Tafsir Surah Tawbah Ayat 25 – 27 (Perang Hunain)

Tawbah Ayat 25: Ayat tabshir duniawi (berita baik dengan balasan di dunia). Allah ﷻ kenangkan semula nikmat dunia yang telah diberikan kepada umat Islam.

لَقَد نَصَرَكُمُ اللَّهُ في مَواطِنَ كَثيرَةٍ ۙ وَيَومَ حُنَينٍ ۙ إِذ أَعجَبَتكُم كَثرَتُكُم فَلَم تُغنِ عَنكُم شَيئًا وَضاقَت عَلَيكُمُ الأَرضُ بِما رَحُبَت ثُمَّ وَلَّيتُم مُّدبِرينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Allāh has already given you victory in many regions and [even] on the day of Ḥunayn, when your great number pleased you, but it did not avail you at all, and the earth was confining for you with [i.e., in spite of] its vastness; then you turned back, fleeing.

(MALAY)

Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai para mukminin) di medan peperangan yang banyak, dan peperangan Hunain, iaitu di waktu kamu merasa megah kerana banyaknya jumlah(mu), maka jumlah yang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikit pun, dan bumi yang luas itu telah terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari ke belakang dengan bercerai-berai.

 

لَقَد نَصَرَكُمُ اللَّهُ في مَواطِنَ كَثيرَةٍ

Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai para mukminin) di medan peperangan yang banyak, 

Kalimah مَواطِنَ berasal daripada katadasar و ط ن yang bermaksud tempat tinggal. Daripada katadasar inilah membentuk perkataan askar wataniah kerana ia adalah askar negara kita. Di dalam ayat ini Allah ﷻ mengingatkan para mukminin bagaimana Dia telah menolong mereka di berbagai peperangan sebelum itu. Boleh dikatakan setiap kali peperangan berlaku, orang mukmin akan menang sahaja.

Ini adalah penegasan Allah ﷻ dan kerana itu Allah ﷻ menggunakan kalimah لقد di sini yang merupakan lafaz sumpah daripada Allah ﷻ. Ada banyak peperangan yang Allah ﷻ telah tolong seperti:

Perang Badr
Perang Bani Sulaim
Perang Bani Qainuqa’
Perang Uhud (kalah di permulaan tetapi kemudian Allah ﷻ bantu)
Perang Bani Nadhir
Perang Khandak/Ahzab
Perang Khaibar
Perang Muktah

Di sini Allah ﷻ hendak beritahu, itu semua perang-perang yang kamu menang itu adalah kerana Allah ﷻ yang beri kemenangan dengan memberi bantuan kepada umat Islam.

 

وَيَومَ حُنَينٍ

dan peperangan Hunain,

Walau bagaimanapun, memang ada juga peperangan yang nampaknya mereka kalah (termasuk di Uhud). Namun kena ingat yang mereka kalah itu bukannya Allah ﷻ tidak tolong, tetapi kerana tentera Muslim yang telah melakukan kesalahan pada waktu itu. Akan tetapi Allah ﷻ tetap juga bantu umat Islam di Peperangan Hunain.

Boleh rujuk Surah Ali Imran tentang Perang Uhud bagaimana di peringkat awal, tentera Islam telah mengalami kekalahan. Sementara dalam ayat ini, Allah ﷻ mengingatkan tentang Perang Hunain kerana tentera Muslim telah kalah pada peringkat awal kerana tidak ada taqwa pada waktu itu.

Mari kita lihat sejarah Perang Hunain ini supaya kita lebih memahami apa yang Allah ﷻ hendak sampaikan. Hunain ini terletak lebih kurang 10 batu dari Mekah, terletak di antara Mekah dan Taif. Apabila umat Islam telah menakluk Mekah pada Ramadhan tahun 8 Hijrah, puak Quraisy telah meletak senjata mereka dan hampir keseluruhan mereka telah memeluk Islam.

Kedudukan Hunain

Kedudukan Hunain
Akan tetapi kejayaan umat Islam ini telah merisaukan Suku Thaqif di Taif. Mereka ini adalah sebahagian daripada Suku Hawazin yang memang terkenal di Tanah Arab sebagai ramai, kaya, berani dan tiada masalah berperang. Mereka ini risau dengan kemenangan umat Islam di Mekah. Mereka fikir, kalau sudah menang di Mekah, nanti mereka pula diserang dan ditakluk. Mereka fikir lebih baik jika mereka serang dahulu (pre-emptive strike) terhadap umat Islam sebelum itu terjadi. Maka mereka kumpul ketumbukan tentera mereka.

Watak utama mereka adalah Malik ibn Awf dan dialah yang paling bersemangat mengajak keseluruhan puak mereka berperang dengan Muslim. Ramai yang bersetuju tetapi ada juga puak yang tidak menyokong seperti Bani Ka’b dan Bani Kilab. Dua puak ini sedar yang kalaulah seluruh tentera manusia seluruh dunia bergabung menyerang Rasulullah ﷺ, mereka akan dikalahkan kerana puak Muslim dibantu oleh Allah ﷻ. Maka memang bagus mereka ini, Allah ﷻ beri hidayah kepada mereka. Malik ibn Awf ini pun akhirnya memeluk Islam dan menjadi panglima perang tentera Muslim akhirnya tetapi dalam kisah ini beliau berwatak jahat lah.

