Tafsir Surah Munafiqoon Ayat 2 – 4 (Munafik paranoia)

Ayat 2:

اتَّخَذوا أَيمٰنَهُم جُنَّةً فَصَدّوا عَن سَبيلِ اللَّهِ ۚ إِنَّهُم ساءَ ما كانوا يَعمَلونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

They have taken their oaths as a cover, so they averted [people] from the way of Allāh. Indeed, it was evil that they were doing.

(MELAYU)

Mereka itu menjadikan sumpah mereka sebagai perisai, lalu mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah. Sesungguhnya amat buruklah apa yang telah mereka kerjakan.

اتَّخَذوا أَيمٰنَهُم جُنَّةً

Mereka itu menjadikan sumpah mereka sebagai perisai,

Mereka menjadikan kalimah Syahadah yang mereka lafazkan itu sebagai ‘perisai’ untuk menyorok diri mereka. Ini adalah sebagai perumpamaan kerana perisai dalam peperangan itu adalah untuk menyorok di belakangnya supaya selamat.

Sumpah mereka itu mungkin kata-kata mereka setelah mereka ditangkap atau dikesan melalukan kesalahan munafik.

Atau pun boleh bermaksud sumpah Abdullah bin Ubay yang mengatakan beliau adalah Muslim dan beriman. Sumpah ini dikeluarkannya apabila rahsianya terbongkar apabila Zaid bin Arqam telah mendengar kata-katanya semasa  balik dari Perang Bani Mustaliq.

Mereka buat begitu supaya dapat menyelamatkan diri mereka daripada tangan orang-orang Islam yang lain. Mereka mahu dilihat sebagai orang Islam supaya kerana jikalau mereka diterima sebagai orang Islam, maka tidak bolehlah darah mereka ditumpahkan oleh orang Islam yang lain. Kerana kalau tidak, mereka akan dilihat sebagai musuh Islam dan susah pula hidup mereka.

Jadi mereka hendak menyelamatkan nyawa mereka sebenarnya. Mereka nak selamat dari dibunuh oleh orang Islam. Maka kerana itu mereka kena mengaku mereka beriman walaupun sebenarnya batin mereka tidak beriman pun.

Dan mereka berjaya menipu orang mukmin kerana memang tidak dapat dikesan penipuan mereka. Memang perkara kemunafikan itu adalah dalam hati dan kita tidak dapat nampak samada orang itu munafik atau tidak, kerana kita tidak tahu hati manusia.

Allah sahaja yang pasti tahu siapakah golongan munafik itu dan Allah beritahu sifat orang munafik dalam surah ini. Kita kena tahu siapakah mereka ini supaya kita dan keluarga kita tidak jadi seperti mereka.

Siapakah yang termasuk dalam golongan munafik itu? Maka untuk tahu kita kena lihat bagaimana proses menjadi munafik itu. Proses untuk menjadi orang munafik ini adalah berperingkat yang dimulai dengan iman yang lemah.

Dan iman yang lemah ini terjadi kerana amalan ibadat yang kurang dan juga tidak berada bersama-sama bercampurgaul dengan orang-orang beriman. Iaitu mereka jauh dari majlis ilmu dan tidak meningkatkan pemahaman agama mereka. Kerana itu iman mereka lemah kerana mereka sendiri tidak faham agama.

Ini boleh rujuk kepada perbincangan ini di dalam Surah Jumaah dimana telah disebut cara-cara untuk meningkatkan iman. Salah satunya dengan menghadiri perjumpaan hari Jumaat dan mendengar khutbah. Dan kena hadiri majlis ilmu. Kena hidupkan suasana ilmu dalam kehidupan kita.

Ulama ada membincangkan tentang sifat-sifat munafik. Dan ini boleh dibaca di tempat yang lain sampai ada yang menyenaraikan sehingga 28 sifat orang Munafik. Jadi kita kena lihat sifat-sifat itu dan periksa dengan diri kita sama ada kita ada sifat-sifat itu. Takut kita sahaja perasan kita orang mukmin tapi sebenarnya tidak.

