Tafsir Surah an-Nisa Ayat 93 – 94 (Hukuman membunuh)

Ayat 93: Sebelum ini tentang hukum kalau bunuh orang Mukmin lain tanpa sengaja. Kalau sengaja pula?

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَٰلِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

But whoever kills a believer intentionally – his recompense is Hell, wherein he will abide eternally, and Allāh has become angry with him and has cursed him and has prepared for him a great punishment.

MALAY

Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam, kekal ia di dalamnya, dan Allah murka kepadanya, dan melaknatkannya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.

 

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَٰلِدًا فِيهَا

Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam, kekal ia di dalamnya,

Kalau bunuh orang mukmin lain dengan sengaja, orang yang membunuh itu jadi murtad dan kekal dia dalam neraka. Lihatlah begitu punya teruk sekali hukuman yang ditetapkan oleh Allah.

 

وَغَضِبَ اللَُه عَلَيْهِ

dan Allah murka kepadanya, 

Allah tambah lagi dengan mengatakan yang Dia murka kepada orang itu. Murka Allah tidak sama dengan murka manusia.

 

وَلَعَنَهُ

dan melakanatkannya

Dan Allah kata lagi, Dia melaknat orang itu.

 

وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.

Lihatlah bagaimana Allah menyebut hukuman yang bertimpa-timpa. Memang marah sungguh Allah dengan orang yang membunuh orang mukmin lain dengan sengaja. Malangnya orang Islam sekarang macam tak kisah dengan ancaman ini.

Ataupun mereka sendiri tidak tahu langsung kerana tidak pernah belajar tentangnya. Selalu kita dengar pembunuhan terjadi merata-rata.

Nota: Jumhur ulama kata, kalau orang yang membunuh itu rasa halal membunuh orang Islam lain, maka dia akan kekal dalam neraka. Tapi kalau bunuh kerana nafsu, dalam dia tahu yang itu adalah salah dan berdosa besar, dia akan duduk lama dalam neraka.

Ulama yang berpendapat begitu kerana pada mereka, seorang mukmin tidak akan kekal di neraka kerana mereka kata yang kekal dalam neraka adalah yang syirik sahaja. Allahu a’lam.

Akan tetapi, kita kenalah ingat yang pintu taubat masih lagi terbuka kepada sesiapa sahaja selagi dia belum mati.

Ibnu Jarir mengatakan, telah menceritakan kepada kami Ibnu Humaid, telah menceritakan kepada kami Jarir, dari Mansur, telah menceritakan kepadaku Sa’id ibnu Jubair; atau telah menceritakan ke-padaku Al-Hakam, dari Sa’id ibnu Jubair yang pernah mengatakan bahawa dia pernah bertanya kepada Ibnu Abbas mengenai firman-Nya: Dan barang siapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah Jahannam. (An-Nisa: 93) Maka Ibnu Abbas menjawab, “Sesungguhnya seorang lelaki itu apabila telah mengetahui Islam dan syariat-syariat (hukum-hukum)nya, kemudian dia membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya adalah Jahannam dan tiada taubat baginya.” Ketika aku (Sa’id ibnu Jubair) ceritakan jawaban tersebut kepada Mujahid, maka Mujahid mengatakan, “Kecuali orang yang menyesali perbuatannya (yakni bertaubat).”

Dengan kata lain, barang siapa yang bertaubat dalam apa-apa hal, niscaya Allah menerima taubatnya. Dalam ayat yang lain Allah Swt. telah berfirman:

إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. (An-Nisa: 48 dan 116)

Ayat ini umum pengertiannya mencakup semua jenis dosa selain dosa menyekutukan Allah (syirik).

Hukuman kalau sengaja membunuh dan kemudian bertaubat adalah memerdekakan seorang hamba, disebutkan seperti berikut:

أَتَيْنَا وَاثِلَةَ بْنَ الْأَسْقَعِ فَقُلْنَا: حَدِّثْنَا حَدِيثًا لَيْسَ فِيهِ زِيَادَةٌ وَلَا نُقْصَانٌ. فَغَضِبَ فَقَالَ: إِنْ أَحَدَكُمْ لَيَقْرَأُ وَمُصْحَفُهُ مُعَلَّقٌ فِي بَيْتِهِ فَيَزِيدُ وَيَنْقُصُ، قُلْنَا: إِنَّا أَرَدْنَا حَدِيثًا سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: أَتَيْنَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي صَاحِبٍ لَنَا قَدْ أَوْجَبَ -يَعْنِي النَّارَ-بِالْقَتْلِ، فَقَالَ: “أَعْتِقُوا عَنْهُ، يُعْتِقُ اللَّهُ بِكُلِّ عُضْوٍ مِنْهُ عُضْوًا مِنَ النَّارِ”