Untuk kali ini beliau amat bersemangat. Beliau sampai cadangkan supaya tentera mereka diiringi oleh keluarga dan hartabenda mereka. Ini supaya mereka akan tetap terus berperang kerana memikirkan keluarga dan harta mereka. Ini adalah helah supaya tentera mereka tidak meninggalkan medan perang.

Ulama’ tidak sepakat berkenaan bilangan mereka. Ada yang mengatakan bilangan mereka 4 ribu orang. Ada juga yang mengatakan bilangan mereka adalah 24 atau 28 ribu orang. Kalau kita menjamakkan dua pendapat ini, mungkin kalau tentera sahaja 4 ribu orang, tetapi bila ditambah dengan ahli keluarga maka jumlah mereka seramai 24 atau 28 ribu orang.

Apabila Rasulullah ﷺ dapat tahu tentang rancangan mereka itu, baginda telah membuat perancangan untuk bertembung dengan musuh di luar Mekah. Baginda telah melantik Attab ibn Asid رضي الله عنه sebagai Amir Mekah dan meninggalkan Muaz bin Jabal رضي الله عنه sebagai guru untuk mengajar agama sementara baginda tidak ada. Baginda juga telah meminjam peralatan perang daripada pemimpin Quraisy. Antara yang dipinjam adalah seratus baju besi dan 3 ribu lembing.

Bilangan tentera Muslim adalah seramai 14 ribu orang. 12 ribu itu dari Madinah yang bersama baginda ke Mekah semasa Pembukaan Mekah dan selebihnya 2 ribu itu dalam kalangan penduduk Mekah yang telah masuk Islam. Mereka telah keluar pada 6 Syawal pada hari Sabtu. Ada pula yang mengatakan bermulanya perang itu pada bulan Ramadhan seperti hadith di bawah:

ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ
خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي رَمَضَانَ إِلَى حُنَيْنٍ وَالنَّاسُ مُخْتَلِفُونَ فَصَائِمٌ وَمُفْطِرٌ فَلَمَّا اسْتَوَى عَلَى رَاحِلَتِهِ دَعَا بِإِنَاءٍ مِنْ لَبَنٍ أَوْ مَاءٍ فَوَضَعَهُ عَلَى رَاحَتِهِ أَوْ عَلَى رَاحِلَتِهِ ثُمَّ نَظَرَ إِلَى النَّاسِ فَقَالَ الْمُفْطِرُونَ لِلصُّوَّامِ أَفْطِرُوا

Ibnu Abbas رضي الله عنهما telah berkata, Nabi ﷺ berangkat pada bulan Ramadan menuju Hunain sedang para sahabat ketika itu terpecah menjadi dua kubu, kubu pertama berpuasa sedang kubu kedua tidak puasa.

Ketika baginda sudah siap di atas haiwan tunggangannya, baginda meminta sebekas air dan baginda meletakkannya di atas untanya atau tempat peristirahatannya, kemudian baginda mencermati pasukannya, lalu para sahabat yang tidak puasa berkata kepada para sahabat yang puasa, “Batalkanlah puasa kalian!”

(Sahih Bukhari No. 4278)

Tentera Islam telah berhenti di Hunain dan Rasulullah ﷺ telah menghantar Abdullah ibn Haddad رضي الله عنه untuk mengintip tentera musuh. Beliau duduk selama dua hari dalam kalangan tentera musuh. Di situ beliau telah mendengar akan keangkuhan Malik ibn Awf yang hendak mengalahkan umat Islam. Malik dengan bongkaknya telah berkata umat Islam setakat menyerang orang Quraisy yang tidak pandai berperang, bolehlah mereka menang. Kali ini lihatlah nanti bagaimana umat Islam itu dapat berhadapan dengan puak mereka yang hebat berperang pula.

 

إِذ أَعجَبَتكُم كَثرَتُكُم

di waktu kamu merasa megah kerana banyaknya jumlah(mu),

Allah ﷻ mengingatkan kesalahan puak Islam, ketika ramainya bilangan tentera mereka itu yang telah mempengaruhi hati mereka. Pada waktu itu, mereka tidak berharap kepada Allah ﷻ lagi kerana mereka berasakan apabila mereka ramai, sudah pasti kemenangan berada di dalam genggaman mereka.

Ini adalah kali pertama mereka ada 14 ribu orang tentera dengan peralatan perang yang banyak. Mereka ingat yang dulu mereka sedikit tanpa peralatan perang pun, masih boleh mengalahkan musuh yang lebih ramai. Maka mereka pasti menang kali ini kerana mereka lebih ramai. Sampai ada yang kata kali ini bila mula perang sahaja, tentu musuh akan bertempiaran lari! Padahal bukanlah jumlah yang ramai yang menentukan kemenangan, tetapi Allah ﷻ yang menentukan.

