Tafsir Surah Fatihah Ayat 7 [Bahagian 3] (Bukan jalan orang yang dimurkai)

DiYcQITUwAAzwjO

غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ

Bukan jalan orang-orang yang Engkau murkai;

Selepas kita meminta hidayah daripada Allah ﷻ dan memberitahu apakah kedudukan yang kita mahu (seperti orang yang Allah ﷻ telah beri nikmat), maka sekarang ditambah pula dengan golongan yang kita tidak mahu dikaitkan dengan kita. Kita tidak mahu masuk ke dalam golongan ini iaitu golongan orang yang dimurkai.

Siapakah mereka itu? Tentu Allah ﷻ beritahu siapakah mereka itu. Daripada hadith, kita dapat tahu bahawa golongan yang dimurkai adalah golongan Yahudi. Ia juga disebut dalam Al-Qur’an. Maka kita kena lihat apakah dalil bagi menjelaskan lagi siapakah yang dimurkai itu.

Empat golongan sesat tafsir Quran
Sifat-sifat empat golongan yang dimurkai atau sesat dijelaskan dengan lebih lanjut dalam surah-surah selepas al-Fatihah

Antara tafsir ayat ini, ada dalam ayat al-Maidah: 82

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا اليَهودَ وَالَّذينَ أَشرَكوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقرَبَهُم مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالوا إِنّا نَصارىٰ ۚ ذٰلِكَ بِأَنَّ مِنهُم قِسّيسينَ وَرُهبانًا وَأَنَّهُم لا يَستَكبِرونَ

Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan demi sesungguhnya engkau akan dapati orang-orang yang dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: “Bahawa kami ini ialah orang-orang Nasrani” yang demikian itu, disebabkan ada di antara mereka pendita-pendita dan ahli-ahli ibadat, dan kerana mereka pula tidak berlaku sombong.

Siapakah golongan Yahudi itu? Kita kena ingat yang mereka itu percaya Allah ﷻ itu adalah Tuhan yang sebenarnya, Nabi Musa عليه السلام itu adalah seorang Rasul mereka dan Kitab Taurat itu daripada Allah ﷻ. Itu mereka tahu, tetapi masalahnya ulama’ mereka hanya belajar sikit-sikit sahaja ajaran Taurat itu dan selebihnya mereka tinggal.

Yang mereka banyak gunakan adalah kitab yang ditulis oleh ulama’-ulama’ mereka – yang dinamakan Talmud dan juga kitab-kitab lain. 

Dan begitu juga, umat mereka percaya Allah ﷻ adalah Tuhan, Nabi Musa عليه السلام adalah Rasul dan Kitab Taurat datang daripada Allah ﷻ tetapi tidak menggunakannya semua sekali. Sebaliknya mereka hanya menggunakan ajaran tok guru mereka sahaja. Seperti juga orang kita, percaya Allah ﷻ itu Tuhan, Nabi Muhammad ﷺ itu Rasul dan Al-Qur’an itu adalah wahyu untuk kita amalkan, tetapi akhirnya tidak amalkan juga.

Memang orang Islam sayang kepada Al-Qur’an, tetapi cuma terpakai ketika hendak kahwin, masa mati, masa majlis tertentu dan sebagainya. Itulah cara Yahudi yang dibuat juga oleh orang-orang kita. Kita selalu kutuk orang Yahudi, tetapi sebenarnya, tanpa disedari, kita ada banyak sifat-sifat Yahudi dalam diri kita. Inilah yang kita hendak sampaikan sekarang.

Penerangan sifat orang Yahudi ini ada dalam ayat yang panjang iaitu Baqarah: 40-141. Keseluruhan ayat-ayat itu adalah menceritakan kepada kita sifat-sifat pendita Yahudi dan sifat-sifat orang Yahudi iaitu pengikut-pengikut mereka.

