Tafsir Surah an-Nur Ayat 11 (Peristiwa ifk A’isyah)

Ayat 11: Sekarang kita masuk kepada kisah yang amat penting dalam surah ini iaitu kisah Saidatina A’isyah dan tohmahan (ifk) terhadapnya.

Ayat ini hingga sembilan ayat berikutnya yang jumlah keseluruhannya adalah sepuluh ayat diturunkan berkenaan dengan A’isyah Ummul Mukminin r.a. ketika dia dituduh berbuat serong oleh sejumlah orang yang menyiarkan berita bohong dari kalangan orang-orang munafik, padahal berita yang mereka siarkan itu bohong dan dusta belaka serta buat-buatan mereka sendiri.

إِنَّ الَّذينَ جاءو بِالإِفكِ عُصبَةٌ مِّنكُم ۚ لا تَحسَبوهُ شَرًّا لَّكُم ۖ بَل هُوَ خَيرٌ لَّكُم ۚ لِكُلِّ امرِئٍ مِّنهُم مَّا اكتَسَبَ مِنَ الإِثمِ ۚ وَالَّذي تَوَلّىٰ كِبرَهُ مِنهُم لَهُ عَذابٌ عَظيمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Indeed, those who came with falsehood¹ are a group among you. Do not think it bad for you; rather, it is good for you. For every person among them is what [punishment] he has earned from the sin, and he who took upon himself the greater portion thereof² – for him is a great punishment [i.e., Hellfire].

  • Referring to the incident when the Prophet’s wife A’ishah was falsely accused by the hypocrites.
  • i.e., ‘Abdullāh bin ‘Ubayy, leader of the hypocrites.

(MELAYU)

Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga. Janganlah kamu kira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi kamu. Tiap-tiap seseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya. Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar.

 

إِنَّ الَّذينَ جاءو بِالإِفكِ عُصبَةٌ مِّنكُم

Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga.

Ini tentang kisah tuduhan zina terhadap Saidatina A’isyah. Kita kena tahu latarbelakang kisah ini untuk memahami apakah yang hendak disampaikan oleh Allah.

Ada satu peperangan yang terjadi di antara Perang Ahzab dan Perjanjian Hudaibiyah di mana Aisyah ikut serta dengan rombongan Nabi dalam peperangan itu. Peperangan yang dimaksudkan adalah Perperangan Bani Mustaliq.

Apabila Rasulullah hendak bepergian jauh, baginda terlebih dahulu akan melakukan undian diantara para isterinya. Maka siapa pun di antara mereka yang keluar namanya dalam undian itu, Rasulullah akan mem­bawanya pergi ke dalam sesuatu misi itu.

Saidatina A’isyah duduk di dalam ‘tandu’ yang diletakkan di atas unta. Ini adalah kerana waktu itu telah diturunkan ayat hijab (isteri Rasulullah kena duduk di balik tabir) dan kerana itu beliau kena duduk dalam tandu.

Contoh Tandu

Semasa rombongan itu berhenti rehat, Aisyah telah pergi meninggalkan tandu itu untuk membuang hajat.  Tetapi semasa hendak pulang kembali ke tempat perhentian itu semula setelah selesai menunaikan hajat, beliau perasan yang kalungnya telah hilang, maka dia telah pergi kembali untuk mencarinya.

Apabila telah sekian lama dan telah tiba masa untuk meninggalkan tempat dan sahabat-sahabat yang ditugaskan untuk mengangkat tandu A’isyah itu tidak perasan yang Saidatina A’isyah tidak ada di dalamnya kerana Aisyah itu seorang yang ringan sahaja. Tambahan pula waktu itu umat Islam hidup dalam kesusahan sampaikan makanan pun tidak ada.

Maka apabila mereka angkat tandu naik ke atas unta semula, mereka tidak dapat bezakan berat tandu itu samada Aisyah ada ataupun tidak. Mereka sangka tentulah beliau sudah masuk kerana sudah lama masa berlalu. A’isyah mengatakan, bahawa kaum wanita pada waktu itu bertubuh kurus-kurus, tidak berat dan tidak gemuk, kerana mereka hanya makan sedikit. Dan umur beliau pun muda waktu itu

Dan apabila A’isyah kembali ke tempat perhentian mereka, dia dapati yang rombongan perang telah berlalu pergi meninggalkan dia keseorangan. A’isyah telah melakukan perkara yang bijak iaitu tunggu di tempat itu dengan tidak pergi ke mana-mana. Dalam beliau menunggu itu, beliau kepenatan sehinggalah dia tertidur.

Ini penting untuk kita ambil pengajaran kerana kalau dia pergi mencari di tempat lain, atau cuba kejar rombongan baginda, maka ada kemungkinan yang dia akan sesat dan lagi susah untuk dicari. Dia tahu yang kalau rombongan perasan yang dia tidak ada, tentu mereka akan berpatah balik dan tempat yang cari tentulah tempat perhentian terakhir.

Waktu itu ada seorang sahabat yang ditugaskan untuk menjadi mata-mata untuk melihat kawasan sekeliling. Tugas mereka adalah menurut dari belakang kerana mungkin ada barang tertinggal dan sebagainya. Namanya Safwan ibnul Mu’attal Az-Zakwani. Dan apabila dia sampai ke tempat itu dia kenal bahawa yang tertidur itu adalah A’isyah. Kerana dia pernah lihat A’isyah sebelum ayat Hijab turun. Waktu itu A’isyah sedang tidur dan Safwan melafazkan istirja’ dengan kuat untuk menyedarkan Aisyah.

Dia telah meletakkan Aisyah di atas unta dan mereka bergerak segera untuk mengejar rombongan Nabi. Safwan tidak bercakap sepatah pun kepada Aisyah sepanjang perjalanan itu

Mereka akhirnya dapat mengejar rombongan Nabi dan mereka kembali bergabung. Ketua munafik iaitu Abdullah bin Ubai telah melihat perkara ini dan dia nampak ini adalah satu peluang untuk menjatuhkan nama baik Rasulullah kerana dia memang benci kepada baginda dan ahli keluarga baginda. Dia sentiasa sahaja mencari peluang untuk menjatuhkan Islam.