Allah ﷻ tidak suka apa yang mereka rasa itu. Oleh kerana itu Allah ﷻ memberi pengajaran dan kepada kita juga zaman berzaman.

 

فَلَم تُغنِ عَنكُم شَيئًا

jumlah yang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikit pun,

Allah ﷻ menegaskan yang ramainya bilangan mereka itu tidak dapat menolong mereka walau sedikit pun. Yang utama adalah berharap kepada Allah ﷻ. Kena sedar yang Allah ﷻlah yang memberi kemenangan, bukannya bilangan tentera atau kehebatan alatan peperangan.

Semasa tentera Muslim bergerak untuk berperang, puak Hawazin telah melancarkan serangan secara tiba-tiba dan puak Muslim dikepung oleh tentera musuh yang telah diletakkan secara strategik di kawasan tinggi sekeliling mereka. Ketika itu tidak berguna pun kalau ramainya tentera kalau tidak berharap dan bergantung dengan Allah ﷻ.

Serangan dari semua arah

Jelaslah di sini, masalah mereka ketika Perang Hunain itu adalah masalah akidah sebenarnya. Mereka lupa tentang Allah ﷻ yang memberi kemenangan kepada mereka. Inilah pengajaran daripada Perang Hunain. Manakala ketika Perang Uhud pula, masalah tentera Muslim pada waktu itu adalah kerana tidak taat kepada arahan Rasulullah ﷺ.

Maka ini merupakan peringatan kepada kita supaya jangan bersikap ujub. Ujub itu adalah apabila menyangka diri hebat dan tidak menyandarkan kejayaan kepada Allah ﷻ. Para sahabat ketika itu sangka mereka sudah hebat kerana bilangan mereka lebih ramai daripada musuh dan umat Islam telah banyak kali mengalahkan musuh. Mereka lupa kepada pertolongan Allah ﷻ.

Mereka lupa yang segala kelebihan yang ada itu adalah pemberian daripada Allah ﷻ, bukan daripada diri mereka sendiri. Maka jangan ada perasaan begini. Kena sentiasa sandarkan kelebihan yang kita ada kepada Allah ﷻ. Kena sedar yang menang atau kalah adalah di tangan Allah ﷻ.

Di dalam perang itu, bukankah Rasulullah ﷺ bersama dengan mereka? Namun begitu tetap Allah ﷻ uji mereka sebagai pengajaran kepada mereka dan kita semua. Lihatlah Allah ﷻ salahkan mereka dan bukannya para musuh. Maka ini mengajar kita, kalau ada musibah terjadi kepada kita, jangan salahkan orang lain tetapi lihatlah apa salah kita sampai menyebabkan Allah ﷻ beri musibah itu kepada kita.

 

وَضاقَت عَلَيكُمُ الأَرضُ بِما رَحُبَت

dan terasa sempit olehmu bumi yang luas itu,

Oleh kerana kesalahan mereka itu, Allah ﷻ telah menghukum mereka: terasa sempit jadinya bumi Hunain yang luas itu apabila mereka letak harapan pada ramainya bilangan mereka untuk menang. Mereka tidak dapat membalas balik serangan itu. Mereka dikepung dengan teruk pada waktu itu. Mereka rasa sempit sangat kerana diserang dari berbagai arah.

Bumi sebenarnya masih tetap luas, tetapi Allah ﷻ sempitkan hati dan perasaan mereka. Ini juga terjadi kepada tiga para sahabat yang dipulau oleh Rasulullah ﷺ dan para sahabat lain seperti disebut dalam ayat 118 surah ini:

وَعَلَى الثَّلاثَةِ الَّذينَ خُلِّفوا حَتّىٰ إِذا ضاقَت عَلَيهِمُ الأَرضُ بِما رَحُبَت وَضاقَت عَلَيهِم أَنفُسُهُم
dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas dan jiwa mereka pun telah sempit (pula terasa) oleh mereka

 

ثُمَّ وَلَّيتُم مُّدبِرينَ

kemudian kamu berpusing lari ke belakang.

Kesannya, puak Muslim waktu itu telah lari ke belakang kerana takutkan musuh yang sedikit. Waktu itu, yang tidak lari adalah puak Quraish sahaja. Walaupun mereka lambat masuk Islam, namun mereka berani.

Tentera Muslim telah hilang arah dan mula bertempiaran lari ke belakang. Hanya Rasulullah ﷺ dan sejumlah sahabat sahaja (ada pendapat berkata sekitar 300 orang dan ada disebut di dalam Jami’ Tirmidzi yang lebih kurang 100 orang sahaja) yang terus menuju ke hadapan. Itu pun keadaan amat payah dan para sahabat yang bersama baginda pun berharap sangat baginda berhenti maju ke hadapan.

عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ لَقَدْ رَأَيْتُنَا يَوْمَ حُنَيْنٍ وَإِنَّ الْفِئَتَيْنِ لَمُوَلِّيَتَيْنِ وَمَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مِائَةُ رَجُلٍ ‏
Daripada Ibnu Umar beliau berkata, “Pada perang Hunain kami melihat ada dua kelompok yang saling melarikan diri, sementara bersama Rasulullah ﷺ hanya ada seratus orang.”
(Jami’ Tirmidzi No. 1689)

Apabila Rasulullah ﷺ sedar keadaan pada waktu itu amat kritikal dan para sahabat telah berpecah belah, baginda telah mengarahkan Saidina Abbas رضي الله عنه untuk menyeru para sahabat lain untuk merapatkan saf. Ini kita tahu daripada hadith riwayat Muslim.

حَدَّثَنِي كَثِيرُ بْنُ عَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ، قَالَ قَالَ عَبَّاسٌ شَهِدْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ يَوْمَ حُنَيْنٍ فَلَزِمْتُ أَنَا وَأَبُو سُفْيَانَ بْنُ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ فَلَمْ نُفَارِقْهُ وَرَسُولُ اللَّهِ ﷺ عَلَى بَغْلَةٍ لَهُ بَيْضَاءَ أَهْدَاهَا لَهُ فَرْوَةُ بْنُ نُفَاثَةَ الْجُذَامِيُّ فَلَمَّا الْتَقَى الْمُسْلِمُونَ وَالْكُفَّارُ وَلَّى الْمُسْلِمُونَ مُدْبِرِينَ فَطَفِقَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ يَرْكُضُ بَغْلَتَهُ قِبَلَ الْكُفَّارِ قَالَ عَبَّاسٌ وَ أَنَا آخِذٌ بِلِجَامِ بَغْلَةِ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ أَكُفُّهَا إِرَادَةَ أَنْ لاَ تُسْرِعَ وَأَبُو سُفْيَانَ آخِذٌ بِرِكَابِ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ ‏”‏ أَىْ عَبَّاسُ نَادِ أَصْحَابَ السَّمُرَةِ ‏”‏ ‏.‏ فَقَالَ عَبَّاسٌ وَكَانَ رَجُلاً صَيِّتًا فَقُلْتُ بِأَعْلَى صَوْتِي أَيْنَ أَصْحَابُ السَّمُرَةِ قَالَ فَوَاللَّهِ لَكَأَنَّ عَطْفَتَهُمْ حِينَ سَمِعُوا صَوْتِي عَطْفَةُ الْبَقَرِ عَلَى أَوْلاَدِهَا ‏.‏ فَقَالُوا يَا لَبَّيْكَ يَا لَبَّيْكَ – قَالَ – فَاقْتَتَلُوا وَالْكُفَّارَ وَالدَّعْوَةُ فِي الأَنْصَارِ يَقُولُونَ يَا مَعْشَرَ الأَنْصَارِ يَا مَعْشَرَ الأَنْصَارِ قَالَ ثُمَّ قُصِرَتِ الدَّعْوَةُ عَلَى بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ فَقَالُوا يَا بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ يَا بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ ‏.‏ فَنَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ وَهُوَ عَلَى بَغْلَتِهِ كَالْمُتَطَاوِلِ عَلَيْهَا إِلَى قِتَالِهِمْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ ‏”‏ هَذَا حِينَ حَمِيَ الْوَطِيسُ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ ثُمَّ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ حَصَيَاتٍ فَرَمَى بِهِنَّ وُجُوهَ الْكُفَّارِ ثُمَّ قَالَ ‏”‏ انْهَزَمُوا وَرَبِّ مُحَمَّدٍ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ فَذَهَبْتُ أَنْظُرُ فَإِذَا الْقِتَالُ عَلَى هَيْئَتِهِ فِيمَا أَرَى – قَالَ – فَوَاللَّهِ مَا هُوَ إِلاَّ أَنْ رَمَاهُمْ بِحَصَيَاتِهِ فَمَا زِلْتُ أَرَى حَدَّهُمْ كَلِيلاً وَأَمْرَهُمْ مُدْبِرًا ‏.

