Tafsir Surah Zumar Ayat 41 – 43 (Nabi tiada kuasa tentukan syafaat)

Ayat 41: Dalil Wahyi – Titah Khas dari Allah.

إِنّا أَنزَلنا عَلَيكَ الكِتٰبَ لِلنّاسِ بِالحَقِّ ۖ فَمَنِ اهتَدىٰ فَلِنَفسِهِ ۖ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيها ۖ وَما أَنتَ عَلَيهِم بِوَكيلٍ

Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Qur’an yang menyatakan segala kebenaran (untuk menjadi panduan hidup) kepada umat manusia seluruhnya. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beramal menurutnya), maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (tidak berpandu kepadanya), maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri; dan engkau (wahai Muhammad – hanyalah penyampai) bukanlah menjadi wakil yang menguasai (keadaan dan bawaan) mereka.

 

إِنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتٰبَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ

Sesungguhnya, Kamilah yang menurunkan Kitab (Qur’an) kepada kamu (Muhammad) kepada semua manusia untuk menunjukkan kebenaran.

Dalam Qur’an itu ada kebenaran kepada siapa yang ingin mencari kebenaran. Tentang apakah yang perlu diamalkan dan apakah yang perlu ditinggalkan.

Dan kandungan kitab ini semuanya benar.

Perkataan بِالْحَقِّ bermaksud, Qur’an itu diturunkan dengan tujuan. Bukan turunnya suka-suka sahaja.

Allah beritahu yang Qur’an diturunkan kepada Nabi Muhammad untuk disampaikan kepada seluruh manusia, bukan hanya untuk baginda sahaja. Inilah Dalil Wahyi dari Allah, sebagai satu perintah kepada Nabi untuk sampaikan. Dan kerana itulah Nabi Muhammad sampaikan kepada umatnya.

Inilah yang menyebabkan Musyrikin Mekah marah benar dengan Nabi Muhammad. Kalau baginda amalkan sendiri sahaja, mereka pun tak heran sangat, tapi mereka marah kerana Nabi sampaikan kepada orang lain. Tapi Nabi Muhammad memang kena sampaikan seperti yang tertulis dalam ayat ini, kerana itu adalah tugas baginda.

Dan dari ayat ini juga, kita tahu bahawa Qur’an ini untuk seluruh manusia, bukan kepada orang dan bangsa tertentu sahaja. Maka, kita yang sedang memikul tugas dakwah Nabi Muhammad juga kenalah berusaha untuk menyampaikan kepada manusia seluruhnya. Adakah kita sudah menjalankan tugas kita itu?

 

فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَلِنَفْسِهِ

Sesiapa yang terpimpin mendapat hidayat, maka milik dialah hidayat itu.

Sesiapa yang mendapat dan menerima hidayah itu, kebaikan itu untuk dirinya sendiri sahaja. Tidak boleh dia hendak beri hidayah itu kepada orang lain. Tidak boleh dia nak beri keimanan kepada sesiapa sahaja, walaupun kepada anak isterinya sendiri.

 

وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا

Sesiapa yang sesat, maka sesat itu hanyalah untuk diri dia sendiri.

Sesiapa yang degil, dia sendiri yang tanggung kesesatan itu.

Tak boleh bagi kesesatan itu kepada sesiapa termasuk anaknya sendiri pun. Anak dia tak boleh tanggung kesesatan yang telah dilakukan itu. Anak dia juga tidak boleh tanggung dosa seorang ayah yang dalam kesesatan itu. Kena tanggung sendiri-sendiri.

Walau bagaimanapun, seorang ayah boleh mengajar kesesatan itu kepada anaknya. Sebab anak-anak dia akan melihat apakah yang ayahnya lakukan. Anaknya mungkin rasa bahawa itu adalah perbuatan yang benar dan tidak salah. Maka, apabila dia dewasa, dia mungkin akan amalkan apa yang ayahnya amalkan jikalau dia sendiri tidak belajar agama dengan betul.