Dari segi pembahagiannya, kita boleh bahagikan semua sifat-sifat itu dengan cara ‘sedar’ dan ‘tidak sedar’.

Ada orang yang memang sedar dia munafik kerana dia memang tidak percaya dengan agama Islam tetapi cuma masuk ke dalam kumpulan orang-orang Islam untuk mendapatkan rahsia orang-orang Islam. Atau mereka terpaksa mengaku mereka beragama Islam kerana hendak menyelamatkan diri mereka. Ini adalah munafik jenis zaman Rasulullah di mana mereka itu memang orang-orang kafir sebenarnya.

Kalau zaman sekarang, ini adalah seperti mata-mata (spy) yang sengaja menyamar sebagai orang Islam untuk mendapatkan maklumat orang Islam. Kerana itu kita kena berhati-hati apabila kita bercakap kerana kita tidak tahu kita bercakap dengan siapa. Entah-entah mereka itu sengaja nak provoke kita kerana nak dapatkan maklumat dari kita.

Jadi ini adalah munafik jenis sedar. Iaitu mereka yang  memang sedar mereka tidak beragama Islam. Kita mungkin tidak melakukan perkara itu tetapi yang bahaya pada kita adalah kemunafikan yang ‘tidak disedari’. Iaitu kita ini adalah munafik tapi kita tidak sedar yang kita sebenarnya munafik.

Sifat-sifat ini ada disebut di dalam Qur’an dan juga hadis. Antaranya, seperti orang-orang yang solat tetapi mereka datang solat dengan malas dan juga jenis orang yang mengeluarkan duit infaq tetapi mereka keluarkan duit itu dengan terpaksa dan mereka tidak suka langsung. Mereka memang tahu yang mereka itu beragama Islam dan mereka amalkan sedikit sebanyak agama Islam. Tapi iman mereka lemah sebenarnya dan mereka mungkin sudah termasuk dalam golongan munafik tanpa sedar.

Kita sebut tadi ada dua jenis munafik iaitu jenis ‘munafik yang sedar’ dan ‘munafik yang tidak sedar’. Tetapi di dalam Qur’an tidak dibahagikan kepada dua bahagian kerana Allah hanya sebut ‘golongan munafik’ sahaja. Kerana pada Allah, ada satu jenis sahaja.

Dan ini amat menakutkan kerana ianya diletakkan di bawah satu tajuk yang sama sahaja. Maknanya balasan kepada kedua-dua golongan ini sama sahaja. Apabila disebut azab yang akan dikenakan kepada golongan munafik jenis pertama (sedar), maka azab yang sama juga akan dikenakan kepada munafik jenis kedua (yang tidak sedar).

Dan di dalam Qur’an Allah sebenarnya menyebut hukuman yang lebih berat lagi kepada orang munafik kalau dibandingkan dengan orang musyrik. Ini kerana mereka itu seperti ‘api dalam sekam’, ‘gunting dalam lipatan’. Mereka menampakkan diri mereka sebagai beriman, tapi tidak sebenarnya. Dan ini telah mengelabui mata orang mukmin sejati. Jadi mereka itu bahaya kepada golongan mukmin.

Sebagai contoh, kita doa Nabi itu amat hebat dan Allah selalunya memakbulkan doa Nabi. Akan tetapi nanti kita akan belajar dalam surah ini walaupun  Nabi meminta ampun bagi pihak mereka sebanyak tujuh puluh kali pun Allah tidak akan mengampunkan mereka.

Maka amat bahaya kalau diri kita ini termasuk dalam golongan munafik. Dan munafik yang jenis bawah sedar itu tidak sangka pun yang mereka itu munafik kerana mereka sangka mereka muslim apabila mereka telah mengucap dua kalimah syahadah. Memang mereka telah mengucap, tapi dalam masa yang sama, mereka ada sifat nifak.

Oleh itu apabila hati mereka ada sifat-sifat nifak, maka perbuatan mereka pun menjadi buruk seperti kita telah belajar bagaimana mereka inilah orang-orang yang menghina Rasulullah dan mengatakan isteri baginda iaitu Aisyah telah berzina dan banyak lagi kata-kata buruk mereka.

