Tafsir Surah Qasas Ayat 10 – 13 (Musa kembali kepada ibunya)

Ayat 10: Kalau kita bayangkan kisah Nabi Musa عليه السلام ini sebagai satu filem, sekarang kamera beralih balik kepada ibu Nabi Musa عليه السلام yang kesedihan kerana kehilangan anaknya. Dalam masa yang sama, pada kamera yang lain, sedang ditunjukkan Asiah pula kegembiraan kerana baru mendapat anak.

وَأَصبَحَ فُؤادُ أُمِّ موسىٰ فٰرِغًا ۖ إِن كادَت لَتُبدي بِهِ لَولا أَن رَّبَطنا عَلىٰ قَلبِها لِتَكونَ مِنَ المُؤمِنينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And the heart of Moses’ mother became empty [of all else]. She was about to disclose [the matter concerning] him had We not bound fast her heart that she would be of the believers.

(MELAYU)

Dan menjadi kosonglah hati ibu Musa. Sesungguhnya hampir saja dia menyatakan rahsia tentang Musa, seandainya tidak Kami teguhkan hatinya, supaya dia termasuk orang-orang yang percaya (kepada janji Allah).

 

وَأَصبَحَ فُؤادُ أُمِّ موسىٰ فٰرِغًا

Dan menjadi kosonglah hati ibu Musa.

Hati ibu Nabi Musa عليه السلام menjadi kosong sekosong-kosongnya kerana kehilangan anak yang disayanginya. Tak ingat benda lain, asyik gelisah tentang Musa عليه السلام sahaja. Buat apa pun sudah tak kena.

Nama ibu Nabi Musa عليه السلام  ini dikatakan Aminah. Allahu a’lam tentang kesahihannya. Oleh kerana nama ini tidak penting, maka tidaklah kita kena periksa dengan teliti sama ada ia benar atau tidak. Kalau ia penting, sudah tentu Allah ﷻ akan beritahu kita namanya.

 

إِن كادَت لَتُبدي بِهِ لَولا أَن رَّبَطنا عَلىٰ قَلبِها

Sesungguhnya hampir saja dia menyatakan rahsia tentang Musa, seandainya tidak Kami teguhkan hatinya,

Kalau diikutkan hatinya maka tentu beliau akan terus melihat kepada anaknya semasa anaknya itu sedang hanyut di dalam sungai dan mungkin beliau akan terjun dan mengambil kembali anaknya itu.

Atau mungkin sahaja beliau cakap bahawa yang di istana Firaun itu anaknya. Kerana dia sudah tahu tentang anaknya itu di istana Firaun kerana kakak Nabi Musa عليه السلام telah mengekor adiknya itu hanyut ke mana (akan disebut dalam ayat selepas ini).

Tetapi Allah ﷻ telah teguhkan hati ibu ini. Pada mulanya Allah ﷻ gunakan kalimah فُؤادُ dalam potongan yang awal, dan dalam potongan ini, hati menjadi قَلبِ iaitu hati yang biasa sahaja. Kalau فُؤادُ bermaksud hati juga, tetapi hati yang bergelora dengan perasaan. Tapi kalau digunakan قَلبِ, ia adalah dalam bentuk hati yang dalam keadaan normal.

 

لِتَكونَ مِنَ المُؤمِنينَ

supaya dia termasuk orang-orang yang percaya (kepada janji Allah).

Dengan kesabaran itu ibu Nabi Musa عليه السلام menjadi seorang yang berkedudukan ‘mukminah’. Allah ﷻ berfirman yang beliau menjadi seorang mukminah kerana itulah balasan yang Allah ﷻ berikan kepadanya kerana beliau telah melalui satu trauma dan beliau bersabar dengannya. Itulah sebaik-baik hadiah yang Allah ﷻ berikan kepada manusia iaitu iman. Setelah melalui ujian kesabaran, maka dia mendapat balasan.

Jadi akhirnya Nabi Musa عليه السلام ada dua orang ibu yang hebat yang memberi penjagaan dan ajaran kepadanya. Seorang ibu daripada bangsa Qibti (Asiah) dan seorang lagi ibu daripada Bani Israel (Aminah). Kedua-dua ibu itu adalah wanita yang hebat kerana merekalah yang menjadi guru yang awal kepada baginda dan menjadikan baginda seorang yang hebat juga.


