Tafsir Surah Anfal Ayat 37 – 39 (Perang hingga tiada syirik)

Anfal Ayat 37: Di akhirat pula nanti akan dibezakan antara yang baik dan yang buruk, yang bersih dan yang kotor, yang haq dan yang batil. Ini adalah antara hikmah peperangan.

لِيَميزَ اللَّهُ الخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجعَلَ الخَبيثَ بَعضَهُ عَلىٰ بَعضٍ فَيَركُمَهُ جَميعًا فَيَجعَلَهُ في جَهَنَّمَ ۚ أُولٰئِكَ هُمُ الخٰسِرونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

[It is] so that Allāh may distinguish the wicked from the good and place the wicked some of them upon others and heap them all together and put them into Hell. It is those who are the losers.

(MALAY)

supaya Allah memisahkan (golongan) yang buruk dari yang baik dan menjadikan (golongan) yang buruk itu sebahagiannya di atas sebahagian yang lain, lalu kesemuanya ditumpukkan-Nya, dan dimasukkan-Nya ke dalam neraka Jahannam. Mereka itulah orang-orang yang merugi.

 

لِيَميزَ اللَّهُ الخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ

supaya Allah memisahkan (golongan) yang buruk daripada yang baik

Allah ‎ﷻ menjadikan peperangan itu untuk membezakan manusia, manakah golongan yang buruk dan manakah yang baik; manakah yang munafik dan manakah mukmin yang sebenar.

Kalimah لِيَميزَ berasal daripada dari katadasar م ي ز yang bermaksud membezakan. Sebab itulah kita ada istilah mumayyiz iaitu jangka umur kanak-kanak yang sudah boleh membezakan mana yang baik dan buruk.

Dengan adanya peperangan itu, boleh dibezakan mana yang benar dan mana yang salah. Perihalnya sama dengan makna yang terkandung di dalam firman-Nya:’

{وَمَا أَصَابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُوا وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قَالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتَالا لاتَّبَعْنَاكُمْ}

Dan apa yang menimpa kalian pada hari bertemunya dua pasukan, maka (kekalahan) itu adalah dengan izin (takdir) Allah dan agar Allah mengetahui dengan nyata orang-orang yang beriman, dan supaya Allah mengetahui dengan nyata orang-orang yang munafik kepada mereka dikatakan, “Marilah berperang di jalan Allah atau pertahankanlah (diri kalian).” Mereka berkata, “Sekiranya kami mengetahui akan terjadi peperangan, tentulah kami mengikuti kalian.”

[ Ali Imran: 166-167 ]), hingga akhir ayat.

Di akhirat nanti dua kumpulan ini akan dibezakan. Satu kumpulan akan mendapat azab seksa dan satu kumpulan lagi akan mendapat nikmat selamanya. Di dunia mungkin yang kaya dan kuat nampak hebat dan berkuasa, namun di akhirat kelak masing-masing akan mendapat bahagian selayak bagi mereka.

Di dalam ayat sebelum ini telah disebut yang orang kafir turut mengeluarkan harta mereka untuk tujuan yang buruk. Harta mereka itu walaupun banyak, ia adalah harta yang الخَبيثَ iaitu buruk, kotor dan tidak berharga. Sedangkan bagi orang mukmin yang mengeluarkan harta mereka untuk jalan kebaikan terutama sekali untuk jihad, walaupun sedikit tetapi ia adalah harta yang الطَّيِّبِ iaitu yang baik dan suci.

Balasan bagi mereka juga tidak sama. Bagi orang mukmin, infaq mereka itu akan dibalas dengan syurga dan bagi orang kafir, infaq mereka itu dibalas dengan neraka. Bahkan di dunia lagi mereka telah diberikan dengan kekalahan demi kekalahan. Sebagai contoh di dalam Perang Badr, mereka telah menginfaq harta yang banyak, namun semuanya itu hilang dan mereka pun ramai yang kehilangan nyawa. Mereka kembali ke Mekah dengan perasaan yang teramat malu.

 

وَيَجعَلَ الخَبيثَ بَعضَهُ عَلىٰ بَعضٍ فَيَركُمَهُ جَميعًا

dan menjadikan (golongan) yang buruk itu sebahagiannya di atas sebahagian yang lain, lalu kesemuanya ditumpukkan-Nya,

Allah ‎ﷻ menyatukan sesetengah yang buruk ke atas sesetengah yang lain. Allah ‎ﷻ akan kumpulkan semuanya sekali. Mereka akan dilonggokkan di dalam tempat yang sempit. Maksud فَيَركُمَهُ adalah mereka akan dihempapkan di atas satu sama lain. Dalam neraka bukannya ada bilik-bilik tempat mereka boleh melepak tetapi semua akan dihumbankan ke tempat yang sama. Kemudian mereka akan dibakar bersama-sama.