Ada lagi ayat-ayat lain dalam Al-Qur’an di merata tempat untuk pengajaran bagi kita supaya kita kenal sifat-sifat mereka dan kaji. Yang pentingnya adalah kita kena periksa sama ada sifat itu ada persamaan dengan kita. Kerana kalau kita ada sifat-sifat itu, maka kita termasuk dalam golongan mereka juga. Iaitu golongan ‘yang dimurkai‘.

Tentu kita tidak mahu dimurkai, bukan? Maka kenalah kita belajar sifat-sifat mereka supaya kita dapat elak.

Ini memang sesuatu yang agak keras untuk disampaikan, tetapi kita hendaklah buka minda kita untuk keselamatan kita juga. Kita memang kena belajar tentang mereka sebab memang ada tokoh agama kita yang bersifat seperti pendita-pendita Yahudi itu. Mereka tahu Allah ﷻ itu Tuhan, Nabi Muhammad ﷺ adalah Rasul dan Al-Qur’an daripada Allah ﷻ tetapi mereka tidak mengambil ajaran dalam Al-Qur’an dan Hadith Nabi. Mereka hanya menggunakan kitab-kitab tulisan manusia sahaja.

Siapakah Yahudi itu? Mereka adalah keturunan Bani Israil dan siapakah mereka? Bani Israil itu adalah anak cucu Nabi Ya’kub عليه السلام. Nama ‘Israil’ itu sendiri adalah gelaran kepada Nabi Ya’kub عليه السلام. Baginda mempunyai dua isteri. 10 anak daripada satu isteri dan dua lagi daripada isteri yang muda. Daripada isteri muda itulah lahirnya Nabi Yusuf عليه السلام dan Bunyamin. Kisah mereka ada banyak disebut dalam Surah Yusuf.

Bukan sahaja pendita Yahudi itu yang bersalah tetapi penganut agama Yahudi itu juga bersalah. Penganut Yahudi itu tidak mahu belajar Taurat tetapi mereka hanya terima ajaran daripada pendita-pendita mereka dan kitab-kitab yang ditulis oleh ulama’ mereka yang kononnya adalah agama. Mak jika kita pun seperti itu juga, yang hanya mengikut kata-kata ustaz-ustaz tanpa belajar Al-Qur’an, maka kita pun sama sahaja seperti mereka juga.

Kalimat وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا bermaksud: dan orang-orang yang buat syirik; Yang pertama kita kenal adalah Musyrikin Mekah. Akan tetapi kita jangan lupa bahawa orang Islam yang membuat syirik juga boleh dipanggil ‘musyrikin’. Yang jelas nampak syirik adalah mereka yang sembah patung dan berhala seperti Musyrikin Mekah itu. Walaupun orang Islam tidak sembah patung dan berhala dengan jelas, mereka juga ada mengamalkan amalan syirik. Maka, mereka juga musyrikin sebenarnya.

Daripada ayat Surah Maidah ini, kita dapat tahu yang paling dekat dengan orang Islam adalah orang Kristian, bukan Yahudi dan musyrikin. Ini kerana tok guru mereka, seperti paderi, ulama’-ulama’ mereka dan rahib-rahib yang bertapa di bukit, tidak sombong. Mereka masih boleh terima kebenaran.

Oleh itu, tafsir bagi ‘orang-orang yang dimurkai’ adalah Yahudi dan juga Musyrikin. Jikalau kita ada membuat syirik, maka kita termasuk dalam golongan yang dimurkai juga. Contoh yang paling mudah kita lihat orang buat sekarang adalah bersanding dalam perkahwinan.

Hadir majlis itu pun sudah syirik kerana kita bersekongkol dengan orang buat syirik. Adat bersanding itu asalnya adalah amalan agama Hindu sebagai pemujaan kepada Dewa Sri Rama dan Sita Devi. Ia adalah peringatan kepada majlis perkahwinan Sri Rama dan Sita Devi. Kalau dilihat patung sembahan Hindu berkenaan mereka, memang boleh dilihat ia dalam keadaan bersanding. Malah dalam sesetengah gambar, mereka ada pengapit lagi. Adat Melayu kita pula mengikut sahaja perbuatan mereka tanpa memahami dengan jelas asal usul adat daripada Hindu itu.

