Tafsir Surah an-Nisa Ayat 42 – 44 (Ayat Tayammum)

Ayat 42: Apabila hari itu terjadi, apakah perasaan mereka yang tidak beriman?

يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَعَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّىٰ بِهِمُ الْأَرْضُ وَلَا يَكْتُمُونَ اللهَ حَدِيثًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

That Day, those who disbelieved and disobeyed the Messenger will wish they could be covered by the earth. And they will not conceal from Allāh a [single] statement.

MALAY

Pada hari itu orang-orang yang kafir dan menderhaka kepada Rasulullah, suka jika mereka disama ratakan dengan tanah (ditelan bumi), dan (ketika itu) mereka tidak dapat menyembunyikan sepatah kata pun dari pengetahuan Allah.

 

يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَعَصَوُا الرَّسُولَ

Pada hari itu orang-orang yang kafir dan menderhaka kepada Rasulullah, suka

Ini tentang mereka yang kafir dan derhaka kepada Nabi.

 

لَوْ تُسَوَّىٰ بِهِمُ الْأَرْضُ

jika mereka disama ratakan dengan tanah

Mereka harap waktu itu mereka jadi sama rata dengan tanah – maksudnya biarlah mereka ditelan oleh bumi waktu itu. Mereka rasa alangkah baiknya kalau mereka tidak dibangkitkan jadi manusia, tapi jadi pasir sahaja.

Mereka kata begitu kerana mereka akan lihat bagaimana binatang pun akan melalui pengadilan juga. Tapi selepas itu, binatang-binatang akan dijadikan tanah debu sahaja – tidak ada hukuman buat binatang – habis begitu sahaja kisah mereka. Mereka pun mahu supaya mereka pun jadi macam itu juga. Kerana mereka tidak sanggup untuk menghadapi apa yang akan terjadi seterusnya – pembalasan di neraka.

 

وَلَا يَكْتُمُونَ اللهَ حَدِيثًا

mereka tidak dapat menyembunyikan sepatah kata pun dari pengetahuan Allah.

Mereka tidak dapat nak sorokkan apa-apa pun dari Allah. Waktu itu semuanya akan terbuka di khalayak ramai. Perkara yang mereka sorokkan semasa di dunia akan terbuka seluruhnya. Pada hari itu, tubuh badan mereka sendiri akan berkata-kata, Nabi mereka sendiri akan menjadi saksi, dan segala perbuatan mereka akan dibentang di hadapan mereka dalam Kitab Amalan mereka.

Lalu, bagaimana lagi mereka hendak menipu? Mereka memang kalau boleh hendak menipu Allah. Seperti firman Allah dalam al-An’am:23

قالوا وَاللهِ رَبِّنا ما كُنّا مُشرِكينَ

“Demi Allah Tuhan kami, kami tidak pernah menjadi orang-orang yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)”

Tapi segala penipuan mereka tidak akan berhasil kerana mereka tidak dapat nak sorok lagi.

Habis Ruku’ ke 6 dari 24 ruku’ dalam surah ini.


 

Ayat 43: Kembali kepada ayat Umur Muslihah. Hukum dari Allah hanya akan diikuti oleh mereka yang ada hubungan yang baik dengan Allah dan ada taqwa. Maka oleh itu, apabila ada ayat-ayat umur munazimah, akan ada ayat umur muslihah. Oleh itu, sekarang diletakkan ayat tentang solat pula.

Allah telah suruh kita solat, tapi nak solat pun kena ikut cara yang Allah hendak. Sebagaimana yang telah diajar oleh Nabi.

يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا لا تَقرَبُوا الصَّلَوٰةَ وَأَنتُم سُكٰرىٰ حَتّىٰ تَعلَموا ما تَقولونَ وَلا جُنُبًا إِلّا عابِري سَبيلٍ حَتّىٰ تَغتَسِلوا ۚ وَإِن كُنتُم مَّرضىٰ أَو عَلىٰ سَفَرٍ أَو جاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِنَ الغائِطِ أَو لٰمَستُمُ النِّساءَ فَلَم تَجِدوا ماءً فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيِّبًا فَامسَحوا بِوُجوهِكُم وَأَيديكُم ۗ إِنَّ اللهَ كانَ عَفُوًّا غَفورًا

(SAHEEH INTERNATIONAL)

O you who have believed, do not approach prayer while you are intoxicated until you know what you are saying¹ or in a state of janābah,² except those passing through [a place of prayer], until you have washed [your whole body]. And if you are ill or on a journey or one of you comes from the place of relieving himself or you have contacted women [i.e., had sexual intercourse] and find no water, then seek clean earth and wipe over your faces and your hands [with it]. Indeed, Allāh is ever Pardoning and Forgiving.