Kita kena ingat yang kafir itu terdiri daripada golongan kafir yang nyata dan ada kafir yang munafik. Yang munafik itu tidak jelas di mata manusia. Golongan munafik itu ada yang telah memberikan maklumat-maklumat rahsia tentang puak Islam kepada kawan mereka dalam kalangan Yahudi.

Puak Yahudi itu walaupun telah ada perjanjian dengan Nabi Muhammad ﷺ, tetapi dalam senyap-senyap mereka telah melakukan perkara yang bertujuan menjejaskan agama Islam dari dalam. Mereka musuh tidak nyata. Maka dengan adanya peperangan itu, dapat dinyatakan mereka semua dan dapat dikumpulkan mereka sekali. Mereka dilambakkan di atas satu sama lain.

 

فَيَجعَلَهُ في جَهَنَّمَ

dan dimasukkan-Nya ke dalam neraka Jahannam. 

Selepas mereka dikumpulkan, mereka kemudiannya Allah ‎ﷻ masukkan semua sekali ke dalam neraka jahanam kerana orang kafir tidak akan dapat masuk ke dalam syurga seperti firman Allah ‎ﷻ dalam [ Yaasin: 59 ]

وَامتٰزُوا اليَومَ أَيُّهَا المُجرِمونَ

Dan (dikatakan kepada orang-orang kafir): “Berpisahlah kamu (daripada orang-orang mukmin) pada hari ini, hai orang-orang yang berbuat jahat.

 

أُولٰئِكَ هُمُ الخٰسِرونَ

Mereka itulah orang-orang yang merugi.

Amat rugi sekali mereka itu kerana mereka akan diazab di akhirat selama-lamanya. Tidak ada harapan untuk keluar dari neraka langsung. Allah ‎ﷻ memberikan penekanan di dalam ayat ini dengan ditambah kalimah هُم (mereka) sedangkan kalimah أُولٰئِكَ pun sudah membawa maksud mereka, bukan?

Mereka menjadi orang yang amat rugi kerana segala amalan baik mereka semasa di dunia tidak dikira lagi. Segala khidmat Musyrikin Mekah yang telah menjaga Ka’bah selama hari itu pun tidak dikira amalan mereka itu. Semuanya menjadi debu.

Mereka telah merugikan diri mereka dan juga kaum keluarga mereka seperti disebut di dalam [ Zumar: 15 ]

قُل إِنَّ الخٰسِرينَ الَّذينَ خَسِروا أَنفُسَهُم وَأَهليهِم يَومَ القِيٰمَةِ ۗ أَلا ذٰلِكَ هُوَ الخُسرانُ المُبينُ

Katakanlah: “Sesungguhnya orang-orang yang rugi (dengan sebenar-benarnya) ialah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri dan pengikut-pengikutnya pada hari kiamat (dengan sebab perbuatan mereka memilih kekufuran atau kederhakaan). Ingatlah, yang demikian itulah kerugian yang jelas nyata.”

Untuk rugi di dunia pun manusia sudah tidak suka, apatah lagi rugi di akhirat. Musyrikin Mekah itu telah terasa kerugian infaq mereka yang banyak yang mereka keluarkan untuk berperang dengan puak Muslim. Akhirnya infaq mereka itu hilang begitu sahaja, diambil oleh umat Islam. Namun begitu Allah ‎ﷻ mengingatkan yang itu rugi di dunia sahaja, rugi di akhirat akan lebih lagi.

Bagaimana dengan kita? Adakah kita orang Islam akan rugi? Eh jangan sangka kita akan selamat daripada kerugian ini. Kalau kita tidak menjalankan tugas kita semasa di dunia pun kita akan rugi. Rujuk [ Surah al-Asr ]

وَالعَصرِ

إِنَّ الإِنسانَ لَفي خُسرٍ

إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ

Demi Masa! 

Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; 

Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. 

Di dalam Surah ini disebut 4 perkara yang umat Islam perlu lakukan yang jika tidak, automatik terus menjadi orang yang rugi! Maka jangan sangka kita sebagai Muslim terus selamat ya. Ada banyak lagi perkara yang kita perlu lakukan.

