Tafsir Surah Zumar Ayat 48 – 52 (Manusia lupa doa lama)

Ayat 48: Allah beritahu azab yang dikenakan kepada mereka itu adalah kerana amalan salah mereka sendiri.

وَبَدا لَهُم سَيِّئَاتُ ما كَسَبوا وَحاقَ بِهِم مّا كانوا بِهِ يَستَهزِئونَ

Dan sudah tentu akan nyata kepada mereka keburukan perkara-perkara yang mereka telah usahakan, dan mereka akan diliputi oleh azab yang mereka telah ejek-ejek itu.

 

وَبَدَا لَهُمْ سَيِّئَاتُ مَّا كَسَبُوا

Dan zahirlah kepada mereka kesalahan yang mereka telah buat,

Kesalahan yang mereka buat semasa di dunia dulu telah bertukar menjadi azab kepada mereka. Dulu, semasa di dunia, memanglah mereka tidak merasa apa-apa kesan dari dosa yang mereka lakukan. Tapi apabila di akhirat kelak, perbuatan mereka semasa di dunia itu akan ada kesan.

Ingatlah bahawa Allah telah kirim wahyu sebanyak 30 juzuk kepada manusia seluruhnya. Tapi kebanyakan manusia tidak ambil inisiatif nak belajar, walaupun dia seorang muslim.

Oleh kerana dia tidak tahu ayat-ayat Quran, jadi ada kemungkinan dia telah melakukan syirik. Kerana dia telah melakukan syirik, dia akan dimasukkan ke dalam neraka. Sama juga seperti penganut Buddha yang tidak boleh menggunakan alasan ‘tidak tahu’, orang Islam yang tidak belajar Quran juga tidak boleh menggunakan hujah itu. Orang jahil itu adalah ahli neraka, seperti yang telah disebut dalam hadith.

Jadi ‘tidak tahu’ bukanlah satu alasan untuk menyelamatkan diri seseorang daripada masuk neraka. Inilah bahayanya kalau jahil dalam perkara agama. Kerana dia buat perkara yang menyebabkan dia masuk neraka sebab dia tak tahu. Kalau tak tahu dia ada salah, macam mana nak bertaubat? Dia tidak akan bertaubat sebab dia tak rasa dia buat salah. Dia rasa dia dah buat ibadat banyak dah. Malangnya, segala amalannya itu tidak berguna untuknya. Baca Ayat 102-104 Surah al-Kahf:

أَفَحَسِبَ الَّذينَ كَفَروا أَن يَتَّخِذوا عِبادي مِن دوني أَولِياءَ ۚ إِنّا أَعتَدنا جَهَنَّمَ لِلكافِرينَ نُزُلًا

Apakah orang-orang kafir itu menyangka (dah dipanggil orang kafir terus) boleh mengambil hamba-hamba Kami selain dari Kami, sebagai tempat perlindungan, sesungguhnya Kami sediakan bagi mereka neraka jahanam bagi orang kafir itu sebagai tempat tinggal.

قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمالًا

Katakan kepada mereka: siapakah orang yang paling rugi amal ibadat mereka di bumi?

الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا

Hilang lenyap segala amalan mereka. Orang-orang yang lenyap usaha gigih mereka yang mereka buat amal ibadat di bumi. Sedang mereka menyangka bahawa apa yang mereka buat adalah adalah betul.

Haji, umrah, zakat, sedekah dan sebagainya semua tidak diterima kerana mereka telah syirik kepada Tuhan. Kerana mereka mengambil makhluk lain sebagai aulia’, sebagai pelindung.

Paling ringan sekali tawasul ini adalah apabila bila mereka berkata: ila hadratin nabiy… Perkataan ini datang dari India, bukan dari bahasa Arab. Mereka itu adalah dari golongan yang sembah kubur tu, Brehlawi. Perkataan ‘Hadrat‘ itu maknanya ‘tuan’ atau ‘tok guru’ dalam bahasa mereka.