  • The use of intoxicants was later prohibited completely. See 5:9091.
  • Literally, “distance.” The state of one under obligation to perform ghusl (a complete bath) due to having had sexual intercourse or ejaculation.

MALAY

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula, sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) – kecuali kamu hendak melintas sahaja – hingga kamu mandi bersuci. Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah – debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.

 

يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءآمَنوا لا تَقرَبُوا الصَّلَوٰةَ وَأَنتُم سُكٰرىٰ

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, 

Ayat ini tentang asas kepada solat. Dalam solat kita kena sedar apa yang kita lafazkan. Oleh kerana itu, larangan dalam ayat ini amat penting: Jangan mabuk semasa dalam solat solat. Jangan solat dalam keadaan mabuk.

Ayat ini diturunkan sebelum ayat arak diharamkan sepenuhnya dalam Maidah:90. Tapi ayat larangan dalam Surah Nisa’ ini diturunkan selepas Allah memberitahu yang arak itu tidak bagus dalam Baqarah:219. Oleh itu, kita tahu yang Allah tidak haramkan arak sekaligus. Allah haramkan berperingkat kerana arak telah sebati dengan masyarakat Arab dan kalau diharamkan sekaligus, ia akan memberi kesan yang buruk kepada mereka dan mereka mungkin akan protes. Ringkasnya, cara pengharaman adalah begini:

1. Beritahu yang arak itu tidak bagus. (waktu ini ada sahabat dan tinggalkan arak dah)
2. Jangan solat semasa mabuk (semakin ramai meninggalkan arak, tapi masih ada lagi yang minum, tapi mereka minum di waktu yang jauh dari waktu solat).
3. Haramkan terus. (waktu ini semua sahabat terus tinggalkan arak)

Ini adalah salah satu hikmah dari Allah. Oleh kerana belum diharamkan lagi, maka ada riwayat yang mengatakan ada sahabat yang solat tapi waktu itu mabuk. Jadi apabila sudah mabuk, maka bacaan dalam solat sudah merapu. Maka turunlah ayat ini mengharamkan solat dalam keadaan mabuk.

Walaupun arak belum diharamkan sepenuhnya, tapi ini sudah menjadi masalah untuk minum arak sebab sahabat selalu solat, dan kalau mereka selalu solat, mereka sudah tidak senang untuk minum arak lagi kerana ada kemungkinan mereka akan mabuk. Maka, mereka sudah kurang untuk minum arak lagi. Kerana susah untuk mereka susun waktu mereka untuk minum arak dan tidak mengganggu solat mereka. Mungkin nak kena minum tengah malam pula.

Jadi walaupun belum diharamkan sepenuhnya, mereka sudah mula kurangkan minum arak. Mereka sudah tidak minum apabila dekat dengan waktu solat. Sehinggalah arak diharamkan dengan sepenuhnya dalam ayat Maidah:90.

Sebenarnya tidak terhad kena sedar dalam solat sahaja. Kerana lafaz yang digunakan adalah umum sahaja. Maknanya, waktu bersembang tentang Qur’an pun kena sedar. Macam mana kalau mabuk waktu itu? Sedangkan sahabat memang akan selalu membaca Qur’an dan mereka berdakwah pun dengan membacakan ayat Qur’an kepada mereka yang didakwah.

Ini termasuk tak boleh berada dalam pengaruh dadah semasa bercakap tentang Qur’an. Kerana orang yang bercakap tentang ayat-ayat Qur’an tapi otak mereka dalam pengaruh dadah, itu boleh menyebabkan mereka berkata sesuatu yang tidak patut tentang Qur’an. Ini kerana kalimah yang digunakan dalam ayat ini adalah سُكٰرىٰ dan ia tidak terhad kepada minum arak sahaja. Mereka yang hilang pengaruh akal kerana dadah juga boleh salah tafsir ayat Qur’an dan ini amat bahaya sekali. Jadi, jangan kita sangka ini adalah larangan mabuk dengan arak sahaja; kalau mabuk dengan dadah pun tidak boleh.