Habis Ruku’ 4 daripada 10 ruku’ surah ini


 

Anfal Ayat 38:

قُل لِّلَّذينَ كَفَروا إِن يَنتَهوا يُغفَر لَهُم مّا قَد سَلَفَ وَإِن يَعودوا فَقَد مَضَت سُنَّتُ الأَوَّلينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Say to those who have disbelieved [that] if they cease, what has previously occurred will be forgiven for them. But if they return [to hostility] – then the precedent of the former [rebellious] peoples has already taken place.¹

  • This is a warning that punishment is always the result of rebellion against Allāh and His messengers.

(MALAY)

Katakanlah kepada orang-orang yang kafir itu: “Jika mereka berhenti (dari kekafirannya), nescaya Allah akan mengampuni mereka tentang dosa-dosa mereka yang sudah lalu; dan jika mereka kembali lagi sesungguhnya telah berlaku (kepada mereka) sunnah (Allah terhadap) orang-orang dahulu”.

 

قُل لِّلَّذينَ كَفَروا

Katakanlah kepada orang-orang yang kafir itu:

Orang kafir yang menentang Nabi ﷺ dan umat Islam itu masih ada harapan lagi. Ini adalah nasihat kepada mereka.

 

إِن يَنتَهوا يُغفَر لَهُم مّا قَد سَلَفَ

“Jika mereka berhenti (dari kekafirannya), nescaya Allah akan mengampuni mereka tentang dosa-dosa mereka yang sudah lalu; 

Sepatutnya mereka dengarlah nasihat ini: sekiranya mereka sanggup berhenti daripada menentang Nabi ﷺ dan umat Islam, Allah ‎ﷻ berjanji akan mengampunkan dosa mereka yang telah lalu. Dosa mereka yang banyak itu boleh dimaafkan oleh Allah ‎ﷻ kerana Allah ‎ﷻ Maha Pengampun.

Bukan sahaja mereka mesti berhenti daripada melawan umat Islam, tetapi mereka kenalah juga masuk Islam. Barulah semua dosa mereka yang dilakukan sebelum Islam itu akan dibersihkan. Lihatlah kisah seorang sahabat terkenal bernama ‘Amru bin Al-‘Ash رضي الله عنه ini:

عَنْ ابْنِ شِمَاسَةَ الْمَهْرِيِّ قَالَ
حَضَرْنَا عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ وَهُوَ فِي سِيَاقَةِ الْمَوْتِ فَبَكَى طَوِيلًا وَحَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى الْجِدَارِ فَجَعَلَ ابْنُهُ يَقُولُ يَا أَبَتَاهُ أَمَا بَشَّرَكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِكَذَا أَمَا بَشَّرَكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِكَذَا قَالَ فَأَقْبَلَ بِوَجْهِهِ فَقَالَ إِنَّ أَفْضَلَ مَا نُعِدُّ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ عَلَى أَطْبَاقٍ ثَلَاثٍ لَقَدْ رَأَيْتُنِي وَمَا أَحَدٌ أَشَدَّ بُغْضًا لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنِّي وَلَا أَحَبَّ إِلَيَّ أَنْ أَكُونَ قَدْ اسْتَمْكَنْتُ مِنْهُ فَقَتَلْتُهُ فَلَوْ مُتُّ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ لَكُنْتُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَلَمَّا جَعَلَ اللَّهُ الْإِسْلَامَ فِي قَلْبِي أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ ابْسُطْ يَمِينَكَ فَلْأُبَايِعْكَ فَبَسَطَ يَمِينَهُ قَالَ فَقَبَضْتُ يَدِي قَالَ مَا لَكَ يَا عَمْرُو قَالَ قُلْتُ أَرَدْتُ أَنْ أَشْتَرِطَ قَالَ تَشْتَرِطُ بِمَاذَا قُلْتُ أَنْ يُغْفَرَ لِي قَالَ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الْإِسْلَامَ يَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ وَأَنَّ الْهِجْرَةَ تَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلِهَا وَأَنَّ الْحَجَّ يَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ وَمَا كَانَ أَحَدٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَا أَجَلَّ فِي عَيْنِي مِنْهُ وَمَا كُنْتُ أُطِيقُ أَنْ أَمْلَأَ عَيْنَيَّ مِنْهُ إِجْلَالًا لَهُ وَلَوْ سُئِلْتُ أَنْ أَصِفَهُ مَا أَطَقْتُ لِأَنِّي لَمْ أَكُنْ أَمْلَأُ عَيْنَيَّ مِنْهُ وَلَوْ مُتُّ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ لَرَجَوْتُ أَنْ أَكُونَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ثُمَّ وَلِينَا أَشْيَاءَ مَا أَدْرِي مَا حَالِي فِيهَا فَإِذَا أَنَا مُتُّ فَلَا تَصْحَبْنِي نَائِحَةٌ وَلَا نَارٌ فَإِذَا دَفَنْتُمُونِي فَشُنُّوا عَلَيَّ التُّرَابَ شَنًّا ثُمَّ أَقِيمُوا حَوْلَ قَبْرِي قَدْرَ مَا تُنْحَرُ جَزُورٌ وَيُقْسَمُ لَحْمُهَا حَتَّى أَسْتَأْنِسَ بِكُمْ وَأَنْظُرَ مَاذَا أُرَاجِعُ بِهِ رُسُلَ رَبِّي