“Kami datang kepada Wasilah ibnul Asqa’, lalu kami berkata kepadanya, “Ceritakanlah sebuah hadis yang tidak kamu tambah-tambahi dan tidak pula kamu kurangi kepada kami.” Maka Wasilah marah dan mengatakan, “Rupanya seseorang dari kalian biasa membaca Al-Qur’an yang dia gantungkan di dalam rumahnya, lalu dia menambah-nambah dan mengurangi bacaannya.” Kami berkata, “Sesungguhnya kami hanya bermaksud sebuah hadis yang engkau dengar secara langsung dari Rasulullah Saw. sendiri.” Wasilah menjawab, “Kami pernah menghadap Rasulullah Saw. sehubungan dengan seorang teman kami yang wajib masuk neraka (kerana telah membunuh seseorang). Maka Rasulullah Saw. bersabda: ‘Merdekakanlah seorang budak oleh kalian untuknya, niscaya Allah akan menebus setiap anggota tubuhnya dengan setiap anggota tubuh budak itu dari neraka’.”


Ayat 94: Ini adalah hukum kelapan. Jangan membunuh orang Islam dengan menuduhnya kufur kerana semata-mata tamak.

Ianya mengajar kita untuk berhati-hati dalam membuat keputusan membunuh orang lain. Jangan sampai terbunuh orang yang tidak patut dibunuh. Kita telah belajar sebelum ini bahawa membunuh orang Islam adalah kesalahan yang amat besar.

Oleh itu, apabila berperang, tentunya terjadi banyak pembunuhan. Dalam hal itu, kenalah berhati-hati, jangan sampai terbunuh orang Islam pula. Kena pastikan dulu samada orang itu Islam atau tidak. Kalau ada tanda dia seorang Islam, janganlah bertindak membunuh dia. Lihatlah satu kisah seorang sahabat:

Usamah bin Zaid Radhiallahu Anhu berkata: Rasulullah SAW mengutus kami ke Huraqah pada suku Juhainah, ketika kami sampai di sana, kami terus menyerbu. Tiba-tiba aku dan seorang sahabat Anshar bertemu dengan seorang dari mereka. Maka ketika kami telah mengepungnya, ia berkata “LA ILAHA ILLALLAH”. Maka shahabatku orang Anshar itu menyuruhku menghentikan (tidak membunuhnya), tetapi aku terus menikamnya dengan tombakku sehinggalah ia mati. Dan tatkala kami telah kembali ke Madinah, berita itu telahpun sampai kepada Rasulullah SAW, maka Rasulullah SAW bertanya “Apakah sesudah ia mengucapkan “LA ILAHA ILLALLAH”, masih juga engkau membunuhnya?” jawabku: ” Ya Rasulullah, ia berkata seperti itu mungkin hanya kerana takut kepada senjataku”. Bersabda Nabi Saw: “Apakah sudah kau belah dadanya ? sehingga engkau ketahui dengan jelas, apakah ia berkata kerana takut dengan senjatamu atau tidak? .”

Usamah bin Zaid sangat menyesal dengan kejadian itu. Ini adalah pengajaran kepada kita supaya jangan senang-senang mengambil keputusan untuk membunuh orang lain yang ada ciri-ciri keislaman padanya.

يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا إِذا ضَرَبتُم في سَبيلِ اللهِ فَتَبَيَّنوا وَلا تَقولوا لِمَن أَلقىٰ إِلَيكُمُ السَّلٰمَ لَستَ مُؤمِنًا تَبتَغونَ عَرَضَ الحَيَوةِ الدُّنيا فَعِندَ اللهِ مَغانِمُ كَثيرَةٌ ۚ كَذٰلِكَ كُنتُم مِّن قَبلُ فَمَنَّ اللَهُ عَلَيكُم فَتَبَيَّنوا ۚ إِنَّ اللَهَ كانَ بِما تَعمَلونَ خَبيرًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

O you who have believed, when you go forth [to fight] in the cause of Allāh, investigate; and do not say to one who gives you [a greeting of] peace, “You are not a believer,”¹ aspiring for the goods of worldly life; for with Allāh are many acquisitions. You [yourselves] were like that before; then Allāh conferred His favor [i.e., guidance] upon you, so investigate. Indeed Allāh is ever, with what you do, Acquainted.

  • Do not assume that he pretends Islām merely in order to save himself, for he may be sincere in faith.