Jadi waktu itu memang susah kalau nak mabuk kerana sahabat selalu melakukan solat dan berbincang tentang Qur’an. Maka sudah ada isyarat untuk sahabat berhenti dari minum arak.

 

حَتّىٰ تَعلَموا ما تَقولونَ

hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. 

Kita tidak dibenarkan solat dalam keadaan mabuk supaya kita tahu apa yang dibaca dalam solat. Kena sedar apa yang kita sedang baca. Ini adalah kerana solat itu adalah amalan munajat kepada Allah. Munajat berasal dari bahasa Arab yang maknanya ‘merahsiakan’. Jadi maksud Munajat atau Bermunajat ialah mendekati Allah dengan cara solat, berdoa atau berzikir dan lain-lain.

Oleh kerana kita sedang bermunajat kepada Allah, maka kita kena tawajjuh – hadap betul-betul – beri perhatian, fokus.

Oleh itu, ayat ini memberitahu kepada kita, kita kena faham apa yang disebut dalam solat. Solat adalah waktu yang dituntut kita kena sedar dan ingat kepada Allah. Kita kena menjaga hubungan dengan Allah dan solat adalah hubungan yang paling rapat sekali antara kita dan Allah. Dalam hadis disebut yang kita sedang mengadap Allah taala dalam solat kita.

Jadi orang yang tidak memahami apa yang dibaca dalam solat adalah seperti mereka yang mabuk dan solat itu tidak akan memberi kesan kepada diri mereka. Sebab itu kena faham apa yang kita baca. Untuk faham, kena belajar tafsir supaya kita faham surah-surah dan ayat-ayat yang kita baca dalam solat. Dan kena belajar apakah kalimah-kalimah yang disebut dalam solat itu supaya kita kalimat itu semua memberi makna kepada kita.

Ini yang dipanggil tafhim (faham apa yang disebut). Oleh itu, mungkin pada peringkat permulaan, bacalah surah-surah yang kita faham. Surah pendek pun tidak mengapa, asalkan kita faham dan dapat memberi perhatian kepada ayat-ayat yang kita baca itu.

Nabi juga melarang untuk solat dalam keadaan mengantuk. Ini menunjukkan kepentingan sedar semasa dalam solat supaya kita tahu apa yang kita lafazkan.

Dari Anas r.a dari Nabi s.a.w, sabda baginda: Apabila seseorang kamu mengantuk ketika mahu solat, hendaklah dia tidur dahulu sehingga ia tahu apa yang dibacanya. Riwayat Bukhari.

Selepas disebut larangan untuk mengerjakan solat dalam keadaan mabuk, Allah menyambung ayat ini dengan menyebut larangan lain yang terlibat dengan solat.

Nota: ada juga pendapat yang mengatakan ayat ini memberitahu yang solat orang yang tidak faham apa yang dia sebut dalam solat, tidak sah. Tapi ini pandangan yang terlalu ekstrem. Walaupun kita menganjurkan faham apakah yang disebut dalam solat, tidaklah kita kata kalau tak faham apa yang disebut, solat tidak sah.

Solat itu sah walaupun tak faham apa yang disebut dan solat jadi tidak sah sampaikan tidak tahu apa yang disebut kerana mabuk. Macam orang yang tidak tahu dia baca Fatihah atau tidak kerana mabuk. Ini tidak boleh.

 

وَلا جُنُبًا

dan dalam janabah

Bukan sahaja orang yang mabuk tidak boleh solat, tapi orang yang berjunub juga tidak boleh solat.

Junub ini terjadi selepas melakukan hubungan seksual atau keluar air mani (mungkin dengan mimpi basah atau onani). Orang berjunub tidak boleh solat sehinggalah dia mengangkat junubnya itu. Dan junub diangkat dengan ‘mandi junub’.

 

إِلّا عابِري سَبيلٍ

Kecuali semasa dalam musafir

Pengecualian untuk mengangkat junub dengan mandi junub adalah semasa dalam musafir. Kerana dalam musafir boleh tayammum kerana mungkin tidak ada air untuk mandi junub.

Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa ayat ini tentang larangan duduk dalam masjid jikalau dalam junub kecuali kalau hanya lalu sahaja. Kerana itu dalam Mazhab Syafie, tidak boleh wanita dalam haidh duduk dalam masjid. Tetapi ada hadis yang dibawa oleh Bukhari yang menceritakan bagaimana Nabi suruh seorang wanita tinggal dalam Masjid Nabawi. Kalau wanita itu masih sihat lagi, tentu dia ada haidh dan kalau berada dalam masjid itu salah dalam haidh, tentu Nabi tidak benarkan.

