Tafsir Surah al-Hijr Ayat 1 – 3 (Panjangnya angan-angan)

Pengenalan:

Surah ini dinamakan Al-Hijr mengambil sempena nama tempat tinggal kaum Tsamud. Erti yang asal daripada kalimat ini ialah “Batu Besar”, atau “Batu Gunung”. Disebut tempat tinggal kaum Tsamud itu dengan al-Hijr, kerana negeri mereka terjadi daripada lembah-lembah dan gunung-gunung batu. Akan tetapi mereka mempunyai kepintaran membangun rumah-rumah dan gedung-gedung yang indah megah, yang dapat mempertalikan bukit-bukit dengan lembah, dan dapat memahat batu-batu gunung itu untuk dijadikan bangunan. Diambil nama tempat mereka itu menjadi nama surah ini, kerana kisah mereka ada tersebut pada ayat 80 sampai ayat 84.

Nabi mereka adalah Nabi Saleh عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan baginda adalah salah satu di antara Nabi-nabi yang dibangkitkan dalam kalangan bangsa Arab. Nabi-nabi daripada Arabi ialah Nabi Hud عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ, Nabi Saleh عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan Nabi Muhammad ﷺ. Termasuk juga Nabi Arabi adalah Nabi Ismail عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ, sebab baginda diutus kepada Bani Jurhum yang daripada bangsa Arab.

Dakwa Surah ini adalah tentang Tauhid. Allah ‎ﷻ hendak beritahu kita yang manusia lalai leka tidak menerima tauhid adalah kerana mereka leka dengan dunia. Maka surah ini mengingatkan kita supaya jangan terpengaruh dan lalai dengan dunia. Khulasah (ringkasan) surah ini adalah kalau tidak juga mahu terima Tauhid, akhirnya manusia itu akan dikenakan azab. Ini seperti yang terjadi kepada Ashabul Hijr yang akan diceritakan nanti.

Di hujung Surah Ibrahim telah disebut tentang Ulul Albaab dan penyesalan orang kafir. Maka disambung di dalam Surah Hijr ini penyesalan orang kafir setelah dikenakan dengan azab.

Surah ini diturunkan di peringkat awal Makkah dan kerana itu ayat-ayatnya pendek-pendek sahaja. Ada keindahan pada bacaan surah ini menunjukkan keindahan pembacaan Al-Qur’an. Hujungnya pun sama sahaja dan ada ritma yang indah dan amat sedap dibaca.

Begitulah Al-Qur’an mesti dialami dengan pendengaran (mesti didengari selalu). Maksud asal Al-Qur’an pun adalah ‘bacaan’. Orang Islam, kalau tidak faham Al-Qur’an pun, sekurang-kurangnya mereka dapat menghargai keindahan bacaan Al-Qur’an yang berlagu. Kalau dibaca dengan tartil, tajwid dan makhraj yang betul, ia amat merdu sekali.

Dalam surah ini kita akan bertemu dengan kisah iblis yang ketiga. Sebelum ini telah ada kisah iblis dalam surah Baqarah dan A’raf. Dalam surah ini pula tentang dialog dia dengan Allah ﷻ. Maka di sini dikisahkan kembali tentang pertentangan Manusia Pertama, Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dengan lblis, dan betapa Iblis diberi kesempatan melakukan tipudayanya kepada Insan, dan Tuhan memberi ingat kepada lblis bahawa hamba-hamba Tuhan yang ikhlas tidaklah akan dapat dikuasainya, sehingga meninggalkan kesan dalam jiwa kita bahawasanya keselamatan kita hanya akan terjamin bilamana mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah ﷻ dengan sungguh-sungguh pengabdian.

Kemudian ada kisah Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ. Ada kisah tambahan dengan Surah Ibrahim sebelum ini. Allah ﷻ banyak mempersembahkan dimensi lain bagi kisah yang sama. Ini salah satu daripada keindahan penceritaan dalam Al-Qur’an. Maknanya, untuk tahu kisah penuh Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dalam Al-Qur’an, hendaklah dibaca kesemua surah agar menjadi sebuah cerita yang lengkap.

Kemudian akan disebut kisah Nabi Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan Nabi Luth عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan kemudian kisah lain. Akhirnya kembali kepada perkara asal iaitu tasliah kepada Nabi. Marilah kita tadabbur ayat-ayat surah ini satu persatu, in sha Allah.