 

Ayat 11:

وَقالَت لِأُختِهِ قُصّيهِ ۖ فَبَصُرَت بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُم لا يَشعُرونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And she said to his sister, “Follow him”; so she watched him from a distance while they perceived not.

(MELAYU)

Dan berkatalah ibu Musa kepada saudara Musa yang perempuan: “Ikutilah dia” Maka melihat olehnya Musa dari jauh, sedang mereka tidak mengetahuinya,

 

وَقالَت لِأُختِهِ قُصّيهِ

Dan berkatalah ibu Musa kepada saudara Musa yang perempuan: “Ikutilah dia”

Ibu Nabi Musa عليه السلام menyuruh kakak Nabi Musa عليه السلام untuk pergi ikut dan tengok ke mana perginya peti yang mengandungi Nabi Musa عليه السلام itu. Nama kakak itu dikatakan sebagai Maryam binti Imran (bukan Maryam ibu Nabi Isa عليه السلام).

Pendek sahaja arahan ibu Nabi Musa itu. Pepatah Arab ada mengatakan lebih kurang begini: “Berikan arahan kepada orang yang bijak dan jangan beri maklumat yang terlalu banyak”. Maknanya tidak perlu cakap banyak kalau orang yang dipilih itu sudah bijak kerana mereka sudah pandai dan kalau kita beritahu dengan terperinci perkara yang perlu dilakukan, itu adalah penghinaan kepada intelektual mereka.

Macam kita nak suruh anak kita mengambil barang dalam bilik kita. Kalau kita pilih anak yang sudah agak dewasa, kita boleh katakan sahaja: “Ambilkan buku daddy yang daddy selalu baca tu….”. Dia sudah boleh agak buku mana yang kita hendak. Tapi kalau kita suruh kepada anak yang kecil, sudah tentulah kita kena beri arahan lebih: “Buku warna merah dalam laci sebelah atas, bukan buku yang warna biru….” dan seterusnya.

Jadi ibu Nabi Musa عليه السلام memberikan arahan pendek sahaja kepada kakak Nabi Musa عليه السلام itu untuk memerhatikan apa yang terjadi kerana kakaknya itu seorang yang bijak. Jadi surah ini memang banyak mengandungi kisah wanita-wanita yang hebat – ibu Nabi Musa, Asiah isteri Firaun dan sekarang kita baca satu lagi karektor baru, kakak Nabi Musa.

 

فَبَصُرَت بِهِ عَن جُنُبٍ

Maka dia melihat Musa dari jauh, 

Jadi kakak Nabi Musa عليه السلام itu hanya memerhatikan dari tepi sahaja. Dia tengok daripada jauh sahaja supaya dia tidak dilihat oleh orang ramai (orang Qibti atau para tentera). Dan tentunya dia kena ikut perjalanan peti itu dalam jarak yang jauh kerana istana Firaun bukannya dekat dengan kampung mereka.

 

وَهُم لا يَشعُرونَ

sedang mereka tidak mengetahuinya,

Dia tengok dengan ekor matanya sahaja dan tidaklah merenung kepada peti itu sampaikan tidak ada orang yang perasan tentang kotak itu. Mungkin dia buat macam dia jalan-jalan kutip bunga dan sebagainya. Atau dia buat seperti sedang bermain-main di tepi sungai.

Maka tidaklah dia merenung tanpa berkelip mata kepada peti itu. Jadi kita boleh tahu daripada maklumat ini yang kakak Nabi Musa عليه السلام itu adalah seorang yang bijak.


 

Ayat 12:

۞ وَحَرَّمنا عَلَيهِ المَراضِعَ مِن قَبلُ فَقالَت هَل أَدُلُّكُم عَلىٰ أَهلِ بَيتٍ يَكفُلونَهُ لَكُم وَهُم لَهُ نٰصِحونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

And We had prevented from him [all] wet nurses before,¹ so she said, “Shall I direct you to a household that will be responsible for him for you while they are to him [for his upbringing] sincere?”