Dan tujuan mereka bertawasul itu adalah kerana mereka hendak minta tolong kepada segala keluarga Nabi. Termasuklah kepada isteri-isteri Nabi, mertua-mertua Nabi, ipar duai, anak cucu dan sebagainya. Dan termasuk juga kepada semua sahabat baginda. Ada sebanyak 124 ribu sahabat semasa haji akhir Nabi. Daripada mereka, orang yang bertawasul itu hendakkan sesuatu kerana Allah taala.

Sebenarnya, yang mereka hendakkan adalah ‘berkat’. Minta berkat itu sebenarnya adalah syirik. Ini adalah kerana ‘keberkatan’ hanya ada pada Allah. Lafaz ini adalah serupa macam orang Kristian kata kepada Isa: “O Jesus, bless me”. Adakah Tuhan double standard, bila Kristian buat salah, dia dihukum, tapi buat kita orang Islam yang buat, tak salah?

Dan mereka sendiri tahu yang mereka baca semasa majlis tahlil itu tidak berkat. Mereka sendiri tahu perbuatan itu tidak berkat sebab Nabi dan para sahabat tak pernah buat majlis tahlil. Itulah sebabnya mereka minta berkat dari Nabi.

Oleh kerana majlis tahlil itu Nabi tak pernah buat, sahabat pun tak buat, jadi mereka nak minta endorsement dari mereka-mereka itu. Untuk dapat endorsement itu, mereka hadiahkan bacaan al-Fatihah kepada mereka. Sedarlah bahawa sedekah Fatihah itu adalah macam ‘sogokan’ yang diberikan kepada orang yang boleh tolong kita. Mereka fikir kerajaan Allah taala macam kerajaan dunia, tapi sebenarnya tidak.

Selain dari itu, macam-macam lagi kesalahan yang mereka akan lakukan kerana mereka jahil. Di antaranya, segala wirid-wirid yang lain seperti amalan wirid yang dilakukan supaya badan kebal dan sebagainya yang dimulakan dengan bacaan ‘ila hadratin’ itu.

Apabila guru-guru sesat mengajar amalan-amalan yang salah, yang selalunya bermula dengan perkataan ‘ila hadratin’ itu, mereka tidak rasa salah sebab sudah biasa dalam kehidupan mereka kerana memang sudah selalu mereka dengar dalam Majlis Tahil dan lain-lain. Mereka sangka, apabila dibacakan perkataan ‘ila hadratin’ itu, ianya adalah sebahagian dari agama. Tapi sebenarnya, ianya adalah jauh sekali.

Ada orang bagi selawat begini: “Assalamualaikum Ya Rasulullah“. Itu adalah perbuatan yang salah melainkan ada pendapat yang kata boleh kalau berada di kubur Nabi Muhammad. Kalau tidak, ianya amat salah sekali kerana ia mengibaratkan seperti Nabi ada di depan kita, padahal tidak.

Mana boleh Nabi ada di depan kita, kerana baginda sudah mati. Tidak pernah ada dalil mana-mana, samada dalam Quran atau dalam hadis yang mengatakan Nabi masih hidup lagi. Dan ada yang bagi salam kepada Sheikh Qadir Jailani, Nabi Khidir, Nabi Tab, Nabi Ilyas dan lain-lain lagi. Ingatlah bahawa, setiap kali seru kepada selain dari Allah, jinlah yang akan datang mendampingi kita. 

Dalil: Surah Yunus : 28-29

وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا

Pada hari Kami kumpul mereka semua sekali. Kemudian Kami berkata kepada orang-orang yang buat syirik kepada Allah, (iaitu yang seru, puja dan beri salam kepada selain dari Allah).

مَكَانَكُمْ أَنْتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ ۚ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ ۖ وَقَالَ شُرَكَاؤُهُمْ مَا كُنْتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ

Kamu duduk di sini, kamu dan orang-orang yang kamu seru, duduk di sini. Kemudian Kami pisahkan antara mereka berdua. Dan berkata orang-orang yang diseru dulu: “tidaklah kami dulu yang kamu puja”.