Dia telah berkata sesuatu yang memberi isyarat sebafgai tuduhan yang A’isyah telah berzina dengan Sofwan nitu. Dan perkara ini telah tersebar luas dan menjadi kecoh kerana maruah Rasulullah telah terpalit kerana isterinya sendiri telah dikatakan melakukan perkara terkutuk itu.

Dan perkara ini bukan perkara ringan kerana maruah Rasulullah terikat dengan maruah agama Islam juga. Rasulullah bukan orang biasa tapi yang dipandang tinggi dan dijadikan contoh oleh umat Islam. Kalau nama baginda tercalar, ia bukan nama baginda sahaja, tapi nama Islam sekali tercalar.

Dan kerana itulah Rasulullah amat terkesan dengan perkara ini kerana isterinya yang tercinta telah dituduh begitu. Baginda sayang isteri baginda dan dalam masa yang sama, baginda tahu bahawa kes ini bukan kes ringan tapi melibatkan nama baik Islam juga.

A’isyah sendiri tidak perasan tentang kekecohan itu kerana dia sakit selama sebulan selepas kejadian yang disebut di atas tadi. Akan tetapi dia perasan yang Rasulullah tidak melayannya seperti biasa dan hanya datang untuk bertanya khabar sahaja.

Rasulullah SAW sendiri tidak tahu perkara ghaib dan kerana itu baginda tidak tahu sama ada A’isyah memang telah melakukan zina ataupun tidak. Rasulullah  telah memanggil Ali ibnu Abu Talib dan Usamah ibnu Zaid dengan maksud meminta pendapat keduanya tentang menceraikan isterinya.

Usamah ibnu Zaid hanya mengisyaratkan kepada Rasulullah Saw. supaya menurut apa yang diketahuinya, bahawa isteri baginda adalah wanita yang bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka. Dia adalah orang yang menyukai keluarga Rasulullah Saw. Usamah mengatakan, ‘Wahai Rasulullah, mengenai isterimu, sepanjang pengetahuanku baik-baik saja’.

Sedangkan Ali mengatakan ‘Wahai Rasulullah, Allah tidak mempersempit dirimu, wanita selain dia banyak. Dan jika engkau tanyakan kepada si pelayan wanita itu, tentulah dia akan membenarkan berita itu.’ Maka bertambah gelisahlah hati baginda kerana tidak ada kata putus dalam hal ini.

Bayangkan siapakah Aisyah ini? Kita kena kenal serba sedikit sejarah hidup beliau supaya dapat faham kisah ini lebih sedikit. Beliau adalah seorang wanita yang dari kecil dididik oleh Abu Bakar dan telah ditaqdirkan menikah dengan Rasulullah, maka tentulah dia seorang wanita yang bermaruah. Tidak mungkin dia akan melakukan perkara yang sebegini.

Akhirnya A’isyah dapat tahu kisah itu setelah sekian lama. Dalam keadaan begini dimana kisah palsu itu telah merebak maka A’isyah di dalam keadaan yang serba salah dan tidak dapat mempertahankan dirinya kerana kalau dia kata dia tidak bersalah, orang tidak percaya. Pada beliau, hanya Allah sahaja yang dapat membersihkan namanya. Maka dia telah minta izin dari Rasulullah untuk duduk bersama dengan ibunya buat sementara waktu dan ayat ini turun semasa beliau di rumah ibunya.

Kalimah بِالإِفكِ dari أ ف ك yang  bermaksud ‘melencong daripada jalan yang betul walaupun mereka sudah tahu jalan itu’. Iaitu ‘sengaja’ mencari jalan yang lain daripada jalan yang betul. Macam seseorang yang sedang bermusafir atas highway, tiba-tiba sengaja keluar masuk jalan yang memang tidak dikenali.

Dalam konteks ayat ini, ia merujuk kepada tuduhan palsu yang dikenakan kepada Saidatina Aisyah. Mereka tahu yang ianya tidak benar, tapi disebut juga kerana hendak menjatuhkan nama baginda beliau. Bila A’isyah kena, maka Rasulullah dan nama Islam pun terpalit sekali.

Allah beritahu yang mereka itu adalah sekumpulan manusia yang bergabung ‘dalam kalangan kamu’ dan mereka mempunyai niat yang sama. Maknanya duduk dalam kelompok yang sama. Kamu pun kenal mereka.

Ia juga bermaksud mereka yang bercakap berita palsu tentang A’isyah itu ada juga dari golongan orang mukmin. Memang yang memulakan berita palsu itu adalah orang munafik tetapi ada tiga orang daripada golongan mukmin yang termakan dengan berita palsu itu. Dan kemudian mereka sama-sama terlibat dalam menyebarkan berita palsu itu.

Orang yang memulakan berita palsu ini adalah ketua golongan munafik waktu itu, iaitu Abdullah bin Ubay. Beliau memang benci kepada Rasulullah kerana baginda telah menyebabkan dia tidak dapat jadi ketua di Madinah. Maka dia benci kepada Islam dan sentiasa sahaja mencari peluang untuk menjatuhkan Islam dari dalam.

Beliau juga ada semasa perperangan dengan Bani Mustaliq itu dan dia nampak bagaimana A’isyah kembali ke rombongan umat Islam waktu itu dengan Safwan. Dia nampak ini adalah peluang keemasan untuk menjatuhkan nama baik Rasulullah dan keluarga baginda. Maka dia telah menarik perhatian orang ramai kepada apa yang berlaku.

Dia tidaklah kata: ha, tengok mereka telah melakukan zina. Tapi dia beri isyarat sahaja suruh orang tengok. Memang dari segi lafaz ibn Ubay tidak pun ada kata A’isyah telah berzina, tapi kita pun dengan sorotan mata dan dengan air muka, manusia boleh faham apakah yang kita hendak cakap.

 

لا تَحسَبوهُ شَرًّا لَّكُم

Janganlah kamu kira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi kamu.

