Tafsir Surah Fussilat Ayat 1 – 5 (Qur’an yang jelas)

Pengenalan:

Tauhid dalam berdoa dijelaskan dalam tujuh surah dan kesemua tujuh surah itu dimulakan dengan ayat Muqatta’ah ‘haa mim‘. Surah-surah itu menunjukkan apakah kesalahan yang dilakukan oleh masyarakat Islam kita. Apa yang masyarakat kita buat sekarang sebenarnya dalam hal berdoa banyak yang bertentangan dengan Qur’an.

Diharap anda yang membaca tafsir ini membuka hati, minda dan iman anda untuk menilai semula apakah yang dilakukan dalam masyarakat kita. Jangan kerana kita sudah biasa buat sesuatu perkara itu, kita rasa ianya adalah benar belaka. Kita kena nilai perbuatan amalan kita itu dengan Qur’an dan juga hadis yang sahih.

Surah Hamim 7 tauhid dalam berdoa

Dalam surah Ghafir, kita telah belajar Dakwa dalam surah itu untuk seru hanya Allah sahaja dalam berdoa. Terutama dalam perkara yang luar asbab. Boleh jadi kufur atau dosa besar kalau kita minta dan seru kepada selain Allah. Contoh perkara luar asbab adalah seperti permintaan dijauhkan dari bala. Iaitu perkara-perkara yang tidak boleh diselesaikan oleh selain dari Allah. Kerana hanya Allah sahaja yang boleh menyelamatkan kita dari bala.

Kalau kita minta tolong kepada makhluk dalam perkara dalam asbab, masih boleh lagi, tapi tidak boleh bergantung harap sangat. Contohnya, kita minta tolong seorang doktor berikan rawatan kepada kita. Tapi kita memang tidak boleh berharap sangat kepada doktor itu kerana dia boleh usaha sahaja, tapi yang menyembuhkan adalah Allah. Kalau kita bergantung kepada doktor, itu akan melemahkan keimanan kepada Allah. Begitu juga dalam perkara-perkara yang lain. Walaupun kita minta tolong kepada orang lain, kita masih kena letak pengharapan kepada Allah.

Sebab itu dalam perbuatan kita, Nabi ajar doa dan zikir kepada Allah. Supaya kita sentiasa ingat untuk bergantung kepada Allah. Sebab kita tidak tolak asbab sebab kita hanyalah manusia. Tapi dalam melakukan perkara-perkara yang biasa, kita diajar doa dan zikir kepada Allah. Sebagai contoh, masa nak makan kita diajar baca Basmalah. Sebab nak ingatkan bahawa Allah yang beri rezeki itu kepada kita. Lepas makan pun Nabi ajar doa makan supaya tidak rosak akidah kita.

Surah ini dinamakan ‘Hamim Fussilat’ atau ‘Hamim Sajdah’. Kerana ada ayat sajdah di dalam surah ini. Nama-nama surah diberikan kerana terdapat perkara-perkara utama di dalamnya. Sebab itu kadang-kadang satu-satu surah itu ada lebih dari satu nama. Fussilat diambil dari kata dasar fasila yang bermaksud menjelaskan sesuatu perkara itu dengan detail dengan mengkategorikannya satu persatu. Apabila kita baca surah ini, kita akan lihat bagaimana Allah akan ketegorikan mana yang iman dan mana yang kufur dan dijelaskan dengan sejelas-jelasnya.

Surah ini turun di Mekah. Semua surah Hamim Tujuh ini turun di Mekah. Seperti yang kita tahu, surah-surah yang diturunkan di Mekah mengandungi kandungan dakwah tauhid yang banyak.

Dan turunnya surah ini berturut-turut sampai lengkap. Surah-surah yang lain kebanyakannya turun tidak berturutan. Kebanyakan surah turun sikit-sikit dan bercampur surah antara satu sama lain. Nabilah yang kemudian beritahu dimana ayat-ayat Qur’an itu patut disusun.

Kesemua surah yang dimulakan dengan Ha-Mim ini menceritakan tentang kepentingan Qur’an. Selepas sahaja disebut huruf Ha-Mim itu, terus disebut tentang Qur’an. Ini adalah kerana Qur’an menekankan bahawa dakwah perlu dilakukan dengan menggunakan Qur’an.

Kesemua surah ha-mim ini juga menyebut tentang Nabi Musa a.s. dan usaha dakwahnya. Kalau kita ikut logik kita, sepatutnya kisah Nabi Musa sepatutnya diletakkan dalam surah-surah Madinah kerana di Madinahlah baru orang Islam banyak berjumpa dengan orang Yahudi. Tapi kenapa ada kisah Musa dalam surah-surah Makkiyah?

Ini adalah kerana surah-surah ini hendak memberikan kekuatan kepada Nabi dan kepada sahabat yang waktu itu amat sikit. Mereka sedang ditindas orang kafir dan kehidupan mereka amat susah sekali. Mereka dah mula rasa putus asa dan mereka rasa amat susah sangat memegang ajaran tauhid. Oleh itu, Allah hendak memberitahu mereka bahawa bukan mereka sahaja yang mengalami masalah itu. Umat Nabi Musa pun melalui perkara yang sama juga. Zaman dulu pun ada Nabi dan ada pengikut-pengikut mereka dan juga penentang-penentang mereka.

Semasa surah ini diturunkan, gangguan kepada orang Islam telah meninggi sekali. Mereka juga sampai sudah mula hendak beri rasuah kepada Nabi. Yang dihantar kepada Nabi untuk menyampaikannya adalah Utbah ibn Rabiah. Beliau adalah seorang pemimpin yang dihormati di Mekah. Dia pun mula berjumpa dengan Nabi dan mula marah-marah kepada Nabi. Dia kata Nabi telah memecah-belahkan umat Arab. Antara suami isteri, ayah dan anak dan sebagainya. Dia kata, kalau Nabi hendak perempuan, dia boleh berikan siapa sahaja Nabi hendak; kalau Nabi hendak harta, mereka boleh beri; kalau Nabi hendak kedudukan, mereka boleh angkat baginda jadi Raja Tanah Arab; apa sahaja yang Nabi hendak, mereka boleh berikan. Asalkan baginda berhenti dari mendakwah agamanya. Nabi Muhammad biarkan sahaja Utbah mengomel. Kemudian, Nabi terus membaca surah Fussilat ini sampai ke ayat ke 26. Apabila sampai kepada ayat itu, Utbah tutup mulut Nabi dengan tangannya kerana dia tidak sanggup lagi dengar ayat-ayat Qur’an itu.

