Tafsir Surah Hud Ayat 1 – 2 (Peringatan tentang Tauhid Ilahiyah)

Pengenalan

Surah ini adalah pertalian dengan Surah Yunus, iaitu surah sebelumnya kerana Nabi ﷺ pernah memberitahu akan hal ini. Surah Hud ini menambah apa yang telah disentuh dalam Surah Yunus. Ia diturunkan selepas Surah Yunus dari segi kronologi (dan disusun begitu juga di dalam mushaf). Sebelum itu telah diturunkan Suruh Isra’, sebelum itu Surah Furqan. Semua surah-surah ini tentang akidah.

Surah Hud ini juga hendak menafikan Syafa’at Qahriyyah yang telah disentuh sebelum ini di dalam Surah Yunus maka ada kesinambungan di situ. Maksudnya tidak ada sesiapa yang boleh mendesak Allah ﷻ untuk menolong sesiapa walaupun Allah ﷻ benci orang itu kerana dia kufur.

Surah ini diturunkan di hujung-hujung waktu baginda dan sahabat berada di Mekah sebelum berhijrah ke Madinah. Waktu surah ini diturunkan, ia adalah waktu kesukaran baginda dan sahabat dalam berdakwah kepada Musyrikin Mekah. Baginda terpaksa menghadapi mereka yang menentang baginda dengan keras sekali. Tahun itu dinamakan Tahun Dukacita kerana isterinya Khadijah رضي الله عنها meninggal dunia dan tidak lama selepas itu matilah pula bapa saudaranya Abu Thalib yang selama ini menjadi penaung kepada baginda. Ternyata dua tongkat Nabi ﷺ telah patah.

Oleh kerana penduduk Mekah tidak mahu menerima dakwah baginda, maka baginda membuat keputusan untuk berdakwah kepada penduduk Taif pula. Kita sudah tahu bagaimana kisah baginda di sana. Pulangnya baginda ke Mekah tidak disambut dengan baik tambahan pula baginda sudah tidak ada penaung, maka keadaan semakin sukar buat baginda. Baginda telah dihalang daripada memasuki Mekah ketika itu. Baginda meminta tolong kepada ketua-ketua kabilah untuk menolong baginda akan tetapi tidak ada yang mahu membantu kecuali Al-Mut’im bin Adi. Mut’im adalah seorang kafir akan tetapi kafir yang baik. (Peristiwa ini menjadi dalil bahawa boleh meminta bantuan orang kafir). Oleh itu jelas sekali berat sungguh dugaan baginda. Waktu inilah diturunkan Surah Hud ini.

Surah ini adalah tafsir bagi إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ dalam Surah Fatihah. Ia juga adalah tafsir bagi surah Az-Zumar dan surah-surah Ha Mim yang tujuh.

Nama Surah Hud sempena mengambil nama Nabi Hud عليه السلام, Nabi bagi Kaum Aad. Surah ini hanya ada nama ini sahaja. Aad, Tsamud, Madyan adalah bangsa-bangsa Arab purbakala yang telah pupus daripada sejarah dan bumi. Kisah Nabi Hud عليه السلام hanya disebut sebanyak 10 ayat sahaja tetapi ini tidaklah pelik kerana Surah Yunus hanya ada satu ayat sahaja tentang Nabi Yunus عليه السلام. Selainnya terdapat banyak kisah-kisah para Nabi yang lain untuk memujuk hati Rasulullah ﷺ.

Apa yang disampaikan dalam surah ini adalah amat berat bagi Nabi Muhammad ﷺ, sampaikan rambut baginda telah beruban kerana mengenangkan berita yang disampaikan dalam surah ini. Ini ada disebut dalam sebuah hadith riwayat Tirmidhi:

– عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ شِبْتَ قَالَ شَيَّبَتْنِي هُودٌ وَالْوَاقِعَةُ وَالْمُرْسَلَاتُ وَعَمَّ يَتَسَاءَلُونَ وَإِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ
Daripada Ibnu Abbas رضي الله عنهما, dia berkata; Abu Bakr رضي الله عنه berkata; ‘Wahai Rasulullah, aku telah beruban. Baginda bersabda: “Aku telah dibuat beruban oleh Surat Hud, Al Waqi’ah, Al Mursalat, ‘Amma yatasaa aluun, serta idzasysyamsu kuwwirat.” Abu Isa berkata; hadith ini adalah hadith hasan gharib.
(Jami’ Tirmidzi (3297))
Status: Sahih

Syarah: Hadith ini memberitahu kepada kita, antara surah yang menyebabkan baginda rasa berat untuk membawanya adalah Surah Hud ini kerana penekanan dan arahan yang diberikan di dalamnya amatlah berat. Juga kerana menyebut tentang azab yang dikenakan kepada umat-umat terdahulu.