Contohnya, kalau kalau seorang ayah itu mengamalkan ‘perasap keris keramat’ pada malam Jumaat dan amalan-amalan syirik yang lain, anak dia mungkin akan ikut buat juga. Tapi tak semestinya anak dia akan pasti ikut, sebab kita boleh lihat bagaimana ramai orang yang sesat, tapi anak mereka tak sesat pun.

Begitu jugalah kebanyakan dari masyarakat Islam kita sekarang, ramai yang ikut amalan ibubapa dan tok nenek mereka. Sebagai contoh, ramai yang mengamalkan Majlis Tahlil dan Doa Selamat dan selalunya, majlis itu dimulakan oleh tekong dengan bacaan: “ila hadratin nabi…” Itu adalah lafaz tawasul yang salah dan tidak boleh diamalkan. Tapi ianya banyak sekali diamalkan oleh mereka yang tidak belajar apakah tauhid dan apakah bidaah.

 

وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ

Tidaklah engkau menjadi wakil ke atas mereka.

Maksud ‘wakil’ adalah ‘bertanggungjawab’. Nabi Muhammad tidak bertanggungjawab ke atas akidah dan amalan umat baginda. Tugas Nabi Muhammad hanya untuk beritahu sahaja ajaran tauhid itu kepada umatnya. Tapi Nabi tidak boleh paksa mereka untuk beriman dengan akidah tauhid.

Nabi juga tak boleh nak sekat mereka daripada buat amalan yang salah. Sebagai contoh, walaupun baginda sayang bapa saudaranya Abu Talib tapi baginda tidak boleh membantu bapa saudaranya itu untuk beriman. Ianya amat mengecewakan Nabi, tapi dia pun tidak boleh buat apa-apa.

Begitu juga dengan kita, cuma boleh beri nasihat sahaja kepada manusia yang kita dakwahkan. Kita tidak ditanya samada mereka terima atau tidak. Pahala dakwah sudah diberikan kepada kita, apabila kita dakwah kepada mereka. Pahala bukan hanya diberi kalau mereka ikut, kerana samada mereka ikut atau tidak, itu bukan dalam kuasa kita.

Yang boleh beri hidayat hanyalah Allah sahaja. Nabi pun diberitahu tentang hal ini. Kerana baginda sendiri pun tidak boleh nak beri hidayah kepada sesiapa pun. Baginda pun hanya boleh sampaikan sahaja.

Habis Ruku’ ke 4 dari 8 ruku’ dalam surah ini.


 

Ayat 42: Dalil Aqli. Tentang tidur kita. Dan setiap hari kita tidur, dan Allah suruh kita ambil pengajaran dari tidur itu untuk kenal akhirat.

اللَهُ يَتَوَفَّى الأَنفُسَ حينَ مَوتِها وَالَّتي لَم تَمُت في مَنامِها ۖ فَيُمسِكُ الَّتي قَضىٰ عَلَيهَا المَوتَ وَيُرسِلُ الأُخرىٰ إِلىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ إِنَّ في ذٰلِكَ لَآيٰتٍ لِّقَومٍ يَتَفَكَّرونَ

Allah mengambil satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).

 

اللَهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا

Allah yang mengambil jiwa-jiwa ketika matinya seseorang itu.

Sekarang Allah bercerita tentang roh pula. Allah memberi isyarat dalam ayat ini yang roh-roh manusia itu di dalam tanganNya, di dalam urusanNya. Dia boleh beri dan ambil mana-mana roh yang Dia kehendaki.

Allah menggunakan perkataan الْأَنْفُسَ dan bukan nufuus. Kerana nufuss bermakna lagi banyak (plural). Kalau nufuss digunakan, bermakna setiap hari akan lagi banyak manusia yang akan mati.

Perkataan نْفُسَ bermaksud ‘bernafas’. Jasad kita bernafas, dan roh kita bernafas dengan caranya. Itu isyarat kepada hidup.

Ayat ini bercerita pasal roh. Roh kita ada dua jenis: satu adalah roh yang diberi balasan nikmat atau azab kepadanya di akhirat nanti. Itu adalah roh yang mempunyai akal. Ianya ada juga dinamakan Roh Natiqah.

