Tafsir Surah an-Nisa Ayat 92 (Hukum terbunuh orang Islam)

Ayat 92: Ini adalah hukum ketujuh. Ianya tentang jikalau terbunuh orang Islam. Sepatutnya tidak ada pembunuhan sesama orang Islam kerana patutnya boleh bunuh orang kafir sahaja kerana nyawa mereka halal (di dalam peperangan sahaja). Ini adalah kerana mereka telah melakukan syirik dan tidak perlu dihormati.

Tapi perlu diingatkan yang ini adalah kalau ada peperangan antara kita dan mereka sahaja. Bukanlah sekarang boleh dilakukan perkara ini kerana tidak ada khalifah dan sudah ada perjanjian antara negara sekarang.

Kita sekarang hendak belajar hukum membunuh. Oleh kerana tidak boleh bunuh orang Islam, maka kalau bunuh orang Islam pun, itu terjadi kerana tak sengaja sahaja. Apabila ini berlaku, ada tiga jalan penyelesaian yang telah digariskan dalam Qur’an.

Kalau bunuh dengan sengaja, hukum itu telah ada dalam Surah Baqarah tentang hukum Qisas.

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثٰقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ وَكَانَ اللَهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And never is it for a believer to kill a believer except by mistake. And whoever kills a believer by mistake – then the freeing of a believing slave and a compensation payment [diyah] presented to his [i.e., the deceased’s] family [is required], unless they give [up their right as] charity. But if he [i.e., the deceased] was from a people at war with you and he was a believer – then [only] the freeing of a believing slave; and if he was from a people with whom you have a treaty – then a compensation payment presented to his family and the freeing of a believing slave. And whoever does not find [one or cannot afford to buy one] – then [instead], a fast for two months consecutively,¹ [seeking] acceptance of repentance from Allāh.² And Allāh is ever Knowing and Wise.

  • Uninterrupted except when there is an Islāmically valid reason, as in Ramadhān.
  • An accidental death usually results from some degree of negligence or error for which the believer feels the need to repent.

MALAY

Dan tidak harus sama sekali bagi seseorang mukmin membunuh seorang mukmin yang lain, kecuali dengan tidak sengaja. Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan tidak sengaja, maka (wajiblah ia membayar kaffarah) dengan memerdekakan seorang hamba yang beriman serta membayar “diah” (denda ganti nyawa) yang diserahkan kepada ahlinya (keluarga si mati), kecuali jika mereka sedekahkan (memaafkannya). Tetapi jika ia (yang terbunuh dengan tidak sengaja) dari kaum (kafir) yang memusuhi kamu, sedang ia sendiri beriman, maka (wajiblah si pembunuh membayar kaffarah sahaja dengan) memerdekakan seorang hamba yang beriman. Dan jika ia (orang yang terbunuh dengan tidak sengaja itu) dari kaum (kafir) yang ada ikatan perjanjian setia di antara kamu dengan mereka, maka wajiblah membayar “diah” (denda ganti nyawa) kepada keluarganya serta memerdekakan seorang hamba yang beriman. Dalam pada itu, sesiapa yang tidak dapat (mencari hamba yang akan dimerdekakannya), maka hendaklah ia berpuasa dua bulan berturut-turut; (hukum yang tersebut) datangnya dari Allah untuk menerima taubat (membersihkan diri kamu). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

 

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً

Dan tidak harus sama sekali bagi seseorang mukmin membunuh seorang mukmin yang lain, kecuali dengan tidak sengaja.

Tidak patut seorang Mukmin membunuh orang Mukmin lain, melainkan tidak sengaja. Mungkin terlanggar orang semasa memandu, tertembak semasa memburu dan sebagainya.