MALAY

Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu pergi (berperang) pada jalan Allah (untuk membela Islam), maka hendaklah kamu menyelidik (apa jua perkara dengan sebaik-baiknya), dan janganlah kamu (terburu-buru) mengatakan kepada orang yang menunjukkan kepada kamu sikap damai (dengan memberi salam atau mengucap dua Kalimah Syahadat): “Engkau bukan orang yang beriman” (lalu kamu membunuhnya) dengan tujuan hendak (mendapat harta bendanya yang merupakan) harta benda kehidupan dunia (yang tidak kekal). (Janganlah kamu gelap mata kepada daki dunia itu) kerana di sisi Allah ada disediakan limpah kurnia yang banyak. Demikianlah juga keadaan kamu dahulu (dapat diketahui oleh orang lain akan keIslaman kamu dengan memberi salam atau mengucap kalimah Syahadat), lalu Allah mengurniakan nikmatNya kepada kamu. Oleh itu selidikilah (apa-apa jua lebih dahulu, dan janganlah bertindak dengan terburu-buru). Sesungguhnya Allah sentiasa memerhati dengan mendalam akan segala yang kamu lakukan.

 

يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا إِذا ضَرَبتُم في سَبيلِ اللهِ فَتَبَيَّنوا

Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu pergi (berperang) pada jalan Allah (untuk membela Islam), maka hendaklah kamu menyelidik

Ini adalah arahan Allah kepada kita apabila kita pergi berjihad. Kena berhati-hati dan kena buat keputusan dengan teliti.

 

وَلا تَقولوا لِمَن أَلقىٰ إِلَيكُمُ السَّلامَ لَستَ مُؤمِنًا

dan janganlah kamu mengatakan kepada orang yang memberi salam kepada kamu: “Engkau bukan orang yang beriman”

Ucapan salam itu boleh jadi dalam bentuk salam ataupun dalam bentuk syahadah. Oleh itu, jangan kata kepada mereka yang melafazkan ucapan salam itu kepada mereka: hati kamu tidak beriman. Jangan kata begitu kepada mereka kerana kita tidak tahu hati orang lain.

Beri salam adalah tanda seseorang itu Muslim. Pada zaman itu, itulah cara nak mengetahui siapakah Muslim dan siapa tidak kerana tidak dapat dipastikan dari pakaian kerana pakaian masa itu sama sahaja.

Itulah tandanya untuk kita membezakan mereka dengan orang kafir kerana kalau kita lihat kepada pakaian, pakaian orang Islam dan orang bukan Islam mungkin sama sahaja. Maka kalau dalam peperangan, ada yang bagi salam, itu boleh dijadikan sebagai tanda mereka Muslim. Jangan kita persoal keislaman mereka.

Dalam keadaan aman sekarang tanpa perang, kalau ada yang bagi salam kepada kita, dah boleh terima orang itu seorang Muslim dan bukan kerja kita nak periksa dia mukmin atau tidak. Janganlah kita jadi macam ada orang yang nak cari salah orang sahaja.

Sebagai contoh, ada jenis manusia yang nak cari salah ulama sahaja. Tidak ada kerja lainkah?  Mereka buat itu kerana mahukan kedudukan tinggi dalam dunia. Mereka rasa mereka kena jatuhkan orang lain supaya manusia ikut mereka sahaja.

Asbabun Nuzul ayat ini ada disebut dalam Sahih Bukhari:

Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Tirmidzi, Al-Hakim dan lainnya yang bersumber dari Ibnu Abbas: bahwa seorang laki-laki dari Bani Sulaim yang sedang mengiring dombanya bertemu dengan segolongan sahabat Nabi Saw. Ia mengucapkan salam kepada mereka. Mereka berkata: “Dia memberi salam dengan maksud untuk menyelamatkan diri dari kita”. Mereka pun mengepung dan membunuhnya, serta membawa dombanya kepada Rasulullah Saw. Maka turunlah ayat ini (An-Nisa ayat 94) sebagai teguran agar berhati-hati dalam melaksanakan suatu hukum.

Nota: Kena faham keadaan waktu itu. Waktu itu umat Islam sedang berperang dengan orang kafir, jadi mereka dibenarkan untuk membunuh orang kafir.

 

تَبتَغونَ عَرَضَ الحَيَوةِ الدُّنيا

dengan tujuan hendak harta dunia

Allah beritahu kenapa ada yang membunuh orang lain tanpa usul periksa lagi. Tujuan mereka itu adalah untuk mendapat habuan dunia.

