Tafsir Surah Munafiqoon Ayat 1 (Munafiq Sedar dan Bawah Sedar)

Pengenalan:

Surah ini seperti namanya, tentulah berkenaan golongan munafik dan tentu ada banyak menceritakan tentang sifat-sifat mereka. 

Surah ini menyambung topik tentang Bani Israil sebelum ini di mana di dalam agama mereka, ada orang yang mengaku beriman tetapi tidak beriman sebenarnya. Itulah golongan munafik namanya. Iaitu mereka yang nampak beriman tapi menyembunyikan kekufuran mereka. Jadi ini menyambung daripada perbincangan yang telah diadakan dalam Surah Jumu’ah. Sebagaimana dalam golongan mereka pun ada golongan munafik, dalam masyarakat Islam pun ada golongan munafik juga. 

Laterbelakang surah ini: Ada seorang sahabat yang muda yang terdengar perbincangan golongan munafik yang diketuai oleh Abdullah bin Ubay yang mengatakan hendak menghalau orang-orang Muhajirin daripada Madinah kerana mereka rasa golongan Muhajirin itu telah menyusahkan mereka. Kejadian itu berlaku semasa mereka dalam perjalanan pulang ke Madinah daripada satu peperangan iaitu peperangan dengan Bani Mustalaq.

Peperangan itu terjadi dalam tahun 5 Hijrah selepas Peperangan Uhud. Dalam Uhud, umat Islam telah mengalami kekalahan yang agak teruk dan puak-puak sekitar Madinah ada yang rasa ini adalah masa yang sesuai untuk menyerang Madinah dan merompak harta penduduk Madinah. Mereka bukanlah memusuhi agama Islam tapi mereka hendakkan harta sahaja kerana itu antara cara mereka mendapat kekayaan pada zaman itu. Yang telah membuat rancangan untuk menyerang Madinah adalah Bani Mustalaq.

Nabi Muhammad telah mendapat berita tentang rancangan mereka itu dan baginda telah mengumpul pasukan tentera untuk menyerang Bani Mustalaq sebelum mereka sempat menyerang. Dan kemenangan mudah telah didapati oleh pasukan Islam.

Bani Mustalaq telah kalah dan kaum mereka dijadikan tawanan dan harta mereka dirampas. Dalam 200 orang dijadikan tawanan dan antaranya adalah Juwayriyya bint al-Harith, anak ketua Bani Mustalaq itu. Asalnya beliau telah jatuh ke tangan seorang sahabat bernama Thabit ibn Qays. Beliau tidak mahu menjadi hamba dan telah menawarkan untuk membebaskan dirinya dengan tebusan. Beliau telah pergi berjumpa Rasulullah untuk menguruskan perkara itu. Rasulullah telah menawarkan untuk membayar tebusan itu dan menawarkan untuk mengahwininya, dan Juwayriyya bersetuju.

Selepas perkahwinan itu, para sahabat berfikir, takkan bapa mertua Nabi menjadi tawanan maka mereka membebaskan tawanan mereka beramai-ramai. Maka ini adalah rahmah perkahwinan Nabi Muhammad dan Juwayriyya. Selepas mereka dibebaskan, maka seluruh kaum itu masuk Islam beramai-ramai kerana mereka rasa terharu dengan perbuatan umat Islam itu. Dan kerana puteri mereka telah berkahwin dengan Rasulullah.

Antara yang pergi peperangan Bani Mustalaq itu adalah ketua Munafik, Abdullah ibn Ubay. Ini kerana dia tahu yang peperangan ini mudah sahaja, maka kerana itu dia ikut serta. Kalau perang yang susah, dia tidak mahu ikut. Kalau perang senang dan ada kemungkinan dapat harta rampasan perang, orang munafik tidak ada masalah untuk ikut serta. Bila perang susah barulah mereka akan mengelak untuk ikut sekali.

Dalam perjalanan pulang, mereka berhenti di telaga dan keadaan berasak-asak. Salah seorang lelaki Muhajiroon telah terlanggar seorang lelaki Khazraj (beliau adalah pembantu Umar). Maka terjadilah tendang menendang. Maka lelaki itu marah dan mula panggil geng dia dari kalangan Ansar. Dan lelaki Muhajiroon telah memanggil gengnya pula dari kalangan Muhajiroon.

Maka keadaan telah tegang dan panggil memanggil dan kata mengata telah timbul. Nampak sudah ada perbezaan yang ditimbulkan antara Muhajiroon dan Ansar. Sudah tidak nampak sama-sama Muslim dah waktu. Padahal mereka baru sahaja memerangi pihak musuh bersama-sama.