Ini ditujukan kepada keluarga Abu Bakr khususnya. Allah beri pujukan – Jangan sangka yang perkara ini buruk bagi kamu kerana sebenarnya ia adalah baik. Ada kebaikan padanya yang mungkin tidak nampak pada awalnya.

Umat Islam zaman berzaman akan menerima tuduhan palsu dari orang. Ada sahaja orang jahat yang akan menuduh kita telah melakukan sesuatu yang kita lakukan. Maka ayat-ayat yang kita akan belajar ini nanti akan menjadi penyejuk jiwa, penghilang lelah dalam hati yang tidak dapat berbuat apa-apa. Kita akan belajar bagaimana orang yang lebih mulia dari kita pun pernah kena tuduhan palsu, maka terubatlah sedikit hati kita nanti dengan  membaca ayat-ayat ini.

Peristiwa kekecohan tentang tuduhan itu telah berlanjutan sampai hampir satu bulan lamanya. Akhirnya turunlah ayat-ayat Al-Qur’an yang menjelaskan duduk perkara yang sebenarnya yang kita sedang baca ini. Keterangan mengenai kisah ini secara terperinci ada di dalam hadis-hadis sahih.

Ayat ini juga menunjukkan kelebihan keluarga Abu Bakr. Kerana itulah ketika Siti Aisyah sedang menjelang ajalnya, Ibnu Abbas masuk menjenguknya, maka Ibnu Abbas berkata menghibur hatinya, “Bergembiralah kamu, sesungguhnya kamu adalah isteri Rasulullah Saw. dan baginda sangat mencintaimu. Baginda belum pernah kahwin dengan seorang perawan selain engkau, dan pembersihan namamu diturunkan dari langit.”

 

بَل هُوَ خَيرٌ لَّكُم

bahkan ia adalah baik bagi kamu. 

Bagaimana pula ia boleh jadi sesuatu yang positif pula? Ini adalah kerana dengan kejadian ini, Allah menurunkan ayat hukum dan ini memberi kebaikan kepada semua manusia. Allah membenarkan perkara itu berlaku kerana Allah hendak menurunkan ayat tentang perkara itu dan menjadi pengajaran sehingga hari kiamat.

Dan walaupun Saidatina Aisyah terseksa jiwanya kerana kejadian ini, tapi kerana dia terlibat, dia mendapat pahala yang berpanjangan. Oleh kerana Aisyah mengalami dugaan dan kesedihan dengan perkara ini maka setiap kali manusia mengambil pengajaran dari ayat ini dan manusia belajar tentang ayat ini, maka beliau mendapat pahala darinya.

Semua yang mengalami kesusahan ini termasuk Abu Bakar dan Rasulullah sendiri mendapat pahala setiap kali ayat ini diajar kepada manusia.

Bayangkan bagaimana susah A’isyah waktu itu. Kerana selepas kejadian itu, wahyu tidak diturunkan selama 30 hari! Selalunya kalau ada timbul apa-apa permasalahan yang memerlukan keputusan, atau ada pertanyaan dari para sahabat atau musuh, ayat Qur’an cepat sahaja diturunkan. Tapi apabila melihat A’isyah ini, melibatkan ahli keluarganya termasuk Rasulullah sendiri, ayat dan jawapan tidak diturunkan selama 30 hari!

Ia menjadi satu musibah kepada A’isyah dan sesiapa yang terlibat. Dan ini mengingatkan kita kepada pengorbanan yang dilalui oleh mereka terutama ibu kita A’isyah.

Umat Islam pada waktu itu juga diuji dengan teruk sekali. Kerana ini adalah perkara besar yang melibat Rasulullah dan isteri baginda. Kalau zaman sekarang, entah apalah yang terjadi dan entah berapa beribu mesej Whatsapp akan sampai kepada semua orang. Tapi umat Islam waktu itu tetap beriman dan majoriti dari mereka tidak terlibat dalam membawa mulut tentang perkara ini.

 

لِكُلِّ امرِئٍ مِّنهُم مَّا اكتَسَبَ مِنَ الإِثمِ

Tiap-tiap seseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya. 

Setiap mereka yang terlibat dalam menyampaikan tohmahan ini akan mendapat dari bahagian dosa itu. Ini kerana ada juga para sahabat seperti penyair baginda yang bernama Hassan bin Tsabit pun telah terpengaruh dengan perkara ini.

Dalam teks hadis yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud disebutkan nama mereka yang dihukum dera, yaitu Hassan ibnu Sabit, Mistah ibnu Asasah, dan Hamnah binti Jahsy. Mereka telah dikenakan dengan hukum hadd kerana kesalahan mereka.

Al-A’masy telah meriwayatkan dari Abud Duha, dari Masruq yang mengatakan bahawa ketika dia sedang berada di rumah Siti A’isyah r.a., tiba-tiba masuklah Hassan ibnu Sabit. Lalu A’isyah memerintahkan agar disediakan bantal duduk untuknya. Setelah Hassan keluar, aku berkata kepada Aisyah, “Mengapa engkau bersikap demikian?” Yakni membiar­kan dia masuk menemuimu. Menurut riwayat lain dikatakan kepada A’isyah, “Apakah engkau mengizinkan orang ini (Hassan) masuk menemuimu? Padahal Allah Swt. telah berfirman: ‘Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu, baginya azab yang besar.’ (An-Nur: 11)

A’isyah menjawab, “Azab apa lagi yang lebih berat daripada kebutaan?” Sedangkan saat itu kedua mata Hassan ibnu Sabit telah buta, barangkali hal itulah yang dijadikan azab yang hebat baginya oleh Allah Swt. Kemudian A’isyah berkata,” Sesungguhnya dia pernah membela Rasulullah Saw. melalui syairnya.”

Dan kepada A’isyah juga ada bahagian pengajaran untuk beliau. Allah memperbetulkan fahamannya yang terlalu kasih kepada Nabi melebihi yang sepatutnya. Sedangkan manusia hendaklah hanya ada kasih yang khas kepada Allah sahaja.