Kita kena takut dengan sifat nifaq ini takut-takut kita ada sifat itu. Jangan kita sangka kita tidak ada sifat itu, atau kita terselamat dari sifat itu.

‏Hasan al-Basry pernah meriwayatkan, “Hanya orang yang beriman yang takut dari kemunafikan, dan hanya orang munafik yang merasa aman darinya (kemunafikan).”(Shahih Al Bukhari)

Jadi ada perkara penting yang kita kena tahu tentang sifat-sifat ini dimana orang yang beriman kena sentiasa ada perasaan takut jikalau mereka ada sifat-sifat ini. Dan yang rasa mereka tidak ada sifat nifak ini itulah mereka yang munafik.

Jadi kita kena belajar sifat-sifat munafik ini dan bandingkan dengan diri kita Kerana kita takut jika ia ada pada diri kita.

Dan kita kena bandingkan sifat itu dengan diri kita dan bukannya bandingkan sifat itu dengan orang lain dan kemudian kata sesuatu individu itu seorang munafik. Jangan kita tuding jari pada orang lain pula. Ini amat bahaya dan selalu digunakan oleh manusia yang jahil. Sikit-sikit mereka akan tuduh orang lain yang tidak sefahaman dengan mereka sebagai munafik.

Memang mereka itu jahil bila berkata begitu. Kerana kita kena sedar bahawa sifat munafik ini adalah antara perkara ghaib kerana ia isihati manusia dan Allah Taala sahaja yang tahu siapakah mereka. Maka kita tidak boleh pandai-pandai menuduh seseorang itu munafik sedangkan Nabi Muhammad pun tidak tahu siapa yang munafik itu.

Yang paling kuat kita boleh kata: “orang itu ada sifat-sifat munafik.”

Ini tidaklah menuduh dia munafik lagi kerana baru kata dia ada sifat-sifat munafik dan dia masih ada kesempatan untuk mengubah sifatnya itu lagi.

Jadi Nabi Muhammad pun sebenarnya tidak tahu siapakah golongan munafik di kalangan baginda. Yang baginda diberitahu hanyalah sebanyak sembilan orang sahaja kerana mereka itu telah melakukan percubaan untuk membunuh baginda pada malam hari secara rahsia sewaktu Ekspedisi Perang Tabuk. Nabi Muhammad memberitahu rahsia ini kepada Huzaifah tetapi baginda telah beri wasiat kepada beliau untuk tidak memberitahu sesiapa pun nama-nama mereka.

Dan apabila Saidina Umar tahu Huzaifah ada senarai nama-nama orang munafik itu, maka beliau telah pergi ke Huzaifah dan bertanya adakah nama beliau di dalam senarai itu. Sedangkan waktu itu dia sudah dijanjikan sebagai ahli syurga.

Lihatlah jikalau Umar sendiri pun risau sama ada dia ada sifat-sifat munafik, maka siapakah kita yang rasa aman daripada sifat itu?

Ini juga menunjukkan yang Saidina Umar tidak membezakan antara ‘munafik sedar’ dan ‘munafik bawah sedar’ kerana pada dia ianya sama sahaja dan kerana itu dia tanya kepada Huzaifah sama ada namanya ada di dalam senarai itu. Kerana dia tahu dia bukan sengaja nak menipu keimanan dia, bukan? Tapi dia tetap tanya juga.

فَصَدّوا عَن سَبيلِ اللَّهِ

lalu mereka menghalangi dari jalan Allah.

Kalimah صَدّ boleh digunakan dalam bentuk لَازِم (kesan kepada diri sendiri) atau مُتَعَدِّي (kesan kepada orang lain).

Bila dalam bentuk لَازِم, ia bermakna sifat buruk mereka itu telah menghalang mereka dari jalan Allah. Iaitu telah menghalang mereka dari beriman dengan yang sebenarnya.

Bila ia dalam bentuk مُتَعَدِّي, ia bermaksud golongan munafik itu bukan sahaja tidak beriman sempurna tetapi mereka juga cuba merosakkan iman orang lain. Mereka nak halang orang lain dari beriman. Kerana mereka suka kalau ramai tidak beriman supaya senang mereka nak buat kerja.