Biasa sahaja kalau dalam keadaan tertentu, tengah dalam kepenatan dan kepanasan dan terjadi perkara yang tidak diingini, marah pun senang sahaja terjadi. Selalunya yang berkelahi adalah dua orang sahaja, tapi jadi teruk bila orang di sekeliling pun nak campur tangan juga.

Tidak salah kalau rasa bangga dengan keturunan, bangsa dan negara. Tapi kalau ianya digunakan untuk perpecahan, ini adalah salah sama sekali. Begitulah yang telah terjadi. Nama ‘Muhajirin’ dan ‘Ansar’ adalah nama yang mulia kerana muhajirin adalah mereka yang sanggup berkorban untuk agama dengan meninggalkan tempat asal. Dan Ansar pula adalah golongan yang sanggup membantu muhajirin yang datang ke tempat mereka.

Jadi pengorbanan kedua-dua kumpulan ini amat besar sampaikan Allah sendiri memberi gelaran ‘Muhajirin’ dan ‘Ansar’ kepada mereka. Tapi apabila ia digunakan sebagai alat pemecah, nak bezakan satu golongan dengan golongan yang lain, maka itu sudah teruk. Maka jangan layan perasaan sebegini.

Itu mereka, bagaimana dengan kita? Kalau kita pun tidak berhati-hati dengan perasaan ini, maka kita pun boleh jadi begitu juga. Sebagai contoh, kita ada ustaz yang kita suka dan kita ambil ilmu darinya. Tapi kalau ada kumpulan lain yang ada ustaz mereka dan pendapat yang berlainan diberikan pendapat ustaz kita, maka apa yang selalunya terjadi?

Mereka yang jahil akan membesar-besarkan perbezaan pendapat itu. Yang ustaz mereka selalunya tidak ada masalah pun kerana khilaf pendapat biasa sahaja. Tapi pelajar-pelajar yang otak tak berapa lengkap itu yang membesar-besarkan perkara ini. Inilah kalau orang yang jiwanya lemah dan akalnya kurang – suka mencari perbezaan pendapat sahaja.

Malangnya kita lihat dalam kumpulan sunnah pun ada masalah ini. Ada kumpulan itu dan kumpulan ini. Maka kononnya belajar sunnah, tapi bila tak belajar tafsir Qur’an dan memahami ayat-ayat Qur’an, jadi bodoh juga rupanya.

Baik, kembali kepada kisah dalam surah ini? Siapa yang sedang memerhatikan kejadian di telaga itu? Abdullah ibn Ubay telah melihat perkara ini dan mengambil peluang ini untuk menimbulkan semangat kebencian kepada puak Muhajiroon. Dia memang tidak suka kepada Rasulullah dan Muhajiroon kerana sebelum mereka datang ke Madinah, dia sepatutnya dah jadi ketua Madinah. Jadi kebenciannya masih ada lagi.

Al-Bukhari telah meriwayatkan, daripada Zaid bin al-Arqam. 

Beliau berkata: “Saya berada dalam satu peperangan apabila terdengar Abdullah bin Ubay berkata: “Janganlah kamu membelanjakan harta kamu kepada orang-orang yang berada bersama-sama Rasulullah, agar mereka pergi meninggalkannya. Sesungguhnya jika kita kembali ke Madinah sudah tentu orang yang mulia dan kuat akan menghalau orang hina dan lemah dari Madinah.”
Zaid berkata : “Lalu saya memberitahu perkara itu kepada pakcik saya dan beliau memberitahu Rasulullah S.A.W. Baginda kemudiannya memanggil saya dan saya menceritakan kepada baginda.
Rasulullah S.A.W. kemudiannya menghantar utusan kepada Abdullah bin Ubay bin Salul dan pengikut-pengikutnya dan mereka bersumpah bahawa mereka tidak mengkhianati Rasulullah.
Rasulullah S.A.W. menganggap saya  menipu dan mempercayai Abdullah bin Ubay. Saya sedih dan tidak pernah rasa seperti itu. Oleh itu saya duduk diam di rumah dan pakcik saya berkata: “Kamu tidak suka, tetapi Rasulullah s.a.w. tidak percayakan kamu dan memarahi kamu. “Kemudian Allah s.w.t. menurunkan ayat pertama surah al Munafiqun..

إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ

Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul Allah. (al-Munafiqun: 1)

Lalu Rasulullah s.a.w. menghantar utusan kepada saya kemudian membacakan ayat tersebut dan berkata, sesungguhnya Allah telah membenarkan kamu.”

Selain dari itu, tema surah ini adalah tentang infak harta. Allah hendak memberitahu yang harta kita akan bernilai kalau diinfakkan di jalan Allah. Oleh kerana itu dalam masyarakat kita kena ada golongan yang kuat infak harta. Ini adalah kerana jihad dan menyebarkan agama memerlukan infak. 