Apabila terjadi peristiwa ini maka sedarlah A’isyah bahawa Nabi Muhammad juga adalah manusia dan beliau tidak boleh berharap kepada baginda sepenuhnya melainkan A’isyah kena berharap sepenuhnya kepada Allah SWT.

Jadi ini adalah pelajaran yang besar kepada umat Islam juga kerana kita tidak boleh mengagungkan Rasulullah sampai ke tahap ketuhanan. Dan memang ada manusia yang jauh daripada wahyu, tetapi terlalu ghuluw dalam sayang kepada baginda sampaikan mereka berdoa kepada baginda dan terlalu mengagungkan baginda melebihi seorang manusia.

Mereka puja Nabi melambung tinggi dan ini adalah salah kerana kita hanya boleh memuji baginda sebagaimana yang diajar oleh Allah dan baginda sendiri telah menegur perkara ini dengan tegas dalam hadis-hadis baginda. Tidak boleh memuji lebih dari itu kerana jikalau lebih dari yang sepatutnya, maka ia akan menyebabkan kufur di pihak kita.

Sebagai contoh, pada zaman sekarang pun kita boleh lihat bagaimana umat Islam ada yang bersalawat kepada baginda beramai-ramai dengan suara yang kuat sedangkan perkara ini tidak diajar oleh baginda dan tidak dilakukan oleh para sahabat dan golongan salaf.

Ramai sampai berkumpul di stadium dan terkinja-kinja melambai-lambai kepada baginda dengan keadaan yang jahil. Kita bukan mengatakan selawat itu salah tetapi cara mereka bersalawat itu yang salah. Sepatutnya kita ucapkan selawat itu dengan nada suara yang lembut sahaja dan buat bersendirian sahaja dan bukan dengan satu suara ramai-ramai. Bukan juga membuat majlis besar-besaran yang membazir dan tidak ada gunanya kerana ia adalah majlis yang bidaah.

Maka Allah beritahu yang orang yang bertanggungjawab dalam menyebarkan tohmahan kepada orang baik akan dibalas oleh Allah taala. Kita sendiri tidak dapat balas kerana kita tidak tahu siapa yang mulakan tohmahan, siapa yang sebar, siapa yang forward message dalam whatsapp dan sebagainya. Kadang-kadang ada orang yang aktif membawa berita palsu dan ada yang hanya menggeleng kepala sahaja. Jadi ada beza kesan-kesan perbuatan mereka itu.

Kita tidak dapat balas, tapi Allah tahu segala perbuatan manusia. Maka Allah akan balas sendiri kepada mereka. Maka kita serahkan sahaja kepada Allah. Allah akan beri balasan yang setimpal dan Allah tidak akan zalim.

 

وَالَّذي تَوَلّىٰ كِبرَهُ مِنهُم لَهُ عَذابٌ عَظيمٌ

Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar.

Dan orang yang paling bertanggungjawab dalam menyebarkan berita palsu ini, iaitu Abdullah bin Ubai akan mendapat balasan azab yang paling besar. Juga termasuk dengan golongan munafik yang memang ada niat jahat terhadap Rasulullah dan keluarga baginda.

Mereka itu adalah golongan munafik yang menunggu sahaja peluang untuk mencemarkan nama Nabi Muhammad dan apabila mereka melihat A’isyah bersama dengan Safwan di dalam perjalanan pulang selepas beliau tertinggal itu, mereka nampak itu adalah peluang keemasan dan mereka tidak tinggalkan peluang itu.

Ini berbeza dengan golongan yang tidak ada niat jahat, tapi mereka termakan dan tertipu sahaja dengan keadaan. Mereka ini pun berdosa juga tapi tidaklah sebanyak dosa puak yang ada niat yang jahat.

Maka kita tidak tahu siapakah yang memulakan berita palsu dan kita tidak tahu siapakah yang paling banyak memberi kesan kepada tohmahan itu. Tapi Allah tahu siapa mereka itu dan Allah akan balas dengan setimpalnya.

Kisah ini termaktub di dalam Qur’an tetapi golongan selepas sahabat tidak tahu kisah di sebaliknya. Maka mereka telah bertemu dengan Ummul Mukminin A’isyah bertanyakan. Jadi sekarang kita boleh baca sendiri kita dari A’isyah sendiri dan diceritakan 50 tahun selepas kejadian itu:

Apabila Rasulullah saw. hendak keluar dalam suatu perjalanan selalu mengadakan undian di antara para isteri beliau dan siapa di antara mereka yang keluar undiannya, maka Rasulullah saw. akan berangkat bersamanya. Aisyah berkata: Lalu Rasulullah saw. mengundi di antara kami untuk menentukan siapa yang akan ikut dalam perang dan ternyata keluarlah undianku sehingga aku pun berangkat bersama Rasulullah saw. Peristiwa itu terjadi setelah diturunkan ayat hijab (Al-Ahzab ayat 53) dimana aku dibawa dalam sekedup dan ditempatkan di sana selama perjalanan kami.

[Kebiasaan Rasulullah adalah akan bawa salah seorang isterinya dalam musafir termasuk dalam peperangan. Maka undian akan dibuat. Aisyah menceritakan bahawa para isteri Nabi tidak boleh dilihat seperti orang lain dan walaupun dia ikut rombongan peperangan itu, tapi dia duduk dalam ‘tandu’ sepanjang masa.]

Pada suatu malam ketika Rasulullah saw. selesai berperang lalu pulang dan kami telah mendekati Madinah, beliau memberikan aba-aba untuk berangkat. Aku pun segera bangkit setelah mendengar mereka mengumumkan keberangkatan lalu berjalan sampai jauh meninggalkan pasukan tentara. Seusai melaksanakan hajat, aku hendak langsung menghampiri unta tungganganku namun saat meraba dada, ternyata kalungku yang terbuat dari mutiara Zifar putus. Aku pun kembali untuk mencari kalungku sehingga tertahan kerana pencarian itu. Sementara orang-orang yang bertugas membawaku mereka telah mengangkat sekedup itu dan meletakkannya ke atas punggung untaku yang biasa aku tunggangi kerana mereka mengira aku telah berada di dalamnya.

