Tafsir Surah an-Nur Ayat 32 – 33 (Anjuran untuk berkahwin)

Ayat 32: Ini adalah hukum yang keempat. Dianjurkan lelaki untuk mengahwini wanita yang bersendirian, lebih-lebih lagi yang sudah pernah berkahwin (janda).

وَأَنكِحُوا الأَيٰمىٰ مِنكُم وَالصّٰلِحينَ مِن عِبادِكُم وَإِمائِكُم ۚ إِن يَكونوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ ۗ وَاللهُ وٰسِعٌ عَليمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And marry the unmarried among you and the righteous among your male slaves and female slaves. If they should be poor, Allāh will enrich them from His bounty, and Allāh is all-Encompassing and Knowing.

(MELAYU)

Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.

 

وَأَنكِحُوا الأَيٰمىٰ مِنكُم

Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu,

Al-Ayama adalah bentuk jamak dari ayyimun. Kata ini dapat ditujukan kepada lelaki dan wanita yang tidak punya pasangan hidup, samada dia pernah kahwin ataupun belum. Demikianlah menurut pendapat Al-Jauhari yang dia nukil dari ahli lughah (bahasa). Dikatakan rajulun ayyimun dan imra-tun ayyimun, ertinya lelaki yang tidak beristeri dan wanita yang tidak bersuami.

Jangan biarkan wanita dan lelaki bersendirian lama-lama. Kalau ada anak dara yang sudah cukup umur, carikan lelaki yang sesuai untuk mereka. Dan kalau ada anak teruna, suruh mereka kahwin dengan segera.

Tapi ini bukanlah paksaan. Tentulah kita tidak boleh nak paksa sesiapa berkahwin tanpa keinginan mereka. Cuma kita boleh galakkan sahaja, dan mudahkan perkahwinan itu. Kita boleh nasihat dan berikan hujah-hujah kenapa perkahwinan itu penting.

Akan ada masalah kalau sudah dewasa tapi tidak kahwin lagi. Ini kerana hormon lelaki dan perempuan akan menyebabkan keinginan menggelojak kepada hubungan kelamin. Kalau ia tidak dipenuhi, maka ada masalah pula nanti. Mungkin ada yang cari jalan dengan cara zina untuk melampiaskan nafsu mereka.

Dan begitu juga dengan janda. Pastikan janda kahwin semula. Mereka juga ada keinginan dan kalau mereka dibiarkan sahaja keseorangan, pun boleh ada masalah nanti. Kerana mereka sudah pernah merasa hubungan kelamin dan mereka masih memerlukannya. Kerana itulah kadang-kadang para isteri takut kalau suami mereka rapat dengan janda.

Tidak ada kekurangan kalau kahwin dengan janda. Memang mereka pernah bercerai tapi itu bukan masalah. Orang kita sahaja yang jadikan perceraian ini sebagai stigma sedangkan ia bukan haram dan kadang tak dapat dielak. Mungkin pasangan mereka dahulu tidak sesuai. Tapi tidaklah bermaksud mereka langsung tidak sesuai dengan sesiapa. Maka kena cari padanan yang lain untuk mereka. Tapi ramai kita pandang serong pada golongan janda ini.

Maka permudahkanlah urusan perkahwinan orang lelaki dan perempuan ini. Malangnya masyarakat kita ada mentaliti menyusahkan urusan kahwin. Kalau ada anak-anak muda yang hendak berkahwin, mereka akan halang. Disuruhnya budak-budak itu bekerja lama sikit, berkawan dulu lelaki dan perempuan, pergi dating dulu supaya kenal, buat itu dan ini dahulu. Ini adalah suruhan yang bodoh dan ianya diberikan oleh ibubapa yang jahil agama.

Ayat ini merupakan perintah untuk kahwin. Segolongan ulama berpendapat bahawa setiap orang yang mampu kahwin diwajibkan melakukannya. Mereka berpegang kepada makna lahiriah hadis Nabi Saw. yang berbunyi:

“يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ، وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ”

Hai para pemuda, barang siapa di antara kalian yang mampu menanggung biaya perkahwinan, maka hendaklah dia kahwin. Kerana sesungguhnya kahwin itu lebih menundukkan pandangan mata dan lebih memelihara kemaluan. Dan barang siapa yang tidak mampu, hendaklah dia berpuasa, kerana sesungguhnya puasa itu dapat dijadikan peredam (berahi) baginya. Hadis diketengahkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahihnya masing-masing melalui hadis Ibnu Mas’ud.