Daripada Ibnu Syimasah Al-Mahri, beliau berkata, “Kami pernah menghadiri ‘Amru bin Al-‘Ash, sementara beliau tengah sibuk memandikan orang yang meninggal. Kemudian beliau menangis selang waktu yang lama dan memalingkan wajahnya ke tembok. Maka anaknya pun berkata, “Wahai ayahku, tidakkah Rasulullah ﷺ telah memberikan khabar gembira kepadamu dengan hal demikian? Tidakkah Rasulullah ﷺ telah memberikan khabar gembira kepadamu dengan hal demikian?”

Perawi berkata, lalu ‘Amr menghadap dengan wajahnya seraya berkata, ‘Sesungguhnya sesuatu yang paling utama yang telah kita persiapkan adalah persaksian bahawa tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah dan Muhammad adalah utusan Allah. Sesungguhnya aku tengah berada pada tiga keadaan;

Kulihat diriku, tidak ada seorang pun yang lebih membenci Rasulullah ﷺ daripadaku. Dan tidak ada sesuatu yang lebih aku sukai daripada aku dekat dengan baginda, sehingga aku dapat membunuhnya. Kalau seandainya aku meninggal dalam keadaan tersebut, nescaya aku termasuk penghuni neraka. Ketika Allah menganugerahkan Islam di dalam hatiku, maka kudatangi Rasulullah ﷺ dan kukatakan, ‘Bentangkan tangan kananmu, maka aku akan membaiatmu.’

Maka baginda membentangkan tangan kanannya.” Amru bin Al ‘Ash رضي الله عنه melanjutkan, ‘Lalu kutarik tanganku.’

Baginda pun bertanya: ‘Ada apa denganmu wahai Amr?’

Aku menjawab, ‘Aku ingin memberikan persyaratan.’

Baginda bersabda, “Kamu meminta syarat apa?’ Aku menjawab, ‘Dengan syarat aku diampuni.’ Baginda bersabda, “Apakah kamu tidak tahu bahawa Islam telah menghapuskan dosa yang telah lampau, begitupun hijrah juga menghapuskan dosa yang telah lampau, dan haji menghapuskan dosa yang telah lampau.’

Dan kemudian tidak ada seorang pun yang lebih kucintai daripada Rasulullah ﷺ, dan tidak ada yang lebih agung di mataku daripada baginda. Tidak akan pernah aku memberanikan diri untuk melihat sekilas wajahnya kerana pengagungan kepadanya. Jika aku diminta untuk menggambarkannya, aku tidak mampu melakukannya, kerana aku belum melihatnya sepenuhnya. Dan kalau aku mati pada kondisi itu, aku sangat berharap menjadi salah seorang penghuni syurga.

Kemudian kami melalui sesuatu yang mana aku tidak mengetahui bagaimana keadaanku di dalamnya. Maka apabila aku meninggal, jangan biarkan ada yang menangis meraung-raung menemaniku dan tidak pula api. Apabila kalian menguburkanku, maka taburkanlah tanah padaku, kemudian berdirilah kalian di sekitar kuburanku sekitar jarak unta disembelih dan dibahagikan dagingnya, hingga aku mendengar kalian dan melihat apa yang dibawa utusan (malaikat) Rabb-ku.

(HR. Muslim no. 121)

Lihatlah Amr رضي الله عنه ini dahulunya penentang kuat Rasulullah ﷺ sampaikan baginda terasa susah dengannya. Amru رضي الله عنه pernah bertegas bahawa sekiranya semua orang Quraisy memeluk Islam, dia sekali-kali tidak. Akhirnya Allah ‎ﷻ memberikan keimanan kepadanya dan yang mengajaknya masuk Islam adalah Negus Raja Habsyi iaitu ketika Amru رضي الله عنه ditugaskan untuk bertemu Negus supaya merayu untuk tidak membenarkan orang Islam yang berhjirah ke sana untuk terus tinggal di Habsyah.