[Kalung itu bukanlah kalung yang mahal. Dalam riwayat lain disebut ianya adalah batu yang diikat dengan tali sahaja. Tapi kerana ianya adalah pemberian Rasulullah, maka Aisyah sayang kalung itu. Itu sebab dia sanggup cari balik bila dia sedar ia telah jatuh]

Dia menambahkan: Kaum wanita pada waktu itu memang bertubuh ringan dan langsing tidak banyak ditutupi daging kerana mereka hanya makan sedikit sehingga orang-orang itu tidak merasakan beratnya sekedup ketika mereka mengangkatnya ke atas unta. Apalagi ketika itu aku anak perempuan yang masih belia. Mereka pun segera menggerakkan unta itu dan berangkat. Aku baru menemukan kalung itu setelah pasukan tentara berlalu. Kemudian aku mendatangi tempat perhentian mereka, namun tak ada seorang pun di sana. Lalu aku menuju ke tempat yang semula dengan harapan mereka akan merasa kehilangan dan kembali menjemputku.

[Aisyah menceritakan bagaimana dia boleh tertinggal dari rombongan Rasulullah. Ini kerana orang yang angkat tandu dia tidak sangka pun dia tidak ada di dalamnya semasa mereka mengangkat tandu itu naik ke atas unta.]

Ketika aku sedang duduk di tempatku rasa mengantuk telah mengalahkanku sehingga aku pun tertidur. Ternyata ada Shafwan bin Muaththal As-Sulami Az-Dzakwani yang tertinggal di belakang pasukan sehingga baru dapat berangkat pada malam hari dan keesokan paginya dia sampai di tempatku. Dia melihat bayangan hitam seperti seorang yang sedang tidur lalu dia mendatangi dan langsung mengenali ketika melihatku kerana dia pernah melihatku sebelum diwajibkan hijab. Aku terbangun oleh ucapannya, “inna lillaahi wa inna ilaihi raji`uun” pada saat dia mengenaliku. Aku segera menutupi wajahku dengan kerudung dan demi Allah, dia sama sekali tidak mengajakku bicara sepatah kata pun dan aku pun tidak mendengar satu kata pun darinya selain ucapan “inna lillahi wa inna ilaihi raji`uun”.

[Kebiasaan Rasullullah adalah menghantar satu pasukan peninjau sehari di hadapan rombongan untuk melihat jika ada halangan. Dan satu pasukan lagi di belakang untuk mengawal jikalau ada pasukan musuh yang hendak menyerang. Dan dia juga akan meninjau dan mengutip jikalau ada barang-barang yang hilang dari rombongan. Maka dalam kisah ini, yang ditugaskan mengikut di belakang adalah Safwan ini.]

Kemudian dia menurunkan untanya dan memijak kakinya, sehingga aku dapat menaikinya. Dan dia pun berangkat sambil menuntun unta yang aku tunggangi hingga kami dapat menyusul pasukan yang sedang berteduh di tengah hari yang sangat panas.

[Aisyah hendak menekankan yang Safwan tidak pernah bercakap dengannya sepanjang perjalanan itu dan tidak naik unta dengan dia. Maka memang tidak ada interaksi antara mereka.]

Maka celakalah orang-orang yang telah menuduhku di mana yang paling besar berperanan ialah Abdullah bin Ubay bin Salul. Sampai kami tiba di Madinah dan aku pun segera menderita sakit setiba di sana selama sebulan. Sementara orang-orang ramai membicarakan tuduhan para pembuat berita bohong padahal aku sendiri tidak mengetahui sedikit pun tentang hal itu.

[Aisyah menyebut nama Abdullah bin Ubay sebagai orang yang bertanggungjawab memulakan kisah tuduhan kepadanya. Ini kerana Abdullah bin Ubay nampak kelibat Aisyah dan Safwan bermusafir bersama di malam hari dan dia nampak ini peluang untuk menjatuhkan ahli keluarga Rasul dan seterusnya menjatuhkan baginda. Aisyah menceritakan kisah ini kepada orang muda 50 tahun selepas kejadian itu kerana mereka mungkin tidak tahu.]

Yang membuatku gelisah selama sakit adalah bahawa aku tidak lagi merasakan kelembutan Rasulullah saw. yang biasanya kurasakan ketika aku sakit. Rasulullah saw. hanya masuk menemuiku, mengucapkan salam, kemudian bertanya: Bagaimana keadaanmu?

[Selama sebulan Aisyah duduk di rumah sahaja kerana sakit dan kerana itu dia tidak tahu bahawa Madinah telah kecoh dengan kisahnya dan Safwan. Yang rapat dengan Aisyah tidak sanggup hendak menceritakan kisah yang sedang berlegar kerana takut Aisyah yang sedang sakit itu akan lebih sakit lagi kalau dia tahu.

Rasulullah pun terkesan dengan keadaan itu dan baginda tidak dapat buat apa-apa. Baginda cuma datang menjenguk Aisyah dan tidak bersembang dengan Aisyah seperti selalu. Kenapa baginda tidak bersembang? Kerana keadaan sudah kecoh dan baginda takut kalau baginda bersembang dengan Aisyah, maka dia akan nampak kegelisahan pada wajah baginda dan akan bertanya dan baginda takut baginda tidak dapat menyembunyikan kisah itu lagi. Isteri tentu tahu kalau suaminya dalam keadaan gelisah dan ada masalah. Maka kerana itu Rasulullah mengelak dari Aisyah.]

Hal itu membuatku gelisah, tetapi aku tidak merasakan adanya keburukan, sampai ketika aku keluar setelah sembuh bersama Ummu Misthah ke tempat pembuangan air besar di mana kami hanya keluar ke sana pada malam hari sebelum kami membangun tempat membuang kotoran  di dekat rumah-rumah kami. Kebiasaan kami sama seperti orang-orang Arab dahulu dalam buang air. Kami merasa terganggu dengan tempat-tempat itu bila berada di dekat rumah kami. Aku pun berangkat dengan Ummu Misthah, seorang anak perempuan Abu Ruhum bin Muthalib bin Abdi Manaf dan ibunya adalah putri Shakher bin Amir, bibi Abu Bakar Sidik. Anaknya bernama Misthah bin Utsatsah bin Abbad bin Muththalib. Aku dan putri Abu Ruhum langsung menuju ke arah rumahku sesudah selesai buang air. Tiba-tiba Ummu Misthah tergelincir dalam pakaian yang menutupi tubuhnya sehingga terucaplah dari mulutnya kalimat: Celakalah Misthah!