 

وَالصّٰلِحينَ مِن عِبادِكُم وَإِمائِكُم

dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. 

Kahwinkan juga hamba-hamba yang ada keinginan untuk berkahwin. Mereka pun ada keinginan juga.

Tapi kena pastikan mereka itu ‘layak’ untuk kahwin. Kerana tuan hamba itu bertanggungjawab untuk menilai samada mereka layak berkahwin atau tidak. Kalau orang merdeka, mereka sendiri buat keputusan. Tapi kalau hamba, mereka itu ada tuan yang bertanggungjawab terhadap hamba-hamba mereka.

Jadi sebelum tuan mengahwinkan hamba mereka, kena nilai samada mereka itu sesuai berkahwin atau tidak. Kerana kalau dikahwinkan tapi dia seorang yang buruk perangai atau tidak dapat menjalankan tanggungjawab sebagai suami atau isteri, maka tuannya telah melakukan kesalahan.

 

إِن يَكونوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ

Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. 

Mungkin mereka susah dan rasanya macam susah untuk melangsungkan perkahwinan. Kerana nak kahwin pun sudah susah, jadi mereka rasa nak jaga perkahwinan lagilah susah (sebab nak kena tanggung anak orang pula).

Maka Allah beritahu, jangan risau. Mereka mungkin hidup susah apabila bersendirian tetapi Allah berjanji yang apabila mereka berkahwin, Allah akan cukupkan untuk mereka daripada segi keperluan mereka. Janji kahwin sahaja dahulu.

Telah diriwayatkan dari Al-Lais, dari Muhammad ibnu Ajian, dari Sa’id Al-Maqbari, dari Abu Hurairah r.a. yang berkata bahawa Rasulullah saw. pernah bersabda:

“ثَلَاثَةٌ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ عَوْنهم: النَّاكِحُ يُرِيدُ الْعَفَافَ، والمكاتَب يُرِيدُ الْأَدَاءَ، وَالْغَازِي فِي سَبِيلِ اللهِ”

Ada tiga macam orang yang berhak memperoleh pertolongan dari Allah, yaitu orang yang nikah kerana menghendaki kesucian, budak mukaatab yang bertekad melunasinya, dan orang yang berperang di jalan Allah. Hadis riwayat imam Ahmad, Imam Turmuzi, Imam Nasai, dan Imam Ibnu Majah.

 

وَاللهُ وٰسِعٌ عَليمٌ

Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.

Allah maha mengetahui siapa yang patut diberi dengan limpahan kurnia. Allah tahu apa yang manusia perlukan. Dan tentu Allah ada banyak kurniaan yang boleh diberikan kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Janji kena yakin dengan Allah sahaja.

Nabi Saw. pernah mengahwinkan lelaki yang tidak mempunyai apa-apa selain sehelai kain sarung yang dipakainya dan tidak mampu membayar maskawin cincin dari besi sekalipun. Tetapi walaupun demikian, baginda Saw. mengahwinkannya dengan seorang wanita dan menjadikan maskahwinnya bahawa dia harus mengajari isterinya Al-Qur’an yang telah dihafalnya.

Kebiasaannya, berkat kemurahan dari Allah Swt. dan belas kasih-Nya, pada akhirnya Allah memberinya rezeki yang dapat mencukupi kehidupan dia dan isterinya.

Selalu kita boleh lihat bagaimana kehidupan suami isteri membantu lelaki itu menjadi orang yang lebih bertanggungjawap. Dulu dia tidak keruan dalam mencari harta, tapi bila dah ada isteri, tentu ada perubahan yang dia kena lakukan.

Isteri pun boleh berperangan menjaga harta suaminya. Mungkin lelaki itu dulunya boros, ada gaji tapi entah ke mana. Tapi bila dah kahwin, isteri boleh jaga harta suami.

Dan mungkin juga isteri boleh bekerja juga dan menambah pendapatan keluarga. Maka ini semua menyebabkan kedudukan kewangan mereka jadi baik.