 

حَتّىٰ تَغتَسِلوا

hingga kamu mandi bersuci

Kena mandi janabah (ghusl) untuk mengangkat hadas itu. Kecuali kalau dalam perjalanan dan tidak ada air, maka boleh tayammum.

 

وَإِن كُنتُم مَرضىٰ أَو عَلىٰ سَفَرٍ

Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, 

Apabila berjunub, mesti mandi junub. Tapi ada pengecualian.

Pertama, kalau sakit yang menyebabkan tidak boleh menggunakan air. Mungkin kepala luka yang kalau kena air akan menyebabkan bahaya kepada kesihatan pula.

Atau satu keadaan lagi, ketika dalam musafir yang tidak ada air.

 

أَو جاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الغائِطِ

atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, 

Maksudnya, ketika berhadas kecil. Allah sebut ‘datang dari tempat buang air ‘sebagai bahasa kiasan sahaja. Jadi ini bermaksud kalau buang air, maka wudhuk batal.

 

أَو لٰمَستُمُ النِّساءَ

atau kamu bersentuh dengan perempuan

Terdapat khilaf di kalangan ulamak tentang maksud kalimah لمس dalam ayat ini. Kalau لمس, ia bermaksud sentuh. Jadi ada ulama yang mengatakan kalau sentuh sahaja lelaki dan perempuan, maka wudu’ batal. Ini adalah pendapatAbd Allah b. Mas’ud and ‘Abd Allah b. ‘Umar dan dipegang oleh Imam Syafie. Oleh kerana itulah di negara ini, kalau suami isteri bersentuhan, maka mereka kena ambil wudu’ balik.

Tapi ada satu lagi pendapat yang saya kira lebih kuat. Iaitu kalimah لامس dalam ayat ini bukan bermaksud ‘sentuh’, tapi ‘bersentuh-sentuhan’. Kerana kalimah yang digunakan adalah لامس dan bukan لمس. Apabila ditambah dengan huruf ا, maka ia menunjukkan sesuatu yang lebih, dan bukan sentuh biasa sahaja. Bersentuh-sentuhan antara lelaki dan wanita maknanya ‘bersetubuh’, bukan setakat sentuh sahaja. Qur’an beradab dengan menggunakan bahasa kiasan sahaja. Ini adalah pendapat Saidina Ali, Ibn ‘Abbas, Abu Musa al-Ash’ari, Ubayy b. Ka’b, Sa’id b. Jubayr, Hasan al-Basri dan ramai lagi. Jadi ini adalah pendapat yang kuat.

Imam Malik mengambil pendekatan yang lain. Beliau berpendapat kalau sentuhan itu ada elemen seksual atau ‘bersedap-sedapan’, maka ia akan membatalkan wudu’. Tapi kalau sentuh biasa sahaja, maka tidaklah membatalkan wudu’.

 

فَلَم تَجِدوا ماءً

kemudian kamu tidak mendapat air

Tidak boleh solat kalau dalam junub atau dalam hadas. Kecuali kalau waktu itu tidak ada air, samada untuk berwudhuk atau mandi junub.

 

فَتَيَمَّموا صَعيدًا طَيِّبًا

maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah – debu, yang suci,

Sepatutnya kena ambil wudhuk dan mandi junub dengan air. Tapi kalau tiada air waktu itu, maka boleh tayammum. Iaitu menggunakan tanah yang bersih. Jadi, ayat ini adalah tentang hukum bertayamum.

Tayammum adalah kelebihan yang diberikan kepada Nabi Muhammad dan umat baginda.

Dari Jabir bin Abdullah RA, Nabi SAW bersabda, “Aku diberi lima (keistimewaan) yang tidak diberikan kepada seorang nabi pun sebelumku:
1. Aku ditolong dengan rasa takut (yang ditanam Allah di hati para musuh) sejauh perjalanan sebulan,
2. Bumi dijadikan masjid dan suci untukku, maka dimana pun seseorang di antara umatku yang menjumpai (waktu) solat, maka solatlah,
3. Harta rampasan perang dihalalkan untukku dan tidak dihalalkan untuk seorang pun sebelumnya,
4. Setiap nabi diutus khusus kepada kaumnya, sedangkan aku diutus untuk seluruh manusia,
5. Dan aku diberi syafaat,” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

 

فَامسَحوا بِوُجوهِكُم وَأَيديكُم

sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. 

