Tafsir Surah Zumar Ayat 44 – 47 (Semua syafaat milik Allah)

Ayat 44: Kalau mereka yang diseru itu tidak ada kuasa memberi syafaat, maka siapa yang ada kuasa untuk memberi syafaat?

قُل ِللهِ الشَّفٰعَةُ جَميعًا ۖ لَّهُ مُلكُ السَّمٰوٰتِ وَالأَرضِ ۖ ثُمَّ إِلَيهِ تُرجَعونَ

Katakanlah (wahai Muhammad): “Syafaat itu semuanya hak kepunyaan Allah; Dia lah Yang Menguasai segala urusan langit dan bumi; kemudian kamu akan dikembalikan kepadaNya (untuk menerima balasan).”

 

قُلْ ِللهِ الشَّفٰعَةُ جَمِيعًا

Katakanlah: milik Allahlah segala syafaat semua sekali.

Dengan jelas dalam ayat ini, Allah memberitahu kita yang Dia sahaja yang memiliki kesemua syafaat. Nabi Muhammad tidak memiliki syafaat yang boleh diberikan kepada sesiapa yang minta kepadanya. Dia hanya diberi kuasa untuk ‘menyampaikan’ syafaat seperti yang kita telah jelaskan dalam ayat sebelum ini. Tapi dia tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan siapa yang dia boleh beri syafaat itu.

Seperti juga Malaikat Maut diberi kuasa untuk mencabut nyawa. Soalan untuk mudah memahami konsep ini: bila ditiup sangkakala, dan semua makhluk dah mati, adakah malaikat maut yang cabut nyawa semua makhluk masa itu? Jawapnya, tidak. Waktu itu, tiupan sangkakala itulah yang mengambil nyawa. Semua makhluk akan mati, termasuk jin dan makhluk-makhluk lain sekali.

Dalam surah Baqarah, Allah pernah kata ‘mati kamu’ kepada sekumpulan manusia. Allah katakan kepada 70 orang wakil dari Bani Israil yang hendak lihat Allah secara terang-terang. Allah kata ‘mati kamu’ kerana kesalahan mereka meminta sebegitu. Semua sekali mati terus. Jadi, waktu itu bukan Malaikat Maut yang ambil nyawa mereka.

Tapi, kita memang mengharapkan syafaat yang disampaikan oleh Nabi itu. Semoga kita semua mendapat syafaat nanti di akhirat kelak. Tapi, hendaklah kita ingat bahawa bukan baginda yang ada kuasa beri syafaat itu. Kalaulah Nabi boleh pilih siapa yang baginda boleh bagi syafaat, tentu baginda akan pilih untuk beri syafaat kepada Abu Talib. Sebab baginda sangat sayangkan Abu Talib dan Abu Talib telah banyak membantu baginda. Tapi kita semua tahu bahawa Abu Talib mati sebagai orang kafir dan dia akan masuk neraka.

Allah yang tentukan siapa yang Nabi boleh beri syafaat. Kemudian, Nabi boleh turunkan kuasa memberi syafaat itu kepada orang lain pula. Contohnya kepada sahabat, sahabat pula turunkan kepada anak murid mereka dan murid mereka kepada anak murid mereka pula. Akhir sekali kuasa ‘sementara’ memberi syafaat akan diberikan kepada muslim yang hafal Qur’an. Dia boleh bagi syafaat kepada sepuluh orang (walaupun begitu, ada masalah dengan hadis berkenaan perkara ini).

Tapi tak boleh minta syafaat daripada mereka sekarang kerana mereka belum dapat kuasa itu lagi. Yang hafal Qur’an tu sendiri belum tentu boleh masuk syurga. Sebab kalau dia hanya hafal Qur’an dan tidak mengetahui isi kandungannya, ia tidak menghalang dia dia melakukan dosa atau melakukan perbuatan syirik, maka dia pun belum tentu dapat masuk syurga. Kalau dia pun tidak masuk syurga, macam mana dia nak beri syafaat kepada orang lain pula? Jadi untuk mendapat syafaat, kita minta terus dengan Allah.

 

لَهُ مُلْكُ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضِ

bagiNya kerajaan langit dan bumi.