  • Prior to that, Moses had refused to nurse from any other woman.

(MELAYU)

dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mahu menyusui(nya) sebelum itu; maka berkatalah saudara Musa: “Mahukah kamu aku tunjukkan kepadamu ahlul bait yang akan memeliharanya untukmu dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?”.

 

وَحَرَّمنا عَلَيهِ المَراضِعَ مِن قَبلُ

dan Kami cegah Musa daripada menyusu kepada perempuan-perempuan yang mahu menyusui(nya) sebelum itu;

Apabila Asiah ibu angkat Nabi Musa عليه السلام telah dapat Nabi Musa عليه السلام maka tentunya beliau cuba untuk mengupah banyak wanita untuk cuba menyusukan Nabi Musa عليه السلام. Akan tetapi baginda tidak mahu menyusu dengan mereka kerana Allah ‎ﷻ tidak benarkan. Ini adalah dalam perangan Allah ﷻ untuk mengembalikan baginda kepada ibunya yang sebenar.

Ini adalah kerana Nabi Musa عليه السلام sudah pernah dibiasakan dengan susu ibunya dan kerana itulah Allah ‎ﷻ telah ilhamkan kepada ibunya untuk susukan Nabi Musa عليه السلام sebelum membalingnya ke dalam sungai. Maka Nabi Musa عليه السلام hanya mahu susu ibunya kerana baginda telah rasa susu ibunya itu.

Maka tentulah Nabi Musa عليه السلام kelaparan dan Asiah berterusan mencari perempuan yang boleh menyusukan baginda tetapi tidak ada yang berjaya maka tentulah telah dihantar orang untuk mencari siapa lagi yang boleh menyusukannya. Dan waktu itulah kakak Nabi Musa عليه السلام tahu tentang perkara itu. Maka dia telah mendapat idea bagaimana hendak mengembalikan adiknya itu ke rumahnya.

 

فَقالَت هَل أَدُلُّكُم عَلىٰ أَهلِ بَيتٍ يَكفُلونَهُ لَكُم

maka berkatalah saudara Musa: “Mahukah kamu aku tunjukkan kepadamu ahlul bait yang akan memeliharanya untukmu

Kakaknya dengan bijak sekali memberi cadangan untuk pergi ke satu rumah yang boleh menjaga Nabi Musa عليه السلام tetapi dia tidaklah sampai memberitahu yang itu adalah rumah ibu Nabi Musa عليه السلام sendiri. Dia pun tidak beritahu yang itu adalah rumahnya sendiri.

 

وَهُم لَهُ نٰصِحونَ

dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?”.

Dan kakak itu memberitahu yang keluarga itu baik dan mereka akan menjaga Nabi Musa عليه السلام itu dengan baik. Kalimah ن ص ح bermaksud ‘ikhlas’. Kerana itu kalau nasihat, ia bermaksud nasihat yang ikhlas. Maknanya si kakak ini telah siap promosi lagi emaknya itu.

Ibnu Abbas رضي الله عنهما mengatakan bahawa setelah saudara perempuan Musa عليه السلام mengatakan hal itu kepada mereka, maka mereka menangkapnya kerana merasa curiga terhadapnya, lalu mereka menanyainya, “Apakah yang menyebabkan kamu mengetahui bahawa ahli bait itu pasti akan menyayangi bayi ini dan memperlakukannya dengan kasih sayang?”

Kakak perempuan Musa عليه السلام menjawab, “Perlakuan baik mereka terhadap bayi ini dan kasih sayang mereka kepadanya ialah kerana mereka menginginkan agar raja gembira, juga mengharapkan imbalan jasa daripadanya.” Berkat alasannya itu saudara perempuan Musa عليه السلام dilepaskan oleh mereka. Lihatlah bagaimana menjawab pun kakaknya itu pandai.

Setelah dia mengatakan alasannya itu, selamatlah dia daripada gangguan mereka, lalu mereka pergi bersamanya ke rumahnya. Setelah sampai di rumahnya mereka masuk dengan membawa Musa عليه السلام kepada ibunya. Ibu Musa عليه السلام terus menyusukan baginda tanpa sebarang masalah yang mana hal tersebut membuat mereka sangat gembira.