Maknanya, dari ayat ini kita dapat tahu bahawa orang-orang yang kita seru dulu, samada Nabi, wali ataupun malaikat, tak tahu menahu pun pasal pemujaan kita terhadap mereka. Maka mereka akan sambung lagi:

فَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ

Maka cukuplah Allah sebagai saksi di antara kami dan kamu.

Sebab kami sudah lama mati. Malaikat pula duduk di langit, tak tahu menahu pun apa ibadat yang kamu buat kepadanya. Yang seru Nabi Yusuf dan sebagainya pun banyak juga.

 إِنْ كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ

Kami terhadap segala ibadat kamu kepada kami, kami tak tahu.

Untuk kita mendapat ilmu atau apa-apa maklumat, salah satu caranya adalah dengan dengar dan melihat. Jadi, mereka telah lama mati, maka mereka tidak dapat mendengar. Seperti yang disebut di dalam Surah Fathir:22. Dari ayat ini, kita dapat tahu bahawa orang dalam kubur, tak dapat mendengar. Jadi kalau kita talqin kepada mereka pun, mereka tidak akan dapat dengar.

وَما يَستَوِي الأَحياءُ وَلَا الأَمواتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسمِعُ مَن يَشاءُ ۖ وَما أَنتَ بِمُسمِعٍ مَن فِي القُبورِ

Dan (Demikianlah pula) tidaklah sama orang-orang yang hidup dengan orang-orang yang mati. Sesungguhnya Allah, (menurut undang-undang peraturanNya), dapat menjadikan sesiapa yang dikehendakiNya mendengar (ajaran-ajaran Kitab Allah serta menerimanya), dan (engkau wahai Muhammad) tidak dapat menjadikan orang-orang yang di dalam kubur mendengar (dan menerimanya).

Jadi, daripada ayat diatas, kita dapat tahu bahawa yang diseru itu tidak tahu menahu pun kita telah menyeru mereka. Maka, persoalan di sini adalah, siapakah yang diseru itu? Jawapannya ada dalam Saba’: 40-41

وَيَومَ يَحشُرُهُم جَميعًا ثُمَّ يَقولُ لِلمَلائِكَةِ أَهٰؤُلاءِ إِيّاكُم كانوا يَعبُدونَ

Pada hari Kami kumpul mereka semua sekali. Kemudian dikata kepada malaikat: Adakah mereka-mereka ini yang kamu dulu suruh mereka sembah kamu?

قَالُوا سُبْحَانَكَ 

Malaikat jawab: Maha Suci kamu, Tuhan.

Jadi kalau kita tengok orang lain buat syirik, kita kena kata ‘Subhanallah’.

 أَنْتَ وَلِيُّنَا مِنْ دُونِهِمْ ۖ بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ ۖ أَكْثَرُهُمْ بِهِمْ مُؤْمِنُونَ

Kamulah pelindung dan pemelihara kami, bukan mereka-mereka itu, bahkan mereka bukan sembah kami tapi jin. Kebanyakan mereka tentang jin ini beriman sungguh.

Maka mereka sebenarnya menyeru jin. Orang yang buat perbuatan seru ni, selalunya ada jin di rumah dia. Caranya untuk selamat adalah dengan bertaubat. Bukan susah untuk meminta ampun dengan Tuhan. Untuk selamat, kita istighfar, kemudian janji tak hendak mengulangi perbuatan itu lagi. Itu sahaja. Jangan degil kalau sudah tahu apa yang kita buat itu adalah salah.

Maknanya kalau kita seru selain dari Allah, maka yang datang adalah jin. Jin-jin ini dipanggil juga dengan nama ‘syaitan’. Iblis pula adalah satu daripada bangsa jin. Bapa segala jin adalah iblis. Dan dia itu masih hidup lagi. Jin dalam dunia ini ada yang kafir dan ada yang Islam. Yang masih kafir itu adalah syaitan. Mereka itu adalah jin-jin yang engkar untuk menerima Islam.