Ada juga yang mengatakan bahawa maksud ayat ini bukanlah Allah ﷻ sahaja yang murka kepada mereka. Memang Allah ﷻ murka kepada mereka, tetapi dari segi bahasa, tidak ada perkataan ‘Allah’ dalam ayat ini. Ia sebenarnya adalah ‘orang-orang yang dimurkai’.

Tidak disebut siapakah yang murka itu. Maka, bukan hanya Allah ﷻ sahaja yang murka dengan mereka, tetapi termasuk juga para malaikat, orang-orang beriman, daripada golongan terdahulu dan kemudian, semuanya murka kepada mereka. Allah ﷻ terlalu murka kepada mereka, sampai Allah ﷻ tidak mahu mengaitkan nama-Nya dengan mereka.

Apakah yang menyebabkan mereka itu dimurkai? Apakah yang menyebabkan mereka itu disebut dalam Surah Al-Fatihah ini sampaikan ayat ini diulang-ulang sehingga ke Hari Kiamat? Memang Allah ﷻ murka kepada mereka seperti yang Allah ﷻ sebut dalam Baqarah: 90.

فَبَآؤُواْ بِغَضَبٍ عَلَى غَضَبٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ
Dengan sebab itu sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan Allah bertalu-talu, dan orang-orang yang kafir itu akan beroleh azab sengsara yang menghinakan.

Kita kena tahu apakah kesalahan mereka supaya kita dapat elak, bukan? Yang paling besar adalah kerana mereka itu tahu kebenaran, tetapi mereka tetap tolak kebenaran itu. Kerana mereka bukannya tidak kenal Nabi Muhammad ﷺ itu Rasul dan Al-Qur’an itu wahyu daripada Allah ﷻ, tetapi mereka tetap tolak juga.

Ada orang yang tahu kebenaran, tahu mana salah dan benar, tetapi kerana lemah, kurangnya iman, mereka telah melakukan kesalahan. Namun apa yang dilakukan oleh Yahudi ini lebih teruk lagi. Kerana mereka itu amat sombong dengan Allah ﷻ. Mereka rasa mereka itu hebat sangat sampaikan mereka sangka yang mereka tidak akan diazab oleh Allah ﷻ. Mereka sangka mereka boleh lawan Allah ﷻ. Mereka sangka Allah  ﷻ tidak mengazab mereka kerana kononnya mereka itu adalah ‘kesayangan Allah’ (The Chosen Ones).

Ini adalah kerana niat mereka ada salah. Mereka tahu kebenaran tetapi niat mereka memang tidak mahu menerima kebenaran. Niat mereka memang jahat dan hendak menentang kebenaran. Mereka memang sengaja mahu menolak kebenaran.

Namun begitu, bukanlah semua Yahudi itu dimurkai kerana ada dalam kalangan mereka itu orang yang baik dan beriman. Dalam ayat-ayat Al-Qur’an ada disebut tentang mereka, tetapi Allah ﷻ hanya sebut secara umum sahaja. Maksudnya tidaklah semua dan setiap orang daripada mereka itu dimurkai. Hanya mereka yang memang menentang kebenaran itulah sahaja yang termasuk dalam golongan yang dimurkai itu.

Yahudi dan Nasrani itu memang rapat dengan Muslim semenjak dari dulu lagi. Kerana para Nabi dan Rasul mereka pun adalah Rasul dan Nabi kita. Dan Tuhan kita pun sama juga iaitu Allah ﷻ. Maka tentulah ada persamaan dan kaitan yang rapat antara ketiga-tiga agama ini (Abrahamic Religion). Dan sampai sekarang pun kita masih rapat dengan mereka. Maksudnya kita selalu berurusan dengan mereka. Ada juga persamaan antara mereka dan kita dan kerana itu selalu sahaja ada dialog antara agama dilakukan.