إِنَّهُم ساءَ ما كانوا يَعمَلونَ

Sesungguhnya amat buruklah apa yang telah mereka kerjakan.

Jadi mereka itu sebenarnya merosakkan agama Islam dari dalam. Segala usaha yang dilakukan oleh golongan munafik untuk menjatuhkan Islam dari dalam adalah amat buruk.

Mereka akan dibalas di akhirat kelak atas usaha mereka itu. Dan kita telah sebut sebelum ini yang balasan kepada mereka itu amatlah buruk.


Ayat 3:

ذٰلِكَ بِأَنَّهُم ءآمَنوا ثُمَّ كَفَروا فَطُبِعَ عَلىٰ قُلوبِهِم فَهُم لا يَفقَهونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

That is because they believed, and then they disbelieved; so their hearts were sealed over, and they do not understand.

(MELAYU)

Yang demikian itu adalah kerana bahawa sesungguhnya mereka telah beriman, kemudian menjadi kafir (lagi) lalu hati mereka dikunci mati; kerana itu mereka tidak dapat mengerti.

ذٰلِكَ بِأَنَّهُم ءآمَنوا ثُمَّ كَفَروا

Yang demikian itu adalah kerana sesungguhnya mereka telah beriman, kemudian menjadi kafir

Iman mereka ada naik dan turun dan kemudian mati terus iman mereka. Ini kerana mereka tidak menjaga iman mereka dan apabila ianya turun mereka tidak menaikkannya balik.

Iman turun dan naik memang biasa, tapi tidaklah lama sangat turunnya. Kita kalau iman dah turun, kena naikkan balik dengan ilmu dan amal ibadat. Jangan biarkan ia terus menurun.

Ataupun ‘iman’ mereka yang dimaksudkan di dalam ayat ini bermaksud mereka menunjukkan mereka beriman secara zahir sahaja, kerana kita susah untuk katakan mereka itu beriman kerana orang-orang munafik itu mereka tidak pernah beriman. Asalnya mereka menzahirkan iman mereka, tapi kemudian mereka menunjukkan kekufuran mereka secara zahir pula.

Maka bahaya kalau iman lemah sedangkan para sahabat amat mementingkan supaya iman mereka tinggi dan apabila mereka tahu iman itu boleh turun dan naik, mereka amat risau. Ini seperti apa yang kisah seorang sahabat yang bernama Hanzalah. Abu Bakr dan juga Hanzalah takut jikalau mereka termasuk dalam golongan munafik. Ini kerana mereka juga rasa iman mereka kadangkala naik dan ada masanya turun juga. Jadi mereka takut mereka termasuk golongan munafik dan mereka mengadu kepada Rasulullah. Lihat bagaimana Nabi Muhammad menjawap persoalan mereka itu.

Hanzalah ra bercerita: “Suatu ketika, kami sedang di majlis Rasulullah saw. Baginda menasihati kami sesuatu yang membuat hati kami menjadi lembut dan air mata pun bercucuran. Seolah-olah kami mendengar hakikat yang sebenarnya. Selesai dari majlis Rasulullah, aku kembali ke rumah dan berkumpul dengan anak dan isteri. Lalu mulailah kami berbicara masalah duniawi dan bercanda dengan anak-anak dan isteri. Ketika itu, aku merasakan keadaannya berbeza dengan ketika di dalam majlis Nabi saw. Hal itu terfikir dalam benakku. Hati kecil aku mengatakan, “Sebenarnya kamu termasuk orang munafik, sebab ketika di majlis Rasulullah saw, keadaanmu berbeza dengan ketika di tengah-tengah anak-anak dan isterimu. Setelah menyedari hal itu, Hanzalah merasa kecewa. Dengan fikiran kalut dia keluar rumah sambil berteriak pada dirinya sendiri.