Surah Hijr merupakan surah Makkiyah yangditurunkan pada tahun ke 11 hingga 13 di Makkah. Ia merupakan surah ke 15 dalam tertib mushaf dan mengandungi 99 ayat. Surah ini terdiri daripada 6 ruku’ dan 5 Perenggan Makro seperti berikut:

Perenggan Makro 1: (Ayat 1 hingga Ayat 15)
Mengandungi ancaman kebinasaan kerana melabel Nabi Muhammad ﷺ gila dan mengolok-olok Al-Qur’an.

Perenggan Makro 2: (Ayat 16 hingga Ayat 25) merupakan Dalil Afaqi (alam). Lihatlah ayat-ayat Allah ﷻ di alam semesta sebagai bukti adanya akhirat.

Perenggan Makro 3: (Ayat 25 hingga Ayat 50) merupakan Dalil Anfusi (diri). Renungan dan mencari kesimpulan dalam diri daripada Kisah Nabi Adam عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ dan Iblis, Pertentangan Baik dan Buruk. Hukum balasan Baik dan Buruk.

Perenggan Makro 4: (Ayat 51 hingga Ayat 84) mengandungi Dalil Tarikihi (sejarah). Kisah teladan daripada sejarah. Kaum-kaum yang dibinasakan Kaum Nabi Lut, Penduduk Aikah dan penduduk Al-Hijr.

Perenggan Makro 5: (Ayat 85 hingga Ayat 99) mengandungi motivasi dan pujukan kepada Nabi Muhammad ﷺ dan pejuang tauhid. Surah ini diturunkan di waktu Nabi ﷺ dan para sahabatnya ditentang keras oleh Musyrikin Makkah. Mengetahui kisah-kisah Nabi terdahulu membuatkan hati Nabi Muhammad ﷺ lebih tabah.

Mesej Utama Surah

1. Dalil Afaqi (alam), Anfusi (diri) dan Tarikihi (sejarah)
Gunakan mata, deria, akal dan hati untuk menerima tauhid dan beriman tentang Hari Akhirat. Cara untuk mengenal Allah ﷻ:

a) Mempelajari ayat-ayat yang berada di luar wujud manusia. Hal yang demikian disebut ayat Āfāqi.
b) Mempelajari ayat-ayat Allah ﷻ yang ada di tubuh dan dalam jiwa manusia. Hal yang demikian disebut ayat Ānfusi.
c) Mempelajari pula bukti-bukti daripada kesan sejarah (Dalil Tarikhi)

2. Setiap kaum ada zamannya
Rujuk ayat 4 dan 5: Dan Kami tiada membinasakan sesuatu negeri pun, melainkan ada baginya ketentuan masa yang ditetapkan. Tidak ada suatu umat pun yang dapat mendahului ajalnya, dan tidak (pula) dapat mengundurkan(nya).

3. Mempersendakan Rasul utusan Allah ﷻ dan menolak Al-Qur’an adalah punca sesuatu kaum itu dibinasakan. Ini boleh dilihat dalam ayat 11 hingga 13:
Ayat 11: Dan tidak datang seorang rasul pun kepada mereka, melainkan mereka selalu memperolok-oloknya.
Ayat 12: Demikianlah, Kami memasukkan (rasa ingkar dan memperolok-olokkan itu) ke dalam hati orang-orang yang berdosa (orang-orang kafir).
Ayat 13: mereka tidak beriman kepadanya (Al-Qur’an) dan sesungguhnya telah berlalu sunnatullah terhadap orang-orang dahulu.

Dalil Aqli Afaqi dapat dibuktikan jelas dengan fakta sains:

1. Angin sebagai agen pendebungaan
Rujuk ayat 22: Dan Kami telah meniupkan angin untuk mengahwinkan (tumbuh-tumbuhan) dan Kami turunkan hujan dari langit, lalu Kami beri minum kamu dengan air itu, dan sekali-kali bukanlah kamu yang menyimpannya.

2. Komposisi unsur kimia manusia sama dengan unsur kimia tanah
Rujuk ayat 26: Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) daripada tanah liat kering (yang berasal) daripada lumpur hitam yang diberi bentuk.

Manakala Dalil Tarikihi pula dapat dilihat dalam ayat-ayat berikut:

Allah ﷻ kata kota kaum yang dibinasakan itu terletak di laluan umum yang jelas. Antara kaedah arkeologi mencari tapak kota purba ialah dengan mengambil gambar dari udara laluan kafilah-kafiah zaman dahulu. Kesan binaan kota mereka dahulu masih dapat dilihat oleh manusia hari ini sebagai pengajaran.