Kalau kita baca tidak ada apa-apa kesan pun, bukan? Sebab kita bukanlah Rasulullah ﷺ. Baginda sangat terkesan kerana sangat cintanya baginda kepada umat baginda dan resahnya hati baginda terhadap kaum baginda yang tidak mahu beriman. Ini telah disebut di hujung ayat Surah Tawbah sebelum ini di dalam ayat 128:

عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم
berat terasa olehnya penderitaanmu

Sebelum kita masuk ke dalam tafsir ayat satu persatu, di sini adalah beberapa perkara utama yang disentuh di dalam surah ini:

1. Menyebut kebesaran dan keutamaan Al-Quran yang secara jelas membuktikan ia adalah daripada Allah ﷻ

2. Allah ﷻ sentiasa memerhati segala rahsia hamba-hambaNya.

3. Allah ﷻ menjamin rezeki hamba-hamba-Nya termasuklah semua makhluk-Nya yang lain.

4. Menceritakan tentang hari kebangkitan dan pembalasan

5. Menghiburkan hati Nabi ﷺ dan meneguhkan pendiriannya dalam menghadapi tekanan dan sekatan Musyrikin Mekah.

6. Menceritakan sebahagian besar kisah-kisah para nabi dan balasan yang menimpa kaum mereka.

7. Surah ditutup dengan perintah agar bertawakal sepenuhnya hanya kepada Allah ﷻ dalam semua keadaan.


 

Hud Ayat 1: Ayat pertama sehingga ke ayat 24 adalah Perenggan Makro yang Pertama. Ia adalah muqaddimah di mana Allah ﷻ menceritakan tentang Tauhid Uluhiyyah.

الر ۚ كِتٰبٌ أُحكِمَت ءآيٰتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت مِن لَّدُن حَكيمٍ خَبيرٍ

Sahih International

Alif, Lam, Ra. [This is] a Book whose verses are perfected and then presented in detail from [one who is] Wise and Acquainted.

Malay

Alif, Laam, Raa’. Al-Qur’an sebuah Kitab yang tersusun ayat-ayatnya dengan tetap teguh, kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu. (Susunan dan penjelasan itu) adalah dari sisi Allah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya.

 

الر

Alif, Laam, Raa’.

Hanya Allah ﷻ yang tahu maknanya. Allah ﷻ tidak beritahu maksudnya kepada kita. Maknanya ada ayat-ayat dalam surah ini yang kalau ditanya, ada yang kita tidak tahu kerana Allah ﷻ tidak beritahu kepada kita. Permulaan yang sama juga ada dalam surah Yunus.

Huruf-huruf sebegini dipanggil huruf-huruf Muqattaah. Telah dibincangkan dalam surah-surah sebelum ini. Antaranya dalam Surah Yaasin. Boleh dirujuk di situ untuk pemahaman yang lebih lanjut lagi.

 

كِتٰبٌ أُحْكِمَتْ ءآيٰتُهُ

Al-Qur’an sebuah Kitab yang tersusun ayat-ayatnya dengan tetap teguh,

Ada beberapa tafsir maksud kalimat ini:

1. Ayat-ayat Al-Qur’an itu kukuh dan tersusun rapi. Ia dilakukan sebegitu supaya manusia faham maksud yang hendak disampaikan oleh Al-Qur’an. Ia akan dapat difahami oleh mereka yang belajar tafsir. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang belajar bahasa Arab dan nahu bahasa Arab.

Mereka yang ada pengetahuan itu, lebih memahami bagaimana susunan ayat-ayat dalam Al-Qur’an itu membawa makna yang amat hebat. Kita mungkin tidak dapat faham keseluruhannya, namun sekurang-kurangnya kita cuba untuk memahami setakat yang kita boleh.

