terpuji iaitu layak dipuji. Sebelum ada makhluk yang Allah jadikan memujiNya, Allah sudah sedia terpuji.


Ayat 7: Ini pula adalah masalah kedua orang yang kufur. Selepas susah untuk taat kepada manusia, sekarang disebut sifat mereka yang lain, iaitu mereka rasa yang mereka tidak akan dipertanggungjawabkan dengan amalan dan perbuatan mereka.

Ayat ini adalah Ayat Takhwif Ukhrawi dan juga Ayat Syikayah. 

زَعَمَ الَّذينَ كَفَروا أَن لَّن يُبعَثوا ۚ قُل بَلىٰ وَرَبّي لَتُبعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِما عَمِلتُم ۚ وَذٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيرٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Those who disbelieve have claimed that they will never be resurrected. Say, “Yes, by my Lord, you will surely be resurrected; then you will surely be informed of what you did. And that, for Allāh, is easy.”

(MELAYU)

Orang-orang yang kafir mengatakan bahawa mereka sekali-kali tidak akan dibangkitkan. Katakanlah: “Memang, demi Tuhanku, benar-benar kamu akan dibangkitkan, kemudian akan diberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”. Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.

زَعَمَ الَّذينَ كَفَروا أَن لَّن يُبعَثوا

Orang-orang yang kafir mengatakan bahawa mereka sekali-kali tidak akan dibangkitkan.

Orang-orang kafir yang menolak para Rasul itu tidak percaya kepada kebangkitan semula. Pada mereka, kehidupan dunia inilah sahaja yang ada dan apabila mati nanti, habislah terus. Mereka tidak percaya yang makhluk akan dibangkitkan dan disoal tentang segala perbuatan mereka semasa di dunia.

Mereka tidak suka untuk terima konsep kebangkitan semula kerana kalau mereka terima, bermaksud mereka tidak boleh buat apa sahaja yang mereka suka semasa di dunia. Mereka tak suka dipersoalkan kelak. Mereka nak buat apa sahaja ikut nafsu mereka, termasuk zalim kepada manusia yang lain.

قُل بَلىٰ وَرَبّي لَتُبعَثُنَّ

Katakanlah: “Bahkan, demi Tuhanku, benar-benar kamu akan dibangkitkan,

Allah suruh Nabi Muhammad beritahu yang Hari Kebangkitan itu pasti. Ada peningkatan penegasan di PASTI. Ada kelainan dalam ayat ini kerana Allah selalunya bersumpah dengan menggunakan makhluk (masa, matahari dan lain-lain) dalam ayat-ayat lain, tetapi kali ini sumpah itu adalah DiriNya sendiri.

Maka ia menunjukkan penekanan tentang adanya hari kiamat dan hari kebangkitan semula. Tidak boleh disangkal dan dipersoalkan.

ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِما عَمِلتُم

kemudian akan diberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”. 

Hari Kebangkitan/Hari Akhirat itu bukan untuk suka-suka sahaja tapi akan diberitahu kembali apakah yang manusia telah lakukan semasa di dunia.

Dan bukanlah pemberitahuan itu untuk suka-suka sahaja tapi Allah beritahu balik kerana Allah nak beri pembalasan. Amalan yang baik akan dibalas dengan syurga dan amalan yang buruk akan dibalas dengan neraka.

Maka ini adalah hujah kenapa Hari Kebangkitan itu akan ada. Kerana hendak menegakkan keadilan. Manusia yang melakukan kezaliman di dunia, takkanlah mereka itu akan dibiarkan begitu sahaja? Dan manusia yang telah melakukan kebaikan, takkan mereka tidak dibalas dengan kebaikan juga?

Kita lihat kadangkala orang yang zalim itu selamat sahaja di dunia ini kerana dia ada kekuatan dan ada kuasa. Dan kita boleh lihat bagaimana ada orang yang paling baik dalam masyarakat, tapi hidupnya tidaklah berjaya atau senang sahaja. Maka di manakah pembalasan itu?