Surah ini juga menekankan kepentingan para sahabat bersatu padu. Ini amat penting kerana mereka waktu itu amat sedikit.

Surah ini juga banyak menekankan tentang dakwah. Dan surah ini menekankan bahawa dakwah itu perlu dilakukan dengan menggunakan Qur’an. Kita kena belajar tafsir Qur’an dan selepas itu, hendaklah kita sampaikan tafsir Qur’an kepada manusia yang lain. Malangnya, dalam banyak usaha dakwah kepada masyarakat, penggunaan Qur’an tidak ditekankan. Mereka ramai yang guna muzik, guna kisah-kisah, guna perkara-perkara lain, tapi Qur’an tidak digunakan secara utama.

Itu adalah salah kerana kita kena ingat bahawa Nabi berdakwah menggunakan Qur’an. Kalau kita tidak mampu hendak menyampaikan tafsir itu, hendaklah kita mengajak mereka untuk belajar tafsir Qur’an di kelas-kelas yang ada. Dengan itu, saya menjemput saudara-saudari sekelian yang membaca blog ini untuk datang ke kelas pengajian tafsir Qur’an yang sudah banyak ada sekarang.

Kekeliruan yang hendak dicerita dalam surah ini adalah tentang ‘seru selain daripada Allah‘, dan mereka yang melakukan perbuatan itu kata, mereka dapat amalan itu daripada tok nenek atau guru-guru mereka yang ajar. Bukannya mereka reka sendiri. Mereka juga akan kata bahawa dengan perbuatan seru itu, mereka dapat juga apa yang mereka hendak, Allah makbulkan juga. Walaupun mereka minta tolong kepada penunggu pun dapat juga. Allah hendak memberitahu dalam surah ini yang dapat atau ‘menjadi’nya sesuatu perkara itu bukan dalil kepada benarnya perbuatan itu.

Contohnya, kita biasa lihat perayaan Thaipusam. Mereka boleh jalan kaki 23 batu di tengah jalan tanpa pakai kasut. Sambil itu mereka menari-nari. Macam-macam mereka buat di badan mereka. Sangkut limaulah, cucuk lidahlah dan sebagainya. Mereka tak rasa sakit pun. Mereka telah puasa tiga bulan sebelum melakukan perkara-perkara karut itu. Mereka boleh buat perkara yang menakjubkan itu sebenarnya kerana mereka telah dimasuki jin. Mereka tikam tubuh mereka sana dan sini dengan bawa Kavadi sambil berkaki ayam. Bukan itu sahaja, mereka akan naik 260 tangga Batu Caves itu.

Sambil jalan tu mereka jamah kepala orang-orang yang berdekatan untuk beri berkat kepada mereka. Mereka kata mereka buat semua itu semoga tuhan ampun dosa mereka. Dan mereka buat semua itu supaya periuk makanan mereka sentiasa penuh dengan makanan pada tahun itu. Maknanya, mereka memohon rezeki sepanjang tahun untuk mereka dan keluarga. Mereka juga hendakkan berkat dari tuhan. Mereka tak rasa sakit atas apa yang mereka buat. Tak luka dan tiada kesan langsung selepas tiga hari. Telah ‘menjadi’ apa yang mereka buat itu. Adakah ‘menjadi’ itu tanda betul perbuatan mereka itu? Tentu tidak, kerana mereka agama Hindu dan kita pun tahu yang agama Hindu adalah agama yang syirik. Jadi, kalau hal berdoa dengan cara yang syirik dalam masyarakat kita, kenapa kita terima dan kata ianya benar kerana apa yang dilakukan oleh mereka itu ‘menjadi’?

Allah membenarkan perbuatan mereka itu berjaya, walaupun ianya dari akidah yang salah. Kerana semua kejadian adalah atas keizinan Allah juga. Allah benarkan mereka kufur kalau mereka nak kufur. Ini ada diceritakan dalam Ayat ke 25 surah ini nanti. Allah berikan syaitan sebagai teman rapat dan Allah bagi mereka rasa ‘betul’ perbuatan mereka. Mereka nampak bahawa benarlah apa yang mereka buat itu. Oleh kerana perbuatan mereka itu, telah ditetapkan atas mereka keputusan azab beserta umat-umat yang telah berlalu sebelum mereka. Syaitan yang bersama mereka itu dinamakan Quranaa’. Quranaa’ itu adalah teman rapat yang terdiri dari jin dan guru-guru yang mengajar ajaran salah.

Untuk faham ayat ini, kena rujuk juga dalam ayat Zukhruf:36: sesiapa yang tidak peduli peringatan tuhan ar-Rahman, iaitu sesiapa yang tak peduli nak belajar tafsir Qur’an, Allah akan ‘hadiahkan’ dia dengan seekor syaitan sebagai Personal Adviser- kawan rapat. Mereka itu akan memesongkan orang itu dari jalan Allah. Mula-mula seekor sahaja, tapi apabila mereka semakin bertambah melakukan kesalahan syirik, maka syaitan itu akan bertambah dan berlapis-lapis.

Tapi mereka menyangka mereka sekarang sedang terpimpin. Mereka rasa begitu kerana mereka sembahyang tak tinggal dan amalan agama yang lain mereka dah buat seperti puasa dan berzikir dan sebagainya. Tapi mereka tak nak belajar maksud Qur’an sebab tak rasa penting belajar tafsir. Mereka rasa mereka dah betul dah. Jadi, walaupun seseorang yang rajin baca Qur’an, hafal qur’an, tapi jika dia tak belajar tafsir Qur’an, belum tentu lagi dia benar. Sebab dia tak tahu apakah perbuatan salah yang dia buat. Dia cuma membaca Qur’an tanpa memahami apakah yang mahu disampaikan oleh Qur’an itu.

Dalam surah ini, selain dari menyentuh tentang tauhid dalam berdoa, ia juga mengandungi jawapan kepada kesamaran tentang tauhid dalam berdoa. Surah Ghafir sudah menekankan kepentingan seru hanya Allah dalam berdoa. Tetapi, ada kesamaran manusia dalam berdoa.  Ada 6 keraguan penting yang dijawab dalam 6 surah Ha Mim. Kesamaran pertama dijawab dalam surah Fussilat ini.