Ayat 79: maka Kami membinasakan mereka. Dan sesungguhnya kedua kota itu benar-benar terletak di jalan umum yang terang.
Ayat 82: dan mereka memahat rumah-rumah daripada gunung-gunung batu (yang didiami) dengan aman.
Ayat 83: Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang mengguntur di waktu pagi

Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang mengguntur di waktu pagi [15:83]


 

Hijr Ayat 1: Surah ini mempunyai 5 Perenggan Makro. Ayat 1 – 15 adalah Perenggan Makro Pertama. Ia berkenaan ancaman kerana melabel Nabi ﷺ gila dan mengolok-olok Al-Qur’an.

الر ۚ تِلكَ ءآيٰتُ الكِتٰبِ وَقُرءآنٍ مُّبينٍ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Al-Ḥijr: The Valley of Stone. It was inhabited by the tribe of Thamūd (mentioned in verses 8084), who carved palaces and dwellings out of the rock.

Alif, Lām, Rā.¹ These are the verses of the Book and a clear Qur’ān [i.e., recitation].

  • See footnote to 2:1.

(MELAYU)

Alif, laam, raa. (Surat) ini adalah (sebahagian daripada) ayat-ayat Al-Kitab (yang sempurna), iaitu (ayat-ayat) Al Qur’an yang memberi penjelasan.

 

الر

Alif, laam, raa.

Kita tidak tahu makna huruf ini kerana ia adalah perkara ghaib. Huruf-huruf sebegini dinamakan huruf muqattaah. Dari segi bahasa bermaksud: huruf yang dipotong-potong. Kita tidak tahu apakah maksudnya. Ia tidak difahami kerana tidak diajar oleh Nabi ﷺ dan para sahabat pun tidak bertanyakan maksudnya. Rasulullah ﷺ pula tidak beritahu (kalau baginda tahu) kerana ia tidak perlu untuk diketahui kerana kalau ia perlu diketahui oleh umat Islam, pasti baginda sudah menyampaikannya.

Ada pendapat yang mengatakan bukanlah ia tidak ada makna kerana Allah ﷻ tidak melakukan perkara yang sia-sia. Cuma kita sahaja yang tidak tahu kerana kemampuan akal kita yang terbatas.

Akan tetapi, ada juga pendapat yang mengatakan memang tidak ada. Kerana, jikalau ia ada makna tetapi Allah ﷻ sahaja yang tahu, mesti Rasulullah ﷺ sudah beritahu. Namun begitu tidak sampai maklumat kepada kita tentang hal ini. Maka ia kekal sebagai pendapat sahaja yang mungkin benar dan mungkin tidak. Pendapat ini mengatakan memang ayat-ayat muqatta’ah ini tidak ada makna kerana kalau terputus begitu, ia tidak membawa apa-apa maksud. Contohnya kalau ك ت ا ب tidak ada makna, tetapi kalau disambungkan menjadi كتاب, barulah ada makna.

Walaupun kita tidak tahu maksudnya, namun kita masih boleh mengambil manfaat daripadanya. Ayat-ayat muqatta’ah ini mengingatkan kita bahawa kita mula belajar tafsir surah ini dengan tidak tahu apa-apa melainkan apa yang Allah ﷻ dan Nabi-Nya sampaikan kepada kita sahaja. Memang banyak yang cuba mentafsir maksud huruf-huruf muqatta’ah ini, namun ia bukanlah berdasarkan dalil yang sahih.

Pengajaran yang kita boleh ambil adalah: Kalau Tuhan tidak mahu ajar kepada kita, maka kita tidak dapat tahu walau satu benda pun. Kita sangat bergantung kepada Allah ﷻ untuk memberikan ilmu pengetahuan kepada kita. Allah ﷻ akan buka kefahaman sesuatu perkara itu kepada mereka yang Dia mahu berikan pengetahuan.

Ayat ini juga menunjukkan kepada kita bahawa ada banyak lagi perkara yang Tuhan tidak beritahu kepada kita. Ia merendahkan diri kita supaya kita sedar bahawa kita tidak berilmu sebenarnya, melainkan apa yang Allah ﷻ berikan kepada kita sahaja.

Bangsa Arab ketika zaman Nabi ﷺ amat mementingkan bahasa. Bahasa Arab terbukti memang hebat (sebab itulah Al-Qur’an diturunkan dalam Bahasa Arab). Mereka banyak mengadakan pertandingan sajak dan syair kerana ia adalah kebanggaan bagi mereka. Sampaikan kalau ada sajak atau syair yang memenangi pertandingan akan digantungkan di Kaabah. Maka, apabila ada ayat-ayat yang dimulai dengan huruf-huruf muqatta’ah ini, ia amat menarik perhatian orang Arab.