Untuk lebih faham, bayangkan roh itu sebagai memory chip. Yang penting di dalam komputer itu adalah memory chip itu. Di dalamnya tersimpan segala maklumat tentang komputer itu. Kalau memory chip tu tiada, komputer itu tidak berfungsi. Samalah dengah roh yang mempunyai akal ini.

Apabila badan sudah rosak nanti, badan akan dibuang dan roh kita sekarang ini akan diletakkan dalam badan yang baru. Apabila kita dibangkitkan di akhirat kelak, kita bukan dibangkitkan dalam tubuh kita sekarang, tapi kita akan diberi tubuh yang baru – yang mampu untuk terima azab neraka atau menerima nikmat di syurga. Kerana hebat sekali azab di neraka dan nikmat di syurga itu, sampaikan badan kita yang di dunia ini tidak akan mampu menerimanya.

Roh yang satu lagi, ialah yang jaga badan kita, yang meneruskan tubuh kita hidup dan bernyawa – dinamakan Roh Hayat. Apabila kita tidur, roh yang berakal itu akan keluar, jalan merata-rata. Itulah yang terjadi semasa kita bermimpi. Sebab itu dalam mimpi kita, macam-macam tempat kita pergi.

Tapi roh yang satu lagi tinggal di badan kita. Kalau tak ada roh itu, badan kita akan hancur. Kalau dua-dua keluar diangkat kedua-duanya oleh Allah, badan kita ini akan hancur dan akan jadi busuk. Itulah yang terjadi apabila kita mati nanti. Dua-dua jenis roh itu akan keluar dan badan kita tidak berfungsi lagi dan badan kita akan menjadi mayat.

Ringkasnya, apabila seseorang itu ditakdirkan sudah sampai ajalnya, sudah ditakdirkan dia mati, kedua-dua jenis roh itu akan diangkat oleh Allah.

Satu lagi pendapat: oleh kerana kalimah yang digunakan dalam ayat ini adalah يَتَوَفَّى, dari segi bahasa ia bermaksud ‘menarik semua sekali’. Oleh itu, satu pendapat yang dinisbahkan kepada Saidina Ali, beliau kata semua roh manusia diangkat, tapi ada ‘talian’ antara roh itu dan badan itu dan kerana itulah badan itu masih hidup lagi.

 

وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا

Dan roh yang belum mati, semasa dalam tidurnya.

Kalau orang itu tidur, Roh Akal sahaja yang diangkat, Roh Hayat dibiarkan di badan. Bermakna, dalam tidur pun Allah akan cabut juga roh orang itu, tapi hanya roh yang berakal sahaja. Ini terjadi apabila setiap hari kita tidur, ataupun ketika seseorang itu dalam keadaan koma.

Sebab itulah kita boleh dapat mimpi, kerana roh kita telah pergi ke merata tempat. Itulah sebabnya ada antara kita yang boleh dapat ‘mimpi yang benar’, kerana roh itu dibawa ke tempat yang baik.

Kejadian ini berlaku hari-hari dan kepada setiap orang. Kerana setiap orang dan setiap hari akan ada orang yang tidur. Jadi kita semua ada peluang untuk memikirkan perkara ini setiap hari. Allah beri pengajaran ini kepada kita setiap hari. Tapi selalunya kita tidur biasa sahaja dan tidak fikirkan pun hal ini, bukan?

Maka eloklah kita mula berfikir tentang perkara ini. Supaya kita dapat ingat tentang mati setiap hari sekurang-kurangnya semasa nak tidur dan semasa bangun tidur.

 

فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ

Dia akan memegang roh yang Dia telah tetapkan mati ke atasnya.

Apabila seseorang itu tidur, Allah akan angkat Roh Akal itu dan apabila sudah masa untuk jaga dari tidur, roh akal itu akan dikembalikan. Tetapi, apabila dah ditakdirkan dia akan mati, Allah akan tahan roh orang itu dari dikembalikan ke dalam tubuh orang itu dan Dia akan tarik juga roh yang menjaga tubuh manusia itu.