Katsir bin Abbas bin Abdul Mutthalib beliau berkata, Abbas mengatakan, “Aku pernah mengikut perang Hunain bersama Rasulullah ﷺ, maka aku dan Abu Sufyan bin Harits bin Abdul Mutthalib tidak lekang mendampingi Rasulullah ﷺ dan tidak pernah berpisah dengan baginda. Ketika itu Rasulullah ﷺ mengendarai baghal (kacukan kuda dan keldai) putih miliknya, hadiah daripada Farwah bin Nufatsah Al Judzami. Tatkala kaum Muslimin dan tentera kafir saling berhadapan, kaum muslimin mundur ke belakang, kerana itu Rasulullah ﷺ memacu bighalnya ke arah kaum Kufar.”
Abbas mengatakan, “Namun aku pegang tali kekang baghal baginda, menahannya jangan sampai ia berlari kencang. Sedangkan Abu Sufyan memegang pula pelana Rasulullah ﷺ, maka Rasulullah ﷺ bersabda, “Wahai Abbas, serulah puak Samurah!” Abbas – beliau adalah orang yang mempunyai suara yang keras- berkata, “Lalu aku panggil mereka dengan suaraku yang lantang, ‘Manakah puak Samurah…!’
Maka demi Allah, alangkah cepatnya mereka datang setelah mendengar panggilanku, bagaikan larinya anak lembu ketika mendengar suara anaknya. Mereka kemudian berkata, “Ya, kami datang, kami datang.”
Abbas berkata, “Lalu mereka berperang melawan kaum kafir. Kemudian panggilan tertuju kepada kaum Ansar, “Wahai kaum Ansar, wahai kaum Ansar!”
Abbas melanjutkan, “Kemudian seruan dialihkan kepada Bani Harits bin Khazraj, “Wahai Bani Al Harits bin Khazraj, Wahai Bani Al Harits bin Khazraj!”
Kemudian Rasulullah ﷺ melihat keadaan pertempuran dari atas bighal baginda, seperti menggelorakan semangat pasukan yang sedang bertempur. Baginda bersabda, “Beginilah kalau pertempuran sedang berkecamuk.”
Abbas berkata, “Lalu baginda mengambil beberapa butir kerikil dan melemparkannya ke arah orang-orang kafir sambil bersabda, “Demi Rabb Muhammad, kalian telah kalah…!”
Abbas berkata, “Demi Allah, aku menyaksikan perjalanan pertempuran, dan tidaklah Rasulullah ﷺ melempar mereka melainkan baginda melempar dengan beberapa kerikil saja, dan aku terus menyaksikan mereka beransur-ansur kalah dan lari kucar kacir.”

(Sahih Muslim No. 1775)

Panggilan daripada Saidina Abbas رضي الله عنه itu telah menggerakkan semua para pejuang yang lain. Mereka telah disuntik dengan semangat semula. Barulah mereka berperang dengan jayanya. Malik ibn Awf ketakutan (walhal yang pada mulanya hebat sangat) dan lari meninggalkan medan peperangan (meninggalkan keluarganya dan hartanya) dan pergi mendapatkan perlindungan di kubu Taif. Pasukannya juga telah kucar kacir dan kalah teruk. Ramai ketua mereka mati dan harta mereka yang banyak telah dirampas umat Islam sebagai harta rampasan perang.

Maka begitulah yang terjadi apabila Nabi Muhammad ﷺ memerintahkan Saidina Abbas رضي الله عنه memanggil para sahabat supaya berkumpul. Abbas رضي الله عنه disuruh kerana beliau memiliki suara yang kuat. Maka yang bergabung kembali hanya ada dalam seratus orang sahaja. Namun oleh kerana mereka itu benar-benar beriman, maka dengan 100 orang itu sahaja dapat mengalahkan musuh yang lebih ramai.

Dari sini juga kita dapat tahu betapa beraninya Rasul kita ini.

عَنْ الْبَرَاءِ قَالَ
لَمَّا لَقِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُشْرِكِينَ يَوْمَ حُنَيْنٍ فَانْكَشَفُوا نَزَلَ عَنْ بَغْلَتِهِ فَتَرَجَّلَ
Daripada Al Bara`, beliau berkata, tatkala Rasulullah ﷺ bertemu dengan orang-orang musyrik pada saat perang Hunain kemudian mereka terkalahkan, baginda turun daripada baghalnya dan berjalan kaki.
(Sunan Abi Dawud No. 2285)

Alangkah hebatnya kalau kita dapat melihat Rasulullah ﷺ ketika itu!

عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قِيلَ لِلْبَرَاءِ وَأَنَا أَسْمَعُ أَوَلَّيْتُمْ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ حُنَيْنٍ فَقَالَ أَمَّا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَا كَانُوا رُمَاةً فَقَالَ أَنَا النَّبِيُّ لَا كَذِبْ أَنَا ابْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبْ

Daripada Abu Ishaq, ditanyakan kepada Al Barra’ -dan saya mendengar – apakah engkau melarikan diri bersama Nabi ﷺ pada perang Hunain?
Barra’ menjawab, “Adapun Nabi ﷺ, baginda tidak melarikan diri walaupun musuh pandai memanah dan baginda berkata, “Aku Nabi yang tidak pernah berdusta! Aku anak Abdul Muththalib!
(Sahih Bukhari No. 4316)


 

Tawbah Ayat 26: Oleh itu, umat Islam kalah sekejap sahaja.

ثُمَّ أَنزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلىٰ رَسولِهِ وَعَلَى المُؤمِنينَ وَأَنزَلَ جُنودًا لَّم تَرَوها وَعَذَّبَ الَّذينَ كَفَروا ۚ وَذٰلِكَ جَزاءُ الكٰفِرينَ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Then Allāh sent down His tranquility upon His Messenger and upon the believers and sent down soldiers [i.e., angels] whom you did not see and punished those who disbelieved. And that is the recompense of the disbelievers.