Mereka tidak biasa dengan penggunaan bahasa Arab sebegini kerana kebiasaannya, kalau dieja huruf alif, lam dan ra’, tentulah dibaca oleh mereka sebagai ‘alar’. Namun tidak pula dalam kes Surah Ibrahim ini (dan banyak surah-surah lain) ia pelik kerana huruf itu disebut satu persatu. Maka perkara ini membuatkan mereka tertanya-tanya. Ia telah menarik perhatian mereka untuk dengar lebih lagi.

Oleh itu, ada mufassir yang mengatakan bahawa salah satu tujuan huruf-huruf muqatta’ah ini adalah untuk menarik perhatian manusia dan jin untuk mendengarnya. Oleh kerana kebanyakan ayat-ayat selepas huruf muqatta’ah adalah tentang Al-Qur’an, maka mereka berpendapat Allah ﷻ hendak menarik perhatian manusia kepada Al-Qur’an. Maka kita sebagai umat Islam ini sepatutnya tertarik untuk tahu apakah yang Allah ﷻ hendak sampaikan di dalam Al-Qur’an ini.

Satu lagi pendapat mengatakan yang Allah ﷻ sebenarnya mencabar bangsa Arab untuk membuat Al-Qur’an yang lain kerana Al-Qur’an ini menggunakan huruf-huruf mereka juga. Maka Allah ﷻ beri huruf-huruf itu dan cabar mereka. Kalau hebat sangat, buatlah satu lagi kitab yang seperti Al-Qur’an ini dan gunakanlah huruf-huruf itu.

Walaupun saya lebih condong kepada pendapat yang mengatakan huruf Muqatta’ah ini ada maknanya (Allah ﷻ sahaja yang tahu) akan tetapi memang ada yang berpendapat ia memang tidak ada makna. Ini kerana dalam mana-mana bahasa pun, kalau hanya dengan huruf sahaja, tidak ada makna, maka begitu jugalah dengan bahasa Arab.

 

تِلكَ ءآيٰتُ الكِتٰبِ

ini adalah ayat-ayat Al-Kitab

Ini merujuk kepada Al-Qur’an di Lauh Mahfuz dan Al-Qur’an yang di tangan kita dan sedang dibaca di dunia ini. Allah ﷻ mengaitkan antara keduanya kerana hendak memberitahu bahawa kedua-duanya adalah sama. Ia telah disampaikan dengan selamat kepada kita dan keasliannya terjaga. Ini penting kerana ada yang mempertikaikannya.

Apabila digunakan kalimah الكِتٰبِ di sini, ia memberi isyarat yang Al-Qur’an ini juga mengandungi perkara-perkara yang telah disentuh di dalam kitab-kitab terdahulu. Maka bukan sahaja hal semasa disentuh di dalam Al-Qur’an akan tetapi ia juga membenarkan kebenaran Tauhid seperti yang telah disentuh di dalam kitab-kitab terdahulu. Ini seperti firman Allah ﷻ di dalam Ali Imran: 3

نَزَّلَ عَلَيكَ ٱلكِتَـٰبَ بِالحَقِّ مُصَدِّقًا لِّما بَينَ يَدَيهِ وَأَنزَلَ ٱلتَّورَٮٰةَ وَالإِنجيلَ
Dia menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci (Al-Quran) dengan mengandungi kebenaran, yang mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan Dia juga yang menurunkan Kitab Taurat dan Injil.

 

وَقُرءآنٍ مُّبينٍ

dan bacaan yang jelas nyata.

Al-Qur’an ini adalah jelas nyata. Segala perkara yang penting dan kita perlukan untuk keselamatan hidup dunia akhirat telah diberikan dengan jelas. Yang tidak jelas adalah mereka yang tidak belajar tafsir sahaja. Malangnya ramai daripada masyarakat kita yang tidak meluangkan masa untuk mempelajari tafsir Al-Qur’an. Maka mereka keliru tentang agama kerana sumber utama iaitu Al-Qur’an pun mereka tidak faham.

Apabila digunakan kalimah مُبينٍ di awal surah ini, ini bermakna surah ini akan menyampaikan dalil dalam bentuk naqli. Ini adalah salah satu tanda yang ada dalam Al-Qur’an.


 

Hijr Ayat 2: Ini adalah Dakwa Surah ini maka kita kena berikan perhatian lebih kepada ayat ini.

رُّبَما يَوَدُّ الَّذينَ كَفَروا لَو كانوا مُسلِمينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Perhaps those who disbelieve will wish¹ that they had been Muslims.