Maka Allah akan beri pembalasan yang sempurna di Hari Akhirat kelak. Maka kerana itulah kita kena yakin dalam hati kita yang Hari Kiamat dan Hari Kebangkitan itu pasti ada. Kerana naluri kecil kita pun sudah yakin dalam diri kita yang pasti segala perbuatan kita di dunia ini ada balasannya. Dan bila balasan tidak dapat di dunia, maka tentunya balasan itu akan diterima di akhirat kelak.

وَذٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيرٌ

Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.

Mudah sahaja bagi Allah nak jadikan Hari Kiamat.
Mudah sahaja bagi Allah nak bangkitkan kembali semua makhluk.
Mudah sahaja bagi Allah nak beritahu balik apakah yang telah dilakukan oleh makhluk semasa hidup di dunia. Akan diceritakan balik dari sekecil-kecilnya sehinggalah ke sebesar-besarnya.
Dan mudah sahaja bagi Allah untuk buat keputusan yang tepat, samada memasukkan manusia ke dalam syurga atau ke dalam neraka.

Jadi ini adalah hujah yang kedua tentang adanya Hari Kiamat itu. Ramai yang tidak dapat menerima kebangkitan semula itu dari sudut akal mereka. Kerana mereka lihat makhluk yang telah mati itu, takkan ada kuasa yang dapat menghidupkannya kembali. Mereka tolak dengan akal mereka yang cetek.

Sepatutnya mereka kena fikirkan kembali: alam yang sebegini hebat Allah boleh jadikan dari tidak ada kepada ada, maka apalah susahnya kalau Allah jadikan kembali? Selalunya nak jadikan sesuatu dari mula yang susah, bukan?

Sebagai contoh, kalau kita buat thesis untuk program di universiti. Pertama kali nak buat thesis itu yang susah. Tapi katakanlah file kita dalam komputer kita hilang. Jadi kita kena buat balik thesis itu. Tentu kali kedua kita nak buat itu senang lagi kalau dibandingkan dengan kali pertama kita buat, bukan? Ini kerana kita dah buat kali pertama dan kali kedua itu senang sahaja.

Begitulah logik kebangkitan semula. Mudah sahaja bagi Allah nak jadikan semula alam akhirat kerana Allah dah pernah jadikan alam dunia ini dulu pun. Sama sahaja bagi Allah nak jadikan iaitu dengan kun fayakun sahaja.


Ayat 8: Maka apabila dah tahu perkara-perkara di atas, maka apakah yang kita kena lakukan?

فَئآمِنوا بِاللَّهِ وَرَسولِهِ وَالنّورِ الَّذي أَنزَلنا ۚ وَاللَّهُ بِما تَعمَلونَ خَبيرٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

So believe in Allāh and His Messenger and the light [i.e., the Qur’ān] which We have sent down. And Allāh is Acquainted with what you do.

(MELAYU)

Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada cahaya (Al-Quran) yang telah Kami turunkan. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

فَئآمِنوا بِاللَّهِ وَرَسولِهِ

Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya

Diingatkan sekali lagi bahawa surah ini adalah Surah Madaniyyah tetapi lihatlah bagaimana Allah menceritakan tentang iman yang selalunya disebut di dalam Surah-surah Makkiyyah.

Ini memberi isyarat teguran dari Allah kerana iman umat Islam waktu itu sudah lemah dan mereka perlu diingatkan kembali dengan hal-hal akidah dan iman.

Kerana itu Allah beri peringatan kembali kepada perkara yang paling penting iaitu Tauhid.

‘Beriman dengan Allah’ adalah beriman dengan Qur’an. Maka kenalah belajar tafsir Qur’an. Janganlah jahil tentang Qur’an ini. 

‘Beriman dengan Rasul’ adalah dengan belajar Hadis dan mengamalkannya dalam kehidupan kita. Tak boleh baca sahaja hadis-hadis itu tapi kena dengar syarahnya. Saya perasan ramai yang sudah mula baca hadis sekarang. Tapi kalau tidak disambung dengan ikuti kelas pengajian hadis, maka ada kemungkinan ramai yang akan salah faham dengan maksud hadis. 