“Hanzalah! kamu telah munafik”.
Abu Bakar ra yang mendengar teriakan itu datang menghampiri.
“Hanzalah telah menjadi munafik,” kata Hanzalah
“Subhanallah! tidak benar apa yang kamu katakan!” Sahut Abu Bakar.
Hanzalah pun menceritakan kejadiannya mengapa dia berteriak-teriak seperti itu. Dia menjelaskan ketika Rasulullah saw menceritakan tentang syurga dan neraka, berurai air matanya. Tetapi ketika pulang dan bercanda dengan anak dan isterinya, maka semua yang terjadi bersama Rasulullah saw terlupakan. Abu Bakar menyahut, “Ya itupun terjadi pada kami.”
Lalu keduanya menemui Rasulullah saw. Hanzalah berkata, “Ya Rasulullah, saya telah menjadi munafik.”
“Apa yang terjadi?. tanya baginda.

Hanzalah menceritakan yang sebenarnya. Jawab baginda. “Demi Zat yang nyawaku berada di tangan-Nya, jika setiap saat keadaanmu senantiasa seperti ketika bersamaku, maka para malaikat akan menyambutmu. Namun Hanzalah, keadaan seperti yang kamu alami hanya kadang-kadang saja terjadi.”

Sumber: Maulana Muhammad Zakariyya, Fadhilah Amal

Jadi ayat ini bukanlah berkenaan iman turun dan naik yang biasa saja berlaku kepada manusia, tetapi ayat ini Allah tentang orang yang meninggalkan imannya terus seperti ada orang yang tidak solat kerana mereka ada masalah dalam kehidupan mereka. Mereka seolah-olah terus tinggalkan agama, walaupun nama masih mereka dalam IC masih Islam lagi.

Ia juga bermaksud orang yang masuk ke dalam Islam mengucapkan Syahadah tetapi selepas dia mengetahui tentang Islam, dia tidak sanggup untuk mengikuti segala arahan di dalamnya maka dia tidak mengamalkan Islam seperti yang sepatutnya tetapi mereka tetap menggunakan nama Islam.

Dan ramai sahaja manusia yang bernama Islam dan lahir dalam keluarga Islam tetapi mereka tidak kisah pun ajaran di dalam agama ini dan mereka jalani kehidupan mereka ikut kepala mereka sendiri. Malangnya mereka ini jenis orang senang-senang beri pendapat mereka tentang agama, seolah-olah mereka itu benar tetapi ia bukanlah berdasarkan kepada dalil.

فَطُبِعَ عَلىٰ قُلوبِهِم

lalu hati mereka dikunci mati;

Oleh kerana mereka tidak menjaga iman mereka yang telah turun dan tidak naikkan balik, maka Allah kunci mati hati mereka dari menerima iman. Ini amat bahaya sekali. Maknanya mereka telah jadi kufur.

Kita telah belajar sebelum ini yang pembersihan perlu dilakukan pada peringkat intelek dan juga pada peringkat hati dan jikalau orang-orang munafik ini mereka sebenarnya ada masalah dengan hati mereka dan kerana itulah hati mereka telah tertutup.

Bila hati mereka telah tertutup dari iman, maka intelek mereka pun akan ada masalah. Maka mereka akan memperkatakan tentang agama dengan kehendak nafsu mereka sahaja. Kerana itulah kita banyak baca dan dengar banyak pendapat yang karut marut di media sosial dan di internet.

فَهُم لا يَفقَهونَ

maka mereka tidak dapat mengerti.

Dan apabila hati mereka telah tertutup maka mereka tidak akan dapat memahami agama ini walaupun kita cuba macam mana cara pun untuk menceritakan kepada mereka dan memberikan mereka berbagai-bagai dalil. Segala usaha boleh dilakukan tetapi mereka tidak akan faham dan ini bermakna intelek mereka juga sudah tertutup.

Ini kerana Allah telah tutup pintu hati mereka dari menerima hidayah. Ini dinamakan Khatmul Qalbi.


Ayat 4:

۞ وَإِذا رَأَيتَهُم تُعجِبُكَ أَجسامُهُم ۖ وَإِن يَقولوا تَسمَع لِقَولِهِم ۖ كَأَنَّهُم خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ ۖ يَحسَبونَ كُلَّ صَيحَةٍ عَلَيهِم ۚ هُمُ العَدُوُّ فَاحذَرهُم ۚ قٰتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنّىٰ يُؤفَكونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And when you see them, their forms please you, and if they speak, you listen to their speech. [They are] as if they were pieces of wood propped up¹ – they think that every shout is against them. They are the enemy, so beware of them. May Allāh destroy them; how are they deluded?