2. Perkataan أُحْكِمَتْ juga boleh bermaksud ‘menyempurnakan sesuatu’. Iaitu menjadikan sesuatu itu kuat, tiada kekurangan di dalamnya. Sebagaimana binaan yang tidak ada ruang kosong antara batu bata itu kerana kalau ada bahagian yang kosong, ia akan melemahkan binaan bangunan itu. Maka Al-Qur’an itu sempurna dalam segala segi, tidak ada cacat dan tidak ada keraguan padanya. Allah ﷻ berfirman dalam Nisa’:82

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلٰفًا كَثِيرًا
Apakah mereka tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.

3. Perkataan أُحْكِمَتْ juga bermaksud ia tidak dimansukhkan oleh kitab lain. Ini adalah pendapat Ibn Abbas رضي الله عنهما. Al-Qur’an adalah Kitab Kalam Allah yang terakhir sekali diturunkan dan tidak akan ada lagi kitab-kitab lain selepasnya. Tidak sama dengan kitab-kitab yang sebelumnya. Sebagaimana Kitab Taurat, Injil dan Zabur telah dimansukhkan dengan turunnya Al-Qur’an. Ada pun tentang pemansukhan ayat-ayat Al-Qur’an dengan ayat Al-Qur’an sendiri, ini boleh berlaku.

Akan tetapi tidak ada lagi kitab wahyu lain selepas ini. Oleh kerana ini adalah wahyu terakhir, maka inilah pegangan agama kita, kita kena ikut apa yang disampaikan dalam Al-Qur’an ini. Maka kena ada usaha untuk memahaminya. Apabila kita sudah mulakan usaha, Allah ﷻ akan buka ilmu Al-Qur’an kepada kita.

Walaupun ayat-ayat Al-Qur’an itu pendek-pendek sahaja, namun pengajaran di dalamnya amat padat sekali. Ia tersusun dengan amat indah sekali. Ia membawa maksud kesempurnaan, bijaksana.

4. Perkataan أُحْكِمَتْ itu daripada katadasar ح ك م، digunakan juga untuk perkataan ‘hakim’. Bukankah hakim itu seorang yang bijaksana? Dia perlu menyampaikan keputusannya dalam kata-kata yang jelas dan padat. Begitulah juga bahasa Al-Qur’an adalah bahasa yang tepat. Tidak berpusing-pusing sampai mengelirukan. Senang untuk difahami oleh banyak peringkat umur, hampir semua peringkat pendidikan. Boleh difahami oleh orang biasa, dan boleh difahami oleh seorang profesor. Malah jin pun boleh faham seperti disebut di dalam Jin: 1

قُل أوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ استَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الجِنِّ فَقالوا إِنّا سَمِعنا قُرءآنًا عَجَبًا
Katakanlah (wahai Muhammad): “Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya: satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: `Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Qur’an (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!

5. Satu lagi maksud أُحْكِمَتْ ءآيٰتُهُ adalah telah dihukumkan ayat-ayat Al-Qur’an ini mengandungi hikmah. Oleh itu, bagi sesiapa yang mahu hikmah, maka dapatkan daripada Al-Qur’an ini yang mengandungi hikmah yang banyak.

Itulah kehebatan Al-Qur’an. Bayangkan, kalau tulisan ilmiah yang lain, semakin susah sesuatu topik yang diperkatakan, semakin susah untuk disampaikan mesej itu, dan orang yang faham sahaja yang boleh tahu. Apabila peringkat ilmu berlainan dicapai, maka peringkat pemahaman pun berbeza. Bagi orang yang berilmu, lagi banyak maklumat yang dia boleh ambil daripada Al-Qur’an.

Kalau seorang profesor yang tinggi ilmunya, susah untuk dia bercakap dan menyampaikan maklumat kepada orang kampung yang tidak berpelajaran tinggi. Ini adalah kerana perbezaan bahasa yang ketara. Akan tetapi tidak begitu dengan Al-Qur’an. Ia senang untuk difahami, asalkan mahu belajar sahaja.

Itulah sebabnya tulisan kita ini disampaikan dalam bentuk yang mudah difahami oleh semua peringkat umur. Al-Qur’an sebenarnya mudah difahami, sampaikan apabila ahli falsafah Greek membaca Al-Qur’an, mereka tidak suka. Sebab mereka lihat bahasanya tidak berpusing-pusing. Dalam bidang falsafah, pemikiran mereka berpusing-pusing sebabnya mereka sendiri yang suka yang berpusing-pusing.