Sebab itu ada juga orang yang mati semasa tidur. Setiap malam, malaikat akan tanya Allah adakah roh itu akan dipulangkan balik ke jasad manusia atau tidak. Kalau Allah suruh tahan, maka orang itu akan mati. Ianya berlaku setiap malam kepada kita.

Sebab itu ada doa yang dibacakan apabila kita bangun dari tidur.

Kita berterima kasih kerana Allah telah mengembalikan roh kita kembali. Kerana kalau tak pulangkan, kita akan mati. Lihatlah bagaimana dalam doa itu, kita sebut kita telah ‘mati’ sebelum kita bangun dari tidur itu. Itu dinamakan ‘Kematian Kecil’.

Ada doa sebelum tidur yang disebut di dalam kitab Sahih Bukhari dan Sahih Muslim disebutkan melalui hadis Ubaidillah ibnu Umar, dari Sa’id ibnu Abu Sa’id, dari ayahnya, dari Abu Hurairah r.a. yang telah mengatakan bahwa Rasulullah Saw. pernah bersabda:

“إِذَا أَوَى أَحَدُكُمْ إِلَى فِرَاشِهِ فلْينْفُضْه بِدَاخِلَةِ إِزَارِهِ، فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي مَا خَلَفَهُ عَلَيْهِ، ثُمَّ لِيَقُلْ: بِاسْمِكَ رَبِّي وَضَعْتُ جَنْبِي، وَبِكَ أَرْفَعُهُ، إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا، وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِينَ”

Apabila seseorang di antara kalian menempati peraduannya, hendaklah terlebih dahulu menyapu tempat tidurnya dengan bagian dalam kainnya, karena sesungguhnya dia tidak mengetahui kotoran apa yang telah ditinggalkannya pada peraduannya itu. Kemudian hendaklah ia mengucapkan doa, “Dengan menyebut nama Engkau, ya Tuhanku, aku letakkan lambungku dan dengan menyebut nama Engkau aku mengangkat (membangunkan)nyaJika Engkau memegang jiwaku, maka kasihanilah ia; dan jika Engkau melepaskannya, maka peliharalah ia sebagaimana Engkau memelihara hamba-hamba-Mu yang saleh.

 

وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى

Dan Dia akan melepaskan jiwa yang lain itu hingga sampai waktu yang ditetapkan.

Dan kepada mereka yang tidak ditakdirkan mati semasa tidur malam itu, Allah akan kembalikan roh itu supaya orang itu meneruskan kehidupannya. Tapi tidak terus, ianya hanya sehingga sampai qadha Tuhan bahawa orang itu akan mati. Itulah maksudnya ajal orang itu sudah habis.

Dari ayat ini, dapatlah kita tahu bahawa setiap malam apabila kita tidur, kita sebenarnya ‘mati’. Memang mati benar-benar, bukan main-main. Inilah ‘mati sebelum mati yang sebenar’. Allah mengingatkan kita bahawa begitulah nanti mudahnya Allah matikan kita nanti. Dari jaga, tiba-tiba sudah mati.

Dari sedar di katil, tiba-tiba sudah sedar di tempat yang lain. Jadi, orang yang pandai, akan mengambil iktibar ini untuk mengingat mati yang  pasti akan datang, dimana tidak akan pulang balik ke dunia dan alam nyata. Maka, beringatlah dan bersedialah untuk mati itu. Kerana apabila sudah mati, amal sudah tidak ada, kesalahan tidak dapat diperbetulkan, taubat sudah tidak diterima lagi.

 

إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Itu adalah tanda bagi kaum yang mahu berfikir.

Mereka yang faham tentang ayat ini akan memikirkan samada malam itu adalah malam terakhir untuk diri kita. Adakah Allah akan pulangkan kembali roh kita? Sudahkan cukup amalan kita?

Sesiapa yang berfikir, mereka akan memikirkan tentang perkara ini setiap malam. Mereka akan memikirkan samada mereka telah cukup amalan mereka. Kerana kalau mati, roh tidak kembali lagi ke dalam tubuh kita dan pergi untuk selama-lamanya. Dan semoga kita bersedia buat persiapan untuk mati.