Dalam surah lain, ada diceritakan bagaimana syaitan ini akan dibakar dengan bebola api bila mencuri dengar perbualan malaikat di langit. Kalau api itu kena sipi-sipi badan mereka, mereka menjadi langsuir atau berbagai jenis hantu-hantu yang lain. Jin-jin yang kena bebola api itu sudah jadi mereng (gila), tapi masih lagi nak mengganggu manusia dengan cara menakut-nakutkan manusia. Macam hantu raya dan sebagainya.

Tujuan mereka menakutkan kita bertujuan supaya kita pergi jumpa bomoh dan minta tolong kepada mereka. Ingatlah kisah masa iblis ditangkap oleh Abu Hurairah, Abu Hurairah tanya Iblis sendiri, selama tiga hari. Iblis telah ajar Abu Hurairah satu cara yang boleh halang dari gangguan syaitan. Iaitu, sesiapa yang baca ayat Kursi, jin syaitan tidak akan ganggu dia sampai siang. Nabi kata: “betullah kata-kata pendusta itu”. Semua yang dia kata adalah dusta, melainkan yang dia kata pasal ayat kursi ini.

Bila kita jumpa bomoh, bomoh akan baca jampi serapah dengan beras kunyit. Kemudian tabur merata-rata. Sebenarnya jin adalah makhluk yang dibuat daripada api. Adakah berkesan halau jin syaitan kalau pakai beras kunyit? Padahal dia itu makhluk yang ghaib. Tidak ada kesan pun sebenarnya, tapi dipakat puak-puak dia, supaya buat olok-olok sakit dan tinggalkan manusia yang mereka telah kacau kalau mereka menggunakan cara yang salah itu. Supaya manusia sangka bahawa beras kunyit itu berjaya menghalau mereka. Maka, apabila kita percaya benda-benda itu yang mengeluarkan mereka, maka kita telah mempunyai satu kepercayaan yang salah dan mungkin kita jadi syirik.

Dan selalunya semasa jin-jin itu hendak keluar, mereka akan minta disembelihkan ayam dan sebagainya sebagai syarat untuk keluar. Bila dah berjaya goda manusia, dia akan pergi. Dia pergi sebab dia dah berjaya menyesatkan manusia. Macam-macam barang lagi digunakan seperti garam, jintan hitam dan sebagainya yang kadang-kadang tidak terfikir oleh kita. Syaitan akan tipu kita supaya menggunakan semua barang-barang itu kerana syaitan tak mahu kita baca ayat kursi. Pada mereka, bacalah ayat lain asalkan bukan ayat Kursi.

Tapi, ada juga kadang-kadang kita dengar apabila dibacakan ayat Kursi, jin syaitan masih lagi tidak keluar. Apabila dibaca ayat kursi kepada mereka dan mereka tidak lari, itu menunjukkan kita sendiri ada buat syirik. Kerana dia tidak takut sebab yang baca itu adalah ‘kawan’ dia juga. Sama-sama buat syirik. Sebab, kadang-kadang kita pernah dengar ada orang Cina yang kafir pun boleh baca ayat kursi.

Jadi, kalau setakat baca sahaja, tapi dalam masa yang sama ada buat syirik, tidak akan memberi kesan kepada syaitan-syaitan itu. Syaitan akan lari kalau yang baca itu adalah seorang yang tidak buat syirik kepada Allah. Jadi, kalau kita baca dan syaitan tidak lari, maka kita kena istightar, solat dua rakaat dulu, baru baca balik. Sebab kita tak tahu samada kita ada buat syirik atau tidak.

Itulah serba-sedikit penerangan tambahan sebagai panduan kita. Mari kita sambung dengan tafsir surah Zumar ini.

 

وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ

dan mereka akan diliputi oleh azab yang mereka telah ejek-ejek itu. 

Dulu mereka tidak percaya azab yang telah diberitahu kepada mereka, sampai mereka ejek-ejek. Mereka kata: “hah, mana dia azab itu? Berilah sekarang!” dan sebagainya lagi. Mereka berani kata begitu kerana mereka tidak percaya. Tapi sekarang azab yang mereka kata tidak benar itu, sedang meliputi mereka.

Waktu kita ajak mereka untuk belajar, mereka tidak mementingkan untuk belajar. Mereka sibuk dengan perkara dunia yang lain. Mereka rasa belajar agama itu benda tak penting sahaja.