Tidak boleh membunuh manusia lain kecuali sebab-sebab tertentu sahaja, seperti yang disebutkan di dalam kitab Sahihain melalui Ibnu Mas’ud, bahawa Rasulullah Saw. telah bersabda:

“لَا يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَّا بِإِحْدَى ثَلَاثٍ: النَّفْسُ بِالنَّفْسِ، وَالثَّيِّبُ الزَّانِي، وَالتَّارِكُ لِدِينِهِ الْمُفَارِقُ لِلْجَمَاعَةِ”

Tidak halal darah seorang muslim yang telah bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan aku adalah utusan Allah, kecuali kerana salah satu dari tiga perkara, yaitu membunuh jiwa balasannya dibunuh lagi, duda yang berzina, orang yang meninggalkan agamanya lagi memisahkan diri dari jamaah.

Macam-macam boleh terjadi dalam kemalangan yang tidak diduga dan dielakkan. Ini adalah perkara yang tidak dapat dijangka. Tapi kenalah kita berhati-hati kerana kesannya amat berat sekali.

Tapi pembunuhan itu tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Kalau menggunakan undang-undang sekarang, kadangkala pembunuh itu dibiarkan sahaja, dan ini menyebabkan keluarga yang terbunuh itu tidak dapat apa-apa pun sebagai gantirugi dan ini tidak patut. Maka dalam Islam telah ada penyelesaian kepada perkara ini:

 

وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ

Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan tidak sengaja, maka wajiblah dia memerdekakan seorang hamba yang beriman

Kaffarah pertama yang perlu dipenuhi adalah memerdekakan hamba yang beriman. Oleh kerana yang terbunuh itu adalah orang Islam, maka hamba yang dibebaskan kenalah orang Islam juga.

قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَدُ: أَنْبَأَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهري، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ رَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ؛ أَنَّهُ جَاءَ بِأَمَةٍ سَوْدَاءَ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّ عَلَيَّ رَقَبَةً مُؤْمِنَةً، فَإِنْ كُنْتَ تَرَى هَذِهِ مُؤْمِنَةً أَعْتَقْتُهَا. فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “أتشهدين أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ؟ ” قَالَتْ: نَعَمْ. قال: “أتشهدين أني رسول الله؟ ” قالت نعم. قال:”أتؤمنين بِالْبَعْثِ بَعْدَ الْمَوْتِ؟ ” قَالَتْ: نَعَمْ، قَالَ: “أَعْتِقْهَا”.

Imam Ahmad mengatakan, telah menceritakan kepada kami Abdur Razzaq, telah menceritakan kepada kami Ma’mar, dari Az-Zuhri, dari Abdullah ibnu Abdullah, dari seorang lelaki, dari kalangan Ansar yang telah menceritakan hadis berikut: Bahawa dia datang dengan membawa budak perempuan yang berkulit hitam, lalu dia bertanya, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku terkena kewajiban memerdekakan seorang budak yang mukmin. Untuk itu apabila menurutmu budak ini mukmin, maka aku akan memerdekakannya.” Rasulullah Saw. bertanya kepada budak perempuan itu, “Apakah engkau telah bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah?” Budak perempuan itu menjawab, “Ya.” Rasulullah Saw. bertanya lagi, “Apakah engkau telah bersaksi pula bahawa aku adalah utusan Allah?” Si budak menjawab, “Ya.” Rasulullah Saw. bertanya lagi, “Apakah engkau beriman dengan hari berbangkit sesudah mati?” Si budak menjawab, “Ya.” Rasulullah Saw. bersabda, “Merdekakanlah dia!”

Di dalam kitab Muwatta’ Imam Malik, kitab Musnad Imam Syafii, kitab Musnad Imam Ahmad, Sahih Muslim, Sunan Abu Daud, dan Sunan Nasai disebutkan sebuah hadis melalui jalur Hilal ibnu Abu Maimunah, dari Ata ibnu Yasar, dari Mu’awiyah ibnul Hakam:

أَنَّهُ لَمَّا جَاءَ بِتِلْكَ الْجَارِيَةِ السَّوْدَاءِ قَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: “أَيْنَ اللَّهُ؟ ” قَالَتْ: فِي السَّمَاءِ. قَالَ: “مَنْ أَنَا” قالت: أنت رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “أَعْتِقْهَا فَإِنَّهَا مُؤْمِنَةٌ”

bahawa ketika dia datang membawa budak wanita hitam itu kepada Rasulullah Saw., maka Rasulullah Saw. bersabda kepada budak itu, “Di manakah Allah itu?” Dia menjawab, “Di langit.” Rasulullah Saw. bertanya lagi, “Siapakah aku ini?” Dia menjawab, “Utusan Allah.” Rasulullah Saw. bersabda: Merdekakanlah dia, sesungguhnya dia beriman.