Sa’id ibnu Mansur mengatakan, telah menceritakan kepada kami Mansur, dari Amr ibnu Dinar, dari Ata ibnu Yasar, dari Ibnu Abbas yang menceritakan bahwa pasukan kaum muslim mengejar seorang lelaki yang sedang mengurus ghanimahnya, lalu lelaki itu mengucapkan salam kepada mereka. Tetapi mereka membunuhnya dan merampas ghanimahnya. Maka turunlah ayat ini, yaitu firman-Nya: dan janganlah kalian mengatakan kepada orang yang mengucapkan salam kepada kalian, “Kamu bukan seorang mukmin.” (An-Nisa: 94)

Allah mengingatkan umat Islam supaya jangan tetap bunuh nak bunuh mereka kerana mahu ambil harta mereka sebagai harta rampasan perang. Maknanya, ia berbalik kepada cinta dunia juga akhirnya. Kerana itu adalah tanda manusia yang tamak: hanya mahukan harta dunia sahaja. Jangan begitu.

 

فَعِندَ اللهِ مَغانِمُ كَثيرَةٌ

di sisi Allah ada disediakan limpah kurnia yang banyak.

Allah beritahu bahawa harta dunia itu tidak penting mana, kerana Allah boleh beri lagi banyak harta rampasan dari sumber lain yang halal. Tak perlu nak kejar dari sumber yang syubhat. Ada banyak lagi sumber lain.

 

كَذٰلِكَ كُنتُم مِّن قَبلُ فَمَنَّ اللَهُ عَلَيكُم

Demikianlah juga keadaan kamu dahulu, lalu Allah mengurniakan nikmatNya kepada kamu. 

Allah nak ingatkan kita, termasuk para sahabat, bahawa dahulu asalnya semua kafir belaka, semua asal musyrikin belaka. Allah yang beri nikmat hidayah dengan beri taufik sampai boleh masuk Islam.

Waktu itu pun mereka masuk Islam mengucap dua kalimah syahadah sahaja dulu, tidak buat apa-apa lagi, tidak terus buat amal ibadat, tidak ada sumbangan untuk agama lagi pun, tidak ada buat amal ibadat lagi pun pada mulanya. Samalah dengan mereka yang asal kafir itu juga, mereka mula dengan ucap syahadah sahaja dulu. Jadi jangan pandang ringan ucapan dua kalimah syahadah itu. Kalau dah sebut, maka orang itu adalah orang Islam, walaupun dia tak pernah solat sekali pun lagi.

Begitu juga, ia mungkin merujuk kepada keadaan Muslim semasa awal Islam dahulu. Waktu itu, mereka takut untuk mengucapkan salam kepada orang kerana takut dikatakan sebagai Muslim dan nanti mereka diseksa. Maka mereka menyembunyikan keislaman mereka.

Maka, apabila mereka berjumpa dengan orang Islam, barulah mereka berani mengucapkan salam. Hanya apabila Allah beri nikmat kepada mereka dengan mengembangkan Islam, baru mereka berani untuk mengaku Muslim secara terang.

 

فَتَبَيَّنوا

Oleh itu selidikilah

Natijahnya, kamu kena berhati-hati semasa jihad. Jangan bunuh dengan bebas. Jangan bunuh orang dengan terburu-buru.

Selepas selidik, kalau memang benar orang itu bukan orang Islam, dari segi perbuatannya dan kata-katanya, barulah boleh dibunuh. Yang penting, kena selidik dahulu dan jangan terus bunuh.

Maksudnya, tidaklah langsung tidak boleh kita kata seseorang itu kafir. Kalau dia memang dari perbuatannya kita sudah nampak dia itu kafir, maka bolehlah kita kata dia kafir. Boleh tawan dia dan periksa benar atau tidak dia seorang muslim atau kafir. Kalau tak boleh tawan waktu itu, biarlah dia terlepas. Biar terlepas seorang kafir dari terbunuh seorang muslim.

 

إِنَّ اللَهَ كانَ بِما تَعمَلونَ خَبيرًا

Sesungguhnya Allah sentiasa memerhati dengan mendalam akan segala yang kamu lakukan.

Kamu kena selidiki dan berhati-hati kerana Allah sentiasa melihat apa sahaja yang kamu lakukan. Kena ingat yang Allah tahu isi hati kita. Kalau kita bunuh dan kemudian kita beri alasan apa-apa sahaja kepada pemerintah, ingatlah yang Allah tahu isi hati kita.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 10 Jun 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Mutiara al-Qur’an

Tafsir Ibn Kathir

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s