Waktu itu, amalan baik dan amalan jahat yang telah dilakukan semasa dakan zahir dalam bentuk fizikal. Mereka akan nampak dengan jelas.


 

Ayat 49: Zajrun

فَإِذا مَسَّ الإِنسٰنَ ضُرٌّ دَعانا ثُمَّ إِذا خَوَّلنٰهُ نِعمَةً مِّنّا قالَ إِنَّما أوتيتُهُ عَلىٰ عِلمٍ ۚ بَل هِيَ فِتنَةٌ وَلٰكِنَّ أَكثَرَهُم لا يَعلَمونَ

Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): “Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku”. (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).

 

فَإِذَا مَسَّ الْإِنْسٰنَ ضُرٌّ دَعَانَا

Apabila ditimpa kepada manusia (yang kufur itu) musibah, mereka akan berdoa terus kepada Kami,

Waktu itu, mereka sudah tidak menggunakan perantaran lagi. Mereka kenal Allah kerana ada tinggalan ajaran dari Nabi Ibrahim lagi. Mereka akan terus angkat tangan berdoa kepada Allah. Mereka akan berdoa bersungguh-sungguh dengan Allah.

Begitulah kalau orang sekarang pun. Kalau dah kena musibah, ramai akan berdoa sungguh-sungguh kepada Allah. Mereka akan jadi orang baik, solat pun tak tinggal, pakai kopiah, kalau doa pula panjang-panjang doa mereka.

 

ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنٰهُ نِعْمَةً مِّنَّا

kemudian apabila diberikan kepadanya nikmat dari Kami,

Iaitu bala itu ditukar kepada nikmat. Mereka ‘diselimuti’ dengan nikmat. Kalau dulu perniagaan mereka jatuh, sekarang dah semakin pulih. Kalau dulu mereka jatuh sakit, kesihatan mereka sudah semakin baik.

 

قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ

mereka berkata: ini semua diberi hasil dari ilmu yang aku ada.

Bukan mereka fikir bahawa Tuhan yang selesaikan masalah mereka itu. Tapi mereka sangka kebaikan yang mereka dapat itu adalah dari hasil usaha dan kepandaian mereka menangani masalah yang pernah dihadapi itu.

Mereka belajar, mereka dapatkan nasihat dari orang lain, dan apabila mereka berjaya, mereka rasa sebab itulah mereka berjaya. Mereka lupa yang dulu semasa mereka kena bala itu, mereka telah berdoa kepada Allah supaya mengangkat bala kepada mereka itu. Mereka telah menafikan Allah taala yang telah menolong mereka.

 

بَلْ هِيَ فِتْنَةٌ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

Bahkan sebenarnya bala yang diberi itu adalah sebagai fitnah (suatu ujian besar), tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

‘Fitnah’ dalam ayat ini bukanlah bermaksud fitnah seperti yang kita faham itu. Fitnah dalam bahasa Arab sebenarnya bermaksud ujian besar. Allah akan memberikan ujian kepada kita untuk melihat bagaimanakah kita akan menghadapinya. Adakah dengan melakukan dosa atau kita menyelesaikannya mengikut lunas-lunas yang telah diajar dalam Islam?

Ianya adalah ujian dari Allah kerana Allah tidak zahirkan yang Dialah yang telah menyelesaikan masalah mereka itu. Pada zahirnya, mereka nampak usaha mereka yang menyelesaikan masalah itu, tapi mereka tidak perasan yang cara-cara yang mereka lakukan itu sebenarnya didatangkan oleh Allah.

Mereka juga tidak tahu bahawa ujian bala yang diberikan oleh Allah itu adalah untuk mengembalikan mereka ke jalan Allah. Kerana apabila kita telah jatuh, kita akan lebih mudah untuk ingat kepada Allah. Semakin mudah untuk mengharap kepada Allah. Kerana kalau kita dalam kenikmatan, selalunya kita akan sombong dan tak ingat kepada Allah. Kita memang tak cakap dengan mulut kita, tapi dalam hati kita, kita rasa kita dah selamat. Jadi Allah akan bagi kita jatuh sikit supaya kita mula balik untuk ingat kepadaNya.