 

ثُمَّ فُصِّلَتْ

kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu;

Kalimah فُصِّلَتْ daripada katadasar ف ص ل yang bermaksud ‘memisah’. Untuk memperjelaskan sesuatu perkara yang besar dan rumit, sesuatu topik itu perlu dipisahkan satu persatu, supaya dapat difahami.

Sebagai contoh, untuk memahami biologi tubuh manusia, pembelajaran biologi di sekolah akan dipecahkan atau dibahagikan tubuh badan manusia mengikut bahagian-bahagian tubuh manusia – kepala, tangan, kaki dan sebagainya. Kemudian diperbincangkan tentang kepala, kemudian tangan dan kemudian baru kaki.

Lihatlah juga bagaimana Al-Qur’an itu dipecahkan mengikut ayat-ayat dan surah-surah yang membincangkan sesuatu topik utama. Topik-topik itu pula bersangkutan antara satu sama lain. Untuk mengetahuinya, kenalah belajar. Kalau mana-mana ayat yang kita tidak faham, maka telah ada penjelasannya daripada Rasulullah ﷺ. Sebagai contoh di dalam Al-Qur’an terdapat arahan untuk mengerjakan solat. Kemudian cara solat itu telah diterangkan dengan panjang lebar oleh baginda.

Ayat-ayat Al-Qur’an bukan sahaja indah dibaca, tetapi setiap ayatnya menjelaskan sesuatu. Ia jelas kepada mereka yang belajar dan mahu memahami. Kalau tidak belajar, dia akan baca kosong sahaja, tidak tahu apakah mesej yang hendak disampaikan.

Penyampaiannya juga adalah tepat. Ia menjelaskan apakah yang baik dan tidak, apa yang patut dilakukan dan apa yang patut ditinggalkan. Apa sahaja yang Allah ﷻ hendak sampaikan kepada manusia sebagai hidayah telah dijelaskan dalam 30 juzuk Al-Qur’an ini.

Diperjelaskan ayat-ayat Al-Qur’an itu secara terperinci. Yang belajar sahaja akan jelas maknanya. Mula-mula belajar pun tidak jelas juga, namun lama kelamaan kita akan faham. Kalau kita meluangkan masa untuk meneliti ayat-ayat Al-Qur’an itu (tadabbur) dan hati kita memang mahu untuk memahaminya.

Oleh itu, perkataan فُصِّلَتْ bermaksud Allah ﷻ telah pecahkan ayat-ayat itu satu persatu dan menjelaskan satu persatu. Namun ada juga tempat yang kita tidak akan tahu, seperti ayat tentang mutashabihat.

Satu lagi tafsir adalah Al-Qur’an ini adalah salinan daripada Kitab yang ada di Lauh Mahfuz. Ia telah lengkap di sana dan diturunkan sedikit demi sedikit kepada Rasulullah ﷺ dan para sahabat supaya mereka senang mempelajarinya dan mengamalkannya. Ini berbeza kalau ia diturunkan sekaligus dengan lengkap yang akan memberatkan mereka.

 

مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ

dari sisi Allah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya.

Allah ﷻ mengingatkan siapakah yang menurunkan Al-Qur’an ini. Ia daripada Allah ﷻ. Bukanlah ia daripada Jibril عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ pula kerana Jibril عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ hanya menyampaikannya.

Kalau ia daripada Allah ﷻ, maka tentu ia amat penting. Kalau kita dapat surat daripada orang besar-besar, daripada PM contohnya, tentu kita akan buka dan baca surat itu berkali-kali, bukan? Kita akan baca kerana ia penting kerana datang daripada orang penting kita. Bagaimana pula dengan Al-Qur’an ini? Sepatutnya kita kena beri perhatian kepadanya. Jikalau surat itu di dalam bahasa yang kita tidak faham, tentu kita akan cari orang yang boleh terangkan maknanya kepada kita, bukan? Kalau surat penting kita boleh buat begitu, maka takkan dengan Al-Qur’an yang terlebih penting ini kita buat tidak tahu sahaja?