Apakah kesamaran itu? Apabila ada yang seru selain Allah, tapi ‘menjadi’ apa yang mereka hendak walaupun mereka berdoa kepada selain dari Allah. Sebagai contoh, mereka dapat sembuhkan penyakit, dapat jalan atas air dan macam-macam lagi. Kenapa boleh ‘menjadi’ sedangkan agama kata tak boleh doa dan seru selain Allah? Kalau tak boleh, takkan Allah beri jadi, bukan? Kemudian mereka kata, dengan mereka mengamalkan amalan dan doa-doa tertentu, ada wali datang malam-malam dalam mimpi mereka dan mengajar mereka tentang agama dan ilmu rahsia. Itulah kesamaran mereka yang mengamalkan syirik dalam doa. Dan kerana itu, mereka meneruskan amalan syirik mereka itu.

Dan mereka yang seru selain Allah, dapat mimpi pula yang dikatakan wali datang dan macam-macam lagi mimpi yang mereka tafsir sebagai berita gembira kepada mereka. Kononnya ada ‘wali’ yang ajar ilmu kepada mereka. Kita kena ingat bahawa yang datang dalam mimpi itu adalah jin dan jin hanya datang kepada mereka yang akidah bermasalah.

Mimpi itu karut dan tidak boleh untuk dijadikan sebagai hujah dan dalil. Mana mungkin boleh dijadikan sebagai dalil kerana Syaitan yang datang sebenarnya. Syaitan itu datang kerana memang mereka dah ada hubungan dengan syaitan. Itu adalah jin syaitan jenis qurana’ atau qarin. Allah memang beri kepada mereka kerana mereka sudah ada akidah yang salah. Jadi ingatlah yang mimpi bukan tanda syariat.

Syaitan pandai menipu manusia. Ini adalah salah satu cara yang mereka lakukan: jin akan menimpakan kesusahan kepada seseorang dan mereka juga yang menghilangkannya apabila orang itu melakukan amalan yang syirik. Syaitan akan datang ke dalam mimpi orang itu dan mengajarkan bagaimana hendak menyelesaikan masalah itu. Dan apa yang perlu dilakukan itu adalah amalan syirik. Allah boleh lakukan perkara ini sebagai ujian kepada manusia.

Tidaklah ‘menjadi’ amalan seruan mereka itu sebagai tanda yang amalan yang mereka buat itu benar. Bukanlah itu menjadi tanda yang Allah suka dengan apa yang mereka telah lakukan. Ini adalah silap faham manusia yang amat besar. Mereka dapat apa yang mereka kehendaki tanpa ada masalah. Tapi tidaklah bermakna Allah redha.

Macam duit rompak, elok sahaja pakai duit itu. Ada yang tolong orang susah dengan duit rompak itu pun. Tapi kena ingat, yang haram tetap haram. Segala yang nampak menjadi itu, adalah ujian dari Allah sahaja, untuk melihat samada manusia nak pegang dengan sebab amalan mereka ‘menjadi’, atau mereka nak pakai wahyu yang jelas melarang perbuatan mereka itu.

Tidaklah ‘menjadi’ amalan seruan mereka itu sebagai tanda yang amalan yang mereka buat itu benar. Bukanlah itu menjadi tanda yang Allah suka dengan apa yang mereka telah lakukan. Ini adalah silap faham manusia yang amat besar. Mereka dapat apa yang mereka kehendaki tanpa ada masalah. Tapi tidaklah bermakna Allah redha. Macam duit rompak, elok sahaja pakai duit itu. Ada yang tolong orang susah dengan duit rompak itu pun. Tapi kena ingat, yang haram tetap haram.

Gula yang dibeli dengan duit haram tetap juga manis rasanya. Tidaklah pula gula yang dibeli dengan duit haram bertukar rasa jadi masam.

Fussilat ayat 25 tafsir sunnah
Tema atau Dakwa Surah Fussilat.

Ayat 25 adalah Maksud Surah ini dan ianya menjawap kesamaran ini. Dalam ayat itu, Allah memberitahu yang Dia akan memberi qarin (syaitan yang berdamping) kepada mereka yang mengamalkan amalan syirik. Qarin itu menjadi penguat kepada mereka untuk terus mengamalkan akidah syirik mereka. Qarin itu berkawan dengan mereka kerana mereka sendiri yang jauh dari Qur’an dan anti kepada ajaran Qur’an. Sedangkan Qur’an lah pegangan kita. Kerana kesalahan mereka itu, Allah sengaja butakan mata hati mereka.

Qarin itu akan memperlihatkan amalan syirik mereka yang di depan dan di belakang nampak betul pada pandangan mereka. Dalam semua keadaan, mereka akan tipu kita. Dalam bermuamalat dalam masyarakat, dalam ibadat dan dalam kehidupan kita. Setiap ruang akan digunakan oleh Qurana’ itu.

Qarin itu menampakkan melalui cara mimpi atau secara yaqazah (muncul nyata dengan mata). Itu semua boleh sahaja, dalam qudrat Allah, sebagai ujian buat manusia. Selalunya, dalam bentuk bisikan pada telinga. Kalau dah teruk sangat buat amalan syirik, seseorang itu boleh dengar seperti ada orang berbisik pada telinga mereka. Itu terjadi kepada mereka yang memang sudah teruk sangat dah, sudah lama mereka beramal dengan amalan syirik dah. Mereka jenis begitu, amat susah nak terima tauhid. Mereka rasa mereka sudah sampai level yang tinggi dalam ilmu mereka dan kerana itu mereka sukar untuk buat fahaman dan amalan salah mereka itu.

Qarin itu akan bagi orang yang mengamalkan syirik itu, mereka nampak syirik yang mereka amalkan itu adalah tauhid, dan bidaah yang mereka amalkan itu mereka sangka sunnah. Oleh itu, qarin itu telah menutup racun dengan menampakkan ianya sebagai penawar. Kalau tidak belajar tafsir Qur’an, maka akan senang tertipu. Kerana syaitan amat licik sekali dalam memperdayakan manusia.

Kerana itu, maka tsabitlah mereka masuk neraka selama lamanya. Maka terjadilah janji Allah untuk memenuhkan neraka dengan jin dan manusia.

Nanti apabila sampai pada ayat itu, kita akan menafsirkan dengan lebih jelas lagi.


 

Ayat 1:

حم

Hamim.

