Tafsir Surah Ankabut Ayat 39 – 41 (Rumah labah-labah)

Ayat 39: Sambung tentang kisah azab yang Allah kenakan kepada manusia semasa di dunia lagi.

وَقٰرونَ وَفِرعَونَ وَهٰمٰنَ ۖ وَلَقَد جاءَهُم مّوسىٰ بِالبَيِّنٰتِ فَاستَكبَروا فِي الأَرضِ وَما كانوا سٰبِقينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And [We destroyed] Qārūn and Pharaoh and Hāmān. And Moses had already come to them with clear evidences, and they were arrogant in the land, but they were not outrunners [of Our punishment].

(MELAYU)

dan (juga) Qarun, Fir’aun dan Haman. Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka Musa dengan (membawa bukti-bukti) keterangan-keterangan yang nyata. Akan tetapi mereka berlaku sombong di (muka) bumi, dan tiadalah mereka orang-orang yang luput (dari kehancuran itu).

 

وَقٰرونَ وَفِرعَونَ وَهٰمٰنَ

dan (juga) Qarun, Fir’aun dan Haman.

Disebut nama kepala penjahat sahaja. Bukan mereka sahaja yang didakwah, tapi cukup sebut ketua, sebagai isyarat kepada orang bawahan. Bukan mereka sahaja yang dimusnahkan tetapi pengikut-pengikut mereka juga.

Qarun – dia adalah dari Bani Israil tapi jadi talibarut Firaun.
Firaun – Raja Mesir yang menindas Bani Israil dan menghambakan mereka.
Haman – Menteri Mesir yang menjadi orang kuat Firaun.

Kenapa susunan nama-nama mereka ini lain daripada yang lain kerana didahulukan nama Qarun? Ini mungkin kerana mengikut susunan siapa yang dimusnahkan dahulu.

 

وَلَقَد جاءَهُم مّوسىٰ بِالبَيِّنٰتِ

Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka Musa dengan (membawa bukti-bukti) keterangan-keterangan yang nyata.

Nabi Musa dan Harun bukan datang dengan tangan kosong. Mereka datang dengan bawa dalil dan mukjizat.

Ini mengajar kita bahawa apabila kita berdakwah, kita kena sampaikan dengan sahih. Dan sampaikan dengan jelas.

 

فَاستَكبَروا فِي الأَرضِ

Akan tetapi mereka berlaku sombong di (muka) bumi, 

Tetapi mereka sombong untuk terima kebenaran.

 

وَما كانوا سٰبِقينَ

dan tiadalah mereka orang-orang yang luput 

Mereka tetap tidak dapat mendahului atau lepas daripada azab yang Allah kenakan kepada mereka walaupun mereka hebat macam mana pun. Mereka sangka mereka sudah kuat tapi kuat macam mana pun tidak akan dapat nak lawan kehendak Allah untuk mengenakan mereka dengan azab.


 

Ayat 40: Allah ringkaskan tentang azab yang dikenakan kepada para penentang.

فَكُلًّا أَخَذنا بِذَنبِهِ ۖ فَمِنهُم مَّن أَرسَلنا عَلَيهِ حاصِبًا وَمِنهُم مَّن أَخَذَتهُ الصَّيحَةُ وَمِنهُم مَّن خَسَفنا بِهِ الأَرضَ وَمِنهُم مَّن أَغرَقنا ۚ وَما كانَ اللهُ لِيَظلِمَهُم وَلٰكِن كانوا أَنفُسَهُم يَظلِمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

So each We seized for his sin; and among them were those upon whom We sent a storm of stones, and among them were those who were seized by the blast [from the sky], and among them were those whom We caused the earth to swallow, and among them were those whom We drowned. And Allāh would not have wronged them, but it was they who were wronging themselves.

(MELAYU)

Maka masing-masing (mereka itu) Kami siksa disebabkan dosanya, maka di antara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu kerikil dan di antara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur, dan di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, dan di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan, dan Allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.

 

فَكُلًّا أَخَذنا بِذَنبِهِ

Maka masing-masing (mereka itu) Kami seksa disebabkan dosanya,

Dan setiap dari mereka itu dikenakan azab kerana dosa-dosa yang mereka lakukan. Ada berbagai jenis azab yang Allah kenakan.

 

فَمِنهُم مَّن أَرسَلنا عَلَيهِ حاصِبًا

maka di antara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu

Ada yang dihujani dengan batu. Seperti yang dikenakan kepada kaum Nabi Luth (Sodom). Juga Kaum Aad, kerana mereka mengatakan, “Siapakah yang lebih kuat daripada kami?” Maka datanglah angin puyuh yang sangat dingin lagi sangat kuat tiupannya; angin tersebut menerbang­kan semua batu kerikil dan menerbangkan mereka tinggi-tinggi ke udara, lalu mereka dijatuhkan dengan kepala di bawah sehingga hancurlah kepala mereka, yang tertinggal adalah badan mereka saja tanpa kepala, seakan-akan keadaan mereka bagaikan pokok-pokok kurma yang tumbang.

 

وَمِنهُم مَّن أَخَذَتهُ الصَّيحَةُ

dan di antara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur,

Ada yang kena tempik sampai mati. Seperti yang dikenakan kepada penduduk Antokiah dalam Surah Yaasin dan banyak lagi kaum lain.

Mereka juga adalah kaum Tsamud. Hujah Allah telah ditegakkan terhadap mereka dan bukti kebenaran telah ditampakkan kepada mereka melalui unta betina yang muncul dari sebuah batu besar, sesuai dengan apa yang dimintakan oleh mereka kepada Nabi Saleh. Tetapi sekalipun demikian mereka tetap tidak beriman, bahkan mereka tetap tenggelam di dalam kekafiran dan perbuatan mereka yang melampaui batas.