Ayat-ayat Al-Qur’an adalah jelas kerana ia daripada Allah ﷻ yang Maha Bijaksana (حَكِيمٍ) dan mendalam pengetahuan-Nya. Dia amat tahu dengan makhluk-Nya. Allah ﷻ tahu luar dan dalam tentang kita. Dia tahu apa yang telah berlaku dan apa yang akan berlaku. Oleh itu, Allah ﷻ tahu apa yang kita perlukan, dan Allah ﷻ tahu bagaimana hendak menyampaikannya kepada kita.

Satu lagi sifat Allah ﷻ adalah خَبِيرٍ yang bermaksud pengetahuan Allah ﷻ amat mendalam, Dia tahu kedudukan keseluruhan sesuatu perkara dan Dia tahu kesudahan sesuatu perkara itu. Oleh itu, siapakah lagi yang lebih layak untuk memberitahu sesuatu perkara itu kepada kita kalau bukan Allah ﷻ? Terutama sekali perkara ghaib, kerana kalau bukan diberitahu tentang perkara ghaib daripada wahyu, kita tentu pasti tidak akan dapat tahu.

Ayat-ayat awal dalam Surah Hud ini memberitahu kita tentang apakah yang Allah ﷻ akan sebut dengan lebih mendalam dalam ayat-ayat seterusnya, iaitu akan menerangkan dengan sejelas-jelasnya. Sebagaimana dalam penulisan thesis, permulaan thesis itu akan menerangkan pengenalan dan objektif thesis itu.

Begitulah juga dengan permulaan ayat-ayat dari Surah Hud ini. Ia akan memberikan penerangan ringkas, dan kemudian akan diberikan penerangan yang lebih jelas dalam ayat-ayat seterusnya.


 

Hud Ayat 2: Apakah objektif utama yang Allah ﷻ hendak sampaikan dalam Al-Qur’an? Tentang Tauhid. Iaitu hendaklah kita hanya menyembah Allah ﷻ sahaja. Jangan sembah yang lain. Maka ini adalah Dakwa Pertama Surah ini – Sembah Allah ﷻ sahaja.

أَلّا تَعبُدوا إِلَّا اللَّهَ ۚ إِنَّني لَكُم مِّنهُ نَذيرٌ وَبَشيرٌ

Sahih International

[Through a messenger, saying], “Do not worship except Allah . Indeed, I am to you from Him a warner and a bringer of good tidings,”

Malay

(Al-Quran yang demikian sifatnya diturunkan oleh Allah) supaya janganlah kamu menyembah sesuatu pun melainkan Allah. (Katakanlah wahai Muhammad): “Sesungguhnya aku diutus oleh Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran (kepada orang-orang yang (ingkar), dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang (beriman).

 

أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ

janganlah kamu menyembah sesuatu pun melainkan Allah.

Inilah Maksud/Dakwa surah ini – iaitu hendaklah kita hanya menyembah Allah ﷻ sahaja. Iaitu kita hendaklah menghambakan diri kepada Allah ﷻ semata-mata. Maka ini adalah berkenaan Tauhid Uluhiyyah atau dinamakan Tauhid dalam Ibadat. Jangan buat ibadat kepada selain kepada Allah ﷻ.

Ada nafi dan ithbat di sini seperti kalimah la ilaaha illallah juga iaitu menafikan dahulu ibadat kemudian ditetapkan hanya ibadah kepada Allah ﷻ.

Semua Nabi-nabi dan rasul-rasul membawa mesej yang sama: iaitu hanya menyembah Allah ﷻ sahaja; Berdoa pun hanya kepada Allah ﷻ sahaja. Ia juga bermaksud tidak boleh menggunakan perantaraan (wasilah) dalam doa kita. Begitu ramai yang tidak faham, maka mereka akan menggunakan perantaraan untuk menyampaikan doa mereka kepada Allah ﷻ.

Mereka beranggapan Allah ﷻ tidak akan mendengar doa mereka kerana mereka orang yang berdosa. Itu adalah fahaman yang salah. Fahaman itu juga ada dalam agama-agama lain seperti Hindu, Buddha, Kristian dan Syiah. Maka, kalau ada pemahaman kita yang sama dengan agama lain, itu adalah tidak benar.

Apakah lagi maksud tidak ‘menyembah’ selain Allah ﷻ? Kita jangan hanya sangka yang ‘sembah’ itu hanya bermaksud ‘sujud’ sahaja. Kalau kita taat kepada seseorang yang berlawanan dengan taat kepada Allah ﷻ, itu sudah bermaksud ‘sembah’ atau mengabdikan diri kepada selain Allah ﷻ.