Allah boleh beri syafaat itu kerana Dia lah memiliki segala kerajaan langit dan bumi. Kuasa penuh hanya ada pada Dia sahaja. Sembahan yang selain dari Dia, tidak ada kuasa-kuasa apa pun. Oleh itu, hanya Dia sahaja boleh beri syafaat.

 

ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

dan kemudian kepada Dialah tempat kembalian.

Samada kamu taat kepada Allah atau tidak, kamu akan dikembalikan kepada Allah. Tidak ada satu makhluk pun yang akan terselamat. Mereka akan dikembalikan kepada Allah. Bukan kepada ‘tuhan-tuhan kecil’ mereka. Mereka sangka sembahan-sembahan mereka yang akan jadi ‘peguam’ untuk mereka nanti.

Mereka sangka mereka tidak terus berjumpa dengan Allah. Tapi ayat ini menegaskan bahawa mereka akan terus bertemu dan mengadap Allah. Maka, bagaimana mungkin ada pemberi syafaat yang dapat menghalang orang itu dari menerima azab Allah? Masa bila dia nak beri syafaat bantu orang itu, kalau benar dia boleh beri syafaat.


 

Ayat 45: Ini adalah alamat yang kita boleh cam untuk kenal seseorang, samada dia syirik atau tauhid. Boleh kenal sebenarnya. Tapi sebenarnya, lebih elok kalau kita gunakan kayu ukur ayat ini untuk periksa diri kita sendiri. Kerana kita kena tahu bahawa syirik tidak boleh ada sedikit pun dalam hati kita. Maka kena keluarkan semua sekali. Ayat ini adalah tanda kalau ada fahaman syirik itu atau tidak.

Jadi ayat ini adalah tentang orang musyrikin, tidak kira di mana dan bilanya mereka itu. Mereka percaya Allah itu memang Tuhan tapi mereka ada buat syirik kepada Allah. Ini adalah kerana mereka rasa ada lagi ilah-lain yang ada kuasa Allah. Sebab itu mereka mensyirikkan Allah dalam ibadah dan seruan mereka.

 

وَإِذا ذُكِرَ اللَهُ وَحدَهُ اشمَأَزَّت قُلوبُ الَّذينَ لا يُؤمِنونَ بِالآخِرَةِ ۖ وَإِذا ذُكِرَ الَّذينَ مِن دونِهِ إِذا هُم يَستَبشِرونَ

Dan apabila disebut nama Allah semata-mata (di dalam doa dan sebagainya), liarlah hati mereka yang tidak beriman kepada hari akhirat; dan apabila disebut nama-nama yang mereka sembah dan puja yang lain dari Allah, mereka dengan serta merta gembira.

 

وَإِذَا ذُكِرَ اللَهُ وَحْدَهُ

Dan apabila diajak seru/doa/ibadat kepada Allah sahaja,

Iaitu apabila dikatakan: tiada ilah melainkan Allah. Inilah yang sepatutnya kita lakukan – kena ibadah dan seru Allah sahaja. Kena zikir pun kepada Allah sahaja, tidak boleh seru kepada selain Allah. Inilah konsep tauhid yang perlu diamalkan oleh orang Islam.

 

اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ

gelisah hati-hati orang-orang yang tidak beriman dengan hari akhirat,

Tapi, apabila diajak hanya seru dan ibadah kepada Allah sahaja, gelisah hati mereka yang ada fahaman syirik dalam hati mereka. Kita boleh lihat, apabila kita ajak beribadat kepada Allah sahaja, berubah airmuka mereka kerana mereka tidak suka. Apabila disebut Allah sahaja berkuasa, hanya Dia sahaja sebagai penyempurnaan hajat, mereka akan gelisah. Dan perasaan mereka itu tidak boleh nak sorok dari wajah mereka.

Kalau kita pun macam itu, kita pun dipanggil ‘musyrikin’ juga. Cuma dinamakan dengan ‘Musyrikin Malaysia’. Nak kenal mereka, senang sahaja. Apabila dibacakan ayat Qur’an yang menegur mereka, mereka tak suka dan tak senang. Mereka tak suka dengar hujjah dari Qur’an. Yang mereka suka adalah mendengar hujjah dari guru-guru mereka. Apabila dalam majlis itu hanya memperkatakan tentang Allah sahaja, mereka tidak selesa.

Ada orang yang kata mereka tak amal tawasul pun. Tapi apabila disebutkan ayat-ayat tauhid kepada mereka, mereka gelisah. Kerana dalam hati mereka ada fahaman syirik. Dia tak amal, tapi dia rasa ianya tidak salah.