Ini adalah salah satu dari ayat-ayat Muqattaah. Kita tak tahu maknanya. Kita mulakan belajar tafsir surah ini dengan tidak tahu apakah maksudnya. Maknanya, kita tidak akan tahu selagi Tuhan tak bagi tahu maksud ayat ini. Kalau Tuhan tak ajar kepada kita, kita tak akan tahu apa-apa pun. Kita telah sentuh tentang perkara ini dalam surah-surah lain yang ada juga huruf-huruf muqattaah ini.


 

Ayat 2: Allah hendak menceritakan kedudukan dan kelebihan Qur’an. Apabila kita tahu nilai tinggi sesuatu perkara itu, barulah kita nak cari. Kita sanggup bergadai untuk mendapatkan sesuatu kalau kita tahu sesuatu perkara itu tinggi nilainya. Oleh itu, Allah hendak memberitahu bahawa Qur’an itu bukan sebarangan.

تَنزيلٌ مِّنَ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ

Sahih International

[This is] a revelation from the Entirely Merciful, the Especially Merciful –

Malay

Turunnya Kitab ini dari Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

 

تَنْزِيلٌ

Penurunan; 

Tidak disebut apa yang diturunkan, tapi kita tahu bahawa ianya adalah kitab Qur’an yang kita sedang baca ini. Penurunan Qur’an itu selama 23 tahun secara beransur-ansur. Penurunan Qur’an itu diturunkan sedikit demi sedikit supaya umat yang menerimanya dan dapat memahaminya dengan jelas. Kalau turun terus banyak, tentulah mereka akan rasa berat untuk memahaminya.

Begitu juga dengan kita. Walaupun pada kita telah ada Qur’an yang lengkap, tapi untuk kita memahaminya, kita belajar tafsir Qur’an ini sedikit demi sedikit, ayat demi ayat. Bukan terus belajar dengan banyak, tapi pemahaman kurang. Biarlah ayat yang kita belajar itu sedikit, tapi pemahaman kita mendalam. Kita belajar mana yang boleh dahulu, amalkan mana yang kita dah faham, kemudian tambah lagi ayat yang baru.

Jangan kelam kabut nak habiskan sebanyak mungkin ayat Qur’an, tapi pemahaman kita sedikit sahaja. Akhirnya, kita tidak mengamalkan mana yang kita dah tahu, kerana kita sibuk nak habiskan belajar. Kerana kita nak berbangga dengan orang: ‘Aku dah habis belajar tafsir 30 juzuk, dah habis satu Qur’an aku belajar” – tapi tak faham makna yang hendak Allah sampaikan.

 

مِّنَ الرَّحْمَٰنِ

daripada Tuhan yang bersifat ar-Rahman.

Juga tidak disebut siapakah yang bersifat Rahman dalam ayat ini. Tetapi kita tahu dan Arab Mekah pun tahu bahawa yang dimaksudkan adalah Allah Taala.

Sifat Penyayang Ar-Rahman adalah seperti sifat penyayang seorang bapa. Seorang bapa sanggup melihat anaknya menderita agar anak itu belajar erti hidup. Begitulah Allah sanggup melihat hambaNya terseksa di dunia dalam nak buat ibadat. Seperti seorang bapa yang sanggup tengok anak dia susah sebab nak ajar dia sesuatu. Dan memang dunia ini adalah tempat ujian pun. Oleh itu, Allah sanggup lihat hambaNya yang beriman susah duduk dalam dunia kerana hendak tegakkan Qur’an ini. Kerana bukan senang nak tegakkan semua yang tertulis dalam Qur’an itu. Orang benci, orang lawan dan orang kata macam-macam.

Dan sifat Penyayang Allah boleh memberi apa sahaja kepada hambaNya tidak kira samada mereka itu seorang Muslim atau kafir. Kerana sifat penyayang ini menyeluruh kepada semua makhluk. Kita sudah bincangkan perkara ini dalam tafsir surah Fatihah.

 

الرَّحِيمِ

ar-Rahim

Ini adalah sifat Allah yang amat sayang kepada makhlukNya. Lagi sayang dari seorang emak yang sayangkan anak dia. Seorang emak itu terlalu sayang kepada anaknya, sampai tidak sanggup melihat anaknya menderita. Tidak sama sayang seorang emak dengan seorang bapa. Allah pula berpuluh-puluh kali ganda lagi sayangNya dari sayang emak itu kepada anaknya.

Ini pula sifat penyayang yang khusus kepada hambaNya yang mukmin. Mereka akan dimasukkan ke dalam syurga dan dosa mereka akan diampunkan. Apabila Dia telah mengampun dosa seseorang makhluk, Dia tidak akan ungkit lagi. Dan Dia akan memberikan segala macam nikmat kepada hambaNya itu dengan nikmat yang tidak terkira.

Sifat raheem Allah ini tidak sanggup lihat hambaNya menderita dalam neraka kalau semasa di dunia mereka telah menegakkan Qur’an. Maka, Allah akan masukkan ke dalam syurga.

Penerangan tentang ar-rahman dan ar-raheem ini dibincangkan dengan panjang lebar lagi dalam surah Fatihah.

Allah nak beritahu kepada kita, bahawa Allah turunkan Qur’an ini kepada kita atas sifat penyayangNya itu. Kerana Allah sayang kepada kitalah, Allah berikan petunjuk berupa Qur’an ini kepada kita. Supaya kita jadikan sebagai pedoman. Supaya kita tidak buat salah. Supaya kita hidup harmoni di dunia ini dengan panduan yang diberikan dalam Qur’an. Dan supaya kita selamat di akhirat kelak.

Apabila kita faham begini, maka kita akan memandang Qur’an ini sebagai satu pemberian yang tinggi dan hebat dari Allah. Macam kalau kita terima hadiah dari ibubapa kita, tentulah kita sayang pemberian itu kerana kita tahu mereka beri hadiah itu kerana mereka sayang kepada kita. Kalau pemberian hadiah yang tidak seberapa itu pun kita dah hargai, apatah lagi Qur’an yang amat hebat ini?


 

Ayat 3: Ini adalah targhib kepada mempelajari makna-makna dalam Qur’an.

كِتٰبٌ فُصِّلَت ءآيٰتُهُ قُرءآنًا عَرَبِيًّا لِّقَومٍ يَعلَمونَ

Sahih International

A Book whose verses have been detailed, an Arabic Qur’an for a people who know,

Malay

Sebuah Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu; iaitu Al-Qur’an yang diturunkan dalam bahasa Arab bagi faedah orang-orang yang mengambil tahu dan memahami kandungannya.