  • i.e., bodies with empty minds and empty hearts.

(MELAYU)

Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum. Dan jika mereka berkata kamu mendengarkan perkataan mereka. Mereka adalah seakan-akan kayu yang tersandar. Mereka mengira bahawa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka. Mereka itulah musuh (yang sebenarnya) maka waspadalah terhadap mereka; semoga Allah membinasakan mereka. Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan (dari kebenaran)?

وَإِذا رَأَيتَهُم تُعجِبُكَ أَجسامُهُم

Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum. 

Allah menceritakan tentang jisim (fizikal) mereka, penampilan luaran mereka. Ini adalah kerana mereka itu tidak ada roh lagi kerana mereka itu hanya bilangan pada badan sahaja. Badan ada, tapi roh keislaman tidak ada, maka mereka itu tidak bernilai lagi.

Walaupun kita nampak mereka itu ramai (kerana waktu itu orang Islam sudah ramai yang masuk Islam), tetapi mereka itu hanya bilangan sahaja dan tidak ada roh Islam dalam diri mereka. Mungkin kalau kita lihat fizikal mereka, kita kagum kerana mereka nampak ramai.

Dan satu lagi maksud, memang perawakan mereka itu menarik perhatian. Abdullah ibn Abbas ada mengatakan yang Abdullah bin Ubay itu memang seorang yang tegap tubuhnya, segak dan pandai bercakap. Dan begitulah juga rakan-rakan munafiknya. Jadi kalau orang tengok cara mereka bercakap dan bergerak, memang mereka tidak sangka yang mereka itu orang yang jahat.

وَإِن يَقولوا تَسمَع لِقَولِهِم

Dan jika mereka berkata, kamu mendengar perkataan mereka. 

Apabila mereka bercakap, maka kita kena dengar kerana Nabi Muhammad diberitahu untuk mendengar kata-kata mereka. Kerana kita pun tidak tahu sama ada mereka itu munafik ataupun tidak. Maka kita beri perhatian kepada kata-kata mereka.

Atau, Allah hendak memberitahu yang apabila orang-orang munafik itu bercakap, Nabi Muhammad dan para sahabat mendengar kata-kata mereka kerana mereka itu pandai dan petah bercakap.

Begitulah zaman sekarang, ada sahaja yang pandai bercakap tapi apa yang mereka katakan itu tidak benar belaka. Tapi kerana petah, ramai yang terpengaruh dengan kata-kata mereka itu.

كَأَنَّهُم خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ

Mereka adalah seakan-akan kayu yang tersandar. 

Mereka itu nampak seperti pokok kayu yang kuat, tetapi sebenarnya ia nampak tegak kerana bersandarkan kepada sesuatu sahaja; ini memberi isyarat bahawa mereka itu bersandar kepada kekuatan umat Islam sahaja. Mereka sendiri tidak ada kekuatan dalaman mereka.

Allah memberi isyarat bahawa mereka itu nampak sahaja sebagai pokok kayu tetapi bahagian dalamnya kosong kerana roh mereka kosong.

Dan apabila digunakan perumpamaan kayu untuk mereka, ini memberi isyarat yang  mereka itu tidak ada gunanya. Kerana kayu itu hanya berguna kalau ia dibentuk menjadi dinding, pintu atau tiang. Kalau setakat sebatang kayu saya, ia tidak berguna.

يَحسَبونَ كُلَّ صَيحَةٍ عَلَيهِم

Mereka mengira bahawa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka.

Dan sifat mereka adalah paranoia, di mana apabila ada teguran tentang sifat-sifat orang munafik dan juga orang yang lemah iman, maka mereka akan terasa yang kata-kata itu ditujukan kepada mereka kerana mereka pun sudah tahu yang iman mereka lemah.