Apabila mereka diberi nikmat setelah diberikan musibah itu adalah ujian juga. Kerana kesenangan hidup yang Allah berikan kepada kita juga adalah ujian sebenarnya. Orang selalu rasa yang ujian itu adalah kesusahan seperti kemiskinan. Tapi ujian yang lebih berat adalah ujian kesenangan. Kerana Allah hendak melihat samada orang itu bersyukur dengan kesenangan itu atau tidak, samada dia menggunakan kesenangannya itu untuk kebaikan atau tidak.


 

Ayat 50: Takhwif Duniawi.

قَد قالَهَا الَّذينَ مِن قَبلِهِم فَما أَغنىٰ عَنهُم مّا كانوا يَكسِبونَ

Sebenarnya orang-orang yang terdahulu daripada mereka telah juga mengatakan yang demikian maka segala yang mereka usahakan itu tidak dapat menyelamatkan mereka (dari azab Allah).

 

قَدْ قَالَهَا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ

Telah berkata dulu orang-orang sebelum mereka

Orang-orang dahulu pun berkata macam itu juga. Bukan orang Mekah sahaja yang mula-mula kata begitu. Orang-orang dulu pun dah banyak yang kena bala juga. Mereka juga kata mereka selesai masalah disebabkan oleh kepandaian mereka. Mereka tidak kata Allah yang telah menyelamatkan mereka. Mereka tidak pun berterima kasih kepada Allah apabila masalah mereka telah selesai.

 

فَمَا أَغْنَىٰ عَنْهُمْ مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Maka tidak ada lagi yang boleh menyelamatkan mereka terhadap apa yang dulu mereka lakukan.

Tidak berguna lagi apakah perbuatan yang mereka lakukan.  Segala apa yang mereka telah lakukan tidak boleh menyelamatkan mereka langsung. Kerana kalau mereka melakukan syirik, segala amal ibadat yang mereka lakukan dulu semasa di dunia tidak akan dikira. Tidak akan menyelamatkan mereka dari hukuman Allah.


 

Ayat 51:

فَأَصابَهُم سَيِّئَاتُ ما كَسَبوا ۚ وَالَّذينَ ظَلَموا مِن هٰؤُلاءِ سَيُصيبُهُم سَيِّئَاتُ ما كَسَبوا وَما هُم بِمُعجِزينَ

Lalu mereka ditimpa keburukan padah perbuatan-perbuatan jahat yang mereka lakukan; dan orang-orang yang zalim di antara golongan (yang musyrik) ini akan ditimpa juga akibat buruk perbuatan-perbuatan buruk perbuatan jahat yang mereka lakukan, dan mereka tidak akan dapat melepaskan diri.

 

فَأَصَابَهُمْ سَيِّئَاتُ مَا كَسَبُوا

Maka menimpa ke atas mereka dosa-dosa yang mereka telah lakukan

Dosa-dosa yang mereka lakukan di dunia itu telah menjadi azab kepada mereka. Mereka sendiri usaha buat dosa itu, bukan orang lain. Sebagai contoh, dosa-dosa mereka tinggal solat dan sebagainya lagi. Itu semua mereka akan tanggung, kalau dosa itu tidak diampunkan. Kita boleh menolong mereka yang telah mati dengan berdoa kepada Allah supaya dosa mereka diampunkan.

Itulah cara yang sebetulnya. Bukanlah dengan cara buat Majlis Tahlil dan niat untuk sedekah pahala kepada si-mati. Amalan itu tidak pernah dibuat oleh Nabi dan juga para sahabat. Adakah kita rasa dengan kita sedekah pahala itu akan cukup untuk mengimbangi dosa yang telah dilakukan oleh si mati? Itu semua angan-angan sahaja.

 

وَالَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ هَٰؤُلَاءِ سَيُصِيبُهُمْ سَيِّئَاتُ مَا كَسَبُوا

Dan orang-orang zalim mereka ini juga akan ditimpa akibat kejahatan dosa yang mereka telah lakukan.