Rupa-rupanya kedatangannya ke Habsyah adalah berkebetulan dengan peng-Islaman Raja Najasyi (Negus) tanpa diketahui oleh Amru رضي الله عنه. Maka Raja Najasyi pun telah menyarankan Amru رضي الله عنه pula yang masuk Islam. Maka misinya sudah menjadi sebaliknya pula. Dengan segera beliau mencari kapal untuk menuju ke Madinah dan di dalam kapal itu pula beliau berjumpa dengan dua orang lain Musyrikin Mekah yang juga hendak masuk Islam dengan Rasulullah ﷺ di Madinah, iaitu Khalid bin Walid dan Utsman bin Thalhah رضي الله عنهما.

Ma sha Allah, mereka ini adalah orang-orang hebat dari Mekah. Mereka kuat menentang Islam namun akhirnya dengan masuk Islam seluruh dosa mereka diampunkan serta merta. Ketika Rasulullah ﷺ melihat ketiga orang itu datang, wajah baginda pun berseri-seri, lalu berkata kepada para sahabat, “Mekah telah melepaskan jantung-jantung hatinya kepada kita.” ‘Amru bin Al-‘Ash رضي الله عنه telah memasukkan Mesir ke dalam Islam dan Umar al Khattab رضي الله عنه telah menjadikannya gebenor di sana.

Allah ‎ﷻ menjanjikan pengampunan dosa kepada orang yang masuk Islam. Mereka seumpama bayi yang baru lahir tanpa dosa langsung. Mungkin inilah sebabnya kita lihat orang yang masuk Islam setelah dewasa itu lebih faham agama daripada orang kita yang beragama Islam semenjak lahir. Mereka itu tidak ada dosa, maka senang ilmu agama hendak masuk ke dalam hati mereka. Mereka tidaklah buat amalan yang mengarut-ngarut seperti orang kita lahir sahaja sudah Muslim.

 

وَإِن يَعودوا فَقَد مَضَت سُنَّتُ الأَوَّلينَ

dan jika mereka kembali lagi sesungguhnya telah berlaku (kepada mereka) sunnah (Allah terhadap) orang-orang dahulu”.

Akan tetapi, jika mereka mengulang semula menentang agama Islam, telah berlalu cara Allah ‎ﷻ mengalahkan musuh pada masa yang lalu. Jika dulu Allah ‎ﷻ sudah memusnahkan golongan penentang, maka Allah ‎ﷻ boleh lagi untuk melakukan perkara yang sama, mudah sahaja bagi Allah ‎ﷻ.


 

Anfal Ayat 39: Ini adalah DAKWA Surah ini: Jihad qital (perang) itu dilakukan kerana hendak menegakkan tauhid.

وَقٰتِلوهُم حَتّىٰ لا تَكونَ فِتنَةٌ وَيَكونَ الدّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ ۚ فَإِنِ انتَهَوا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعمَلونَ بَصيرٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And fight them until there is no fitnah¹ and [until] the religion [i.e., worship], all of it, is for Allāh.² And if they cease – then indeed, Allāh is Seeing of what they do.

  • Persecution. See 2:193.
  • i.e., until polytheism is no longer dominant.

(MALAY)

Dan perangilah mereka, supaya jangan ada fitnah dan supaya agama itu semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari kekafiran), maka sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang mereka kerjakan.

 

وَقٰتِلوهُم حَتّىٰ لا تَكونَ فِتنَةٌ

Dan perangilah mereka, sehingga tidak ada fitnah

Allah ‎ﷻ mengarahkan umat Islam untuk berperang dengan orang kafir sehingga tidak ada syirik lagi di atas muka bumi. Lafaz ‘fitnah’ yang dimaksudkan adalah ‘syirik’ atau ‘kufur’ dan bukannya fitnah (tohmahan) sebagaimana kita faham itu. Dari segi bahasa, ‘fitnah’ itu bermaksud ‘ujian’ dan di dalam konteks ayat ini, ia bermaksud ‘syirik’.

Ad-Dahhak رحمه الله telah meriwayatkan daripada Ibnu Abbas رضي الله عنهما sehubungan dengan makna firman-Nya: Dan perangilah mereka, supaya jangan ada fitnah (Al-Anfal: 39) Yang dimaksudkan dengan ‘fitnah’ dalam ayat ini menurutnya adalah kemusyrikan. Hal yang sama telah dikatakan oleh Abul Aliyah, Mujahid,. Al-Hasan, Qatadah, Ar-Rabi’ ibnu Anas, As-Saddi, Muqatil ibnu Hayyan, dan Zaid ibnu Aslam.