Kaffarah dari katadasar ك ف ر yang bermaksud ‘tutup’. Ia bermaksud menutup kesalahan yang telah dilakukan.

Membebaskan hamba adalah perkara besar kerana melepaskan pekerja yang percuma di rumah di bawah kuasaan kita. Tapi ada yang mendapat manfaat dalam hal ini, iaitu hamba itu sendiri kerana mereka dibebaskan.

Ini adalah salah satu cara Islam menggalakkan pembebasan hamba. Islam bukanlah yang menganjurkan perhambaan, cuma meneruskan sistem yang telah ada sahaja. Dan Islam membaiki sistem yang ada.

Tapi Islam sebenarnya tidak suka kepada perhambaan dan kerana itu banyak hukum yang melibatkan pembebasan hamba. Dengan cara itu, sistem perhambaan lama kelamaan hilang dari dunia. Salah satunya dengan cara ini.

Apabila terbunuh tanpa sengaja, kena bebaskan hamba. Dan kena pastikan hamba itu adalah hamba yang Muslim. Kalau tidak ada hamba, maka kena beli dan kemudian bebaskan.

 

وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ

serta membayar “diah” (denda ganti nyawa) yang diserahkan kepada ahlinya (keluarga si mati),

Selain dari membebaskan hamba yang mukmin, pembunh itu kena bayar diyat. Jumlah yang perlu dibayar adalah ikut ketetapan dalam syarak. Itulah maksud مُّسَلَّمَةٌ. Dalam Sunan An-Nasa’i, diriwayatkan bahwa Nabi –shallallah ‘alaih wa sallam– menulis dalam surat baginda:

فِي النَّفْسِ مِئَةٌ مِنَ الإِبِلِ

Diyat nyawa adalah seratus ekor unta.”

Ibnu Hibban dan al-Hakim menghukumi sahih hadis ini, dan Al-Albani melemahkannya. Namun kandungan hadis ini disepakati oleh seluruh ulama, sebagaimana dinukil oleh  Imam Syafi’i, Ibnul Mundzir, dan Ibnu Abdil Barr (Al-Umm, 12:379 , Al-Isyraf, 2:133, dan At-Tamhid 17:381).

Ada pengiraan tentang bayaran unta itu. Telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan para pemilik kitab sunnah melalui hadis Al-Hajjaj ibnu Artah, dari Zaid ibnu Jubair, dari Khasyf ibnu Malik, dari Ibnu Mas’ud yang menceritakan:

قَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي دِيَةِ الْخَطَأِ عِشْرِينَ بِنْتَ مَخَاضٍ، وَعِشْرِينَ بَنِي مَخَاضٍ ذُكُورًا، وَعِشْرِينَ بِنْتَ لَبُونٍ، وَعِشْرِينَ جَذَعة وَعِشْرِينَ حِقَّة.

Rasulullah Saw. telah memutuskan terhadap diyat kes pembunuhan secara tidak sengaja dibayar dalam bentuk dua puluh ekor bintu makhad, dua puluh ekor bani makhad, dua puluh ekor bintu labun, dua puluh ekor jaz’ah, dan dua puluh ekor hiqqah.

Senarai di atas adalah umur unta-unta itu:

a. Bintu makhad: Unta betina yang telah genap berusia setahun dan sudah masuk tahun kedua.
b. Bani makhad: Unta jantan yang telah genap berusia setahun dan sudah masuk tahun kedua.
c. Bintu labun: Unta betina yang sudah genap berusia 2 tahun dan memasuki tahun ketiga.
e. Hiqqah: Unta betina yang telah genap berusia 3 tahun dan sudah memasuki tahun keempat.
d. Jadza’ah: Unta betina yang telah genap berusia 4 tahun dan sudah memasuki tahun kelima.