Disebutkan cara tayammum dengan ringkas dalam ayat ini. Sapulah muka dan tangan dengan tanah yang bersih itu. Maklumat lebih lanjut boleh belajar dari hadis tentang tayammum.

 

إِنَّ اللهَ كانَ عَفُوًّا غَفورًا

Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.

Allah maafkan maksudnya Allah tidak beratkan untuk kena mencari air juga, boleh menggunakan tanah yang senang didapati. Sepatutnya menggunakan air tapi Allah maafkan kalau menggunakan air. Ini adalah kerana Allah hendak senangkan kita.

Allah maafkan kita kalau kita tidak menggunakan air. Allah ampun kita kerana sepatutnya kena bersih nak mengadap Allah.


 

Ayat 44: Sekarang kita masuk dalam bahagian ayat tentang Ahli Kitab pula. Ayat ini adalah Zajrun kepada mereka.

Ini tentang ahli kitab yang tidak mari ke majlis Nabi di Madinah, mereka tetap tinggal di tempat mereka. Kerana ada juga golongan Yahudi yang mahu masuk bergaul dengan Arab di Madinah. Tapi ayat ini adalah tentang jenis yang tidak mahu bergaul dengan masyarakat Arab.

أَلَم تَرَ إِلَى الَّذينَ أوتوا نَصيبًا مِّنَ الكِتٰبِ يَشتَرونَ الضَّلٰلَةَ وَيُريدونَ أَن تَضِلُّوا السَّبيلَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Have you not seen those who were given a portion of the Scripture, purchasing error [in exchange for it] and wishing you would lose the way?

MALAY

Tidakkah engkau memerhatikan (wahai Muhammad) orang-orang yang telah diberikan sebahagian dari Kitab, mereka memilih kesesatan (dengan meninggalkan pertunjuk Tuhan), dan mereka pula berkehendak supaya kamu juga sesat jalan.

 

أَلَم تَرَ إِلَى الَّذينَ أوتوا نَصيبًا مِّنَ الكِتٰبِ

Tidakkah engkau memerhatikan (wahai Muhammad) orang-orang yang telah diberikan sebahagian dari Kitab, 

Yang dimaksudkan adalah ulama dari kalangan Yahudi. Kerana mereka mendapat ilmu dari kitab Taurat. Mereka boleh baca Kitab Taurat dan mereka mempelajarinya.

Mereka ini tidak bergaul dengan masyarakat Arab kerana mereka ini adalah golongan pendeta Yahudi. Yang bergaul dengan masyarakat Arab adalah mereka yang banyak berurusan dengan masyarakat Arab, seperti para peniaga.

Dan Allah gunakan kalimah ‘sebahagian’ dari kitab kerana mereka itu telah meninggalkan sebahagian dari kitab dan cuma pakai sebahagian sahaja. Ini juga sebagai teguran kepada orang Islam juga yang buat perangai sebegitu. Jangan jadi macam ahli kitab yang tidak pakai keseluruhan dari wahyu yang mereka dapat.

 

يَشتَرونَ الضَّلٰلَةَ

mereka membeli kesesatan

Mereka tahu kebenaran tapi mereka tukar kesesatan ganti hidayat. Walaupun mereka ada kitab, tapi mereka tidak pakai sepenuhnya.

Sepatutnya mereka yang ada kitab tak sesat kerana di dalamnya telah disebutkan ilmu yang benar. Tapi mereka memilih kesesatan kerana mereka mahu dunia, mereka mahu kedudukan yang tinggi.

 

وَيُريدونَ أَن تَضِلُّوا السَّبيلَ

dan mereka pula berkehendak supaya kamu juga sesat jalan.

Sudahlah mereka sesat, mereka mahu menyesatkan orang lain pula. Bukan dia sahaja sesat, tapi dia mahu masyarakat Arab pun sesat juga. Mereka mahu supaya yang sudah masuk Islam jadi murtad, dan yang belum masuk Islam, mereka burukkan Islam supaya mereka tidak kepada mahu Islam. Oleh itu, mereka sekat kebenaran dari sampai kepada orang lain.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 2 April 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Mutiara al-Qur’an

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s