 

كِتٰبٌ فُصِّلَتْ ءآيٰتُهُ

Sebuah kitab yang dijelaskan ayatnya.

Kalimah فُصِّلَتْ bermaksud ayat-ayat Qur’an itu dipecahkan dan diperjelaskan satu persatu. Supaya mudah difahami. Itulah cara Qur’an. Seperti juga kalau sesuatu perkara itu besar, maka untuk memudahkannya, kita pecahkan perkara itu satu persatu supaya kita mudah faham. Contohnya, untuk kita faham biologi, kita akan pecahkan perbincangan tentang tubuh badan manusia itu ikut bahagian tubuh, kemudian kita akan belajar satu persatu bahagian tubuh itu. Dan kemudian kita kaitkan kepada keseluruhan badan.

Qur’an ini adalah kitab yang jelas. Terutama sekali bab akidah. Sampaikan tidak perlu lagi nak rujuk kitab-kitab lain kerana Qur’an telah menjelaskan tentang akidah dan tauhid dengan sejelas-jelasnya dan diulang berkali-kali.

Setiap apa yang dalam hati manusia itu telah ada dalam Qur’an ini. Yang dulu, sekarang dan akan datang. Kalau tidak kena pada ayat ini, kena pada ayat lain. Kadang-kadang, apabila kita baca sesuatu ayat itu, rasa macam ianya memperkatakan tentang diri kita sahaja.

Begitulah ayat-ayat Qur’an yang jelas nyata itu. Ianya menyentuh hati kita. Yang tak jelas adalah kerana tak belajar sahaja. Bukan sebab ayat itu tidak jelas. Jadi, untuk tahu apa yang hendak disampaikan oleh Allah dalam Qur’an, kenalah belajar tafsir Qur’an ini. Malangnya, masyarakat kita, ramai yang tak tahu pun tentang kepentingan belajar tafsir Qur’an ini. Macam-macam ilmu mereka belajar, macam-macam kitab mereka baca, tapi Qur’an itu mereka tak faham lagi pun.

 

قُرْءآنًا عَرَبِيًّا

Qur’an itu berbahasa Arab.

Bahasa Arab adalah satu bahasa yang amat mantap. Tepat bahasanya. Ianya bahasa yang amat kaya kalau dibandingkan dengan bahasa-bahasa lain. Ianya adalah bahasa Nabi kita. Cuma, kalau ada orang yang kata ianya bahasa Syurga, itu belum tentu lagi kerana tidak ada dalil yang sah mengatakan sedemikian.

Bahasa Arab juga adalah bahasa yang indah. Tambahan pula apabila digunakan dalam pembacaan Qur’an. Telah sampai kepada kita, bukan sahaja matan Qur’an, tapi cara membacanya juga – tajwid. Nak baca Qur’an pun sudah diajar dengan cara yang indah, yang menyebabkan hati kita tersentuh apabila membacanya.

Allah memberitahu kepada kita bahawa Qur’an itu adalah satu ‘kitab’ dan ianya adalah satu kitab yang jelas. Salah satu sebab ianya jelas adalah kerana ianya diturunkan dalam bahasa Arab. Kalau Qur’an itu dalam bahasa Melayu, nak kena pakai satu treller lori baru boleh sampai maksud yang hendak disampaikan. Tapi Qur’an pakai 30 juzuk sahaja.

Oleh itu, ini memberi motivasi kepada kita untuk belajar bahasa Arab, terutama sekali bahasa Arab yang digunakan dalam Qur’an.

Maksud perkataan ‘Qur’an’ itu adalah ‘kitab yang sentiasa dibaca’. Tidak ada kitab lain melebihi Qur’an dari segi bacaannya. Tidak ada kitab lain yang dibaca macam kitab Qur’an. Tidak ada mana-mana kitab dalam dunia ini yang dihafal seperti Qur’an. Kitab lain pun memang manusia ada baca juga, tapi sekali sekala sahaja, dan lepas baca tu simpan tak tengok lagi selalunya.

Qur’an itu untuk semua orang, tapi yang terima adalah:

 

لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ

bagi kaum yang mahu mengetahui.

Qur’an ini ditujukan kepada semua manusia, tapi yang menerimanya adalah mereka yang mahu mengetahui kebenaran. Mereka akan mengetahuinya setelah mereka belajar makna-makna ayat-ayat Qur’an itu. Iaitu setelah mereka belajar tafsir.

Tetapi mestilah dimulai dengan kehendak inginkan kepada kebenaran. Ingin tahu adalah sifat ‘inabah’ yang membawa kefahaman. Untuk faham pula, kena belajar tafsir. Bukan hanya membaca dan menghafal sahaja. Dan mereka belajar tafsir itu dengan guru-guru yang tahu. Iaitu guru yang sudah belajar tafsir.

Mereka yang hendak mengetahui itu adalah mereka yang hendak kenal Allah dan hendak kembali kepada Allah. Dalam hatinya ada perasaan: ihdinas siraat mustaqim. Iaitu mereka berdoa kepada Allah: “Pimpinlah aku ke jalan yang lurus”.

Tapi malangnya, kebanyakan dalam masyarakat kita, sudah tidak mengetahui ayat-ayat Qur’an itu, dan mereka pun tidak ingin hendak mengetahui. Samada mereka rasa mereka dah pandai sampai tak payah belajar lagi, atau mereka rasa mereka tak perlu tahu. Mereka tidak kisah samada apa yang mereka buat itu benar atau tidak. Salah atau betul mereka tak kisah. Macam mereka pun tak kisah samada mereka masuk syurga atau neraka. Adakah begitu?

Kita kata begini berdasarkan dari pengamalan kita yang mengajak ramai orang datang ikut belajar tafsir tapi mereka tak mahu datang. Mereka tidak nampak kepentingan belajar tafsir Qur’an. Mereka lebih selesa belajar perkara-perkara lain. Samada perkara bukan agama ataupun tidak. Ada yang memang mahu belajar agama, tapi mereka lebih selesa belajar kitab-kitab karangan manusia. Bukan kita kata salah, tapi kenapa mereka tidak belajar dahulu kitab yang paling agung, iaitu Kitab Qur’an ini? Ianya bukanlah karangan manusia tapi ianya adalah kalam Allah yang Maha Mulia. Kenapakah manusia masih lagi tidak ambil endah tentang ayat-ayat Allah ini?