Kalau dulu ayat ini ditujukan kepada Musyrikin Mekah yang buat syirik. Tapi kalau kita juga ada buat syirik kepada Allah, kita juga termasuk dalam golongan mereka yang dimaksudkan dalam ayat ini. Jangan kita baca ayat ini dan fikir ianya hanya ditujukan kepada orang-orang terdahulu sahaja. Ramai orang sangka ayat-ayat Quran tidak berkata tentang mereka dan mereka tidak terkena dengan apa yang ditegur oleh Allah. Itu adalah kesalahan dan kesilapan yang amat besar. 

 

وَمَا هُمْ بِمُعْجِزِينَ

Dan mereka tidak mampu melepaskan diri daripada Allah waktu itu.

Sudah terlambat bila sudah masuk neraka. Tak akan dapat keluar. Banyak ayat-ayat dalam Quran yang menceritakan bagaimana ahli-ahli neraka akan cuba untuk memohon supaya mereka dikembalikan ke dunia balik supaya mereka boleh beramal baik, tapi mereka tidak akan diberikan peluang itu.

Perkataan عجزِ bermaksud menyelamatkan diri dari serangan. Bayangkan serangan bom missile, dan kita ada anti-aircraft-missile untuk menyelamatkan diri dari missile itu. Tapi, dengan azab Allah, tidak boleh melepaskan diri. Orang-orang yang ada kedudukan, mereka sangka mereka boleh gunakan kedudukan mereka untuk menghilangkan masalah mereka. Tapi tidak boleh.


 

Ayat 52: Dalil Aqli. Allah gunakan pembahagian rezeki kepada makhlukNya sebagai dalil untuk kita memikirkan.

أَوَلَم يَعلَموا أَنَّ اللَهَ يَبسُطُ الرِّزقَ لِمَن يَشاءُ وَيَقدِرُ ۚ إِنَّ في ذٰلِكَ لَآيٰتٍ لِّقَومٍ يُؤمِنونَ

tidakkah mereka mengetahui bahawa sesungguhnya Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia juga yang menyempitkannya? Sesungguhnya yang demikian mengandungi keterangan-keterangan yang jelas bagi orang-orang yang percayakan (ilmu dan kebijaksanaan Allah).

 

أَوَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ

Apakah tidak mereka mengetahui bahawa Allahlah yang melapangkan rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, atau menyempitkan.

Ada orang yang Allah beri banyak rezeki, ada yang dapat sikit sahaja – ada yang kaya dan ada yang miskin. Ada orang yang berusaha susah payah, tapi rezeki mereka kurang. Ada yang kerja tak banyak, tapi mereka dilimpah rezeki oleh Allah. Itu adalah kerana rezeki sesiapa sahaja diberikan oleh Allah, bukan dari hasil usaha manusia semata-mata. Semua rezeki ditentukan oleh Allah. Bukan dalam kawalan kita, bukan? Itu semua sebagai ujian dari Allah.

Rezeki banyak adalah ujian, sempit rezeki juga adalah ujian. Kerana masih tetap di dunia dan selagi dalam dunia, ia adalah ujian. Maka orang yang banyak harta, tidak boleh berlagak, kerana Allah yang beri. Dan orang yang dapat harta kurang pun tidak boleh marah, kerana Allah yang tetapkan dia begitu dan dia tidak boleh marah kepada Allah.

 

إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيٰتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Sesungguhnya pada demikian itu berbagai-bagai bukti bagi kaum mukminin.

Kaya dan miskin adalah ujian dari Allah belaka, untuk uji manusia dalam keadaan yang berbeza. Allah berkuasa dan ada qudrat untuk buat begitu kepada sesiapa sahaja. Pengetahuan ini diberi kepada semua orang, tapi yang dapat faham dan terima adalah orang-orang mukmin sahaja. Iaitu orang-orang yang mahu beriman.

Habis Ruku’ ke 5 dari 8 ruku’ dalam surah ini.

Allahu a’lam. Lompat ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 17 Januari 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Ustaz Rosman

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s