  • On the Day of Judgement or at the time of death.

(MELAYU)

Orang-orang yang kafir itu seringkali (nanti di akhirat) menginginkan, kiranya mereka dahulu (di dunia) menjadi orang-orang Muslim.

 

Allah ﷻ menceritakan keadaan orang kafir di akhirat kelak. Allah ﷻ beritahu tentang hari-hari di hadapan supaya kita dapat ambil pengajaran mulai sekarang (supaya jangan sesal di akhirat kelak). Waktu itu orang-orang kafir itu akan menyesal sangat-sangat. Kalimah رُبَما di dalam bahasa Arab boleh diterjemahkan sebagai sesekali atau selalu. Ulama’ lebih cenderung menggunakan maksud ‘selalu’. Mak ia berkenaan orang kafir yang selalu sangat berharap yang mereka dulu di dunia menjadi mukmin. Keadaan mereka ini sama dengan yang disebutkan dalam ayat lain melalui firman-Nya:

وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقَالُوا يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
Dan jika kamu (Muhammad) melihat ketika mereka dihadapkan ke neraka, lalu mereka berkata, “Kiranya kami dikembalikan (ke dunia) dan tidak mendustakan ayat-ayat Tuhan kami, serta menjadi orang-orang yang beriman,”
(Al-An’am: 27)

Bukan sahaja orang kafir yang akan menyesal, tetapi orang Islam pun akan menyesal juga jikalau mereka tidak benar-benar menjadi Muslim sejati. Ini kerana maksud ‘muslim’ itu adalah berserah sepenuhnya kepada Allah ﷻ, taat kepada suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Bukankah ada ramai orang Islam yang tidak melakukan seperti itu?

Akan tetapi ada juga pendapat yang mengatakan ini juga berlaku di dunia. Ini kerana orang-orang kafir yang telah terlanjur menentang agama itu, kadang-kadang merasa juga dalam hati sanubarinya bahawa apa yang diserukan oleh Muhammad ﷺ itu adalah benar. Maka timbullah satu perasaan dalam hati keinginan hendak masuk Islam. Namun mereka tidak juga masuk Islam kerana merasa diri lebih baik dan tinggi. Mereka ini amat berlainan dengan Saidina Umar bin Khathab رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ, yang sebaik sahaja membaca beberapa ayat daripada Surah Taha, terus sahaja datang kepada Rasulullah ﷺ dan menyatakan diri masuk Islam.

Maka pemuka-pemuka Quraisy itu pun ada juga yang di dalam hati kecilnya mengakui kebenaran Islam, terasa juga ingin masuk Islam. Namun ditolak rasa itu disebabkan merasa diri mereka terlalu tinggi untuk datang bertemu dengan Nabi Muhammad ﷺ. Sebaliknya mereka mahu Nabi Muhammad ﷺ sendiri menjemput mereka dan menyediakan tempat yang istimewa bagi mereka untuk belajar. Mereka tidak mahu duduk bersama golongan yang lemah seperti hamba-hamba abdi yang telah dahulu masuk Islam.

Akan tetapi oleh kerana Islam hanya mengenal taqwa, taat dan menyediakan tempat bagi sesiapa saja yang suka, dengan tidak memilih kedudukan dan darjat, maka Nabi kita Muhammad ﷺ tidak sekali-kali akan menjemput mereka, kecuali kalau terang-terang mereka meminta datang dan meminta diajar. Maka banyaklah pemuka-pemuka Quraisy itu yang kadang-kadang telah merasa akan kebenaran Islam, tetapi tidak jadi masuk Islam sampai mereka mati dalam kufur.

Di dalam Al-Qur’an ada disebut tentang seorang Musyrik yang bernama Walik al-Mughirah. Dia memang telah nampak kebenaran Al-Qur’an tetapi dia menentang. Allah ﷻ sebut kisahnya di dalam Muddaththir: 16 – 25

كَلّا ۖ إِنَّهُ كانَ لِأَيَـٰتِنَا عَنيدًا
Tidak sekali-kali (akan ditambahi)! Kerana sesungguhnya dia menentang dengan degilnya ayat-ayat Kami

سَأُرهِقُهُ صَعودًا
Aku akan mengenakan dia dengan azab yang menaik.

إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ
Kerana sesungguhnya dia telah memikirkan dan mereka-reka berbagai tuduhan terhadap Al-Qur’an) –

فَقُتِلَ كَيفَ قَدَّرَ
Maka binasalah dia hendaknya! Bagaimanakah dia berani mereka-reka (yang demikian)?