Sepertimana Qur’an tidak boleh ditafsir sendiri, begitu jugalah dengan hadis. Memang kena luangkan masa yang lama untuk mempelajarinya. Tapi itulah usaha kita untuk menjadi muslim yang sejati.

وَالنّورِ الَّذي أَنزَلنا

dan kepada cahaya (Al-Qur’an) yang telah Kami turunkan. 

‘Cahaya’ yang dimaksudkan di dalam ayat ini adalah Wahyu Qur’an. Sebagaimana kita memerlukan cahaya untuk melihat jalan dalam alam ini, maka kita juga memerlukan ‘cahaya’ untuk melhat jalan kebenaran. Maka hendaklah kita beriman dengan Qur’an ini dengan sepenuhnya. Kerana ia menunjuk jalan kepada kebenaran.

Dengan cahaya Qur’an inilah yang dapat mencerahkan permasalah dalam dunia kita, dalam jiwa kita, dalam masyarakat kita dan lain-lain lagi. Kerana itulah kita kena jadikan Qur’an ini sebagai pemandu arah kita di dunia, supaya membawa kita ke syurga.

Untuk beriman dengan Qur’an, kita telah selalu sebut, kenalah belajar tafsir Qur’an. Kalau tidak belajar, maka tidak akan faham apakah yang Allah hendak sampaikan di dalam Qur’an ini. Bukannya mustahil untuk faham Qur’an. Ianya adalah sesuatu yang mampu dipelajari oleh sesiapa sahaja.

وَاللَّهُ بِما تَعمَلونَ خَبيرٌ

Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Allah tahu apa yang kita lakukan ‘secara mendalam’. Maka Allah tahu samada kita beriman atau tidak denganNya dan RasulNya. Dan Allah tahu samada kita telah berusaha untuk memahami wahyu yang Dia turunkan kepada RasulNya itu.


Ayat 9: Setelah disebut beriman dengan Allah, dengan Rasul dan dengan wahyu, sekarang Allah sebut satu lagi iman yang kena disematkan dalam hati kita iaitu beriman dengan Hari Akhirat.

يَومَ يَجمَعُكُم لِيَومِ الجَمعِ ۖ ذٰلِكَ يَومُ التَّغابُنِ ۗ وَمَن يُؤمِن بِاللَّهِ وَيَعمَل صٰلِحًا يُكَفِّر عَنهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُدخِلهُ جَنّٰتٍ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهٰرُ خٰلِدينَ فيها أَبَدًا ۚ ذٰلِكَ الفَوزُ العَظيمُ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

The Day He will assemble you for the Day of Assembly – that is the Day of Deprivation.¹ And whoever believes in Allāh and does righteousness – He will remove from him his misdeeds and admit him to gardens beneath which rivers flow, wherein they will abide forever. That is the great attainment.

  • “At-Taghābun” suggests having been outdone by others in the acquisition of something valued. That Day, the disbelievers will suffer the loss of Paradise to the believers.

(MELAYU)

(Ingatlah) hari (dimana) Allah mengumpulkan kamu pada hari pengumpulan, itulah hari dinampakkan kesalahan-kesalahan. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan beramal saleh, niscaya Allah akan menutupi kesalahan-kesalahannya dan memasukkannya ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang besar.

يَومَ يَجمَعُكُم لِيَومِ الجَمعِ

(Ingatlah) hari (dimana) Allah mengumpulkan kamu pada hari pengumpulan, 

Dan sekarang Allah menyebut tentang pengumpulan manusia dan semua makhluk di Mahsyar. Tidak dapat dibayangkan kerana yang akan dikumpul adalah dari makhluk yang pertama sekali dicipta sehinggalah kepada makhluk yang terakhir sekali mati pada hari kiamat. Mana mungkin kita dapat bayangkan keadaan pada waktu itu dengan ramainya makhluk kerana kita pun tak tahu berapa lamakah alam ini telah dijadikan dan bila ia akan dihancurkan!