Memanglah kita selalu dengar tentang khutbah ataupun ceramah tentang sifat-sifat yang buruk dan kita kena dengar dan bandingkan dengan diri kita dan jangan rasa ianya bercakap tentang orang lain sahaja. Tetapi dalam masa yang sama jangan kita rasa yang orang yang sedang bercakap itu menyebut tentang diri kita secara individu, kerana orang yang bercakap itu hanya bercakap secara umum sahaja dan bukannya hendak menyerang kita.

Tapi orang munafik akan rasa orang itu bercakap tentang dia. Jadi orang munafik itu memang sudah rasa bersalah dan kalau ada orang cakap secara umum pun mereka rasa yang orang itu bercakap tentang mereka dan inilah sifat paranoia. Mereka akan marah dengan orang itu. Mereka mungkin pergi kepada orang itu dan kata: “Kenapa cakap tentang aku?”

Atau ayat ini bermaksud panggilan atau seruan untuk jihad dimana apabila umat Islam dipanggil untuk berjihad maka mereka rasa berat dan mereka rasa itu sebagai mudharat untuk mereka.

Ayat ini juga boleh bermakna yang mereka takut dengan musibah dan ujian. Yakni manakala terjadi suatu peristiwa atau suatu kejadian atau hal yang menakutkan, maka mereka berkeyakinan bahawa hal itu akan menimpa diri mereka, hal ini disebabkan hati mereka yang pengecut lagi penakut. Perihalnya sama dengan apa yang disebutkan dalam ayat lain melalui firman Allah Swt.:

{أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشَى عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ أُولَئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا}

Mereka bakhil terhadapmu, apabila datang ketakutan (bahaya), kamu lihat mereka itu memandang kepadamu dengan mata yang terbalik-balik seperti orang yang pengsan kerana akan mati; dan apabila ketakutan telah hilang, mereka mencaci kamu dengan lidah yang tajam, sedangkan mereka bakhil untuk berbuat kebaikan. Mereka itu tidak beriman, maka Allah menghapuskan (pahala) amalnya. Dan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Al-Ahzab: 19)

هُمُ العَدُوُّ فَاحذَرهُم

Mereka itulah musuh (yang sebenarnya) maka waspadalah terhadap mereka; 

Allah memberitahu bahawa mereka itu adalah musuh kita dan kita kenalah berhati-hati dengan mereka. Kerana mereka itu adalah musah dalaman. Mereka akan menyebabkan orang lain pun lemah iman kerana terikut-ikut dengan cara hidup dan pandangan mereka yang salah.

قٰتَلَهُمُ اللَّهُ

semoga Allah membinasakan mereka. 

Semoga Allah memusnahkan mereka.

Atau kalimah ini juga boleh bermaksud Allah memang telah memusnahkan mereka di mana perasaan tidak tenang dan paranoia itu adalah pemberian daripada Allah kepada mereka. Allah bagi hati mereka tidak tenang, Allah bagi hati mereka sentiasa sakit sahaja.

أَنّىٰ يُؤفَكونَ

Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan (dari kebenaran)?

Amat menghairankan sekali bagaimana mereka itu boleh terpesong daripada ajaran agama Tauhid ini. Sedangkan mereka duduk di Madinah dan berada bersama-sama dengan Nabi Muhammad sendiri.

Dan kalau umat Islam zaman sekarang, bagaimana lagi mereka boleh jadi munafik sedangkan mereka duduk dalam kalangan orang Islam. Adakah mereka tidak ambil perhatian kepada pembelajaran agama, sampai mereka jadi begitu? Sampai iman mereka lemah sangat?

Siapakah atau apakah yang menyebabkan mereka jadi munafik? Tidak diberitahu, jadi mungkin syaitan yang menjadi kawan mereka, kawan-kawan mereka yang mereka ikut, pemimpin mereka yang menjadi idola mereka, cinta kepada dunia, terlalu cinta kepada keluarga, atau apa-apa sahaja. Maka ini mengajar kita untuk berhati-hati dengan perkara-perkara yang boleh menyesatkan dan menjadikan kita sebagai munafik.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 5 Mei 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s