 

Ayat 43: Ayat Zajrun berkenaan syafaat. Ini adalah ayat ancaman. Berkenaan kesalahan mereka yang selalu minta syafaat kepada selain daripada Allah. Ini adalah satu masalah yang besar dalam negara kita. Iaitu tentang syafaat dan ini adalah kerana salah faham tentang syafaat.

أَمِ اتَّخَذوا مِن دونِ اللهِ شُفَعاءَ ۚ قُل أَوَلَو كانوا لا يَملِكونَ شَيئًا وَلا يَعقِلونَ

Patutkah mereka mengambil yang lain dari Allah menjadi pemberi syafaat? Bertanyalah (kepada mereka): “Dapatkah yang lain dari Allah memberi syafaat padahal semuanya tidak mempunyai apa-apa, dan tidak pula mengerti (sebarang apa pun)?”

 

أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللهِ شُفَعَاءَ

Patutkah mereka mengambil selain dari Allah sebagai pemberi syafaat?

Musyrikin Mekah telah ditegur kerana mereka puja roh-roh yang tidak ada kuasa, tidak dapat membantu apa-apa dan tidak boleh beri mudharat. Maka bila ditegur begitu, mereka pun tukar cerita. Musyrikin Mekah kata mereka bukan puja selain Allah sebagai tuhan. Mereka cuma ambil mereka sebagai pemberi syafaat sahaja.

Mereka kata mereka tahu yang roh-roh Nabi, wali dan malaikat itu tidak ada kuasa, jadi mereka sebagai pemberi syafaat sahaja. Itu adalah dalihan mereka.

Orang sekarang pun macam itu juga. Banyak manusia yang rasa selamat kerana mereka rasa mereka akan diselamatkan oleh pemberi-pemberi syafaat. Mereka sangka sembahan-sembahan mereka akan datang pada Hari Kiamat dan membantu mereka berurusan dengan Tuhan bagi pihak mereka.

Antaranya, orang Buddha sangka Gautama Buddha itu sendiri akan datang tolong mereka dan berhujah dengan Allah bagi pihak mereka. Begitu juga dengan agama-agama yang lain. Tapi bagaimana pula dengan masyarakat Islam kita?

Masyarat kita pula, sangka yang Nabi Muhammad akan memberi syafaat kepada mereka kerana mereka selalu bertawasul dengan baginda, mereka selalu selawat kepada baginda beribu kali dalam sehari, termasuklah mereka telah ‘memuja’ Nabi Muhammad tanpa sedar (mereka sangka mereka memuji, tapi apabila ianya sudah berlebihan, itu sudah sampai kepada tahap ‘memuja’).

Mereka sangka mereka buat perkara yang baik, tapi sebaliknya ianya adalah perkara yang buruk sekali. Mereka sangka, apabila mereka baca selawat yang direka oleh manusia (seperti Selawat Syifa’, Selawat Tafrijiyyah) itu, mereka akan selamat. Mereka sangka, dengan mereka sambut Maulidur Rasul setiap tahun itu akan menyebabkan mereka selamat kerana mereka sangka yang Nabi Muhammad akan suka dengan perbuatan itu dan sebagai balasan, memberi syafaat kepada mereka.

Tidak, kerana perbuatan mereka itu adalah perbuatan bidaah. Dan Selawat Syifa’ dan Selawat Tafrijiyyah itu mengadungi elemen syirik di dalamnya.

 

قُلْ أَوَلَوْ كَانُوا لَا يَمْلِكُونَ شَيْئًا وَلَا يَعْقِلُونَ

Katakan kepada mereka: padahal mereka tidak memiliki kekuasaan apapun dan tidak faham apa-apapun?

Mereka yang meminta syafaat kepada selain Allah itu menyangka yang ilah yang mereka puja dan sembah itu ada kuasa untuk menolong mereka. Contohnya Hindu yang sembah berhala. Mereka sangka berhala itu bukan boleh beri syafaat (pertolongan) pun kepada mereka.