Kenang kembali sebelum ini telah ada Surah Jumaah yang telah menyebut tentang hari Jumaat dimana kita kena berkumpul untuk mengerjakan solat Jumaat. Ia adalah latihan kepada kita untuk mengingat kepada perhimpunan di Mahsyar.

Maka kena biasakan dengan perhimpunan hari Jumaat itu kerana jika tidak, kita akan ada masalah apabila hari pengumpulan dimana kita semua akan dikumpulkan sama ada kita sedar ataupun tidak. Samada kita mahu atau tidak, bersedia atau tidak.

ذٰلِكَ يَومُ التَّغابُنِ

itulah hari dinampakkan kesalahan-kesalahan.

Ini adalah satu lagi nama bagi hari akhirat. Allah hendak menjelaskan sifat hari itu. Supaya kita boleh ambil pengajaran dan bersedia untuknya. Telah ada banyak nama-nama Hari Akhirat yang Allah telah berikan dalam ayat-ayat yang lain, tapi ulama mengatakan ini adalah nama yang paling susah untuk diterjemahkan/ditafsir.

Kalimah التَّغابُنِ ini telah dijadikan nama surah ini. Ia dari katadasar غ ب ن yang bermaksud ‘rugi’ atau ‘tipu’. Ada banyak lagi maknanya seperti ‘lalai’, ‘lupa’ dan lain-lain lagi. Ia juga membawa maksud mengambil bahagian orang lain; ada yang untung dalam perniagaan dan ada yang rugi.

Hari itu adalah hari yang menjadi ‘kejayaan yang paling besar’ dan boleh juga menjadi ‘hari kecelakaan yang paling besar’ kerana kalimah التَّغابُنِ itu boleh menjadi maksud kepada dua-dua ekstrem. Ada yang beruntung sangat dan ada yang rugi sangat.

Waktu itu baru sedar. Waktu di dunia ini kita tidak nampak kesan perbuatan kita lagi, tapi ia akan dijelaskan di akhirat kelak. Tapi kepada mereka yang rugi, tidak ada apa yang mereka dapat lakukan. Peluang semasa di dunia telah diberikan dan mereka telah buang peluang itu kerana mereka tidak mahu beriman. 

Ulama tafsir memberitahu bahawa ahli syurga akan ambil bahagian ahli neraka dan ahli neraka akan ambil bahagian ahli syurga. Apakah maksudnya? Nanti di akhirat, ahli syurga akan ditunjukkan tempatnya di neraka (kalau dia buat dosa); dan ahli neraka akan ditunjukkan tempatnya di syurga (kalau dia buat baik). Maknanya ahli syurga akan ambil bahagian ahli neraka (kerana ahli neraka tak masuk syurga) dan ahli neraka akan ambil bahagian ahli syurga (kerana ahli syurga tidak masuk neraka).

Bayangkan kuota rumah bumiputera dalam projek perumahan. Selalunya pemaju kena sediakan kuota untuk bumiputera, bukan? Tapi kerana bumiputera tidak mampu beli, maka kuota bumiputera itu dibuka untuk dibeli oleh bukan bumiputera setelah sekian lama tidak diambil.

Selain dari itu, ada hadis yang menyebut nanti di akhirat akan diadili antara orang yang menzalimi dan dizalimi. Waktu itu yang dizalimi boleh menuntut dari orang yang menzalimi dirinya. Waktu itu bukan boleh bayar pakai duit, maka pahala lah yang menjadi bayarannya. Maka orang yang menzalimi terpaksa memberi pahalanya kepada orang yang dizalimi. Dan kalau pahalanya sudah habis, maka dia kena ambil dosa orang yang dizalimi itu. Maka dialah yang menjadi orang yang paling rugi.

Maka pada hari itu, ada yang rugi dan ada yang untung. Mereka yang beriman semasa di dunia seolah-olah telah melakukan perniagaan yang memberi keuntungan yang amat-amat besar dan orang yang tidak beriman telah memilih perniagaan yang amat merugikan. Semasa di dunia tidak nampak lagi, tapi ianya akan jelas pada Hari Taghabun itu.