Dalam ayat ini Allah sebut mereka sebagai orang yang tidak beriman. Allah sebut terang-terang bahawa mereka tidak beriman. Jadi jangan marah kepada pembawa cerita ini. Bukan kita yang kata mereka tidak beriman, tapi Allah sendiri.

Dalam majlis, mereka nak ada benda-benda lain, cerita-cerita, nasyid dan sebagainya. Mereka rasa bosan kalau hanya bercakap tentang Allah sahaja. Ayat ini bukan hanya tentang syirik sahaja. Ini adalah tentang segala perjumpaan. Kalau sesuatu perjumpaan itu, yang terbaik adalah memperkatakan tentang Allah. Tapi orang-orang yang tidak ada tauhid, tak selesa kalau percakapan bukan hanya tentang Allah sahaja.

 

وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ

dan apabila diajak mereka seru kepada roh selain dari Allah, tiba-tiba mereka suka.

Apabila diajak kepada menyeru selain Allah, mereka akan sokong terus. Mereka akan suka terus kerana ianya bertepatan dengan fahaman mereka yang syirik. Contohnya, kalau kita kata boleh untuk berdoa/beribadat kepada tok wali, para Nabi, malaikat dan sebagainya, mereka pun suka. Mereka jadi suka kalau kita kata boleh buat macam tu.

Mereka itu tahu bahawa Allah itu Tuhan, dan Nabi Muhammad itu Rasul, tapi mereka suka pakai hujjah guru-guru mereka.

Mereka juga tidak suka bercerita tentang Allah dan tentang agama. Kalau dalam perjumpaan itu, mereka bersembang tentang politik, tentang sukan, tentang wayang, tentang perkara lain selain Allah, baru mereka suka. Tapi orang yang beriman, mereka akan suka bercakap tentang Allah.


 

Ayat 46: Inilah akidah tauhid yang sebenar. Apabila kita sudah faham tauhid, inilah natijah kepada kefahaman kita. Inilah kata-kata seorang yang faham tauhid.

قُلِ اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّمٰوٰتِ وَالأَرضِ عٰلِمَ الغَيبِ وَالشَّهٰدَةِ أَنتَ تَحكُمُ بَينَ عِبادِكَ في ما كانوا فيهِ يَختَلِفونَ

Ucapkanlah (wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi, yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, Engkaulah jua yang mengadili di antara hamba-hambaMu, mengenai apa yang mereka sentiasa berselisihan padanya”.

 

قُلِ اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضِ

Katakanlah: Wahai Allah, zat yang mencipta langit dan bumi.

Allah mengajar kita cara berdoa. Iaitu berdoa sahaja kepada Allah; berdoa terus kepada Allah; bukannya minta kepada Nabi, wali dan malaikat untuk sampaikan doa itu seperti yang banyak dilakukan orang sekarang.

Dalam ayat ini Allah mengajar yang doa itu dimulai dengan memujiNya.

Oleh kerana Allah yang menjadikan langit dan bumi, maka kita kena doa dan seru Allah taala sahaja lah. Jangan doa dan seru kepada selain Allah kerana mereka tidak jadikan langit dan bumi.

 

عٰلِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهٰدَةِ

Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata.

Hanya Allah sahaja yang tahu perkara yang ghaib. Manusia dan makhluk lain tidak tahu. Kalau ada para Nabi yang tahu perkara ghaib, itu hanya selepas diberitahu oleh Allah. Itu pun setakat yang diberitahu sahaja.

Kalau yang ghaib pun Allah tahu, apatah lagi perkara yang nyata. Perkara yang nyata itu walaupun nyata kepada kita, tapi pemahaman kita pun tidak sepenuhnya. Masih ada perkara yang tersembunyi juga, tapi tidak tersembunyi pada Allah. Semuanya nyata pada Allah.

 

أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِي مَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ

Engkaulah Allah yang membuat kehakiman antara hambaMu tentang apa yang mereka dulu mereka berselisih (tentang tauhid).