Ini juga telah disebut di dalam [ Al-Baqarah: 191 ] dan [ Al-Baqarah: 217 ] yang lebih kurang bermaksud ‘fitnah’ itu lebih bahayanya dan dosanya daripada pembunuhan.

والفتنة أشد من القتل dan وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ

Kedua-dua ayat ini selalu disebut-sebut oleh orang kita dan mereka sangka ia adalah fitnah dalam bahasa Melayu, iaitu apabila mengatakan sesuatu pembohongan terhadap orang lain. Tidak benar sama sekali. Itulah bahayanya jikalau tidak belajar tafsir (setakat dibaca terjemahannya sahaja). Maka kita tegaskan di sini yang fitnah yang dimaksudkan di dalam Al-Qur’an adalah syirik. Inilah yang lebih berat daripada pembunuhan.

Walau bagaimanapun maksud asal fitnah adalah ujian, maka bagaimana pula ia menjadi syirik? Imam at-Thabari رحمه الله mengatakan makna fitnah dalam ayat والفتنة أشد من القتل ialah syirik, kerana ayat ini bermaksud penentangan kaum kafir musyrikin terhadap orang Mu’min sehingga dia kembali menjadi musyrik, adalah lebih dahsyat dan lebih memudaratkan berbanding dia dibunuh dalam keadaan dia tetap berpegang teguh pada agamanya (Islam). Beliau turut menukilkan pandangan Mujahid yang mempunyai maksud yang sama dalam hal ini. (Rujuk Jami’ul Bayan fi Ta’wil al-Qur’an, 3/565)

Oleh itu, pengajaran yang kita sepatutnya ambil daripada ayat-ayat ini adalah jihad hendaklah diteruskan sehingga tidak ada lagi syirik di atas muka bumi. Pendapat ini diperkuat dengan apa yang diriwayatkan di dalam kitab Sahih Bukhari dan Muslim daripada Rasulullah ﷺ, bahawa baginda pernah bersabda:

“أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَقُولُوا: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، فَإِذَا قَالُوهَا، عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّهَا، وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ، عَزَّ وَجَلَّ”

Aku diperintahkan untuk memerangi manusia hingga mereka mahu mengucapkan, “Tidak ada Tuhan selain Allah.” Apabila mereka mahu mengucapkannya, bererti mereka telah memelihara darah dan harta benda mereka daripadaku, kecuali dengan alasan yang benar, sedangkan perhitungan mereka berada pada Allah Azza wa Jalla.

(Sahih Bukhari No. 1954)

Akan tetapi tentulah bukan mudah untuk mendapatkan satu dunia tidak ada syirik. Maka kerana itulah mesti ada usaha jihad tidak berhenti sehinggalah ke hari Kiamat. Ini adalah kerana tujuan hidup kita adalah menegakkan dan mengamalkan tauhid, maka kita kena sampaikan ajaran tauhid itu kepada manusia. Sekiranya terpaksa berperang untuk mencapai matlamat itu, maka kenalah berperang.

Oleh sebab itu, tujuan berperang adalah untuk menghilangkan syirik, bukannya berperang sesama Muslim. Jangan pula ‘fitnah’ itu diheret membawa kepada maksud yang lain pula. Apabila salah faham, maka akan ada kekeliruan seperti yang diperbetulkan oleh Ibnu Umar di dalam hadith ini:

وقال عبيد الله ، عن نافع ، عن ابن عمر ؛ أنه أتاه رجلان في فتنة ابن الزبير فقالا إن الناس قد صنعوا ما ترى ، وأنت ابن عمر بن الخطاب ، وأنت صاحب رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فما يمنعك أن تخرج ؟ قال : يمنعني أن الله حرم علي دم أخي المسلم . قالوا : أو لم يقل الله : ( وقاتلوهم حتى لا تكون فتنة ويكون الدين كله لله ) ؟ قال : قد قاتلنا حتى لم تكن فتنة ، وكان الدين كله لله ، وأنتم تريدون أن تقاتلوا حتى تكون فتنة ، ويكون الدين لغير الله .