[Keadaan Aisyah sudah sedikit lega dan dia sudah boleh pergi menunaikan qadha hajat jauh dari rumah. Dan sekarang kita membaca bagaimana kisah tentangnya sudah mula terbuka padanya. Sebelum ini telah disembunyikan darinya tapi pembantunya, Ummu Misthah telah terbuka kisah dengan tidak sengaja.]

Aku berkata kepadanya: Alangkah buruknya apa yang kau ucapkan! Apakah engkau memaki orang yang telah ikut serta dalam perang Badar? Ummu Misthah berkata: Wahai junjunganku, tidakkah engkau mendengar apa yang dia katakan? Aku menjawab: Memangnya apa yang dia katakan? Ummu Misthah lalu menceritakan kepadaku tuduhan para pembuat cerita bohong sehingga penyakitku semakin bertambah parah.

[Lihatlah bagaimana penghormatan Aisyah terhadap ahli Badr. Pada dia tidak patut seorang ahli Badr dicelakan sebegitu rupa (walaupun itu emak Misthah sendiri. Misthah ini walaupun seorang mukmin, tapi dia antara yang terlibat dalam membawa dan menyebarkan kisah yang tidak benar tentang Aisyah dan kerana itu ibunya pun marah kepadanya. Maka sekarang kisah telah terbongkar kepada Aisyah,]

Ketika aku kembali ke rumah, Rasulullah saw. masuk menemuiku, beliau mengucapkan salam kemudian bertanya: Bagaimana keadaanmu? Aku berkata: Apakah engkau mengizinkan aku mendatangi kedua orang tuaku? Pada saat itu aku ingin meyakinkan khabar itu dari kedua orang tuaku. Begitu Rasulullah saw. memberiku izin, aku pun segera pergi ke rumah orang tuaku.

Sesampai di sana, aku bertanya kepada ibu: Wahai ibuku, apakah yang dikatakan oleh orang-orang mengenai diriku? Ibu menjawab: Wahai anakku, tenanglah! Demi Allah, jarang sekali ada wanita cantik yang sangat dicintai suaminya dan mempunyai beberapa madu, kecuali pasti banyak berita kotor dilontarkan kepadanya.

[Ini adalah pendapat ibu Aisyah sahaja. Pada dia, kisah itu disebarkan oleh madunya yang lain yang cemburu dengan hubungan baik suami mereka (Rasulullah) dengan Aisyah. Mereka kononnya hendak menaikkan diri mereka dan kerana itu akan berkata tidak elok tentang madu yang lain.]

Aku berkata: Maha suci Allah! Apakah sampai begitu orang-orang membicarakanku? Aku menangis malam itu sampai pagi air mataku tidak berhenti mengalir dan aku tidak dapat tidur dengan nyenyak. Pada pagi harinya, aku masih saja menangis.

[Aisyah tidak melayan teori emaknya itu. Kerana dia pandang baik madunya yang lain. Begitulah dengan emak kita, kita tidak tegur mereka dengan keras. Lihatlah Aisyah tidak marah pun emaknya berkata begitu. Tapi tidaklah dia layan teori tidak benar dari emaknya itu.]

Beberapa waktu kemudian Rasulullah saw. memanggil Ali bin Abu Thalib dan Usamah bin Zaid untuk membicarakan perceraian dengan isterinya ketika wahyu tidak kunjung turun. Usamah bin Zaid memberikan pertimbangan kepada Rasulullah saw. sesuai dengan yang dia ketahui tentang kebersihan isterinya (dari tuduhan) dan berdasarkan kecintaan dalam dirinya yang dia ketahui terhadap keluarga Nabi saw.

Dia berkata: Ya Rasulullah, mereka adalah keluargamu dan kami tidak mengetahui dari mereka kecuali kebaikan.

[Rasulullah tidak tahu hendak buat apa lagi. Selama sebulan wahyu tidak turun untuk memberi penjelasan tentang keadaan ini. Baginda kena buat keputusan apa yang hendak dilakukan. Kerana baginda ada tugas yang lebih besar lagi untuk meneruskan dakwah dan memberi ajaran agama. Dan baginda rasa wahyu tidak turun itu ada kena mengena dengan kisah Aisyah itu. Maka baginda kena buat keputusan samada hendak menceraikan Aisyah atau tidak. Tapi sebelu itu baginda meminta pendapat dari dua orang muda: Usamah dan Ali. Ali kita tahu adalah sepupu baginda dan rapat dengan baginda. Usamah pula adalah anak kepada anak angkatnya Zaid ibn Harithah. Ini mengajar kita yang tidak salah kalau meminta pendapat dari orang muda.]

Sedangkan Ali bin Abu Thalib berkata: Semoga Allah tidak menyesakkan hatimu kerana perkara ini, banyak wanita selain dia (Aisyah). Jika engkau bertanya kepada budak perempuan itu (pembantu rumah tangga Aisyah) tentu dia akan memberimu keterangan yang benar.

[Usamah telah memberikan jawapan yang menyokong Aisyah. Kemudian Ali pula memberikan jawapan yang umum kepada Nabi yang kalau baginda nak cerai Aisyah, boleh sahaja. Ada yang mengatakan insiden inilah yang menyebabkan Aisyah mendedami Ali tapi ini tidak benar melainkan tohmahan dari golongan Syiah sahaja.]

Lalu Rasulullah saw. memanggil Barirah (jariyah yang dimaksud) dan bertanya: Hai Barirah! Apakah engkau pernah melihat sesuatu yang membuatmu ragu tentang Aisyah? Barirah menjawab: Demi Zat yang telah mengutusmu membawa kebenaran! Tidak ada perkara buruk yang aku lihat dari dirinya kecuali bahawa Aisyah adalah seorang perempuan yang masih muda belia, yang biasa tidur di samping adunan roti keluarga lalu datanglah hewan-hewan ternak memakani adonan itu.