Ini adalah pemahaman yang bahaya. Kerana dengan salah faham ini, mereka yang melakukan syirik dan dosa itu berani buat dosa sebab mereka rasa ada yang akan beri syafaat kepada mereka dan menyelamatkan mereka.

Ini sebenarnya menanam fahaman boleh derhaka. Macam orang kaya yang berani bawa kereta laju, kerana mereka tahu yang mereka ada wang untuk bayar saman, atau mereka ada orang yang mereka kenal di balai polis atau mahkamah dan akan menyelamatkan mereka dari masuk lokap atau kena saman naik mahkamah.

Selain dari jenis berhala, orang-orang musyrik itu juga meminta syafaat dari entiti yang hidup. Tapi patutkah kita melakukan sedemikian, padahal roh-roh itu tidak memiliki kekuasaan apa pun dan tidak memahami apa pun melainkan apa yang diberitahu oleh Allah. Contohnya, Nabi Muhammad sendiri. Semasa Nabi hidup, adakah Nabi mempunyai kuasa sendiri? Adakah Nabi tahu selain dari apa yang diajar oleh Allah?

Kalau semasa mereka hidup pun, usaha mereka terhad kerana keterbatasan yang ada pada mereka, apatah lagi kalau mereka sudah mati? Tentu mereka lebih lagi tidak dapat memberi pertolongan, kerana mereka bukan lagi di alam ini lagi.

Allah beritahu kepada kita dalam ayat ini, selain Allah, tiada sesiapa pun yang ada kuasa untuk beri syafaat kerana mereka yang diminta itu pun tidak ada kuasa. Dan mereka tidak tahu menahu pun yang kita ada minta syafaat kepada mereka kerana mereka di alam yang lain. Mereka yang sibuk meminta syafaat itu hanyalah membuang masa sahaja kerana mereka seumpama bertepuk sebelah tangan sahaja.

Kita kena faham apakah tugas pemberi syafaat itu. Mari kita buat perbandingan tentang Malaikat Maut. Kita tahu bahawa dialah yang ditugaskan oleh Allah untuk mengambil nyawa. Tapi adakah kita mohon panjang umur dengan Malaikat Maut?

Tentu tidak, sebab kita tahu bahawa dia bukanlah bertanggungjawab menentukan siapakah yang panjang umur atau tidak; begitu juga, kita tahu bahawa Malaikat Mikail ditugaskan menurunkan rezeki. Tapi adakah kita memohon rezeki kepadanya? Tentu tidak kerana kita tahu Allah lah yang menentukan rezeki.

Maka begitu juga dengan Nabi Muhammad. Baginda ditugaskan untuk memberi syafaat. Tapi bukanlah baginda yang menentukan siapakah yang layak menerima syafaat atau tidak. Baginda hanya menyampaikan syafaat kepada mereka yang telah ditentukan layak menerima syafaat. Baginda diberikan tugas menyampaikan syafaat sebagai penghormatan kepada baginda.

Sebagai contoh, katakanlah Pejabat Tanah sesebuah daerah memberikan tanah kepada penduduk satu kampung. Dalam majlis pemberian geran tanah itu, Pejabat Tanah menjemput DO kawasan untuk memberi geran tanah itu. Tapi, adalah tuan DO itu yang menentukan siapakah yang dapat geran tanah itu?

Tentu bukan, beliau hanya menyampaikan sahaja geran tanah itu sebagai penghormatan kepada beliau sebagai DO kawasan itu. Begitu jugalah dengan Nabi Muhammad – baginda memang menyampaikan syafaat, tapi pemberian syafaat itu ditentukan oleh Allah sendiri, bukan Nabi Muhammad. Maka, kenapa minta kepada baginda?

Bukan sahaja roh-roh itu tidak ada kuasa beri syafaat, mereka وَلَا يَعْقِلُونَ tidak tahu menahu seruan orang yang menyeru kepada mereka. Kerana mereka duduk di alam yang lain: alam barzakh. Mereka yang menyeru itu bertepuk sebelah tangan sahaja.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 2 Julai 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Maariful Qur’an, Mufti Shafi Usmani

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s