Ubaidillah telah meriwayatkan daripada Nafi’, daripada Ibnu Umar رضي الله عنهما, bahawa Ibnu Umar رضي الله عنهما pernah kedatangan dua orang lelaki di masa fitnah yang melanda di masa Ibnu Zubair. Keduanya bertanya, “Sesungguhnya orang-orang telah berbuat seperti apa yang telah engkau lihat sedangkan engkau adalah Ibnu Umar ibnu Khattab dan sahabat Rasulullah ﷺ, maka apakah yang menyebabkan engkau tidak keluar berperang?” Ibnu Umar رضي الله عنهما menjawab, “Ia dicegah oleh Allah ‎ﷻ yang telah mengharamkan darah saudara semuslim.” Mereka mengatakan, “Bukankah Allah ‎ﷻ telah berfirman: ‘Dan perangilah mereka, supaya jangan ada fitnah, dan supaya agama itu semata-mata bagi Allah.’ (Al-Anfal: 39)?” Ibnu Umar رضي الله عنهما menjawab, “Kami telah berperang hingga tidak ada fitnah lagi, dan agama itu hanya semata-mata bagi Allah, Sedangkan kalian dalam perang kalian bertujuan agar timbulnya fitnah dan agama itu bagi selain Allah.”

(Sahih Bukhari (4153))

Cuma sekarang kita tidak ada jihad kerana keadaan tidak sesuai sekarang (kerana kita pun tidak ada khalifah). Maka yang perlu dijalankan adalah jihad di dalam bentuk dakwah yang ini tidak boleh berhenti. Ini seperti yang Allah ‎ﷻ sebut di dalam [ Tahrim: 9 ]

يٰأَيُّهَا النَّبِيُّ جٰهِدِ الكُفّارَ وَالمُنٰفِقينَ

Hai Nabi, perangilah orang-orang kafir dan orang-orang munafik

Daripada ayat Tahrim: 9 ini kita disuruh melakukan jihad terhadap orang kafir dan orang munafik. Untuk perang menggunakan pedang, bolehlah dengan orang kafir tetapi bagaimana pula dengan orang munafik? Tentulah tidak boleh. Maka yang dimaksudkan ada jihad dakwah.

Maksud kedua bagi kalimah ‘fitnah’ adalah ujian dan dugaan yang dikenakan kepada umat Islam yang diterima daripada Musyrikin Mekah. Selagi mereka berkuasa di Mekah, mereka akan menjadi musibah kepada umat Islam. Mereka mengganggu Muslim yang berada di Mekah (tidak dapat hijrah ke Madinah) dan juga mereka menyerang umat Islam di Madinah. Maka mereka itu mesti dihapuskan dan jihad mesti dijalankan terhadap mereka.

 

وَيَكونَ الدّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ

dan supaya agama itu semata-mata untuk Allah. 

Hendaklah perangi orang kafir untuk menyampaikan agama tauhid itu supaya ibadah dan ketaatan hanya kepada Allah ‎ﷻ. Ini bertujuan agar hanya ada agama Islam sahaja di atas muka bumi ini. Maknanya, arahan perang itu bukan sahaja setakat Perang Badr sahaja tetapi mesti diteruskan selepas itu.

Di dalam kitab Sahihain disebutkan pula daripada Abu Musa Al-Asy’ari, bahawa Rasulullah ﷺ pernah ditanya mengenai seseorang yang berperang kerana dia seorang yang berani, berperang kerana hamiyyah (kesombongan), dan berperang kerana hendak menunjuk-nunjuk, manakah di antaranya yang berada pada jalan Allah ‎ﷻ? Rasulullah ﷺ menjawab melalui sabdanya:

“من قاتل لتكون لِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا، فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، عَزَّ وَجَلَّ”

Barang siapa yang berperang untuk membela kalimah Allah agar tinggi, maka dia berada di jalan Allah عَزَّ وَجَلَّ.

(Sahih Bukhari No. 3126)

Akan tetapi perlu diingatkan yang bukan semua orang kafir itu Kafir Harbi. Selagi mereka tidak menentang umat Islam, maka kita tidaklah perlu perangi mereka. Yang penting adalah dakwah Islam dapat berjalan. Kalau mereka tidak menyekat usaha dakwah, maka kita tidak perlu menyerang mereka. Ini kerana kita hidup di dalam dunia yang hormat menghormati antara negara dan bangsa. Kita boleh sahaja ada perjanjian perdamaian dengan negara dan agama-agama lain.

Walau bagaimanapun jikalau umat Islam diserang dan mereka mengenakan fitnah (ujian musibah) terhadap umat Islam, maka mereka itu perlu diperangi habis-habisan sehinggalah umat Islam kembali selamat dan merdeka.

Lihat kalimat الدّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ (agama itu semata-mata untuk Allah ‎ﷻ). Ini mengajar kita yang kita melakukan amal ini untuk sembah Allah ‎ﷻ. Maka mestilah seru Allah ‎ﷻ, sembah Allah ‎ﷻ, menghambakan diri kepada Allah ‎ﷻ. Bukannya buat benda-benda pelik seperti seru Nabi, wali dan malaikat.