Diyat untuk muslimah adalah separuh dari diyat untuk lelaki yang terbunuh, yakni lima puluh ekor.  Jika tidak ada unta, diyat boleh dibayar dengan jumlah wang senilai seratus ekor unta. Kalau zaman Nabi, ia adalah 800 dinar dan pada zaman Umar, nilainya adalah 1,000 dinar emas. Maka kerajaan Islam kena letakkan nilai semasa.

Dan kalau dengan pembunuhan yang disengaja, diyatnya ditanggung oleh yang membunuh, tetapi pembayaran diyat pembunuhan yang tidak sengaja ini ditanggung oleh ahli waris yang membunuh, iaitu keluarga dari pihak ayah, dan boleh dibayar secara ansuran selama tiga tahun. Mereka ini dikenali sebagai al-aqilah dalam syariat.

Maka ahli keluarga kena pastikan yang ahli keluarga mereka berjaga dan berhati-hati dalam kehidupan mereka. Kalau tidak, mereka pun terlibat juga kena bayar diyat. Maka kalau bawa kereta, pastikan kita tidak terlanggar orang lain di jalanan.

Kenapa pula mereka yang nampaknya macam tidak ada kena mengena kena membayar atas kesalahan orang lain pula? Kenapa ahli keluarganya yang kena bayar juga?

Ini adalah kerana merekalah yang bertanggungjawab untuk menjaga dan mengawal mereka yang di bawah selaan mereka dari melakukan kesilapan membunuh orang. Dan apabila mereka telah terpaksa membayar, tentulah mereka akan lebih berhati-hati dalam menjaga orang itu selepas kejadian itu. Kerana kalau tidak, merekalah nanti yang kena bayar lagi.

Diyat itu dibayar kepada keluarga waris yang terbunuh. Jikalau dia tidak ada waris, maka wang diyat itu perlu diberi kepada BaitulMal.

 

إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا

kecuali jika mereka sedekahkan (memaafkannya). 

Ahli keluarga boleh beri maaf dengan tidak perlu bayar atau mereka boleh beri pengurangan (diskaun).

Ini adalah hukum yang pertama – jika bunuh orang Islam (tidak sengaja) dalam negara Islam.

 

فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ

Tetapi jika dia dari kaum (kafir) yang memusuhi kamu, sedang dia sendiri beriman, 

Ini adalah situasi kedua: Sekiranya yang terbunuh itu orang Islam yang keluarga dia kafir harbi atau kaum mereka kafir harbi, lain pula hukumannya.

Situasi ini boleh terjadi dalam keadaan ada orang yang telah masuk Islam tapi mereka tidak dapat nak berpindah ke negara Muslim. Jadi mungkin dalam peperangan, tentera Islam terbunuh orang Islam yang telah menganut Islam.

 

فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ

maka (wajiblah si pembunuh membayar kaffarah sahaja dengan) memerdekakan seorang hamba yang beriman. 

Kalau mereka yang terbunuh itu dari keluarga kafir harbi, pembunuh dan ahli keluarganya kena merdekakan hamba (yang beriman) sahaja. Tidak ada diyat dalam situasi ini kerana tidak boleh beri wang kepada mereka dan keluarga mereka kerana dari kafir harbi (kafir yang diperangi). Kalau diberikan, mungkin mereka akan guna wang itu untuk serang orang Islam balik.

Jadi, ini adalah hukum kedua – lelaki mukmin yang terbunuh itu dari keluarga Kafir Harbi. Kafir Harbi adalah kaum kafir yang sedang dalam peperangan dengan orang Islam ataupun yang bermusuh dengan orang Islam. Kalau zaman sekarang, tidak ada.