Pemujaan dan ibadat juga hanya kepada Allah ﷻ sahaja. Jangan buat ibadat kepada yang selain Allah ﷻ. Jangan berzikir kepada selain Allah ﷻ kerana zikir adalah juga satu ibadat, maka tidaklah boleh kita berzikir melainkan nama Allah ﷻ sahaja.

Selain daripada itu, kita mestilah hanya taat kepada Allah ﷻ sahaja. Berharap kepada Allah ﷻ sahaja. Takut hanya kepada Allah ﷻ sahaja kerana tujuan kita dijadikan adalah untuk menyembah dan memperhambakan diri kepada-Nya sahaja seperti disebut dalam Dzariyat:56

وَما خَلَقتُ الجِنَّ وَالإِنسَ إِلّا لِيَعبُدونِ
Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

Apakah maksud ibadah kepada-Nya? Adapun maksud ibadah secara istilah syari’at, para ulama memberikan beberapa definisi yang beraneka ragam. Di antara definisi terbaik dan terlengkap adalah yang disampaikan oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah رحمه الله:

Beliau mengatakan, “Ibadah adalah suatu istilah yang mencakup segala sesuatu yang dicintai Allah dan diredhai-Nya, baik berupa perkataan mahupun perbuatan, yang tersembunyi (batin) mahupun yang nampak (lahir). Maka solat, zakat, puasa, haji, berbicara jujur, menunaikan amanah, berbakti kepada kedua orang tua, menyambung tali kekerabatan, menepati janji, memerintahkan yang ma’ruf, melarang daripada yang munkar, berjihad melawan orang-orang kafir dan munafiq, berbuat baik kepada tetangga, anak yatim, orang miskin, ibnu sabil (orang yang kehabisan bekal di perjalanan), berbuat baik kepada orang atau haiwan yang dijadikan sebagai pekerja, memanjatkan do’a, berzikir, membaca Al Qur’an dan lain sebagainya adalah termasuk bahagian daripada ibadah.
Begitu pula rasa cinta kepada Allah dan Rasul-Nya, takut kepada Allah, inabah (kembali taat) kepada-Nya, memurnikan agama (amal ketaatan) hanya untuk-Nya, bersabar terhadap keputusan (takdir)-Nya, bersyukur atas nikmat-nikmat-Nya, merasa redha terhadap qadha/takdir-Nya, tawakal kepada-Nya, mengharapkan rahmat (kasih sayang)-Nya, merasa takut daripada seksa-Nya dan lain sebagainya itu semua juga termasuk bahagian daripada ibadah kepada Allah.” (Al ‘Ubudiyah, cet. Maktabah Darul Balagh hal. 6).

Kalau dilihat daripada definisi ibadah di atas, maka ada banyak perkara yang dikira sebagai ibadah. Jikalau kita rasa solat, puasa, zakat dan seumpamanya sahaja sebagai ibadah, maka kita sudah tersilap sebenarnya. Ibadah ini boleh dilakukan sepanjang masa, bukan hanya ketika solat, ketika haji sahaja. Maka kita kena reset minda kita ini dan jangan sangka ibadah itu terhad sahaja. Bayangkan, kalau berjimak dengan isteri pun mendapat pahala juga seperti disebut di dalam satu hadith, yang diriwayatkan oleh Abu Zarr al-Ghifari رضي الله عنه:

وَبُضْعُ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ، قِيلَ‏:‏ فِي شَهْوَتِهِ صَدَقَةٌ‏؟‏ قَالَ‏:‏ لَوْ وُضِعَ فِي الْحَرَامِ، أَلَيْسَ كَانَ عَلَيْهِ وِزْرٌ‏؟‏ ذَلِكَ إِنْ وَضَعَهَا فِي الْحَلاَلِ كَانَ لَهُ أَجْرٌ
Dan kemaluan salah seorang kamu juga ada sedekah. Ditanyakan: Pada syahwat seseorang juga terdapat sedekah ? Baginda menjawab: Kalau diletakkan syahwat pada tempat yang haram (berzina) tidakkah seseorang itu mendapat dosa? Begitulah juga apabila syahwat diletakkan di tempat yang halal (persetubuhan suami isteri) maka dia mendapat pahala.
(Riwayat Bukhari dalam Al-Adab al-Mufrad (227))

 

إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ

Sesungguhnya aku kepada kamu, dari Allah, sebagai pemberi amaran dan pembawa berita gembira.