Ayat 1:

إِذا جاءَكَ المُنٰفِقونَ قالوا نَشهَدُ إِنَّكَ لَرَسولُ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ يَعلَمُ إِنَّكَ لَرَسولُهُ وَاللَّهُ يَشهَدُ إِنَّ المُنٰفِقينَ لَكٰذِبونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Al-Munāfiqūn: The Hypocrites.

When the hypocrites come to you, [O Muḥammad], they say, “We testify that you are the Messenger of Allāh.” And Allāh knows that you are His Messenger, and Allāh testifies that the hypocrites are liars.

(MELAYU)

Apabila orang-orang munafik datang kepadamu, mereka berkata: “Kami mengakui, bahawa sesungguhnya kamu benar-benar Rasul Allah”. Dan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya kamu benar-benar Rasul-Nya; dan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya orang-orang munafik itu benar-benar orang pendusta.

إِذا جاءَكَ المُنٰفِقونَ

Apabila orang-orang munafik datang kepadamu, 

Bahasa yang digunakan di permulaan ayat ini menunjukkan bahawa ianya bukanlah hendak mengatakan mereka telah datang kepada Nabi tetapi ianya merujuk bila-bila masa sahaja mereka datang kepada Baginda. Maknanya, bukan sekali sahaja ia berlaku, tapi banyak kali. 

Ini adalah kerana golongan munafik itu ada perancangan mereka dan salah satu yang mereka kena lakukan adalah menunjukkan yang seolah-olah mereka itu rapat dengan baginda Rasulullah. Ini supaya mereka nampak macam orang penting.

Maka mereka akan tetap datang kepada baginda dari masa ke semasa. Mereka nak orang lain tengok yang mereka selalu ada dengan Nabi dan kadang-kadang ada perbincangan penting dengan baginda. Padahal tidak ada benda penting pun yang dibincangkan.  

قالوا نَشهَدُ إِنَّكَ لَرَسولُ اللَّهِ

mereka berkata: “Kami mengakui, bahawa sesungguhnya kamu benar-benar Rasul Allah”.

Lihat bagaimana kalimah yang digunakan oleh mereka itu mengandungi banyak elemen penekanan dan mereka lakukan ini kerana mereka hendak menunjukkan dan beria-iya kononnya yang mereka itu benar-benar beriman dengan Baginda. Mereka berlebih-lebihan dalam hal ini. 

Kita pun tahu jikalau ada orang yang beria-iya memberitahu tentang sesuatu maka kita pun boleh dapat kesan bahawa ada ‘udang di sebalik batu’. Agaknya kenapa mereka beriya-iya hendak memberitahu benda yang memang orang sudah tahu? Sebab mereka sedang kata Nabi Muhammad itu Rasulullah. Kenapa nak kena cakap pula?

وَاللَّهُ يَعلَمُ إِنَّكَ لَرَسولُهُ

Dan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya kamu benar-benar Rasul-Nya;

Allah menjawab kata-kata mereka itu dengan mengatakan yang memang Rasulullah itu seorang rasul dan mereka tidak perlu cakap pun kerana memang itu adalah kebenaran.

Sengaja nak cakap itu kenapa pula?

وَاللَّهُ يَشهَدُ إِنَّ المُنٰفِقينَ لَكٰذِبونَ

dan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya orang-orang munafik itu benar-benar orang pendusta.

Kemudian Allah memberitahu yang mereka itu sebenarnya menipu. Mereka telah bersaksi dan sekarang Allah pun bersaksi juga yang mereka sebenarnya penipu.

Tapi bukanlah mereka menipu bahawa Rasulullah seorang rasul tetapi bahagian persaksian mereka itu yang mereka tipu. Kerana mereka kata baginda adalah Rasulullah itu memang benar. Ini bermakna Allah sedang membuka pekung yang ada di dalam dada mereka itu.

Iaitu mulut mereka sahaja mengaku Nabi Muhammad itu Rasul tetapi hati mereka tidak beriman pun.

Ini mengajar kita yang jikalau kita perlu menyatakan keimanan kita kepada orang lain, maka ada masalah dengan iman kita. Sepertimana juga ibadah kita dengan Allah itu adalah antara kita dan Allah dan tidak perlu diberitahu kepada sesiapa pun maka begitulah juga iman kita, kita tidak perlu beritahu kepada orang yang kita beriman. Sengaja nak kena tekankan yang kita beriman, bermaksud tidak beriman sangatlah.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Tarikh: 4 Mei 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s