Kemudian dikirimlah seorang pembawa berita gembira kepada isteri Fir’aun, lalu isteri Fir’aun memanggil ibu Musa عليه السلام untuk mengadap kepadanya. Setelah ibu Musa عليه السلام sampai di istana isteri Raja Fir’aun, maka beliau diperlakukan dengan baik dan dihormati serta diberinya hadiah yang berlimpah, sedangkan isteri Fir’aun tidak mengetahui bahawa sebenarnya dia adalah ibu kandung bayi itu. Yang diketahui oleh isteri Fir’aun hanyalah Musa عليه السلام sesuai dan selesa menyusu dengannya.

Kemudian Asiah isteri Fir’aun meminta kepada Aminah ibu Musa عليه السلام untuk tinggal di istana sambil menyusui bayi itu, tetapi ibu Musa عليه السلام menolak dengan alasan bahawa sesungguhnya beliau mempunyai suami serta mempunyai ramai anak, maka tidak mampu tinggal di istana dan meninggalkan mereka. Tetapi jika isteri Fir’aun menyetujui, dia mahu menyusuinya di rumahnya sendiri.

Akhirnya isteri Fir’aun menyetujui usulnya dan memberinya perbelanjaan, pakaian, hubungan yang akrab, perlakuan yang baik, dan hadiah yang berlimpah.

Pada akhirnya ibu Musa عليه السلام pulang ke rumahnya dengan membawa anaknya dengan hati yang puas lagi disukai. Ternyata Allah ‎ﷻ telah menggantikannya dengan rasa aman berbanding sebelumnya beliau selalu dicengkam oleh rasa takut dan risau yang mendalam. Di samping itu juga, Allah ‎ﷻ memberinya kemuliaan dan kedudukan serta rezeki yang mengalir secara berlimpah.

Akhirnya nanti keluarga Nabi Musa عليه السلام akan menjadi rapat dengan istana kerana mereka sudah menjadi pekerja istana dan kerana itulah juga nanti Nabi Harun عليه السلام selamat dan mereka tidak dibunuh atau diganggu. Maknanya, mereka sudah dikira keluarga kroni raja.


 

Ayat 13:

فَرَدَدنٰهُ إِلىٰ أُمِّهِ كَي تَقَرَّ عَينُها وَلا تَحزَنَ وَلِتَعلَمَ أَنَّ وَعدَ اللهِ حَقٌّ وَلٰكِنَّ أَكثَرَهُم لا يَعلَمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

So We restored him to his mother that she might be content and not grieve and that she would know that the promise of Allāh is true. But most of them [i.e., the people] do not know.

(MELAYU)

Maka kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya senang hatinya dan tidak berduka cita dan supaya dia mengetahui bahawa janji Allah itu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.

 

فَرَدَدنٰهُ إِلىٰ أُمِّهِ كَي تَقَرَّ عَينُها وَلا تَحزَنَ

Maka kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya senang hatinya dan tidak berduka cita

Maka dengan cara menjadi ibu susuan itulah Nabi Musa عليه السلام telah dikembalikan kepada ibunya (dan ke rumahnya sendiri) untuk menyusuinya dan dengan ini Allah telah memenuhi janjinya untuk mengembalikan Nabi Musa عليه السلام kepada ibunya (semasa Allah ilhamkan kepada ibu Nabi Musa عليه السلام semasa dibaling anaknya ke sungai).

Bayangkan betapa untungnya beliau: Sudahlah dapat kembali anaknya, dapat pula upah dari istana sebagai pekerja istana yang tentunya agak lumayan juga.

Maka hilanglah kesedihan ibu Nabi Musa عليه السلام kerana beliau telah mendapat anaknya kembali. Maka lihatlah bagaimana hebatnya perancangan Allah ‎ﷻ dari awalnya menyuruh ibunya menyusukan Nabi Musa عليه السلام di mana baginda diprogram agar sesuai hanya dengan susu ibunya sahaja. Jadi apabila baginda tidak mahu meminum susu orang lain akhirnya hanya susunya sahaja yang diterima dan dapatlah beliau menimang anaknya kembali.