Secara ringkasnya, keseluruhan ayat ini memberitahu kepada kita bahawa salah satu sifat Qur’an itu adalah ianya jelas. Dalam ayat seterusnya, akan disebutkan sifat-sifat lain Qur’an itu. Yang mengetahui kejelasan ayat Qur’an itu adalah mereka yang belajar. Lalu bagaimana mereka yang tidak belajar? Mereka itulah yang tidak faham Qur’an.

Mereka rasa Qur’an itu macam sesuatu yang amat asing bagi mereka. Sebelum mereka belajar lagi, mereka sudah cakap yang Qur’an itu susah untuk dipelajari. Jadi, mereka akan belajar kitab-kitab karangan manusia, sedangkan kitab-kitab itu tidak terselamat dari kesilapan. Apabila ada dalam kitab itu kesilapan, maka mereka pun akan tersilap juga. Padahal, apa yang ada dalam Qur’an adalah amat jelas sekali dan selamat dari kesilapan.

Mereka yang tidak mahu kebenaran, akan melarang dan menghalang manusia dari belajar Qur’an. Mereka kata nak belajar Qur’an itu bukan senang – macam-macam kena belajar dulu. Kena belajar bahasa Arab, nahu dan sorof dan macam-macam lagi. Akhirnya, manusia rasa susah nak belajar tafsir Qur’an. Mereka hanya suruh anak murid belajar baca sahaja Qur’an, tapi nak faham Qur’an itu tak perlu.

Mereka hanya belajar agama dengan guru-guru yang guru-guru itu sendiri pun tidak belajar tafsir Qur’an. Jadi, dari dulu sampai sekarang, manusia duduk dalam kejahilan. Hasilnya, mereka akan buat perkara-perkara yang dilarang dalam Qur’an. Dan antara perkara yang dilarang dalam Qur’an adalah syirik. Oleh itu, apabila manusia tidak belajar tafsir Qur’an, mereka akan buat perkara syirik kerana mereka sendiri tidak faham apakah syirik itu sebenarnya.

Maka, hendaklah kita menjadi orang yang ‘tahu’. Belajarlah tafsir Qur’an itu supaya kita tahu apakah agama ini sebenarnya. Tidaklah susah untuk belajar tafsir Qur’an itu. Ianya menggunakan bahasa yang mudah difahami. Tidak perlu belajar bahasa Arab sampai mahir pun, dah boleh faham. Kalau tahu bahasa Arab, lagi bagus. Tapi, jangan jadikan bahasa Arab sebagai halangan untuk belajar tafsir Qur’an.


 

Ayat 4: Ini adalah dua lagi kualiti Qur’an. Dan ayat ini juga mengandungi zajrun bagi mereka yang tidak mahu belajar tafsir.

بَشيرًا وَنَذيرًا فَأَعرَضَ أَكثَرُهُم فَهُم لا يَسمَعونَ

Sahih International

As a giver of good tidings and a warner; but most of them turn away, so they do not hear.

Malay

Ia membawa berita yang mengembirakan (bagi orang-orang yang beriman) dan membawa amaran (kepada orang-orang yang ingkar); dalam pada itu kebanyakan mereka berpaling ingkar (tidak mahu mengetahui dan memahaminya), maka dengan sebab itu mereka tidak menerima dan tidak mematuhinya.

 

بَشِيرًا

Membawa berita gembira.

Dalam Qur’an itu adalah berita gembira. Iaitu kisah-kisah yang menggembirakan, seperti berita bahawa orang yang soleh boleh masuk syurga, boleh jumpa Tuhan dan sebagainya lagi. Ini memberi motivasi kepada manusia.

Di dunia lagi kita sudah boleh periksa diri kita samada amalan dan tindak tanduk kita sama dengan Qur’an atau tidak. Sebab itulah Nabi Muhammad boleh kata Abu Bakr akan masuk syurga kerana perbuatan beliau itu sama sahaja seperti yang disuruh dalam Qur’an.

 

وَنَذِيرًا

dan ada ancaman 

Ancaman itu bagi yang engkar pula. Iaitu kehinaan semasa hidup di muka bumi, dan akhirnya, bila mati nanti akan diazab di akhirat dengan lebih teruk lagi.

Jadi, dalam Qur’an itu ada berita baik dan ada ancaman. Banyak ayat-ayat dalam Qur’an yang tergolong dalam dua kategori ini. Berulang-ulang kali diingatkan kepada manusia. Kerana manusia itu perlu selalu diberi ingat. Selalu kita terlupa dalam kesibukan kita dalam dunia ini. Sebab itulah kita disuruh selalu membaca Qur’an – supaya kita mendapat peringatan dalam dua perkara ini.

Oleh itu, Qur’an ini mempunyai dua sifat – memberi berita gembira dan juga memberi ancaman. Dua kualiti ini juga disebut tentang Nabi Muhammad. Kerana Nabi juga memberi berita gembira dan memberi ancaman kepada manusia.

Allah sebut beri berita gembira dulu sebelum beri ancaman.

 

فَأَعْرَضَ أَكْثَرُهُمْ

tapi, kebanyakan mereka masih juga berpaling.

Orang kafir Quraish tidak juga mahu menerima berita gembira dan ancaman yang diberikan dalam Qur’an. Mereka tolak mentah-mentah. Walaupun mereka tahu itu adalah kebenaran. Mereka sendiri terpesona dengan kehebatan dan keindahan Qur’an. Tapi, kerana sombong, mereka berpaling juga.

Ayat ini jangan kita sangka untuk orang-orang kafir Mekah sahaja. Dalam masyarakat kita sekarang pun amat ramai yang berpaling dari Qur’an. Mereka tak nak belajar tafsir Qur’an dan tak nak ikut Qur’an. Yang tak nak belajar Qur’an itu adalah orang yang sombong seperti yang dijelaskan dalam surah Zumar:32. Ayat itu bermaksud: Tidakkah neraka jahanam itu tempat yang paling sesuai bagi orang yang sombong tidak mahu belajar Qur’an?

Bayangkan kebodohan masyarakat kita yang tidak mahu belajar Qur’an yang mulia ini. Jibrail dah ajar ayat-ayat Qur’an kepada Nabi, dan Nabi pula ajar kepada sahabat dan dari sahabat sampai kepada kita. Tapi kita simpan sahaja Qur’an itu. Kita cuai untuk belajar. Tuhan panggil mereka-mereka yang seperti ini ‘sombong’. Dah ada dengan kita, tapi kita simpan sahaja tak nak belajar. Amatlah rugi sekali mereka-mereka itu.