 

Ayat 33:

وَليَستَعفِفِ الَّذينَ لا يَجِدونَ نِكاحًا حَتّىٰ يُغنِيَهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ ۗ وَالَّذينَ يَبتَغونَ الكِتٰبَ مِمّا مَلَكَت أَيمٰنُكُم فَكاتِبوهُم إِن عَلِمتُم فيهِم خَيرًا ۖ وَءآتوهُم مِّن مّالِ اللهِ الَّذي ءآتٰكُم ۚ وَلا تُكرِهوا فَتَيٰتِكُم عَلَى البِغاءِ إِن أَرَدنَ تَحَصُّنًا لِّتَبتَغوا عَرَضَ الحَيَوٰةِ الدُّنيا ۚ وَمَن يُكرِههُنَّ فَإِنَّ اللهَ مِن بَعدِ إِكرٰهِهِنَّ غَفورٌ رَّحيمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

But let them who find not [the means for] marriage abstain [from sexual relations] until Allāh enriches them from His bounty. And those who seek a contract [for eventual emancipation] from among whom your right hands possess¹ – then make a contract with them if you know there is within them goodness and give them from the wealth of Allāh which He has given you. And do not compel your slave girls to prostitution, if they desire chastity, to seek [thereby] the temporary interests of worldly life. And if someone should compel them, then indeed, Allāh is [to them], after their compulsion, Forgiving and Merciful.

  • i.e., those slaves who desire to purchase their freedom from their owners for a price agreed upon by both.

(MELAYU)

Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan kurunia-Nya. Dan hamba-hamba yang kamu miliki yang memginginkan perjanjian, hendaklah kamu buat perjanjian dengan mereka, jika kamu mengetahui ada kebaikan pada mereka, dan berikanlah kepada mereka sebahagian dari harta Allah yang dikurniakan-Nya kepadamu. Dan janganlah kamu paksa hamba-hamba wanitamu untuk melakukan pelacuran, sedang mereka sendiri mengingini kesucian, kerana kamu hendak mencari keuntungan duniawi. Dan barangsiapa yang memaksa mereka, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (kepada mereka) sesudah mereka dipaksa itu.

 

وَليَستَعفِفِ الَّذينَ لا يَجِدونَ نِكاحًا

Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, 

Untuk mereka yang tidak ada kemampuan lagi untuk bernikah, maka mereka kena jaga kesucian diri mereka dari melakukan pernizaan.

Kalimah وَليَستَعفِفِ bermaksud cuba jaga diri dengan elak dari benda-benda bahaya yang boleh menjerumuskan mereka ke lembah perzinaan. Ini adalah kerana syaitan akan cuba untuk menyebabkan manusia jatuh ke dalam kehinaan.

Ajaran yang terbaik untuk mengawal diri adalah seperti Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya:

Hai orang-orang muda, sesiapa di antara kamu yang mampu berkahwin maka hendaklah dia berkahwin kerana ia (iaitu perkahwinan) itu dapat mengawal mata dan kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa kerana ia (iaitu puasa) akan menjadi penjaga baginya. Riwayat Bukhari dan Muslim.

Hakikat berpuasa bukanlah sekadar berlapar dahaga, malah lebih jauh lagi, ialah mengawal hati, akal, anggota fizikal dan juga segala pancaindera daripada melakukan maksiat. Ia secara tidak langsung dapat menggerakkan jiwa supaya tenang menghayati hakikat kejadian kita di muka bumi ini.

 

حَتّىٰ يُغنِيَهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ

sehingga Allah memampukan mereka dengan kurnia-Nya.

Jagalah kesucian diri mereka sehingga Allah bantu mereka dengan berikan kemampuan untuk mereka. Tawakallah kepada Allah kerana Allah akan bantu mereka nanti.

Maka kerana itu mereka kena jaga pandangan mata mereka. Kalau seorang lelaki yang ada isteri, kalau dia ternampak wanita yang meransangnya, bolehlah dia balik ke rumah untuk melampiaskan syahwatnya kepada isterinya. Tapi kalau seorang lelaki bujang, kenalah dia tahan dirinya. Bersabarlah sehingga Allah beri kemudahan untuk berkahwin.

 

وَالَّذينَ يَبتَغونَ الكِتٰبَ مِمّا مَلَكَت أَيمٰنُكُم فَكاتِبوهُم

Dan hamba-hamba yang kamu miliki yang menginginkan perjanjian, hendaklah kamu buat perjanjian dengan mereka, 

Ini pula hukum berkenaan hamba yang ada keinginan untuk bebaskan diri mereka dari belenggu perhambaan. Islam mengajar tuan hamba untuk memberi peluang itu kepada mereka untuk membebaskan diri mereka. Mereka ini dikenali sebagai “Mukatab”: budak merdeka setelah menebus dirinya pada tuannya.