Engkau sahaja yang boleh buat keputusan tentang perbezaan antara ahli tauhid dan ahli syirik. Satu pihak kata boleh minta syafaat dengan Nabi, satu pihak kata tidak boleh. Jadi mana yang betul? Sekarang ini masyarakat kita amat keliru. Antara satu fahaman dengan fahaman yang lain. Ada yang kata begini, ada yang kata begitu. Jadi mereka sudah tidak tahu nak ikut yang mana satu.

Ada yang kata minta syafaat kepada Nabi sekarang semasa kita hidup di dunia tak boleh. Itulah yang sebetulnya kalau mengikut hadith. Tapi ada pula yang kata boleh minta syafaat di kubur Nabi. Ini semua adalah selisih yang besar. Bukan jenis selisih yang kecil-kecil. Jadi Allah lah nanti yang akan mengadili di antara manusia nanti siapakah yang betul sebenarnya.

Di akhirat nanti, barulah kita tahu mana yang benar dan mana yang salah. Tapi itulah masalahnya – kita hanya tahu apabila kita di akhirat kelak. Waktu itu sudah terlambat. Oleh itu bagaimana? Untuk selamat, kita kena lihat apakah dalil-dalil yang dibawa oleh pihak-pihak yang berlainan pendapat ini.

Allah telah ajar kepada kita – jikalau ada perselisihan, maka kembali rujuk kepada Qur’an dan Hadis Nabi. Maka, kita kena lihat siapakah yang membawa dalil dari Qur’an dan Hadis.

Kita boleh lihat sendiri bagaimana yang mengatakan boleh meminta syafaat kepada Nabi semasa di dunia ini lagi walaupun Nabi sudah wafat, hujah yang mereka gunakan adalah hujah yang disebut oleh manusia, atau hujah akal sahaja. Padahal, yang mengatakan tidak boleh meminta syafaat kepada Nabi adalah mereka yang membawakan hujah dari Qur’an dan Hadis. Jadi, kita sebagai orang Islam, mana satu kita nak ikut? Tepuk dada, tanya iman.

Oleh itu, keputusan yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah keputusan secara amali. Keputusan secara teori dan penerangan telah ada dalam Qur’an dah. Nak kena belajar sahaja. Janganlah tunggu keputusan amali baru nak terima pula.

Allah mengajar cara berdoa dalam ayat ini. Ada Doa Iftitah yang menggunakan ayat Qur’an ini. Imam Muslim di dalam kitab sahihnya mengatakan:

حَدَّثَنَا عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ، حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ يُونُسَ، حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَبِي كَثِيرٍ، حَدَّثَنِي أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: سَأَلْتُ عَائِشَةَ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا] بِأَيِّ شَيْءٍ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْتَتِحُ صَلَاتَهُ إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ؟ قَالَتْ: كَانَ إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ افْتَتَحَ صَلَاتَهُ: “اللَّهُمَّ رب جبريل وميكائيل وإسرافيل، فاطر السموات وَالْأَرْضِ، عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ، اهْدِنِي لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ”

telah menceritakan kepada kami Abdu ibnu Humaid, telah menceritakan kepada kami Umar ibnu Yunus, telah menceritakan kepada kami Ikrimah ibnu Amar, telah menceritakan kepada kami Yahya ibnu Abu Kasir, telah menceritakan kepadaku Abu Salamah ibnu Abdur Rahman yang mengatakan bahwa ia pernah bertanya kepada Siti Aisyah r.a. tentang doa pembukaan yang selalu dibaca oleh Rasulullah Saw. dalam salatnya di malam hari. Maka Siti Aisyah r.a. menjawab bahwa Rasulullah Saw. apabila bangkit di malam harinya mengerjakan salat, beliau membukanya dengan bacaan berikut: Ya Allah, Tuhan Jibril, Mikail, dan Israfil, Pencipta langit dan bumi, Yang mengetahui hal yang gaib dan yang nyata, Engkaulah Yang memutuskan antara hamba-hamba-Mu tentang apa yang selalu mereka memperselisihkannya. Tunjukilah aku kepada kebenaran dari apa yang diperselisihkan itu, dengan seizin-Mu, sesungguhnya Engkau memberi petunjuk kepada siapa yang Engkau kehendaki ke jalan yang lurus.

Oleh itu, kita boleh gunakan ayat ini untuk memulakan doa kita kerana ianya menggunakan nama Allah dan memuji-mujiNya. Permulaan doa elok dimulakan dengan memuji-muji Allah sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah ﷺ.