 

فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ

Maka mereka tidak mahu mendengar.

Mereka tidak suka mendengar ajaran dari Qur’an. Oleh kerana itu, mereka jadi kufur. Asalnya kerana tidak mahu dengar sahaja. Mereka akan menyesal nanti di akhirat nanti seperti yang disebut dalam ayat Mulk:10. Mereka menyesal kerana tidak mahu mendengar ajaran dalam wahyu.

Oleh itu, ini mengajar kita yang mendengar adalah amat penting sekali. Kerana kalau tidak dengar, kita akan menyesal nanti. Kerana awal permulaan kepada mendapat kebenaran adalah kesanggupun untuk mendengar dulu tafsir Qur’an. Tapi malangnya, ramai yang dengar pun tidak mahu.

Selepas mendengar, kenalah pula ikut. Kerana belum tentu lagi yang mendengar itu akan ikut, kerana ada juga yang setelah mendengar, mereka degil untuk ikut. Ini kena minta taufik dari Allah supaya beri kekuatan kepada kita untuk menerapkan apa yang kita telah belajar dalam kehidupan seharian kita. Kerana kalau Allah tidak beri taufik, kita memang tidak boleh nak amalkan. Atau, kita boleh amal, tapi tidak istiqamah.

Kisah berkenaan surah ini: 

Pernah seorang lelaki bernama Utbah bin Rabiah pernah dihantar oleh orang Quraish untuk berjumpa dengan Nabi dan berhujah dengan baginda. Maka, Utbah telah berjumpa dan macam-macam dia kata kepada Nabi. Nabi hanya biarkan dia habis bercakap. Kemudian Nabi mula membacakan surah Fussilat ini kepada beliau.

Imam Muhammad bin Ishaq bin Yasar dalam kitab Siirah menyebutkan bahawa Muhammad bin Ka’ab al-Qurazhi berkata, telah diceritakan bahawa suatu hari, Utbah bin Rabi’ah yang merupakan seorang pembesar ketika duduk-duduk di tempat perkumpulan kaum Quraisy berkata, dan ketika itu Rasulullah sedang duduk sendiri di dalam masjid:  “Hai kaum Quraisy, bolehkah aku menemui Muhammad untuk membicarakan dan memperbincangkan beberapa hal, mudah-mudahan dia dapat menerima sebahagiannya, lalu kita dapat memberikan apa sahaja yang dia inginkan dan dia pun menghentikan aksinya terhadap kita.”

Ketika itu Saidina Hamzah telah masuk Islam dan mereka pun melihat bahawa para Sahabat Rasulullah semakin bertambah banyak. Mereka pun menjawab:  “Tentu, wahai Abul Walid. Temui dan berbicaralah kepadanya.” Lalu ‘Utbah pun berdiri menemui Rasulullah, sampai duduk di hadapannya dan berkata: “Hai anak saudaraku, sesungguhnya engkau berasal dari golongan kami, dimana aku tahu keluarga dan kedudukan keturunanmu. Sesungguhnya engkau telah membawa suatu perkara besar kepada kaummu, yang dengannya engkau memecah-belah kesatuan mereka, engkau bodohkan akal fikiran mereka, engkau cela sembahan dan agama mereka serta engkau kafirkan nenek moyang mereka yang telah pergi. Dengarkanlah aku, aku hendak mengajukan kepadamu beberapa hal yang perlu engkau tinjau kembali. Mudah-mudahan engkau menerima sebahagiannya.”

Lalu Rasulullah menjawab: “Katakanlah hal Abul Walid, aku mendengarkan.” ‘Utbah melanjutkan perkataannya: “Hai anak saudaraku, jika dengan hal yang engkau bawa ini engkau menginginkan harta, kami akan menghimpun harta-harta kami hingga engkau menjadi orang yang paling banyak hartanya. Jika engkau menghendaki kemuliaan, kami akan mengangkatmu sebagai pemimpin kami, hingga kami tidak memutuskan perkara tanpamu. Jika engkau menginginkan kekuasaan, maka kami akan mengangkatmu sebagai raja kami. Jika yang engkau alami ini adalah kerana penyakit yang tidak mampu engkau tolak dari dirimu, maka kami akan carikan untukmu beberapa orang tabib dan kami sumbangkan harta-harta kami, hingga engkau sembuh darinya.”

Hingga ketika Utbah telah selesai dan didengarkan oleh Rasulullah, baginda pun bertanya: “Apakah engkau telah selesai, hai Abul Walid?” Dia menjawab: “Ya.” Nabi berkata: “Dengarkanlah dariku.” Dia menjawab: “Lakukanlah.” Baginda pun membaca ayat pertama dari Surah Fussilat. Ketika ‘Utbah mendengarnya, dia diam dan meletakkan kedua tangannya ke belakang punggungnya sambil bersandar mendengarkannya, dan baginda meneruskan membaca Surah Fussilat hingga Rasulullah sampai pada ayat Sajdah, maka baginda pun sujud. Kemudian baginda berkata: “Engkau telah mendengar apa yang telah engkau dengar tadi, hai Abul Walid.”

Utbah lalu berdiri menemui para sahabatnya, maka sebahagian mereka saling berkata dengan sebahagian yang lain: “Kami bersumpah demi Allah, Abul Walid datang dengan wajah yang berbeza dari (tadi) sewaktu dia pergi.” Ketika dia duduk, mereka berkata: “Apa yang terjadi padamu hai Abul Walid?” Dia menjawab: “Aku telah mendengar suatu perkataan yang demi Allah belum pernah aku mendengar perkataan seperti itu sedikitpun. Demi Allah, itu bukanlah sihir, bukan pula sya’ir dan bukan pula ramalan. Hai bangsa Quraish, taatlah kepadaku dan jadikan ketaatan kalian itu untukku. Biarkanlah laki-laki itu dengan apa yang disampaikannya. Jauhkanlah diri kalian darinya. Demi Allah, perkataannya yang baru sahaja aku dengar akan mempunyai berita besar. Jika bangsa Arab lain dapat mematahkannya, biarlah dia dipatahkan oleh orang lain. Dan jika dia menguasai bangsa Arab, maka kerajaannya bererti kerajaan kalian, kehormatannya bererti kehormatan kalian dan kalian akan menjadi manusia yang paling berbahagia.”