ثُمَّ قُتِلَ كَيفَ قَدَّرَ
Sekali lagi: binasalah dia hendaknya! Bagaimana dia berani mereka-reka (tuduhan-tuduhan itu)?

ثُمَّ نَظَرَ
Kemudian dia merenung dan memikirkan

ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ
Setelah itu dia memasamkan mukanya serta dia bertambah masam berkerut;

ثُمَّ أَدبَرَ وَاستَكبَرَ
Kemudian dia berpaling (daripada kebenaran) dan berlaku sombong angkuh,

فَقالَ إِن هٰذا إِلّا سِحرٌ يُؤثَرُ
Serta dia berkata: ” (Al-Qur’an) ini tidak lain hanyalah sihir yang dituntut serta dipelajari (daripada ahli-ahlinya);

إِن هٰذا إِلّا قَولُ البَشَرِ
“Ini tidak lain hanyalah kata-kata (rekaan) manusia!”

Lihatlah apa yang dilakukan oleh Walid al-Mughirah ini. Asalnya dia telah nampak kebenaran yang dibawa oleh Nabi namun kerana didesak oleh pemuka Quraisy yang lain, maka dia reka tuduhan kepada Al-Qur’an itu! Dengan ini diteroponglah hati kecil mereka sebagai manusia. Sebab di dalam hati kecil itu pasti ada juga terselit pengakuan akan kebenaran, tetapi sejak dari mula telah terlanjur menentang. Maka di dalam duduk sendirian, ditinjau-tinjau dan dibanding, terasa benarnya apa yang diserukan oleh Muhammad ﷺ, tetapi tidak dipunyai keberanian moral, ketangkasan budi buat merubah pendirian, sehingga akhirnya berlarut-larut dan tidak dapat untuk diperbaiki lagi.

Ini pun menjadi pengajaranlah bagi kita yang datang di belakang, jangan sampai sebagai keadaan penentang-penentang Quraisy itu pula. Kita takut ada yang sudah nampak kebenaran yang dibawa oleh jalan Sunnah ini, namun kerana dari mula sudah meratib Wahabi, Wahabi, (mengutuk orang yang hendak mengamalkan sunnah) maka mereka menjadi segan pula untuk terima. Akibatnya mereka terus abaikan perasaan kecil mereka dan terus mencari kesalahan di dalam jalan Sunnah ini.


 

Hijr Ayat 3:

ذَرهُم يَأكُلوا وَيَتَمَتَّعوا وَيُلهِهِمُ الأَمَلُ ۖ فَسَوفَ يَعلَمونَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Let them eat and enjoy themselves and be diverted by [false] hope, for they are going to know.

(MELAYU)

Biarkanlah mereka (di dunia ini) makan dan bersenang-senang dan dilalaikan oleh angan-angan (kosong), maka kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatan mereka).

 

ذَرهُم يَأكُلوا وَيَتَمَتَّعوا

Biarkanlah mereka (di dunia ini) makan dan bersenang-senang

Nabi Muhammad ﷺ dan kita sebagai pendakwah hanya boleh sampaikan sahaja agama dan ajakan tauhid kepada mereka. Kalau mereka masih juga tidak terima, masih juga mahu menentang kita, maka Allah ﷻ kata: biarkan mereka. Biarkan mereka bersenang lenang dalam dunia ini, sementara menuju sampai hari akhirat itu. Kerana kamu telah menjalankan kerja kamu mengajak dan berdakwah kepada mereka. Kalau layan mereka juga, nanti akan buang masa kamu sahaja.

Mereka sahaja yang tidak mahu dengar dan berfikir kerana mereka hanya memikirkan perut dan hendak memuaskan hawa nafsu mereka sahaja seperti disebut dalam Muhammad: 12

وَالَّذينَ كَفَروا يَتَمَتَّعونَ وَيَأكُلونَ كَما تَأكُلُ الأَنعٰمُ وَالنّارُ مَثوًى لَّهُم
Dan orang-orang kafir bersenang-senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang. Dan jahannam adalah tempat tinggal mereka.

Kita orang Islam juga makan dan minum, bukan? Akan tetapi bukan itulah sahaja yang kita lakukan. Kerana kita tahu tujuan hidup di dunia ini bukan untuk memenuhkan perut, sebaliknya ada tugas kita yang kita kena lakukan untuk menghadapi akhirat nanti.