(MALAY)

Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang yang beriman, dan Allah menurunkan bala tentera yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang kafir, dan demikianlah pembalasan kepada orang-orang yang kafir.

 

ثُمَّ أَنزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلىٰ رَسولِهِ

Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya

Selepas kedudukan genting yang dialami oleh tentera Muslim di Hunain, Allah ﷻ menurunkan ‘sakinah’ ke atas Rasulullah ﷺ. Ia merupakan alamat kepada kemenangan. Ia datang dalam bentuk bayu yang Allah ﷻ turunkan kepada tentera orang mukmin sehingga mereka berasa mengantuk.

Kalimah سَكينَةٌ berasal daripada katadasar س ك ن yang bermaksud untuk diam; rehat; tinggal; pondok; mendiami; sebarang cara ketenangan; miskin; merendah diri; seseorang yang tidak boleh bergerak untuk mencari rezeki kerana kecacatan fizikal, mental atau kewangan; lemah; melarat; tidak mempunyai wang; aib; keadaan jahat; kemelaratan; pisau (kerana ia menjadi punca diam selepas disembelih). Maka kalimah سكن bermaksud kerehatan fizikal dan mental.

Rasa mengantuk itu telah menyebabkan mereka rasa tenang. Ini adalah perkara yang ajaib kerana waktu itu mereka sedang dalam peperangan, dan sepatutnya tentulah fikiran para tentera bercelaru. Akan tetapi Allah ﷻ boleh jadikan mereka berasa tenang dengan rasa mengantuk itu.

Selepas ini disebut Allah ﷻ turunkan para malaikat untuk membantu mereka. Namun sebelum itu, Allah ﷻ beri ketenangan kepada mereka. Ini kerana asas kepada kemenangan adalah ketenangan. Kalau tenang, kita dapat berfikir dan bergerak dengan lancar. Apabila kelam kabut keadaan menjadi bahaya sebab kita berada di dalam keadaan tidak tentu arah.

Orang beriman memang tenang dalam semua keadaan. Lihatlah ketika dalam peperangan pun mereka akan tenang kerana mereka berserah kepada Allah ﷻ. Oleh itu, tenang-tenanglah sahaja kerana Allah ﷻ bersama dengan kita.

 

وَعَلَى المُؤمِنينَ

dan kepada orang-orang yang beriman,

Allah ﷻ juga berikan sakinah itu kepada orang mukmin yang lain. Iaitu kepada mereka yang hati mereka betul-betul beriman dan yakin dengan Allah ﷻ. Mereka yakin yang sedikit atau ramai tidaklah memberi kesan kerana mereka tahu yang Allah ﷻ lah yang memberi kemenangan.

Dengan Allah ﷻ berikan sakinah itu telah mengubah keadaan mereka, kerana golongan yang munafik (yang lemah iman) telah lari dan yang tinggal adalah mereka yang benar-benar yakin dengan Allah ﷻ belaka. Kita kena ingat bahawa bukan semua daripada tentera Islam itu yang kata mereka ramai dan pasti akan menang. Yang kata begitu adalah mereka yang munafik atau lemah iman sahaja.

Pada waktu itu tentera Muslim belum cukup mantap kerana ramai yang mualaf dan baru masuk Islam dan mereka belum faham akidah sebenar lagi. Mereka itu tidak yakin kepada Allah ﷻ macam sahabat-sahabat yang lama. Oleh kerana Islam sudah semakin kuat dan semakin ramai yang masuk Islam, ramai yang datang menyertai Perang Hunain adalah orang-orang yang baru.

Oleh itu disebut di sini yang Allah ﷻ berikan ketenangan kepada Rasulullah ﷺ dan orang-orang yang beriman sahaja. Yang beriman sahaja yang layak mendapat sakinah itu.

 

وَأَنزَلَ جُنودًا لَّم تَرَوها

dan Allah menurunkan bala tentera yang kamu tidak melihatnya,

Allah ﷻ boleh beri kemenangan dengan cara apa pun dan Allah ﷻ tidak berhajat kepada manusia untuk tolong. Tidak penting sama ada ramai atau tidaknya bilangan tentera Muslim. Dalam Perang Hunain itu, Allah ﷻ mengarahkan malaikat untuk membantu tentera Islam dan mereka tidak nampak para malaikat itu.

 

وَعَذَّبَ الَّذينَ كَفَروا

dan Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang kafir, 

Allah ﷻ mengazab orang kafir dengan mengalahkan mereka di medan perang dan menghinakan mereka. Pada ketika itu tentera Islam telah dapat merampas harta rampasan perang yang sangat banyak. Maka di sini azab yang pihak musuh itu dapat adalah semasa di dunia lagi.

 

وَذٰلِكَ جَزاءُ الكٰفِرينَ

dan demikianlah pembalasan kepada orang-orang yang kafir.