[Pembantu Aisyah sendiri tidak ada maklumat buruk tentang Aisyah. Maka Nabi pun terus buntu tidak tahu hendak buat apa lagi.]

Kemudian Rasulullah saw. berdiri di atas mimbar meminta bukti dari Abdullah bin Ubay bin Salul. Di atas mimbar itu, Rasulullah saw. bersabda: Wahai kaum muslimin, siapakah yang mahu menolongku dari seorang yang telah sampai hati melukai hati keluarga? Demi Allah! Yang kuketahui pada keluargaku hanyalah kebaikan. Orang-orang juga telah menyebut-nyebut seorang lelaki yang kuketahui baik. Dia tidak pernah datang ke rumahku melainkan aku ada bersama.

[Nabi cuba untuk menyelesaikan perkara ini di khalayak umum. Maka baginda mengumumkan dan menawarkan sesiapa untuk membunuh Abdullah bin Ubay tapi baginda tidak menyebut namanya. Maka keadaan menjadi kecoh.]

Maka berdirilah Saad bin Muaz Al-Anshari seraya berkata: Aku yang akan menolongmu dari orang itu, wahai Rasulullah. Jika dia dari golongan Aus, aku akan memenggal lehernya dan kalau dia termasuk saudara kami dari golongan Khazraj, maka engkau dapat memerintahkanku dan aku akan melaksanakan perintahmu. Mendengar itu, berdirilah Saad bin Ubadah. Dia adalah pemimpin golongan Khazraj dan seorang lelaki yang baik tetapi amarahnya bangkit kerana rasa fanatik golongan. Dia berkata tertuju kepada Saad bin Muaz: Engkau salah! Demi Allah, engkau tidak akan membunuhnya dan tidak akan mampu untuk membunuhnya! Lalu Usaid bin Hudhair saudara sepupu Saad bin Muaz, berdiri dan berkata kepada Saad bin Ubadah: Engkau salah! Demi Allah, kami pasti akan membunuhnya! Engkau adalah orang munafik yang berdebat untuk membela orang-orang munafik. Bangkitlah amarah kedua golongan yaitu Aus dan Khazraj, sehingga mereka hampir saling berbaku-hantam dan Rasulullah saw. masih berdiri di atas mimbar terus berusaha meredahkan emosi mereka mereka hingga mereka diam dan Rasulullah saw. diam.

[Keadaan menjadi terus kecoh dan boleh menyebabkan perpecahan yang lebih besar.]

Sementara itu, aku menangis sepanjang hari, air mataku tidak berhenti mengalir dan aku pun tidak merasa nyenyak dalam tidur. Aku masih saja menangis pada malam berikutnya, air mataku tidak berhenti mengalir dan juga tidak merasa enak tidur. Kedua orang tuaku mengira bahawa tangisku itu akan membelah jantungku. Ketika kedua orang tuaku sedang duduk di sisiku yang masih menangis, datanglah seorang perempuan Ansar meminta izin menemuiku. Aku memberinya izin lalu dia pun duduk sambil menangis.

[Tidak disebut nama wanita itu. Mungkin kerana Aisyah sendiri tidak kenal. Tapi dia cuma datang untuk sama-sama menemankan Aisyah yang waktu itu memerlukan teman.]

Pada saat kami sedang dalam keadaan demikian, Rasulullah saw. masuk. Beliau memberi salam, lalu duduk. Beliau belum pernah duduk di dekatku sejak ada tuduhan yang bukan-bukan kepadaku, padahal sebulan telah berlalu tanpa turun wahyu kepada beliau mengenai persoalanku. Rasulullah saw. mengucap syahadat pada waktu duduk kemudian bersabda: Selanjutnya. Hai Aisyah, sesungguhnya telah sampai kepadaku bermacam tuduhan tentang dirimu. Jika engkau memang bersih, Allah pasti akan membersihkan dirimu dari tuduhan-tuduhan itu. Tetapi kalau engkau memang telah berbuat dosa, maka mohonlah ampun kepada Allah dan bertaubatlah kepada-Nya. Sebab, bila seorang hamba mengakui dosanya kemudian bertaubat, tentu Allah akan menerima taubatnya.

[Rasulullah terpaksa bertanyakan perkara ini kepada Aisyah kerana baginda sendiri tidak tahu perkara ghaib. Baginda tidak tahu samada Aisyah bersih atau tidak dari tuduhan itu. Maka kerana itu baginda bertanya. Ini adalah penting sekali. Kerana nanti kita akan belajar: apabila ada tuduhan zina terhadap seorang mukmin, kita kena terus tolak dengan mengatakan itu tidak benar. Tapi bagi keluarga sendiri, mereka boleh bertanya dan ini telah dijadikan sunnah. Kalaulah Nabi tidak bertanya perkara ini kepada Aisyah, maka selamanya tidak ada orang yang boleh persoalkan ahli keluarga sendiri yang dituduh. Maka tentu selamat sahajalah ahli keluarga yang benar-benar berzina.]

Ketika Rasulullah saw. selesai berbicara, air mataku pun habis sehingga aku tidak merasakan satu titis pun terjatuh. Lalu aku berkata kepada ayahku: Jawablah untukku kepada Rasulullah saw. mengenai apa yang beliau katakan. Ayahku menyahut: Demi Allah, aku tidak tahu apa yang harus aku katakan kepada Rasulullah saw. Kemudian aku berkata kepada ibuku: Jawablah untukku kepada Rasulullah saw.! Ibuku juga berkata: Demi Allah, aku tidak tahu apa yang harus kukatakan kepada Rasulullah saw. Maka aku pun berkata: Aku adalah seorang perempuan yang masih muda belia. Aku tidak banyak mengetahui ayat-ayat Alquran lagi. Demi Allah, aku tahu bahawa kalian telah mendengar semua ini, hingga masuk ke hati kalian, bahkan kalian mempercayainya. Jika aku katakan kepada kalian, bahawa aku bersih dan Allah pun tahu bahawa aku bersih, mungkin kalian tidak juga mempercayaiku. Dan jika aku mengakui hal itu di hadapan kalian, sedangkan Allah mengetahui bahawa aku bersih, tentu kalian akan mempercayaiku. Demi Allah, aku tidak menemukan perumpamaan yang tepat bagiku dan bagi kalian, kecuali sebagaimana dikatakan ayah Nabi Yusuf: Kesabaran yang baik itulah kesabaranku. Dan Allah sajalah yang dimohon pertolongan-Nya terhadap apa yang kalian ceritakan.