 

وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثٰقٌ

Dan jika dia (orang yang terbunuh dengan tidak sengaja itu) dari kaum (kafir) yang ada ikatan perjanjian setia di antara kamu dengan mereka, 

Ini pula situasi ketiga, jikalau yang terbunuh itu dari keluarga orang kafir yang ada perjanjian damai antara negara Islam dengan negara mereka. Ini adalah situasi yang mungkin ada dalam dunia sekarang. Kerana kita ada perjanjian damai sesama negara.

Hukuman yang dikenakan:

 

فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ

maka wajiblah membayar “diyah” (denda ganti nyawa) kepada keluarganya serta memerdekakan seorang hamba yang beriman. 

Kena bayar diyat dan merdekakan hamba yang mukmin. Boleh diberikan diyat kepada mereka kerana duit itu tidak digunakan untuk serang umat Islam kerana ada perjanjian antara mereka dan negara Islam. Nilai diyat ini adalah mengikut persetujuan antara negara Islam dan negara kafir itu. Jadi tidak mengikut nilai kalau yang terbunuh itu orang Islam di negara Muslim.

Jadi ini sama sahaja kalau terbunuh seseorang dari negara Muslim. Kena bayar diyat dan bebaskan hamba mukmin juga. Tapi bagaimana kalau tidak ada hamba macam zaman sekarang? Atau mereka tidak mampu untuk membeli hamba?

 

فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ

Sesiapa yang tidak dapat (mencari hamba yang akan dimerdekakannya), maka hendaklah dia berpuasa dua bulan berturut-turut;

Kalau tiada hamba, seperti zaman sekarang tentu tidak boleh nak cari hamba untuk dibebaskan, maka pembunuh itu kena puasa dua bulan berturut-turut.

Kalau dia berhenti puasa pada mana-mana hari (tanpa sebab seperti sakit), maka dia kena mengulangkan puasa itu semula dari hari pertama.

Kenapa kena puasa? Ada pendapat yang mengatakan ini baik untuk minda mereka. Kerana mereka telah terbunuh seseorang dan tentu ada trauma. Puasa dapat menyembuhkan trauma itu dan puasa itu kena dua bulan baru efektif. Allahu a’lam.

Para ulama berselisih pendapat mengenai orang yang tidak mampu melakukan puasa, apakah dia wajib memberi makan enam puluh orang miskin, sebagaimana dalam kifarat zihar? Ada dua pendapat mengenainya:

Pendapat pertama mengiyakan, kerana disamakan dengan kifarat dalam masalah zihar. Sesungguhnya alternatif ini tidak disebutkan di dalam ayat, kerana kedudukan ayat mengandung makna ancaman, peringatan, dan menakut-nakuti. Maka tidaklah serasi bila disebutkan padanya masalah memberi makan sebagai alternatif lain, kerana akan tersirat pengertian mempermudah dan menganggap ringan.

Pendapat yang kedua mengatakan tidak boleh berpindah kepada kifarat memberi makan, kerana sesungguhnya jika alternatif memberi makan ini hukumnya wajib, nescaya keterangan mengenainya telah disebut.

 

تَوْبَةً مِّنَ اللهِ وَكَانَ اللَهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

datangnya dari Allah untuk menerima taubat dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Hukum yang telah diberikan di atas adalah sebagai tanda kita bertaubat kepada Allah. Itulah cara untuk bertaubat. Kena ikut cara yang Allah telah ajar. Allah mahu pembunuh itu membersihkan dirinya dengan bertaubat. Taubat itu yang lebih penting.

Allah Maha tahu apakah yang kita telah telah lakukan. Allah tahu apa yang perlu dilakukan untuk memuaskan hati semua pihak. Kalau tidak ada bayaran seperti ini, maka keluarga yang terbunuh akan rugi sahaja.

Allah Maha bijaksana dalam memberi hukum agama kepada manusia. Hukum itu memang sesuai untuk makhluk. Kalau kita rasa ia tidak sesuai, masalah bukan pada hukum itu, tapi pada manusia sendiri.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 27 Mei 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Mutiara al-Qur’an

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s