 

وَيُلهِهِمُ الأَمَلُ

dan dilalaikan oleh angan-angan

Kalimah يُلهِهِمُ bermaksud ‘mereka dilalaikan’. Kalimah الأَمَلُ pula bermaksud harapan yang panjang. Bagi Musyrikin Mekah itu mereka sangka dan berangan yang mereka akan kekal berkuasa selama di dunia dan nanti apabila mati, mereka terus mati sahaja dan tidak ada kebangkitan semula. Begitulah juga manusia yang dalam fikiran mereka, panjang angan-angan mereka, hendak buat itu dan ini. Sememangnya kebanyakan manusia fikir benda ini sahaja.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ خَطَّ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَطًّا مُرَبَّعًا وَخَطَّ فِي وَسَطِ الْخَطِّ خَطًّا وَخَطَّ خَارِجًا مِنْ الْخَطِّ خَطًّا وَحَوْلَ الَّذِي فِي الْوَسَطِ خُطُوطًا فَقَالَ هَذَا ابْنُ آدَمَ وَهَذَا أَجَلُهُ مُحِيطٌ بِهِ وَهَذَا الَّذِي فِي الْوَسَطِ الْإِنْسَانُ وَهَذِهِ الْخُطُوطُ عُرُوضُهُ إِنْ نَجَا مِنْ هَذَا يَنْهَشُهُ هَذَا وَالْخَطُّ الْخَارِجُ الْأَمَلُ
Daripada [Abdullah bin Mas’ud رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ] dia berkata: Rasulullah ﷺ membuat garis kotak, di tengah-tengahnya baginda membuat satu garis, satu garis di luarnya dan beberapa garis di sekitar tengahnya lalu baginda bersabda: “Ini adalah anak cucu Adam, ini ajalnya mengitarinya, yang ada di tengah ini manusia dan garis-garis ini halangan-halangannya, bila dia selamat daripada yang ini dia digigit oleh yang ini (maksudnya kematian), sementara garis yang di luar adalah angan-angan.”
(Sahih Bukhari (2378))

Ramai yang mahu tambah harta sahaja kerana mereka hendak buat itu dan ini, pergi jalan ke sana dan sini, beli itu dan ini. Itulah sahaja matlamat hidup mereka (setakat dunia sahaja mereka fikirkan). Mereka dilalaikan dengan angan-angan yang panjang itu sampai lupa tauhid, lupa belajar agama, lupa perbaiki diri. Mereka fikir mahu senang di dunia sahaja. Maka mereka tidak buat persiapan untuk akhirat.

Ali bin Abi Thalib رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ mengatakan:

إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ اتِّبَاعُ الْهَوَى، وَطُولُ الْأَمَلِ. فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَأَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَةَ
“Perkara yang paling aku takutkan adalah mengikuti hawa nafsu dan panjang angan-angan. Adapun mengikuti hawa nafsu, ia akan memalingkan daripada kebenaran. Adapun panjang angan-angan, ia akan membuat lupa akan akhirat”
(Diriwayatkan oleh Abu Nu’aim dalam Hilyatul Auliya’, 1/76).

Abdullah bin Mas’ud رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ juga mengatakan:

لا يطولنّ عليكم الأمد ولا يلهينّكم الأمل فإنّ كلّ ما هو آت قريب، ألا وإنّ البعيد ما ليس آتيا
“Janganlah kalian panjang angan-angan, dan jangan sampai kalian terlena oleh panjang angan-angan. Sesungguhnya semua yang sedang terjadi itu yang dekat. Dan sesuatu yang jauh adalah yang belum datang”
(HR. Ibnu Majah no. 3 secara marfu‘, namun yang sahih adalah mauquf daripada Ibnu Mas’ud. Disebutkan Ibnul Qayyim dalam al-Fawaid, hal. 200)

Malangnya kita selalu terjebak dalam perkara ini kerana ia percuma sahaja. Bukan kena bayar pun untuk angan-angan, bukan? Maka sikit-sikit kita berangan, sikit-sikit berangan. Bukan orang muda sahaja, orang tua yang kubur sudah melambai-lambai itupun begitu juga seperti sabda Rasulullah ﷺ,

لاَيَزَالُ قَلْبُ الْكَبِيْرِ شَابًّا فِي اثْنَتَيْنِ : فِي حُبِّ الدُّنْيَا وَطُولِ الْأَمَلِ
“Orang yang sudah tua senantiasa berhati muda pada dua perkara: dalam cinta dunia dan panjangnya angan-angan.”
(Sahih Bukhari No. 6420)