[Nampak seperti Aisyah tidak mendapat sokongan dari suami, ibu dan bapanya sendiri. Maka Aisyah berasa marah dengan keadaan itu kerana keluarga sendiri tidak mempercayai kesuciannya. Maka dia telah berkata yang agak keras kepada mereka. Ini mengajar kita, kadangkala apabila seseorang itu sedang marah, maka dia dibenarkan untuk berkata sebegitu kerana emosinya terganggu.]

Kemudian aku pindah dan berbaring di tempat tidurku. Demi Allah, pada saat itu aku yakin diriku bersih dan Allah akan menunjukkan kebersihanku. Tetapi, sungguh aku tidak sangka akan diturunkan wahyu tentang persoalanku. Aku kira persoalanku terlalu remeh untuk dibicarakan Allah Taala dengan wahyu yang diturunkan. Namun, aku berharap Rasulullah saw. akan bermimpi bahawa Allah membersihkan diriku dari fitnah itu.

Rasulullah saw. belum lagi meninggalkan tempat duduknya dan tak seorang pun dari isi rumah ada yang keluar, ketika Allah Taala menurunkan wahyu kepada Nabi-Nya. Tampak Rasulullah saw. merasa kepayahan seperti biasanya bila beliau menerima wahyu, hingga bertetesan keringat beliau bagaikan mutiara di musim dingin, kerana beratnya firman yang diturunkan kepada beliau. Ketika keadaan yang demikian telah hilang dari Rasulullah saw. (wahyu telah selesai turun), maka sambil tertawa perkataan yang pertama kali beliau ucapkan adalah:

Bergembiralah, wahai Aisyah, sesungguhnya Allah telah membersihkan dirimu dari tuduhan. Lalu ibuku berkata kepadaku: Bangunlah! Sambutlah beliau! Aku menjawab: Demi Allah, aku tidak akan bangun menyambut beliau. Aku hanya akan memuji syukur kepada Allah. Dialah yang telah menurunkan ayat Alquran yang menyatakan kebersihanku. Allah Taala menurunkan ayat: Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golonganmu juga, dan sepuluh ayat berikutnya.

[Setelah sebulan, akhirnya Allah menurunkan ayat-ayat dari Surah Nur ini membersihkan nama Aisyah. Maka jelaslah sekarang yang kata-kata tuduhan berkenaan Aisyah itu adalah berita bohong sahaja. Nama Aisyah telah dibersihkan. Tapi Aisyah nampaknya tidak berterima kasih kepada Rasulullah kerana dia sedar yang Rasulullah sendiri tidak boleh buat apa-apa kerana baginda tidak tahu berita ghaib melainkan diberikan oleh Allah. Maka kerana itu Aisyah tidak pergi kepada Rasulullah dan kerana dia masih marah dengan baginda.]

Allah menurunkan ayat-ayat tersebut yang menyatakan kebersihanku. Abu Bakar yang semula selalu memberikan nafkah kepada Misthah kerana kekerabatan dan kemiskinannya, pada saat itu mengatakan: Demi Allah, aku tidak akan lagi memberikan nafkah kepadanya sedikitpun selamanya, sesudah apa yang dia katakan terhadap Aisyah.

Sebagai teguran atas ucapan itu, Allah menurunkan ayat selanjutnya ayat: Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kalian, bersumpah bahawa mereka tidak akan memberi bantuan kepada kaum kerabat mereka, orang-orang miskin sampai pada firman-Nya: Apakah kalian tidak ingin bahawa Allah mengampuni kalian. (Hibban bin Musa berkata: Abdullah bin Mubarak berkata: Ini adalah ayat yang paling aku harapkan dalam Kitab Allah). Maka berkatalah Abu Bakar: Demi Allah, tentu saja aku sangat menginginkan ampunan Allah. Selanjutnya dia (Abu Bakar) kembali memberikan nafkah kepada Misthah seperti sediakala dan berkata: Aku tidak akan berhenti memberikannya nafkah untuk selamanya.

[Kisah tentang Abu Bakr dan Misthah ini kita akan belajar di ayat-ayat berkenaannya nanti.]

Aisyah meneruskan: Rasulullah saw. pernah bertanya kepada Zainab binti Jahsy, isteri Nabi saw. tentang persoalanku: Apa yang kamu ketahui? Atau apa pendapatmu? Zainab menjawab: Wahai Rasulullah, aku selalu menjaga pendengaran dan penglihatanku (dari hal-hal yang tidak layak). Demi Allah, yang kuketahui hanyalah kebaikan. Aisyah berkata: Padahal dialah yang menyaingi kecantikanku dari antara para isteri Nabi saw. Allah menganugerahinya dengan sikap warak (menjauhkan diri dari maksiat dan perkara meragukan) lalu mulailah saudara perempuannya, yaitu Hamnah binti Jahsy, membelanya dengan rasa fanatik (yakni ikut menyebarkan apa yang dikatakan oleh pembuat cerita bohong). Maka celakalah dia bersama orang-orang yang celaka. (Shahih Muslim)

[Inilah yang patut dilakukan oleh seorang mukmin terhadap mukmin yang lain apabila kisah tentang tuduhan zina dilemparkan kepada mereka.]

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 18 May 2018


 Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Tafhim-ul-Qur’an, Abul A’la Maududi

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

One thought on “Tafsir Surah an-Nur Ayat 11 (Peristiwa ifk A’isyah)”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s