وَمَن يُؤمِن بِاللَّهِ وَيَعمَل صٰلِحًا يُكَفِّر عَنهُ سَيِّئَاتِهِ

Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan beramal soleh, nescaya Allah akan menutupi kesalahan-kesalahannya

Beriman itu kenalah dengan iman yang sempurna. Tidak boleh ada fahaman atau amalan syirik.

Iman bukan sahaja pada hati, tapi kena ditunjukkan dengan amal yang baik, iaitu amal yang soleh. ‘Amal Soleh’ adalah amal yang ikut sunnah, bukan amal banyak tapi bidaah. Ramai yang tidak faham dengan perkara ini dan kerana itu ada banyak sekali amal bidaah yang diamalkan di negara ini. Ini kerana tidak belajar agama dengan betul.

Balasan pertama yang Allah sebut adalah akan diampunkan semua dosa mereka. Ini amat penting kerana yang paling kita perlukan adalah pengampunan dosa. Ini kerana kita sebagai manusia tentulah ada banyak dosa yang kita telah lakukan.

Dan apabila ada dosa, maka dosa itu perlu dibersihkan di neraka! Nauzubillah!!

Maka apabila Allah ampunkan dosa kita, maknanya kita telah terselamat dari neraka. Dan ini sudah nikmat besar yang amat-amat besar.

وَيُدخِلهُ جَنّٰتٍ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهٰرُ

dan memasukkannya ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai,

Dan bukan sahaja Allah selamatkan mereka dari neraka, tapi kemudian Allah masukkan mereka ke dalam syurga pula. Kerana memang hanya ada syurga dan neraka sahaja. Kalau tak masuk neraka, memang akan masuk syurga.

Dan nikmat dalam syurga itu teramat banyak. Allah tidak jelaskan kesemua nikmat di dalamnya kerana akal kita tidak akan mampu faham. Tapi Allah beri isyaratnya iaitu dalam syurga itu ada sungai mengalir di bawahnya.

Ini adalah isyarat hebatnya syurga itu. Dan ia menarik perhatian manusia kerana memang manusia suka tinggal di kawasan perumahan yang ada air. Maka Allah beri motivasi kepada kita dalam ayat ini.

خٰلِدينَ فيها أَبَدًا

mereka kekal di dalamnya.

Mereka akan tinggal kekal selama-lamanya di dalam syurga itu. Nikmat berkekalan malah akan bertambah-tambah.

Ini penting kerana kalau tinggal di tempat yang selesa seperti hotel paling mahal di dunia pun, tapi semua tahu mereka tidak kekal di situ. Maka nikmat tinggal di situ akan berkurangan kerana tahu nanti tak lama lagi kena keluar juga akhirnya.

Tapi Allah telah beri berita gembira bahawa apabila masuk sahaja ke dalam syurga, penghuni syurga akan kekal sampai bila-bila.

Ada iltifad (perubahan) dalam ayat ini. Ayat ini bermula dengan menyebut tentang dhomir mufrad (يدخله memasukkan dia) tetapi apabila masuk ke dalam syurga sudah menjadi sighah jamak pula (خٰلدين). Ini adalah kerana kita akan dinilai berdasarkan kepada amalan kita secara individu tetapi apabila masuk ke dalam syurga nanti, maka kita akan dimasukkan dengan orang-orang yang juga menjadi ahli syurga.

Dan dia menjadi amat bahagia kerana kita adalah makhluk yang suka kepada sosial. Kalau banyak nikmat tapi duduk menikmatinya seorang diri memang tidak membahagiakan kerana akan sunyi dan murung sahaja kita nanti. 

ذٰلِكَ الفَوزُ العَظيمُ

Itulah keberuntungan yang besar.

Ini keuntungan atau kejayaan yang amat besar. Kerana selamat dari neraka dan masuk pula ke dalam syurga. Kalimah الفوز bermaksud kejayaan selamat dari bahaya dan bahaya yang dimaksudkan adalah bahaya yang paling berat iaitu neraka.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Tarikh: 12 Mei 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s