Rasulullah ﷺ disuruh memberitahu yang baginda adalah utusan Allah ﷻ sahaja. Tugas baginda adalah menyampaikan wahyu dan berita daripada Allah ﷻ. Bukanlah berita itu daripada Rasulullah ﷺ. Maka janganlah ambil mudah dan buat tidak tahu sahaja dengan apa yang disampaikan oleh baginda.

Sesiapa yang ingkar, kita kena beri ancaman kepada mereka. Kita kena beritahu kalau ada perbuatan mereka yang syirik. Jangan kita buat tidak tahu sahaja. Jangan kita takut hendak memberitahu mereka. Hendaklah kita memberitahu bahawa mereka akan masuk neraka disebabkan oleh perbuatan mereka. Kita beri peringatan itu adalah kerana kita kisah tentang mereka. Kita tidak mahu mereka terjerumus ke dalam neraka.

Kalimah نَذِيرٌ ini bermaksud meletakkan ketakutan kepada seseorang namun ini bukanlah tentang takut kepada mara bahaya seperti harimau, gempa bumi dan sebagainya, tetapi tentang hal agama. Ia diberikan kerana sifat kasih sayang kepada orang yang diberi peringatan itu. Iaitu tidak mahu orang yang diberi peringatan itu gagal di dunia dan akhirat.

Selain daripada memberi ancaman, Nabi ﷺ juga ditugaskan untuk memberi berita gembira bahawa perbuatan baik akan dibalas dengan baik.

Oleh itu, tugas utama Nabi ﷺ ada dua: memberi peringatan dan memberi berita gembira. Dalam ayat ini, apabila نَذِيرٌ (peringatan) disebut sebelum بَشِيرٌ (berita gembira), bermaksud surah Hud ini akan ada lebih banyak tentang ancaman berbanding berita gembira. Kerana itulah surah ini banyak mengandungi kisah-kisah tentang umat terdahulu yang telah dihancurkan disebabkan mereka menolak ajakan dakwah daripada Nabi-Nabi mereka. Kisah-kisah itu untuk memberi ancaman kepada kita.

Pengajaran kepada kita adalah kepentingan untuk memberi peringatan kepada manusia. Kalau ia telah ditugaskan kepada Nabi Muhammad ﷺ, maka kita sebagai umatnya juga ditugaskan untuk memikul tugas baginda setelah ketiadaan baginda. Namun adakah kita telah menjalankannya? Ini yang menakutkan kita. Adakah kita sampaikan ajaran wahyu ini kepada manusia?

Ya mungkin ada. Mungkin kita mengajar, mungkin kita menulis di blog, di FB dan sebagainya. Adakah kita pergi kepada orang-orang yang tidak terfikir pun tentang agama dan mengingatkan mereka? Ini kerana kalau yang sudah datang kelas, itu menandakan mereka sudah mahu kepada agama, tinggal diajar sahaja; kalau yang baca post anda di FB, adakah itu sudah cukup memberi kesan kepada mereka? Akan tetapi bagaimana orang yang jauh daripada agama, atau orang yang tidak mendapat akses kepada maklumat agama? Siapa yang akan sampaikan kepada mereka? Allahu Akbar!

Dalam ayat-ayat seterusnya, akan diberikan dengan lebih banyak lagi tentang ancaman-ancaman dan berita gembira yang dimaksudkan. Maknanya, ayat ini masih lagi ayat pengenalan tentang apakah yang akan disampaikan seterusnya dalam surah Hud ini nanti.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 28 Julai 2023

Ringkasan Surah Hud


Rujukan:

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Taimiyyah Zubair

Tafsir Ibn Kathir

Ustaz Solahuddin

Maariful Qur’an

Tafsir Al-Azhar Prof. HAMKA

Ustaz Abdul Muien

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

2 thoughts on “Tafsir Surah Hud Ayat 1 – 2 (Peringatan tentang Tauhid Ilahiyah)”

  1. Tiada Tadabbur ayat

    مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ

    di page ini. Yang ada adalah pengulangan tadabbur ayat

    ثُمَّ فُصِّلَتْ

    Terima kasih

    Like

Leave a comment