Semua ini tentunya berlaku dengan cepat kerana jika tidak diberi susu kepada Nabi Musa عليه السلام tentulah baginda akan mati. Oleh sebab itu, besar kemungkinan dalam masa sehari sahaja ibu Nabi Musa عليه السلام telah mendapat anaknya kembali.

Begitulah cara kita bergantung kepada Allah ﷻ di mana kita hanya minta apa yang kita hendak dan terpulang kepada Allah ﷻ bagaimana Dia merancang untuk memberikan perkara itu kepada kita.

Sebagai contoh kita mungkin berdoa untuk dimurahkan rezeki tetapi mungkin tiba-tiba kita dibuang kerja dan kita sudah takut, tetapi mungkin Allah ﷻ hendak kita dapat kerja yang lain ataupun dapat idea untuk buat perniagaan yang lebih menguntungkan kita. Percayalah kepada jalan yang Allah ﷻ telah tetapkan.

Dengan pulangnya bayi itu kepadanya semula maka tenanglah dan sejuklah mata ibu Nabi Musa عليه السلام. Dan bukan saja beliau kegembiraan tetapi Asiah juga gembira kerana beliau mendapat bayi, dan bayinya itu telah dapat menyusu dan diasuh oleh orang yang baik pula.

 

وَلِتَعلَمَ أَنَّ وَعدَ اللهِ حَقٌّ

dan supaya dia mengetahui bahawa janji Allah itu adalah benar, 

Dan yakinlah ibu Nabi Musa عليه السلام dengan janji Allah ﷻ untuk mengembalikan anaknya itu dan beliau bukan saja percaya tetapi sudah ke tahap ‘yakin’ kerana beliau nampak sendiri bagaimana janji Allah ﷻ itu dipenuhi. Kalau sebelum itu beliau mendapat ilham sahaja dan waktu itu pun beliau sudah percaya (tapi belum yakin lagi).

Dan apabila beliau dapat melihat sendiri bagaimana janji Allah ﷻ dipenuhi maka tentulah beliau menjadi seorang yang imannya amat-amat tinggi dan apabila seorang ibu itu mempunyai iman yang tinggi maka beliau dapat mendidik Nabi Musa عليه السلام dengan iman yang hebat.

 

وَلٰكِنَّ أَكثَرَهُم لا يَعلَمونَ

tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.

Kebanyakan manusia tidak yakin dengan janji Allah ﷻ kerana mereka tidak dapat melihat kebenaran. Dan kerana itu ramai yang resah gelisah dengan apa-apa yang terjadi kepada dirinya kerana dia tidak nampak perancangan Allah ﷻ. Dan mereka tidak benar-benar tawakkal kepada Allah ﷻ.

Dan kalau mereka doa dan tidak dapat apa yang mereka minta, mereka jadi resah gelisah. Padahal, entah Allah ﷻ telah berikan perkara yang lebih baik daripada apa yang mereka minta. Sebagai contoh, katakanlah kita minta jadi kaya tetapi Allah ﷻ tidak berikan. Kerana mungkin kalau kita jadi kaya, maka agama kita akan rosak, maka Allah ﷻ tidak berikan kekayaan, tetapi Allah ﷻ beri iman yang kuat kepada kita.

Ayat ini juga bermaksud yang orang-orang di istana itu tidak dapat mengesan bahawa Nabi Musa عليه السلام itu adalah anak wanita yang menyusukannya itu. Mungkin ada yang tahu tetapi kebanyakannya tidak tahu. Mungkin ada daripada pekerja-pekerja istana itu yang dapat kesan kerana mereka lihat bagaimana rapatnya bayi itu dengan wanita itu; dan juga mereka teringat yang perempuan muda itulah yang memberi cadangan untuk minta wanita itu yang menyusukan. Dan kemudian mereka nampak eh eh, anak wanita itu rupanya…

Tetapi nampaknya walaupun mereka tahu mereka tidak mahu bocorkan rahsia itu kepada Firaun.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 22 Julai 2020


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s