 

Ayat 47: Takhwif Ukhrawi. Penting untuk kita tahu manakah jalan yang benar, kerana kalau tidak, masalah kita nanti di akhirat kelak. Kerana di akhirat kelak, tidak diterima segala tebusan atau rasuah.

وَلَو أَنَّ لِلَّذينَ ظَلَموا ما فِي الأَرضِ جَميعًا وَمِثلَهُ مَعَهُ لَافتَدَوا بِهِ مِن سوءِ العَذابِ يَومَ القِيٰمَةِ ۚ وَبَدا لَهُم مِنَ اللهِ ما لَم يَكونوا يَحتَسِبونَ

Dan sekiranya orang-orang zalim itu mempunyai segala apa jua yang ada di bumi, disertai sebanyak itu lagi, tentulah mereka rela menebus diri mereka dengannya daripada azab seksa yang buruk pada hari kiamat, setelah jelas nyata kepada mereka dari (hukum) Allah, azab yang mereka tidak pernah fikirkan.

 

وَلَوْ أَنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ

Dan kalaulah orang-orang yang menzalimi diri sendiri (dengan buat syirik) memiliki harta seluruh bumi atau sekali ganda lagi,

Maksud ‘menzalimi diri mereka sendiri’ adalah mereka melakukan syirik. Kerana syirik itu adalah zalim yang paling besar. Bagaimanakah keadaan mereka di akhirat kelak?

Kalaulah mereka ada banyak harta. Banyak mana? Sebanyak seluruh bumi, atau dua kali ganda dari itu. Tentulah tidak ada orang yang ada harta macam ini. Tapi, katakanlah mereka ada. Apa yang mereka akan buat?

 

لَافْتَدَوْا بِهِ مِنْ سُوءِ الْعَذَابِ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ

Nescaya mereka akan tebus dengan harta itu daripada keburukan azab api neraka pada hari kiamat.

Dia rela keluarkan harta walaupun sebanyak mana pun, walaupun sebanyak dua kali ganda dunia itu, janji dia boleh selamat dari azab api neraka itu. Waktu itu, dia sudah tak peduli dengan harta-harta yang banyak itu. Mereka akan sanggup beri semua sekali apa yang mereka ada. Ini adalah kerana dia sangka yang akhirat itu macam dunia, yang mana di dunia dulu boleh beri rasuah untuk selamatkan diri.

Malangnya, dalam ayat yang lain ada disebut yang segala apa yang mereka berikan itu tidak akan diterima. Ini disebut dalam Ali Imran:91.

 

وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ

dan zahirlah bagi mereka daripada Allah, apa yang mereka tidak fikir akan kena pada mereka.

Dulu mereka tak sangka mereka akan kena azab sebegini. Mereka tidak yakin kerana mereka tidak belajar. Sedangkan orang yang beriman, mereka belajar dan kerana itu mereka yakin tentang akhirat dan balasannya.

Orang yang zalim itu sangka mereka akan selamat. Kerana mereka senang di dunia, mereka sudah banyak minta syafaat kepada Nabi, telah banyak buat amal (tapi sebenarnya amal bidaah), jadi mereka sangka mereka akan selamat.

Semasa di dunia mereka tidak nampak, tapi di akhirat nanti, sudah zahir nyata kepada mereka apakah kesalahan yang mereka telah lakukan dan telah nyata apa yang akan dikenakan kepada mereka. Tapi kalau sedar waktu itu sudah terlambat kerana tidak boleh berbuat apa-apa pada waktu itu.

Apa yang mereka lihat itu mereka tidak dapat nak bayangkan semasa di dunia. Apa sahaja azab yang kita cuba bayangkan, ianya jauh lebih lagi dari apa yang dapat dibayangkan. Jadi jangan kita sangka yang kita boleh hadap dan terima azab itu kerana ianya adalah azab yang amat teruk sekali.

Termasuk mereka yang ditegur dalam ayat ini adalah orang yang beramal tapi tidak ikhlas. Mereka tak sangka yang amal mereka yang banyak itu tidak ada harga. Mereka sangka amal mereka banyak dan mereka pasti masuk syurga. Tapi sebenarnya amal mereka itu tidak ikhlas dan tidak laku sama sekali. Alangkah malangnya.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 2 Julai 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Maariful Qur’an, Mufti Shafi Usmani

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s