Namun begitu tidaklah semua angan-angan dilarang dalam islam. Bahkan jika itu bentuknya kebaikan, kita dianjurkan untuk berangan-angan untuk mendapatkannya. Daripada Aisyah رضي الله عنها, Nabi ﷺ bersabda,

إِذَا تَمَنَّى أَحَدُكُم فَلْيُكثِر ، فَإِنَّمَا يَسأَلُ رَبَّهُ عَزَّ وَجَلَّ
Ketika kalian berangan-angan, perbanyaklah… kerana sejatinya dia sedang meminta Rabb-nya subahnahu wa ta’ala.
(Riwayat Ibnu Hibban 2403, Thabrani dalam al-Ausath 2/301 dan disahihkan al-Albani)

Syarah: Ketika menyebutkan hadith ini, al-Baghawi menjelaskan,

هَذَا فِيمَنْ يَتَمَنَّى شَيْئًا مُبَاحًا مِنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَآخِرَتِهِ، فَلْيَكُنْ فَزَعَهُ فِيهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَمَسْأَلَتُهُ مِنْهُ، وَإِنْ عَظُمَتْ أُمْنِيَتُهُ، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: {وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ}
Ini berlaku bagi orang yang berangan-angan sesuatu yang mubah, terkait perkara dunia atau akhiratnya, agar dia jadikan tempat bergantungnya kembali kepada Allah, doanya kepada Allah, meskipun angan-angannya sangat besar. Allah berfirman (yang ertinya), “Mintalah kepada Allah kurnia-Nya.”
(Syarh as-Sunah, 5/208).

Di antara angan-angan baik yang kita dianjurkan untuk mendapatkannya adalah berangan-angan untuk memiliki sesuatu agar boleh beramal soleh dengannya. Dalam hadith daripada Ibnu Mas’ud رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ, Nabi ﷺ bersabda,

لَا حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ: رَجُلٌ آتَاهُ اللهُ مَالًا، فَسَلَّطَهُ عَلَى هَلَكَتِهِ فِي الْحَقِّ، وَآخَرُ آتَاهُ اللهُ حِكْمَةً، فَهُوَ يَقْضِي بِهَا، وَيُعَلِّمُهَا
Tidak boleh ada hasad kecuali untuk 2 orang:
Orang yang diberi harta oleh Allah, lalu dia gunakan harta itu untuk membela kebenaran. Yang kedua, orang yang diberi ilmu oleh Allah, lalu dia memutuskan perkara berdasarkan ilmu agamanya dan dia mengajarkannya.
(Riwayat Ahmad 4109, Bukhari 1409 dan yang lainnya).

Syarah: di dalam hadith ini mengandungi dua angan-angan yang dibenarkan. Satu untuk dapat banyak harta supaya dia dapat infak, dan keduanya supaya dia dapat ilmu banyak supaya dia dapat mengajar.

 

Maka kena berhati-hati kalau berangan-angan, takut angan-angan itu adalah angan-angan yang salah. Al-Ḥasan al-Baṣrī رَحِمَهُ اللَّهُ berkata,

مَا أَطَالَ عَبْدٌ الأَمَلَ إِلَّا أَسَاءَ الْعَمَلَ
“Seorang hamba yang panjang angannya pasti buruk amalnya.”

Fuḍail bin ‘Iyāḍ رَحِمَهُ اللَّهُ mengatakan,

إِنَّ مِنَ الشِّقَاءِ طُوْلَ الأَمَلِ وَمِنَ النَّعِيْمِ قِصَرَ الأَمَلِ
“Panjang angan-angan adalah suatu bentuk kesengsaraan, sedangkan pendek angan adalah suatu bentuk kebahagiaan.”

 

فَسَوفَ يَعلَمونَ

maka kelak mereka akan mengetahui 

Biarkan mereka dan serahkan sahaja kepada Allah ‎ﷻ. Tahulah Allah ‎ﷻ apa yang akan dilakukan kepada mereka. Kerana nanti bila sudah mati nanti, mereka pasti akan mengetahui. Mereka akan sedar dengan sebenar-benar sedar akan kesilapan yang mereka telah lakukan semasa mereka hidup di dunia. Maka Allah ‎ﷻ yang akan uruskan hal mereka, Rasulullah ﷺ dan para pendakwah tidak perlu menjadi penghukum kerana manusia tidak mampu menghukum pun.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya.

Kemaskini: 26 Oktober 2023

Ringkasan Surah al-Hijr


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Tafsir Al-Azhar Prof. HAMKA

Ustaz Muien Ghulam Dakwah

Ustaz Solahudin

Maariful Qur’an

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a comment