 

فَإِنِ انتَهَوا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعمَلونَ بَصيرٌ

Jika mereka berhenti (daripada kekafiran), maka sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang mereka kerjakan.

Sekiranya orang-orang kafir itu berhenti daripada melakukan kufur dan syirik, maka Allah ‎ﷻ maha melihat apa yang mereka lakukan. Allah ‎ﷻ sendirilah yang akan menilai mereka, bukan kita. Apabila Allah ‎ﷻ kata Dia melihat apa yang mereka kerjakan, bermakna Allah ‎ﷻ akan memberi balas yang setimpal. Dan ini Allah ‎ﷻ sahaja yang mampu kerana Allah ‎ﷻ melihat segalanya.

Sedangkan kita sebagai manusia hanya dapat menilai dari segi luaran sahaja. Di dalam sebuah hadith sahih disebutkan bahawa ketika Usamah mengangkat pedangnya kepada seorang lelaki, lalu lelaki itu mengucapkan, “Tidak ada Tuhan selain Allah.”

عن أسامة بن زيد رضي الله عنهما ، قال: بَعَثَنَا رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم إلى الحُرَقَةِ من جُهَيْنَةَ فَصَبَّحْنَا القَوْمَ على مِيَاهِهِم، ولَحِقْتُ أنا ورجلٌ من الأنصارِ رجلًا منهم، فلما غَشِينَاهُ، قال: لا إله إلا الله، فَكَفَّ عنه الأَنْصَارِيُّ، وطَعَنْتُهُ بِرُمْحِي حَتَّى قَتَلْتُهُ، فَلَمَّا قَدِمْنَا المدينةَ، بَلَغَ ذَلِكَ النبيَّ صلى الله عليه وسلم فقال لي: «يا أسامةُ، أَقَتَلْتَهُ بَعْدَ مَا قَالَ: لا إلهَ إلَّا اللهُ؟!» قُلْتُ: يا رسولَ اللهِ، إنما كان مُتَعَوِّذًا، فقال: «أَقَتَلْتَهُ بعد ما قال: لا إلهَ إلَّا اللهُ؟!» فَمَا زَالَ يُكَرِّرُهَا عَلَيَّ حتى تَمَنَّيْتُ أَنِّي لم أَكُنْ أَسْلَمْتُ قَبْلَ ذَلِكَ اليَوْمِ

Daripada Usamah bin Zaid -رضي الله عنهما, dia berkata, “Rasulullah -ﷺ – mengutus kami ke daerah Huraqah dari suku Juhainah. Kami menyerang mereka secara mendadak di pagi buta di pusat air mereka. Aku dan seorang lelaki dari Ansar bertemu dengan seorang lelaki daripada golongan mereka. Setelah kami dekat dengannya, dia mengucapkan, “Lā ilāha illallāh“. Orang Ansar tersebut menahan dirinya daripada membunuhnya. Sedangkan aku menusuknya dengan tombakku hingga dia terbunuh. Sesampainya kami di Madinah, berita tersebut sampai kepada Nabi Muhammad -ﷺ- lalu baginda bertanya kepadaku, “Wahai Usamah, apakah kamu membunuhnya setelah dia mengucapkan, “Lā ilāha illallāh”? Aku berkata, “Wahai Rasulullah, sebenarnya orang itu hanya ingin mencari perlindungan sahaja.” Baginda bersabda, ” Apakah kamu membunuh dia setelah mengucapkan, “Lā ilāha illallāh“? Baginda terus-menerus mengulangi perkataan itu kepadaku hingga aku berangan-angan andai diriku belum masuk Islam sebelum hari itu.”

(Sahih Bukhari (4269))

Maka di dalam ayat ini Allah‎ ﷻ memberi orang kafir peluang untuk mengubah arah mereka. Allah ‎ﷻ maha pengampun dan suka menerima taubat hamba-Nya. Ayat ini semakna dengan ayat lain yang disebutkan melalui firman-Nya:

{فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ}

Jika mereka bertaubat, mendirikan solat, dan menunaikan zakat, maka berilah kebebasan kepada mereka untuk berjalan. [ At-Taubah: 5 ], hingga akhir ayat.

Apakah maksud Allah ‎ﷻ melihat? Maksudnya Allah ‎ﷻ akan membalas dan memberikan pahala kepada mereka. Allah ‎ﷻ akan memberi ganjaran kepada mereka di atas iman mereka dan amal mereka berganda-ganda.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 10 November 2022

Ringkasan Surah Anfal


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Ustaz Solahuddin

Maariful Qur’an

Ustaz Abdul Muien

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a comment