Kerana rapatnya mereka dengan kita, maka banyak kali Allah ﷻ mengingatkan kita tentang mereka supaya kita jangan terpedaya dengan mereka, kerana kita senang sahaja tertipu dengan mereka. Maka jangan kita terpedaya dengan cara kehidupan mereka dan cara fahaman agama mereka kerana itu akan menyebabkan kita pun dimurkai dan menjadi sesat seperti mereka.

Penggunaan bahasa yang tepat: 

Kenapa Allah ﷻ menggunakan kalimah غير (bukan) dan bukan لا (tidak) dalam ayat ini? Kerana kalau gunakan kalimah لا, ia tidak berapa kuat kalau dibandingkan dengan غير. Kerana kalau لا sahaja, ia tidak memberi penekanan pada kalimah sebelumnya.

Kalimah لا hanya kata penyambung. Kalau kita gunakan contoh ayat begini: “Orang berilmu datang, لا (tidak) orang bodoh”. Maka ini tidak kuat kerana ia hanyalah kata penyambung sahaja.

Namun apabila digunakan غير, ia adalah satu adjektif, memberikan penjelasan. Oleh itu kalau kita gunakan ayat yang sama: “Orang berilmu datang, غير (bukannya) orang bodoh”, maka ia memberitahu bahawa orang berilmu itu TIDAKLAH orang yang bodoh.

Maknanya, golongan yang dimurkai dan sesat ini bukanlah golongan yang diberi nikmat oleh Allah ﷻ.

Dalam ayat ini, ada dua bahagian: satu tentang golongan yang dimurkai dan satu lagi golongan yang sesat. Allah ﷻ menggunakan kalimah لا (dalam وَلَا ٱلضَّآلِّينَ) walaupun dari segi susunan bahasa, ia tidaklah mengubah makna terjemahan.

Namun apabila Allah ﷻ menggunakan kalimah لا, ia bermaksud ada sesuatu yang Allah ﷻ hendak sampaikan: Apabila Allah ﷻ menggunakan kalimah لا untuk memisahkan antara golongan yang dimurkai dan sesat, ini memberi maksud bahawa dua golongan ini bukan golongan yang sama, tetapi ia adalah dua kumpulan yang berbeza.

Kedua-duanya ada elemen salah satu di dalamnya (ada yang dimurkai dalam golongan yang sesat dan yang sesat pun ada dimurkai). Namun tetap ada perbezaan antara dua kumpulan itu. Ia bukanlah kumpulan yang sama.

Apakah maksud dimurkai?

Ada banyak makna ‘dimurkai’ itu tetapi apakah maksud yang paling penting? Yang penting adalah kerana mereka itu bukannya tidak tahu kebenaran, namun mereka tetap menolak juga kebenaran itu. Mereka menolak kebenaran kerana sifat degil yang ada dalam diri mereka.

Maka ini adalah masalah bagi orang berilmu di mana dia tahu kebenaran tetapi tidak mengikut kebenaran itu. Maka kalau kita begitu juga, maka kita pun termasuk dalam golongan yang ‘dimurkai’ seperti golongan Yahudi ini.

Oleh itu amat bahaya sekali bagi golongan ulama’ dan ustaz yang tahu mana yang benar dan salah, tetapi tidak sampaikan kebenaran itu, sorok kebenaran itu daripada masyarakat. Mereka itu dimurkai oleh semua makhluk.

Allahu a’lam. Kita lihat pula apakah maksud golongan yang ‘sesat’ pula. Sambung ke bahagian yang seterusnya.

Kemaskini: 13 Oktober 2019


Rujukan: 

Nouman Ali Khan

Jamal Zarabozo

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

2 thoughts on “Tafsir Surah Fatihah Ayat 7 [Bahagian 3] (Bukan jalan orang yang dimurkai)”

  1. Alhamdulillahi robbil aalamìin…karena saya bisa baca celik tafsir ini.
    Saya tidak tau anda dan tidak kenal anda penulis celik tafsir ini.
    Tapi saya tetap berdoa untuk anda semoga celik tafsir ini diridhoi oleh Allah swt dunia akhirat. Amiin..

    Like

Leave a comment