Bukanlah Islam yang memulakan perhambaan tapi Islam mewarisi sistem perhambaan yang telah ada turun temurun. Tapi agama Islam memberi banyak peluang untuk pembebasan hamba. Salah satunya dengan cara ini.

Salah satunya, hamba dibenarkan untuk berbincangan dengan tuan mereka untuk perancangan membebaskan mereka pada satu masa tertentu. Mereka itu dipanggil mukaatabah. Mereka boleh buat perjanjian dengan tuan mereka, kalau mereka boleh bayar sekian-sekian banyak, maka tuannya itu berjanji untuk membebaskan mereka.

Dalam ertikata lain, mereka boleh ‘beli’ kebebasan mereka. Pembelian ini boleh dapat bentuk bayaran wang (dijanjikan sekian jumlah dalam sekian waktu) atau dalam bentuk perkhidmatan. Mungkin berjanji kalau bekerja sekian lama, tuannya itu akan berikan kebebasan kepada hambanya itu.

 

إِن عَلِمتُم فيهِم خَيرًا

jika kamu mengetahui ada kebaikan pada mereka, 

Allah suruh tuan hamba untuk beri peluang itu kalau nampak ada kebaikan untuk mereka.

Kena lihat juga kerana golongan yang hamba ini tiada tamadun. Mereka telah lama dalam perhambaan dan fikiran mereka tidak seperti fikiran orang yang lahir dari kemerdekaan. Mereka telah lama bergantung kepada tuan mereka dan mungkin mereka tidak dapat berdikari kalau mereka diberi kebebasan pun.

Mungkin mereka akan buat kerosakan kalau mereka tidak bertuan lagi. Jadi kena tengok samada mereka tidak buat kacau dalam masyarakat. Kerana ada yang tak sedia lagi. Maka tuan hamba itu kena nilai sendiri.

Ulama khilaf samada wajib bagi tuan hamba untuk menerima permintaan hambanya untuk bebas itu. Ada yang kata ianya wajib. Maksudnya jikalau ada cadangan dari hamba itu, maka mereka kena terima dan buat perjanjian itu.

Ada juga ulama yang mengatakan ini adalah cadangan sahaja, dan bukanlah wajib. Mereka kata ayat ini pun meletakkan syarat: jika nampak kebaikan pada mereka. Dan ini adalah subjektif dan kena diperhatikan sendiri oleh tuan hamba itu.

 

وَءآتوهُم مِّن مّالِ اللهِ الَّذي ءآتٰكُم

dan berikanlah kepada mereka sebahagian dari harta Allah yang dikurniakan-Nya kepadamu.

Untuk mereka bayar tuan mereka, maka mereka tentunya memerlukan sumber kewangan.

Maka Allah ajar untuk tuan itu beri bahagian dari kerja-kerja mereka. Mungkin tuannya itu berniaga dan dalam perniagaan itu, hamba itu membantu. Maka bolehlah untuk tuan itu berikan upah kepada hamba itu untuk dia kumpul harta untuk bebaskan diri mereka. Mudahkanlah bagi mereka untuk berusaha membebaskan diri mereka.

Allah ingatkan yang rezeki itu dari Dia juga. Maka pakat-pakat tolong hamba itu untuk membebaskan diri mereka.

Walaupun sebelum Islam sudah ada perhambaan tapi Islam telah menghapuskannya. Tapi tidaklah dengan cara mengejut. Ini adalah bahaya kerana kerana ramai tuan kepada hamba dan kalau ia terus dihapuskan begitu sahaja, maka tentulah menyebabkan kekejutan dan masalah kepada ekonomi negara.

Maka cara Islam adalah sedikit demi sedikit. Islam menggalakkan pembebasan kepada hamba. Sebagai contoh, Allah menjanjikan pahala yang besar kepada mereka yang membebaskan hamba. Kerana itu Nabi Muhammad sendiri membebaskan 63 hamba; Saidatina Aisyah telah membebaskan 67 hamba; Saidina Abbas, 70; Abdullah bin Umar, 1,000; Abdullah bin Auf, 30,000; begitu juga Umar dan Abu Bakr juga banyak hamba dibebaskan.

Ada banyak lagi sahabat yang bebaskan hamba mereka. Ada yang bebaskan hamba sendiri dan ada yang beli hamba dan kemudian bebaskan. Mereka mahu mengejar pahala membebaskan hamba itu.

Kerajaan Islam juga digalakkan membebaskan hamba. Kerana itu salah satu dari golongan asnaf adalah hamba (zakat digunakan untuk membebaskan hamba).