Mereka juga mengancam Nabi Saleh bersama orang-orang yang beriman kepadanya, bahawa Saleh dan para pengikutnya akan diusir oleh mereka dari negeri dan akan direjam dengan batu. Maka datanglah pekikan keras yang mengguntur menimpa mereka sehingga mereka tiada bersuara lagi dan binasalah mereka semuanya.

 

وَمِنهُم مَّن خَسَفنا بِهِ الأَرضَ

dan di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, 

Ada yang dibenamkan dalam tanah seperti Qarun. Dia berjalan di muka bumi dengan langkah-langkah yang sombong dan angkuh serta bertindak sesuka hatinya, dan dia menduga bahawa lebih utama daripada orang lain serta berjalan dengan penuh kebanggaan dan keangkuhan, maka Allah membenamkan dirinya termasuk rumahnya sekali. Dia terus terbenam ke dalam bumi sampai hari kiamat. Setiap hari semakin dalam dimasukkan ke dalam bumi.

 

وَمِنهُم مَّن أَغرَقنا

dan di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan, 

Ada yang ditenggelamkan seperti Firaun dan tenteranya.

 

وَما كانَ اللهُ لِيَظلِمَهُم

dan Allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, 

Walaupun teruk sekali azab yang dikenakan kepada mereka, tapi tidaklah Allah zalim. Allah tidak pernah zalim.

 

وَلٰكِن كانوا أَنفُسَهُم يَظلِمونَ

akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.

Mereka dikenakan dengan azab itu adalah kerana mereka sendiri yang telah melakukan kesalahan. Segala hujah dan dalil telah diberikan tapi masih juga tidak mahu dengar dan taat. Maka memang layaklah mereka dikenakan dengan azab itu.

Jadi ayat ini ditujukan kepada orang beriman dan juga para penentang:

  1. Kenapa orang beriman, Allah nak beri pujukan kepada mereka, iaitu orang yang menganiayai mereka, akan diberi balasan setimpal.
  2. Kepada orang yang menentang dan menzalimi orang beriman, Allah beri amaran keras: mereka juga boleh dikenakan dengan azab yang keras. Jadi jangan mereka senang hati sangat.

 

Ayat 41: Teguran tentang fahaman syirik manusia. Umat yang dikenakan azab itu semuanya mengamalkan syirik. Maka Allah beri penekanan tentang syirik selepas menyebut tentang penghancuran mereka itu.

مَثَلُ الَّذينَ اتَّخَذوا مِن دونِ اللهِ أَولِياءَ كَمَثَلِ العَنكَبوتِ اتَّخَذَت بَيتًا ۖ وَإِنَّ أَوهَنَ البُيوتِ لَبَيتُ العَنكَبوتِ ۖ لَو كانوا يَعلَمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

The example of those who take allies other than Allāh is like that of the spider who takes [i.e., constructs] a home. And indeed, the weakest of homes is the home of the spider, if they only knew.

(MELAYU)

Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah-labah kalau mereka mengetahui.

 

مَثَلُ الَّذينَ اتَّخَذوا مِن دونِ اللهِ أَولِياءَ

Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah

Allah sekarang sedang memberi perumpamaan dan selepas ini akan ada banyak perumpamaan lagi. Allah banyak mengajar menggunakan perumpamaan atau analogi kerana ini adalah cara yang bagus untuk mengajar manusia. Manusia senang faham apabila menggunakan analogi.

 

كَمَثَلِ العَنكَبوتِ اتَّخَذَت بَيتًا

adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. 

Sekarang Allah sudah sebut ankabut yang dijadikan nama surah ini. Allah beri perumpamaan dengan benda-benda yang senang dilihat. Dan labah-labah memang selalu sahaja ada di dalam rumah. Semua boleh lihat dan kenang-kenangkan.

 

وَإِنَّ أَوهَنَ البُيوتِ لَبَيتُ العَنكَبوتِ

Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah-labah

Rumah ataupun sarang labah-labah itu adalah rumah yang paling lemah dan paling rapuh. Allah hendak memberitahu bahawa kekayaan, kekuasaan, segala rumah-rumah dan segala harta-harta itu boleh dinisbahkan kepada sarang labah-labah sahaja. Memang kita pun tahu rapuhnya sarang labah-labah itu dan tentu tidak dijadikan sebagai tempat bergantung.

Kalau kita lihat labah-labah itu berusaha bersunguh-sungguh untuk buat rumahnya tetapi akhirnya akan rosak juga. Kalau sarang labah-labah itu dijumpai di rumah, maka tentu tuan rumah itu akan membuangnya dengan mudah sahaja. Kerana ianya tidak ada harga.

Dalam ayat sebelum ini telah disebut bagaimana ada kaum-kaum yang mengamalkan syirik telah dihancurkan. Mereka itu semasa hidup mereka telah menyembah dan menyeru kepada selain Allah. Mereka sangka yang ilah-ilah yang mereka seru itu dapat menyelamatkan mereka dan memberi bantuan kepada mereka. Tapi Allah beritahu yang pengharapan mereka itu seperti mereka berharap kepada sarang labah-labah yang amat lemah sahaja.

 

لَو كانوا يَعلَمونَ

kalaulah mereka mengetahui.

Kalaulah manusia boleh berfikir dan ambil pengajaran, maka tentulah mereka tidak akan melakukan syirik.

Surah ini tentang para sahabat yang sedang diseksa oleh musyrikin Mekah yang kuat waktu itu, maka Allah hendak memberitahu bahawa kehebatan mereka itu tidak hebat mana pun. Jangankan mereka berlagak sangat.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat seterusnya.


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s