Memang layak orang kafir dikalahkan dan dikenakan dengan hukuman dunia dan akhirat. Begitulah orang kafir tetap akan dikenakan hukum di mana pun mereka berada. Bukan sahaja di Perang Hunain itu tetapi di perang-perang yang lain juga.

Oleh itu, walaupun pada peringkat awal, umat Islam bertempiaran lari di medan Hunain, tetapi akhirnya Allah ﷻ telah bantu dan memberikan kemenangan kepada umat Islam. Lihat hadith di bawah:

و حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ يُونُسَ الْحَنَفِيُّ حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنِي إِيَاسُ بْنُ سَلَمَةَ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ غَزَوْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ حُنَيْنًا فَلَمَّا وَاجَهْنَا الْعَدُوَّ تَقَدَّمْتُ فَأَعْلُو ثَنِيَّةً فَاسْتَقْبَلَنِي رَجُلٌ مِنْ الْعَدُوِّ فَأَرْمِيهِ بِسَهْمٍ فَتَوَارَى عَنِّي فَمَا دَرَيْتُ مَا صَنَعَ وَنَظَرْتُ إِلَى الْقَوْمِ فَإِذَا هُمْ قَدْ طَلَعُوا مِنْ ثَنِيَّةٍ أُخْرَى فَالْتَقَوْا هُمْ وَصَحَابَةُ النَّبِيِّ ﷺ فَوَلَّى صَحَابَةُ النَّبِيِّ ﷺ وَأَرْجِعُ مُنْهَزِمًا وَعَلَيَّ بُرْدَتَانِ مُتَّزِرًا بِإِحْدَاهُمَا مُرْتَدِيًا بِالْأُخْرَى فَاسْتَطْلَقَ إِزَارِي فَجَمَعْتُهُمَا جَمِيعًا وَمَرَرْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ﷺ مُنْهَزِمًا وَهُوَ عَلَى بَغْلَتِهِ الشَّهْبَاءِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقَدْ رَأَى ابْنُ الْأَكْوَعِ فَزَعًا فَلَمَّا غَشُوا رَسُولَ اللَّهِ ﷺ نَزَلَ عَنْ الْبَغْلَةِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً مِنْ تُرَابٍ مِنْ الْأَرْضِ ثُمَّ اسْتَقْبَلَ بِهِ وُجُوهَهُمْ فَقَالَ شَاهَتْ الْوُجُوهُ فَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْهُمْ إِنْسَانًا إِلَّا مَلَأَ عَيْنَيْهِ تُرَابًا بِتِلْكَ الْقَبْضَةِ فَوَلَّوْا مُدْبِرِينَ فَهَزَمَهُمْ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ وَقَسَمَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ غَنَائِمَهُمْ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ

Telah menceritakan kepada kami Zuhair bin Harb telah menceritakan kepada kami ‘Umar bin Yunus Al Hanafi telah menceritakan kepada kami Ikrimah bin ‘Ammar telah menceritakan kepadaku Iyas bin Salamah telah menceritakan kepadaku ayahku dia berkata, “Kami pernah ikut perang Hunain bersama Rasulullah ﷺ. Ketika kami telah berhadapan dengan musuh, aku maju lebih dahulu dengan mendaki bukit, tiba-tiba aku bertemu dengan seorang musuh lalu kupanah dia dengan panahku, tetapi dia menghilang seketika sehingga aku tidak tahu apa yang sedang dibuatnya. Ketika aku melihat musuh, ternyata mereka telah berada di atas bukit yang lain. Lalu mereka bertempur dengan para sahabat Nabi ﷺ. Para sahabat mundur dan aku juga ikut mundur dengan kucar kacir. Ketika itu aku mengenakan dua kain burdah, yang satu kupakai sebagai sarung dan yang lain aku selempangkan. Tiba-tiba sarungku terlepas, lalu aku ikatkan dua kain tersebut menjadi satu. Aku lalu di hadapan Rasulullah ﷺ sambil berlari, sedangkan baginda berada di atas baghal putihnya, Rasulullah ﷺ bersabda: “Rupanya Ibnu Akwa’ melihat sesuatu yang menakutkan.” Tatkala Rasulullah ﷺ terkepung, baginda turun dari baghalnya, kemudian baginda mengambil segenggam tanah dan melemparkannya ke arah musuh sambil bersabda: “Muka-muka buruk.” Maka tidaklah Allah membiarkan mereka melainkan wajah-wajah mereka telah dipenuhi dengan segenggam tanah. Lalu mereka lari tunggang langgang. Allah عَزَّ وَجَلَّ telah mengalahkan mereka. Kemudian Rasulullah ﷺ membahagikan ghanimah kepada kaum Muslimin.”

(Sahih Muslim No. 3328)


 

Tawbah Ayat 27:

ثُمَّ يَتوبُ اللَّهُ مِن بَعدِ ذٰلِكَ عَلىٰ مَن يَشاءُ ۗ وَاللَّهُ غَفورٌ رَّحيمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Then Allāh will accept repentance after that for whom He wills; and Allāh is Forgiving and Merciful.