 

وَلا تُكرِهوا فَتَيٰتِكُم عَلَى البِغاءِ إِن أَرَدنَ تَحَصُّنًا

Dan janganlah kamu paksa hamba-hamba wanitamu untuk melakukan pelacuran, sedang mereka sendiri mengingini kesucian,

Jangan ambil peluang atas hamba perempuan yang kamu ada dengan menjadikan hamba perempuan itu sebagai pelacur.

Dulu perkara ini biasa dilakukan dimana tuan hamba itu jadi ‘bapa ayam’ dengan memperniagakan tubuh hamba perempuan itu. Mereka buat duit dengan cara itu. Sebagai contoh, Abdullah bin Ubay dulu ada 6 rumah pelacuran dan dia menjadi kaya kerana mereka. Dia ambil wang dari hasil pelacuran itu dan dia juga gunakan hamba-hamba pelacurnya sebagai pelayan kepada para tetamunya. Dan anak-anak yang lahir dari pelacuran itu menyebabkan bilangan hambanya semakin banyak dan menjadikannya semakin kaya.

Jangan buat begitu lebih-lebih lagi apabila mereka hendak menjaga kesucian mereka. Kerana mereka tidak mahu melakukan perkara itu, maka kamu telah menyalahguna mereka untuk kepentingan kamu sahaja.

Ini bukanlah bermakna yang kalau mereka sendiri mahu jadi pelacur, ia dibenarkan. Pelacuran tidak dibenarkan dalam Islam dalam apa cara sekali pun.

Zaman Jahiliyah, ada dua jenis pelacuran:

a. Pelacur domestik. Mereka ini adalah golongan hamba wanita yang telah dibebaskan dan mereka tidak ada kerja. Jadi mereka duduk di rumah dan dibela oleh beberapa orang lelaki. Anak-anak yang lahir dari wanita itu akan diberikan kepada salah seorang dari lelaki yang menanggung wanita itu.

b. Pelacuran terbuka. Ada hamba yang terpaksa menjadi pelacur kerana tuannya meletakkan bayaran yang tinggi kepada mereka sebagai sewa rumah dan mereka hanya boleh mendapatkan wang dengan cara melacur sahaja.

Ada hamba yang diletakkan di rumah pelacuran seperti yang dimiliki oleh Abdullah bin Ubay. Tempat pelacuran itu ada bendera di atasnya yang menjadi tanda bahawa tempat itu menjadi tempat untuk melempiaskan nafsu. Rumah-rumah itu dikenali sebagai mawakhir dan wanita hamba pelacur itu dikenali sebagai qaliqiyat.

 

لِّتَبتَغوا عَرَضَ الحَيَوٰةِ الدُّنيا

kerana kamu hendak mencari keuntungan duniawi.

Allah larang manusia mendapatkan keuntungan dengan cara pelacuran hamba itu. Perbuatan itu menggalakkan pelacuran bermaharajalela. Dan ini bertepatan dengan tema surah ini  yang berkenaan larangan kepada zina.

Sebelum ini telah disebut untuk mengahwinkan hamba-hamba. Ini kerana kalau tidak izinkan wanita hamba yang sudah cukup umur itu berkahwin, maka itu pun boleh menyebabkan terjadinya perzinaan. Kerana dia pun berhajat kepada lelaki kerana dia pun manusia biasa juga.

Oleh kerana itu, kalau tidak dikahwinkan, mereka itu akan terima sahaja mana-mana lelaki yang hendak berjinak dengan mereka dan itu sudah menjadi seperti pelacur.

 

وَمَن يُكرِههُنَّ فَإِنَّ اللهَ مِن بَعدِ إِكرٰهِهِنَّ غَفورٌ رَّحيمٌ

maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (kepada mereka) sesudah mereka dipaksa itu.

Ada hamba wanita yang tidak ada pilihan apabila mereka dipaksa menjadi pelacur. Mereka tidak mahu, tapi kerana mereka hamba yang lemah, mereka terpaksa ikut.

Kepada mereka ini, tidak ada dosa atas mereka kerana Allah tahu yang mereka terpaksa menurut perintah tuan mereka. Jadi apabila pelacuran telah dihapuskan, maka hamba yang dipaksa menjadi pelacur itu tidaklah mereka berdosa dulu kerana mereka telah dipaksa.

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 23 Mei 2018


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

One thought on “Tafsir Surah an-Nur Ayat 32 – 33 (Anjuran untuk berkahwin)”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s