Mereka berkata: “Demi Allah, hai Abul Walid, engkau telah disihir oleh lisannya.” Dia menjawab: “Ini pendapatku. Silalah kalian lakukan apa sahaja yang kalian pandang (ingin) untuk kalian.”


 

Ayat 5: Ini adalah ayat Syikayah – rungutan Allah. Allah menceritakan apakah alasan orang yang tidak beriman apabila kita berdakwah kepada mereka.

وَقالوا قُلوبُنا في أَكِنَّةٍ مِّمّا تَدعونا إِلَيهِ وَفي ءآذانِنا وَقرٌ وَمِن بَينِنا وَبَينِكَ حِجابٌ فَاعمَل إِنَّنا عٰمِلونَ

Sahih International

And they say, “Our hearts are within coverings from that to which you invite us, and in our ears is deafness, and between us and you is a partition, so work; indeed, we are working.”

Malay

Dan mereka berkata: “Hati kami dalam tutupan yang berlapis-lapis (menghalang kami) daripada memahami apa yang engkau serukan kami kepadanya, dan pada telinga kami penyumbat (menjadikan kami tidak dapat mendengarnya), serta di antara kami denganmu ada sekatan (yang memisahkan fahaman kita); oleh itu, bekerjalah engkau (untuk ugamamu), sesungguhnya kami juga tetap bekerja (untuk mempertahankan kepercayaan kami)! “

 

وَقَالُوا

Mereka berkata,

Yang dimaksudkan adalah orang-orang Musyrikin Mekah masa itu dan orang-orang musyrik sekarang. Ini adalah kalangan mereka yang sanggup menjawap, kurang ajar dengan Nabi. Mereka tergamak berkata begini depan Nabi. Sedangkan, ramai juga yang menolak tapi mereka tidak berkata apa-apa.

 

قُلُوبُنَا فِي أَكِنَّةٍ

Hati kami dalam tutupan

Setelah berkali-kali Nabi mengajak mereka kepada Islam, hati mereka masih lagi tertutup. Begitu juga ramai dari kalangan kita macam itu juga. Ada yang tolak berdepan dengan kita, dan ada yang depan kita senyap, tapi belakang kita menolak apa yang kita beritahu kepada mereka tentang maksud-maksud Qur’an. Begitulah sifat manusia.

Kenapa mereka kata begitu? Kerana mereka rasa diri mereka sudah cukup. Begitulah ramai dari kalangan masyarakat kita yang rasa sudah mengamalkan Islam dah, mereka solat, puasa dan infak. Oleh kerana itu, mereka tidak ada usaha nak periksa diri mereka dengan Qur’an.

 

مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ

daripada mendengar ajakan kamu; 

Mereka menolak ajakan kepada tauhid kepada mengesakan Allah. Lafaz مِمَّا dalam ayat ini adalah ‘ajakan tauhid’. Mereka sendiri mengaku mereka tak mampu nak dengar. Mereka tak boleh nak terima.

 

وَفِي ءآذَانِنَا وَقْرٌ

Dan pada telinga kami ada sumbatan.

Ada dua makna dari ayat ini:

  1. Mereka pilih untuk tidak dengar apa yang disampaikan oleh pendakwah
  2. Hati mereka sudah penuh dengan ilmu lain, sampai tidak boleh nak masuk lagi ajaran baru ini. Mereka rasa diri mereka sudah cukup ilmu sampai tidak perlu dengar. Oleh itu, ayat ini bukan maksudnya mereka tidak mampu dengar, tapi mereka rasa mereka tidak perlu dengar.

 

وَمِنْ بَيْنِنَا وَبَيْنِكَ حِجَابٌ

Dan diantara kami dan kamu ada hijab. 

Iaitu hijab maknawi. Tak nampak hijab tu, tapi ada. Mereka telah dihijab terus, sampai tak boleh nampak. Kita cakap macam mana pun, mereka tidak dapat terima.

 

فَاعْمَلْ

Maka kau buatlah amalan kamu,

Mereka yang tolak tauhid itu berkata: kamu amallah ikut ajaran yang kamu kata Tuhan ajar itu. Iaitu amalan-amalan kamu yang kamu kata ikut sunnah itu. Mereka tidak mahu ikut.

 

إِنَّنَا عٰمِلُونَ

Kami pula akan beramal

Iaitu mereka nak beramal dengan cara tok nenek mereka ajar. Ayat ini adalah ayat engkar. Apa yang diajar kepada mereka, mereka tidak mahu terima. Mereka kata: “Takkan tok nenek kami semua nak masuk neraka?” Ini adalah alasan ikut akal. Iaitu dalil mengikut hawa nafsu.

Sepatutnya kena bagi dalil dari Qur’an dan Hadis. Maka siapa yang cakap macam ini adalah sama macam percakapan kaum Musyrikin Mekah. Kerana jawapan itu adalah jawapan musyrikin. Mereka tolak hujah Qur’an dan Hadis yang kita bawa. Kalau tolak, bermakna mereka degil dan telah kufur. Mereka hanya mahu mengikut jejak langkah tok nenek mereka sahaja.

Mereka ikut sahaja amalan yang telah diajar oleh orang dulu-dulu, ustaz-ustaz mereka, guru-guru mereka, tanpa usul periksa. Mereka tidak berani minta dalil dari guru mereka kerana mereka telah diajar, kalau minta dalil, itu tanda lemah iman. Dengan kata-kata itu sahaja, telah menutup mulut mereka dari bertanya. Maka, masyarakat kita terus jadi bodoh dan tidak berfikir. Hanya terima bulat-bulat cerita-cerita dan ajaran-ajaran salah dari guru dan ustaz mereka.

Selalu kita dengar hujah sebegini. Selepas diberikan hujah-hujah kita dari Qur’an dan hadis yang sahih, mereka masih lagi tolak. Akhirnya mereka akan kata, “engkau beramallah cara engkau dan guru engkau, kami nak amal seperti cara guru kami ajar, sebab kami yakin dengan apa yang guru kami sampaikan”.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 5 Januari 2018


Rujukan:

Maulana Hadi

Ustaz Rosman

Nouman Ali Khan

Abdul Nasir Jangda

Tafsir Ibnu Kathir

Tafsir Al-Azhar Dr. Hamka

Published by

tafsirsunnah

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s