(MALAY)

Sesudah itu Allah menerima taubat dari orang-orang yang dikehendaki-Nya. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

 

ثُمَّ يَتوبُ اللَّهُ مِن بَعدِ ذٰلِكَ عَلىٰ مَن يَشاءُ

Sesudah itu Allah menerima taubat daripada orang-orang yang dikehendaki-Nya.

Dalam ayat sebelum ini telah disebut tentang azab yang akan dikenakan kepada tentera kuffar. Namun begitu tidaklah mereka semua akan dikenakan dengan azab. Ada antara mereka yang selamat dari medan pertempuran itu dan mereka ada peluang lagi untuk bertaubat.

Malah ramai daripada mereka yang memeluk Islam selepas itu kerana telah mendapat kesedaran. Allah ﷻ masih lagi menerima taubat mereka. Allah ﷻ terima daripada sesiapa yang Dia kehendaki. Memang surah ini banyak sebut tentang Taubat dan kerana itulah surah ini dinamakan Surah Tawbah.

Umat Islam mendapat banyak harta rampasan perang. Ada 6 ribu orang tawanan, 24 ribu unta, 40 ribu kambing dan sekitar 490 Kg perak. Selepas kekalahan puak Hawazin itu, mereka telah melarikan ke Taif. Puak Muslim telah mengepung kubu itu selama 15 hari atau 20 hari. Pihak musuh hanya berani memanah dari dalam kubu sahaja dan tidak berani berperang dengan puak Mujahideen secara berdepan. Para sahabat telah meminta Rasulullah ﷺ mendoakan azab kepada musuh akan tetapi Rasulullah ﷺ mendoakan supaya mereka diberi hidayah.

Baginda kemudian pulang ke Mekah mengerjakan Umrah dan hendak meninggalkan Mekah menuju Madinah. Waktu itu ramai manusia yang memerhatikan peperangan itu dengan sukarelanya telah memeluk Islam kerana melihat kejayaan Islam. Rasulullah ﷺ juga sudah bersedia untuk membahagikan harta ghanimah kepada para pejuang.

Semasa harta ghanimah sedang dibahagikan itulah puak Hawazin datang bertemu baginda dan menyatakan yang mereka telah memeluk Islam dan memohon supaya tawanan dan harta mereka dikembalikan. Rasulullah dengan sifat rahmahnya telah meminta para sahabat untuk mengembalikan harta itu kepada mereka. Harta itu memang sudah menjadi hak para tentera Muslim, maka baginda suruh mereka berbincang dan akhirnya para sahabat bersetuju untuk memberikan semula.

Begitu juga diterima taubat daripada umat Islam. Apakah kesalahan mereka? Itulah kesalahan mereka yang ujub dengan banyaknya bilangan mereka. Mereka telah sedar kesalahan mereka dan mereka telah bertaubat.

Perhatikan Allah ﷻ berfirman yang penerimaan taubat itu عَلىٰ مَن يَشاءُ atas sesiapa yang Dia kehendaki sahaja. Bukanlah Allah ﷻ pasti ampunkan, bukanlah Allah ﷻ terpaksa ampunkan setiap kali kita minta ampun. Maka jangan sangka yang doa pengampunan kita pasti Allah ﷻ terima kerana ada kemungkinan Allah ﷻ tidak terima dan ini menakutkan. Cuba ingat balik, adakah semua doa permintaan kita Allah ﷻ makbulkan? Tidak, bukan? Maka begitulah juga doa pengampunan ada yang Allah ﷻ makbulkan dan ada yang tidak.

Maka kita kena sentiasa meminta ampun dan kena sentiasa berharap Allah ﷻ ampunkan. Kita kenalah mencari Allah ﷻ dan mendekati Allah ﷻ supaya Allah ﷻ menerima taubat kita. Bukannya seperti orang Kristian yang mencari paderi mereka untuk meminta taubat!

 

وَاللَّهُ غَفورٌ رَّحيمٌ

Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Allah ﷻ sanggup menerima taubat mereka kerana Allah ﷻ itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Allah ﷻ boleh terima taubat daripada seseorang yang ikhlas dalam taubatnya, walaupun berapa banyak dosanya dan kesalahannya. Termasuklah kalau kesalahannya dulu pernah memerangi agama Islam.

Kenapa Allah ﷻ Maha Pengampun? Kerana Allah ﷻ Maha Penyayang. Kerana sayang kepada seseoranglah yang menyebabkan kita senang memaafkannya. Macam seorang ibu mudah sahaja memaafkan kesalahan anak kerana sayang sangat, bukan? Maka sayang Allah ﷻ kepada hamba-Nya lebih besar daripada sayang sesama makhluk.

 

Allahu a’lam. Sambung ke ayat yang seterusnya

Kemaskini: 1 September 2023

Ringkasan Surah Tawbah


Rujukan: 

Maulana Hadi

Nouman Ali Khan

Tafsir Ibn Kathir

Ustaz Solahuddin

Maariful Qur’an

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a comment